Voor een petrolhead is de hoeveelheid pk die bijvoorbeeld een Audi produceert, vaak een goeie graadmeter voor de potentie van een auto. Daar denkt Audi zelf inmiddels anders over.
Kan een auto ooit te veel pk produceren? Veel petrolheads zouden waarschijnlijk ‘nee’ zeggen. Als je meerdere auto’s in hetzelfde segment met elkaar gaat vergelijken, kan de hoeveelheid pk die een auto produceert een doorslaggevende rol spelen.
Wie in de markt is voor een (dikke) Audi, mag echter niet meer verbaasd zijn als Audi deze pk-wedstrijd straks verliest. Tegen Reuters zeggen de Duitsers namelijk dat Pferden voor hun auto’s niet meer zo belangrijk zijn. Volgens Audi-baas Markus Duesmann hebben computers die belangrijke rol van pk overgenomen.
Dit zei hij in het kader van zijn Project Artemis. Met dit project wil Audi een elektrisch vlaggenschip op de markt. En een vlaggenschip vergelijk je volgens Duesmann niet meer op basis van de kracht van de motor, maar op basis van de technologie. Op basis van de unieke functies van een auto, hoe goed deze zelf kan rijden, hoe ‘slim’ deze is.
Technologie moet daarom ook een grotere rol spelen binnen automodellen zelf. Dat het topmodel van bijvoorbeeld de Audi A6 meer sensors en betere computers heeft, dan een budgetmodel. Denk aan een instap-A6 die amper zelf kan rijden en een topmodel-A6 die je geheel zelfstandig van A naar B kan brengen.
Natuurlijk is het op dit moment al zo dat lekker aangeklede auto’s meer kunnen dan de instapmodellen. Maar het lijkt erop dat Audi hier straks nóg meer de nadruk op wil leggen. En dat duurdere Audi’s straks daadwerkelijk met betere sensors en computers worden geleverd, dan het goedkopere spul.
Dit is eigenlijk exact het tegenovergestelde van wat Tesla doet. Een Tesla wordt altijd met veel sensoren en hardware geleverd, ongeacht of de consument hiervoor heeft betaald. Deze hardware kan dan later via een soort webwinkel worden ‘ge-unlocked’. Enerzijds betekent dit wel dat je auto’s verkoopt met spullen waar de koper (nog) niet voor heeft betaald. Anderzijds maakt dit wel je productie efficiënter, aangezien je producten meer op elkaar lijken.
Enfin, terug naar Audi. Deze andere manier van kijken naar het topmodel van een auto, betekent voor Audi ook een andere manier van werken. Sowieso loopt Audi (en VAG) wat software betreft achter op Tesla, dat terwijl software een belangrijke tak is van Project Artemis. Want als je software ruk is, heb je weinig aan je fantastische hardware.
Daarom dat hij voor Project Artemis een ‘klein’ team van 200 ontwikkelaars en ingenieurs bij elkaar heeft verzameld. Dit team moet Tesla inhalen qua software en een auto maken die de data van radarsystemen, lidar en camera’s kan verwerken. Uiteindelijk wil Audi dat auto’s zelfstandig kunnen rijden en ongelukken kunnen ontwijken.
Het team krijgt hiervoor de tijd tot 2024. Dan moet er een autoplatform klaar zijn. Dit is een korte periode, zo claimt Duesmann. Daarom dat Project Artemis ook mag samenwerken met derde partijen, als dat betekent dat het platform sneller klaar zal zijn. Met het platform wil Audi een Audi maken, al zal het uiteindelijk ook door andere VAG-merken gebruikt kunnen worden.
Dit betekent dat VAG nu twee divisies heeft die werken aan software voor nieuwe auto’s. Project Artemis en Car.Software, een afdeling die een wat onhandig begin kent. Toch laat het wel zien dat VAG Tesla écht serieus neemt en dat de softwarestrijd is losgebarsten. Jammer voor ons petrolheads, maar straks meten we een Audi aan het aantal processorkernen, niet meer aan de hoeveelheid pk en Nm.
karaya zegt
Leuk marketing verhaal.
Geef mij maar een Sport quattro.
grasvreter zegt
Voor velen is het aantal paardenkrachten ook helemaal niet belangrijk. Dan gaat het om zitplaatsen, bagageruimte, kosten per kilometer, uiterlijk. Dus roepen dat pk’s niet meer het belangrijkste aan een auto is, dat is het nooit geweest.
Overigens, qua snelheid en pk, waar ik mij echt over verbaasd heb is hoe snel sommige auto’s nu op de 100 zitten met relatief weinig pk. Dubbele koppeling, 4wd en launch control maken echt een verschil. Zie je ook wel bij de TT rs. Met 340pk onder de 4 seconden op de 100. Dat is bizar voor een auto van 1500 kilo.
mashell zegt
@grasvreter: die 0..100 tijd is niet bizar, die is een logisch gevolg van die 340pk. En dat is net wat er bizar is, 340pk in een auto onder de 1500 kilo. Dankzij turbo’s kan dat gemakkelijk maar is het wel verantwoord en wie heeft er ook echt wat aan?
Het is ook een beetje de schuld van de pers en sites als deze. De RS6 komt vaak voorbij maar eigenlijk zelden een normale A6. Terwijl betaalbaarder echt een betere eigenschap is dan sneller.
hollow zegt
@grasvreter: performance turbo benzine motoren hebben ook wel best veel koppel. Iets dat je vroeger eerder bij een dikke diesel zag. Met dat verschil dat het over een breder toerenbereik beschikbaar is. Koppel dat aan deftige electronica voor de launch en 4×4 en hopla. Sneller naar 100 dan een dikke 500pk RWD. Naar de 200 en hernemingen, daar zwijgen we over.
mwti zegt
@grasvreter: ga je niet redden met 340pk en 1500kg.
jeroenm83 zegt
@grasvreter
Een TT RS heeft 400 PK, trouwens. En een goed klinkende motor, mijns inziens, want die 5-cilinder.
Verder ben ik het met je eens dat veel auto’s rap naar de 100 gaan tegenwoordig, onder de 4s. Dat was een poosje geleden enkel voorbehouden aan Ferrari en Lambo.
ghost zegt
@jeroenm83: denk dat hij doelt op de eerste generatie TTRS, die had 340pk, en de plus later 360pk. Nu idd 400pk. Ongeacht de pk’s, kan je na wat tuning die 5-cilinder turbo naar ongekende prestaties toebrengen. Dan is sub 4 seconden 0-100 echt geen enkel probleem.
Jantje_555 zegt
bij mij is het bij auto’s de sound op de eerste plaats, daarna aantal cilinders, daarna manueel of dat andere, daarna pk en newtonmeter en beleving en pas dan hoeveel computers deze heeft hoor
theblazerunner zegt
@Jantje_555: mee eens!
wheelzzz zegt
Klinkt als een heel verstandige zet van Audi. De koper in het segment waar ze actief zijn verwacht gewoon minimaal Tesla capaciteiten. Als Audi dat niet kan leveren en zou denken te kunnen compenseren met bvb ‘bouwkwaliteit’ of pk’s dan gaat ’t em gewoon niet meer worden. Een verstokte Tesla hater zal hier in de toekomst misschien nog voor vallen, maar de gewone consument zal tegen die tijd niet beter weten dan dat het gewoon te koop is bij een amerikaans merk en zich afvragen waarom het niet te krijgen is bij Audi.
Ze zijn wat laat bij Audi, maar beter laat dan nooit. Ben heel benieuwd wat het gaat opleveren.
bruinwerker zegt
Eens, ze gaan de pk-wedloop niet bijhouden en willen ‘m afremmen.
Jantje_555 zegt
waar trek je inderdaad ook de grens, daarom hoor je ook meer en meer 0 naar 200 tijden, en bij vele wagens en sportwagens zijn die onder de 10 seconden!
Volvo_440_turbo zegt
Ik weet niet waar ik het opgepikt heb maar in Duitsland kiezen mensen vaker voor meer pk’s en dikkere motoren dan hier in België bijvoorbeeld. Voor mij ook liever wat meer pk/koppel dan uiterlijk vertoon en computersnufjes ook al zit ik deels in de IT.
Maar mensen die zo denken, inclusief mezelf, zijn hopeloos verouderd wat betreft dit denken misschien? De smartphonegeneratie zal maar al te blij zijn met Audi zijn statement denk ik want uit onderzoek is bewezen dat voor hen een smartphone belangrijker is dan een auto. Als die auto dan een hele grote smartphone wordt zijn die kindjes dan blij natuurlijk!
Ot92 zegt
@Volvo_440_turbo Doe ik ook hoor… liever een grotere motor met meer souplesse dan een paar extra opties die ik toch nauwelijks ga gebruiken…
Volvo_440_turbo zegt
@Ot92 Beter zo wat ik illustreer met het volgende: Destijds hebben we onze Octavia 1.6 TDI die al na een dag of twee onherstelbaar kapot bleek ingeruild voor een 2.0 TDI. We hadden geen keuze, we kregen ons geld niet terug maar mochten wel een andere auto kiezen. Vermits we de 1.6 TDI niet meer vertrouwde de 2.0 TDI gekozen dan maar (nauwelijks moeten opleggen). Wat er is ‘misgelopen’ weet ik niet, maar die 2.0 TDI was bijna full option wat heden ten dage een kale auto is. Regelmatig, na 9 jaar ontdek ik nog nieuwe dingen in de auto. Om maar te illustreren hoe nutteloos vele opties zijn…
Ot92 zegt
@Volvo_440_turbo Precies… In mijn huidige Passat heb ik enkel opties in zitten waar ik letterlijk elke dag gebruik van maak. Meer heb je ook niet nodig.
Bijvoorbeeld al die assistentie systemen, leuk maar overbodig in mijn optiek.
ghost zegt
@Volvo_440_turbo: smartphone generatie geeft niks meer om auto’s, die willen alleen maar nieuwste van het nieuwste en liefst elke week iets nieuws, dat zij alleen elke vorm van een bijpassend inkomen missen moeten we verder maar even vergeten..
Pascal zegt
Dus halverwege 2020 maakt Audi bekend dat ze een vergelijkbare focus op software en zelfrijdend gaan leggen welke Tesla al sinds minimaal 2012 heeft. Zou dat nu die “voorsprong door techniek” zijn? Dat ze nu in 4 jaar tijd beweren Tesla op dat vlak te gaan inhalen vertelt mij dat de arrogantie er bij Audi nog steeds goed in zit.
ghost zegt
@Pascal: die slogan gaat niet op voor EV’s en voor veel nieuwere Audi-modellen. Tesla bestaat nog te kort om ook maar enigszins te kunnen vergelijken. Maar in verleden zijn zat van die voorbeelden geweest die die slogan maken. Ik heb geen idee of Tesla uberhaubt een slogan heeft maar ook die zal op een dag verlopen zijn.
willemveenstra zegt
Qua handling waren ze toch altijd al saai. Ik kocht ze sowieso al niet.
pa045 zegt
Het scherm en de knopjes. Dat is al jaren belangrijk..
baklava zegt
Gewicht en onderstel zijn het belangrijkste
Ilquadrifoglio zegt
Daarvoor moet je een Audi al helemaal laten staan. Ze zijn in de regel niet dynamisch en aan beleving ontbreekt het al helemaal.
ericc zegt
Hun vlaggenschip zal geen auto worden waar een petrolhead van warm loopt. Laat staan dat deze hun vlaggenschip kan betalen. PK’s is ook enkel voor de petrolhead, een geitenwollensok zal liever een bakfiets willen en de doorsnee Jan of Miet met de pet kijkt naar zitplaatsen, verbruik, ruimte in de koffer en wat ze allemaal bij de wagen krijgen. (ook hoeveel de wagen mag slepen).
Met andere woorden de overgrote meerderheid ligt niet wakker van PK’s. Is al jaren zo. Komen ze daar bij Audi nu pas achter?
monsieurleloure zegt
“Audi: Pk’s zijn niet meer het meest belangrijke aan een auto”
Onderstuur ook niet (-;
lekbak zegt
Gewicht in de eerste plaats, en daarna geluid zijn belangrijker dan pk’s wat mij betreft. Een hoop vermogen heb je helemaal geen ene zak aan als je auto een zwaargewicht is.
mashell zegt
@lekbak: als je auto een zwaar gewicht is heb je juist een hoop vermogen nodig om er nog wat van te maken. Daarom hebben die Tesla’s, de E-tron, de EQC en XC40P8 ook 400pk.
Yzord zegt
Boeiuh PK’s, koppel is wat ik wil hebben.
karaya zegt
Gelukkig voor jou, VAG heeft ook MAN in z’n portefeuille.
lekbak zegt
@yzord: nee hoor, dat denk je alleen maar. En anders rij je lekker de hele tijd in de eerste versnelling, dan heb je koppel.
pindakoning zegt
LED is volgens Audi toch het belangrijkst?
cossiekiller zegt
Nee, maar veel kracht in een auto is wel leuk. En Duitsers zijn nu toevallig niet de allerleuksten…
karhengst zegt
PK’s mogen minder zolang men maar genoeg cilinders biedt die de juiste wielen aandrijven. Dat laatste is nog altijd een dingetje bij Audi.
vacano zegt
Een Audi koop je voor zijn olieverbruik niet voor zijn paardjes dat eigenlijk pony’s zijn
herve11f zegt
Dan kunnen ze veel sensors verkopen en hun zakken beginnen vullen 14d na afloop van de garantie periode. Neen, dank U wel. Nooit geen auto meer uit het VAG concern. Eigen ervaring met Porsche.
911targa zegt
@herve11f: wat is je ervaring dan?
herve11f zegt
@911targa: Nooit een meter op circuit en meer dan 10k uitzonderlijke problemen onder de 70000km vind ik onacceptabel voor zo een merk.