• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo-baas gaat schoon schip maken bij Audi

Auteur: Author, gepost 25 november 2016 om 13:50 – 27 Reacties

XC90 vs Q7


Een interessante transfer in de hoogste regionen van de internationale auto-industrie.

Aan Peter Mertens, tot voor kort vice-president op de R&D-afdeling van Volvo, de schone taak om bij Audi weer de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Zoals bekend heeft VAG de nodige tikken te verduren gekregen door Dieselgate en bij het hele sjoemelverhaal was een prominente rol weggelegd voor Audi, meer specifiek de R&D-afdeling van het merk met de boksbeugel. Om de boel te “redden” hebben ze in Ingolstadt uitdrukkelijk gezocht naar een directeur van buiten het concern om af te rekenen met het verleden.

Voor zijn Volvo-tijd was Mertens (geboren in Duitsland) actief bij Mercedes, General Motors en Jaguar Land Rover. Volgens Audi CEO Rupert Stadler heeft Mertens niet alleen veel technische kennis, maar ook een behoorlijk rijk internationaal verleden. Die eigenschappen zouden hem perfect geschikt maken om de R&D-kar bij Audi voort te trekken. Bovendien was Mertens een belangrijke schakel in de ommezwaai bij Volvo, die ervoor zorgde dat het merk zich kan meten met de Duitse concurrentie. Denk bijvoorbeeld aan de XC90 en de S90, maar ook aan de populaire XC60.

Of de voorgangers van Mertens binnen afzienbare tijd een leuke nieuwe job vinden, valt nog maar te bezien. Stefan Knirsch en Ulrich Hackenberg werden beiden de laan uitgestuurd wegens betrokkenheid bij de uitstootfraude.

Ook interessant!

  • Audi Q4 e-tron rijtest video
  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Audi Q7 55 TFSIe rijtest video
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Volvo

Vorig bericht: « Britse Skoda-rijder onthoofd door cruise control? [updated]
Volgend bericht: Breek! De gewone Alfa Stelvio is mooier dan de Q »

Lees Interacties

Reacties

  1. super zegt

    25 november 2016 om 13:54

    ok, dus binnenkort ook maximaal 4-cylindertjes met 20 turbos bij audie.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      25 november 2016 om 14:17

      @super: was het niet ook VAG die aangaf dat die kleine extreem geladen motoren niet aan de milieueisen kunnen voldoen zodra die nieuwe test ingevoerd gaat worden? Terug naar de cc’s!

      Login om te reageren
  2. rufctr01 zegt

    25 november 2016 om 13:58

    Hopen dat hij dat voor elkaar kan krijgen bij VAG. Misschien dat ze dan ook weer mooie auto’s gaan maken.

    Login om te reageren
  3. Edge zegt

    25 november 2016 om 14:01

    Jammer! De modellen die Volvo onder leiding van Mertens op de markt gebracht heeft zijn stuk voor stuk meer dan prima auto’s. Nu maar hopen dat Volvo een bekwame opvolger in huis heeft c.q. aantrekt!

    Login om te reageren
    • piebepost zegt

      25 november 2016 om 14:08

      @edge: Naja, zo’n man heeft het natuurlijk ook niet allemaal in zijn eentje gedaan.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        25 november 2016 om 14:22

        @piebepost: Niet? Straks ga je me ook nog vertellen dat Max niet elke week zelf zijn RB12 in elkaar schroeft…

        Login om te reageren
        • piebepost zegt

          25 november 2016 om 14:36

          @pomoek: Ik probeer je moraal te ontdekken..

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            25 november 2016 om 15:49

            @piebepost: vrijdagmiddag moraal. Denk ik.

            Login om te reageren
            • piebepost zegt

              26 november 2016 om 03:18

              @pomoek: Legit.

              Login om te reageren
  4. pinut187 zegt

    25 november 2016 om 14:10

    De neuzen staan bij Audi al dezelfde kant op want ze zien er allemaal hetzelfde uit..

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      25 november 2016 om 20:52

      @pinut187: ah, je bedoeld net als bij BMW. Ook daar zien alle neusjes er het zelfde uit.

      Login om te reageren
  5. uberpkw zegt

    25 november 2016 om 14:26

    In mijn ogen is Volvo nog steeds niet premium.. maar goed.. zeker niet omdat ze niks meer dan 4 cilindertjes leveren.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 november 2016 om 14:40

      @uberpkw: het aantal cilinders onder de motorkap is een implementatie detail waaraan alleen puristen die nog in het verleden leven waarde hechten. Immers moderne premium auto’s zijn dusdanig goed geisoleerd dat je het gewoon niet merkt. Er is maar 1 ding dat een wagen premium maakt, dat is het prijskaartje.

      Login om te reageren
      • super zegt

        25 november 2016 om 15:55

        @mashell:
        meh, laatst in een v60 met 5c gereden, bij stationair trilt zo’n ding als een schuurmachine van de gamma, nieuwe 325d met 4c zelfde verhaal. ik weet niet of ik het een reden zou vinden om zo’n ding niet te kopen, want vanwege start/stop draaien moderne autos toch nauwlijks meer stationair, maar om nou te zeggen dat je het niet merkt, nee, dat vind ik eigenlijk niet.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          25 november 2016 om 16:56

          @super: dat heeft minder met het aantal cilinders te maken (je zegt zelf dat het zelfs motoren specialist BMW met een 4 cilinder overkomt) dan met het (te) laag houden van het stationair toerental om het verbruik in de NEDC cyclus te drukken.

          Login om te reageren
          • super zegt

            25 november 2016 om 17:59

            @mashell:
            6 in lijn (of boxer) trilt nauwelijks, ook bij lage toerentallen, dus heeft absoluut met layout/aantal cilinders te maken.

            Login om te reageren
        • fijnkonijn zegt

          25 november 2016 om 20:55

          @super: nou mijn trouwe oude 92’er Audi 80 met 2.3 liter 5c liep anders boterzacht. Zowel stationair als op toeren, koud of warm.

          Login om te reageren
          • super zegt

            26 november 2016 om 00:35

            @fijnkonijn:
            benzine of diesel?

            Login om te reageren
            • fijnkonijn zegt

              26 november 2016 om 22:47

              @super: benzine

              Login om te reageren
      • uberpkw zegt

        25 november 2016 om 15:59

        @mashell: ik zou toch echt nooit een hyandai van 80k kopen..

        Login om te reageren
    • pjotr zegt

      25 november 2016 om 16:27

      @uberpkw: een opgewarmde VW wel? Eigenlijk zijn alleen BMW, Mercedes en Jaguar premium.

      Login om te reageren
      • uberpkw zegt

        25 november 2016 om 17:08

        @pjotr: zeker niet ? ben het wel met je eens qua massa merken

        Login om te reageren
  6. vorsprungdurchbetrug zegt

    25 november 2016 om 14:29

    Wel rijkelijk laat naar mijn mening.
    De beste kerel zal nogal wat werk bij die club.

    Login om te reageren
  7. dare2think zegt

    25 november 2016 om 14:31

    Hopelijk gaat hij geen schone olieboten maken.

    Login om te reageren
  8. dick1980 zegt

    25 november 2016 om 14:44

    Overigens bericht Technikens Värld ook dat het tijd was voor Mertens om te gaan, omdat juist daar de after sales behoorlijk onder druk kwam (ivm problemen bij nieuwe auto’s).

    Login om te reageren
  9. buutvrij zegt

    25 november 2016 om 14:49

    Wat een lelijke grille heeft die duitse confectie bak toch..

    Login om te reageren
  10. jrsmoke zegt

    25 november 2016 om 16:31

    De XC90 en Q7 lijken best wel op elkaar

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North