Audi SQ8 TDI: alle info over Audi’s diesel-vlaggenschip

Auteur: , 45 Reacties

Kijk eens!

Audi SQ8 TDI: alle info over Audi's nieuwe vlaggenschip

Het is bepaald geen verrassing dat Audi met een volwaardige S-versie van de Q8 op de proppen zou komen, het is in dit geval de timing waarover we ons verbazen. Precies wanneer alle redacties op aarde met de vrimibo zijn begonnen of de deuren van het kantoor hebben gesloten, verkondigt de Duitse autofabrikant uit het niets dat zijn machtigste dieselwapen, de SQ8 TDI, is gearriveerd.

Hoewel Audi om wat voor reden dan ook maar één foto beschikbaar heeft gemaakt van de SQ8 TDI, kunnen we ons natuurlijk “redelijk” inbeelden hoe hij eruit komt te zien. Zoals aan de voorzijde van de auto is af te lezen, is de auto net iets meer gezet en zijn bijvoorbeeld de luchtinlaten iets groter. Daarnaast beschikt de auto over tal van S-accenten, heeft hij – jawel – de bodembescherming in dezelfde kleur en wordt hij standaard geleverd met 21″ velgen.

Bij de SQ8 TDI lijkt het toch niet zozeer om het uiterlijk te gaan als om de techniek. De ronkende dieseltor is volgens Audi de krachtigse zelfontbrander van Europa. De biturbo V8 in Audi’s vlaggenschip doet met zijn 435 pk en 900 Nm op papier onder voor de producten uit de Verenigde Staten, in de praktijk is hij zonder meer voldoende. We kunnen het weten: de nieuwe Touareg heeft bijvoorbeeld exact dezelfde V8, alhoewel dat een iets minder potente versie betreft.

Audi SQ8 TDI: alle info over Audi's nieuwe vlaggenschip

De reden dat de Volkswagen Group anno 2019 de ballen heeft een gore vierliter diesel in zijn auto’s te gooien, is te verklaren met het feit dat het een mild hybrid is. Aan de krachtbron van de vierwielaangedreven SQ8 TDI verbonden is een elektronische compressor. Dit heeft niet alleen als gevolg dat de SQ8 TDI tussen 1.250 en 3.250 toeren over maximaal koppel beschikt, het verbruik daalt als gevolg met een halve liter per 100 kilometer. Worth it! Schakelen is rete-eenvoudig dankzij een achttrapsautomaat.

De SQ8 TDI heeft tot slot nog een aantal kenmerken die hem een sportiever karakter geven. Zo is de wagen voorzien van adaptieve luchtvering, een sportdifferentieel, elektromechanische rolstabilisatie en vierwielbesturing. Althans, voor die laatste drie opties mag gewoon worden betaald, enkel de luchtvering zit standaard op de SQ8 TDI.

De Audi SQ8 TDI wordt aankomende zomer in Nederland geleverd voor een nog onbekend bedrag. Als de prijs van de Touareg V8 TDI ook maar enigszins indicatief is, dan kost de Audi tenminste 125.000 euro.

Meer lezen over de Audi Q8? Klik dan HIER voor onze rijtest.



45 reacties

Boeie
Vlaggenschip? Dieselgestookte cruiseboot met wat pit.
@pcooperworks: *zeecontainer
@sirprize: nee, de G-Klasse is een zeecontainer. De Q8 is nog een beetje gevormd, dus dat is een vrachtschip.
@sirprize: tis geen Espace
@fmgarcia: de espace lijkt op een Beluga. Heb ik het wel over het vorige model, de nieuwe is een kekke crossover!!
@momo: 🐳
VAG heeft echt moeite om hun grote benzine blokken conform de emissierichtlijnen te krijgen. Ze leggen overal een TDI-blok in. Hebben ze dan niks geleerd?
@posthumus: ja ze hebben geleerd dat in zo’n zware SUV een diesel nog steeds beter tot zijn recht komt, want anders zouden ze t blok uit de URUS of Cayenne er wel in hangen maar willen blijkbaar niet te veel daarmee concurreren in eigen huis.. of wel keuzes..
@tvr1974: vandaar dat ook een coupé als de S5?

Bij de Urus en de Cayenne kan je nog enigszins weg komen met de hogere emissies > hogere prijzen, want het bestaansrecht van die modellen is niks anders dan “kijk eens hoeveel ik heb uitgegeven voor m’n auto”.
@posthumus: * vandaar dat ook een coupé als de S5 nu een TDI-blok heeft?
@posthumus: Hoezo? Stel ik heb 30MIO liggen waarom ben ik dan een patser als ik zo’n auto koop? Kan dat toch gewoon mooi/leuk vinden…
@tvr1974: De RSQ8 krijgt het blok van de Urus.
@posthumus: Toch wel, vandaar dat ze er nog steeds een diesel kunnen inleggen
@posthumus: nee hoor kwestie van markt en belasting systeem. In de EU zijn grote benzine motoren juist een probleem qua belasting en kan de diesel netjes meekomen.
Deze variant is een alleskunner, de RSQ8 komt er denk ik ook met een dikke V8+
@bitd: v8 benzine voor de duidelijkheid
@posthumus: Volgens mij snap jij het niet. VAG heeft helemaal geen problemen met hun benzinemotoren. Het probleem is europa met het opleggen van de co2 doelstelling. Alle premiummerken met 6,8,10 en … cilinders komen in de problemen in de toekomst.
@posthumus: je begrijpt er niet veel van vrees ik. Dat Audi diesels in hun S-series lepelt heeft veel te maken met het feit dat Europa een maximum als gemiddelde CO2 uitstoot voor de hele vloot opgelegd heeft. Daar een diesel VEEL minder CO2 uitstoot dan een soortgelijke benzine motor is wel al gekend hopelijk. In Amerika doen ze er niet moeilijk om en krijgen ze daarom de benzine versie mee.
Ordinaire meuk
Kan het nog schreeuweriger? Maarja, Audi + duur = groot succes.
Heerlijke auto, Q8 mag er zeker zijn. Verkies het boven de X6 en GLE Coupe.
Geen gejank over over die grote gril aan de voorkant? Apart…
@Rick-dos: die is eindelijk een beetje in verhouding; is wel een kolos van een auto voor nodig, maar ja
@rick-dos: gewoon mee laten spuiten in de lak kleur. Dan ziet het er heel veel beter uit. Al wordt hij er natuurlijk niet kleiner op ;-)
Zo’n V8 diesel moet wel machtig rijden. Bij normaal gebruik zal het wel relaxter lopen dan die 50d van BMW. En dus zuiniger. Ondanks dat ik ‘het uiterlijk’ van auto er niet echt toe vind doen, is de X6 wel zeldzaam lelijk en gênant. Dus op papier heeft de SQ8 gewonnen van zijn grootste concurrent. Het is alleen een beetje en pyrrusoverwinning.
@willeme: als je de x6 ziet in de markten waarvoor hij is gemaakt, dan is ie helemaal niet zo heel groot. In Noord Amerika en het midden oosten lijkt dat ding helemaal niet over de top. Maar ja, tussen onze drommen A segment koekblikjes…
@garp: Grootte maakt mij niet zoveel uit. Ik meer moeite met de ‘esthetische eigenschappen’. Een lelijke auto is prima, maar dan moet er wel iets tegenoverstaand (meer ruimte bijvoorbeeld). De X6 heeft dat niet echt, mijn inziens.
@willeme: protsfactor. Wel de ruimte, het gewicht en formaat kunnen veroorloven, maar het toch kunnen verkwisten puur om anders te zijn en op te vallen. Een rijdende middelvinger wat dat betreft.
Ik vind het diesel concept niet zo goed passen bij dit soort semi sportief geplaatste modellen. Wat ik ooit begrepen heb, is dat het relatief fors langer duurt voor een zelfontbrander om op bedrijfstemperatuur te komen. Daarnaast maakt de grootte van de motor hier dan ook nog eens verschil. Dit soort auto’s worden (meen ik) niet vaak gekocht om lange afstanden of veel km’s mee te maken. Maar meer om te pronken met je nieuwe speeltje. Kortere ritjes, waarbij het wel zo prettig is dat je het volledige potentieel eerder kunt benutten dan pas na een half uur rustig warm draaien. Daar past een benzine (mooie 6 in lijn of V8) beter bij. En 435 pk/ 900 Nm….de helft daarvan ongeveer is ideaal en nog bruikbaar in ons landje. In Duitsland zie ik deze auto daardoor wel tot z’n recht komen. In Nederland minder.
@scorpion80: Je kan ook overdrijven he, tis geen aventador waarmee je door Londen gaat revven. Tenminste leuke bak, maar zo speciaal is die nou ook weer niet. Bij uitstek juist geschikt om veel kilometers mee te maken, ja ook in Nederland..
@1audi1: Dat klopt, mijn punt is ook niet dat het geen auto is om er veel km’s mee te maken, als je goed leest. Daar is het juist een auto bij uitstek voor. Mijn punt is, dat dit waarschijnlijk niet veel zal gebeuren in Nederland. Uitzonderingen daargelaten. Denk overigens, los van deze persoonlijke theorie, dat het geweldig rijdt.
@scorpion80: Je hebt helemaal gelijk. Een diesel kan makkelijk 500.000 tot 1 miljoen km draaien maar dat boeit de nieuwkopers doorgaans helemaal niks.

Een benzinemotor moet je trouwens ook warmrijden. Maar als ik ’s ochtends vroeg om me heen kijk dan is er niemand die stilstaat bij de lange levensduur van z’n motorblok.

Ook op vrijdagmiddag denkt iedereen alleen maar aan hoe snel ze thuis kunnen zijn.
@scorpion80: Ach wanneer je zo een auto kan betalen wordt hij dan ook niet weer ingeruild tegen de tijd dat de korte ritjes zich zouden wreken?
De grille is nog steeds een beetje gewöhnungsbedürftig, maar de rest van de auto…

Vind het echt één van de mooiste in deze klasse. De grille mag dan wat schreeuwerig zijn, de rest van de auto oogt zelfs bijna elegant voor zo’n enorm dikke bak. En door de mooie daklijn en fraaie achterlichtunits heeft hij zelfs iets deftigs.

Lijkt me ook niet vervelend rijden zo’n SQ8.
Gaaf. Dit blok had natuurlijk ook in de S6 gemoeten. En doodzonde dat het bij Porsche niet meer leverbaar is.
Voor zei die meer dan 1 foto willen zien, zelfs een voorstelling op you tube, even naar AMS surfen ….! Ik weet niet waarom hierboven in de tekst over 1 foto gesproken wordt
Wat een jaloerse reacties soms… klant van me heeft de Q8 3.0tdi, rijdt heerlijk! Die v8 zal alleen maar beter rijden.
Een diesel hoort gewoon in dit soort autos, dat rijdt het meest aangename. Over het algemeen rij ik gewoon het liefst diesel ipv benzine.
Wauw, maar liefst een halve ltr minder per km, dus nu verbruikt hij slechts 18,5 i.p.v. 19 ltr op 100km, groene eco topper
@mp014: de ruimere en even sterke SQ7 doet gemiddeld 11,6l/100km in de hand van twee handen vol duitse eigenaren. Bron: spritmonitor
Doe je het erg rustig aan heb je een 8l genoeg. Een V8 diesel hoeft immers nauwelijks toeren te draaien en kan dus best zuinig zijn.
@Onehp: heb een 6 in lijn diesel met 3 turbo’s gehad (381pk), je kent hem wel denk ik. Ik ben een zeer rustige rijder en kreeg hem met pijn en moeite onder de 9ltr. Deze Q8 zal, icm met die hybride techniek, best zuiniger zijn dan “normaal” maar het is nog altijd veel diesel en veel CO2, laten we eerlijk zijn. Ik vind hem persoonlijk ook minder mooi dan de Q7 of A7 A6 maar dat is een kwestie van smaak.
Hoe ruim is zoiets?

Of toch beter een ‘oude’ SQ7 voor een (circuit) uitstapje naar de Eifel?

https://youtu.be/JP7MuY9bqEk
@Onehp: doe mij die SQ7 dan maar👍🏻
Rijdt machtig zo’n V8 diesel bi-turbo dus ik snap de keuze:-) In mijn ‘onverwoestbare’ A8 ligt een 4.2 TDI die door Audi afgeknepen moest worden om de bak te ontzien. 326pk en 650nm is meer dan genoeg, maar gechipt kan ie naar ongeveer 400pk en 800nm. 13 (!) Jaar later komt men met cijfers die niet zoveel beter zijn zie ik.
Ps 450.000 KM en still going strong@t5power:

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).