
Na al het dieselleed heeft het merk uit Ingolstadt een nieuwe motorenbaas. En die is van plan om een héle andere koers te varen.
De Duitse auto-industrie is druk bezig om het imago op te poetsen. Elektrisch is de toekomst en dus moet het maar eens gedaan zijn met dikke motoren die veel troep de lucht in pompen. Audi moet als VAG-merk uiteraard vooroplopen in deze race naar een groen(er) imago en dat heeft gevolgen. Serieuze gevolgen, zelfs.
Het merk maakt sinds kort gebruik van de diensten van Peter Mertens, die voorheen R&D-baas bij Volvo was. Zoals je weet produceert Volvo alleen nog viercilinders en komen daar in de toekomst driecilinders (denk aan de nieuwe XC40) bij. Voor grotere motoren zul je je heil elders moeten zoeken.
In een interview met Automotive News geeft Mertens aan Audi een vergelijkbare koers gaat varen. Het elektrogeneuzel geloven we nu wel en dat er hard wordt gewerkt aan zelfrijdende auto’s was al bekend, maar hoe zit het met de dikke motoren die Audi nu nog levert?
Mertens geeft aan dat de kans behoorlijk groot is dat de V10 en de W12 gaan verdwijnen uit het aanbod. Moeten we dan ook vrezen voor het lot van de V8? Nee, dat dan weer niet. Mertens vraagt zich hardop af of die motor nog wel relevant is anno nu, maar tegelijkertijd kan hij zich niet voorstellen dat Audi het zonder de achtcilinder in het gamma doet. Voorlopig, althans.
Lang verhaal kort: koop nu een Audi R8 V10 (Plus) want voor je het weet is dat blok een museumstuk en betaal je je scheel op de tweedehandsmarkt. Over degelijk consumentenadvies gesproken.





Ach, ergens is t zonde maar aan de andere kant blijft zo’n V8 toch het best klinken! Zolang die nog in het gamma blijft hoor je mij niet klagen.
@uselessguy: de v10 klinkt veel beter vind ik. Zeker op hoge toeren.
Binnenkort Aventador 2.0 tfsi octo-turbo…
@unknown32: hahaha when the boost kicks in hahaha
@unknown32: meer turbo’s dan cilinders, dat lijkt me wel wat :,)
@unknown32: Nee die is bedoeld voor de Bugatti. een goede vervanger voor 16.2 liter W12
Aventador moet het doen met 1.0 octo-turbo
@kimhung: 16.4 w16 ?
@cocoloco: sh*t je hebt helemaal gelijk ?
@kimhung: nope, het is een 8.0 liter. 16 cilinders, 4 turbo’s, daar komt de 16.4 vandaan.
Als ik dan denk aan de 00’s waar zulke gigantische blokken in die auto’s werden gelegd.. blijft ergens wel jammer.
Waarom heb ik zo’n kip-zonder-kop gevoel bij deze beslissingen en alles op electro te zetten? Zijn er geen andere manieren voor een motor te ontwikkelen?
@boomhauwer: u hebt een alternatief?
@pomoek: waterstof ?
@eelco74: helaas. De productie van waterstof is erg duur en kost ook nog eens veel energie. Daarnaast is de opslag een probleem.
@pomoek: maar het is wel een alternatief. En problemen zijn er voor om overwonnen te worden. Alsof een accu ontwerpen voor 800km reikwijdte geen uitdaging is. Bovendien zou je waterstof theoretisch thuis kunnen maken, bijv van groene of eigen op te wekken energie. Scheelt veel energie die nu in het logistieke proces verloren gaat.
@eelco74: je hebt een punt.
@eelco74: Schei uit man, waterstof gaat het NOOIT worden.
@simonmc: Zeg nooit nooit. Het is een prima energieopslag en daarmee een schoon en duurzaam alternatief van de accu. Je moet het niet zien als brandstof, want dat is de eerste denkfout. Probleem is en blijft de productie en opslag maar als dat overwonnen kan worden zie ik er best wel toekomst in maar zeker geen alternatief voor de komende 50 jaar.
@bassx: wat vaak word vergeten is dat naast de productie en opslag het spul het kleinste atoom/molecuul is(correct me if I am wrong) en dus verdomd vluchtig is waardoor het erg lastig is om het hele systeem ‘lucht’ dicht te krijgen.
@bassx: je moet het niet zien als brandstof zeg je, dus we moeten er naar kijken als een medium om energie in op te slaan? Terwijl de opslag van waterstof nog een probleem is? Fijn opslagmedium…
@bassx: op welke manier is waterstof een alternatief voor elektriciteit? Waterstof gebruiken in een verbrandingsmotor is niet efficiënt. Je verliest veel minder energie als je met een brandstofcel de waterstof “omzet” in elektriciteit. De vraag is dus niet of je elektrisch moet gaan, de vraag is welke opslagmogelijkheden voor elektriciteit we efficiënt ontwikkeld krijgen. Momenteel winnen batterijen, wegens beschikbaar.
@BaRa: jammer dat in elektrische auto’s zeldzame aardmetalen gebruikt worden zoal neodynium. Daar is niet genoeg van om het hele wagenpark om te bouwen. Zelfs van minder zeldzame metalen als koper is nu al een tekort.
@pomoek: kijk naar Mazda.
@pomoek: Zou zeker Solar Fuel in de gaten blijven houden. Als dat gaat lukken zitten we de komende decennia wel goed.
@pomoek: waterstof, Atkinson cycle transmissie loze motoren (Honda i-mmd), gasturbines (jaguar concept enkele jaren terug),… Alles overstappen naar elektro gaat niet.
@boomhauwer: Nee, niet als je van de aardolie af wil. Als we niet helemaal elektrisch gaan is ook een vier- of driecilinder erbij groot genoeg. Komende generaties gaan het geluid van V8 en meer niet eens meer kennen; dan missen ze het ook niet. En het heeft toch wel iets dat je in de toekomst naast een snelweg kunt wonen zonder geluidshinder en luchtvervuiling :-)
Over wennen gesproken, zo kan het ook:
https://www.youtube.com/watch?v=v_wyZOJCZg4
https://www.youtube.com/watch?v=AmYLHD6Otb0
Wordt kennelijk geaccepteerd. Zo is er ook een filmpje van een straat in een Japanse stad waar twee rijen huizen met de achterkant naar elkaar staan, met daartussen nog net ruimte voor een enkelspoor trambaan. Daar rijdt dus om de haverklap een tram langs. En langs de rails staan keurig onderhouden bloembakken …
@oxymoron: https://youtu.be/vH0VPW-PuEE in Thailand. Met mijn eigen ogen mogen zien!
Als ze de 5 cilinder maar houden
Krijgen we dan ook Bentleys met 4 cilinders?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wat is de logica om bij die 0,01% van geproduceerde auto’s te gaan beginnen met “vergroenen” ? Mensen kopen in dat segment de auto om haar motor.
Als je stappen wil maken, moet je beginnen bij de 1liter blokjes met astma. Niemand zal ze missen.
@jorden:
I.v.m. de acceptatie van een wijziging.
Stel we beginnen met de dikke bakken, dan kan men straks adverteren “de huppeldepup motor/techniek uit de R8 nu ook beschikbaar voor de A4”.
Indien we het andersom doen: “de huppeldepup motor/techniek uit de A4 nu ook beschikbaar voor de R8”.
Op de 2e zit uiteraard geen enkele gefortuneerde te wachten, dus vandaar eerst in de top-range.
@jack_abarth:
Aanvulling, de eerste wordt ook geaccepteerd vervolgens door de massa. Bekt lekker tijdens feestjes aan de hangtafel samen met een blokje kaas en een knakworstje.
@jorden: heeft niets met vergroenen te maken. Heeft te maken met 30mld boetes. Dat geld moet ergens bezuinigd worden. Een v10/12 ontwikkelen kost een vermogen en er worden relatief weinig units van verkocht. Met een beetje bluf en marketing, waar Audi meester in is, smeren ze iedereen een V8 aan. En weten ze het gemis van een v12 prima te verkopen.
Hij zal wel een visie hebben maar dit doet mij denken aan een nieuwe verantwoordelijke die perse zijn stempel wil drukken, iets met ego of zo.
Gewoon in elke wagen de 2.5 5cil ingooien dan mogen ze de v12,10,8 en zelfs de 6 cil wegdoen. Samen met de v10 van audi is het geluid van de 5cil het beste wat er te horen valt.
Tja, was te verwachten. Dikke 4.0 V8 die in diverse uitvoeringen in dikkere Porsches, Audi’s, Lamborghini’s en Bentleys ons fijne 12 pitters, atmosferische 10 cilinders en geniale diesels moet doen vergeten.
Heb zo’n idee dat bijvoorbeeld de S6 V10 echt een pareltje gaat worden, een sedan (of station) met een Lambo V10 motor! Dit zal in de toekomst ondenkbaar zijn…
Is er niemand die bij jullie een grammatica-, schrijf- en stijlcheck doet? Wat zijn jullie stukken de laatste tijd bedroevend slecht. Bizar hoeveel woorden er missen in zinnen, letters in woorden en uitdrukkingen binnen 4 regels herhaald worden.
@stefje: Is dit een sollicitatie?
Waarom geen hybride w12 met cylinder uitschakeling?
Tja… Koenigsegg peutert 1500pk uit een V8 met een paar elektromotoren… Waar heeft Audi of VAG nog een V10 voor nodig? Voor een auto met 2000pk?
@mda: Eén woord: “BELEVING” !!!
@dracae: Sure… das hetgeen je tekort komt in een Regera…
@mda: Nee hoor, beleving genoeg bij Koenigsegg, maar dat doet er niks aan af dat de genoemde motoren hun eigen speciale charmes hebben.
Daarnaast is meer diversiteit wat betreft ‘beleving’ en dus motoren alleen maar goed. Niet iedereen zit op hetzelfde te wachten.
Peter Mertens is lid van Groenlinks? Pfff komt van Volvo…en dat werkt nu voor Audi. Lekker dan. Dat die MF maar niet naar Mercedes gaat want dan kunnen ze de AMG afdeling wel sluiten