• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop de vreemdste Renault uit de jaren ’90 op Marktplaats!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 13 oktober 2025 om 16:58 – 14 Reacties

Ook één van de leukste Renaults ooit!

De Alfa Romeo Spider kende je waarschijnlijk wel al, maar wist je dat Renault ook een Spider in productie heeft gehad? En wat voor één! De Renault Sport Spider kwam eind jaren ’90 opzetten, precies op het moment dat de Elise en MX-5 furore maakten. Toeval?

De kleine roadster maakt zijn debuut op de Autosalon van Genève in 1995. Ronde vormen voeren de boventoon. Zowel de koets als de achterlichten zijn rond. Wat opvalt: de Spider heeft geen voorruit (gelukkig kwam die later wel) en een mega rolbeugel, maar is van de voorkant wel duidelijk een Renault. Het kan aan mij of aan de grote koplampen liggen, maar ik zie er wel een voorloper van de GMA T.50 in.

Specificaties van de Renault Sport Spider

Renault Sport legt een 2,0-liter viercilinder vlak achter de rolbeugel. Het torretje levert 150 pk en 185 Nm. Geen echte krachtpatser dus, maar op een gewicht onder de 1.000 kilo heb je ook niet heel veel meer nodig. De Spider gaat in 6,9 seconden naar de 100 en topt op 215 km/u. Omdat Renault Sport de auto bouwde, kwam er ook een Trophy-raceversie.

Renault Sport was van plan om tussen 1996 en 1999, 2.000 Spiders te bouwen en verkopen. Het werden er 1.685. Eentje daarvan werd in 1997 en kwam in hetzelfde jaar naar een Nederlandse dealer. Die Renault-verkoper had nogal wat moeite om de Spider te verkopen. Pas in 2000 gaat de Sport Spider naar de eerste privé-eigenaar.

De Renault Sport Spider waar we het over hebben, is de auto die nu te koop staat op Marktplaats. De huidige eigenaar nam de tweezitter in 2011 over. Toen was er 10.000 kilometer mee gereden. Bij de aanschaf zat ook een regenkap en beschermhoezen voor het in- en exterieur. Ook geinig: je kunt de deuren op afstand openen middels een afstandsbediening.

Anno 2025 is er ruim 31.000 kilometer gereden in de Spider. Het originele stuurtje en de pook zijn vervangen door exemplaren van Momo. Daarnaast krijg je bij aankoop van de Renault twee extra einddempers, een uitlaatspruitstuk, uitlaatpijp en het originele stuur. Goed om te weten: de Renault heeft een geldige APK tot 30 april 2026.

Wat kost de Renault Sport Spider tegenwoordig?

De huidige eigenaar doet de Renault Sport Spider de deur uit, omdat het volgens hem tijd is om afscheid te nemen van zijn hobby. De particuliere verkoper uit Elst vraagt € 38.750 op Marktplaats.

Ook interessant!

  • Goedkoopste Alpine van Marktplaats is ook meteen de coolste
  • Betaalbare Marktplaats-occasion is totaal onherkenbaar: zie jij wat het is?
  • Échte Renault 5 Alpine Turbo is goedkoper dan elektrische 5
  • Toffe Renault Clio Williams op Marktplaats zoekt liefhebber!

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

marktplaats, Renault, renault-sport, roadster, spider

Vorig bericht: « Audi Q5 e-hybrid, lekkere plug-in #test
Volgend bericht: Gespot – Porsche 992 S/T met een heerlijk kleurtje »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    13 oktober 2025 om 17:37

    Best wel een aardig ding om te zien. Maar ik vermoed dat de verkoop ‘wegens beëindiging van de hobby’ vooral is ingegeven door de verkrijgbaarheid van slijtage gevoelige onderdelen.

    Login om te reageren
  2. e36thuglife zegt

    13 oktober 2025 om 18:23

    Haha kermis botsauto ik denk dat je net een giraf lijkt als je derin zit en die koplampen zijn veel te groot.

    Login om te reageren
  3. MaartenD zegt

    13 oktober 2025 om 18:45

    Ach…hij heeft zo te zien nog een mooie zilverkleurige 360 spider in zijn garage staan…

    Login om te reageren
  4. vaakbenjetebang zegt

    13 oktober 2025 om 19:52

    Dit is niet de eeerste keer dat ik deze te koop zie staan, blijkt ook gebruikt ‘moeilijke handel’. Zelf twijfel ik een beetje om er eens te gaan kijken; de auto spreekt me enorm aan, maar ik ben bang dat als ik hem er bij koop ik dan (weer…) tegen het ‘probleem’ aanloop dat je maar met één auto tegelijk kunt rijden en dat er dan andere auto’s weer meer gaan stilstaan dan ze nu al doen.

    Login om te reageren
    • crashingduke zegt

      13 oktober 2025 om 19:55

      Deze heeft daar ervaring mee 😆

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        13 oktober 2025 om 20:00

        @crashingduke: Dat is altijd de ellende, zowel voor zo’n auto als voor mensen zoals ik met zo’n niet te onderdrukken behoefte om dìe auto ook nog eens ooit te willen hebben, en dìe, en zo eentje…. maar vervolgens niet of nauwelijks een auto weg kunnen doen. Eind van het liedje is dan altijd dat je op enig moment weer gaat ‘inkrimpen’ omdat alle schuren en stallingen vol staan, waarna het feest weer van voor af aan begint.

        Login om te reageren
        • crashingduke zegt

          13 oktober 2025 om 20:05

          Daarom mag ik nooit een nieuwe auto kopen als er nog een patiënt op het pad staat. Met twee Jaguars is dat dus redelijk vaak.

          Login om te reageren
        • crashingduke zegt

          13 oktober 2025 om 20:06

          Maar wat staat er op dit moment in stallingen?

          Login om te reageren
  5. vaakbenjetebang zegt

    13 oktober 2025 om 20:14

    @crashingduke: Ik heb mijn leven er bewust op ingericht dat niks of niemand mij kan ‘verbieden’ om onverstandig te zijn. De enige grenzen aan mijn verzameldrift zijn dus budget en ruimte. Op het moment heb ik eigenlijk ruimte voor precies nul extra auto’s, maar wel enig budget. Dat is natuurlijk een gevaarlijke cocktail, want stel je voor dat je ineens extra plek vindt en dan auto’s tekort komt… Laatst nog echt mezelf actief moeten inhouden om niet bij twee witte 106-jes Rallye van de eerste serie te gaan kijken die samen te koop stonden voor een leuk prijsje. Allebei met werk, maar ik heb er nog nooit eentje gehad en het zijn maar kleine autootjes, toch? Maar ik heb ook nog nooit een V12 gehad, en dat kàn eigenlijk niet. Dus ook naar zoiets ben ik af en toe aan het kijken. Overigens: aan een Jaaaag heb ik me nog nooit gewaagd, en een (pre-HE…) XJ-S V12 lijkt me wel eens wat, eigenlijk. U begrijpt: het probleem hier zit diep.

    Login om te reageren
    • crashingduke zegt

      13 oktober 2025 om 21:48

      Jaguars zijn op zich niet slecht, maar wel gevoelig voor achterstallig onderhoud. En het helpt om een garage te hebben die ervaring met Jaguars heeft. De pre-HE kun je beter laten staan. Dat was niet Jaguars beste tijd en ze verbruiken nog meer dan de HE’s.

      Login om te reageren
  6. rob5nismo zegt

    13 oktober 2025 om 21:18

    Vroeger op tuning salon mechelen stond er elk jaar 1 in die hal toen vond ik het al een aparte verschijning

    Login om te reageren
  7. erik911 zegt

    14 oktober 2025 om 00:00

    Sowieso goed, dat dit exemplaar wel de voorruit heeft.

    Login om te reageren
  8. Willy500E zegt

    14 oktober 2025 om 06:50

    Tot en met de jaren 90 maakte Renault best leuke auto’s. Renault 5 turbo en de Clio V6 sport om maar eens wat te noemen. Zijn echte cult auto’s geworden of je ze nu mooi vindt of niet.

    Login om te reageren
  9. alpinespider zegt

    14 oktober 2025 om 09:17

    Ik ken deze auto; komt uit mijn directe omgeving. Ik heb zelf een parelmoer gele (bij laagstaande zon oogt de auto bijna oranje) vanaf 2006. Zolang ik er nog in en uit kan blijft de auto (ben bijna 70) en anders gaat de auto naar mijn zoon. Blijft leuk en je hoeft het niet te geloven, maar ik krijg alleen maar positieve reacties. Geen patserauto maar gewoon een leuk karretje. Ik kocht de auto met 3800 km op de teller (toen € 21500) en nu plm. 32000 km. Nog steeds in nieuwstaat. Bijna alle slijtagedelen zijn makkelijk te verkrijgen. Bv hoofdremcilinder en wiellagers voor en achter zijn van de Renault 25 en kosten weinig. Motor is een gewone 2.0 en daar is ook alles voor te krijgen. Waterpomp is van R21 en kun je voor plm. 20 euro kopen (is een keer vervangen). Beetje lastiger zijn sommige kogels maar ik rij te weinig dat het slijt. Ik heb ook een cupversie met stratentoelating en daar had ik een fuseekogel voor nodig; gelukkig is dat nog allemaal in Frankrijk te koop.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North