Audi onthult de S5 TDI Coupé en Sportback

Auteur: , 52 Reacties

Elektrisch rijden is zó 2018.

Ondanks het dieselschandaal dat de Volkswagen Group op bijzonder hardnekkige wijze door het slijk heeft gehaald, blijven de merken van het concern doodleuk zelfontbranders ontwikkelen. Sterker: zelfs in zijn krachtigere modellen komen diesels terecht. Waren het vorige week nog de Audi S6 en S7 die eraan moesten geloven, deze week zijn het de S5 Coupé en Sportback die een guitige zescilinder in het vooronder krijgen.

Hetgeen wij vorige maand naar aanleiding van een opmerkelijk gerucht nog beweerden in een artikel is daarmee dus toch uitgekomen. Anno 2019 mag het gewoon weer, en wel voor zoveel mogelijk modellen. Audi heeft echter geen hele reeks diesels ontwikkeld, maar legt in plaats daarvan dezelfde drieliter TDI-motor die ook in de S6 een S7 ligt in de S5.

De 3.0 TDI, die tevens een elektrische compressor heeft die zichzelf nuttig maakt bij lage toeren, produceert 347 pk en 700 Nm en schiet daarmee in 4,8 seconden naar de 100 km/u. Als Sportback duurt het 4,9 seconden. Zijn topsnelheid is uiteraard begrensd op 250 km/u. De S5 TDI krijgt zijn achttrapsautomaat en quattro-vierwielaandrijving standaard.

Door zijn nieuwe krachtige mild hybride aandrijflijn is hij ook relatief zuinig. Althans, dat denken we wel, maar Audi heeft het verbruik berekend naar de oude NEDC-cyclus in plaats van WLTP te hanteren, dus het is alsnog enigszins scheef. Enfin, volgens de Duitsers verbruikt de TDI-motor 6,2-liter op 100 kilometer. Prijzen van het nieuwe model volgen in een later stadium.



52 reacties

Een sterke benzinemotor schrappen om er een diesel in te leggen, in de tijd dat er een razzia gaande is tegen diesels.

En dan zeggen ze dat Duitsers geen humor hebben.
@pielemuis: Alleen in Nederland is er een razzia tegen Diesels. Rest van Europa wordt nog lekker doorgedieseld.
@baklava: Frankrijk is er ook wel klaar mee, en Duitsland is ook bezig met milieuzones tegen hele recente diesels. Zo’n beetje de belangrijkste afzet landen
@fanboy: In Frankrijk praten ze de volgende 10 jaar nog enkel over de Notre Dame.
@wimof: Haha dat is waar. Er zullen ook wel geen nieuwe auto’s meer worden verkocht.
@baklava: België moeten ze ook niets meer weten van diesels.
@baklava: ook in Belgie hoor
@pielemuis: heeft denk met de WLTP regel te maken en het feit dat ze de benzine nog niet kunnen laten voldoen aan deze regel.

Er zijn op dit moment meerdere VAG modellen die wel in de folder en prijslijst staan, maar niet te bestellen zijn hierdoor!
@pielemuis: Rij maar eens van Noord naar Zuid Duitsland. Dan is 1000km op 1 tank met 250kmh wel heel lekker hoor. Snap die Duitsers wel.
@thomasthomas: Ik ben wel fan van diesel, maar mijn diesel doet geen 1 op 15 met 250kmh. Ook geen 1 op 10, en ook geen 1 op 8 helaas.
Maakt op zich niet zo veel uit als je van noord naar zuid Duitsland rijdt, want van die 1000 kilometer heb je ongeveer 730 meter zonder wegwerkzaamheden.
@thomasthomas: als die tank op zijn minst 200liter is, dan lukt jouw plannetje.
@thomasthomas: als je van Noord naar Zuid Duitsland rijdt dan rijdt je electrisch. Dat doe je namelijk gewoon met de trein.
Audi: voorsprong in achterhaalde techniek.
@pomoek: wie gebruikte de elektrische compressor als eerste in een volumemodel? Ohja…
@87sandyd: Nou en?
@pomoek: ik heb ook niets met de slogan: voorsprong door techniek. Maar achterhaalde techniek is gewoon onzin. Ze hebben weldegelijk techniek waarmee zij regelmatig als eerste mee komen.

Alleen de term ‘voorsprong’ laat het lijken alsof ze beter dan de rest zijn, dat is raar om over jezelf te zeggen.
@87sandyd: tja, als ik een techniek verzin om supersnel een paardenkoets in te spannen heb ik misschien wel iets briljante bedacht wat uniek is in de wereld en perfect werkt. Het is alleen te laat, niemand zit er op te wachten. Ik zit persoonlijk niet op de nieuwste hyper efficiënte diesel te wachten.
@87sandyd: als dat het enige is na het Quattro systeem….
@rufctr01: zijn genoeg voorbeelden. Belangrijkste na Quattro natuurlijk ASF
Ik moet allemaal nog zien of diesel wel zo slecht is. Door het dieselschandaal is alles zo aangedikt dat iedereen bang is om diesel te rijden, terwijl de moderne dieselblokken hebben bewezen behoorlijk schoon te zijn. Hopelijk komt men tot bezinning zodat we nog jaren met dit soort fijne auto’s kunnen rijden. Dit liever dan de o zo “milieuvriendelijke” stekkerauto’s
@gilettelubbers: Er is dus bewezen dat moderne dieselmotoren dus juist niet zo schoon zijn.
@crepito: en ditzelfde is de laatste tijd meermaals bewezen in positieve zin voor de diesel. Ik rijd nog ff heerlijk door in m’n smerige 1.9 TDI, al vind ik het wel sneu voor alle lieve boompjes die hol in de stam slaan wanneer ik langs rijd..
@gilettelubbers: nee joh, boompjes vinden CO2 fijn!
@racerx: CO2 wel ja maar er komen ook nog echte giftige dampen uit een diesel pijpje.
Laat je diesel maar eens lekker een kwartiertje draaien in je garage met de deuren dicht, dan heb je het niet fijn en dat is niet van de CO2.
@evdw: Dat heb je met je moderne fijnstof benzine-motor ook hoor …
@dawwg: Dat weet ik….. Maar geen idee wat je hier nu mee probeert aan te tonen of weerleggen.
Ik heb die naam sportback nooit begrepen. Zo raar.
Hou toch je sportback!
@loserboi932: Hahahaha ben het met je eens, nooit begrepen.
Ik vind bijvb quattroporte veel mooier.
Audi zegt: 6,2 liter op 100km.. Alles wat die VAG Duitsers zeggen klopt niet, dus zal meer rond de 10 liter op 100km zijn.
@henkhekje: U heeft blijkbaar geen enkele eigen ervaring met Duitse diesels ? Ze zijn vaak een een tandje sterker dan op papier en blijven vrij zuinig op snelweg snelheden, vaak in tegenstelling tot niet Duitse diesels die bij 130+ km/u duidelijk meer zuipen….
@dawwg: ik rij in een 320D ;-)
Iedereen hoor ik altijd maar zeggen: “Diesel is passé”.

Al die berichten zoals deze bewijzen toch wel dat de houdbaarheidsdatum van diesels nog lang niet voorbij is. Zeker met de nieuwe filters en toepassingen zijn diesels gewoon dikke prima. Lekker rijden op het sap van satan!
@ghost: Hear hear!
@ghost: 3 liter diesel blokken rijden ook zo heerlijk soepel!
@ghost: Het is wachten op (overschrijding van) de houdbaarsdatum van werkeloze & grachtengordel boomknuffelaars; maar hoe hard die huilies ook schreeuwen, voor veel gewone burgers is er echt nog steeds geen serieus alternatief voor dieselen !
Zou Audi misschien doorhebben dat ze de strijd op elektrisch tijden al hebben verloren en teruggaan naar het oude vertrouwde?
@rs18011: Volgens de CEO van Audi die laatst werd geinterviewd door Wouter zouden ze dik gaan inzetten op EV’s en er enorm veel gaan verkopen de komende jaren….
@evdw: dan moeten ze eerst nog wat beter hun huiswerk doen, want de nieuwe EV van Audi maakte op gebied van aandrijflijn geen kans t.o.v. een 8 jaar oude Tesla.
@henkhekje: Deel deels je mening dat de range tegenvalt, maar de afwerking van die Audi is toch echt 10x beter dan Tesla, ook na acht jaar hetzelfde modelletje bouwen ….Audi heeft het geld duidelijk anders verdeeld over de auto; mogelijk op zoek naar ‘gelegenheids’ EV-rijders die helemaal geen range nodig hebben, maar wel ‘status’….
@dawwg: nou 10x beter is een beetje overdrijven. Verder als je m’n reactie nog eens leest heb ik het over de aandrijflijn, niet over afwerking. En hoe goed een Audi ook is afgewerkt, de kwaliteit is niet gelijk aan het afwerkingsniveau.
@rs18011: nou nee , als je dan Tesla bedoelt, heeft Audi echt veel meer productiecapaciteit en midden wat EV’s betreft, en Audi gaat nu dus ook inzetten op EV’s, reken er maar op dat ze over een paar jaar de grootste al dan niet de grootste speler zijn
@cortinaracing: Misschien, maar vooralsnog heeft Audi gewoon de productie capaciteit problemen die Tesla eerst had, en bij veel minder aantallen.
@cortinaracing: Audi heeft meer productiecapaciteit dan Tesla? Op auto’s wellicht. Het belangrijkste onderdeel van een elektrische auto, de accu, is een enorm struikelblok qua productie voor de gevestigde orde. Audi heeft enorme problemen met de productie van de e-tron en dat valt volledig te danken aan de accu’s. Tesla is een heel stuk verder met hun gigafactory’s en hebben geen problemen meer met accuproductie. Audi zal hier dus flink aan moeten werken willen ze een grote speler worden op de EV-markt.
Heel goed van Audi. De gejank van klimaatdrammers en de hetze van bleke milieu-hippies tegen Diesel is wel genoeg geweest. Het is harstikke schoon en eerlijk. Dat kan je van de EV niet altijd zeggen.
https://www.autoblog.nl/nieuws/adac-diesel-is-eigenlijk-gewoon-hartstikke-schoon-115025
@kroon: Sluit jezelf maar eens een kwartiertje op in een schuutje met een draaiende moderne dieselmotor.
Kijken of je dan nog vindt dat het hartstikke schoon is.
@evdw: Als je zoiets voorstelt, dan ontbreekt er te veel in je kennis. Dus hierop reageren heeft verder weinig zin.
@kroon: Ik vermoed dat er iets teveel in jouw kennis ontbreekt om dit te weerleggen gezien je enorme slappe reactie. En zo niet, dan is het volgens jou toch heel simpel om dit te weerleggen? Ik leer graag.
Dit is zo wel de ultieme autobaan cruiser! Coupe, motor met genoeg vermogen, veel versnellingen, niet knetterhard afgeveerd, zuinig (… ofzo).
Doe mij er meer een!
Ik snap die coupé niet.. De lijnen van dat achterraam zijn om te kotsen.
De 5 deurs is 100x mooier en nog eens practisch :)
@peter_akerboom: waar de vorige A5 sportback er niet uitzag is het nu inderdaad de meest gelukte variant van de A4 familie. De enige ook die beter verkoopt dan verwacht.
Nice. Komt deze ook nog in de S4? Ultieme familie wintersporter.
Onbegrijpelijk dat er motorisch geen differentiatie wordt aangebracht tussen de S4/S5 en de S6/S7. Dan voel je je als S6/S7-rijder wel een tikkie bekocht. En wat te denken van de volledig neppe, dichte dubbele eindpijpen bij de S6? Is gewoon een ornament, kan je er net zo goed af halen, is nog lichter ook. Hiermee maakt Audi zichzelf toch wel enigszins belachelijk. Het lijkt erop dat ze dat bij dit model weer doen – jammer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).