• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Audi R10 met 850 pk krijgt groen licht”

Auteur: CasperH, gepost 30 september 2014 om 08:59 – 35 Reacties

Audi R18 Le Mans prototype dient als inspiratie voor nieuwe R10?


Anderhalf jaar geleden werd er voor het eerst gespeculeerd over een straatlegale Le Mans-achtige auto van Audi. Nu zijn er nieuwe geruchten die in de richting van een hypercar uit Ingolstadt wijzen.

Dit meldt het doorgaans goed ingelichte Auto, Motor & Sport uit Zweden. De Audi R10 zou worden uitgerust met een nieuw ontwikkelde 6.0 liter biturbo V10, goed voor 850 pk. In combinatie met hybride techniek zou het piekvermogen richting de 1000 pk gaan.

Logischerwijs zou je bij een eerbetoon aan de Le Mans racers van Audi verwachten dat er een diesel gebruikt zou worden maar dit is niet het geval. De V10 zou wel cilinderuitschakeling krijgen, waarbij de buitenste en middelste cilinderrij actief blijven voor een gelijkmatige temperatuur door het hele blok.

De koolstofvezel monocoque zou iets groter moeten worden dan een Audi R8, het design zou sterke hints naar de Le Mans prototypes moeten krijgen. De prijs gaat in de buurt moeten komen van de Porsche 918, dus in Nederland iets boven de 800.000 euro. De techniek uit de R10 zou ook voor andere merken binnen de Volkswagen Group bruikbaar moeten zijn. AM&S meldt dat de Panamera mogelijk ook de beschikking zou krijgen over de nieuwe V10 en dat het blok mogelijk ook in een Lamborghini concept te vinden zal zijn.

Vorig voorjaar waren er al hardnekkige geruchten en Wolfgang Dürheimer bevestigde destijds dat er over een dergelijk model werd nagedacht. Sindsdien werd het echter verdomd stil rond de Audi R10. Tot nu. De R10 moet een concurrent worden voor de Porsche 918, Ferrari LaFerrari en McLaren P1 als we de genoemde prestaties mogen geloven.

Mogelijk toont Audi al iets van de R10 in Parijs. Het klinkt allemaal een beetje te mooi om waar te zijn, maar wie weet. Wie weet…

Ook interessant!

  • Audi dealerschap onder water
  • S8 met 600 pk
    Audi S8 met 600 pk en handbak te koop
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Hybride, parijs-2014, r10

Vorig bericht: « Kia Sorento: alle details en foto’s
Volgend bericht: 5 Porsches uit de jaren ’50 die je moet kennen »

Lees Interacties

Reacties

  1. swaffelaer zegt

    30 september 2014 om 09:06

    Zou deze hypercar dan ook onderstuurd zijn, geen emotie bieden en vooral in het grijs worden geleverd?

    Login om te reageren
    • heyhuub zegt

      30 september 2014 om 09:26

      @swaffelaer:

      Nou de R8 wordt nog steeds als 1 van de best sturende auto’s op de markt gezien. Dus hiervan mag je dan denk ook wel wat verwachten.

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        30 september 2014 om 10:25

        @heyhuub: hey Huub, jij ook hier?

        Login om te reageren
      • drivingpleasure zegt

        30 september 2014 om 13:39

        @heyhuub: Uhmm NEE

        Login om te reageren
        • heyhuub zegt

          30 september 2014 om 14:10

          @drivingpleasure: http://tinyurl.com/os8drvn

          Login om te reageren
          • drivingpleasure zegt

            30 september 2014 om 14:17

            @heyhuub: jaja 2 oudjes vinden zo’n auto die voor jou rijdt wel fijn ja…

            Login om te reageren
      • callyromeo166 zegt

        30 september 2014 om 17:42

        -edit: nutteloze bijdrage-

        Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      30 september 2014 om 22:19

      @swaffelaer: zo, je dagelijkse portie VAG bashen weer gehad?

      Login om te reageren
  2. Kvgorp zegt

    30 september 2014 om 09:06

    Jon Olsson. Je nieuwe auto. Kun je je Rebelion vast wel inruilen.

    Login om te reageren
    • kjeld zegt

      30 september 2014 om 12:40

      @Kvgorp: Ja wat een held is die man

      Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    30 september 2014 om 09:07

    Wel echt een misser als ze deze auto niet met een diesel uitrusten.

    Login om te reageren
    • Kvgorp zegt

      30 september 2014 om 09:18

      @pomoek: Het is gewoon een kweekvijvertje voor nieuwe technieken. Wat ik dus niet snap is dat ze met een hoop bombarie de nieuwe Huracan introduceren met de oude motor uit de gallardo en dan gaan ze nu in een ander modelletje een nieuwe V10 met turbo’s ontwikkelen terwijl dat andere modelletje bekent staat om zijn diesel blok.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        30 september 2014 om 09:32

        @Kvgorp: Deze 6.0L V10 wordt een benzine en geen diesel? In dat geval heeft het toch helemaal geen connectie meer met de LeMans racer?
        Maar goed, het blok was nog niet klaar en de Gallardo was al een aantal jaar goed klaar. Dus je moet wat in die Huracan stoppen. En dat kan natuurlijk geen 6.0 V10 met meer dan 600pk zijn; dan kom je te dichtbij de Aventador.

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          30 september 2014 om 14:10

          @gregorius: GOL: Dus je moet wat in die Huracan stoppen (GOL: Gniffel out loud)

          Login om te reageren
  4. fortuna zegt

    30 september 2014 om 09:11

    Een V10 heeft twee cilinderrijen, daar kan dus nooit sprake zijn van een buitenste en een middelste…

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      30 september 2014 om 09:47

      @fortuna: je snapt wat ik bedoel, lijkt me. Hoe zou jij het noemen dan?

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        30 september 2014 om 10:28

        @CasperH: cilinderparen..?

        Login om te reageren
      • camber24 zegt

        30 september 2014 om 14:04

        @CasperH: volgens mij cilinderbanken, maar dat weet ik niet zeker.

        Login om te reageren
      • Kvgorp zegt

        30 september 2014 om 14:11

        @CasperH: wel duidelijk zijn het Casper ;)

        Login om te reageren
      • fortuna zegt

        30 september 2014 om 20:30

        @CasperH: de automotive industrie huurt mij als consultant in bij de ontwikkeling van auto’s, als ik als corrector voor de geschreven pers moet werken, zal je mijn loonzakje eerst moeten vullen.

        Login om te reageren
        • CasperH zegt

          30 september 2014 om 20:44

          @fortuna: ok doei.

          Login om te reageren
  5. gearhead zegt

    30 september 2014 om 09:15

    “Buitenste en middelste cilinderrij”

    Hoe, wat, is, dat?

    Login om te reageren
    • Kvgorp zegt

      30 september 2014 om 09:20

      @gearhead: |-i-|-i-|

      In zijaanzicht. |=aan i=uit

      Login om te reageren
      • Michiel1 zegt

        30 september 2014 om 10:05

        @Kvgorp: geniaal hoe je dit uit beeld! Petje af!

        Login om te reageren
        • fortuna zegt

          30 september 2014 om 20:33

          @Michiel1: nochtans is I normaal aan en O uit, dan krijg je (voor de twee banken):
          I – O – I – O – I
          I – O – I – O – I

          Login om te reageren
        • Barryyy zegt

          1 oktober 2014 om 08:56

          @michiel1: bedoel je met petje af, dat je een petjes-auto rijdt?!

          Login om te reageren
  6. steef2 zegt

    30 september 2014 om 09:44

    Ik ben wel benieuwd. Vooral naar het geluid, de V10 wordt steeds zeldzamer dus kom maar op met deze auto!

    Login om te reageren
  7. 2cool4school zegt

    30 september 2014 om 10:21

    Het über beest komt eraan!

    Login om te reageren
  8. osmo zegt

    30 september 2014 om 10:43

    Oei, dan gaat Audi nog eens nieuwe mallen moeten laten maken, ipv de bestaande te vergroten of verkleinen …

    Login om te reageren
  9. baardfiets zegt

    30 september 2014 om 11:19

    Was toch wel gaaf geweest als het een diesel zou worden. Als het is Le Mans kan waarom dan niet in een ‘normale’ auto?

    Login om te reageren
  10. atteh zegt

    30 september 2014 om 11:49

    Dus het tweelingbroertje van de Lambo Asterion!

    Login om te reageren
  11. Corrado16v zegt

    30 september 2014 om 13:21

    Laat maar komen! Hoe meer hypercars des te beter. Hopen dat dit niet alleen bij een gerucht blijft.

    Login om te reageren
  12. F1Tim zegt

    30 september 2014 om 13:58

    Dit vind ik eigenlijk niet logisch… Een hypercar van Audi zal misschien wat aan het cliëntenbestand van Porsche vreten (Audi en Porsche beiden onder VAG-vlag). De naam R10 gebruiken, kan positief zijn (in navolging van de R8C en R8R), maar dan géén diesel gebruiken? En een 6-liter gebruiken in de panamera: lijkt me wat overbemeten. En ik denk niet dat ze bij Audi zomaar even een nieuwe motor/transmissie gaan ontwikkelen voor enkele high-end modellen: daar halen ze denk ik te weinig winst uit…

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      30 september 2014 om 14:30

      @F1Tim: Winst eruit halen, reken maar dat het al berekend is bij VAG. Ze hebben de 4.0 V8 die ze van 400 – 600 pk overal in kunnen plempen. Dus eigenlijk kan ik wel begrijpen dat ze niet voor een 5.0 of 5.5 gaan als uber-engine. Als ze bij een V10 uitkomen ipv V12; prima. 6.0 klinkt nog altijd over-the-top en V10 oog ook gewoon cool.
      Ze zullen waarschijnlijk eentje willen ontwikkelen die relatief rustig te bereiden is in een Panamera, A8L / Phaeton, nieuwe Q7 (in leuke landen), Lambo SUV, Alle lijnbouw-Bentley’s, maar ook eentje die makkelijk als met sport/race saus te leveren is voor de R8/10, Huracan. En wieweet denken ze al aan een versie waar ze er 2 cylinders meer aanplakken zodat ie ook in de top-Lambo gestopt kan worden.
      En al deze auto’s zijn in een klasse waar men al niet meer om een centje meer of minder geeft. In al deze auto’s is de 4.0 V8 in 500 – 600 pk trim in principe genoeg zat. In principe heb je ook geen V12’s bij MB nodig, maar ze doen t toch; voor een hoop meer geld. Dus waarom niet bij VAG… Komt wel goed met die winst op dit soort modellen.

      Login om te reageren
  13. jrk68 zegt

    30 september 2014 om 19:39

    Met R 10 heb ik toch andere associaties….

    Niet bepaald een hypercar….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North