Elandtest in de Toyota RAV4 gaat niet helemaal goed

Auteur: , 31 Reacties

Oké, niet desastreus, maar wees gewaarschuwd.

Toyota RAV4

De elandtest wordt voornamelijk gebruikt in Zweden, waar de naam ook vandaan komt. In de landen aldaar kan een eland de weg oversteken en aangezien je niet heel vrolijk wordt van tegen zo’n dier aanrijden, is een uitwijkmanoeuvre aan te raden. Die uitwijkmanoeuvre wordt gesimuleerd: met 65 km/u maakt de geteste auto een slingerbocht en weer terug, met enorme kracht. Een ‘gefaalde’ elandtest houdt in dat de auto iets gevaarlijks doet tijdens de manoeuvre, bijvoorbeeld wielen van de grond, slippen of in het geval van de Mercedes A-Klasse in 1997: omvallen. Mercedes erkende het probleem en zorgde ervoor dat ESP (Electronic Stability Program), nog niet gemeengoed op betaalbare auto’s als de A-Klasse, snel zijn weg vond naar de compacte Mercedes. En daarna uiteindelijk naar vele andere auto’s, waardoor het gros van de elandtests verzekert dat de auto geen gekke dingen doet.

Je zou zeggen dat de voor de elandtest gefaalde Toyota Hilux in 2016 een uitzondering is, en dat is ook wel zo. Jammer dat we dit voorbeeld moeten aanhalen, want het is weer een Toyota die door het Zweedse team bestempeld wordt als ‘gezakt voor de elandtest’. Dit keer de RAV4. Het is niet dat de auto omvalt, maar de wielen komen toch even los en de auto raakt in een verrassend gevaarlijke slip.

Teknikens Värld, het bedrijf achter de elandtest, zegt zelfs dat de auto gevaarlijk is en zij raden aan hem niet te kopen door het risico van gevaarlijke uitwijkmanoeuvres. Dat is gelijk wel heel extreem, toch kaartten ze dit statement kennelijk aan bij Toyota, die er op reageert.

At Toyota, the safety of our customers is our number one priority, and to ensure their security, we apply strict safety tests during the development of all our products. Our internal tests fully meet the global standards for obstacle avoidance, and since 2016, we have updated our processes to also reflect the procedures used by Teknikens Värld. During its development stage, RAV4 successfully passed all internal tests, including the ISO 3888-2 and the Teknikens Varld Elk test.

We give our assurance to all Toyota customers that they can be confident in the safety of their vehicles.

Kortom: Toyota’s naam is haas die de weg oversteekt. In Nederland hebben we heel situatiegebonden last van overstekend wild, maar RAV4-eigenaren in het bijzonder moeten geen onverwachte hengst aan het stuur geven. Dat kan de auto niet zo goed hebben als gehoopt.



31 reacties

Het is beslist niet zo dat “Mercedes het probleem erkende en ESP uitvond”. ESP (ESC) was al eerder op de S-klasse geïntroduceerd. Volgens mij was Mercedes daarmee wel de eerste fabrikant die een volledig geïntegreerd ESP aanbood op een productieauto, al was het niet een pure Mercedes-Benz-vinding (Bosch had daar ook een flinke vinger in). In de jaren daarvoor was de ontwikkeling natuurlijk al volop gaande, en de eerste contouren van ESP kun je al terugvinden ergens halverwege de jaren ’80. Wel is het zo dat de resultaten bij de eland-test met de A-klasse de ontwikkeling en algemene invoering van ESP danig hebben versneld, maar het is dus absoluut niet uitgevonden om dit specifieke probleem op te lossen.
@vaakbenjetebang: thanks voor de verduidelijking, ik heb het even wat duidelijker neergezet ;)
@720s: Top!

Het is op zich wel grappig dat Mercedes aan de ene kant mede voorop liep om ESP te ontwikkelen, en aan de andere kant prompt een auto introduceerde die het systeem ook keihard nodig had. Je zou haast gaan denken dat ze het met opzet deden.
@vaakbenjetebang: nee dat niet. De productie en verkoop van je nieuwe model staken en alle exemplaren terugroepen om ze te voorzien van (optioneel al beschikbare, maar niet standaard) ESP, een gemodificeerde wielophanging en nieuwe wielen met laagprofiel banden.

Dat deed Mercedes niet als plan.
@galverink: het blijft kennelijk moeilijk om ironie over te brengen via een scherm… uiteraard was het eland-debâcle allesbehalve een vooropgezet plan van Mercedes. Dat bedoelde ik dus ook precies.
@vaakbenjetebang: Daarom waren die Volvo’s vroeger ook zo massief, die reden gewoon dwars door een eland heen. En de delen van de eland die toch door de vooruit naar binnen kwamen stonden s’avonds gewoon in een pannetje op de eettafel. Skål!
@dirkv: Haha, +10!
@vaakbenjetebang: ESP is 100% “een Bosch uitvinding. Mercedes-Benz is echter de eerste fabrikant die het systeem af nam.
RAV4 tot moose?
…. was het trouwens wel echt een RAV4?
Die gekke Zweden zullen wel weer iets hebben gedaan qat de auto niet standaard maakt. Andere banden/spanning, gewicht op een rare plek… Was al eerder het geval. De test van Teknikens Varld bleek toen niet/nauwelijks reproduceerbaar.
@w0o0dy: tja, het kan natuurlijk zomaar zijn dat een gekke Zweed eerst langs de Ikea gaat voor een stel kussens*, en daarna langs de bouwmarkt voor een paar rollen lood die toevallig tot op de kilo het maximale gewicht benaderen. Die situatie moet je ook testen!

*Blij dat Björn is met de kussens pakt hij ze al op de parkeerplaats uit, dus ze zijn niet meer zo strak opgerold als in de Ikea.
Zo spannend ziet het er niet uit. Hij is gewoon wat speels met de kont, leuk toch?
@retsok: en dat bij een snelheid van slechts 68 km/uur terwijl een Qashqai dezelfde proef snaarstrak neemt met 84 km/uur. Nee, Toyota komt hier niet weg met het excuus van een beetje “speelse kont”.
@vroaaaaaaaaaar: Als ik met mijn Volvo V50 met 84 km/u zo’n move maak glijd hij gewoon rechtdoor over zijn voorwielen… boem boven op die eland. En ik ken eigenlijk ook nog wel een paar Duitse automerken die dat doen.
Dus eigenlijk doet die Toyota het best netjes vind ik;)
Ah, hij doet het toch. Weer wat gezeik voor niks. 95% van de bestuurders buiten Zweden, Noorwegen en Finland is niet eens in staat een elandtest succesvol uit te voeren. Next…
@jerudo: Nee, het zal misschien niet iedereen perfect lukken, maar zo’n systeem kan ook het verschil betekenen tussen de greppel of de rij bomen achter de greppel. Het is duidelijk dat het systeem van Toyota minder veilig is dan van de concurrentie en mensen kunnen met die informatie doen wat ze willen.

Hier in landelijk Zweden inderdaad best vaak wild dat oversteekt. Voornamelijk herten, vossen en hazen. Eland wel aantal keer gezien maar nooit voor de auto gehad gelukkig. Niet iedereen die zo’n enorm beest schept kan het navertellen.
@iamthestig: Hier op de Veluwe ook, daarom is een verhoogde rijvaardigheidstraining(voor de oudere onder ons, heet het een antislipcursus) geen overbodige luxe en daarmee kun je mens en dier redden, tenminste als je alert rijdt, want dat blijft ook nog een factor.
@jerudo: vervang de eland door een stilgevallen auto op de A4 en je hebt dezelfde situatie. Een uitwijkmaneuvre om deze te ontwijken is in deze auto dus meer risicovol. Dus ook voor Nederland relevant
Weet niet hoe mijn Citroën het doet bij het uitwijken voor een eland…

Maar mocht uitwijken niet lukken dan heeft die gelukkig een motorkap die omhoog komt bij een aanrijding, zodat die arme eland lekker zacht terecht komt.
Best gaaf die hoekige wielkasten. Vond de RAV4 altijd een bejaardenmobiel, maar deze is mooi. Heeft ook wel wat weg van de Urus trouwens.
Lijkt me meer een probleem van de veren en schokbrekers die te zacht staan afgesteld. Als je die vervangt moet het toch wel beter gaan.
Beetje RAV4 bezitter hoeft niet uit te wijken voor een eland en tikt gewoon de dichtstbijzijnde carwash in. De bullbar doet de rest…
@peug206: Ik denk dat je nog nooit een eland in het echt gezien hebt: zo’n beesten zijn echt gigantisch groot (schofthoogte tot meer dan 2 meter) en staan bijgevolg hoog op poten. Bullbar of niet, bij een aanrijding gaan deze op/door de voorruit, best ontwijken dus…
Zie ik daar ook een Ford Edge falen voor de test?
@ernst01: volgens mij een hilux.. iig geen Edge want da’s geen pickup
Toch grappig, wat voor motorrijders een onderdeel van het rijexamen is (uitwijkproef) is in bepaalde auto’s dus een gevaarlijke situatie 🙈
@stalensnuitje: Mwah… Met welke snelheid doe je die uitwijkoefening? Niet met 70 km/u of sneller meen ik.
Toch wel eens benieuwd hoe mijn auto deze test doet….
De Spanjaarden van km77.com kwamen 6 maanden geleden tot dezelfde conclusie: https://youtu.be/j3qrCNR4U9A
Er staat ook nergens of het om de 2wd of allwd gaat..want die laatste is TOV de reguliere volgens andere test organisaties veel stabieler ivm extra gewicht op de achteras en daardoor stijvere demping ed

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).