ADAC: “dieselmotor is eigenlijk hartstikke schoon”

Auteur: , 49 Reacties

Als het rijmt, dan klopt het!

Terwijl de ene na de andere autofabrikant ophoudt met het aanbieden van dieselmotoren, beginnen onderzoekers juist uit te vinden dat de zelfontbrander helemaal zo milieuonvriendelijk niet is. Onze oosterburen, bijvoorbeeld, hebben recentelijk ontdekt dat de nieuwste dieselmotoren die voldoen aan de Euro 6d-normen, voor een groot deel binnen de grenswaarde van de huidige emissiestandaard vallen.

Dit baseert de Duitse ANWB, de ADAC, op basis van eigen onderzoek. ADAC concludeert dat dieselmotoren die naar de normen van Euro 5 en 6b zijn gemaakt gruwelijk veel fijnstoffen (stikstofoxide e.d.) uitstoten, maar dat dit bij de nieuwe dieselmotoren (6c, 6d-TEMP en 6d) eigenlijk reuze meevalt.

Kijken we naar motoren met de verouderde, inmiddels de deur gewezen normen, dan zijn de resultaten weerzinwekkend. ADAC berekende een gemiddelde uitstoot van 528 mg/km voor de 149 geteste modellen. Hieronder bevinden zich uitschieters aan beide zijden van het spectrum: de Renault Trafic Combi, bijvoorbeeld, heeft een gigantische uitstoot van 1.500 mg/km, terwijl de Golf 7 (met 1.6 TDI BlueMotion) juist tamelijk goed scoort met zijn 135 mg/km. De 69 geteste voertuigen met Euro 6b-motoren hadden een lagere score, maar een gemiddelde van 341 mg/km is nog altijd waanzinnig hoog. In totaal waren er slechts zes modellen waarvan de gemiddelde waarde onder de toegestane hoeveelheid van 80 mg/km lag.

Voor wat betreft de gemiddelde waarden van motoren naar de huidige Europese emissiestandaarden, liggen de uitstootcijfers aanzienlijk lager. De nieuwe motoren stoten volgens hen 76 (Euro 6b) to 85 procent (Euro 5) minder fijnstof uit. ADAC testte misschien minder modellen (in totaal 25), de resultaten spreken boekdelen. De gemiddelde uitstoot van deze reeks auto’s ligt volgens de Duitsers op 81 mg/km; net meer dan de toegestane waarde. Echter, volgens ADAC stootte meer dan de helft van de geteste voertuigen minder dan 80 mg/km uit. Een ander positief punt in dit verhaal: verschillende van deze nieuwe modellen slingeren amper fijnstoffen de wereld in. De BMW X1 sDrive18d, bijvoorbeeld, proest volgens het onderzoek niet meer dan 8 mg/km uit.



49 reacties

Leuk hoor, maar is garantie op je auto nog steeds belangrijk? Check het HIER!
Die Renault Trafic…. ligt daar nog een 80’s dieselblok in?
@2wheeler: waarschijnlijk waren er al enkele onderdelen kapot, ondanks dat de testauto nieuw was.
@detroitv8: hiervoor sla ik de commments nooit over. Thc
@detroitv8:
Schijnt de spec-C te zijn
@harrie: Aha! Vandaar dat Red Bull terug is gegaan naar de spec-b.
Waarom kon dit niet eerder? Waarom moest bv VAG dan zo lang sjoemelen als het nu opeens wel gaat?
@dees: puur kosten, ontwikkelingen kosten geld.
@dees: En dat geloof jij?? De ADAC is zo ongeveer net zo onpartijdig als ermmm VAG zelf…
Als je weet wat de realistische Uitstootcijfers zijn, dan is wat deze nieuwe blokken uitstoten toch peanuts? Waar zijn we mee bezig in Nederland; selectieve informatievoorziening, mijn mening is meer waard dan objectieve feiten want ik hen een mens met gevoel, mindeheden die foor de media als grotr groepen worden neergezet en daarmee alles wat nog is naar de knoppen helpen…. Heel jammer dit neven effect van populisme. F*ck Nederland van tegenwoordig. Rotterdam half buitenlands, wordt leuk in de gemeenteraad….
@alex1589: goed verhaal, lekker helder ook.
@alex1589: Zoo goedemorgen!
@alex1589: ik heb geen idee waar je het over hebt, maar ik heb me vermaakt. Je krijgt mijn plusje!
Grenswaarde van Euro 5 was 180 mg/km
Pas bij Euro 6 werd het 80 mg/km.
Kijk mij eens een milieu ridder zijn met m’n 2 jaar oude BMW 120d…

Damn! Ik doe gewoon weer mee, niks Prius…
@jaapies: hahaha met een paar aanpassingen zeker haalbaar.
Wij van wc-eend adviseren wc-eend
Wij van wc eend adviseren wc eend
Wie neemt dit nou nog serieus?
@aquila2003: me too….

Maar ik neem zelfs mijn vrouw nog serieus.
Goh, dit is toch allang bekent? Het is meer een hype om de diesels te weren. Natuurlijk wel door het hele gebeuren van de sjoemeldiesels waar vrijwel elke fabrikant aan mee heeft gedaan..
Tja, eigenlijk zou een milieulobbygroep dit onderzoek moeten ondersteunen, want anders wordt het niet opgepikt en niet serieus genomen.
@granlusso: eigenlijk moeten ze hetzelfde voor tesla’s doen. Onderzoeken wat de fabricage van de auto’s eigenlijk kost.
Zag net dat de benzine naar 2,- euro gaat. Denk dat diesel nog lang niet is uitgestorven…
Gewoon GTL tanken in je diesel. Alle milieuproblemen opgelost.
Natuurlijk wordt de dieselmotor steeds schoner.
Er moet gewoon een hoop suggestief hysterisch volk richting de benzine auto gejaagd worden zodat daar de belasting op omhoog kan en er meer binnengeharkt kan worden.
Bij diesel is dat niet zo makkelijk want daar is de transportsector afhankelijk van en die moet competitief blijven.
Dus hop hop hop, allemaal naar de benzine auto, dan kan ik nog lekker diesel blijven rijden. Toedels!
Hier klopt helemaal geen zak van… diesel zal altijd wat uitstoten. En vooral onder vollast, heuvel op, hard optrekken naar 200 enzo. En dan zou een bmw haast niks uitstoten? Vervolgens een overjarige Renault bestelbus bij de haren erbij grijpen? En als afmakertje gewoon stellen dat een Volkswagen golf ineens niet sjoemelt..
@giulio: Inderdaad. Roepen dat de milieu lobby suggestief is om daarna dit artikel voor waarheid aan te nemen 🤣. Dan wil je niet zien of horen dat er zaken niet kloppen. Daarnaast doet de diesel het altijd goed op de testbanken. Helaas valt het in de praktijk altijd tegen..
@laptom: die wolken zijn echter wel voorbij. Ik zie nog veel diesels een wolk uitstoten bij plotseling vol gas, maar dit wordt minder. Mijn euro5 diesel doet dat niet. En bij euro6 heel zeker niet. Electronisch geregelde diesel inspuiting voorkomt dat er teveel diesel ingespoten wordt.
Blijft een feit dat ongeacht de aandrijving, als je stevig op het gas gaat dan moet er energie ingezet worden om de accelereren. En dan stoten brandstof auto’s wat meer uit, en elektrische auto’s trekken snel hun accu leeg.
Nog steeds wordt er teveel gekeken naar de fijnstof uitstoot van een diesel terwijl de meeste fijnstof wordt veroorzaakt door banden en remmen slijtage. Dan is een tesla ineens de auto die het meeste fijnstof veroorzaakt….
@edward330d:

Een Tesla gebruikt de remmen nog niet zo gek veel aangezien die op de motoren al behoorlijk afremt.
@edward330d: Jij snapt het echt niet… Een Tesla remt bijna nooit op zijn remblokken, alles gaat bijna terug de accu in door middel van remmen op de elektro motor.

Face the facts: Een EV is ALTIJD schoner dan een ICE. Zelfs als de EV voor 100% op kolenstroom draait.

Maarja, mensen vinden verandering nou eenmaal eng, dus liever maar elk dingetje aangrijpen waardoor zij lekker in hun oude en vertrouwde diesel door kunnen tuffen.
@widodh: ik geloof dat jij het niet snapt… Begrijpend lezen is blijkbaar ook niet je sterkste punt. Ik had het over banden en remmen. Dat een tesla minder remt op zijn remblokken was bekend maar waar je volledig aan voorbij gaat zijn de banden. Deze auto is zwaar en gebruikt relatief veel banden. Uit onderzoek is gebleken dat banden en remmen voor de meeste fijnstof productie zorgen. Ik heb niets tegen vernieuwing en ben ook niet “tegen” elektrische auto’s alleen wordt heel makkelijk de diesel motor geslacht voor een probleem dat deze motor maar voor een klein deel veroorzaakt. Door meteen heldhaftig te roepen dat ik het niet snap zegt genoeg over je eigen (beperkte) kennis van het probleem.
@edward330d: En de fijnstof van olie raffinage, de olie tankers, etc? Tel dit ook even mee bij je diesel auto. Remslijtage is nihil bij Tesla. Mijn collega heeft net zijn eerste Tesla na 5 jaar ingeruild. Na 240kkm nog nooit de blokken hoeven vernieuwen. Banden gaan ook lang mee door het soepel koppelverkoop en perfecte tractiecontrole. Een Tesla slipt niet zo makkelijk en altijd 4wd.
@laptom: Allemaal een +1. Hoog emotie gehalte en een mooie discussie.
@BrutaalAapje: haha je hebt helemaal gelijk… Maar ik dacht dat hier alleen maar petrol heads waren en liefhebbers van mooie ronkende motoren… Maar het blijkt een forum te zijn waar we stoere anekdotes gaan vertellen over buurmannen die 2,5 ton zonder te remmen in een duracel auto hebben gereden.
Die hele uitstoot is 1 ding..

..dat het puur om geld draait snappen de linkse gekkies niet die volledig doorslaan in het klein krijgen van de dieselmotoren. Liever alles met de bakfiets, imo nog gevaarlijker in sommige gevallen dan een stint.

Anyhow; een dieselmotor doet op 50 liter diesel ten minste 2-2,5x de afstand die je met 50 liter benzine doet. Kortom met benzine moet je straks 2-2,5x vaker tanken = meer accijns en belastingcentjes voor de roverheid/roverheden.

En niemand die dit ziet. Jammer.
Stookolie is nog goedkoper.. @ghost:
@giulio: maar dat schaft men ook niet af. Scheepvaart is de grootste vervuiler. Als je dat weet om te toveren tot duurzame energie of desnoods gewoon weer zeilend zoals in 1600 (VOC en shit) dan gaat de uitstoot pas echt naar beneden. Maar ja dat gebeurt niet en daarom klopt het ook wat ik zeg in mijn voorgaande bericht.
Stookolie hoeft niet geraffineerd te worden.. daar is stookolie alvast schoner..@ghost:
@ghost:
Als je de bevolkingsexplosie sinds zeg 1900 ziet, wordt het hele begrip milieuproblemen opeens duidelijk.
@desjonnies:

Ja maar wat wil je met die gelovige gekkies die neuken als konijnen en gezinnen met 15 kinderen baren…

En dan nog maar zwijgen over hoeveel meer methaan die kids uitschijten door alle extra windjes die ze laten..

Man man man!
-Edit: dat is niet vriendelijk. Welkom op de modlist.-
@ghost: linkse gekkies? De wereld wordt de wereld van nu gedomineerd door rechtse gekkies met hun “keihard aanpakken” cultuur. Sjoemel diesel? Keihard aanpakken, weg met de diesel! Aardgas in Groningen niet meer economisch rendabel? Keihard aanpakken, alle huizen van het aardgas! Shell overweegt vanwege de Brexit een nieuwe standplaats en vind de dividend belasting niet leuk? Keihard aanpakken! Afschaffen die dividendbelasting. Elke vorm van nuance lijkt uit de samenleving en regering verdwenen te zijn.
@mashell: de manier waarop je tekst geschreven is onderschrijft dit al.
@mashell: control c control v ”Keihard aanpakken” vent jouw hele tekst is gewoon belabberd.
Goed dat jullie hieraan aandacht besteden, jammer alleen dat de schrijver fijnstof en stikstofoxiden op één hoop gooit. Het ADAC onderzoek gaat alleen over stikstof. En wat rijmt er eigenlijk?
Overigens zijn er ook serieuze vraagtekens te plaatsen bij de vele duizenden geclaimde dieseldoden door stikstof – het lijkt er sterk op dat dat schromelijk overdreven is. Zie onderstaande links, die duidelijk maken dat onze kennis over de schadelijke effecten van NOx verre van compleet is. Niettemin dreigen ingrijpende maatregelen…
http://www.spiegel.de/politik/deutschland/dieselgate-2-die-erfundenen-toten-a-1198225.html
https://www.stuttgarter-nachrichten.de/inhalt.statistikprofessor-kritisiert-studien-zu-diesel-abgasen-die-abgastoten-sind-reine-panikmache.eccdfa2c-1441-49b9-88d5-c52735b9e41b.html

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).