Waarom Hyundai het FWD-record op de ‘Ring laat gaan

Auteur: , 24 Reacties

Met de aankomende i30N in het vooruitzicht hebben de Koreanen een voorwielaangedreven 'Ringracer om bang van te worden. Zou je denken, want Hyundai pakt het anders aan.

De “N” in i30N staat onder meer voor Nürburgring, maar dat weerhoudt Hyundai er niet van om het zwaarbevochten FWD-record op het beroemdste circuit ter wereld verder te laten voor wat het is. Voor wie iets gemist heeft: het N-label wordt voor Hyundai wat AMG is voor Mercedes, M voor BMW enzovoorts. We zagen van de i30N al een voorproefje in conceptvorm, want in Parijs onthulde Hyundai de hete RN30 Concept. Of de i30N hierop gaat lijken is nog maar de vraag, maar het geeft in elk geval aan in welke richting we het ongeveer moeten zoeken.

Terug naar het ‘Ringverhaal. Tegenover Autocar verklaarde Hyundai namelijk dat het ‘Ringrecord voor voorwielaandrijvers verder niet van belang is, omdat het N-label staat voor rijplezier en niet per se voor onverdunde snelheid. Toch krijgt de i30N naar verluidt de beschikking over ongeveer 270 pk en da’s niet bepaald kattenpis, maar er is meer! Om gevestigde namen als de Ford Focus RS het vuur aan de schenen te leggen, komt er ook een i30N Plus. Deze versie krijgt AWD en is mogelijk dus wel meer gericht op pure snelheid.

Hyundai houdt de gemoederen al een poosje bezig met haar N-label, laten we hopen dat er snel meer concrete info komt over deze rappe Koreanen. Verder hebben wij wel respect voor de keuze van Hyundai om zich niet met de ‘Ringstrijd te bemoeien. Zeker als je ziet wat voor kunstgrepen Volkswagen uit moest halen om de snelste tijd neer te zetten met een Golf GTI Clubsport S.



24 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Ik vind die auto(Ondanks dat het een concept is) iets te schreeuwerig en een iets te hoog rice gehalte hebben. Dat gezegd te hebben is die achter spoiler wel echt gruwelijk
@janmetdelangeachternaam: https://youtu.be/0T0RTmtkMAw alstublieft hier rijdt de mule
@janmetdelangeachternaam: Beetje raar gesis bij het optrekken. Lijkt wel zo’n traktor geluid. Verder wel moddervet!
Waarom hebben ze dan een development center bij de Ring laten bouwen en zijn ze al een paar jaar bezig maar hebben we weinig gezien? Voelt als handdoek in de ring voordat er (race)handschoenen worden aangetrokken. Zou juist leuk zijn om een nieuwe speler in het veld of de Ring te zien.
@stephane8200: Naast performance testen is de Nordschleife uitstekend voor reguliere testwerkzaamheden. Maar jij bent de laatste die ik dat moet uitleggen ;).

Ik heb begrepen dat Albert Biermann van BMW M naar Hyundai is overgestapt om daar met name de Europese range (en later US modellen) van extra ‘magie’ te voorzien.
Dat belooft veel goeds!
@willeme: dat klopt zeker. De vraag is dan alleen hoe ze dat tot uiting brengen. Een lekker rijdende auto hoeft niet de allersnelste te zijn en andersom ook niet. Dat zal dan afhankelijk zijn van wat de journalistiek en consumenten er van vinden.

Hoe goed de Hyundai dan ook zal rijden, zullen ze van verder moeten komen. Je kan je dan zelfs afvragen of de investering die ze nu doen daar wel gaat terug betalen.
Die dakspoiler is verreweg de mooiste die ik ooit op een hot hatch achtige wagen heb gezien. Echt prachtig
Lieve help, wat een gedrocht! Het lijkt net alsof iemand met een petje en een ‘boel Need For Speed (of hoe ook zulke spelletjes heten) zijn gangetje is gegaan…. pff… Erg hoor
Dit geeft het Koreaanse merk eindelijk een stukje ziel waardoor het voor liefhebbers ook een interessant merk gaat worden. Goed bezig!
Ik snap Hyundai wel. Zou het persoonlijk ook niet willen. Het is dan ook maar een zinloos en nutteloos verkooppraatje als jouw auto het hardst over de ‘Ring gaat. Zou mij me verder aan mijn reet roesten. Als ik het een leuke auto vind, zou voldoen aan mijn eisen en hem wil en kan betalen, zou ik hem gewoon kopen. Ben benieuwd of het gros van de Hot Hatch-klanten ook zo denken..
@viezefreddyw: het is zeker niet alleen zinloos en nutteloos verkooppraatje. Het is ook voor het gehele team wat aan een auto werkt een prestatie op zich. De mensen die er alle tijd, kennis en energie insteken om dat record te halen maakt je team niet sterker, scherper maar ook gewoon trots. En dat is onbetaalbaar. Kijk anders maar eens op youtube hoe ze de 918 “even” als eerste straatlegale auto onder de 7 minuten kregen en het oude record met 14 seconden verbraken. Zit jaren onderzoek in en dus bakken met informatie en ervaring kunnen opdoen. Dus nee het is echt niet zo maar een marketing dingetje..
@pinut187: dat werkt alleen bij de allersnelste wagens. Maar voor een Hyundai i30? Hoeveel extra ga je daar van verkopen als je toevallig de snelste FWD op een lang stuk slecht wegdek in de Eifel bent? De ring is een lang test circuit en daardoor van grote waarde voor de fabrikanten maar de marketingwaarde van de rondetijden moet niet overschat worden. Liters kofferruimte doet echt meer.
Vleugeldeuren op je concept… Welkom in 2004
Hallo die spoiler is dope alsof de auto zijn petje achterstevoren op heeft maar wat is het nut bij een fwd auto? Ik denk dat ie achter de auto vacuum trekt en dat je alleen maar slomer wordt. Verder moeten ze even hun naam veranderen want Hyundai klinkt gewoon niet echt. Ze zouden net als Toyota met Lexus een dure naam moeten maken. Bij voorbeeld Ultimator of Megatron of Deturonomium!!
@e36thuglife: jouw comments zorgen altijd voor een lach!
@e36thuglife: euh Genesis, wellicht?
@pinut187: ja dat is ook wel ok!
Een record, dwz een betere tijd met een paar seconden kan me inderdaad gestolen worden, want ik monteer liever banden die een breed repertoire hebben, dan een set die enkel in het droge het allerbeste naar boven halen. Maar een goede ringtijd is wél véél relevanter voor rijplezier dan de hier nog steeds heilige 0-100km/h sprint. En de meeste hot hatches van vandaag zijn gewoon leuk. Daarom ook kan ik Hyundai appreciëren, rijplezier is veel belangrijker en áls de auto heel leuk te besturen is, dan is het gebrek van een recordtijd niet belangrijk. Maar ie moet er nu ook geen 10 minuten over doen…
Dat gezegd, de sneer naar de Clubsport S is wat misplaatst vind ik, het ding rijdt gewoon heel leuk op gewone wegen als we EVO mogen geloven, waar de meerderheid van hun redacteuren hem voor de beste supercars van vandaag plaatsten. Wil je een meer bruikbare versie, de Cupra ST 290 is zusterwagen en heeft het record voor estates. Mét achterbank en een kofferinhoud waarvan een RS6 nog iets kan leren…
Hier kun je mee aankomen!

(Bij de plaatselijke McD).
Die dakspoiler…..afgekeken van een Citroën Ami 8? :)
Als het regent moet je die achterklep wel niet te lang laten open staan. Gegarandeerd natte voeten!
Laat maar komen. Misschien dat we dan minder golfjes gaan zien.
Ergens vind ik het wel jammer dat ze niet Kia naar een sportief plan trekken. Deze modellen spreken mij meer tot de verbeelding met betrekking tot sportiviteit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).