Deze Volkswagen wordt een toekomstige klassieker

Auteur: , 82 Reacties

Althans, volgens het merk dan.

Deze Volkswagen wordt een toekomstige klassieker

Terwijl Audi op het Autosalon van Genève schitterde door de afwezigheid van zijn dieselauto’s, konden we de betere zelfontbranders bij zustermerk Volkswagen wél vinden. Het merk mag met de nieuwe I.D.-lijn dan zijn zinnen hebben gezet op een elektrische toekomst, anno 2019 is er binnen het modellengamma wel degelijk nog plaats voor een lugubere diesel.

Hoewel de Volkswagen Group zijn gulzige dieselauto’s door dieselgate actief stuk heeft moeten zagen, worden toch niet alle zelfontbranders de dood in gejaagd. Vlak voor de beurs in Genève van start ging, kondigde Volkswagen namelijk aan met een Touareg V8 TDI op de proppen te komen. VAG mag dan inmiddels korte metten hebben gemaakt met vrijwel alle krachtige zelfontbranders in zijn gamma, het zal de Touareg gezellig een fors TDI-blok blijven geven.

Deze Volkswagen wordt een toekomstige klassieker

De ruim twee ton wegende SUV heeft een dubbelgeblazen vierliter V8 die goed is voor 421 pk en liefst 900 Nm. In de praktijk en op papier is het dus een waanzinnig apparaat, ondanks het feit dat hij financieel gezien zeker niet de meest aantrekkelijke auto zal zijn. Zij die durven de V8 TDI-versie aan te schaffen zullen dus diep in de buidel moeten tasten, maar volgens Jurgen Stackmann van Volkswagen krijgen zij daar iets veel belangrijkers voor terug: het wordt naar verluidt namelijk de laatste Volkswagen met een V8 dieselmotor. In andere woorden: dit wordt een verzamelobject.

“We had a long debate, and we believe Touareg is a prime car. It can handle any competitor from around the world. Giving it a V8 twist is a very special honour, and I believe it’s going to be a collector’s car, from day one. I’ve met a lot of Touareg V10 TDI customers, and those that have one will never sell it. It’ll be the same idea with the V8. It’s for those customers who want something very special, and they’ll get it. Most likely, it’ll be the last V8 diesel car you’ll see.”

Afgezien van de kwestie of Stackmann de waarheid spreekt, kunnen we ons afvragen in hoeverre de auto zich inderdaad zal ontpoppen tot een ware klassieker. En zelfs als dit het geval zal zijn, dan bestaat de kans dat men de Touareg V8 TDI helemaal niet zal kunnen gebruiken. Voor hetzelfde geld mag er over tien jaar geen dieselauto meer op de weg. (Bron: Top Gear)



82 reacties

ik snap niet waarom diesel nu plots slecht is. eerst ging het over co² en gaven ze in 2011 zelfs nog subsidie op bluemotion modellen. nu is het door dieselgate plots even gericht op de NOx en stuurt men iedereen naar benzine en klaagt men nu terug dat de CO² uitstoot enorm de hoogte ingaat…
@jantje_555: Ja want NOx is slecht voor de volksgezondheid, CO2 niet. Dat is nou net het pijnlijke verschil.
@fanboy: Wat een lulkoek. We leven langer dan ooit en nog steeds hebben we dit gezeik. Ondertussen zeiken we dat ouderen te oud worden en dat ze teveel kosten.
@basr32: Lees eens wat ik schrijf.

Dus jij beweert dat NOx goed is voor de gezondheid en CO2 slecht is voor de gezondheid.

Heel raar dat jij nu (vermoedelijk op iets hoger tempo) CO2 uitademt wat slecht voor je is.
En nog raarder dat jij je neus voor de uitlaat van een diesel gaat hangen en zo diep mogelijk inademt, omdat het zo lekker gezond is. Protip: Doe het als hij nog lekker koud is.

Ik geef alleen maar aan waarom men toch hogere CO2 prefereert dan NOx. Dat is de reden erachter.
Dat de moderne diesels al een heel stuk schoner zijn is helaas te laat gekomen. Het is in ieder geval duidelijk dat men diesel niet langer als antwoord op CO2 doelstelling ziet. (was ook alleen in West-Europa)
@fanboy: ook het feit dat de regering diesel (in belgie voornamelijk) kunstmatig heeft hoger gezet van prijs en iedereen naar benzine stuurt die dan uiteraard meer verbruikt wat dus een dubbele win is voor de roverheid.
@jantje_555: NL overheid profiteert er ook van in deze situatie. Maar ze gaan niks verlagen, ze willen iedereen naar elektrisch.
@jantje_555: In België is de dieselprijs net jarenlang kunstmatig laag gehouden. Vandaar het grote succes van diesel in B. Nu wordt eigenlijk gewoon de correcte prijs gerekend…
@fanboy: Dat zeg ik helemaal niet. Vind het anti-diesel gezeik helemaal nergens op slaan en het gezanik over luchtkwaliteit daarnaast ook.
@basr32: Goed onderbouwt 👍
@fanboy: benzine motoren hebben ook een hoog aandeel in fijnstof productie, zelfs meer als een diesel met CAT
@justsomebody: Dat is dus niet waar. Fijnstof bij benzine auto’s is fors lager. En dan heb je nog niet eens gebruik gemaakt van allerlei dure en productie exotische filters bij een diesel.
@basr32: dat iemand beweerde dat ouderen te oud worden heb ik nog nooit iemand horen zeggen. Dat zou ook behoorlijk inhumaan zijn. Maar met minder NOx zouden we nog langer leven, nog langer gezond zijn en dat is waar het natuurlijk om gaat, nog langer kunnen werken om zo bij te dragen aan de economie.
@mashell: de olfiant in de kamer is al lang het probleem van de klimaatverandering. in 1920 was er 2 a 3 miljard mensen op de wereld, nu bijna 100 jaar later bijna 8 miljard. get the picture!
@jantje_555: Dat is wel een heel ruime schatting ” 2 a 3 miljard”. In 1930 waren er 2 miljard mensen, in 1960 waren er 3 miljard mensen.
@jantje_555: meer mensen = meer vervuiling, maar even goed geldt: meer welvaart = minder nageslacht. Hier in het westen zitten we zelfs tegen een bevolkingskrimp aan te hikken. De olifant is dus eigenlijk niet de hoeveelheid mensen maar de belabberde welvaartsverdeling, waardoor de arme aziatische en afrikaanse bevolking nog steeds moet groeien zodat de kinderen de ouderen kunnen verzorgen. Het eigenlijke probleem is dus een gebrek aan degelijke pensioenfondsen in de derde wereld. Meer pensioenvoorzieningen = minder nieuwe mensen nodig = minder honger + minder milieubelasting = meer welvaart.
Ik denk dat ik me maar laat omscholen tot pensioenadviseur…
@basr32: dit klopt niet. De generatie die nu opgroeit wordt waarschijnlijk weer een stuk minder oud.
@stefje: Waarop baseer jij dat?
@basr32: er komt een atoomoorlog.
@hotze: Nanotubes wordt het nieuwe asbest.
@stefje: jouw reactie is het probleem; je wordt bang gemaakt en mensen die bang zijn maken rare sprongen, zijn net dieren.

Ik heb een tip voor je: ga ergens wonen waar je mij niet tot last bent en hopelijk dat je ook nog langer leeft, Canada schijnt erg ruim opgezet te zijn. Doei
@bitd: ga gewoon offline en je hebt geen last van hem…
@stefje: Het CBS beweert dat de levensverwachting zal blijven toenemen.
@basr32: wellicht heeft de langere levensverwachting nog iets te maken met de gezondheidszorg en het type werk ten opzichte van 100 jaar geleden….?
@lotuselises2: yep, groot voedselaanbod en grotere hygiene.
…hebben ook een grote bijdrage hierin.
@fanboy: https://www.ad.nl/auto/kloppen-alarmberichten-wel-deze-vuile-diesels-blijken-geen-schadelijke-nox-uit-te-stoten~a80f1cb2/

Huidige schone diesels stoten dan ook bijna geen nox meer uit. de vlag kan uit en de EV weer de kast in en zo mogelijk!!!
@fortunato: “De meetwaarden kwamen aan het licht toen de ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, 13 nieuwe dieselauto’s testte. Daaruit bleek dat ze allemaal aanzienlijk onder de bestaande wettelijke drempelwaarde scoorden voor schadelijke stikstofoxide (NOx) -emissies.”

Ok, ADAC, sounds legit.

Dan is de vraag: waarom lukt het nu “plots” wel, maar een paar geleden niet?? Je gaat me niet wijsmaken dat ze zomaar eventjes op een woensdag hebben ontdekt dat ze door twee schroefjes wat dieper te draaien (bijna) alle NOx kunnen wegnemen? Dus: dieselgate was oprecht voluit planmatig bedrog. Het was geen technische moeilijkheid, het was gewoonweg “Niet Willen”.

Bijkomend: norm is momenteel 168mg/km blijkbaar, en in die lijst zitten de meeste tussen 0 en 40mg (twee uitzonderingen daargelaten).
Dus: zullen we dan maar direct overstappen naar een Euro7, met 50mg als norm? Blijkbaar lukt dat perfect. Hoeveel miljoen gaat de industrie echter weer niet spenderen aan lobbywerk in Brussel, om tot een norm van dubbel zo hoog te komen, met een foutmarge van nog eens 100%?
@fanboy: Maar dat was het sinds de introductie van dieselmotoren.
En ik ga het nog eens stellen.
Het kan de gemiddelde gebruiker geen reet schelen als ik even de opmerkingen die ik daarover in de loop der jaren heb mogen horen.
Roken is schadelijker en toch paffen we nog rustig verder, al dan niet met tussendoor nog één of ander ding (lijn).
Ik ben me reeds 40 jaar bewust van de nadelige gevolgen van diesel dinges.Ik kreeg gewoon mijn handen niet proper van al die vieze diesel(aflaat)olie.
Waar we niet bewust van waren was het zeer grote asbest probleem, het was leuk om plaatselijk mist te maken met het uitblazen van trommelremmen.
@wimof: Mee eens!
@fanboy: lezen voordat je roeptoeterd: https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/internationaal/20756-diesel-stoot-minder-fijnstof-uit-dan-benzinemotor
@justsomebody: Misschien moet je zelf even lezen? Ik heb er een zinnetje in staan over moderne diesels.
Euro 5 diesels waren het probleem.
@fanboy: ook jij lult maar wat zoals de rest van de linkse kerk, nu je wat gelzen hebt ga je heel wijs op details proberen je gelijk te halen. Je hbt zelf inje uitspraak het onderscheid gemaakt tussen euro 5 en 6 en veegt alle diesels op een hoop in je uitspraken lekker waardevol dat gebral.
@justsomebody: Het maakt allemaal niet meer uit dat moderne diesels schoner zijn. De dagen zijn geteld, diesel gaat eruit.
Diesel in personenwagens deden we bijna alleen in Europa (paar uitzonderingen) en als we het in Europa al niet meer willen, houdt het op.

Als particulier moet je het ook niet willen, want die moderne diesels zijn mega ingewikkeld. Vroeger waren diesels lekker simpel, inmiddels zijn ze veel ingewikkelder dan een benzine motor. Vertaald zich in hoge kosten (onderhoud / reparatie) na een paar jaar.
@jantje_555: NOx is met Euro6d ook geen probleem meer (op deze en alle nieuwe diesels), de media die hier geen negatief nieuws hierover kan berichten echter…
De nieuwe spankmobiel
@fmgarcia: 🤩
Een klassieker op diesel Haha? Het zal net zulk een klassieker worden als een Golf I GTD….
Ik heb ook nog een mercedes 200D uit de jaren 70 in de aanbieding…niet vanaf te komen
@geisertz: is een Mercedes 200D uit die tijd een klassieker? Could have fooled me … Misschien iets met mileuzones?
@autodrome: Nope, =geen klassieker, wel een van de eerste Mercedessen op diesel…
Onze hoop blijft dat hij een klassieker is zodra die vanuit stilstand de 100 kmh heeft gehaald
@geisertz: Had Mercedes in de jaren ’30 niet al personenwagens op diesel?
@pallas: inderdaad..nu je het zegt…de W138..:-)
@geisertz: Misschien op de Marokkaanse Ebay zetten?
@geisertz: ook op benzine zou dit geen klassieker worden, al is het idee van de schrijver wellicht dat het mogelijk 1 van de laatste V8’s op diesel is.
@geisertz:
Een mooi uitzonderingen op die regel zijn oldtimer legervoertuigen.
Lijkt me een ontzettend fijn apparaat om in rond te rijden, maar een klassieker zie ik het niet zo snel worden..
Ik houd er wel van; lekker kilometervreten met een V8 op het sap van satan!
@ghost: geniet bijna dagelijks van mijn V8 op satansap. Deze maand word er een nieuwe V8 afgeleverd, zetten we ook weer een miljoen + op!
@maxidyne: lekker hoor! Wat voor auto? Duitser of Japanner?

Zelf ook een zelfontbrander maar helaas een 1.5 4cilinder i.p.v. 8-cilinder haha !
@ghost: Ik ken geen japanse vrachtwagens?
@kareljansen: Toyota Landcruiser? schaam je..
@kareljansen: Isuzu?
@ghost: MAN TGX V8, en straks een Scania V8. Jammer dat MAN gestopt is met de V10 en V8. Hiervoor had ik een F2000 V10.
Die lult uit z’n nek.
Mooi verkoop verhaal, alsof dit iets unieks is. Je kunt al jaren een V8 diesel Landcruiser kopen die zijn mannetje wel staat. Wat is hier dan zo speciaal aan?

Plus, ze missen de complete afzetmarkt zoals die er is voor een Toyota Landcruiser. Want Toyota heeft echt geen moeite om Landcruisers te verkopen.
@fanboy: ik denk dat die afzet omgekeerd evenredig is afgenomen met het opruimen van IS
@justsomebody: Haha denk het ook.

Dan vergeet je toch een hoop partijen zoals de UN, heel veel NGO’s, ambassades, NL marechaussee, etc… en nog de normale verkopen.

Gaat deze VW nooit halen. Ze doen alsof het een “wereldauto” is maar dat is het niet.
Tank blauwe diesel, die is ‘schoon’, kost 20ct meer per liter maar ja alles over voor het milieu toch.
huppa egr delete erop en adblue delete, en je hebt een top auto
‘ I’ve met a lot of Touareg V10 TDI customers, and those that have one will never sell it’
Toch bijzonder, ik zie er namelijk best wat te koop staan 2ehands.
@E34M5Touring: hij zegt het zelf al…. they will not sell it…. niet te slijten 2e hands
@e34m5touring: Destijds, toen die hokken net op de markt waren, studeerde ik nog en had ik een bijbaantje. In het bedrijfspand naast het pand waar ik mijn baantje had, zat een marktkoopman die zo’n ding gekocht had om de kraam te trekken. Hij had er in eerste instantie zijn Geländewagen (zo’n ouwe 290GD) op ingeruild, maar die V10 TDI was zo onwaarschijnlijk vaak kapot (motor, tussenbak, aandrijfassen) dat hij diezelfde G weer terug heeft gekregen (!!!) van de dealer als een soort permanente leenauto als die tering-Touareg weer eens afgesleept moest worden. In die zin was het inderdaad net een (slecht onderhouden) klassieker, je wist nooit of hij je thuis zou brengen.
Lijkt mij een mooi blok om in de Amarok te hangen, nu het nog kan
Zoals ik al wel tien keer heb gezegd, dit blok in een A6, dan heb je écht een ultieme alles-kunner!
Wannabe Landcruiser ;)
Natuurlijk wordt dit geen klassieker…

Zeiden ze 30 jaar terug ook over de T1, vooral de Sambabus zou een vermogen waard worden. Hoop dat de mensen die mij toen vroegen of het slim was zo’n ‘klassieke’ bus te kopen voor tweeduizend gulden naar mij geluisterd hebben en de centen op zak hebben gehouden.
Er is geen Volkswagen van na 2000 die klassiek is of wordt. En al helemaal geen V8 diesel Touareg. Kijk naar die oude touaregs, die koop je nu voor €5000. Klassiek hoor.
@loserboi932: r32, xl1, beetle RSI
@dirkiii: R32 kost ook geen drol en die Beetle RSI ook niet. De xl1 is wel speciaal idd
@loserboi932: een auto hoeft in mijn ogen niet duur te zijn om een leuke klassieker te zijn, kijk bijvoorbeeld naar een 2CV of een käfer.

En die beetle RSI kost nog een aardige bom duiten vandaag de dag.
@loserboi932:
Perfect rijdende VW T1s werden 40 jaar geleden naar de crusher gebracht in ruil voor 500 Belgische Franken voor het oud ijzer. Ondertussen vragen ze 25.000 euro voor een wrak zonder motor en ik denk dat elke garagist jou in jou gezicht uitlachde als je begin de jaren 90 zei dat een 2CV 15.000 euro waard zou worden. Als een touareg dit ooit zal worden is af te wachten, als de suv hype voorbij is weet ik niet of de vraag naar lompe hokken hoog zal zijn. Het is geen praktische wagen en hij heeft geen sexy ontwerp.
@shiva: Binnen 30 jaar is er één of ander ding aan stuk en kan geen enkele technieker je nog verder helpen.
Effe anders dan een T1 of 2cv.
Hoe gaan we daar binnen 30 jaar nog op terugkijken, ik ben benieuwd , maar ga het niet halen.
@shiva: Je slaat nagels met koppen. Eerlijk gezegd denk ik (hoop ik?) dat we binnen 30 jaar terugkijken naar deze periode en ons afvragen wat we in godsnaam aan het denken waren met al die SUV en crossover-meuk.

Persoon 1: “Alles moet zuiniger om minder uitstoot etc. te hebben. En nu zeker met de eerste generatie elektrische wagens”.

Persoon 2: ” Wat als we nu een SUV met de aerodynamica van een container uitbrengen, met veel te brede banden die een hoge rolweerstand hebben en waarvan het accupakket en de elektromotoren ook veel zwaarder en dus ook duurder zijn?”
@loserboi932: Er staat in Nederland een beetle rsi te koop: 52k€ met 78k km op de teller. In Duitsland staat er eentje voor 47k met 30k km ervaring. Als je dat geen drol vind kosten wil ik wel wat van jou drollen.
Heb een tijdje geleden een motoren ontwikkelaar van Audi gesproken. Vertelde me doodleuk dat er zeker 10 dikke diesel projecten, door het dieselschandaal gecanceld zijn de afgelopen jaren. Er waren onder andere plannen voor bijvoorbeeld een S6/S7 tdi met een 3.0 liter biturbo 6 cilinder tdi met plus minus 407pk en 750nm. Daarnaast zouden er onder andere een S4/S5 tdi, een S8 tdi, S3 tdi en een golf Gtd-R/Passat Gtd-R op de planning hebben gestaan waar de stekker uit is gehaald. Wel zonde dat dat allemaal niet doorgegaan is.
@jeanclaude: En dat allemaal omdat een Amerikaan zich op een Europeaan wilde wreken.
En de rest is geschiedenis.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).