Te koop: Ford RS200 S Group B rallymonster

Auteur: , 43 Reacties

Wat zou dat nou kosten, van nul tot honderd in 2,9 seconden in een oude Ford?

Ford RS200 S te koop

Deze auto staat (samen met een Audi S1 en een Lancia Stratos, en een MG Metro 6R4… nevermind) nog heel hoog op mijn bucketlist. Een Ford RS200 Group B rallywagen is een absoluut beest, en de cijfers liegen er dan ook niet om.

Het begint met het zeer acceptabele leeggewicht van 1050 kilogram. De RS200 S kreeg standaard 250 pk mee, maar dit was in “rally-tune” zomaar 500+ pk. In deze auto levert de 1.8 dankzij “een beetje” druklading 379 pk. in combinatie met de vierwielaandrijving genoeg voor een sprint naar 100 kilometer per uur in 2,9 seconden.

Ford RS200 S te koop
Ford RS200 S te koop
Ford RS200 S te koop

De auto die nu te koop staat heeft 11.350 kilometer op de teller staan en is volgens de verkoper vrij van ongevallen. Dat is redelijk uniek voor een Ford RS200, want van de 200 gebouwde exemplaren hebben d’r al heel wat eens op hun dak, in een greppel of om een boom gelegen. Group B auto’s zijn nu eenmaal niet voor de poes, iets wat deze auto al in zijn tweede optreden bewees toen Joaquim Santos in 1985 de macht over het stuur verloor en in het publiek terecht kwam, waarbij drie toeschouwers kwamen te overlijden. Dat incident was het begin van het einde voor het Group B rallykampioenschap.

Maar schrikt dat je niet af, dan kan je er nu dus één kopen. Het gaat hier ook nog eens om één van de 20 speciale RS 200 “S” auto’s, een gelimiteerd oplage met meer power dan standaard. Hiervan zijn er slechts 20 gebouwd. Kopen? Dat kan hier!



43 reacties

Gaaf ding zeg! Hebben.
@dutchdriftking: niet dat ik het nu heb liggen, maar de prijs valt me nog mee.
Echt een ontzettend stoere auto… In Engeland ooit een op de weg gezien, heul hard op een boerenweggetje tijdens de vakantie, voor de rest zelfs op evenementen niet… Altijd een van de coolste gevonden omdat hij net als de Lancia 037 zo heerlijk exentriek uit zag. Jammer dat de motor geen wonder van betrouwbaarheid is maar 380pk is redelijk veilig denk ik. En daar krijg je waanzinnige prestaties voor terug, ook levensgevaarlijke door de wielbasis. Uberleuk dus!
Ik zag 11.350 staan en dacht gelijk; fuck. Das goedkoop. Dan is mijn bankrekening gewoon toereikend. Maar helaas. hahaha. Toch heel even gedacht dat ik m binnenkort op nederlands zou kunnen gaan zetten.
@postzegel: blijft t toch bij de miniatuur uit m’n jeugd (Darda pullback racebaan)
@postzegel: tering, Darda…ben benieuwd wie dat nog kent. De meeste verklaren me voor gek haha
@t1mothys: nee hoor, ik had ook dikke pret met m’n F40 ;)
€450k !! De helft oké, maar sorry het blijft een Ford
@luckylennart: Ik begrijp het niet. Als er één merk is geweest dat altijd bijzonder leuke straatauto’s heeft gebouwd, is het Ford wel. De lijst is eindeloos, maar auto’s als de Escort Mexico, Escort RS1800, Mustang GT, Mustang Shelby GT500, Sierra/Sapphire/Escort RS Cosworth, Focus RS, Fiesta ST, GT40/GT, Taurus SHO, Mustang Boss 302, Mondeo ST220, F150 SVT Raptor, Mustang Shelby GT350, Focus ST etc etc. Allemaal geweldige topauto’s. Maar ja, dat kun je niet vinden dat zijn Fords???

Dit is een uiterst puike RS200 en uitstekende staat. Zeer zeldzaam, goede historie en nog erg snel ook! Ik zou het er wel voor over hebben. Liever een RS200 dan een 488, Aventador of Hoerenkan.
@gtwillem: Ik vind dit zelfs een van de gaafste auto’s ooit gemaakt. Hier kan geen Ferrari, Porsche of wat dan ook tegenop. Autotechniek op z’n best.
@luckylennart: Jij begrijpt duidelijk niet waar het over gaat. Er zijn ooit 200 van ie auto’s gebouwd. daar was een nog kleiner aantal tot evolution omgebouwd zoals deze.
Goede herinneringen aan de Matchbox uitvoering
@granlusso: m’n favoriet ;)
@desjonnies: doe nog eens dat verhaal over hoe je die dingen vroeger heel goedkoop kon oppikken.
Welke van deze monsters was het ook al weer waar de fabriek niet lullig deed over onderdelen die vervangen moesten worden?
O ja, en dat verhaal over dat Audi de aluminium blokken jatte.

:)
@gregorius:
Dat waren de 6R4’s die op een ommuurd grasveld stonden en je kon halen voor 28000 Pond, dit terwijl de echte prijs 4 keer zo hoog lag, we moesten komen en een bestelwagen meenemen om een compleet international pakket te krijgen waarmee je 400 pk kreeg met de Metro.

De straat Audi Quattro S1 die een vriend had die gefortuneerd zakenman was, moest je niet naar Ingolstadt bij Audi Sport brengen omdat ze je wagen ‘leenden’ om het aluminium blok te vervangen door een gietijzeren, omdat Audi Sport zelf door de aluminium blokken heen was.
Dit werd met droge ogen verteld door een hoofdmonteur van Audi Sport

We waren met die Audi bij een rally aan het kijken toen ze die rode Quattro van ons zagen en we werden gelijk uitgenodigd bij Audi !
Dat kon toen nog en het ging toen zo !

Er is trouwens een bedrijf in Ingolstadt dat je dromen kan waarmaken op Groep B Audi Quattro gebied door clonen te bouwen

Clonen van een half miljoen Euro voor een dikkerd !
Het is nog altijd een super brutale auto! Ik heb/had altijd al een zwak gehad voor de 80er groep B auto’s…. zucht… zwijmel….
Wat gaaf zeg! Man wat zou ik hem graag willen hebben. Ik ben altijd Ford fan geweest tijdens hun rally tijdperk. Veel mooier kan het voor mij niet worden.
die uitlaat ziet er dan echt weer lullig uit.
@boltiev6: Wat is dat voor een “petjes” opmerking? Deze auto is ontworpen voor prestaties en niet om er een regenpijp onder te hangen.
@fordnut: Die opmerking is er om mensen zoals jij op de kast te krijgen. En dat lukt goed! Mooie pet!
@boltiev6: Ja, zou ik ook zeggen;)
Deze vind ik leuk! Altijd een fascinerende auto geweest. Een groot ‘wat als’ gehalte, want deze RS200 was er klaar voor om Group B te domineren als Max Mosley zijn Franse frêle dames in Nazi kostuum (dat laatste is dan weer wél echt gebeurd…)


Paar kleine aanvullingen:

1. De RS200 werd niet door Ford zelf gebouwd, maar door Reliant. Die hadden natuurlijk al wat ervaring met fiberglas sportwagentjes (Scemitar GTE)

2. Achterlichten vooruit van een Sierra, de rest is uniek voor de auto.

3. Standaard kreeg de RS200 verlichte make-up spiegels in de zonweringen. Waarom weet niemand.

4. Af fabriek kon je meer vermogen krijgen: 325pk. Dit kon makkelijk, daar het een terug getuned competitieblok is.

5. Er is ook een Evolution (word door de incrowd ‘E’ genoemd, 550pk) geweest, en een Evolution II (E2, 650pk).

6. Sommige uitvoeringen heten RS200 ‘plus’. Reliant heeft 200 RS200’s gebouwd, en voor zo’n 20-30 stuks aan onderdelen. Van die onderdelen zijn er weer (ditmaal door Ford) onofficiële extra RS200’s gefabriceerd, waarschijnlijk zo’n 15 stuks.

7. Standaard reed een RS200 niet al te best. Waanzinnige turbo lag, en een chassis waar je niets mee kan. Dat moet je dus allemaal zelf afstellen. Geen een RS200 schijnt hetzelfde te rijden. Ook met de dubbelplaats koppeling is het lastig. Volgas schijnt ie het prettigst te zijn.

8. De 1.8 is een ‘overvierkante’ motor. Dat betekent een grotere boring dan slag. Goed voor toeren maken, minder voor koppel onderin.

9. Er zijn een paar RS200’s met stuurbekrachtiging, geen een heeft er rembekrachtiging.

10. Ford heeft de rechten voor het ontwerp verkocht aan een kitcar fabrikantje in de UK. Het schijnt schijnt dat de bodypanels veel beter op elkaar aansluiten dan bij het origineel. Sommige RS 200 eigenaren hebben de body van de replica erop om de originele te ontzien en er weer op te zetten bij doorverkoop.
@gtwillem: weet jij hoe het zat met dat onderhoud ?
Mijn ouwe heer heeft er ooit 1 gehad puur voor hobby en beetje sport
Geweldige jeugdherrinnering
via iPhone app
@mulsanne: onderhoud bij de Ford dealer zal wel lastig worden. Ze zien je al aan komen! In de UK zijn er wel een paar specialisten die zich met de RS200 wel raad weten. In Nederland had je Ford Performance specialist Bollen Racing, die zullen het wellicht ook kunnen. Maar het is wel een auto die minutieus onderhoud nodig heeft met dat bizar specifieke vermogen.
@gtwillem: Alsjeblieft niet Bollenracing. Heb je zo’n rs200, ga er mee naar Engeland.

http://www.mountune.com/
http://www.racetuners.com/

Dit zijn op dat gebied toch wel de meest bekende icm de rs200.
@mulsanne: Dan moet je bij Xworkss zijn in Engeland. Daar brengt Ford hun eigen auto’s zelfs. Ze hebben daar een mega historie qua rally wagens. Maar ik kan er gek genoeg niks over vinden.
@gtwillem: Leuk al die info!
@gtwillem:
Kleine toevoeging van mijn kant aan uwe excellentie

De knipperlicht ‘handel’ voor is Sierra
en so is the dash maar niet de klokkenwinkel, het armatuur is aangepaste Sierra
De koplampen zijn ‘gewone’ standaard Hella H4’s 7″diameter
@gtwillem: Mooi stuk Willem :)

Overigens betreft dit een evolution model. Dat is te zien aan de blauwe “oortjes” bij de luchtinlaat op het dak voor de intercooler.

Daar zit dan een 2,1 liter motor in ipv een 1,8.
@gtwillem: Die post verdient veel meer duimpjes!
Geweldig scheurijzer
Er zit maar 1 nadeel aan en dat is het onderhoud
Zo verschrikkelijk duur , om de zoveel draaiuren nieuwe zuigers enz enz….en de onderdelen
Maar verder een super ding
In 2.9 naar 100 is snel maar vergeet niet het ging boven de 100 zeker nog met zelfde tempo door
Bijv op een vochtige asvaltweg bij 160 nog amper grip !!!!
Deze ford is nog vetter dan die lancia delta s4 stradale welke ik een paar jaar geleden in italie heb gezien.
@bullgod76: Joking right?
Maar toch liever een Stratos, 037 of Integrale..
Kan iemand Ken Block verwittigen. Lijkt me een leuk autootje voor één van zijn films na de juist aangekondigde Ford Escort.
Met +500 pk kan hij er wel iets mee…
Net als alle Groep B kanonnen een pokkeding om mee te rijden, maar deze is nog moeilijker door de Turbo en de ultra korte wielbasis.

Ik dacht dat de versnellingsbak voor in de wagen ligt en de motor in het midden en dat de vier-wiel aandrijving een variant van de FF (Formula Ferguson) is

Ik ken iemand die en een echte ex-Groep B wedstrijdwagen heeft en een RS 200 die hij heeft gecloond naar zijn wedstrijdwagen, omdat de wedstrijdwagen een fortuin waard is.

Veel van de RS 200’s zijn na de ban op Groep B in de Rally cross geëindigd, met als gevolg dat het schier onmogelijk zal zijn deze exemplaren te restaureren.

Hetzelfde gold natuurlijk voor veel soortgenoten, de Metro 6R4 was een populaire rallycross wagen en de Audi’s ook.

wat @gtwillem terecht aanroert is dezelfde strategie als bij British Leyland destijds : Je kocht een zgn standaard wagen, maar je kon, als je je bestelwagen bij je had, onmiddellijk een pretpakket kopen om het ding sneller te maken al naar gelang de diepte van je portemonnee !
Uiteraard kreeg je never nooit het “echte” fabrieks spul, maar toch !
De motor van dit monster is meer Formule 1 qua constructie dan een rallywagen, zo heeft deze Ford bijvoorbeeld dry-sump smering net als de 6R4 dat heeft.

Het grote nadeel van de RS 200 tegenover een 6R4 is dat de RS 200 te veel PK’s heeft en te licht is, de 6R4 Metro is dan wel langzamer maar minder nukkig en minder listig dan de RS200, dit is alleen maar behoorlijk op snelheid te rijden en dan is het nog voor 60% mikken ipv sturen !

Mooie tijden !
Gewoon, omdat het kan.

Voor slechts vijftienduizend Engelse ponden deze versnellingsbak voor de RS 200, een zes bak welteverstaan !

Als ik jullie vertel dat in het Delta Integrale tijdperk een versnellingsbak ‘gewoon’ € 60000 kostte, is dit een hele nette prijs !!!!

https://shop.quaife.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/s/rs200_1_1.jpg
Mooi speelgoed.

Een kleine maar: het horloge dat op foto 14 staat afgebeeld, werd eigenlijk geleverd bij een Escort mk2 RS2000.
En dan zijn er mensen die zeggen dat 4-wd niet leuk is… (bijv. arashrsf )…
Een van mijn leukste (en snelste) ervaringen was in een Lancia Rallycross Auto.. inmiddels meer dan 20 jaar geleden. auto had een gigantische taartschep achterop woog ca 1000kg, als ik het goed heb had ie 485pk aan de wielen (rond de 550 aan t blok) en deed ie 0-100 in ca 2.8 sec.. Bizar apparaat. Was ook de eerste keer dat ik een RS200 tegenkwam. Die won uiteindelijk de race.. Jammer dat ik daar nooit heb in kunnen/mogen rijden. Vond die coupé lijn altijd wel fraai..
@tvr1974: mensen die een auto afkeuren op vorm van aandrijving hebben het totaal niet begrepen en missen dan wel erg veel.

FWD sucks? Ga maar eens met een DC2 Honda Integra Type-R een blokje om. Of een Focus RS, Clio Renault Sport 182, Mini Cooper S, Peugeot 106 Rallye, Lotus Elan SE of Dodge Neon SRT-4.

Voor de AWD haters: Deze RS200, maar wat te denken van de Lancia Delta Integrale, Audi ur-quattro, Nissan GT-R, diverse Impreza’s Evo’s en Skyline’s, Porsche Turbo/Carrera 4, Audi RS4 B7, Ford Escort RS Cosworth, Mazda 6 MPS, Peugeot 405 T16, Renautl Safrana Baccara Biturbo, Toyota Celica GT-Four, Golf VIII R en diverse snelle Volvo’s: Zitten echt wel toppers tussen.

En als je alleen kijkt naar aandrijving, er zijn ook genoeg hokken geweest met achterwielaandrijving. Het is hoe een auto is afgesteld, hoe veel zorg, liefde en kunde erin is gestoken. Dat zijn de auto’s die je moet hebben, en of die nu RWD, FWD of 4WD hebben: maakt niets uit.
@gtwillem: 100% mee eens.
Wat een heerlijke post, en wat een heerlijke reacties. Dit is zoals autoblog ooit bedoeld is. Vette auto’s, veel informatie, en reaguurders die elkaar aanvullen ipv afsnauwen. Als de hoofdpersoon dan ook nog een RS200 is ben ik helemaal gelukkig.

Genieten dit! Thanks @casperh, @gtwillem, @desjonnies, @escort77 voor jullie mooie bijdragen :)
Geweldige auto!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).