Mercedes: “V12 komt terug bij volgende S-Klasse”

Auteur: , 26 Reacties

Good news!

Mercedes-Maybach S600 (V222) '19

De V12 is een compleet overbodige motor. Althans, nuchter beschouwd is er geen reden om een V12 te produceren. Met een zes-in-lijn of V8 kun je met gemak hetzelfde vermogen halen, qua loopcultuur kun je er dichtbij in de buurt komen. De V12 is een onding om te plaatsen in een auto, het is erg duur om zo’n twaalfcilinder te ontwikkelen en er zijn maar weinig auto’s die met een V12 verkocht worden.

Kortom, de V12 loopt op zijn einde. Dat is overigens al een zin die vaker wordt uitgesproken. Bij de Mercedes-AMG S65 Final Edition begreep iedereen de hint. Alsof een (zeer spoedige ex-) vriendin je een doos geeft met als je spullen, waaronder je Thunderbirds-dekbed en je Max Verstappen pyjama. Dan weet je gewoon dat alles voorbij is.

Mercedes-Benz S600 Lang (V222) '14

Maar wat blijkt: de V12 is helemaal niet dood bij Mercedes. Dat weet GTSpirit te melden. Zij interviewden de grote baas van Daimler, Ola Kallenius. Kallenius staat bekend als een groot voorvechter van downsizing en elektrificatie. Op zich ook wel logisch, hij moet Mercedes winstgevend houden en dat lukt nu eenmaal niet zo goed met auto’s met dorstige motoren. Maar ondanks dat bevestig Kallenius dat de volgende generatie S-Klasse gewoon uitgerust gaat worden met een dikke V12.

Mercedes-Benz S600 (W221) '09

Allemaal dachten we dat het voorbij was. Vorige week lanceerde Daimler de Mercedes-Maybach GLS600, waarbij de iconische ‘600’ badge níet stond voor een V12, maar een V8 met elektromotor. Over die Maybach GLS gesproken, daar naar alle waarschijnlijkheid ook een zes-in-lijn motor in te liggen, in China is de Maybach S400 de meest populaire Maybach. Een GLS met V12 is echter, ondanks eerdere berichten, uitgesloten, aldus Ola Kallenius.

Mercedes-Benz S600 (W221) '05

Over de nieuwe V12 is nog niet veel duidelijk. Het kan zijn dat Mercedes het 4.0 AMG blok pakt en daarvan een V12 versie maakt. Een andere optie is het doorontwikkelen van de huidige twaalfcilinder (de M279). De basis van die motor (de M275) stamt echter uit 2002. Een update verscheen in 2014.

Mercedes-Benz S600 (W220) '02

Van boven naar onder:
Mercedes-Maybach S600 (V222) ’19
Mercedes-Benz S600 Lang (V222) ’14
Mercedes-Benz S600 (W221) ’09
Mercedes-Benz S600 (W221) ’05
Mercedes-Benz S600 (W220) ’02



26 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Het heeft geen nut, maar is wél leuk! Meteen een nieuwe basis voor Pagani?
Wel logisch dat de S400 Maybach in China het meest wordt verkocht. Ergens gelezen dat auto’s met motorinhoud groter dan 4 liter extra belast worden.
@deora: Ja, dat is ook zo in China. Je ziet dat bijvoorbeeld ook terug bij Ferrari, waar hun V8 tegenwoordig heel strategisch een motorinhoud heeft van 3.9L.
@deora: Volgens mij was dit het rijtje ongeveer; boven 4 liter = 200% belasting (vd aanschafprijs), van 3 tot 4 liter = 100% belasting, van 2 tot 3 liter = 50% belasting. Dus het is idd geen wonder dat vrijwel alle fabrikanten net onder die grenzen gaan zitten.
Als badge zeker. Net zo’n grap als 6.3 plakken op een 4 liter.
@deora: Is toch vreemd, Chinezen betalen graag voor meer status (o.a. V12/verlengde uitvoeringen/sfeerverlichtingen).
@bsxc2: Chinezen houden om gezien te worden. Dit willen ze wel graag zo goedkoop mogelijk doen. Vandaar dat de ruime meerderheid voor S400 Maybach kiest. Overigens is China niet het enige land in Azië die niet houd van de V8. Op Japan na, is volgens mij heel Azië geen fan van de V8. Nou ja, in Singapore heb ik er nog wel een paar gezien.
@e550: inderdaad wil de “gemiddelde” welgestelde aziaat een zo groot en luxueus mogelijke Duitse auto, want daar kan je mee showen. Meestal wel met de lichtste motor. 7 series als 728 of 730, S klasse 320.
Mercedes levert 4.0l V8’en aan Aston Martin. Zou dan leuk zijn als AM hun 5.2l V12 aan Mercedes beschikbaar zou stellen. Zou voor AM ook weer een leuke en zeer welkome inkomstenbron zijn en voor Mercedes scheelt ’t weer een hoop R&D.

Blijf dromen…
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Ik weet niet if het technisch mogelijk is, maar het zou eigenlijk een hele goede oplossing zijn!
@willeme: een raceblok van AM? Dat gaat niks voor een S600 zijn…
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Ik betwijfel alleen of de V12 van AM naar wens is van Mercedes. Kan me voorstellen dat ze daar in Duitsland wel wat meer weten van motoren bouwen.
@berlinetta: Ik dacht dat de AM V12 door Ford Köln gebouwd wordt. Er werken 3 amerikanen bij Ford Köln en de rest sind deutscher.
@iphonistvongates: Je hebt ’t volgens mij over de oude 6.0l V12 van Aston. Dat was inderdaad (even heen oneerbiedig en versimpelt gezegt) 2 Ford Mondeo V6’en die aan elkaar gelast waren. De nieuwe 5.2l V12 is geheel door AM zelf ontwikkeld en gebouwd
@berlinetta: Mercedes is een behoorlijk stuk verder in de ontwikkeling. Zo heeft de “nieuwe” AM V12 bijvoorbeeld geen direct inspuiting. Ik denk dan ook dat geldgebrek een grote rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van die motor. Het makkelijkste voor Mercedes zou zijn om 2 van de nieuwe 6-in-lijns aan elkaar te plakken. Het werkte voor hun eerste V12, de M120, dus waarom nu niet?
@basman147: Dat zou idd een optie zijn. Ik ben er in ieder geval niet van overtuigd dat Mercedes genoegen zal nemen met een door AM ontwikkelde V12.
”Althans, nuchter beschouwd is er geen reden om een V12 te produceren. Met een zes-in-lijn of V8 kun je met gemak hetzelfde vermogen halen…”

Ik ben het niet helemaal eens met het volgende: een geblazen motor vergelijken met een atmosferische V12.
Als ze nou hetzelfde grapje uithalen bij de V12 en daar ook wat turbo’s op schroeven, is er wél sprake van aanzienlijk performanceverschil.
Waarom wordt dit/is dit (nog) nauwelijks gedaan? (de downsizing buiten beschouwing gelaten)
@neeszz: De twaalfcilinders van Rolls-Royce, Bentley, Mercedes, Audi (binnenkort) en BMW zijn allemaal voorzien van turbo’s.

De loopcultuur is de USP, qua vermogen en koppel doet een V8 met twee turbo’s er niet meer voor onder tegenwoordig. het is meer het karakter. Het slagvolume is ook doorslaggevender voor het aantal pk’s en Nm’s dan het aantal cilinders.
@willeme: Dank voor je antwoord, had er toch wat over het hoofd gezien…. Inderdaad bereik je met het slagvolume veel resultaat. Weer wat geleerd vandaag!
@neeszz: Alleen Ferrari en Lamborghini bouwen nog atmosferische V12’s, de rest heeft er allemaal al turbo’s opgeschroeft. Dat dit niet heeft geleid tot een vermogensrace is idd opmerkelijk. Bijvoorbeeld bij de facelift van de 7 serie is het vermogen van de V12 zelfs licht gedaald waardoor er eigenlijk geen verschil meer is met de V8. Kennelijk wordt de V12 toch meer gezien als een luxemotor, en niet als een sportmotor.
@basman147: Reken maar dat als Mercedes echt met turbo’s wil spelen op de V12 dat je een duw in je rug krijgt waar je als directeur achterin op de A12 niet vrolijk van wordt. Zou mij niet verbazen als dat de reden is.
Hulde!
Houd toch op met je “nut” hoeveel nut heeft een dak terwijl je ook graag onder de douche staat. Geweldig nieuws dit!!! Leve de V12 !!!
“Good news!” – James May stem in hoofd nadoen doet
Zijn ook zat klanten voor te vinden lijkt mij
Off topic: wat een sexy putdeksels op de bovenste foto…staat hem zooo goed

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).