“Audi S5 komt straks ook met dikke dieselmotor”

Auteur: , 38 Reacties

Diesel komt terug!

De Volkswagen Group mag dan zwaar zijn getroffen door het dieselgate-schandaal, helemaal van de zelfontbrander is het concern niet afgestapt. De topman van het bedrijf had recentelijk nog voorspeld dat consumenten op een gegeven moment toch weer interesse zouden krijgen in dieselauto’s, maar ook zijzelf lijken nog graag geld in te willen zetten op de TDI-motor.

Dit blijkt wel uit een bericht dat deze week is verschenen op het Franse Automobile Magazine. Bronnen hebben aan het digitale blad verteld dat dochteronderneming Audi snode plannen heeft voor zijn S5 (rijtest). Het merk schijnt zijn halfhete A5 te willen voorzien van een fatsoenlijke dieseltor, in de vorm van de 347 pk sterke V6 TDI. De zelfontbrander is ook te vinden in de grotere, hogere SQ5. Qua paardenkracht zit de auto hiermee bijzonder dichtbij de 354 pk die de uitgaande drieliter V6-benzinemotor in de S5 levert. Echter, op het gebied van trekkracht overtreft de “toekomstige” S5 TDI zijn benzinebroeder ruim: waar de huidige S5 over 500 Nm beschikt, produceert de TDI liefst 700 Nm.

Omdat de uitstoot van een dergelijke dieselauto natuurlijk vrij onbehoorlijk zal zijn, moet Audi een manier vinden om dit te compenseren. Volgens de Fransen zal de Duitse autofabrikant dit willen doen met een elektrische compressor. Als de informatie van het blad klopt, dan bestaat er dus een kans dat de S5 met zijn V6 TDI een mild hybride auto zal worden. Het blad kan nog niet zeggen wanneer Audi de auto wil onthullen. Dat gezegd hebbende, deze zomer wordt in Frankfurt weer de IAA gehouden.

Met dank aan Jan voor de tip!



38 reacties

Mooi zo! Lekker veel koppel en een diepe dieselroffel bij het accelereren. De S5 kan je trouwens al maanden niet meer configureren op de Audi-website. Iets met WLTP te maken?
@leaper035t: komt een nieuwer model, net als de TT onlangs facelift heeft gehad.
Lijkt mij een zalige wagen met zoveel koppel.
Lekker hoor!

Ik blijf toch een beetje pro diesel. Vaak is een (aan cilinder inhoud) vergelijkbare benzinemotor zelfs minder zuinig en stoten die meer Co2 uit. Nu wordt er altijd over de kwalijke Nox uitstoot gesproken die dan wél hoger zou zijn, maar wordt dat nooit zo duidelijk gemeten als de Co2 meting.
@brt: Is toch ook logisch dat een vergelijkbare benzinemotor minder zuinig is dan een diesel?
@berlinetta: niet iedereen vind dat logisch. Diesels worden steeds meer verbannen waardoor er weer meer benzine gaan rijden.
@brt: haha ja maar dat is toch geen argument om te denken dat benzine ineens zuiniger zou zijn dan diesel?!
@berlinetta: dat is zeer logisch aangezien een liter diesel gewoon meer energie bevat dan een liter benzine.
@mashell: maar ook meer C(O2) dus dat helpt niet en toch is de CO2 uitstoot duidelijk lager…
@brt: NOx hoeft niet hoger te zijn in een moderne diesel (dankzij een hoop technologie die je eigenlijk niet wil als bezitter van zo’n auto na een jaartje of 5). Benzine zal goedkoper zijn in onderhoud, de diesel zuiniger, en met mild hybrid spul misschien net even wat minder hard geraakt door CO2 heffing?

In welke vorm dan ook vast een leuke auto om te rijden, maar (mede door CO2 heffing) er zijn elektrische auto’s die voor dat geld nog een stuk sneller zijn en goedkoper rijden. Hopelijk straks ook van Audi zelf, maar dat is het probleem van de grote concerns, als ze dat soort elektrische auto’s uitbrengen dan eet dat hun eigen markt op.
@BRT: vaak ? Zeg maar altijd
valt me op dat de duitsers wel erg beginnen achter te lopen t.o.v. de usa, als je die pk strijdt daar hoort valt het hier nog wel tegen,
Lekker hoor, hoop oprecht dat de diesel niet passé is.

Merk ook laatste tijd, niet alleen hier, dat meer en meer mensen zich “klimatheist” bestempelen.

Nu nog een politieke meerderheid die de BPM afschaft en dan dikke prima!
@ghost: Een klim-atheist? Ze geloven niet in klimmen???
@vingers: 😂
@vingers: 2de keer al dat ik je betrap op een te slechte, vergezochte grap…man man man.
@ghost: ik vind ‘m wel leuk. Maar toegegeven, jouw vreselijk kinderachtige reactie moet ik ook wel om lachen 🤣
@ghost: dat moet je maar even door de vingers zien
@ghost: Hopelijk was het gebeuren van de afgelopen jaren geen dieselgate maar dieselkeet… Op elektrische long range ridders moeten we echt nog even wachten.
Er was al een RS5 TDI concept met deze tech 2014. Nu past het wel beter als S5 uiteraard:
https://www.caradvice.com.au/298437/audi-rs5-tdi-concept-review/

Graag deze motorisering in het koetswerk van een RS4 en de S6 Avant…
Heb ik hier al een tijdje aan het verkondigen geweest hoor…
Volgende S-modellen komen er ook aan:
S4/S5: 3.0 V6 TDI met 347 pk
S6/S7: 3.0 V6 TDI met 354 ^pk
SQ7 (na facelift) / SQ8: 4.0 TDI met 435 pk
RSQ8/RS7/RS6: 4.0 BiTFSI met 580pk-600pk (lancering februari 2020)
RSQ3: 2.5 TFSI met 400pk
@dt89: geloof je graag. Vind ik intressant:
– S6 Avant TDI of…
– RSQ3: ja een SUV(die ik doorgaans haat voor normaal gebruik), voor mij de RS3 Avant (die er nooit komt?) in onverharde rally uitvoering… kleinere wielen erop, beetje verlagen, grote spatlappen en gáán… begin al te sparen… wanneer komt ie zei je?
Die Duitsers denken laat al die andere maar lekker stoppen met diesel dan gaan wij flink nieuwe schone diesels maken. Als je veel rijd ontkom je er ook niet aan. En euro 6d is ook superschoon.
@thomasthomas: zeker , de gemiddelde Duitser wil lekker knallen van A naar B over de autobahn, daar zijn de elektrische auto’s gewoon nog niet geschikt voor. Als je met je tesla 180-220 gaat rijden, sta je binnen no time met een lege accu….

Hoe moet je in hemelsnaam je zakelijke relaties afrijden met die afstanden….. precies dikke diesel rijden
@slickrick: de gemiddelde Duitser komt met zijn gemiddelde auto (een Golf) vrijwel nooit op de Autobahn. Zeer veel mensen die wel de Autobahn gebruiken rijden gewoon de richtsnelheid van 130. De tijd van knallen is gewoon voorbij, het komt nog wel voor maar het wordt zeldzaam.
Een zelfontbrander das toch het laatste wat je wil in een wat als sportieve coupe is bedoeld. Dergelijke koppelwaarden zijm meer iets voor landbouwvoertuigen. Neen een benzine motor die zijn max koppel ook blijft behouden tot in de hogere regionen , dat heeft plezier ipv van die on/off diesels die het bij 3500 rpm al voor bekeken houden . En als wij stoppen met het importeren van deze tweedehands diesels uit Duitsland door onze belastingstelsela hebben ze ook geen reden meer van bestaan
@lexis: Tenzij je in Duitsland woont en het beste van beiden wilt. Je blaast alles voorbij zonder de meerkosten van een benzine, en met zulks koppel daarnaast nog in alle rust ook.

Wanneer je regelmatig 800 km op een dag moet toeren dan heb je geen behoefte aan een opzwepende benzine met knalpot, dan wil je met je meest rechterteen de naald zonder moeite naar 200+ bewegen terwijl je geniet van je favo cd / spotify lijst.
@lexis: Dit is helemaal geen sportieve coupe. Dit is gewoon een comfortabele en bloedsnelle auto. Diesel past hier perfect bij in mijn ogen.
je bent duidelijk niet op de hoogte van het koppelverloop van de laatste diesels…tot 4500+ toeren vlak is geen uitzondering meer en trouwens met zo’n 8traps hoef je niet hoger dan 3500 te gaan om 90% achter je te laten.
@tdi-goeroe: kijk ik rij eenbmw met n55 blok als je daar de koppel vermogen curve naast die van de bv het 3 l biturbo blok legt (35d) dan kan ik enkel maar vaststellen dat bij de diesel redelijk vroeg wegvalt en het komt ook pak later op. De n55 heeft Max koppel vanaf 1200 rpm tot 5500.daarna loopt vermogen curve nog ietse op. Dus dit rijdt spoepel wanneer je het wilt en explosief wanneer nodig. Ik reed vroeger ook diesel met ongeveer zelde kopel, maar eerlijk is eerlijk benzine turbo rijdt o zoveel aangenamer en klinkt zoals het moet. ok het verbruik is een dingetje maar voor iemand due minder dan 20.000 km doet is diesel eigenlijk geen optie meer. Vergeet ook niet die high tech diesel zal u vroeg of laat een pak aan onderhoud kosten. Kan ik van meespreken. Als je een dpfje mag vervangen is al je profijt in een keer weg.
@lexis: Vermogensontwikkeling in dit blok is niet slechter dan van een modern benzineblok. Het gebrek aan toeren, zo rond 5000 wel, wordt gecompenseerd door meer koppel en de eindoverbrenging. Het verschil is dus voornamelijk auditief. Bovendien kan de V6 tdi met leuke uitlaat verbazend goed klinken.
Wat betreft on/of, ik vermoed dat je een inkomende golf van koppel bedoelt die komt wanneer ie wilt… Dat is nu net wat de elektrische compressor opvangt. In de plaats krijg je hier een goede gasrespons over een breed gebruiksgebied.
Stiekem past dit best goed in een S5, want een coupe van 1700kg-1800kg kan men bezwaarlijk als supersportief benoemen, eerder snelle GT en daar past deze krachbron zeker bij.

Zoiets.
@onehp: ik basseer me op koppel en vermogen curves van de bmw 6 cyl. En mijn eigen rijervaringen met n55 blok. Inderdaad die super diesels moeten aan een veel speed autobox die dan als een gek opschakelt als het snel moet gaan dat creëert het on off gevoel. Ik vind dit niet passen in een auto met sportieve inslag. Natuurlijk zal die diesel op autosnelweg misschien met 1600 rpm 120 kmh aankunnen maar daarvoor koop je geen sportwagen. Toegeven de elektro turbo die vag groep gebruikt is een meerwaarde. Maar wordt het allemaal niet te complex? In ieder geval ik heb daar geen vertrouwen meer in. Ooit al eens een dieselblok opengedaan na 150k km de smurie die je daarin aantreft is niet bepaald high tech.
@lexis: grappig dat je de N55 vernoemt, in ‘normale’ uitvoering 306pk vind ik die niet bijzonder in zijn vermogensafgifte, voorbij 5000 toeren gebeurt er quasi niks. Het verschil met deze diesel is enkel dat ie ~15% meer toeren draait, zonder daarom in een gegeven versnelling een groter bruikbaar toerentalgebied geeft – zoiets reken je als een verhouding (en diesel begint doorgaans iets lager), niet in absolute verschil in toerentallen.

Wat betreft complexer – de elektrische compressor is niet complexer dan de valvetronic en de bougies in de N55 die een diesel natuurlijk niet nodig heeft. En benzines hebben vandaag ook en partikelfilter dus groot verschil is er niet…

Ik denk dat je een sterke zes diesel eens moet proberen…
@onehp: ok kwa absolute cijfers is 306 pk en 400nm niet veel meer. Maar als voldoende. Maar de 400 nm heb je aan 1200 rpm tot 5500. En max vermogen ligt in de buurt van de 6000 je kan doorgaan tot 7000 maar dat zal buiten de sound niet veel voordeel opleveren. Das toch een breed gebied waar de motor bere sterk is. Dat heb ik toch niet gezien bij een 3l diesel. Al zie je nu bij de nieuwe b58 benzine die 50 nm en 20 pk meer meer heeft die pas afgeeft bij 1700 rpm. En om nog iets te vernoemen de gas respons van een benzine is toch een stukje anders die reven nig steeds veel sneller. Dit alles zorgt voor de beleving.
@lexis: tja we hebben een N55 in de familie, die 1200 toeren is op papier. Geld overigens de meeste opgaves van koppel op turbomotoren, dat laagste toerental is die waar het koppel kán gegenereerd worden als de turbo al op gang is en in de hoogste versnelling, maar vaak komt het volle koppel pas een stuk later als de turbo de zuigermotor bijgebeend heeft (lag).
Pas op N55 is een fijne motor, maar niet echt toerengeil direct en als je die graag hebt, dan zal deze TDI ook niet teleurstellen lijkt me, qua vermogensontplooing.
@onehp: heb het satansap afgezworen. Te veel issues gehad zoals dpf verstopt = limp mode , nb tijdens roadtrip naar zuid Frankrijk op zondag = niet leuk ! Koppel en hp verlies door aangekoekt inlaat en egr traject = bye bye vlotte auto Verhoogd olie level door terug dichtslippende dpf. Dus voor mij hoeft een diesel niet meer percé. Maar hou mijn hart vast want huidige petrol motoren hebben ook hun kwaaltjes. Ik vrees vroeg of laat gaan we allemaal aan de ev of waterstof.
@onehp: heb het satansap defenitief afgezworen. Te veel issues mee gehad. Dpf verstopt tijdens jaarlijkse trek naar het zuiden nb op een zondag = limp mode = niet leuk. Door dichtgeslipt inlaat en egr traject bye bye koppel en vermogen. Terug dichtslippende dpf = verhoogd olie level. Hou wel mijn hart vast huidige petrol blokken hebben ook hun problemen. Wat de lag betreft op de n55 ik voel het niet echt hoor en toch ook wel vlot in de toeren zie de vele youtube clips. Ok atmosferisch ander verhaal maar vind je enkel nog in youngtimers.
Volgens Clarcson is het de brandstof van de duivel, en die kerel is steenrijk en tikt met alle liefde £3 voor een liter benzine af. Ik ben dat niet, dus is een liter diesel veel goedkoper. Diesel stinkt dat vind ik ook als diesellaar, maar alleen met tanken ruik ik wat diesel. Met de roetfilter ruik ik amper iets, het lijkt wel wat van lpg weg te hebben.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).