Autobahn 130-limiet kwestie: dit stemde het parlement

Auteur: , 48 Reacties

Zouden er stiekem ook autobloggers in het Duitse parlement zitten?

Kunnen we straks nooit meer te hard rijden?

Begin deze maand klonk er een horrorvoorstel van Die Grünen voor de autobahn: of er een snelheidslimiet kan komen van 130 km/u op stukken waar nu nog geen snelheidslimiet van kracht is. Men was van mening dat dit beter voor de verkeersveiligheid en het milieu zou zijn. Een thema dat jullie aan het hart gaat, want tientallen reacties vulden het topic op Autoblog.

Gister werd er gestemd over dit voorstel door het Duitse parlement. We kunnen een zucht slaken, want het gaat niet gebeuren. Een overgroot meerendeel van de Duitse politiek voelt niets voor een dergelijke limiet. 126 parlementariërs waren het eens met de stelling dat er een limiet moest komen. Echter stemden maar liefst 498 parlementariërs tegen.

Dit betekent dat er voorlopig nog niets gaat veranderen op de Duitse autobahn. Op de stukken waar nog geen limiet is zal dan ook geen limiet komen. Het is niet de eerste keer dat een snelheidslimiet ter sprake komt in Duitsland en het zal zeker niet de laatste keer zijn geweest. Voor nu hebben liefhebbers van doorrijden in elk geval niets te vrezen. Ouderwets doorblaffen op de autobahn is en blijft geoorloofd.



48 reacties

Geen stress, drie liter Vzess
126 parlementsleden waren niet bang voor hun herverkiezing? Dat zijn meer helden dan in een superhelden film!
In Duitsland hebben ze het tenminste begrepen. Daar wordt je als automobilist niet zo vierkantig hard genaaid als in NL. Ook geloven ze er gelukkig nog wel in de meest hoogwaardige brandstof: diesel.
@ethylestra: was je op school ook al zo goed in je mening als feit verkondigen? ;)
@nout: is wel een feit! In nl zijn de auto’s , benzine, wegenbelasting duurder.
@mazda3: bijtelling is in Nederland ook flink meer, boodschappen zijn ook duurder en uit eten gaan is al helemaal veel duurder. Maar het minimum loon is in Nederland hoger, de loonbelasting is lager, de zorgpremies zijn lager, etc. Gewoon twee landen met verschillende systemen, alleen op autokosten vergelijken heeft geen zin. Overigens moeten ze in Duitsland maar eens flink wat meer wegenbelasting gaan heffen want de staat van het wegennet is ronduit deplorabel.
@nout: Jij hebt niet eens een mening volgens mij.
@ethylestra: tuurlijk. Daarom verbannen ze massaal de diesel wagens uit de stedelijke omgevingen, in een hoger tempo dan in NL.
https://duitsemilieusticker.nl/dieselverbod-in-stuttgart-van-kracht/
pr8tig
Duitsers anticiperen veel beter en hoeven veel minder te remmen omdat ze voorbereid zijn op de hogere snelheden. Mooi dat het zo blijft!
@theladystig: relatief nog steeds waar, maar al veeeel minder goed dan tien jaar terug bijvoorbeeld. Maak af en toe toch rare situaties mee “auf den Bahn”.. Helaas.
@galgootje: het is ook wat drukker dan tien jaar gelee
@neeszz: klopt, maar ook op rustige stukken merk je dat “Derek Dürchschnitt” minder goed in z’n spiegels kijkt, minder ver vooruit kijkt, etc.
@galgootje: Durchschnitt overigens bij nader inzien..
@galgootje: Otto Normalverbraucher noemen ze die in Duitsland
@406_v6: Ik dacht aan een iets te letterlijke vertaling van Joe Average.. Maar thanks, weer wat geleerd!! :-)
@galgootje: Nog altijd beter dan Polen. Als je daar onbeperkt doorblazed dan wilt er nog weleens een incapabele Pool zomaar naar links gaan.
@bmw2coupeeigenaar: in Polen is er toch wél een maximum snelheid?
@galgootje: “auf der Autobahn“, Bahn is het spoor (goed daar kunnen natuurlijk ook rare dingen gebeuren)
Zodra autonoom rijden de realiteit is zie ik wel mogelijkheden om de discussie weer aan te slingeren. En voor EV’s is een limiet ook niet bepaald een issue.

Maar tot die tijd is het gewoon prettig om op een zondagavond ff een uurtje eerder thuis te kunnen komen en een vermakelijke rit te hebben, in plaats van gefrustreerd bij 130km/h te moeten wachten totdat de reis eindelijk voorbij is.
@karhengst: eens, wat harder gaan betrekt je meer bij het rijden waardoor ook gevoelsmatig de tijd sneller gaat.
@karhengst: Ik ben voorstander van alle EV’s geen snelheidslimiet mee te geven op de snelweg. Dat is een mooie incentive om een EV te kopen. Daarbij moeten er wel een zooi wijzigen worden gemaakt bij veel afslagen om ff flink door te kunnen karren…

Alhoewel mijn ervaring met snelrijden opzich niet zo belachelijk veel tijd oplevert. Ik woon in Groningen en wanneer ik naar Delft rijdt scheelt max 20 minuten… Voor die 20 minuten heb ik geen zin om zo te stressen op de weg. Vanuit Berlijn naar Groningen met 200 naar huis. Dat scheelt echt flink. Zo’n 1,5 uur…
Goed nieuws. Fijn om te horen dat je niet overal als autoliefhebber in een verdomhoekje wordt geplaatst. Hier in Nederland kijkt de gemiddelde mens je raar aan als je zegt dat autoliefhebber bent, vooral van oudere “vervuilende” auto’s. Volgende week de RS2 even uitlaten op de autobahn. Met de gereviseerde turbo en vernieuwde MTM tuning moet hij weer goed trekken!
Pas heen en weer naar Buchloe was €660 aan benzine kwijt! Dus ik ben hier blij mee!
@scrmeagle: Jeetje wat voor auto rijdt u wel niet?
@scrmeagle: Je moet ook niet een rondje voor het hele pompstation geven he??
@scrmeagle: 660 Euro, da’s ongeveer 375 liter benzine, en dat op een stukje van 1500 kilometer maakt gemiddeld 1 op 4. Lekker!
@smultie: Ik kan me voorstellen wanneer je een auto plankt misschien belachelijk onzuinig wordt?
@arhanso: behoorlijk is nog een understatement. Ben ooit van Zwitserland tot nederland gaan rijden in de nacht met den Impreza (2005 2.0 plus minus 300pk) achter een bmw aan die de weg wist. De beste man had zijn cruise op 200-220 staan dus kon hem mooi volgen. Laatste tankbeurt bleek ik 1 op 3.5 gereden te hebben op dat stuk Duitsland… Ik heb wel in totaal bijna 2 uur van de aankomsttijd afgereden en het was leuk dusja he….
@marc94: Soms wil je lol hebben en dat kost eens een keer tank benzine… ;-)
Zo zie je maar dat de autolobby nog steeds veel macht heeft en uitoefent. Vandaar dat de Duitsers niet uitgemolken worden.
Voor die keren dat ik op de autobahn rijd maakt dit niets uit (vakanties) , te druk dus zelden relaxt doorrijden. Sowieso gelden op veel meer stukken dan vroeger beperkingen. Tijdswinst op de totale rit is daardoor beperkt. (ik rijd met kleine kinderen, dus vind 160/u wel genoeg).
Het is bijzonder hoe belangrijk de Duitsers iets banaals (heel hard rijden) hebben gemaakt en hoe bang politici zijn om het te veranderen. Dit terwijl er eigenlijk geen steekhoudende argumenten zijn om dit in stand te houden en legio argumenten (veiligheid, uitstoot, slijtage etc.) om het te veranderen. Tuurlijk is het leuk om af en toe een keer heel hard te rijden, maar met de huidige uitdagingen op het gebied van klimaat, luchtkwaliteit en veiligheid, moet je dit toch niet meer willen. Er zijn genoeg sporten of hobby’s waarin je op een andere manier aan de behoefte om hard te gaan, kan voldoen.
@scotts: nou vent, ga jij je lekker zorgen maken en met je vingertje onhoog zitten, ga ik morgen in Duitsland even lekker banaal hardrijden met m’n elektrische bakkie…..
@launchcontrol: Fijne reis morgen!
@scotts:
Door de onbeperkte snelheid is men continu attent als men op de snelweg rijd. Gezien je snelheid mag maken waar toegelaten word er veel minder te snel gereden op plaatsen waar een limiet gezet word. Tevens is de Duitske keuring/APK/TUV gigantisch streng, iedereen aanvaard dat want je kan onbeperkt rijden.
De cijfers spreken voor zich dat net waar men veel meer ongelukken zou verwachten door onbeberkte snelheid ze eerder in de kop zitten wat betreft verkeersveiligheid. Veel ongelukken zijn veel autowrakken wat niet enkel zonde is maar ook nog nefast voor de gigantische belasting op het klimaat om nieuwe wagens te bouwen.

Dat is zoals PET uit de PMD zak halen want dan kan je meer PET recycleren dus dan zijn we groener bezig. Maar men lijkt te vergeten dat PET het eenvoudigste uit te sorteren plastic is wat in een PMD zak zit en dat het tevens een enorm volume in die zak geeft. Zonder PET in de PMD zak krijg je een aaneengekoekte brei van ander klein plastic met nog etensresten aan waar niemand nog iets mee kan behalve het in een oven steken wat heel duidelijk in de slechte recyclage cijfers terug te vinden is. En dan is er een heel systeem nodig om die pet in te ruilen met een statiegeld systeem. Geloof mij vrij dat de recyclage industrie daar niet om gevraagd heeft maar zoals gewoonlijk luistert er niemand naar wat die te zeggen hebben.

Punt dat ik wil maken, als je echt iets met dat klimaat wil doen, denk dan heel goed na over het totaalplaatje.
Hardrijden is voor mensen die een hekel hebben aan autorijden en het zo snel mogelijk achter de rug willen hebben.
Zou de autobahn ook niet de enige reden nog zijn om auto’s niet op bv 150km/u te begrenzen?

Plus, is de Nordschleife tijdens touristenfahrten ook niet gewoon autobahn? Dan zou daar ook een 130 limiet komen 🤷🏻‍♂️
@kevdutchie: nee, dan was je namelijk ook gewoon verzekerd. Valt toch echt onder de circuits, die worden bijna nooit gedekt in de verzekering.
@peug206: als ik google er op loslaat kom ik toch overal tegen dat het gewoon een openbare tolweg is. Het zijn juist de verzekeringsmaatschappijen die de Nordschleife expliciet uitsluiten voor verzekering.
Kijk, en wij gaan 80km/h rijden voor de co2…..
@billymobiel: Vertel dat maar eens aan de mensen die meedoen aan een 24-uursrace…
Zo rollen ze daar.


https://youtu.be/z0wK6s-6cbo
Alles wat met autos te maken heeft on Duitsland zit in het slop. Zijn hun eigen graf aan het delven.
@lexis: Vertel !
I looooovvvvveeee germany! En als het moet betaal ik daar ook nog een rugje belasting zodat we lekker kunnen blijven rijden 🥳
Heb me geen moment druk gemaakt👌🏼

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).