Volkswagen lepelt dikke V8 TDI in Touareg

Auteur: , 47 Reacties

Diesel zit gewoon in hun bloed, bij die Wolfsburgers.

Volkswagen Touareg V8 TDI 4-Motion '19

Dieselgate heeft er zwaar ingehakt bij Volkswagen. Het was destijds voor Piëch het antwoord op alles. Zo lachte de oud VW-opperbaas de Toyota Prius uit. “Koop dan een Golf TDI, die zijn zuiniger en beter.” Zo kon Volkswagen er heel lang mee weg komen dat ze geen geëlektrificeerde aandrijflijnen aanboden op hun modellen. Volkswagen ging héél erg ver om aan te tonen dat het merk een absolute grootmacht was op het gebied van dieselmotoren. Denk aan prestige projecten als de Phaeton V10 TDI, de Touareg R50 TDI en de XL1. Auto’s waarvan de concurrentie niet droomde om ze na te bouwen.

Nu weten we ook waarom: er werd gesjoemeld met de gunstige uitstootcijfers. Eigenlijk was het één grote hoax die onze longetjes heeft aangetast. Allemaal omwille van een groot marktaandeel. Het is altijd een slecht idee als in Oostenrijk geboren Duitsers de wereld willen overnemen. Nee, we doelen niet op Falco.

Vergeeft u ons de lange inleiding, maar het is belangrijk om een beetje context te verkrijgen met het nieuws van Volkswagen van vandaag. Want de primeur is een nieuwe motor voor de nieuwe Touareg (rijtest). De Touareg is vorige week geïntroduceerd met een nieuwe 3.0 V6 benzinemotor. Bij gebrek aan beter noemden wij het een ‘dikke motor’. Gelukkig komt daar nu écht een dikke motor bij: een beresterke diesel.

Volkswagen Touareg V8 TDI 4-Motion '19

Het betreft de 4.0 TDI. Een V8 motor met een maximum vermogen van 421 pk. Indrukwekkender is het koppel: dat bedraagt maar liefst 900 Nm! Om een cliché van stal te halen: het is geen koppelkromme, maar een heuse tafelberg: van 1.000 tot 3.250 toeren heb je de maximale trekkracht onder de rechtervoet. Dankzij die motor is de Touareg V8 TDI tot bijzondere dingen in staat: van 0 naar 100 km/u accelereren duurt slechts 4,9 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Tegelijkertijd voldoet de motor aan de Euro 6d norm.

Volkswagen touareg '19

Het mooie is: je kan het niet aan de auto afzien dat het een supersnelle diesel is, op de ‘V8’-badge op de grille na. Klanten kunnen kiezen uit drie uitvoeringen (afbeelding boven): Atmosphere (de beige), Elegance (de blauwe) en R-Line (de witte). Die laatste is optioneel. De auto maakt zijn debuut op de Salon van Genève. De levering start vanaf mei dit jaar. Binnenkort is de auto ook in Nederland te bestellen.



47 reacties

“Het mooie is: je kan het niet aan de auto afzien dat het een supersnelle diesel is, op de ̶‘̶V̶8̶’̶ middelvinger-badge op de grille na.”
900nm(!), dan kan de aannemer wel twee tandemassers erachter binden..
@roberto: ik heb liever een dikke diesel met minder turbo’s die maximaal 600nm levert en stationair ook serieus kracht heeft. In de drukte en bij manoeuvreren heb je daar veel meer aan. Rechtuit op snelheid trekt een 1.6-je met 100pk ook wel 3500kg weg.

Ik kan me niet voorstellen dat deze diesel iets doet zonder dat de turbo’s opgespoeld zijn, en dan is het gat tussen ~650rpm en 1000rpm heel groot.
@lekbak: dat zal toch wel meevallen met 8 halve liters Schültenbrau in het vooronder mag ik hopen?
@cloverleaf: dat zegt niks. 8 halve liters die gemaakt zijn om zonder turbo te werken hebben heel veel meer kracht onderin dan 8 blikken shulti die gemaakt zijn om met te werken.

Daarom kon men vroeger ook met veel minder kracht werken, de motoren waren stationair zeker zo sterk. Alleen eenmaal fatsoenlijk in beweging ging het wat langzamer.
@lekbak: Daarom zitten er 2 elektrische turbo’s op om het gat te minimaliseren. Denk dat deze minder last heeft van een turbogat dan veel 120 pk schraapdieseltjes.
@lekbak: indien motor uit SQ7, dan heb je een elektrische turbo en automaat => geen probleem
@lekbak: Dat zou je van een 550d ook zeggen, maar dat gaat prima.
@lekbak: geen enkele motor met turbo heeft bij stationair veel koppel, vanaf 1000 toeren is erg indrukwekkend
@slickrick: hoe meer een motor afhankelijk is van een turbo hoe meer jou stelling van toepassing is. Deze motor is wel heel erg afhankelijk van turbo’s…
Perfect, precies wat je wil in zon logge opgehoogde bak. Sportief zal het nooit worden, lekker veel koppel en snel genoeg en een verbruik wat zo gek nog niet is.
Dikke Tdi in Touareg…

Ik vraag me af wat dan nog het bestaansrecht vd Weisswurst Touareg is???

Voor die 4 ringen moet je een hoop extra betalen maar waarvoor?
@wahltiroler: Iets met premium geloof ik. Schijnt nogal een dingetje te zijn tegenwoordig…
@gandini: schijn of zijn? That’s the question
@wahltiroler: Bij Audi betaal je gewoon meer voor minder. Je krijgt immers minder ruimte tussen alle panelen.
@berlinetta: Goed punt, premium is dus toch niet helemaal onzin !
Heerlijk! Als ik dan voor een VAG SUV zou kunnen gaan, zou ik deze toch verkiezen boven een Q7 of Urus. Brute bak hoor!
Wat een geweldig nieuws zo tussen alle zaadodende 3 en 4 pittertjes!
“tegelijkertijd voldoet de motor aan de Euro 6d norm”.

Engijgeleufda?
Dit is toch letterlijk een dikke vette middelvinger naar de groene partijen toe of niet? Zo dik dit!
Deze is toch niet meer leverbaar in Porsches en de Bentayga? En nu dus wel (weer) in een VW? Wat is daar de logica achter, of zit het anders?
@rrk147: ook de SQ7 wordt niet meer nieuw geleverd. Ik ben ook wel benieuwd of iemand hier meer over weet.
@rrk147: Misschien dat het blok inmiddels is aangepast en op den duur zijn weg terug weer vindt naar de Q7. Porsche stopt volgens mij met diesels.
@rrk147: sinds de ADAC van de week heeft ontdekt dat diesels helemaal zo slecht niet zijn…..heerlijk kan ik lekker door blijven rijden in dikke diesels
Maar Falco was toch op en top Oostenrijker?
@mashell: De grap uitleggen ..
@willeme: uh ???

Sorry Mashell eerste Uh?? verkeerd gepost
@mashell: uh ???
Hier word ik zo blij van
Gaaf! Zal dit blok ook nog in de Amarok komen? Wellicht overkill, maar wel gaaf!
@dutchdriftking: MTM regelt dat wel voor je.
@willeme: Had MTM de vorige V8 diesel (4.2 meen ik) ook niet in de Amarok gelepeld? De auto welke dit blok échter wel verdiend is de nieuwe A6. Als S6 TDI met dit blok is het natuurlijk hét wintersport kanon.
@dutchdriftking: Dat wordt denk ik eerder hét onderstuur kanon.
@dutchdriftking: is het natuurlijk hét wintersport kanon.

Wintersportkanon?
Mijn ervaring met dit soort Wintersportkanonniers is eerder een beetje dubbel

Op de Autobahn NAAR het wintersportgebied Übercool ❄

Op de (bundes)strasse IN het wintersportgebied Hosenscheißer💩

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk 😉
@wahltiroler: Met goede winterbanden en quattro moet een helling in de sneeuw niet echt een probleem zijn?
@dutchdriftking: de V6 TDI is anders al een hele verbetering dan de japanse vierpitters…
@onehp: Klopt. Fijn blok. Voor op de weg dan. Als ik zonder ANWB door Afrika moest zou ik toch voor de Navara gaan.
@dutchdriftking: navara? Echt? Ik zou niet voor de slechtste pick-up die de afgelopen 30 jaar is bedacht gaan maar voor een Toyota of Isuzu.
Ik had eigenlijk een hybride met V8 verwacht..
De diesel in mijn A8 kan alleen maar dromen van Euro 6 maar ach ik ben er niet zo mee bezig. Het is nog de oude een 4.2 V8 TDI met 326pk en 650nm. Het koppel daarvan is flink begrensd omdat de automatisch bak niet meer koppel aankan. Om die reden is chiptuning ook niet aan te bevelen. De A8 in het nieuwere model mocht wél zijn maximale koppel bereiken (800nm).
Ik heb nog met de V10tdi mogen rijden, wat een bullebak was dat! Ik vind grote diesels het prettigst rijden, zet deze dus maar op de oprit:-)
Goh dat dieselbashen toch. In deze prijsklasse is het geen probleem om ze proper te laten draaien, en de laatste lichting moderne diesels hebben gewoon een erg lage NOx uitstoot (waar het over ging) en de CO2 is natuurlijk lager dan die van een dikke benzine…
Doe maar die Elegance dan. Als dat de enige optie is om niet met winterwielen te moeten rondrijden…
Mooie motor voor de Audi Q8, laat maar komen…
Repect voor volkswagen hou van het merk zeker nu ze lekker weer een nieuwe dikke diesel V8 introduceren. Heerlijk zo een blok!
Daarom is VW nog nummer 1, dikke middelvinger naar de rest. Wat nou uitstoot?
Dikke wagen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).