• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes: “V12 komt terug bij volgende S-Klasse”

Auteur: willeme, gepost 26 november 2019 om 13:57 – 26 Reacties

Mercedes-Maybach S600 (V222)


Good news!

De V12 is een compleet overbodige motor. Althans, nuchter beschouwd is er geen reden om een V12 te produceren. Met een zes-in-lijn of V8 kun je met gemak hetzelfde vermogen halen, qua loopcultuur kun je er dichtbij in de buurt komen. De V12 is een onding om te plaatsen in een auto, het is erg duur om zo’n twaalfcilinder te ontwikkelen en er zijn maar weinig auto’s die met een V12 verkocht worden.

Kortom, de V12 loopt op zijn einde. Dat is overigens al een zin die vaker wordt uitgesproken. Bij de Mercedes-AMG S65 Final Edition begreep iedereen de hint. Alsof een (zeer spoedige ex-) vriendin je een doos geeft met als je spullen, waaronder je Thunderbirds-dekbed en je Max Verstappen pyjama. Dan weet je gewoon dat alles voorbij is.

Mercedes-Benz S600 Lang (V222) '14

Maar wat blijkt: de V12 is helemaal niet dood bij Mercedes. Dat weet GTSpirit te melden. Zij interviewden de grote baas van Daimler, Ola Kallenius. Kallenius staat bekend als een groot voorvechter van downsizing en elektrificatie. Op zich ook wel logisch, hij moet Mercedes winstgevend houden en dat lukt nu eenmaal niet zo goed met auto’s met dorstige motoren. Maar ondanks dat bevestig Kallenius dat de volgende generatie S-Klasse gewoon uitgerust gaat worden met een dikke V12.

Mercedes-Benz S600 (W221) '09

Allemaal dachten we dat het voorbij was. Vorige week lanceerde Daimler de Mercedes-Maybach GLS600, waarbij de iconische ‘600’ badge níet stond voor een V12, maar een V8 met elektromotor. Over die Maybach GLS gesproken, daar naar alle waarschijnlijkheid ook een zes-in-lijn motor in te liggen, in China is de Maybach S400 de meest populaire Maybach. Een GLS met V12 is echter, ondanks eerdere berichten, uitgesloten, aldus Ola Kallenius.

Mercedes-Benz S600 (W221) '05

Over de nieuwe V12 is nog niet veel duidelijk. Het kan zijn dat Mercedes het 4.0 AMG blok pakt en daarvan een V12 versie maakt. Een andere optie is het doorontwikkelen van de huidige twaalfcilinder (de M279). De basis van die motor (de M275) stamt echter uit 2002. Een update verscheen in 2014.

Mercedes-Benz S600 (W220) '02

Van boven naar onder:
Mercedes-Maybach S600 (V222) ’19
Mercedes-Benz S600 Lang (V222) ’14
Mercedes-Benz S600 (W221) ’09
Mercedes-Benz S600 (W221) ’05
Mercedes-Benz S600 (W220) ’02

Ook interessant!

  • Mercedes bevestigt eindelijk V12 voor Maybach S-klasse
  • Zeldzame S63 AMG met V12
    Zeldzame S63 AMG met V12 te koop voor weinig
  • Deze G-klasse staat voor €1 miljoen (!) te koop in Nederland
  • Autoblog-lezer spot Mercedes met camouflage
    AB-lezer komt toevallig Mercedes A-klasse facelift tegen

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Mercedes, ola-kallenius, s-klasse, s600, V12

Vorig bericht: « F1 circuit Zandvoort maakt het Pirelli erg lastig
Volgend bericht: Audi schrapt bijna tienduizend banen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    26 november 2019 om 14:01

    Het heeft geen nut, maar is wél leuk! Meteen een nieuwe basis voor Pagani?

    Login om te reageren
  2. deora zegt

    26 november 2019 om 14:11

    Wel logisch dat de S400 Maybach in China het meest wordt verkocht. Ergens gelezen dat auto’s met motorinhoud groter dan 4 liter extra belast worden.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      26 november 2019 om 14:26

      @deora: Ja, dat is ook zo in China. Je ziet dat bijvoorbeeld ook terug bij Ferrari, waar hun V8 tegenwoordig heel strategisch een motorinhoud heeft van 3.9L.

      Login om te reageren
    • basman147 zegt

      26 november 2019 om 15:12

      @deora: Volgens mij was dit het rijtje ongeveer; boven 4 liter = 200% belasting (vd aanschafprijs), van 3 tot 4 liter = 100% belasting, van 2 tot 3 liter = 50% belasting. Dus het is idd geen wonder dat vrijwel alle fabrikanten net onder die grenzen gaan zitten.

      Login om te reageren
  3. str8six zegt

    26 november 2019 om 14:17

    Als badge zeker. Net zo’n grap als 6.3 plakken op een 4 liter.

    Login om te reageren
  4. bsxc2 zegt

    26 november 2019 om 14:25

    @deora: Is toch vreemd, Chinezen betalen graag voor meer status (o.a. V12/verlengde uitvoeringen/sfeerverlichtingen).

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      26 november 2019 om 18:31

      @bsxc2: Chinezen houden om gezien te worden. Dit willen ze wel graag zo goedkoop mogelijk doen. Vandaar dat de ruime meerderheid voor S400 Maybach kiest. Overigens is China niet het enige land in Azië die niet houd van de V8. Op Japan na, is volgens mij heel Azië geen fan van de V8. Nou ja, in Singapore heb ik er nog wel een paar gezien.

      Login om te reageren
      • 560pk zegt

        27 november 2019 om 00:18

        @e550: inderdaad wil de “gemiddelde” welgestelde aziaat een zo groot en luxueus mogelijke Duitse auto, want daar kan je mee showen. Meestal wel met de lichtste motor. 7 series als 728 of 730, S klasse 320.

        Login om te reageren
  5. wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

    26 november 2019 om 14:29

    Mercedes levert 4.0l V8’en aan Aston Martin. Zou dan leuk zijn als AM hun 5.2l V12 aan Mercedes beschikbaar zou stellen. Zou voor AM ook weer een leuke en zeer welkome inkomstenbron zijn en voor Mercedes scheelt ’t weer een hoop R&D.

    Blijf dromen…

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      26 november 2019 om 14:35

      @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Ik weet niet if het technisch mogelijk is, maar het zou eigenlijk een hele goede oplossing zijn!

      Login om te reageren
      • unknown32 zegt

        26 november 2019 om 17:53

        @willeme: een raceblok van AM? Dat gaat niks voor een S600 zijn…

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      26 november 2019 om 14:35

      @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Ik betwijfel alleen of de V12 van AM naar wens is van Mercedes. Kan me voorstellen dat ze daar in Duitsland wel wat meer weten van motoren bouwen.

      Login om te reageren
      • iphonistvongates zegt

        26 november 2019 om 15:12

        @berlinetta: Ik dacht dat de AM V12 door Ford Köln gebouwd wordt. Er werken 3 amerikanen bij Ford Köln en de rest sind deutscher.

        Login om te reageren
        • wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

          26 november 2019 om 15:22

          @iphonistvongates: Je hebt ’t volgens mij over de oude 6.0l V12 van Aston. Dat was inderdaad (even heen oneerbiedig en versimpelt gezegt) 2 Ford Mondeo V6’en die aan elkaar gelast waren. De nieuwe 5.2l V12 is geheel door AM zelf ontwikkeld en gebouwd

          Login om te reageren
      • basman147 zegt

        26 november 2019 om 15:30

        @berlinetta: Mercedes is een behoorlijk stuk verder in de ontwikkeling. Zo heeft de “nieuwe” AM V12 bijvoorbeeld geen direct inspuiting. Ik denk dan ook dat geldgebrek een grote rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van die motor. Het makkelijkste voor Mercedes zou zijn om 2 van de nieuwe 6-in-lijns aan elkaar te plakken. Het werkte voor hun eerste V12, de M120, dus waarom nu niet?

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          26 november 2019 om 15:41

          @basman147: Dat zou idd een optie zijn. Ik ben er in ieder geval niet van overtuigd dat Mercedes genoegen zal nemen met een door AM ontwikkelde V12.

          Login om te reageren
  6. neeszz zegt

    26 november 2019 om 15:00

    ”Althans, nuchter beschouwd is er geen reden om een V12 te produceren. Met een zes-in-lijn of V8 kun je met gemak hetzelfde vermogen halen…”

    Ik ben het niet helemaal eens met het volgende: een geblazen motor vergelijken met een atmosferische V12.
    Als ze nou hetzelfde grapje uithalen bij de V12 en daar ook wat turbo’s op schroeven, is er wél sprake van aanzienlijk performanceverschil.
    Waarom wordt dit/is dit (nog) nauwelijks gedaan? (de downsizing buiten beschouwing gelaten)

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      26 november 2019 om 15:12

      @neeszz: De twaalfcilinders van Rolls-Royce, Bentley, Mercedes, Audi (binnenkort) en BMW zijn allemaal voorzien van turbo’s.

      De loopcultuur is de USP, qua vermogen en koppel doet een V8 met twee turbo’s er niet meer voor onder tegenwoordig. het is meer het karakter. Het slagvolume is ook doorslaggevender voor het aantal pk’s en Nm’s dan het aantal cilinders.

      Login om te reageren
      • neeszz zegt

        26 november 2019 om 15:26

        @willeme: Dank voor je antwoord, had er toch wat over het hoofd gezien…. Inderdaad bereik je met het slagvolume veel resultaat. Weer wat geleerd vandaag!

        Login om te reageren
    • basman147 zegt

      26 november 2019 om 15:19

      @neeszz: Alleen Ferrari en Lamborghini bouwen nog atmosferische V12’s, de rest heeft er allemaal al turbo’s opgeschroeft. Dat dit niet heeft geleid tot een vermogensrace is idd opmerkelijk. Bijvoorbeeld bij de facelift van de 7 serie is het vermogen van de V12 zelfs licht gedaald waardoor er eigenlijk geen verschil meer is met de V8. Kennelijk wordt de V12 toch meer gezien als een luxemotor, en niet als een sportmotor.

      Login om te reageren
      • phaeton zegt

        26 november 2019 om 16:25

        @basman147: Reken maar dat als Mercedes echt met turbo’s wil spelen op de V12 dat je een duw in je rug krijgt waar je als directeur achterin op de A12 niet vrolijk van wordt. Zou mij niet verbazen als dat de reden is.

        Login om te reageren
  7. berrybentley zegt

    26 november 2019 om 16:08

    Hulde!

    Login om te reageren
  8. Shaw zegt

    26 november 2019 om 16:12

    Houd toch op met je “nut” hoeveel nut heeft een dak terwijl je ook graag onder de douche staat. Geweldig nieuws dit!!! Leve de V12 !!!

    Login om te reageren
  9. phaeton zegt

    26 november 2019 om 16:23

    “Good news!” – James May stem in hoofd nadoen doet

    Login om te reageren
  10. kennone zegt

    26 november 2019 om 17:19

    Zijn ook zat klanten voor te vinden lijkt mij

    Login om te reageren
  11. p993 zegt

    26 november 2019 om 23:04

    Off topic: wat een sexy putdeksels op de bovenste foto…staat hem zooo goed

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North