• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is 700 Nm voldoende voor de nieuwe Audi SQ5 TDI?

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 21 februari 2019 om 11:28 – 30 Reacties

Afbeelding Is 700 Nm voldoende voor de nieuwe Audi SQ5 TDI?Afbeelding Is 700 Nm voldoende voor de nieuwe Audi SQ5 TDI?Afbeelding Is 700 Nm voldoende voor de nieuwe Audi SQ5 TDI?Afbeelding Is 700 Nm voldoende voor de nieuwe Audi SQ5 TDI?Afbeelding Is 700 Nm voldoende voor de nieuwe Audi SQ5 TDI?Afbeelding Is 700 Nm voldoende voor de nieuwe Audi SQ5 TDI?Afbeelding Is 700 Nm voldoende voor de nieuwe Audi SQ5 TDI?Afbeelding Is 700 Nm voldoende voor de nieuwe Audi SQ5 TDI?

Audi SQ5 nu ook verkrijgbaar met dik TDI-blok
Sehr schön.

Bij de introductie van de nieuwe Audi SQ5 (rijtest) zagen we de Duitsers de TDI-dieselmotor uit de auto trekken, om daarvoor in de plaats een benzineblok in de SUV te leggen. Helemaal van het pad geraakt zijn ze bij Audi echter niet, want inmiddels heeft Audi aangekondigd dat de tweede generatie van de SQ5 ook met een sterke diesel geleverd zal worden.

Qua vermogen doet de 3.0 V6 TDI met mild-hybride systeem niet bepaald onder voor zijn op benzine opererende broer. Waar de 3.0 TFSI precies 354 pk en 500 Nm produceert, levert de drieliter TDI 347 pk en een zeer smakelijke 700 Nm aan koppel. Dankzij de elektrische compressor is dit koppel vrijwel direct beschikbaar. Tussen de 2.500 en 3.100 toeren beschikt je rechtervoet over de volledige 700 Nm. Hiermee snelt de auto in 5,1 seconden naar de 100 km/u, waarmee hij dat 0,3 seconden vlugger doet dan de benzineversie. Zijn topsnelheid ligt op een oer-Duitse 250 km/u. Schakelen geschiedt in de SQ5 TDI uiteraard middels een achttraps S Tronic-automaat.

De SQ5 TDI heeft op een dikke dieseltor na ook standaard vierwielaandrijving en een zelfsperrend middendifferentieel, dat het koppel tussen de voor- en achteras verdeelt in een verhouding van 60:40. Deze verhouding kan afhankelijk van de situatie omgezet worden. Maximaal 70 procent kan naar de vooras, of 85 procent kan naar de achteras. Tenslotte heeft de SQ5 TDI een sportief chassis met dempercontrole.

De Audi SQ5 TDI wordt in maart op de markt gebracht. Prijzen zijn vooralsnog niet bekend, maar lang zal het niet duren voordat we die te horen krijgen.

Ook interessant!

  • Dit betaal je voor de vernieuwde Audi (S)Q5
  • Video: Audi Q5 wordt bedolven door vrachtwagen én kiezels
  • Nieuwe Audi SQ5 met ABT dikspul heeft échte uitlaten!
  • Audi Q5 e-tron
    Audi Q5 e-tron is een complete verrassing

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, geneve-2019, q5, sq5, tdi

Vorig bericht: « Deze opgeknapte coupé is om van te watertanden
Volgend bericht: Kofferset voor BMW 8 Serie duurder dan Clio »

Lees Interacties

Reacties

  1. gregorius zegt

    21 februari 2019 om 11:41

    Zo, we zijn weer klaar met de diesel-gate: we gooien er weer zwaren diesels in. 354pk/700nm is natuurlijk een nette waarde voor een 3.0 en een prima blok voor een Q5. Zeker in Zwitserland zul je er weer veel zien.

    Login om te reageren
  2. wahltiroler zegt

    21 februari 2019 om 11:50

    Groene Audi met TDI blok

    contradictio in terminis?

    Wel mooi groen trouwens

    Login om te reageren
  3. berlinetta zegt

    21 februari 2019 om 11:51

    Ik ben niet weg van deze generatie Q5, maar zo in deze uitvoering vind ik hem toch wel fraai. Mooie kleur groen. Een bruin interieur had het voor mij afgemaakt. En die motor is natuurlijk fantastisch. Meer power dan je nodig hebt, maar toch een verbruik dat binnen de perken blijft. De ultieme ‘wintersportmobiel’ zouden de meeste hier zeggen.

    Login om te reageren
    • milanomt zegt

      21 februari 2019 om 12:20

      @berlinetta: Fantastische kleur inderdaad. Lijkt op Emerald Green van LaRo!

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        21 februari 2019 om 13:18

        @milanomt: Inderdaad mooie kleur. Maar wel erg veel glans. Lijkt wel chrome-achtig, zoals van die chromen wraps…

        Login om te reageren
  4. usmurf zegt

    21 februari 2019 om 11:53

    Jammer van het sterk verouderde interieur… [/audifanboymodus]

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      21 februari 2019 om 13:31

      @usmurf: De luchtroosters lijken direct uit een Skoda te komen.

      Login om te reageren
      • wimof zegt

        21 februari 2019 om 22:14

        @karhengst: Niet iedereen heeft nood aan een Mercedes interieur waar net zoals na een avondje discotheek je oren en ogen (en hersenen) nog pijn doen.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 februari 2019 om 17:55

      @usmurf: merken als Lexus, Jaguar en Alfa Romeo zijn nog lang niet op dit niveau van interieur. Het is dus bepaald niet slecht. Maar inderdaad, bij de A6 is Audi al een volle generatie verder.

      Login om te reageren
  5. Onehp zegt

    21 februari 2019 om 12:02

    Graag dit blok in een “S”6 Avant!

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    21 februari 2019 om 12:09

    Hopelijk komt dit blok ook snel in de A6. Het SQ5 blok was in de vorige A6 ook leverbaar als Bi-TDI. Nog altijd een bijzonder fijne dailuy.

    Login om te reageren
    • ko4n zegt

      21 februari 2019 om 17:10

      @dutchdriftking: ik ben eigenlijk wel voor een S4 TDi. Lijkt me een ideale auto!

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        21 februari 2019 om 21:13

        @ko4n: Ook niet vervelend!

        Login om te reageren
    • bitd zegt

      21 februari 2019 om 19:49

      @dutchdriftking: ja, ik hoop eigenlijk ook dat deze variant naar A6, A7 komt en misschien ook wel naar Q7 en Q8?! Die basis motor van 286pk, mist net ff dat laatste stukje extra power.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        21 februari 2019 om 21:13

        @bitd: laten we het hopen.

        Login om te reageren
  7. leaper035t zegt

    21 februari 2019 om 12:14

    Waar blijven die 2 dubbele uitlaten in godsnaam?

    Login om te reageren
  8. aikon1694 zegt

    21 februari 2019 om 12:20

    Hij is wel groen..

    Login om te reageren
  9. flatsixx zegt

    21 februari 2019 om 12:44

    Die uitlaten zijn gewoon al een reden om hem niet te kopen.

    Login om te reageren
  10. tjorque zegt

    21 februari 2019 om 12:47

    Of 700Nm voldoende is hangt van de overbrenging (reducties) af en wat je van plan bent te doen met je tracktor…

    Login om te reageren
  11. ghost zegt

    21 februari 2019 om 12:57

    Lekker kleurtje hoor?

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      21 februari 2019 om 13:32

      @ghost: Alleen ben ik benieuwd hoe dit in het echt is. Deze foto’s zijn dusdanig bewerkt dat het op chroomlak lijkt.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        21 februari 2019 om 13:37

        @karhengst: true, 100% zeker bewerkt. Vermoed dat het gewoon een metallic/pearleffect is van de Audi Exclusive serie.

        Login om te reageren
  12. smex zegt

    21 februari 2019 om 13:48

    Ik vind de Q5 toch wel echt een van de best geslaagde modellen van de huidige Audi line up!

    Login om te reageren
  13. boyerspots zegt

    21 februari 2019 om 13:52

    Een Audi sport model met fopuitlaten… Het houdt niet op… Niet vanzelf

    Login om te reageren
  14. kraakensmaak zegt

    21 februari 2019 om 15:45

    Kleine kanttekening, deze TDI wordt waarschijnlijk de vervanger van de TFSI. De SQ5 TFSI is al maanden niet meer leverbaar, iets met WLTP…

    Login om te reageren
    • bitd zegt

      21 februari 2019 om 21:18

      @kraakensmaak: niet helemaal :https://www.autoblog.nl/nieuws/eindelijk-een-dikke-benzinemotor-voor-de-audi-q8-120490

      Login om te reageren
    • audiaudilikelike zegt

      22 februari 2019 om 13:55

      @kraakensmaak: niet waar, de diesel is niet leverbaar geweest ivm wltp, werd steeds uitgesteld.
      De benzine is gewoon altijd leverbaar geweest.

      Login om te reageren
  15. gilettelubbers zegt

    21 februari 2019 om 17:25

    Dit moet toch wel grandioos fijn rijden ?

    Login om te reageren
  16. doemijmaar6inlijnmetxdrive zegt

    8 april 2019 om 21:43

    Knap hoor dat Audi al 347 pk en 700 Nm uit een 3 liter blok haalt met 2 turbo’s , dat lukt eigenlijk alleen Alpina te overtreffen met 3 pk?
    Alleen had BMW natuurlijk in 2012,, jip 7 jaar geleden voor de dieselwagen, al de M550d met 382 pk en 740 Nm en de nieuwste zelfs 400 pk/760 Nm. Alleen is die helaas biet leverbaar in de X3 en 3series?

    Login om te reageren
  17. doemijmaar6inlijnmetxdrive zegt

    8 april 2019 om 21:45

    Sorry van de typ foutjes? bedoelde dieselaffaires.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North