Het is een blijft een absolute baas, die Akio.
Wereldwijd zijn er onnoemelijk veel bedrijven met aan het hoofd een figuur dat weinig voelt voor de industrie waarin hij of zij werkt. Bij Toyota is dit niet zo. Sinds Akio Toyoda, kleinzoon van de oprichter, de teugels in handen heeft, doet hij er alles aan om het merk weer gave auto’s te laten maken. De terugkeer van de Supra is bijvoorbeeld voor een groot deel aan hem te danken.
Dat Toyoda een petrolhead in hart en nieren is, dat mag dus wel duidelijk zijn. De president van de Japanse autofabrikant bewijst het feit voor de gezelligheid dit weekend nogmaals, door deel te nemen aan de 24 uur van de Nürburgring.
Akio Toyoda is niet de persoon om een hoop fanfare te creëren in de hoop nadrukkelijk uitgelicht te worden in de media. Hierom liet hij zich inschrijven voor de lange-afstandsrace onder de naam “Morizo”, volgens het automerk een van de “meester testrijders” in zijn rijderspoule. Uit navraag bij Toyota leerde The Drive dat het een pseudoniem is van niemand minder dan de CEO.
Toyoda zal vandaag uitgerekend in de nieuwe Supra aan de start van de 24 uur van de Nürburgring verschijnen. Akio maakt onderdeel uit van een team ervaren rijders uit de Japanse Super GT en het VLN-kampioenschap. Het is niet de eerste maal dat de 63-jarige Toyoda een gooi doet naar een zege in de Groene Hel. Zo kwam hij in 2014 tot een vierde positie in een Lexus LF-A en reed hij een andere keer in een GT86.
Onlangs was Toyoda nog in het nieuws, toen hij werd gezien achter het stuur van de eerste hypercar van het merk. Toyota is momenteel druk bezig met de ontwikkeling van een dergelijke auto voor een nieuwe raceklasse in het World Endurance Championship. Toyoda heeft overigens de enige Century GRMN ter wereld.
amg88 zegt
Wat een baas!
lincoln zegt
@amg88:
Dikke BMW ook ..
rob5nismo zegt
24 h ook met de legendarische vossenstaart manta
gokartmozart zegt
Wat een karakter. Een voorbeeld deze man. Zit ook wel in de Japanse cultuur maar wat steken veel andere ceo’s in deze industrie sneu af tegen deze man. Wat wel helpt is dat hij het in de genen heeft en een echte Toyoda is. Net zoals Soichira Honda dat was. Een legende. Wellicht interessant om daar eens iets over te schrijven hier want dat is een heel mooi verhaal.
Cabrioot zegt
@gokartmozart: In 2017 heeft de CEO van Aston Martin Andy Palmer deelgenomen aan de 24h Cota op Circuit of Americas wat door de coureurs als lichamelijk zwaarder ervaren word dan de 24h Nurburgring
maarteno zegt
@cabrioot: ben benieuwd welke coureurs dat zijn en of ze zelf de 24h van Nurburgring gereden hebben…
Cabrioot zegt
@maartenoosterbaan: ik. En monteur geweest bij beide races voor AstonMartin en ik heb meerder coureurs uit de auto zien strompelen in USA en dat heb ik in nurburgring niet gezien, en ook van meerdere coureurs gehoord en dat waren mensen die het kunnen weten, oa john Hyndaugh commentator op radio le mans die zowat elke 24h meemaakt
tvr1974 zegt
@cabrioot: gewoon even een vraag; je hebt t dan over t F1 circuit toch? En ja ik geloof je want 24 uur nurnburgring is geen 24 u nordschleife wat ik denk hier gedacht wordt door sommigen.. NB wat zou er gebeuren als je 24 u lagunaseca zou doen?!
stradale888 zegt
@tvr1974: Misschien geloven mensen dat omdat het ook zo is. 24h van de Nürburgring wordt verreden op een combinatie van GP-circuit en de Nordschleife.
Cabrioot zegt
@maartenoosterbaan: nurburgring heeft meer “rechte stukken” om uit te rusten, bochten in USA volgen elkaar sneller op waardoor het zwaarder is voor coureur, voor het materiaal is nurburgring zwaarder
maarteno zegt
@cabrioot: denk toch dat het op de ring heel veel uitmaakt ook hoe het weer is. Ben met je eens dat er meer grote snelle bochten op COTA zijn. Maar denk dat als het wat moeilijker weer is dat je echt meer bij de pinken moet zijn op de Ring. In Texas is het weer wel vaak flink heet dus fysiek is dat ook niet fijn. Kortom fysiek ok, mentaal betwijfel ik het wel.
Cabrioot zegt
@maartenoosterbaan: het weer maakt wel wat uit natuurlijk maar denk dat de temperaturen laatste twee jaar op nurburgring niet veel onder doen voor Cota ;-) alleen was het in 2016 op nurburgring stukke zwaarder met hagel en hele slechte koude omstandigheden en bovendien word er snachts niet gereden op Cota dus is het snachts op nurburgring mentaal vele malen zwaarder met andere langzamere autos inhalen
rolov zegt
@cabrioot: goed verhaal chef. Bedankt. Klinkt logisch.
Dutchdriftking zegt
Kijk, zo’n CEO weet de spirit in een bedrijf goed omhoog te houden!
lincoln zegt
Toyoda laat zijn motorblokken in Duitsland produceren ..
En laat ze in Oostenrijk inbouwen ..
In de tussentijd laat hij ze ook nog effe inspecteren in Japan ..
Omdat dat toevallig op de route ligt ofzo !!
Kan gewoon als je de allergrootste autofabrikant ter wereld bent ..
Ja ja echt een mega eindbaas bowser held ..
ghengiskhan zegt
@lincoln: en je gewauwel is bij dit verhaal relevant want…?
Terug je bench in, jij.
mopar zegt
@ghengiskhan: Zeg, moet jij niet al zo’n 8 eeuwen dood zijn?
ghengiskhan zegt
@mopar: pfff, als je je iets moet gaan aantrekken van dat soort futiliteiten is het einde zoek.
mopar zegt
@ghengiskhan: Denk eerder dat het einde zoek is als je nog steeds niet snapt hoe Lincolns comments in elkaar steken.
ghengiskhan zegt
@mopar: je dacht toch niet dat een groot krijgsheer dat niet doorhad? Maar soms krijgt ook een groot strijdheer het op zijn heupen. En dan moet het even.
drdre1 zegt
Wat is die Supra een lelijke auto in deze uitvoering. Wel goed dat de CEO zelf meedoet, zou mooi zijn als meer CEO’s hun eigen producten daadwerkelijk zelf zouden testen/gebruiken. ?