Autobahn-bazenpakket nu ook met pret voor vier

Auteur: , 39 Reacties

Voorspelbaar doch zeer vermakelijk.

Mercedes-AMG doet knap werk met hun 4.0 liter grote V8-blok. Het blok debuteerde in de AMG GT om de 6.3 V8 AMG-atoombom op te volgen, terwijl dat volgens velen een geniaal blok was. Dat was het op zich ook, met zijn enorme atmosferische kracht. Toch kon de AMG GT de motor opvolgen met verve: het slagvolume is misschien kleiner, maar door twee slimme turbo’s kon er evenveel pk uitkomen als de voorganger van de AMG GT, de SLS AMG. Een gouden zet en vervolgens kwam het blok (met lichte modificaties in sommige modellen) terecht in bijna elke auto van Mercedes-AMG. Ook al is er verschil in de motorcode (M178 voor de AMG GT-sportmodellen en M177 voor alle sedans, stationcars en SUVs), de blokken zijn vrijwel gelijk. Het ligt er alleen aan per auto hoeveel pk je hebt, bijvoorbeeld 476 in de standaard C63, maar 585 in de AMG GT R. De topper van de M177/M178 line-up is de Mercedes-AMG GT63 S. 639 rasechte paardjes komen er uit de motor van deze vierdeurs sportwagen.

Afgelopen week bracht een tuner genaamd Posaidon een pakketje uit voor de AMG GT R waardoor er 880 pk en 1.000 Nm uit komt. Dat is een upgrade van net geen 300 pk: erg veel. Nemen we deze logica in ons achterhoofd, dan zou de nog krachtigere AMG GT63 S tot wel 934 pk gedrukt kunnen worden. Dat zou extreem zijn! Met die logica valt de daadwerkelijke AMG GT63 S van Posaidon tegen. Het ‘RS830’-pakket zou namelijk 830 pk leveren.

Posaidon GT63 S

Toch valt het allemaal niet tegen. Oké, die 934 pk wordt niet gehaald, maar met het pakket RS830+ doet de tuner er nog een schepje bovenop. De hoogst mogelijke cijfers van de GT63 S zijn 880 pk en 1.100 Nm koppel: exact hetzelfde als de GT R. Het zorgt ervoor dat de Posaidon AMG GT63 S zo ongeveer de snelste auto met vier deuren is. De getallen spreken voor zich: een Vmax van 350 km/u en een acceleratietijd van 2,9 seconden. De standaardcijfers van 315 km/u en 3,2 seconden naar de 100 waren al zeer verdraaglijk, maar nu durven we de sedan gewoon snel te noemen. Onder de drie seconden naar de 100 sprinten? Bij de supercarfabrikanten moet je dan in het segment ‘812 Superfast’ of ‘488 Pista’ gaan shoppen.

Het pakketje met goedkeuring van de TÜV wordt op je GT63 S geïnstalleerd voor 24.000 euro. Dan wordt de auto ook nog verlaagd, wat volgens de tuner de looks ook nog eens ten goede komen. Tsja, dat gaan wij niet voor je invullen. Ook omdat we het niet helemaal eens zijn met de tuner.

Posaidon GT63 S



39 reacties

Voor 24000 zou ik het echt niet doen, 0,3 sec sneller naar de 100. A: hoe vaak doe je dat en B: merk je dat wel?
@lekkerlinksrijden: 0-100 merk je niet, maar de tussensprints zullen wel merkbaar zijn denk ik.
@lekkerlinksrijden: 38% extra vermogen erbij! Dat ga je echt wel voelen denk ik zomaar!
@lekkerlinksrijden: als je die auto eenmaal kan betalen denk ik dat je het wel zou doen😉
@lekkerlinksrijden: Auto’s zijn tegenwoordig zo snel geworden dat een absolute vermindering in 0-100 tijd steeds minder zegt. Kijk je procentueel: 0,3/3,2 is nog steeds 9% sneller. Haal je van een 8 sec 0-100 auto 9% af dan is de nieuwe sprinttijd 7,3 seconden. Op het eerste gezicht lijkt de 8sec auto dan meer snelheidswinst te hebben terwijl het procentueel evenveel winst is.

Precies om deze reden wordt de 0-200 km/h sprint steeds vaker genoemd. Autofabrikanten snappen ook wel dat we liever 8 seconden met 11 seconden vergelijken dan 3,21 met 2,75. Pure marketing.

Overigens denk ik dat de 0-100 tijd van auto’s asymptotisch naar een minimumwaarde loopt, net zoals de maximumsnelheid asymptotisch naar de vmax loopt. Kleine stapjes verbetering vereisen een onevenredig toelopende investering in techniek en kosten. Dit betekent dus niet dat er geen verbeteringen zijn, maar dat een verdere verkleining van acceleratietijden steeds meer moeite kost (door fysieke limieten aan materialen en gelden) en dus in een grafiek op een verder punt in de tijd ligt.
Zon lekkere bak, aan de kant met je klote tesla
@wildbeest: dat denk ik al vaak met mijn lease slet, als ik met 150 op de cc aan kom knorren (diesel) en weer de zoveelste Tesla plakt op de linkerbaan, niet harder dan 130, want accu anders zo snel leeg. Lol.
@camber24: Jouw diesel leaseslet is met 150 per uur ook niet efficient en helpt onze luchtkwaliteit naar de sodemieter.
@theblazerunner: zei mijn chef ook die 3 keer per maand het vliegtuig pakt…
@theblazerunner: De lucht kwaliteit die uit de uitlaat komt is van de nieuwe diesels schoner dan de lucht die in de gril de motor in gaat. Dus eigenlijk een rijdend luchtfilter. Het zijn de linkse rakkers in Nederland die diesel een taboe onderwerp maken, want ze zijn echt niet zo vervuilend als men denkt. Ja dit heb ik geverifieerd adhv berekeningen en data van test runs op de universiteit.
@barendbotje: Een link naar de publicatie zal welkom zijn. Dat onderzoek uit Duitsland wat namelijk pas uit kwam betrof namelijk slechts de fijnstof, maar niet andere zaken als stikstofoxiden.
@karhengst: Heb zo de documenten van het vak niet in hand bereik. Daarnaast denk ik dat je zelf ook wel in staat bent om google raad te plegen :)
@barendbotje: dan stel ik voor zo’n rijdende luchtfilter in je slaapkamer te parkeren en dan mag je een nachtje slapen over wat je geschreven hebt terwijl je diesel ‘purifier’ de lucht nog ietsje schoner maakt.
Dream on!
@imaginenl: already wearing a purifying ring!
@imaginenl: Dan stel ik voor dat jij nogmaals de luchtstromen rond een auto bestudeerd. Daarnaast misschien ook je kamer doorluchten, want als de lucht kwaliteit op je kamer slechter is dan die op de weg moet je je wellicht zorgen maken.
@theblazerunner: overrrrrrdrevennnnnn
@theblazerunner: vd week op
BNR radio was een item over stroom verbruik van servers (cloud) en internet zeg maar… 20 emails a 1 mb is 1000km rijden aan CO2, denk dat je berichtje op AB misschien wel vervuilender is dan zijn diesel?!
@theblazerunner: in ieder geval efficiënter dan de Tesla. Ik kan met rustig rijden 1200km op 1 tank. Met flink doorstampen haal ik echter met gemak nog steeds 1000km, ongeacht de temperatuur. Vind ik toch behoorlijk efficiënt. Luchtkwaliteit; zie hieronder. Bovendien wordt de Tesla ook opgeladen met elektriciteit, met bijbehorende uitstoot.
@camber24: ik begrijp eerlijk gezegd echt niet hoe in jouw wereld diesel schoon is. Zelfs al is een elektrische auto opgeladen met grijze stroom dan nog is hij veel schoner. Ondanks onderzoek van de olielobby. Wil je perse 1200km achter elkaar door jakkeren dan moet je gewoon nog even wachten op elektrische auto’s met dat bereik. Geef het max 5 jaar. Ik beloof je, de wereld wordt er beter van
@fransananas: ik heb niet gezegd dat diesel schoon is, dat vind ik ook namelijk niet. Qua efficiency moet je echter verder kijken dan alleen de uitstoot van de uitlaat van de diesel te vergelijken met de ontbrekende directe uitstoot van de Tesla. Ja, ik vind diesel ook stinken. Als ik achter een oudere diesel rijd zet ik ook mn ventilatie eerder op recirculatie. Maar dan nog. We moeten verder kijken, totale voetafdruk over de gehele levensduur. Als er idd een EV of waterstof auto komt met een goede afdruk, die idd 1000 km of meer op 1 tank/lading kan doen zal ik absoluut de stap maken.
@camber24: Wil je dan ook aan de kant opzouten want ik kom er aan gedenderd :P
Ik vind de tesla’s meevallen, ik erger me meer aan die Ford Ka’s, Focus’en etc die denken dat ze het van het zijn terwijl het 3 jaar duurt eer ze terug van 100 naar +130 rijden… Tot ik dan weer met de Berlingo rij en niet kan volgen *facepalm*
@unknown32: zeker! Ik zal voor je aan de kant gaan, ik check mn spiegels namelijk wel continu :-)
Hij oogt in elk geval wel heel gaaf zo, lekker sinister.
Heel leuk maar het blijft een lelijk ding
Een kleine correctie aan de beste V8 van MB ooit. Het is 6.2🤪
@kennone: ja maar ze adverteren het als een 6.3

Heb dat nooit begrepen, waarom ze niet gewoon de cilinder boring 0,1 L groter gemaakt hadden
@theblazerunner: Goeie vraag. Vermoed, dat uitgerekend deze configuratie van boring, slag, blokhoek e.d. tot de mooiste loopcultuur + gewenste vermogens- en koppelafgifte leidt. Wellicht, dat er hier een terzake kundige in de panelen bivakkeert, die er wat over kan zeggen.
@amghans: Gezien je naam, hadden wij juist de hoop op jouw gevestigd.. Overigens denk ik wel dat je gelijk hebt.
@amghans: De reden ligt in het verleden : 6.3 M100. Eerste V8 ooit die Mercedes bouwde.
Die halfords spoiler ziet er sowieso niet uit. Oogt mijn inziens echt goedkoop. Front is mooi verder kloppen de verhoudingen van de wagen/design voor geen meter. En als je die auto zo verlaagd, monteer dan andere verlegen of slagers, dit is echt geen gezicht die wielen zover naar binnen. Alweer goedkoop. Maar goed dat ie zo snel is, zie je hem ook minder lang…
@lluq: gaaf, een halfords spoiler die bij een bepaalde snelheid elektronisch uit mijn achterklep komt…die wil ik ook!!
@lluq: Verlegen slagers monteren?
Raar…
@gebakkenei: auto correct, monster andere volgens of spacers. Gebruik die ert van je
@lluq: Haha, ook nog monsters!
:-)
@lluq: Ert of erwt?
Goede vrijmibo gehad?
Wel oppassen voor naar links komende UP!-jes
Hoe geniaal ik dit soort wagens ook vind, het is doodzonde dat de iets dikker dan normaal modellen helaas niet meer te koop zijn. Ik bedoel, een 600pk V8 is voor weinig van ons weggelegd. Maar tegenwoordig is het óf dat, of een 1.0 koffiemolen. Een 3-serie bijvoorbeeld, het is of een hele dikke M340i, of een drie pitter. Waar is de tijd waar je als ‘jan met de pet’ met een sparen en hard werken een fijne 200pk 5 of 6 pitter kon veroorloven?
Brute wagen, maar ik wacht even af wat een combinatie van bijvoorbeeld Brabus en de aanstaande 805pk sterke GT73S met EQ Power aandrijving gaan doen. 900 – tot 1000pk zou moeten lukken denk ik. Qua looks is de AMG GT 4-door gaaf, al zou een optisch bredere achterkant hem een stuk beter staan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).