• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen lepelt dikke V8 TDI in Touareg

Auteur: willeme, gepost 26 februari 2019 om 11:31 – 47 Reacties

Volkswagen Touareg V8 TDI 4-Motion


Diesel zit gewoon in hun bloed, bij die Wolfsburgers.

Dieselgate heeft er zwaar ingehakt bij Volkswagen. Het was destijds voor Piëch het antwoord op alles. Zo lachte de oud VW-opperbaas de Toyota Prius uit. “Koop dan een Golf TDI, die zijn zuiniger en beter.” Zo kon Volkswagen er heel lang mee weg komen dat ze geen geëlektrificeerde aandrijflijnen aanboden op hun modellen. Volkswagen ging héél erg ver om aan te tonen dat het merk een absolute grootmacht was op het gebied van dieselmotoren. Denk aan prestige projecten als de Phaeton V10 TDI, de Touareg R50 TDI en de XL1. Auto’s waarvan de concurrentie niet droomde om ze na te bouwen.

Nu weten we ook waarom: er werd gesjoemeld met de gunstige uitstootcijfers. Eigenlijk was het één grote hoax die onze longetjes heeft aangetast. Allemaal omwille van een groot marktaandeel. Het is altijd een slecht idee als in Oostenrijk geboren Duitsers de wereld willen overnemen. Nee, we doelen niet op Falco.

Vergeeft u ons de lange inleiding, maar het is belangrijk om een beetje context te verkrijgen met het nieuws van Volkswagen van vandaag. Want de primeur is een nieuwe motor voor de nieuwe Touareg (rijtest). De Touareg is vorige week geïntroduceerd met een nieuwe 3.0 V6 benzinemotor. Bij gebrek aan beter noemden wij het een ‘dikke motor’. Gelukkig komt daar nu écht een dikke motor bij: een beresterke diesel.

Volkswagen Touareg V8 TDI 4-Motion '19

Het betreft de 4.0 TDI. Een V8 motor met een maximum vermogen van 421 pk. Indrukwekkender is het koppel: dat bedraagt maar liefst 900 Nm! Om een cliché van stal te halen: het is geen koppelkromme, maar een heuse tafelberg: van 1.000 tot 3.250 toeren heb je de maximale trekkracht onder de rechtervoet. Dankzij die motor is de Touareg V8 TDI tot bijzondere dingen in staat: van 0 naar 100 km/u accelereren duurt slechts 4,9 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Tegelijkertijd voldoet de motor aan de Euro 6d norm.

Volkswagen touareg '19

Het mooie is: je kan het niet aan de auto afzien dat het een supersnelle diesel is, op de ‘V8’-badge op de grille na. Klanten kunnen kiezen uit drie uitvoeringen (afbeelding boven): Atmosphere (de beige), Elegance (de blauwe) en R-Line (de witte). Die laatste is optioneel. De auto maakt zijn debuut op de Salon van Genève. De levering start vanaf mei dit jaar. Binnenkort is de auto ook in Nederland te bestellen.

Ook interessant!

  • Dít is de duurste Volkswagen op Marktplaats!
  • Een eerste glimp van de nieuwe Volkswagen Amarok
  • De compleet nieuwe Volkswagen Multivan is eindelijk officieel
  • Vijf punten waarop de nieuwe Volkswagen Caddy Cargo scoort!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, geneve-2019, R-Line, tdi, touareg, V8, Volkswagen

Vorig bericht: « BMW-bron spreekt over M2 CS met 445 pk
Volgend bericht: Renault bereikt indrukwekkende mijlpaal »

Lees Interacties

Reacties

  1. berlinetta zegt

    26 februari 2019 om 11:36

    “Het mooie is: je kan het niet aan de auto afzien dat het een supersnelle diesel is, op de ̶‘̶V̶8̶’̶ middelvinger-badge op de grille na.”

    Login om te reageren
  2. roberto zegt

    26 februari 2019 om 11:41

    900nm(!), dan kan de aannemer wel twee tandemassers erachter binden..

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      26 februari 2019 om 12:19

      @roberto: ik heb liever een dikke diesel met minder turbo’s die maximaal 600nm levert en stationair ook serieus kracht heeft. In de drukte en bij manoeuvreren heb je daar veel meer aan. Rechtuit op snelheid trekt een 1.6-je met 100pk ook wel 3500kg weg.

      Ik kan me niet voorstellen dat deze diesel iets doet zonder dat de turbo’s opgespoeld zijn, en dan is het gat tussen ~650rpm en 1000rpm heel groot.

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        26 februari 2019 om 12:23

        @lekbak: dat zal toch wel meevallen met 8 halve liters Schültenbrau in het vooronder mag ik hopen?

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          26 februari 2019 om 18:21

          @cloverleaf: dat zegt niks. 8 halve liters die gemaakt zijn om zonder turbo te werken hebben heel veel meer kracht onderin dan 8 blikken shulti die gemaakt zijn om met te werken.

          Daarom kon men vroeger ook met veel minder kracht werken, de motoren waren stationair zeker zo sterk. Alleen eenmaal fatsoenlijk in beweging ging het wat langzamer.

          Login om te reageren
      • basman147 zegt

        26 februari 2019 om 13:09

        @lekbak: Daarom zitten er 2 elektrische turbo’s op om het gat te minimaliseren. Denk dat deze minder last heeft van een turbogat dan veel 120 pk schraapdieseltjes.

        Login om te reageren
      • Onehp zegt

        26 februari 2019 om 14:01

        @lekbak: indien motor uit SQ7, dan heb je een elektrische turbo en automaat => geen probleem

        Login om te reageren
      • phaeton zegt

        26 februari 2019 om 17:26

        @lekbak: Dat zou je van een 550d ook zeggen, maar dat gaat prima.

        Login om te reageren
      • slickrick zegt

        26 februari 2019 om 21:09

        @lekbak: geen enkele motor met turbo heeft bij stationair veel koppel, vanaf 1000 toeren is erg indrukwekkend

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          27 februari 2019 om 09:05

          @slickrick: hoe meer een motor afhankelijk is van een turbo hoe meer jou stelling van toepassing is. Deze motor is wel heel erg afhankelijk van turbo’s…

          Login om te reageren
  3. tijgerhaai zegt

    26 februari 2019 om 11:51

    Perfect, precies wat je wil in zon logge opgehoogde bak. Sportief zal het nooit worden, lekker veel koppel en snel genoeg en een verbruik wat zo gek nog niet is.

    Login om te reageren
  4. wahltiroler zegt

    26 februari 2019 om 11:52

    Dikke Tdi in Touareg…

    Ik vraag me af wat dan nog het bestaansrecht vd Weisswurst Touareg is???

    Voor die 4 ringen moet je een hoop extra betalen maar waarvoor?

    Login om te reageren
    • gandini zegt

      26 februari 2019 om 12:17

      @wahltiroler: Iets met premium geloof ik. Schijnt nogal een dingetje te zijn tegenwoordig…

      Login om te reageren
      • wahltiroler zegt

        26 februari 2019 om 12:51

        @gandini: schijn of zijn? That’s the question

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      26 februari 2019 om 13:08

      @wahltiroler: Bij Audi betaal je gewoon meer voor minder. Je krijgt immers minder ruimte tussen alle panelen.

      Login om te reageren
      • wahltiroler zegt

        26 februari 2019 om 14:24

        @berlinetta: ?

        Login om te reageren
      • dawwg zegt

        26 februari 2019 om 20:33

        @berlinetta: Goed punt, premium is dus toch niet helemaal onzin !

        Login om te reageren
  5. chimaera zegt

    26 februari 2019 om 11:55

    Heerlijk! Als ik dan voor een VAG SUV zou kunnen gaan, zou ik deze toch verkiezen boven een Q7 of Urus. Brute bak hoor!

    Login om te reageren
  6. nopetrolnofun zegt

    26 februari 2019 om 11:57

    Wat een geweldig nieuws zo tussen alle zaadodende 3 en 4 pittertjes!

    Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    26 februari 2019 om 12:07

    “tegelijkertijd voldoet de motor aan de Euro 6d norm”.

    Engijgeleufda?

    Login om te reageren
  8. resulutionNL zegt

    26 februari 2019 om 12:07

    Dit is toch letterlijk een dikke vette middelvinger naar de groene partijen toe of niet? Zo dik dit!

    Login om te reageren
  9. rrk147 zegt

    26 februari 2019 om 12:08

    Deze is toch niet meer leverbaar in Porsches en de Bentayga? En nu dus wel (weer) in een VW? Wat is daar de logica achter, of zit het anders?

    Login om te reageren
    • m00s zegt

      26 februari 2019 om 12:17

      @rrk147: ook de SQ7 wordt niet meer nieuw geleverd. Ik ben ook wel benieuwd of iemand hier meer over weet.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      26 februari 2019 om 12:29

      @rrk147: Misschien dat het blok inmiddels is aangepast en op den duur zijn weg terug weer vindt naar de Q7. Porsche stopt volgens mij met diesels.

      Login om te reageren
    • slickrick zegt

      26 februari 2019 om 21:11

      @rrk147: sinds de ADAC van de week heeft ontdekt dat diesels helemaal zo slecht niet zijn…..heerlijk kan ik lekker door blijven rijden in dikke diesels

      Login om te reageren
  10. mashell zegt

    26 februari 2019 om 12:36

    Maar Falco was toch op en top Oostenrijker?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      26 februari 2019 om 12:50

      @mashell: De grap uitleggen ..

      Login om te reageren
      • wahltiroler zegt

        26 februari 2019 om 12:53

        @willeme: uh ???

        Sorry Mashell eerste Uh?? verkeerd gepost

        Login om te reageren
    • wahltiroler zegt

      26 februari 2019 om 12:52

      @mashell: uh ???

      Login om te reageren
  11. MAB zegt

    26 februari 2019 om 12:48

    Hier word ik zo blij van

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    26 februari 2019 om 12:54

    Gaaf! Zal dit blok ook nog in de Amarok komen? Wellicht overkill, maar wel gaaf!

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      26 februari 2019 om 12:56

      @dutchdriftking: MTM regelt dat wel voor je.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        26 februari 2019 om 13:10

        @willeme: Had MTM de vorige V8 diesel (4.2 meen ik) ook niet in de Amarok gelepeld? De auto welke dit blok échter wel verdiend is de nieuwe A6. Als S6 TDI met dit blok is het natuurlijk hét wintersport kanon.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          26 februari 2019 om 13:30

          @dutchdriftking: Dat wordt denk ik eerder hét onderstuur kanon.

          Login om te reageren
        • wahltiroler zegt

          26 februari 2019 om 15:04

          @dutchdriftking: is het natuurlijk hét wintersport kanon.

          Wintersportkanon?
          Mijn ervaring met dit soort Wintersportkanonniers is eerder een beetje dubbel

          Op de Autobahn NAAR het wintersportgebied Übercool ❄

          Op de (bundes)strasse IN het wintersportgebied Hosenscheißer?

          Uitzonderingen daargelaten natuurlijk ?

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            26 februari 2019 om 16:38

            @wahltiroler: Met goede winterbanden en quattro moet een helling in de sneeuw niet echt een probleem zijn?

            Login om te reageren
    • Onehp zegt

      26 februari 2019 om 14:06

      @dutchdriftking: de V6 TDI is anders al een hele verbetering dan de japanse vierpitters…

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        26 februari 2019 om 14:32

        @onehp: Klopt. Fijn blok. Voor op de weg dan. Als ik zonder ANWB door Afrika moest zou ik toch voor de Navara gaan.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          26 februari 2019 om 18:31

          @dutchdriftking: navara? Echt? Ik zou niet voor de slechtste pick-up die de afgelopen 30 jaar is bedacht gaan maar voor een Toyota of Isuzu.

          Login om te reageren
  13. ghost zegt

    26 februari 2019 om 13:03

    Ik had eigenlijk een hybride met V8 verwacht..

    Login om te reageren
  14. T5Power zegt

    26 februari 2019 om 13:18

    De diesel in mijn A8 kan alleen maar dromen van Euro 6 maar ach ik ben er niet zo mee bezig. Het is nog de oude een 4.2 V8 TDI met 326pk en 650nm. Het koppel daarvan is flink begrensd omdat de automatisch bak niet meer koppel aankan. Om die reden is chiptuning ook niet aan te bevelen. De A8 in het nieuwere model mocht wél zijn maximale koppel bereiken (800nm).

    Login om te reageren
  15. unknown32 zegt

    26 februari 2019 om 14:03

    Ik heb nog met de V10tdi mogen rijden, wat een bullebak was dat! Ik vind grote diesels het prettigst rijden, zet deze dus maar op de oprit:-)

    Login om te reageren
  16. Onehp zegt

    26 februari 2019 om 14:05

    Goh dat dieselbashen toch. In deze prijsklasse is het geen probleem om ze proper te laten draaien, en de laatste lichting moderne diesels hebben gewoon een erg lage NOx uitstoot (waar het over ging) en de CO2 is natuurlijk lager dan die van een dikke benzine…

    Login om te reageren
  17. cossiekiller zegt

    26 februari 2019 om 15:37

    Doe maar die Elegance dan. Als dat de enige optie is om niet met winterwielen te moeten rondrijden…

    Login om te reageren
  18. intimrasiert zegt

    26 februari 2019 om 17:05

    Mooie motor voor de Audi Q8, laat maar komen…

    Login om te reageren
  19. arias12 zegt

    26 februari 2019 om 17:34

    Repect voor volkswagen hou van het merk zeker nu ze lekker weer een nieuwe dikke diesel V8 introduceren. Heerlijk zo een blok!

    Login om te reageren
  20. 20klepper zegt

    27 februari 2019 om 11:47

    Daarom is VW nog nummer 1, dikke middelvinger naar de rest. Wat nou uitstoot?
    Dikke wagen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North