
Opmerkelijk bericht uit Ingolstadt: de Audi e-tron 50 quattro – de goedkoopste e-tron – is nu te koop voor 62.700 euro. De Sportback-versie is zo’n 2,5 duizend euro duurder.
Deze schrijver dacht de economielessen van de middelbare school goed begrepen te hebben, maar begint daar nu aan te twijfelen. Audi is de laatste tijd namelijk lichtelijk negatief in het nieuws geweest, vanwege de e-tron. Audi heeft haar fabriek in Brussel immers een paar keer moeten sluiten, vanwege problemen met toeleveranciers. Of, in simpelere woorden: ze hebben niet genoeg accu’s.
Ze zijn dus auto’s aan het produceren, maar niet zo hard als ze zouden willen. Deze auteur dacht dat je in zo’n gevallen dan de vraag wil temperen, maar kennelijk denkt Audi daar anders over. Eind vorige week toonden ze immers de S-modellen nog. Nu maakt Audi zelfs bekend de e-tron 50 quattro bijna tienduizend euro goedkoper te maken?
Dit model is nu namelijk te bestellen voor 62.700 euro. Dan krijg je de edition-uitvoering, met LED-voor- en achterlichten, adaptieve luchtvering, automatische airconditioning, elektrisch bedienbare achterklep en nog meer spul. De Sportback 50 quattro kost nu 65.100 euro. Qua bijtelling betaal je respectievelijk tenminste 295 en 317 euro.
Met de 50 quattro krijg je een 71 kWh-accupakket en een WLTP-actieradius van 341 kilometer. De elektromotoren leveren 313 pk en 540 Nm koppel, waardoor de 50 quattro in 6,8 seconden kan accelereren naar 100 km/u. De topsnelheid is 190 km/u. Via 120 kW is de accu binnen een half uur naar 80 procent op te laden. Dit geld voor zowel de Sportback als de reguliere e-tron.
Voorheen kostte de e-tron 50 minimaal 71.900 euro. De 55 quattro, met meer actieradius (411 km) en snelheid, kostte 84.100 euro. Ook de 55 quattro is in prijs omlaag gegaan, de goedkoopste kost nu 78.850 euro. De goedkoopste e-tron 55 Sportback kost op moment van schrijven 81.250 euro.
Jaguar I-Pace

Zoals gewoonlijk pakken we wat concurrenten van de Audi. Een daarvan is de Jaguar I-Pace. Die is nu te koop voor 73.900 euro en heeft een WLTP-actieradius van 470 kilometer. Nul-naar-honderd is binnen 4,8 seconden geklaard.
Mercedes-Benz EQC

De Mercedes-Benz EQC is iets goedkoper dan de Jag, met 76.835 euro. De actieradius van deze auto is 417 kilometer, op basis van stadsverkeer. Qua vermogen heeft de EQC 408 pk en 765 Nm koppel. Daarmee is de EQC binnen 5,1 seconden naar de honderd.
Deze waarden zijn nog niet in de configurator zichtbaar, morgen?
Hoe gaan ze dit oplossen (compenseren) met de klant die de auto nog in bestelling hebben staan en nog niet afgeleverd hebben gekregen?
Niet. Die mensen zijn met volledige bewustzijn een overeenkomst aangegaan.
Zie het een beetje als die reclame van Trivago.
Ik denk dat de prijsdaling te maken heeft met de beperkte verkoopcijfers.
Liever een voorraadauto met 2019 kenteken (=4 procent) dan een lagere prijs met nieuwe wetgeving.
De Jaguar is nu echt te duur in vergelijking met Audi
Ik denk dat het door het enorme succes komt. Hoge vraag zorgt voor een lage prijs! Dat heb je op school toch geleerd?
Heeft voornamelijk te maken met de cellen van de 50, die komen namelijk niet van LG vandaan, die geproduceerd worden in Polen en waarvan de aanvoer stokt….
Aangezien de 50verkoop logisch tegenvalt omdat het verschil met de 55 te klein is hebben ze hiermee een klein beetje mee geschoven
@quinn: Denk niet dat ze dat gaan doen. Ze zijn er elk geval niet toe verplich. In het koopcontract is een vaste prijs overeengekomen (met voorbehoud van prijsveranderingen door belasting- wijzigingen).
@quinn: moeten mensen ook meer gaan betalen bij een prijsverhoging?
@p3r0x: Ja er is een te bestellen datum waarbij de auto wordt besteld bij de fabriek, de klant tekent voor de prijs etc. Vanaf dat moment heb je pech of geluk
@quinn: Er is inmiddels contact gelegd met die persoon.
Dit heeft te maken met de dreigende CO2 boete. Snel wat 0 gram auto’s verkopen.
klopt, ik heb er hier in zwitserland ook 1 (een 55) gekocht op 27 dec.
24% korting, Audi Zwitserland had ook nog een CO2 target te halen.
@rulefollower: Dat is wel erg veel! Hoe veel was je uiteindelijk kwijt? Goede deal in ieder geval
@crepito: in Zwitserland dan waarschijnlijk nog steeds 3 ton oid.
@mrb: Nee joh. In Zwitserland zijn auto’s goedkoper dan in Nederland.
S-line.
CHF 96.475 incl. btw
0,9% interest.
Was te verwachten en zo gaat het vaker. Vorig jaar ‘beperkte’ beschikbaarheid en heel veel vraag vanwege de 4% bijtelling. Dus Pon heeft de zakken even flink kunnen vullen verleden jaar. Om deze auto’s dit jaar nog aan de man te kunnen brengen met 8% bijtelling zul je wat met de prijs moeten gaan doen en de concurrentie zit ook niet stil.
@amg88: er zijn tig dealers die nog 4% modellen hebben staan.. dat lijkt dus niet de primaire reden.
@ukbob: als ze al niet van die 4% modellen afkomen lijkt het me duidelijk dat de verkopen niet zijn wat ze hadden moeten zijn.
Nog vier keer zo’n prijsverlaging en ook Jan Modaal kan ‘m betalen.
Dit is geen auto voor Jan Modaal (daar hebben is de Opel Astra voor), dit is een auto voor Floris Jan drie keer Modaal.
Ze moeten er vanaf, zal vast een reden hebben..
@autoblog; Als we het hebben over elektrische SUV’s en concurrenten, waarom staat de Tesla Model X er dan niet bij? Is dat omdat deze auto’s onder doen qua actieradius, laadvermogen, laadinfrastructuur, software-updates etc…?
@oneeeeeschade: gaap
@oneeeeeschade: nee dat is omdat als je hiermee wil concurreren, je wel met fatsoenlijke auto moet aan komen.
@vondick: fatsoenlijk … de etron is op alle fronten beter dan de x.
Design
Afwerking
Kwaliteit
Etc
Behalve actieradius;)
Wel een cruciaal ding helaas
@peke: kwaliteit zit de helft van de tijd tussen de twee oren bij de duitse merken. Als je echt kwaliteit wil koop je een japanner of koreaan. De rest is middenmoot.
@ty5500: definieer kwaliteit. Als je wilt dat het niet stuk gaat is Koreaans een goede optie. Als je een zo prettig mogelijke auto wilt hebben in gebruik zijn de Duitsers nog altijd de beste. Het ontwerp (smaak), de ergonomie en de afwerking zijn gewoon beter.
@lekbak: kwaliteit is bij mij voor een auto de betrouwbaarheid, de kans dat je geen storingen en problemen hebt. De zaken die jij opsomt vallen bij mij voornamelijk onder rijbeleving en hier zijn de duitsers inderdaad erg goed in
@ty5500: is dat zo? Een buurman enkele huizen verderop maakt voor de hobby meubels en andere precieze mooie dingen. Hij heeft een paar festool zagen, dat is absoluut kwaliteit. Gebruik je ze op de bouw dan overleven ze het een weekje. Het is gebruikersgemak, precisie en het resultaat wat die festool een topkwaliteit product maakt. Als je spul wilt dat niet stuk gaat zijn er merken zoals makita en dewalt, ook kwaliteit maar anders.
@ty5500: deels eens. Laat ik het dan afwerkingsniveau noemen, daar doelde ik op.
@peke: zijn dat de enige drie criteria waar jij een auto op uitkiest? Ben heel benieuwd wat je dan rijdt. Waarschijnlijk iets met maximaal 4 cilinders en minder dan 100 pk.
@flutterby: het zal je verbazen ;)
Kom uit een A7.
Nu een X4, inderdaad 4 cilinders, maar meer dan 100pk. 184
Hetgeen wat we erbij hebben is 300pk + ;)
Kortom: geen hater in een Skoda fabia hoor.
Zomaar, om teslafielen te plagen.
Dit geldt *
Autoblog, wie de fack schrijft deze artikelen ? Kees Flodder ??
@mondial: Spellingcheck is niet meer gratis zeker? ?
@mondial: De schrijver dacht ook de lessen Nederlands goed begrepen te hebben.
Dus ik loop net bij de Tesla dealer binnen – ik wil een Model X, maar wel met 10k korting want dat krijg ik bij Audi ook. Nou meneer, zegt de dealer, dan koopt u toch een Audi? Nee, zeg ik, want zij kunnen hem niet leveren. O, maar als wij niet kunnen leveren dan krijgt u 20k korting…