Anderhalf jaar geleden werd er voor het eerst gespeculeerd over een straatlegale Le Mans-achtige auto van Audi. Nu zijn er nieuwe geruchten die in de richting van een hypercar uit Ingolstadt wijzen.
Dit meldt het doorgaans goed ingelichte Auto, Motor & Sport uit Zweden. De Audi R10 zou worden uitgerust met een nieuw ontwikkelde 6.0 liter biturbo V10, goed voor 850 pk. In combinatie met hybride techniek zou het piekvermogen richting de 1000 pk gaan.
Logischerwijs zou je bij een eerbetoon aan de Le Mans racers van Audi verwachten dat er een diesel gebruikt zou worden maar dit is niet het geval. De V10 zou wel cilinderuitschakeling krijgen, waarbij de buitenste en middelste cilinderrij actief blijven voor een gelijkmatige temperatuur door het hele blok.
De koolstofvezel monocoque zou iets groter moeten worden dan een Audi R8, het design zou sterke hints naar de Le Mans prototypes moeten krijgen. De prijs gaat in de buurt moeten komen van de Porsche 918, dus in Nederland iets boven de 800.000 euro. De techniek uit de R10 zou ook voor andere merken binnen de Volkswagen Group bruikbaar moeten zijn. AM&S meldt dat de Panamera mogelijk ook de beschikking zou krijgen over de nieuwe V10 en dat het blok mogelijk ook in een Lamborghini concept te vinden zal zijn.
Vorig voorjaar waren er al hardnekkige geruchten en Wolfgang Dürheimer bevestigde destijds dat er over een dergelijk model werd nagedacht. Sindsdien werd het echter verdomd stil rond de Audi R10. Tot nu. De R10 moet een concurrent worden voor de Porsche 918, Ferrari LaFerrari en McLaren P1 als we de genoemde prestaties mogen geloven.
Mogelijk toont Audi al iets van de R10 in Parijs. Het klinkt allemaal een beetje te mooi om waar te zijn, maar wie weet. Wie weet…
swaffelaer zegt
Zou deze hypercar dan ook onderstuurd zijn, geen emotie bieden en vooral in het grijs worden geleverd?
heyhuub zegt
@swaffelaer:
Nou de R8 wordt nog steeds als 1 van de best sturende auto’s op de markt gezien. Dus hiervan mag je dan denk ook wel wat verwachten.
str8six zegt
@heyhuub: hey Huub, jij ook hier?
drivingpleasure zegt
@heyhuub: Uhmm NEE
heyhuub zegt
@drivingpleasure: http://tinyurl.com/os8drvn
drivingpleasure zegt
@heyhuub: jaja 2 oudjes vinden zo’n auto die voor jou rijdt wel fijn ja…
callyromeo166 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
87sandyd zegt
@swaffelaer: zo, je dagelijkse portie VAG bashen weer gehad?
Kvgorp zegt
Jon Olsson. Je nieuwe auto. Kun je je Rebelion vast wel inruilen.
kjeld zegt
@Kvgorp: Ja wat een held is die man
pomoek zegt
Wel echt een misser als ze deze auto niet met een diesel uitrusten.
Kvgorp zegt
@pomoek: Het is gewoon een kweekvijvertje voor nieuwe technieken. Wat ik dus niet snap is dat ze met een hoop bombarie de nieuwe Huracan introduceren met de oude motor uit de gallardo en dan gaan ze nu in een ander modelletje een nieuwe V10 met turbo’s ontwikkelen terwijl dat andere modelletje bekent staat om zijn diesel blok.
gregorius zegt
@Kvgorp: Deze 6.0L V10 wordt een benzine en geen diesel? In dat geval heeft het toch helemaal geen connectie meer met de LeMans racer?
Maar goed, het blok was nog niet klaar en de Gallardo was al een aantal jaar goed klaar. Dus je moet wat in die Huracan stoppen. En dat kan natuurlijk geen 6.0 V10 met meer dan 600pk zijn; dan kom je te dichtbij de Aventador.
pomoek zegt
@gregorius: GOL: Dus je moet wat in die Huracan stoppen (GOL: Gniffel out loud)
fortuna zegt
Een V10 heeft twee cilinderrijen, daar kan dus nooit sprake zijn van een buitenste en een middelste…
CasperH zegt
@fortuna: je snapt wat ik bedoel, lijkt me. Hoe zou jij het noemen dan?
racerx zegt
@CasperH: cilinderparen..?
camber24 zegt
@CasperH: volgens mij cilinderbanken, maar dat weet ik niet zeker.
Kvgorp zegt
@CasperH: wel duidelijk zijn het Casper ;)
fortuna zegt
@CasperH: de automotive industrie huurt mij als consultant in bij de ontwikkeling van auto’s, als ik als corrector voor de geschreven pers moet werken, zal je mijn loonzakje eerst moeten vullen.
CasperH zegt
@fortuna: ok doei.
gearhead zegt
“Buitenste en middelste cilinderrij”
Hoe, wat, is, dat?
Kvgorp zegt
@gearhead: |-i-|-i-|
In zijaanzicht. |=aan i=uit
Michiel1 zegt
@Kvgorp: geniaal hoe je dit uit beeld! Petje af!
fortuna zegt
@Michiel1: nochtans is I normaal aan en O uit, dan krijg je (voor de twee banken):
I – O – I – O – I
I – O – I – O – I
Barryyy zegt
@michiel1: bedoel je met petje af, dat je een petjes-auto rijdt?!
steef2 zegt
Ik ben wel benieuwd. Vooral naar het geluid, de V10 wordt steeds zeldzamer dus kom maar op met deze auto!
2cool4school zegt
Het über beest komt eraan!
osmo zegt
Oei, dan gaat Audi nog eens nieuwe mallen moeten laten maken, ipv de bestaande te vergroten of verkleinen …
baardfiets zegt
Was toch wel gaaf geweest als het een diesel zou worden. Als het is Le Mans kan waarom dan niet in een ‘normale’ auto?
atteh zegt
Dus het tweelingbroertje van de Lambo Asterion!
Corrado16v zegt
Laat maar komen! Hoe meer hypercars des te beter. Hopen dat dit niet alleen bij een gerucht blijft.
F1Tim zegt
Dit vind ik eigenlijk niet logisch… Een hypercar van Audi zal misschien wat aan het cliëntenbestand van Porsche vreten (Audi en Porsche beiden onder VAG-vlag). De naam R10 gebruiken, kan positief zijn (in navolging van de R8C en R8R), maar dan géén diesel gebruiken? En een 6-liter gebruiken in de panamera: lijkt me wat overbemeten. En ik denk niet dat ze bij Audi zomaar even een nieuwe motor/transmissie gaan ontwikkelen voor enkele high-end modellen: daar halen ze denk ik te weinig winst uit…
gregorius zegt
@F1Tim: Winst eruit halen, reken maar dat het al berekend is bij VAG. Ze hebben de 4.0 V8 die ze van 400 – 600 pk overal in kunnen plempen. Dus eigenlijk kan ik wel begrijpen dat ze niet voor een 5.0 of 5.5 gaan als uber-engine. Als ze bij een V10 uitkomen ipv V12; prima. 6.0 klinkt nog altijd over-the-top en V10 oog ook gewoon cool.
Ze zullen waarschijnlijk eentje willen ontwikkelen die relatief rustig te bereiden is in een Panamera, A8L / Phaeton, nieuwe Q7 (in leuke landen), Lambo SUV, Alle lijnbouw-Bentley’s, maar ook eentje die makkelijk als met sport/race saus te leveren is voor de R8/10, Huracan. En wieweet denken ze al aan een versie waar ze er 2 cylinders meer aanplakken zodat ie ook in de top-Lambo gestopt kan worden.
En al deze auto’s zijn in een klasse waar men al niet meer om een centje meer of minder geeft. In al deze auto’s is de 4.0 V8 in 500 – 600 pk trim in principe genoeg zat. In principe heb je ook geen V12’s bij MB nodig, maar ze doen t toch; voor een hoop meer geld. Dus waarom niet bij VAG… Komt wel goed met die winst op dit soort modellen.
jrk68 zegt
Met R 10 heb ik toch andere associaties….
Niet bepaald een hypercar….