Audi’s V10 gaat stuk als je niet hard genoeg rijdt

Auteur: , 109 Reacties

"Heus, meneer de agent, echt waar!"

Audi S6 V10

Op Reddit gaat nu een draadje, gestart door HowdyAudi, over flinke motorschade aan een V10-blok uit de vorige generatie Audi S6. Aan de binnenkant zijn flinke koolstofafzetting en de nodige olieresten te zien, vrijwel alle onderdelen in de auto zijn zwart uitgeslagen. Dat vraagt niet alleen om een uitgebreide en tijdrovende schoonmaakklus, ook het bijna 2000 euro kostende inlaatspruitstuk moet worden vervangen.

Volgens HowdyAudi zit het probleem hem deels in de directe brandstofinspuiting. Daardoor komt de benzine direct in de cilinder en worden daardoor de kleppen niet gereinigd. Als teveel vuil zich aan de kleppen gaat hechten, dan kunnen deze uiteindelijk niet meer goed sluiten, wat weer tot een overslaande motor kan leiden, aldus Jalopnik. Volgens de HowdyAudi heeft de Audi V10 daarnaast te kampen met overmatige oliedampen, die zorgen voor een vettige aanslag in het blok. Zou dat de reden zijn dat Quattro GmbH grotendeels van de V10’s af is en weer V8’en in de S6, RS6 en S8 lepelt? Alleen de nieuwe Audi R8 is nog met tienpitter te krijgen.

Audi S6 Motorschade. Foto: HowdyAudiZo ziet de binnenkant van een lui Audi V10-blok eruit. Ouch.

De grote vraag is nu natuurlijk, hoe voorkom je dat je eigen V10 er aan de binnenkant niet net zo droevig uitziet als deze? Nou, door je Audi flink op zijn staart te trappen! Laat je motor goed opwarmen en haal dan af en toe flink door in de toeren. Dat is overigens voor praktisch elk blok goed, dus ook als je een amechtig driecilindertje onder de kap hebt. Maar vooral dit soort krachtige blokken hoeven natuurlijk amper aan de bak wanneer je je als een ware 50plus-stemmer door het verkeer begeeft en daar wordt je niet alleen zelf niet vrolijk van, je auto dus ook niet.



109 reacties

sorry, wat jullie beweren is werkelijk onzin..
@v70t6r: verklaar je nader
@kazaluna:
Zoals in het eerste gedeelte al aangegeven staat, directe inspuiting. Dus het maakt niet uit hoeveel gas je geeft, en dus hoeveel brandstof ingespoten wordt, aangezien het nooit langs de inlaatkleppen komt zullen deze ook niet schoongespoeld worden.

Maargoed, af en toe met warme motor doortrekken is wel goed voor het blok, maar heeft 0,0 effect op dat verzadigd raken met troep in het inlaatkanaal. Dat moet je gewoon periodiek schoonmaken..
@v70t6r: Zover ik had gehoord heeft het meer te maken met de hitte in het blok bij het trappen. daardoor wordt het schoongebrand. dat vertelde ze in iedergeval bij die 2.0 jts blokken die in mijn alfa zat
@sjeppie156: helemaal waar, bij het regenereren van het roetfilter wordt er zelfs bij de uitlaatslag extra diesel ingespoten om het roetfilter loeiheet te krijgen en de koolstof kwijt te raken.
@sjeppie156:
Helemaal waar dat een blok schoonbrand van binnen, echter is het inlaatkanaal wel bevuild met olie en damp door de carterventilatie, zolang er geen brandstof ingespoten wordt die de klep reinigen kan zal het aankoeken, al hetgeen erna komt brand wel schoon.
Hoe hard je er ook mee rijd, de inlaat koekt dicht tot de motor vastloopt, dit zie je dan ook zeer vaak gebeuren, het gemiddelde revisiebedrijf staat vol met audi RS4 motoren e.d.
@v70t6r: als je hard rijd/veel toeren maakt staat er meer druk op de inlaat, alle processen hierbij zorgen voor een betere instroom waardoor vuil niet de kans krijgt zich te hechten aan de motor. Door weinig van de motor te vragen gebeurd dit vuil worden juist.
@Jipp:
Ja, maar het vuil zit en komt er nu eenmaal, Je zal toch rustig moeten warmrijden, zo nu en dan rij je normaal, en in de stad/file rij je ook niet vol gas. Het zal ook niet minder worden op de momenten dat je wel hard rijden kan, dus de claim dat het schoon kan blijven/worden is niet waar.
Gewoon periodiek schoonmaken, er is niets aan te doen helaas..
@v70t6r: De meeste mensen komen wel eens op snelwegen waar niet alleen maar file is en buiten de stad tenzij je een randstad sukkel bent. Daarbij is het effect van even doortrekken voldoende om het vuiligheid wat er al zit, mits het niet veel is, weg te zuigen. Dus wekelijks/maandelijks even het gas er op werkt wel degelijk, ook bij dit soort motoren.

Het tegenovergestelde gebeurd overigens bij de enorm kleine motoren. Deze moeten harder werken omdat ze sneller aan hun top zitten, waardoor ze veel minder snel vies worden.
@v70t6r: overigens is rustig warm rijden nergens goed voor met de huidige generatie motoren, tenzij je een lexus of Toyota oid hebt. Het staal van de motoren en de onderdelen zijn dusdanig verbeterd dat t geen kwaad kan. Je hoeft een auto ook niet meer in te rijden bij aankoop.
@Jipp:
Ja want de olie smeert koud ook wel, grapjas..
@v70t6r: daarom heb je tegenwoordig verschillende soorten oliën inderdaad.
@v70t6r: je vergeet voor de verandering dat de staal legeringen en kwaliteit ansig steeds verbeterd. Dit is het belangrijkste bestanddeel van de motor. Dat motoren kleiner worden heeft hier geen invloed op in eerste instantie omdat het ging over grote motoren die niet genoeg toeren maken om zichzelf schoon te houden. Kleine motoren kunnen dit wel omdat ze harder werken, lees meer toeren maken voor de zelfde afstand.
@Jipp:
De zojuist gemaakte claims ontnemen al je geloofwaardigheid, de marges worden, steeds kleiner, de motoren kunnen minder hebben en op materiaal is juist bezuinigd, de onverwoestbare motoren en harde dikke nikasil wand van vroeger is verdewenen. Puur aluminium blokken/zuigers en bij 150.000km versleten, om nog maar te zwijgen over de levensduur van huidige turbo’s/zuigers en versnellingsbakken..
@v70t6r: je weerspreekt jezelf direct overigens. De kleinere huidige motoren worden veel meer tot het maximum gedreven. Warm rijden is daarbij geen optie omdat direct maximaal vermogen word verlangt. Bijvoorbeeld een 0.9twinair moet direct op maximaal vermogen draaien om de auto vooruit te krijgen. Om deze motoren enigszins betrouwbaar te laten zijn, ook na 150000 km, hebben universiteiten en bedrijven lang onderzoek gedaan. Verbeteringen in de staal legering van de motor, synthetische oliën en verbeterde brandstof zorgen ervoor dat dit soort motoren betrouwbaar zijn en blijven.

Terug naar het begin van het verhaal; de v10 die vies werd, omdat er te langzaam mee werd gereden. Te langzaam rijden betekent het minimale van de motor vragen. De 0,9 TwinAir word direct tot het maximale gedreven en blijft daardoor schoon. Drijf je een v10 tot het maximale, blijft hij ook schoon.
@Jipp:
En hier ga je de mist in, het draait om geld geld geld.
Het zal een fabrikant een worst zijn als die in de soep draait bij 150.000 km. De koekblikjes zijn dan al lang uit de garantieperiode.

Sad but true, ik noem het de ikea mentaliteit, na 4 jaar mag het stuk en koop je maar wat nieuws..
@v70t6r: En dat is waar jij de fout in gaat. Het kan een fabrikant heel veel schelen of een motor al na 150.000 km kapot gaat of niet. Is dit het geval kan hij zijn goede imago en merkkracht wel vaarwel zeggen evenals de klanten die niet meer zullen komen….
@Jipp:
Datgene wat jij beweert geldt uitsluitend en alleen voor lease-auto’s
Een normale motor loopt zelf in de puin zonder motor olie, heeft een medewerker zojuist bewezen met een Ford Transit Diesel ” maar het lampje ging niet branden he ”

Daarnaast is het absolute en klinkklare onzin te beweren dat een motor rustig warm rijden niet meer nodig is.

Maar blijf het vooral doen, de merk dealer zal u eeuwig dankbaar zijn, mij niet, na 450000 kilometer met een Passat en nu 180000 kilometer met een Alfa Diesel blijf ik gewoon stuk en tegendraads het mechaniek warm rijden en zelfs niet verkrachten
’t kan zijn dat het altijd mijn eigen auto’s zijn……..en de reparaties ook
@jipp: Wat dacht je van gewoon geen vag troep nemen…
@redbeams: daar heb ik anders nooit problemen mee. T rijd ook nog eens een stuk beter dan een aziaat.
@Jipp: En metaal zet ook helemaal niet uit als het warm wordt enzo…….
@jipp: wat je nu stelt is complete onzin, het is de olie die goed op temperatuur moet komen om goed te smeren.
@jipp: de reden dat je een motor warm rijdt is vanwege de verschillende uitzettingscoëfficiënten van de gebruikte materialen. Als de motor koud is, zijn de spelingen nog niet correct/te groot waardoor veel vermogen vragen voor extra belasting en slijtage zorgt.

Dat moderne motoren niet meer hoeven te worden ingereden heeft alles te maken met de nauwkeurigere fabricagemethoden, waardoor inslijten van onderdelen op elkaar minder nodig is.

Hoogwaardigere materialen heeft als voordeel dat je lichter kan bouwen en tijdens het productieproces minder uitval hebt.

Hoop dat dit wat duidelijkheid schept.
@Jipp: Jij klinkt hetzelfde als de Audi verkoper toen mijn vader zijn nieuwe Audi A5 op kwam halen. ding mocht na 30.000km toch fijn aan een nieuw 2.0 TFSI blok.
@v70t6r: gemiddeld revisie bedrijf staat vol met rs4 motoren ?? Is natuurlijk ook zwaar overdreven , dingen worden echt matig verkocht in nl.
@bofkont:
Meer dan de helft de 150.000km niet gehaald zonder problemen, en heeft er inmiddels een revisie al dan niet een nieuwe motor in zitten..
@v70t6r: Ik zeg niet dat het niet … of wel klopt, maar kun je dit ook bewijzen?

Ik ben best wel een fan van sportieve auto’s ongeacht het merk en dan vooral sportsedans en heb dit nog nooit gehoord.
@dracae:
Ik kom er geregeld voor eigen tuning projecten, belachelijk hoeveel bmw’s m5 v10, audi RSjes en zelfs gallardo’s e.d. er binnenkomen tegenwoordig. Het gaat gewoon stuk door bezuinigingen op materiaal, dit was vroeger wel anders.
@v70t6r: waar kun je zo’n reiniging van het inlaattraject doen en wat kost dit ongeveer?
@Nerekop:
diverse methoden, “walnootreinigen” is weer het nieuwste geloof ik, maakt niet uit ook, als het maar schoon wordt en de troep niet in het blok komt.

Los daarvan, is wel ff een intensief klusje omdat alles los moet, 500 euro is toch wel waar je op kan rekenen ben ik bang..
@v70t6r: toch niet. Af en toe doorblazen is goed!
@dutchdriftking:
correct, maar het voorkomt niet zoals geclaimd die troep op de inlaatklep/in het kanaal.
@v70t6r: voorkomen niet. Deels oplossen wel. Het is, vooral bij direct ingespoten benzinemotoren, sowieso geen slecht idee om eens in de zoveel tijd of om de zoveel kilometers het inlaatspruitstuk eens goed schoon te maken en dan gelijk de gangen in je cilinderkop mee te nemen.
@v70t6r: zie je helemaal goed, elke tsi heeft hier mee te maken, maar tegenwoordig zoveel moderne motoren, catch can helpt niet, alleen motorreiniging/walnootstralen op zn tijd
@v70t6r: het voordeel wat je krijgt bij het soms doortrekken van je auto is dat alles schoon wordt gebrand. Vooral met een diesel die ook nog een roetfilter heeft. Maar ook voor een katalysator die op die manier schoon wordt gebrand. Het zelfde is ook voor je binnen kant van de motor
@martijnb11:
Maar daar gaat het artikel niet over.. Het gaat over de vervuiling van het inlaat traject, daar brand en spoelt niets schoon bij de FSI/TSI.
Oke doen we!
En daarom mag mijn Xsara elke 2 weken even richting de toerenbegrenzer. Lekker de beentjes strekken, dat vind een mens toch ook fijn?
Dat is toch geen motorschade? Het ding is gewoon vies. Behalve natuurlijk het inlaatspruitstuk. De EGR-klep, het roetfilter en de wervelkleppen kunnen ook slecht tegen het rijden van korte stukjes met een slakkengang. Gewoon om de zoveel tijd flink doorhalen en niet klakkeloos de schakelindicator opvolgen voorkomt een hoop problemen.
@knipperlichtje: ik vraag me af waar de EGR kleppen wel van houden want “fahren, fahren, fahren auf der Autobahn” vinden ze ook niet leuk.
@knipperlichtje: Inderdaad, EGR(blijft een achterlijke uitvinding) werkt alleen bij deellast. Hierdoor krijg je koolafzetting in het inlaattraject, nadeel is dat na verloop van tijd het aankoekt en moeilijk wegbrandt met als gevolg dat doortrappen ook geen zin meer heeft..
@rob911carrera: U verdient meer likes! Dat is inderdaad het juiste antwoord. Vuile onverbrande deeltjes worden via het inlaatkanaal weer de cilinder ingespoten (Deellast). Bij vollast gebeurd dit niet (EGR is dicht) en de temperatuur ligt daarbij ook veel hoger waardoor de vuile onverbrande aanslag vermindert (dit werkt natuurlijk niet als het al te laat is.

@v70t6r ^^
Aaai, dat is zonde maar hebben meerdere merken last van en komt inderdaad door directe inspuiting.
Er is wel degelijk verschil met regelmatig, met warme motor, het gaspedaal vloeren of korte stukken rijden en vaak laag in de toeren.
Vooruitgang is soms achteruitgang!
Audi, is dat hetzelfde als VAG? Want daar hoor ik meer enge verhalen over!
@volvo-s60-adept: absoluut hoor je er vast en zeker iets over. Relatief is er niet zoveel mis mee. Relatief gezien staat Volvo zelf niet hoog op de betrouwbaarheidslijsten. Absoluut wel.
@jipp: relatief is er altijd wel iets mee… Internet staat er vol mee.
Was toendertijd ook al het geval met de Volvo FH16 met 600pk+ motorvermogen. Vaak ingezet voor bloemenrijders, wat niks weegt, en die motor hoefde niks te presteren. Ook afzetting in de motor en motorschade nadien. 50 ton plus was beter voor het blok.
Het is zo ‘tegenwoordig’ dat dat elektronisch is ingesteld. Het schoonblazen dmv extreme verhitting van dit gedeelte van het blok gebeurd periodiek. Je zal dan eventjes een verhoogd verbruik monitoren. Dus doortrekken mag, maar is uit de tijd hiervoor.
@013gta147: O, gelukkig dat de boel daarop geprogrammeerd is.
Dan heeft de meneer van deze V10 gelukkig ook geen vervuilde motor.
Dat zal een hele opluchting voor hem zijn.
@mout: o, gelukkig dat ‘tegenwoordig’ lees nieuwe modellen.. Wel over deze innovatie beschikken.
Dit is geen onbekend probleem bij de Volkswagen Groep. Al sinds de eerste 1.6 FSI’s hebben ze laat van bovengemiddelde afzetting in het inlaatspruitstuk en de cilinderkop. Daar is de Volkswagen Groep niet de enige in, ook bijvoorbeeld Alfa Romeo heeft dat probleem. Eigenlijk heeft elk merk daar wel zijn nukken mee, de één alleen meer dan de ander.

Ik vraag me trouwens wel af hoe ver het moet komen voordat het inlaatspruitstuk vervangen moet worden. Er zijn genoeg manieren om zo’n spruitstuk weer voor het grootste deel schoon te krijgen.
Auto warm draaien? Gewoon starten en vol gas de weg op. Met of zonder zware aanhanger. Of het buiten nou vriest of niet. Mijn 1.6 vitara uit 2002 weet niet anders. De toeren begrenzer kent hij smorgens ook wel al. Roppen in dat ding over asfalt en modder wegen . Laatst iets meer als 3 liter olie op gedaan. Daarmee wel geluk gehad.
“Mijn” Audi zal niet gauw vuil worden dan… Wordt dagelijks helemaal doorgeblazen
@gerjan, nou dan weet ik van wie ik sowieso geen auto zal kopen. Buiten het feit dat ik nooit een Vitara 1.6 zal kopen.
@rd1991: in principe kan het niet heel veel kwaad met normaal onderhoud; olie optijd verversen etc. Tegenwoordig hoef je een auto ook niet meer in te rijden.
@Jipp:

klinkklare onzin, een koude motor slijt veel harder als je hem in zijn toeren schopt omdat de onderdelen niet de tijd krijgen fatsoenlijk warm te worden. Gaat voor een paar 1000 km goed, daarna kan je je motor reviseren of weggooien.
Het is niet voor niks dat je je motor eerst warm moet rijden..
@zakar36: bij oude motoren ja. Het staal is inmiddels dusdanig verbeterd net als oliën en dergelijke.
@Jipp: Keep on dreaming; ga maar eens een keer bij een motoren revisiebedrijf kijken.
@Jipp: Ooh vandaar dat VAG zo’n goede reputatie heeft gekregen de laatste 10 jaar. *hoest*
@jipp: olie heeft bij verschillende temperaturen nog altijd een andere viscositeit. Daarnaast heeft metaal nou eenmaal de neiging om uit te zetten bij warmte en te krimpen bij kou. Kortom: olie moet warm worden om de juiste dikte te krijgen. Waarom denk je dat hydraulische klepstoters vaak de eerste paar minuten tikken bij koude motor? Juist. Ook moeten de toleranties tussen alle onderdelen door warmte (en dus uitzetting) op het juiste niveau komen. Dán kun je pas flink gaan gassen.
@jipp: wat is regelmatig? Afgelopen 3 steeds beetje bij gedaan. poosje terug olie nieuwe olie er op. Bijna 45000 km
@rd1991: Je moet juist die van mij kopen. Ik heb een Peugeot 106 binnen 2 jaar kapot gekregen en een landrover freelander binnen 2 jaar. rij hier al 5 jaar in. Zit nu 200500 km op de teller. Verder valt het niet mee om auto te vinden met 1.6 die 1600 kilo mag trekken. Maar 2600 kilo is ook geen probleem. Gebeurt ook geregeld. Geef mij maar is een auto die dat ook kan. Ik zeg niet dat ik een mooie auto heb maar wel een onverwoestbare.
T leed dat directe inspuiting heet?
@sleepyj:
Dat, plus het leek dat Vag heet en het drama is compleet….
@Jipp, m’n maag draait hoe dan ook om als ik hoor als iemand met koude motor volgas wegblèr…
@rd1991: nergens voor nodig, we leven in 2015, niet meer in 1985.
@Jipp: Wat moet dat verschil tussen 1985 en 2015 maken dan?

Je olie is nog koud er is een hoge oliedruk, de olie is nog te dik en de oliefilm niet echt ideaal. Alles is verder nog koud, je zuigers zijn nog ovaal. Net als de rest die nog moet uitzetten waardoor spelingen veranderen in bijvoorbeeld lagers.
@reistje: laat maar waaien, is niet wijzer…
@reistje: daarom vis ze er ook zo uit op de snelweg. De mensen die met een koude motor trappen rijden allemaal met een blauwe walm achter de auto aan! En ja, ook de de auto’s van een jaar oud kunnen walmen.
@Jipp: Ook in 2015 gelden de wetten van de fysica nog steeds. Staal en aluminium zetten uit als ze warmer worden, ook hoogwaardige legeringen. Een motor is erop gemaakt om optimale spelingen te hebben (tussen zuiger en cilinderwand bv.) bij hogere temperaturen. Bij lage temperaturen zijn die spelingen kleiner en krijg je sterk hogere slijtage als je de motor hoog in de toeren jaagt. Daarnaast heeft geen enkele synthetische olie een constante viscositeit over het 0-130°C gebied, en is de smering dus altijd minder bij lage temperatuur. Wat betreft een motor inrijden heb je wel gelijk, door de meer precieze toleranties is dat niet meer echt nodig (al kan het zeker geen kwaad), maar warmrijden nog wel hoor.
@gompie: in zijn universum worden alle staal soorten even snel warm en zetten ze ook allemaal gelijk uit… Je kunt net zo goed met een 5 jarige discussiëren over of zijn papa nou wel of nier sterker is dan de winnaar van de sterkste man van NL competitie…
Mijn Visa 2 cilinder is hartstikke schoon van binnen trouwens! Maar die draait bij 120 ook dik 5500 toeren, haha. Ideaal eigenlijk zo’n motor…
je kan toch ook gewoon een uurtje 5000 toeren gaan rijden in een lage versnelling ?
zelfde effect zonder overtreding
@st33fie:
Strak plan….


Mompelt iets over een gebrek aan koeling.., terminale motorschade….
@jrk68: je hebt rijwind dus koeling punt.
@st33fie: Strak plan, probeer het maar, een uur met 5000 rpm in bijv z’n 3e versnelling…
@406_v6: audi zegt dat hij V max max 12 min kan uithouden zonder motor schade
dus die 5000 is peanuts voor dat ding
ben je ooit wel is op de bahn geweest moet je voor de gein is op je toerental letten
dus je argument is invalid
je hebt rijwind
en je hebt de olie die je blok smeert en koelt
en de hogere toeren betekend meer brandstof dus ook nog een x meer smerende werking
bijkomstigheid in een lagere versnelling heeft de motor minder moeite omdat hij niet 250+ gaat en de weerstand van die 250kmh hoeft te overbruggen
dus 250 in de hoogste versnelling is meer belastend voor de motor als lagere snelheid in lagere versnelling met 5000 toeren
@st33fie: Dat koeling argument geldt enkel op voorwaarde dat je olie- en waterpomp nog prima werken, en je radiator optimaal koelt. Ik heb destijds een 12 jaar oud Saab blok vast doen open door lange tijd 200+ te doen (aan +-5000rpm), alhoewel het blok prima onderhouden werd en de auto een paar weken ervoor nog op onderhoud bij de dealer was geweest. Je laatste zin snap ik trouwens wel niet, een motorblok slijt (bij gelijke rijsnelheid) minder in een hogere versnelling, punt.
@gompie: ja goed punt die laatste zin gaat enkel over de weerstand
als je wil dat je auto 250 gaat moet je motor zwaar werk verrichten de luchtdruk verplaatsting etc is erg hoog
maar als je langzamer zou rijden hoeft hij die luchtdruk weerstand alsvast niet te overbruggen dat bedoel ik
en zonde van je 12 jaar oude saab btw
@st33fie: Een uur met 5000 rpm in z’n 3e versnelling en je kunt de tanden van je versnellingsbak bij elkaar zoeken in het gruis onder in de bak.
Cilinder uitschakeling is wel iets voor dit blok.
@Jipp nou veel plezier. Zo rijden is niet aan mij besteed.
Dat heb je ook bij een gewone auto die moet je af en toe ook op toeren jagen dan brand de motor van binnen schoon.
Ook korte ritjes zijn niet goed voor een auto.
Eerst maar eens de EGR afdoppen.. zware vervuiling hou je dan goed tegen.
V10’s stuk, v4’s gaan ook al stuk omdat ze verkeerd kantelmoment hebben voor onze snelwegen. Kost 4k om te repareren zonder advocaat, met 0. Lekkere motoren bij Audi.
@v8rules: V4? Die had Ford en Saab in de jaren 70 voor het laatst, volgens mij…
@gtwillem: u heeft helemaal gelijk, lijn 4 :)
Klopt, we hebben veel Audi’s rijden in ons wagenpark, en nagenoeg allemaal al kapot gegaan… mooi imago, strak gebouwd maar slechte motoren en versnellingsbakken
@autokuchi:
Of toch het stereotype bestuurder… ;)
@v70t6r: tja, het zijn wel account managers maar de BMW’s hebben er geen last van…
Dit is wel hele extreme afzetting. Ik denk eerder dat hij te veel korte ritjes maakt waardoor de motor niet op temperatuur komt en niet schoon loopt. Het effect zal met moderne injectietechnieken wel minder zijn maar vast niet compleet uit de wereld.
Ik doe trouwens altijd een plas nieuwe olie en filter met 20000 ipv 30000 kilometer.
Ik weet zeker dat dat scheelt, die laatste 10000 kilometers zijn het meest moeilijk voor je dan toch al vervuilde olie om nog meer vervuiling op te nemen.

Want ik denk -kan het niet echt onderbouwen- dat de olie beurten veel te ver gerekt zijn, maar omdat Jantje het doet, moet Pietje het ook doen.
Bij het vervangen van een bobine van mn 1.6je vertelde de onderdelenboer dat ‘niet warmrijden’ ermee te maken heeft dat bobines snel springen. Iets met te snel van 0 naar 90 ○C gaan. Kan sowieso nooit goed zijn voor je scheurijzer..
Wauw wat een mooi premium plastic. Proest…
Simpel, die hele EGR meuk er van tussen zodat al die vuile lucht niet terug in de inlaat komt. kom je al een heel eind mee.
Leuke discussie in dit blog. Foutje van Audi of gewoon niet worden gebruikt waar ze voor bedoeld zijn?
Dus als je zo’n R8 met V10 koopt heb je een goed excuus om die motor zo nu en dan eens volledig uiteen te sleuren?

Goed verkoopsargument, ik wil er eentje ineens.
Wat al genoemd word, die EGR, die opent bij deellast. Kan me voorstellen dat je niet altijd vol gas knalt met een V10.. Veel VAG producten hebben last van dit soort vervuilingskwaaltjes, al worden de nieuwe motoren wat minder gevoelig.
Maar de combi van de bekende EGR vervuiling met weinig vollast, en ook nog veel korte stukjes, misschien de troep nog lekker ingevet door de carterventilatie, lijkt mij het ideale recept voor deze vervuiling….

Voor de meeste VAG producten kun je de EGR gewoon afdoppen met al in massa geproduceerde plaatjes (en computeraanpassing)… misschien past dat ook op de V10 :)
@bergmm: hi, Ik heb onlangs bij mijn S8 V10 de EGR laten ‘de-functioneren’. Hij zit er dus nog wel in maar de software is aangepast en de computer zou hem niet meer moeten kennen.

Overigens is het inlaatspruitstuk er even af geweest maar deze was keurig schoon. Nou hopen dat deze ook schoon blijft.

In ieder geval bewaar ik deze post voor ome agent ;-)
“Veel VAG producten hebben last van dit soort vervuilingskwaaltjes”

Precies. Heb het ERG huis moeten laten vervangen @1400 euro’s van een 4.2 V8 uit 1998 vanwege interne vervuiling. Schijnt veel voor te komen en je bent iedere 200-250k km aan de beurt op die manier.
@Turbo: iedere 200-250 k km, da’s dan niet helemaal correct; meeste VAG blokken hebben na dat kilometrage méér nodig als alleen een EGR klep.
Mini Cooper S (R56) had identiek hetzelfde probleem. Een oil catch can en/of EGR klep bypass kunnen dit probleem voorkomen.
Een grote luchtstroom houdt de inlaat proper ja. Probleem is wel dat dat quasi onmogelijk is met een V10 gedurende je eigenaarschap, tenzij je iedere rit de Autobahn kan onveilig maken. Gevolg, inlaat slibt dicht. Geldt voor iedere auto met “te grote” motor, beter met aangepaste motoren die je vaak eens goed van langs kan geven, zoals velen hierboven reeds aangeven. En leuker?

Is trouwens gelijkaardig met ons lichaam. Laat je niet dagelijks je hart eens goed pompen, dan koekt er ook vanalles vast in je bloedomloop… nog een veel groter probleem want die kun je niet zomaar even laten uitkuisen of het hele spruitstuk laten vervangen, enkel een heel klein stukje @100 000€ per keer…
Is toch niks nieuws voor de grotere Audi motoren, hadden ze bij de vorige RS4 ook al last van.
Zoek ik naar Audi carbon buildup in Google..
Ik heb vroeger een seat Ibiza TDI uit 2000 gehad.
Ik kreeg hem van de zaak toen ik 19 was.
Dat ding heb ik ontiegelijk op zijn lazer gegeven.
De turbo een keer opgeblazen , de distributie riem een keer er af gevlogen…
Ik heb hem met pijn in mijn hart ingeleverd met 376.000km op de teller..
Wel een bekend probleem bij FSI-motoren, directe inspuiting is een bitch.
Titel had beter kunnen zijn: VAG gaat stuk bij elk soort gebruik
Gewoon niet van die duitse rommel kopen, dat bespaart je een hoop problemen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).