• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi onthult de S5 TDI Coupé en Sportback

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 17 april 2019 om 07:24 – 52 Reacties

Afbeelding Audi onthult de S5 TDI Coupé en SportbackAfbeelding Audi onthult de S5 TDI Coupé en SportbackAfbeelding Audi onthult de S5 TDI Coupé en SportbackAfbeelding Audi onthult de S5 TDI Coupé en SportbackAfbeelding Audi onthult de S5 TDI Coupé en SportbackAfbeelding Audi onthult de S5 TDI Coupé en SportbackAfbeelding Audi onthult de S5 TDI Coupé en SportbackAfbeelding Audi onthult de S5 TDI Coupé en Sportback

Audi S5 TDI quattro Coupé (B9) '19
Elektrisch rijden is zó 2018.

Ondanks het dieselschandaal dat de Volkswagen Group op bijzonder hardnekkige wijze door het slijk heeft gehaald, blijven de merken van het concern doodleuk zelfontbranders ontwikkelen. Sterker: zelfs in zijn krachtigere modellen komen diesels terecht. Waren het vorige week nog de Audi S6 en S7 die eraan moesten geloven, deze week zijn het de S5 Coupé en Sportback die een guitige zescilinder in het vooronder krijgen.

Hetgeen wij vorige maand naar aanleiding van een opmerkelijk gerucht nog beweerden in een artikel is daarmee dus toch uitgekomen. Anno 2019 mag het gewoon weer, en wel voor zoveel mogelijk modellen. Audi heeft echter geen hele reeks diesels ontwikkeld, maar legt in plaats daarvan dezelfde drieliter TDI-motor die ook in de S6 een S7 ligt in de S5.

De 3.0 TDI, die tevens een elektrische compressor heeft die zichzelf nuttig maakt bij lage toeren, produceert 347 pk en 700 Nm en schiet daarmee in 4,8 seconden naar de 100 km/u. Als Sportback duurt het 4,9 seconden. Zijn topsnelheid is uiteraard begrensd op 250 km/u. De S5 TDI krijgt zijn achttrapsautomaat en quattro-vierwielaandrijving standaard.

Door zijn nieuwe krachtige mild hybride aandrijflijn is hij ook relatief zuinig. Althans, dat denken we wel, maar Audi heeft het verbruik berekend naar de oude NEDC-cyclus in plaats van WLTP te hanteren, dus het is alsnog enigszins scheef. Enfin, volgens de Duitsers verbruikt de TDI-motor 6,2-liter op 100 kilometer. Prijzen van het nieuwe model volgen in een later stadium.

Ook interessant!

  • Audi A5 8T occasion aankoopadvies
    Audi A5 Sportback 8T 2009-2016 occasion aankoopadvies
  • Video: Audi A5 crasht tegen BMW 4 Serie. Hard.
  • Video: Audi RS3 Sportback én Sedan scheuren op de 'Ring
  • Audi laat nieuwe RS3 Sportback en Sedan alvast zien

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

a5, Audi, Diesel, quattro, s5, sportback, tdi

Vorig bericht: « Joechei! Eindelijk is hier de Porsche 911 Speedster [Update]
Volgend bericht: Mercedes geeft de GLC 63 AMG een opfrisser »

Lees Interacties

Reacties

  1. pielemuis zegt

    17 april 2019 om 07:34

    Een sterke benzinemotor schrappen om er een diesel in te leggen, in de tijd dat er een razzia gaande is tegen diesels.

    En dan zeggen ze dat Duitsers geen humor hebben.

    Login om te reageren
    • baklava zegt

      17 april 2019 om 07:43

      @pielemuis: Alleen in Nederland is er een razzia tegen Diesels. Rest van Europa wordt nog lekker doorgedieseld.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        17 april 2019 om 08:04

        @baklava: Frankrijk is er ook wel klaar mee, en Duitsland is ook bezig met milieuzones tegen hele recente diesels. Zo’n beetje de belangrijkste afzet landen

        Login om te reageren
        • wimof zegt

          17 april 2019 om 10:44

          @fanboy: In Frankrijk praten ze de volgende 10 jaar nog enkel over de Notre Dame.

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            17 april 2019 om 13:25

            @wimof: Haha dat is waar. Er zullen ook wel geen nieuwe auto’s meer worden verkocht.

            Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        17 april 2019 om 09:12

        @baklava: België moeten ze ook niets meer weten van diesels.

        Login om te reageren
      • Jantje_555 zegt

        17 april 2019 om 13:16

        @baklava: ook in Belgie hoor

        Login om te reageren
    • ds3thp zegt

      17 april 2019 om 08:05

      @pielemuis: heeft denk met de WLTP regel te maken en het feit dat ze de benzine nog niet kunnen laten voldoen aan deze regel.

      Er zijn op dit moment meerdere VAG modellen die wel in de folder en prijslijst staan, maar niet te bestellen zijn hierdoor!

      Login om te reageren
    • thomasthomas zegt

      17 april 2019 om 08:21

      @pielemuis: Rij maar eens van Noord naar Zuid Duitsland. Dan is 1000km op 1 tank met 250kmh wel heel lekker hoor. Snap die Duitsers wel.

      Login om te reageren
      • hijman85 zegt

        17 april 2019 om 08:58

        @thomasthomas: Ik ben wel fan van diesel, maar mijn diesel doet geen 1 op 15 met 250kmh. Ook geen 1 op 10, en ook geen 1 op 8 helaas.
        Maakt op zich niet zo veel uit als je van noord naar zuid Duitsland rijdt, want van die 1000 kilometer heb je ongeveer 730 meter zonder wegwerkzaamheden.

        Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        17 april 2019 om 09:13

        @thomasthomas: als die tank op zijn minst 200liter is, dan lukt jouw plannetje.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        17 april 2019 om 11:23

        @thomasthomas: als je van Noord naar Zuid Duitsland rijdt dan rijdt je electrisch. Dat doe je namelijk gewoon met de trein.

        Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    17 april 2019 om 07:44

    Audi: voorsprong in achterhaalde techniek.

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      17 april 2019 om 11:28

      @pomoek: wie gebruikte de elektrische compressor als eerste in een volumemodel? Ohja…

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        17 april 2019 om 12:16

        @87sandyd: Nou en?

        Login om te reageren
        • 87sandyd zegt

          17 april 2019 om 17:44

          @pomoek: ik heb ook niets met de slogan: voorsprong door techniek. Maar achterhaalde techniek is gewoon onzin. Ze hebben weldegelijk techniek waarmee zij regelmatig als eerste mee komen.

          Alleen de term ‘voorsprong’ laat het lijken alsof ze beter dan de rest zijn, dat is raar om over jezelf te zeggen.

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            17 april 2019 om 21:28

            @87sandyd: tja, als ik een techniek verzin om supersnel een paardenkoets in te spannen heb ik misschien wel iets briljante bedacht wat uniek is in de wereld en perfect werkt. Het is alleen te laat, niemand zit er op te wachten. Ik zit persoonlijk niet op de nieuwste hyper efficiënte diesel te wachten.

            Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        17 april 2019 om 12:39

        @87sandyd: als dat het enige is na het Quattro systeem….

        Login om te reageren
        • ko4n zegt

          17 april 2019 om 23:59

          @rufctr01: zijn genoeg voorbeelden. Belangrijkste na Quattro natuurlijk ASF

          Login om te reageren
  3. gilettelubbers zegt

    17 april 2019 om 07:45

    Ik moet allemaal nog zien of diesel wel zo slecht is. Door het dieselschandaal is alles zo aangedikt dat iedereen bang is om diesel te rijden, terwijl de moderne dieselblokken hebben bewezen behoorlijk schoon te zijn. Hopelijk komt men tot bezinning zodat we nog jaren met dit soort fijne auto’s kunnen rijden. Dit liever dan de o zo “milieuvriendelijke” stekkerauto’s

    Login om te reageren
    • crepito zegt

      17 april 2019 om 07:51

      @gilettelubbers: Er is dus bewezen dat moderne dieselmotoren dus juist niet zo schoon zijn.

      Login om te reageren
      • gilettelubbers zegt

        17 april 2019 om 08:20

        @crepito: en ditzelfde is de laatste tijd meermaals bewezen in positieve zin voor de diesel. Ik rijd nog ff heerlijk door in m’n smerige 1.9 TDI, al vind ik het wel sneu voor alle lieve boompjes die hol in de stam slaan wanneer ik langs rijd..

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          17 april 2019 om 08:24

          @gilettelubbers: nee joh, boompjes vinden CO2 fijn!

          Login om te reageren
          • evdw zegt

            17 april 2019 om 08:55

            @racerx: CO2 wel ja maar er komen ook nog echte giftige dampen uit een diesel pijpje.
            Laat je diesel maar eens lekker een kwartiertje draaien in je garage met de deuren dicht, dan heb je het niet fijn en dat is niet van de CO2.

            Login om te reageren
            • dawwg zegt

              17 april 2019 om 14:30

              @evdw: Dat heb je met je moderne fijnstof benzine-motor ook hoor …

              Login om te reageren
              • evdw zegt

                17 april 2019 om 15:00

                @dawwg: Dat weet ik….. Maar geen idee wat je hier nu mee probeert aan te tonen of weerleggen.

  4. loserboi932 zegt

    17 april 2019 om 07:59

    Ik heb die naam sportback nooit begrepen. Zo raar.
    Hou toch je sportback!

    Login om te reageren
    • evdw zegt

      17 april 2019 om 08:56

      @loserboi932: Hahahaha ben het met je eens, nooit begrepen.
      Ik vind bijvb quattroporte veel mooier.

      Login om te reageren
      • henkhekje zegt

        17 april 2019 om 09:46

        Audi zegt: 6,2 liter op 100km.. Alles wat die VAG Duitsers zeggen klopt niet, dus zal meer rond de 10 liter op 100km zijn.

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          17 april 2019 om 14:33

          @henkhekje: U heeft blijkbaar geen enkele eigen ervaring met Duitse diesels ? Ze zijn vaak een een tandje sterker dan op papier en blijven vrij zuinig op snelweg snelheden, vaak in tegenstelling tot niet Duitse diesels die bij 130+ km/u duidelijk meer zuipen….

          Login om te reageren
          • henkhekje zegt

            17 april 2019 om 17:01

            @dawwg: ik rij in een 320D ;-)

            Login om te reageren
  5. ghost zegt

    17 april 2019 om 08:02

    Iedereen hoor ik altijd maar zeggen: “Diesel is passé”.

    Al die berichten zoals deze bewijzen toch wel dat de houdbaarheidsdatum van diesels nog lang niet voorbij is. Zeker met de nieuwe filters en toepassingen zijn diesels gewoon dikke prima. Lekker rijden op het sap van satan!

    Login om te reageren
    • leaper035t zegt

      17 april 2019 om 09:04

      @ghost: Hear hear!

      Login om te reageren
    • twiggaa zegt

      17 april 2019 om 09:06

      @ghost: 3 liter diesel blokken rijden ook zo heerlijk soepel!

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      17 april 2019 om 14:35

      @ghost: Het is wachten op (overschrijding van) de houdbaarsdatum van werkeloze & grachtengordel boomknuffelaars; maar hoe hard die huilies ook schreeuwen, voor veel gewone burgers is er echt nog steeds geen serieus alternatief voor dieselen !

      Login om te reageren
  6. rs18011 zegt

    17 april 2019 om 08:19

    Zou Audi misschien doorhebben dat ze de strijd op elektrisch tijden al hebben verloren en teruggaan naar het oude vertrouwde?

    Login om te reageren
    • evdw zegt

      17 april 2019 om 09:41

      @rs18011: Volgens de CEO van Audi die laatst werd geinterviewd door Wouter zouden ze dik gaan inzetten op EV’s en er enorm veel gaan verkopen de komende jaren….

      Login om te reageren
      • henkhekje zegt

        17 april 2019 om 09:53

        @evdw: dan moeten ze eerst nog wat beter hun huiswerk doen, want de nieuwe EV van Audi maakte op gebied van aandrijflijn geen kans t.o.v. een 8 jaar oude Tesla.

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          17 april 2019 om 14:37

          @henkhekje: Deel deels je mening dat de range tegenvalt, maar de afwerking van die Audi is toch echt 10x beter dan Tesla, ook na acht jaar hetzelfde modelletje bouwen ….Audi heeft het geld duidelijk anders verdeeld over de auto; mogelijk op zoek naar ‘gelegenheids’ EV-rijders die helemaal geen range nodig hebben, maar wel ‘status’….

          Login om te reageren
          • henkhekje zegt

            17 april 2019 om 17:02

            @dawwg: nou 10x beter is een beetje overdrijven. Verder als je m’n reactie nog eens leest heb ik het over de aandrijflijn, niet over afwerking. En hoe goed een Audi ook is afgewerkt, de kwaliteit is niet gelijk aan het afwerkingsniveau.

            Login om te reageren
    • cortinaracing zegt

      17 april 2019 om 10:37

      @rs18011: nou nee , als je dan Tesla bedoelt, heeft Audi echt veel meer productiecapaciteit en midden wat EV’s betreft, en Audi gaat nu dus ook inzetten op EV’s, reken er maar op dat ze over een paar jaar de grootste al dan niet de grootste speler zijn

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        17 april 2019 om 13:28

        @cortinaracing: Misschien, maar vooralsnog heeft Audi gewoon de productie capaciteit problemen die Tesla eerst had, en bij veel minder aantallen.

        Login om te reageren
      • sanderp zegt

        17 april 2019 om 13:43

        @cortinaracing: Audi heeft meer productiecapaciteit dan Tesla? Op auto’s wellicht. Het belangrijkste onderdeel van een elektrische auto, de accu, is een enorm struikelblok qua productie voor de gevestigde orde. Audi heeft enorme problemen met de productie van de e-tron en dat valt volledig te danken aan de accu’s. Tesla is een heel stuk verder met hun gigafactory’s en hebben geen problemen meer met accuproductie. Audi zal hier dus flink aan moeten werken willen ze een grote speler worden op de EV-markt.

        Login om te reageren
  7. kroon zegt

    17 april 2019 om 08:56

    Heel goed van Audi. De gejank van klimaatdrammers en de hetze van bleke milieu-hippies tegen Diesel is wel genoeg geweest. Het is harstikke schoon en eerlijk. Dat kan je van de EV niet altijd zeggen.
    https://www.autoblog.nl/nieuws/adac-diesel-is-eigenlijk-gewoon-hartstikke-schoon-115025

    Login om te reageren
    • evdw zegt

      17 april 2019 om 10:05

      @kroon: Sluit jezelf maar eens een kwartiertje op in een schuutje met een draaiende moderne dieselmotor.
      Kijken of je dan nog vindt dat het hartstikke schoon is.

      Login om te reageren
      • kroon zegt

        17 april 2019 om 10:13

        @evdw: Als je zoiets voorstelt, dan ontbreekt er te veel in je kennis. Dus hierop reageren heeft verder weinig zin.

        Login om te reageren
        • evdw zegt

          17 april 2019 om 10:55

          @kroon: Ik vermoed dat er iets teveel in jouw kennis ontbreekt om dit te weerleggen gezien je enorme slappe reactie. En zo niet, dan is het volgens jou toch heel simpel om dit te weerleggen? Ik leer graag.

          Login om te reageren
  8. rikv99 zegt

    17 april 2019 om 10:23

    Dit is zo wel de ultieme autobaan cruiser! Coupe, motor met genoeg vermogen, veel versnellingen, niet knetterhard afgeveerd, zuinig (… ofzo).
    Doe mij er meer een!

    Login om te reageren
  9. peter_akerboom zegt

    17 april 2019 om 10:33

    Ik snap die coupé niet.. De lijnen van dat achterraam zijn om te kotsen.
    De 5 deurs is 100x mooier en nog eens practisch :)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 april 2019 om 11:28

      @peter_akerboom: waar de vorige A5 sportback er niet uitzag is het nu inderdaad de meest gelukte variant van de A4 familie. De enige ook die beter verkoopt dan verwacht.

      Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    17 april 2019 om 10:58

    Nice. Komt deze ook nog in de S4? Ultieme familie wintersporter.

    Login om te reageren
  11. intimrasiert zegt

    18 april 2019 om 04:18

    Onbegrijpelijk dat er motorisch geen differentiatie wordt aangebracht tussen de S4/S5 en de S6/S7. Dan voel je je als S6/S7-rijder wel een tikkie bekocht. En wat te denken van de volledig neppe, dichte dubbele eindpijpen bij de S6? Is gewoon een ornament, kan je er net zo goed af halen, is nog lichter ook. Hiermee maakt Audi zichzelf toch wel enigszins belachelijk. Het lijkt erop dat ze dat bij dit model weer doen – jammer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North