Zouden er stiekem ook autobloggers in het Duitse parlement zitten?
Begin deze maand klonk er een horrorvoorstel van Die Grünen voor de autobahn: of er een snelheidslimiet kan komen van 130 km/u op stukken waar nu nog geen snelheidslimiet van kracht is. Men was van mening dat dit beter voor de verkeersveiligheid en het milieu zou zijn. Een thema dat jullie aan het hart gaat, want tientallen reacties vulden het topic op Autoblog.
Gister werd er gestemd over dit voorstel door het Duitse parlement. We kunnen een zucht slaken, want het gaat niet gebeuren. Een overgroot meerendeel van de Duitse politiek voelt niets voor een dergelijke limiet. 126 parlementariërs waren het eens met de stelling dat er een limiet moest komen. Echter stemden maar liefst 498 parlementariërs tegen.
Dit betekent dat er voorlopig nog niets gaat veranderen op de Duitse autobahn. Op de stukken waar nog geen limiet is zal dan ook geen limiet komen. Het is niet de eerste keer dat een snelheidslimiet ter sprake komt in Duitsland en het zal zeker niet de laatste keer zijn geweest. Voor nu hebben liefhebbers van doorrijden in elk geval niets te vrezen. Ouderwets doorblaffen op de autobahn is en blijft geoorloofd.
48 reacties
https://duitsemilieusticker.nl/dieselverbod-in-stuttgart-van-kracht/
Maar tot die tijd is het gewoon prettig om op een zondagavond ff een uurtje eerder thuis te kunnen komen en een vermakelijke rit te hebben, in plaats van gefrustreerd bij 130km/h te moeten wachten totdat de reis eindelijk voorbij is.
Alhoewel mijn ervaring met snelrijden opzich niet zo belachelijk veel tijd oplevert. Ik woon in Groningen en wanneer ik naar Delft rijdt scheelt max 20 minuten… Voor die 20 minuten heb ik geen zin om zo te stressen op de weg. Vanuit Berlijn naar Groningen met 200 naar huis. Dat scheelt echt flink. Zo’n 1,5 uur…
Door de onbeperkte snelheid is men continu attent als men op de snelweg rijd. Gezien je snelheid mag maken waar toegelaten word er veel minder te snel gereden op plaatsen waar een limiet gezet word. Tevens is de Duitske keuring/APK/TUV gigantisch streng, iedereen aanvaard dat want je kan onbeperkt rijden.
De cijfers spreken voor zich dat net waar men veel meer ongelukken zou verwachten door onbeberkte snelheid ze eerder in de kop zitten wat betreft verkeersveiligheid. Veel ongelukken zijn veel autowrakken wat niet enkel zonde is maar ook nog nefast voor de gigantische belasting op het klimaat om nieuwe wagens te bouwen.
Dat is zoals PET uit de PMD zak halen want dan kan je meer PET recycleren dus dan zijn we groener bezig. Maar men lijkt te vergeten dat PET het eenvoudigste uit te sorteren plastic is wat in een PMD zak zit en dat het tevens een enorm volume in die zak geeft. Zonder PET in de PMD zak krijg je een aaneengekoekte brei van ander klein plastic met nog etensresten aan waar niemand nog iets mee kan behalve het in een oven steken wat heel duidelijk in de slechte recyclage cijfers terug te vinden is. En dan is er een heel systeem nodig om die pet in te ruilen met een statiegeld systeem. Geloof mij vrij dat de recyclage industrie daar niet om gevraagd heeft maar zoals gewoonlijk luistert er niemand naar wat die te zeggen hebben.
Punt dat ik wil maken, als je echt iets met dat klimaat wil doen, denk dan heel goed na over het totaalplaatje.
Plus, is de Nordschleife tijdens touristenfahrten ook niet gewoon autobahn? Dan zou daar ook een 130 limiet komen 🤷🏻♂️
https://youtu.be/z0wK6s-6cbo