Volvo-baas gaat schoon schip maken bij Audi

Auteur: , 27 Reacties

Een interessante transfer in de hoogste regionen van de internationale auto-industrie.

XC90 vs Q7

Aan Peter Mertens, tot voor kort vice-president op de R&D-afdeling van Volvo, de schone taak om bij Audi weer de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Zoals bekend heeft VAG de nodige tikken te verduren gekregen door Dieselgate en bij het hele sjoemelverhaal was een prominente rol weggelegd voor Audi, meer specifiek de R&D-afdeling van het merk met de boksbeugel. Om de boel te “redden” hebben ze in Ingolstadt uitdrukkelijk gezocht naar een directeur van buiten het concern om af te rekenen met het verleden.

Voor zijn Volvo-tijd was Mertens (geboren in Duitsland) actief bij Mercedes, General Motors en Jaguar Land Rover. Volgens Audi CEO Rupert Stadler heeft Mertens niet alleen veel technische kennis, maar ook een behoorlijk rijk internationaal verleden. Die eigenschappen zouden hem perfect geschikt maken om de R&D-kar bij Audi voort te trekken. Bovendien was Mertens een belangrijke schakel in de ommezwaai bij Volvo, die ervoor zorgde dat het merk zich kan meten met de Duitse concurrentie. Denk bijvoorbeeld aan de XC90 en de S90, maar ook aan de populaire XC60.

Of de voorgangers van Mertens binnen afzienbare tijd een leuke nieuwe job vinden, valt nog maar te bezien. Stefan Knirsch en Ulrich Hackenberg werden beiden de laan uitgestuurd wegens betrokkenheid bij de uitstootfraude.



27 reacties

ok, dus binnenkort ook maximaal 4-cylindertjes met 20 turbos bij audie.
@super: was het niet ook VAG die aangaf dat die kleine extreem geladen motoren niet aan de milieueisen kunnen voldoen zodra die nieuwe test ingevoerd gaat worden? Terug naar de cc’s!
Hopen dat hij dat voor elkaar kan krijgen bij VAG. Misschien dat ze dan ook weer mooie auto’s gaan maken.
Jammer! De modellen die Volvo onder leiding van Mertens op de markt gebracht heeft zijn stuk voor stuk meer dan prima auto’s. Nu maar hopen dat Volvo een bekwame opvolger in huis heeft c.q. aantrekt!
@edge: Naja, zo’n man heeft het natuurlijk ook niet allemaal in zijn eentje gedaan.
@piebepost: Niet? Straks ga je me ook nog vertellen dat Max niet elke week zelf zijn RB12 in elkaar schroeft…
@pomoek: Ik probeer je moraal te ontdekken..
@piebepost: vrijdagmiddag moraal. Denk ik.
@pomoek: Legit.
De neuzen staan bij Audi al dezelfde kant op want ze zien er allemaal hetzelfde uit..
@pinut187: ah, je bedoeld net als bij BMW. Ook daar zien alle neusjes er het zelfde uit.
In mijn ogen is Volvo nog steeds niet premium.. maar goed.. zeker niet omdat ze niks meer dan 4 cilindertjes leveren.
@uberpkw: het aantal cilinders onder de motorkap is een implementatie detail waaraan alleen puristen die nog in het verleden leven waarde hechten. Immers moderne premium auto’s zijn dusdanig goed geisoleerd dat je het gewoon niet merkt. Er is maar 1 ding dat een wagen premium maakt, dat is het prijskaartje.
@mashell:
meh, laatst in een v60 met 5c gereden, bij stationair trilt zo’n ding als een schuurmachine van de gamma, nieuwe 325d met 4c zelfde verhaal. ik weet niet of ik het een reden zou vinden om zo’n ding niet te kopen, want vanwege start/stop draaien moderne autos toch nauwlijks meer stationair, maar om nou te zeggen dat je het niet merkt, nee, dat vind ik eigenlijk niet.
@super: dat heeft minder met het aantal cilinders te maken (je zegt zelf dat het zelfs motoren specialist BMW met een 4 cilinder overkomt) dan met het (te) laag houden van het stationair toerental om het verbruik in de NEDC cyclus te drukken.
@mashell:
6 in lijn (of boxer) trilt nauwelijks, ook bij lage toerentallen, dus heeft absoluut met layout/aantal cilinders te maken.
@super: nou mijn trouwe oude 92’er Audi 80 met 2.3 liter 5c liep anders boterzacht. Zowel stationair als op toeren, koud of warm.
@fijnkonijn:
benzine of diesel?
@super: benzine
@mashell: ik zou toch echt nooit een hyandai van 80k kopen..
@uberpkw: een opgewarmde VW wel? Eigenlijk zijn alleen BMW, Mercedes en Jaguar premium.
@pjotr: zeker niet ? ben het wel met je eens qua massa merken
Wel rijkelijk laat naar mijn mening.
De beste kerel zal nogal wat werk bij die club.
Hopelijk gaat hij geen schone olieboten maken.
Overigens bericht Technikens Värld ook dat het tijd was voor Mertens om te gaan, omdat juist daar de after sales behoorlijk onder druk kwam (ivm problemen bij nieuwe auto’s).
Wat een lelijke grille heeft die duitse confectie bak toch..
De XC90 en Q7 lijken best wel op elkaar

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).