
Zo’n Audi RS6 Avant in knallend Misano Red ziet er natuurlijk woest aantrekkelijk uit, maar we weten allemaal dat 90% van (Nederlandse) RS6jes uiteindelijk besteld zal worden in 50 Shades Of Grey. Of zwart. Tevens is dit grijze exemplaar verlost van dat oerlelijke ‘quattro’ opschrift in de grille.
Voor de mensen die het nog niet wisten: Het opschrift ‘quattro’ in de grille is (gelukkig) een optie bij de nieuwe Audi RS6 Avant. En zonder ziet het er toch wat beter uit. Op een RS5 of TT RS zou zoiets misschien nog kunnen, maar bij een RS6 Avant past het niet echt.
Zoals jullie allemaal weten ligt er onder de motorkap van de nieuwe RS6 geen dikke V10, maar een 4.0 V8 met twee turbo’s. Dit blok kennen we natuurlijk al van de S6, S7 Sportback, S8 en Conti GT(C) V8. In dit geval hebben de ingenieurs 560 pk/700 Nm uit het blok weten te peuteren.
Daarmee sprint deze pakezel in 3,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Hij heeft weliswaar iets minder vermogen dan de vorige RS6 Avant, maar is wel 100 kilo lichter en maar liefst 40% zuiniger (en dus goedkoper).
De topsnelheid? Die ligt standaard op 250 km/u, maar als je de juiste opties aanvinkt dan kan je doorknallen tot 305 km/u.
Heb je een voorkeur voor de rode of voor de grijze RS6? En zou je wel of niet het woordje quattro in je grille willen hebben?
@norge en @jkr68 kom d’r maar in….
@eklasse:
We zijn der…..
@eklasse: U roept ?
Dit is saaie porno voor mij…
@zed: porno is nooit saai. Dit is dus geen porno…
@Emile_Benz:
Oude of harige porno wel hoor…
@heidi: tikkie of topic jongens ;)
OT:in het grijs is hij wel weer wat saai, vond de vorige eigenlijk mooier!
@lambo4all: porno is altijd ontopic!
@heidi: nee, dat is minder aantrekkelijk om naar te kijken, niet saai…
@awesome: smeerkees ben je.
@heidi: :’)___!!!!
Zitten vrij forse schijfjes onder!
Deze ziet er wel wat subtieler uit!
Dat ‘quattro’ gaan we toch wel vaak zien, niet op dit model maar op alle sjonnie bakken van een jaartje of zes oud.
@norge: Een Audi A6 uit 2006 sjonnie?
@W115: Jep…
@norge: We hebben denk ik allebei een andere definitie voor sjonnie. Iemand die zijn auto zodanig toetakelt door smakeloze optische “tuning” aan zijn auto toe te passen versta ik onder sjonnie.
@W115: Ik ook…
@W115:
Yep, en als die Sjonnie geld heeft en 2 linkerhanden dan koopt hij een RS6….
@W115: Sjonnie is een te dikke vent met een ringbaardje en oorringen.
Die vervolgens loopt te pochen met zijn paupersloep.
@W115: ja
@norge: sjonnie of niet, rs6 is snel
@rs6issnel: sjonnie rep
Ik hoopte even dat ze het Quattro eruit gesloopt hadden….
Maar helaas, dat zou veel te spannend worden….
@jrk68: ik daxht ook waaauw dat gaat een beest worden.
@jrk68: Waarom komt lekker van pas in dit weer en wil je het niet kun je terecht bij andere merken.
@agera:
Kan je dan echt niet zonder in de sneeuw….
Van morgen nog heerlijk een Q5 lopen narren met mijn midrear aandrijving….
@jrk68: en hij was koffie aan t drinken?
@jrk68: Wtf man, ik zat al te zoeken overal.
Een RS6 met rear wheel drive, hoe episch is dat. Driftend over het parkeerterrein van de Gamma
@jrk68: Ja gaaf. 560 pk op de voorwielen. Ik had er helemaal zin in!
@mout: Ik dacht meer aan RWD.
Koetsen worden getrokken….
@jrk68: Audi, weet je nog?
Wat een lekker misleidende titel weer haha.
Pure Porno gewoon en maar roepen dat Audi saai is, Audi trekt hiermee een dikke vinger naar de mensen die dat roepen. Mensen die dit saai vinden hebben een bril nodig.
Wat wil een mens nog meer de Audi RS6 Avant heerst in zijn klasse. Hierbij valt de M5 Touring en de E63 AMG Estate in het niets.
Zet deze maar voor de deur of beter onder de boom als kerstcadeua.
@agera: Liever een XFR Estate.
@E34M5Touring:
Jaguar valt binnenkort in Indiaanse handen.
@heidi:
Dat is al een paar jaar zo lieverd….
@heidi: Jaguar is al in Indiase handen en dat heeft ze bepaald geen windeieren gelegd. Ik ben fan!
@E34M5Touring: Dat is toch mooi iedereen heeft zo zijn eigen keus. In dit segment zou ik alleen twijfelen tussen de Audi RS6 Avant en als ik zeg als die er komt de Porsche Panamera Sport Turismo.
@agera: Die concept Panamera is een stuk mooier dan origineel maar blijft voor mij een lelijk ding. Interieur vind ik veel te druk en vanbuiten doet ie me niks. Zou voor mij toch de Jag of Maserati worden.
@E34M5Touring: said it before and will say again: voor mij de cls
http://youtu.be/7xgakhV3hEw
@baasbas: Ja super auto maar alleen als Coupe. De shooting brake vind ik niet zo. Heb hem nu gezien en in mijn ogen kloppen de verhoudingen niet. Dus als het een Estate moet zijn wordt het de Jag. Still, de CLS, whoefff, zeker in AMG vorm.
@E34M5Touring: ik heb die xfr nog niet live als estate mogen aanschouwen, maar van de plaatjes krijg ik net iets teveel mondeo smaak in mijn mond… Misschien moet ik die mening herzien als ik er een tegenkom. Voor mij is de cls het mooist, of toch minstens het spannendst vormgegeven. Daarnaast heb je niet het onderstuur van de Audi en echt geluid ipv over de speakers, en wat voor geluid. Op het circuit mogelijk de minst snelle, maar who cares…
@baasbas: Absoluut, als sedan (coupe) wordt het voor mij ook de CLS. Maar de shooting brake vind ik niet zo mooi. De XFR word denk ik wel mooi. Tenminste, de facelift neus vind ik echt top. De kont vind ik meer Aston Martin dan Mondeo maar dat is persoonlijk. Tja, en het circuit zal hij bij mij ook niet zien. De soundtrack is top (iets wat BMW echt vernaait heeft met de M5/6).
@agera:
Kerstcadeau….
En ja, van mij mogen ze hem ook tegen de kerstboom zetten….
@agera:
M5 Touring? Bestaat niet man.
@jweelden: Dat weet ik ook wel heb heb het over vorige modellen, want ook toen heerste de RS6 Avant C6.
@jweelden: bestaat wel hoor ;) Er is alleen geen F11 M5.
@robbie: Zijn daar eigenlijk plannen voor? Of blijft het bij de E34 en E60.
@E34M5Touring: volgens mij zijn er geen plannen. De M5 Touring verkocht ook niet extreem goed.
M5 E60: 19.523 stuks
M5 E61: 1.025 stuks
http://www.autoblog.nl/archive/2010/07/07/bmw-beeindigt-productie-m5-met-record
Bij Audi ligt de verhouding zo’n beetje precies andersom.
@robbie: Klopt de Tourings zijn nooit echt succesvol geweest (behoorlijk duur ook steeds). Van de E34 zijn er ook maar 891. En Audi is toch beroemd om z’n snelle Avants.
@E34M5Touring: iemand van het 3 serie forum had er 1……
Incl. Eisenmann exhaust!
Man man man, jaloers als de teffes..!
@kaasboerin: Ga ik nog een keer halen zo’n ding. Luv me Tourings
@E34M5Touring: pfff, mag ik dan bij je wonen? ik ga wel in de kofferbak wonen…!
@kaasboerin: Heb nog wel een plekje op de hooizolder :)
@kaasboerin: Een auto met een dikke motor zonder Eisenmann uitlaat is zonde van je geld.
De e61 m5 that is.
@agera: kerstcadeau idd!
@agera: of beter TEGEN een boom…
Doe mij die nieuwe maserati maar… die is vast sneller op de 0 naar 200…
@integralechubasco: Snelheid is totaal niet relevant voor mij aangezien ik geen coureur ben en NIET aan stoplichtsprints doe.
Verder mag je de nieuwe Quattroporte hebben, die is lelijk en saai.
@agera: Juist.. Ik vind de achterkant echt verschrikkelijk lelijk. Waarschijnlijk doet hij net als al zijn voorgangers verschrikkelijk veel ondersturen en waarschijnlijk zal de M5 nog altijd in zijn klassement heersen en de 5.5l Biturbo v8 van AMG zal een stuk bruter zijn om naar te luisteren dan die van de RS, zoals altijd..
De RS6 (c6) v10, had die brute power waardoor die zo aangeprezen werd, maar daar hield het dan ook echt op! En deze nieuwe versie heeft vergelijkbaar vermogen en zal dus echt van goede huize moeten komen wilt hij de Benchmark worden in zijn klasse. Een supersporter in een sedan/station jasje, dat is wat BMW M& Mercedes AMG nog altijd beter gedaan hebben dan Audi. En ja hij is saai.. Maar dat is een Nissan GTR ook in mijn ogen. Snel en ingetogen is de kracht van Audi en daar moet je op vallen. k persoonlijk vind het “et SuperSporter in sedan jasje concept”,een stuk leuker en daarom kan de Audi niet heersen in zijn klasse.
@agera: Waarom neem je die mensen dan zo serieus? (Echt apart dat er altijd mensen zijn die zich geroepen voelen om meteen “hun” merk te gaan verdedigen. Blijkbaar is dat wel nodig ;) )
@mdemooistelettervanhetalfabet: Laat ik voorop stellen dat ik zowel Audi, BMW en Mercedes “mooie merken” vind. Van ieder merk heb ik zo mijn vookeuren.
@agera: (mierenneukmodus aan) M5 touring bestaat niet, tenminste niet van de huidige generatie. (mierenneukmodus uit)
@jonkie: Ik ga ook effe mierenneuken :p Ik had het ook over de vorige generatie m5 Touring tov de RS6 Avant C6.
@agera: Mag ik dat ‘saai’ dan uitleggen bij deze foto?
De prestaties van een snelle auto zijn niet saai. Ook niet bij Audi.
Maar als het onderschrift was geweest dat het de 1.4 TSI was op grote velgen, of de A4, had ik het ook geloofd. Of een nosejob voor een vorige avant. En geen fotograaf ziet nog kans alle grijstinten zo te schieten dat je ze op een beeldscherm uit elkaar kan houden.
Ik ben wel voor die optie om quattro in de grill te zetten. Vooral als ze dat met de hele line-up gaan doen. TSI, TFSI, Hybrid of TDI, pack business of S-line: zet het er allemaal in contrasterende kleuren op. Dat is fleuriger dan grijs, en helpt mij om het uit elkaar te houden.
@agera: sorry, ik vind hem wel dik, maar ik zou hem niet willen kopen. Vind het in deze kleur ook niet spannend en ja het klinkt heel cliche, maar ik dacht serieus dat het om een RS4 ging toen ik hem voor het eerst zag
@jzaero: je liegt
@solmatje: Trol alert. Maarja, we weten dat je de grootste Audi-Sheep bent hier.
Ik was altijd wel fan van de RS6 maar dit vind ik echt een comedycar. Bij de vorige vond ik de styling beter. Zichtbaar een RS6 zonder er te opgeblazen uit te zien. Dit is gewoon een ABT style auto. Enorme inlaten, LED’s up the earhole, belachelijk grote wielen en dat Quattro logo in de grille…. Ik denk dat Norge nog wel is gelijk kon krijgen. Dat ga je straks op elke 5ehands A3 1.9TDI zien.
@E34M5Touring: Dit is een RS6:
Niet deze gefaalde ‘moderne’ facelift…
Of een model nóg eerder.. Dat zijn de RS’en.
@kaasboerin: Ja, niet ingetogen maar ook niet schreeuwerig. Voor de liefhebber/kenner gelijk zichtbaar en dat vind ik gaaf. Een van de redenen voor de M5 destijds. De eerste is nog cooler, die doet dat nog beter.
@kaasboerin: Een van de redenen dat ik een E39 M5 zooooo gaaf vind.
@E34M5Touring: Dat kan ik ook niet ontkennen, ik denk zelfs dat ik de M5 e39 wel de mooiste M5 vind. Dat waren misschien wel de beste jaren van BMW. Ik geef ook gewoon toe dat BMW destijds verder was dan Audi toen.
@agera: Ik vind die het meest kloppen om dezelfde reden, elke kenner/liefhebber ziet het meteen. En de rest denkt dat je een 530D hebt :)
@E34M5Touring: Waar is het in hemelsnaam fout gegaan bij BMW daarna? Of was de e39 zo correct dat het niet voor verbetering vatbaar was op design gebied? Ik bedoel wie ik ook spreek bijna iedereen lijkt wel een zwak te hebben voor de e39.
Daarnaast was de e39 Touring ook erg belangrijk, want daaruit is de eerste generatie van de BMW X5 e53 ontstaan.
@agera: Voor mij pas na Bangle. Die serie vind ik nog steeds fraai. De huidige lijn doet me een stuk minder. Sterker nog, ik was erg blij met die 4 serie want ik begon aardig te twijfelen. Het zijn mooie auto’s maar de meeste swung is er wel af vind ik. Begint nu echt teveel op elkaar te lijken en dat vind ik jammer. Vroeger waren het meer op zichzelf staande modellen en dat spreekt mij persoonlijk wel aan. Daarom ben ik erg fan geworden van Jag’s huidige modellen. Allemaal een eigen stijl maar toch Jag en erg fraai. Die XFR-S van laatst vind ik zoveel mooier dan een M5 (ok, wel ff die spoiler dr af maar verder…).
@E34M5Touring: dont get me wrong, uiteindelijk mocht k natuurlijk willen dat ik deze RS6 had, maar de oudere vond ik altijd zo gaaf.
Een vriend van me kent de Heer Pouw (volkswagen,audi etc dealers in NL)
Die man kwam een paar jaar geleden aan met het model wat ik hierboven postte, maar dan touring.
Die had die laten tunen, die motor, maar dan echt flinke peekaas erbij dat dat blok (V10) speciaal gekoeld moest worden…
Hoorde je 3 straten verder al, lol.
@kaasboerin: Ja, het zijn fraaie auto’s. Mijn broertje viel met z’n stage met z’n neus in de boter. Mocht bij een Audi dealer meedraaien. Eerste weekend werken, meteen S/RS testweekend. Lul heeft elk S/RS model gereden, zelfs de Q7 V12TDI. Gek is met z’n baas de autobahn op gegaan en met een onbegrensde RS6 295km/h aangetikt. Dus het loopt wel. Maar de eerste serie, daar staan wat sicke versies van op internet. En die klinkt ook zo lekker.
@E34M5Touring: pffff haha, nog vacatures open?!
Wel leuk dat ie jouw kant opgaat kwa werk. (Heb een beetje uit jecverhalen kunnen halen dat je iig iets in de automotive sector doet hehe :))!
@kaasboerin: Deed, home electronics now. Ja was verplichte kost op het IVA. Hij komt straks denk ik bij mij in de zaak. Maar de stage beviel hem wel. Huiskes Kokkeler is een hele grote in Twente en die eigenaar is autogek. Mijn broertje moest altijd ff zijn auto wassen. Geen straf, want die man heeft mooi spul. Bentley’s etc.
@agera: @E34M5Touring: De oude M5 E39 en E34 vind ik inderdaad een van de mooiste M5’s omdat ze zo bescheiden zijn. De E60 is een hele andere design-richting, lekker schreeuwerig en daar moet je van houden. De F10 is alweer stapje terug, wat meer ingetogen, maar nog steeds een enorme bumper vooraan. Het blijven nog altijd sedans en dan is een beetje bescheidenheid wel goed. De oude RS6 vond ik erg gaaf vanwege die insteek, deze nieuwe kijkt vooraan net iets te boos…
@kaasboerin: Die is veel dikker dan de nieuwe ondanks die subtieler is.
Doe er maar winterbandjes onder dan!
Welke is groter etc. RS6, M5 of E AMG? Iemand?
@heidi: Op basis van bagageruimte is de E63 AMG Estate heer en meester
@agera:
En op basis van cilinderinhoud, etc,etc,etc….
Ik vond dat quattro wel stoer.. Ik denk dat ik hem in het zwart zou nemen met licht interieur
Keuze tussen een wanstaltig hok in grijs of rood?
Ik wil gewoon een F11 M5 Touring.
Komt ie ook als sedan?
oef, dacht al even dat ze met dat quattro-opschrift even ‘fout’ werden als een Alpina! Los daarvan blijft het een patserbak maar dat zal vast de bedoeling zijn!
Ik zou hem met dat quattro-logo bestellen.
Opvallen doe je toch, kan je maar beter er mee te koop lopen dat je een heel goed AWD systeem aan boord hebt van je supercar
@lamborgfan:
als die vorige rs6 zo hevig onderstuurd was hoe kan het zijn dat de rs6 sneller op de nordschleife was dan de bmw m5 en m6 met hun zogenaamde sportieve wegligging en om maar over mercedes te zwijgen die is al helemaal drama op de ring
Jammer dat grijs ik vind hem in het rood veel stoerder en dat quattro logo is ook wel gaaf. Eigenlijk zouden ze zulk soort auto’s alleen in kleuren als geel en rood of oranje moeten leveren
Weet niet zeker maar cadilac heeft toch ook z’n snelle familie/golden retriever auto? Doe is keer gek en ga er tegen in. Dan val je op. Volgens mij was die ook behoorlijk snel.
Vind dat quattro anders wel gaaf staan, daar mag je best mee showen vind ik!
0-100 in 3,9 seconde? Dat is ehh, snel!
Tja.. Gaap. Die koplampen bijna BMW 3 serie. Enne verder dat er nog steeds mensen denken dat je met quattro offroad kan is kansloos. Quattro gaaf staan voor iets wat betekend dat het 4 wiel aandrijving is voor op de weg.
Voorsprong door techniek. Pure marketing!
@pokerface: Koplampen 3-serie? Brilletje nodig? En welke auto was er ook al weer eerder, deze A6 of de nieuwe 3-serie..? Leuk verhaal, nog iets te melden?
@pokerface: De Audi A6 was eerder dan de nieuwe 3.
Kijk, nu een RS6 met fatsoenlijke velgen!!
Toch wel jammer dat de meeste hier commentaar geven op iets waar ze niet eens naast hebben mogen zitten. Laat staan rijden…
En Quattro werkt wel degelijk in het terrein.
Wel jammer dat ze nu wel 40% zuiniger zijn… Haal met de mijne net 375km uit 85 liter octaan 98! Dat met 540 paarden… Maar blijft een schitterende auto en logo of niet. Blijft een heerlijke bak! En nog geen dag spijt gehad van de mijne….
Groetjes sjonnie!
100% zeker de rode, wat s dat een mooie kleur!!
Hoeveel kost het om het quattro plaatje er niet op te hebben? :)
@bozewolf: Zal vast duur zijn, maar je kan hem ook even in de bloemenbuurt in 010 parkeren.
@norge:
Hé, laat 010 er ff buiten….
Parkeer dat hok lekker in 020, dan hoef ik hem niet te zien en zijn z’n koplampen er ook gelijk uit….
Het is immers bijna kerst….
Van mij mag de quattro in de grill blijven maar het RS6 logotje moet weg. En een wit-grijs stof (of met leren accenten) interieur – eventueel met zwarte sytling elementen. Doe maar CF trim zeker – dat mag soms eens. De hexagonen in de zetels zijn mijn ding wel.
Mooie velgen maar echt wel veel te groot, mag gerust een maatje kleiner.
Zonder quattro-logo in een gewaagde kleurstelling. Dat rood of blauw van de RS-modellen bijvoorbeeld, of kanariegeel icm met zwarte velgen, appeltjes groen of paars. Gewoon lekker schreeuwerig. En natuurlijk wel overal die witte accenten zoals op het rode persmodel
De eerste echte foto’s van de nieuwe RS6 in Monaco te bekijken op Instagram @robz98 !!!!
Waarom is quattro toch zo’n issue? Het is mooi dat er een fabrikant is die dit aanbiedt. Met 15 km per uur in een woonwijk is het niet een meerwaarde tov RWD. Er buiten echter des te meer vooral op de snelwegen en dan vooral buiten Nederland. De meeste kopers van dit voertuig wonen ook buiten Nederland. Deze auto’s hoeven de bestuurders geen sportgevoel te geven daar dienen ze ook niet voor. Anders koop je maar een GT-R of een 911. Het is zowieso gek dat mensen een sportgevoel verwachten van een zware station. De RS6 Avant wordt gebouwd met een heel ander doel. Deze auto’s zullen per jaar heel veel km’s maken. Doordeweeks lange afstanden afleggen op de Autobahn (in Duitsland bv) op naar je werk. Tegelijkertijd dient de RS6 ook als snelle auto om naar je reisbestemming te kunnen gaan. De Quattro komt dan goed van pas bij hoge snelheden op de Autobahn met sneeuw en ijzel.
RWD is lekker op het circuit maar geef mij maar quattro bij een snelheid van 180 km of meer.
@agera: “Waarom is quattro toch zo’n issue? ”
Ik denk vooral omdat het gewicht van de Quattro uitvoeringen altijd flink hoger lag dan RWD-concurrenten en daarnaast omdat Audi nogal de gewoonte heeft/had om de auto vooral onderstuurd te maken.. combineer dat met de motorblokken die te ver naar voren liggen/lagen en de auto rijdt gewoon een stuk minder fijn dan zou kunnen als alles goed was aangepakt.
Een sportieve auto MOET de motor grotendeels tussen de assen hebben, zoveel mogelijk gewicht tussen de assen. daarnaast bij voorkeur een groot deel van het vermogen op de achteras.. en een zo laag mogelijk zwaartepunt.
Tja, is dat wat Audi vooral maakt? Ehm nee dus.
@agera:
Ja, want bij 180 of meer bij sneeuw en ijzel zorgt die Quattro er vast voor dat je wel op de weg blijft….
@jrk68: Beter lezen het is een meerwaarde bij sneeuw en ijzel, maar ook bij normale weersomstandigheden op de snelweg bij hoge snelheden prefereer ik quattro.
@agera:
Je snapt de context echt niet he….
Fanboys dragen nu eenmaal elke drogrede die ze kunnen vinden aan om hun gelijk te halen.
Als je dan echt een fatsoenlijke awd wil dan neem je een Subaru, geen ikea bak van 5 meter en 2 ton ledig gewicht.
@jrk68: Ik fanboy of jij hater?
@agera:
Nu snap ik die hele “hater” term niet zo, zal wel de generatiekloof zijn….
Ik denk dat ik na 25 jaar auto rijden wel een wel overwogen keuze kan maken op basis van wat ik wel of geen fijne auto vind.
Dat is heel wat anders dan op basis van horen vertellen en de playstation….
@jrk68: Ik snap jou fanboy gedoe ook niet. Ik ben onder indruk van Audi en haar modellen met name de RS. Dat maakt mij per definitie geen fanboy. Ik zeg niet dat DAT je een “hater” bent maar zo kom je wel over. Omgeerkd richting jou zul je wel altijd iets vinden om Audi zwart te maken.
Ik ontken ook niet dat je meer ervaring zal hebben, maar laten we eerlijk wezen beide hebben we de RS6 (nog) niet gereden.
@agera:
Knulletje leg mij dan is uit van welk merk ik fan ben….
Ergens fan van zijn of idolen hebben vind ik iets voor mensen zonder eigenwaarde….
@jrk68: Dat je ouder bent geeft jou geen recht om ander met knulletje aan te spreken. Als je op een normaal niveau weet te praten discussieren we wel verder!
@jrk68: met die 2 ton heb je een sterk punt… geen enkele “sportieve”-auto hoort zo zwaar te zijn… Alles wat je er daarna aan moet doen om het ding enigzins fatsoenlijke handling te geven is kunstgrepen bovenop een fundamental flaw.
@agera: maar vertel, waarom zou awd beter zijn bij 180km/u?
@w0o0dy: De RS6 Avant is ook niet sportief, maar dat is een E63 AMG net zo min. Zware wagens moeten op geen doel voor ogen hebben om sportief te zijn.
Ideale gezinswagen met veel ruimte waarmee je lekker kan doorrijden naar je wintersportvakantie. Een Subaru Impreza is een superbak, maar daarmee kan ik niet zoveel meenemen dus die valt zowieso af.
Die 180 was een indicatie, ten eerste voor een beter wegligging als ik ineens moet afremmen voor een scherpe bocht. Of net zoals ik net aangaf bij een nat of een gladwegdek.
@agera: “Op” die ik gebruik in de 2e regel kan weg!
@agera:
Awd maakt geen F*ck uit met remmen en 2 ton eigengewicht is zeker ook geen pré…, zeker niet onder natte of anderszins gladde omstandigheden.
Dat is een simpele natuurkundige wetmatigheid….
@jrk68: Grootste voordelen van quattro voor mij is de bochtstabiliteit en meer tractie. Bij Quattro is een auto stabieler in de bochten en zorgt minder voor onderstuur.
@agera:
Je zal waarschijlijk minder overstuur bedoelen….
Ondersturen doet een gemiddelde quattro namelijk van nature.
Ook dat is een drogrede om je beperkte rijkwaliteiten te camoufleren.
Voor mij gaat er niks boven RWD en dan bijvoorkeur icm een middenmotor, dan heb je alle voordelen van de tractie en een mooie balans.
@jrk68: Tja rwd+mid-engined heeft zo zijn voordelen, alleen willen de kids niet op of naast het motorblok zitten, flauw hè?
@agera: tractie is natuurlijk waar, daarin is awd altijd beter. Stabiliteit? Zegt het aantal aangedreven wielen niets over, misschien als je 4wd altijd 50/50 split dat je kan stellen dat de voorspelbaarheid beter is.. Je glijdt namelijk altijd over de 4 wielen de bocht uit..
Balans van een auto heeft te maken met gewichtsverdeling, zwaartepunt en de rijder. 4wd maakt een auto niet beter in bochten, hooguit beter voorspelbaar.
@w0o0dy:
AWD maakt een auto wel stabieler in bochten.
Met AWD grijpt bvb ESP ook minder vaak in, meerdere tests daarvan gezien. Trek de elektronica uit een A8 er rij over et circuit en er verandert weinig in de rij eigenschappen, ESp doet geen drol, alleen als je lomp bent. Trek de elektronica uit een LS600 en je kan er best mee driften, normaal word dat voorkomen door ESP. (en nee is niet bedoelt dat de A8 beter is ofzo, puur dat ESP minder ingrijpt bij AWD )
AWD met ESP > RWD met ESP
AWD met ESP kan niet alleen alle wielen afzonderlijk af remmen maar er ook vermogen naar toe sturen.
Sterker nog AWD is ESP (Mechanisch SP)
Kijk maar naar de Nissan GTR, die hebben juist AWD om dat ding stabiel op de weg te houden, en dat lukt ze toch aardig…..
AWD ESP TC ABS etc hele ratteplan voor stabiliteit, tractie, grip, altijd onder alle omstandigheden.
Een Nissan GTR die op et circuit vast geplakt lijkt te zitten, ik verdenk ze van magneten en de vloeibare stalen aardkern zoiets, maar ik noem dat stabliel, en niet een auto die in iedere bocht moeite heeft om zijn achterkant op de baan te houden.
Dat noem ik niet stabiel.
Gewicht, stuurgevoel, aandrijfverliezen, verbuik, fun factor (persoonlijk) e.d allemaal negatief voor AWD. Maar AWD levert echt meer stabiliteit, ook in bochten.
@anakiet: je moet bij AWD onderscheid maken tussen systemen als dat van de GT-R en de Mitsu Evo (en sinds een tijdje ook bij andere merken) die torque vectoring gebruiken en systemen die dat niet doen. Torque vectoring systemen helpen de auto inderdaad onder controle te houden, maar… in noodsituaties is het vooral de balans van de auto zelf die je helpt. Je kunt met moderne 4wd het gas erop houden en sturen naar waar je heen wilt..en toch helpt het maar beperkt. Te hard een bocht in en gas los doet zo’n 4wd weinig om je ass te redden. De grenzen liggen vaak verder weg, maar eenmaal eroverheen…
Het VOELT vooral stabieler, maar uiteindelijk is het de intrinsieke balans van een auto die em laat reageren zoals je hoopt. Een goede RWD auto is net zo voorspelbaar, alleen moet je weten wat je doet. Een goede FWD is ook prima voorspelbaar maar bijna altijd makkelijker te corrigeren. Als dat je wens is dan is fwd eigenlijk ideaal, het is alleen vaak wel langzamer als je eenmaal onderstuur krijgt. Moeilijk is het zelden.
@anakiet: p.s geen enkel systeem dat ik ken stuurt autonoom vermogen naar wielen als er geen gas gegeven wordt… oftewel het gaat ook bij 4wd om de juiste handelingen van de bestuurder.
@w0o0dy:
Is er ook niet, gewoon je rechtervoet.
Maar vorige Skylines en Evo hebben ook geen Torque Vectoring en ook die AWD systemen leveren meer stabiliteit.
Zelfs een simpel Torsen Center Diff.
Rorhl Stuck en Haywood (Audi Sportquattro en 90 IMSA GTO)
zijn het denk met mij eens, “flauw” vermoeden.
@agera: Daarom schakelt de FF zijn 4×4 ook uit op hoge snelheid…… 4×4 is leuk op de wintersport en met auto’s met veel vermogen helpt het de acceleratie maar verder verneukt het de manier waarop de auto stuurt. RS5 was bij 5th Gear sneller dan de M3 (natte track) en bij Top Gear 5 sec langzamer (droge track).
@E34M5Touring: Snelheid staat bij mij nooit zo hoog op mijn verlanglijstje. Het is wel mooi meegenomen als ik lekker kan doorrijden.
Het is een kwestie van je voorkeur, beter of best zijn hier niet de juiste woorden. Net zoals bij design erg subjectief.
De een heeft liever dit en de ander dat, maar voor mij erg fijn. Het zal indirect ervoor zorgen dat de auto minder scherp schuurt als een BMW bijvoorbeeld maar dat neem ik voor lief.
@E34M5Touring:
Das een half tam systeem en Ferrari weet niet waar ze mee bezig zijn MBT AWD, staat bij hun nog in de kinderschoenen.
Naar de GTR bvb moet je kijken. Die rijdt rondjes om alle RWD BMW’s.
@anakiet: Ja, missing the point there bud. Het ging over de door Agera geclaimde hogere stabiliteit dankzij Quattro op hoge snelheid. Bij 180km/h op de Autobahn heeft 4×4 0 voordelen over RWD. En dat een GTR rondjes rijd om een BMW is natuurlijk prachtig en absoluut waar. Maar ik vind hem echt achterlijk lelijk (veuulll lelijker dan een R34 bijv.) en het interieur ziet er niet uit, naar mijn mening. Verder, geloof ik nooit dat ie zoveel fun geeft als een rwd car. Simpelweg omdat alle speelsheid eruit gehaald is tbv snelle ronde en acceleratiecijfers.
@E34M5Touring:
Dus als ik het mag geloven dan verdwijnt de stabiliteit op de snelweg en zodra de omstandigheden wat minder ideaal zijn, komt de stabiliteit magisch uit het niet te voorschijn om weer rap te verdwijnen als de auto weer rechtdoor gaat / de omstandigheden weer goed zijn.
Lijkt mij niet heel logisch, lijkt mij logischer dat die stabiliteit niet vedwijnt maar je het idd wat minder merkt.
Maar ging mij meer om het feit dat AWD niet alleen voor de wintersport is.
Opzich RWD idd leuker, hoewel ik wel eerlijk moet toegeven dat ik AWD drifts nog vetter vind, kan et niet hoor :) zeker niet, maar glijden over 4 wielen vind ik nog dikker.
Ken Block stylo e.d…
http://www.youtube.com/watch?v=rs-jAImScms
Vind dat net even wat heftiger :)
Zet dit front op de RS5 ! Mooi ! Huidige lampjes van de RS5 zijn veel te klein.
Ik heb foto’s van de RS6 in het echt en nog eens grijs mat met quattro teken erop….
ze staan op autojunk ‘RS6 2013’