• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elandtest in de Toyota RAV4 gaat niet helemaal goed

Auteur: Loek, gepost 12 september 2019 om 19:01 – 31 Reacties

Toyota RAV4


Oké, niet desastreus, maar wees gewaarschuwd.

De elandtest wordt voornamelijk gebruikt in Zweden, waar de naam ook vandaan komt. In de landen aldaar kan een eland de weg oversteken en aangezien je niet heel vrolijk wordt van tegen zo’n dier aanrijden, is een uitwijkmanoeuvre aan te raden. Die uitwijkmanoeuvre wordt gesimuleerd: met 65 km/u maakt de geteste auto een slingerbocht en weer terug, met enorme kracht. Een ‘gefaalde’ elandtest houdt in dat de auto iets gevaarlijks doet tijdens de manoeuvre, bijvoorbeeld wielen van de grond, slippen of in het geval van de Mercedes A-Klasse in 1997: omvallen. Mercedes erkende het probleem en zorgde ervoor dat ESP (Electronic Stability Program), nog niet gemeengoed op betaalbare auto’s als de A-Klasse, snel zijn weg vond naar de compacte Mercedes. En daarna uiteindelijk naar vele andere auto’s, waardoor het gros van de elandtests verzekert dat de auto geen gekke dingen doet.

Je zou zeggen dat de voor de elandtest gefaalde Toyota Hilux in 2016 een uitzondering is, en dat is ook wel zo. Jammer dat we dit voorbeeld moeten aanhalen, want het is weer een Toyota die door het Zweedse team bestempeld wordt als ‘gezakt voor de elandtest’. Dit keer de RAV4. Het is niet dat de auto omvalt, maar de wielen komen toch even los en de auto raakt in een verrassend gevaarlijke slip.

Teknikens Värld, het bedrijf achter de elandtest, zegt zelfs dat de auto gevaarlijk is en zij raden aan hem niet te kopen door het risico van gevaarlijke uitwijkmanoeuvres. Dat is gelijk wel heel extreem, toch kaartten ze dit statement kennelijk aan bij Toyota, die er op reageert.

At Toyota, the safety of our customers is our number one priority, and to ensure their security, we apply strict safety tests during the development of all our products. Our internal tests fully meet the global standards for obstacle avoidance, and since 2016, we have updated our processes to also reflect the procedures used by Teknikens Värld. During its development stage, RAV4 successfully passed all internal tests, including the ISO 3888-2 and the Teknikens Varld Elk test.

We give our assurance to all Toyota customers that they can be confident in the safety of their vehicles.

Kortom: Toyota’s naam is haas die de weg oversteekt. In Nederland hebben we heel situatiegebonden last van overstekend wild, maar RAV4-eigenaren in het bijzonder moeten geen onverwachte hengst aan het stuur geven. Dat kan de auto niet zo goed hebben als gehoopt.

Ook interessant!

  • Toyota RAV4 Adventure
    RAV4 Adventure is extra stoere crossover
  • elektrische toyota's
    Elektrische Toyota's: ze komen er eindelijk aan
  • Tesla en Toyota
    'Tesla en Toyota gaan samen aan de SUV'
  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

elandtest, rav4, Toyota

Vorig bericht: « Tesla’s crashen niet vaak genoeg voor verzekering
Volgend bericht: Autobahn-bazenpakket nu ook met pret voor vier »

Lees Interacties

Reacties

  1. vaakbenjetebang zegt

    12 september 2019 om 19:11

    Het is beslist niet zo dat “Mercedes het probleem erkende en ESP uitvond”. ESP (ESC) was al eerder op de S-klasse geïntroduceerd. Volgens mij was Mercedes daarmee wel de eerste fabrikant die een volledig geïntegreerd ESP aanbood op een productieauto, al was het niet een pure Mercedes-Benz-vinding (Bosch had daar ook een flinke vinger in). In de jaren daarvoor was de ontwikkeling natuurlijk al volop gaande, en de eerste contouren van ESP kun je al terugvinden ergens halverwege de jaren ’80. Wel is het zo dat de resultaten bij de eland-test met de A-klasse de ontwikkeling en algemene invoering van ESP danig hebben versneld, maar het is dus absoluut niet uitgevonden om dit specifieke probleem op te lossen.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      12 september 2019 om 19:20

      @vaakbenjetebang: thanks voor de verduidelijking, ik heb het even wat duidelijker neergezet ;)

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        12 september 2019 om 19:24

        @720s: Top!

        Het is op zich wel grappig dat Mercedes aan de ene kant mede voorop liep om ESP te ontwikkelen, en aan de andere kant prompt een auto introduceerde die het systeem ook keihard nodig had. Je zou haast gaan denken dat ze het met opzet deden.

        Login om te reageren
        • galverink zegt

          12 september 2019 om 19:53

          @vaakbenjetebang: nee dat niet. De productie en verkoop van je nieuwe model staken en alle exemplaren terugroepen om ze te voorzien van (optioneel al beschikbare, maar niet standaard) ESP, een gemodificeerde wielophanging en nieuwe wielen met laagprofiel banden.

          Dat deed Mercedes niet als plan.

          Login om te reageren
          • vaakbenjetebang zegt

            12 september 2019 om 20:33

            @galverink: het blijft kennelijk moeilijk om ironie over te brengen via een scherm… uiteraard was het eland-debâcle allesbehalve een vooropgezet plan van Mercedes. Dat bedoelde ik dus ook precies.

            Login om te reageren
    • dirkv zegt

      12 september 2019 om 21:10

      @vaakbenjetebang: Daarom waren die Volvo’s vroeger ook zo massief, die reden gewoon dwars door een eland heen. En de delen van de eland die toch door de vooruit naar binnen kwamen stonden s’avonds gewoon in een pannetje op de eettafel. Skål!

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        13 september 2019 om 08:49

        @dirkv: Haha, +10!

        Login om te reageren
    • powerblue zegt

      12 september 2019 om 22:44

      @vaakbenjetebang: ESP is 100% “een Bosch uitvinding. Mercedes-Benz is echter de eerste fabrikant die het systeem af nam.

      Login om te reageren
  2. frank2b zegt

    12 september 2019 om 19:13

    RAV4 tot moose?

    Login om te reageren
  3. frank2b zegt

    12 september 2019 om 19:17

    …. was het trouwens wel echt een RAV4?

    Login om te reageren
  4. w0o0dy zegt

    12 september 2019 om 19:44

    Die gekke Zweden zullen wel weer iets hebben gedaan qat de auto niet standaard maakt. Andere banden/spanning, gewicht op een rare plek… Was al eerder het geval. De test van Teknikens Varld bleek toen niet/nauwelijks reproduceerbaar.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      12 september 2019 om 19:51

      @w0o0dy: tja, het kan natuurlijk zomaar zijn dat een gekke Zweed eerst langs de Ikea gaat voor een stel kussens*, en daarna langs de bouwmarkt voor een paar rollen lood die toevallig tot op de kilo het maximale gewicht benaderen. Die situatie moet je ook testen!

      *Blij dat Björn is met de kussens pakt hij ze al op de parkeerplaats uit, dus ze zijn niet meer zo strak opgerold als in de Ikea.

      Login om te reageren
  5. retsok zegt

    12 september 2019 om 19:48

    Zo spannend ziet het er niet uit. Hij is gewoon wat speels met de kont, leuk toch?

    Login om te reageren
    • vroaaaaaaaaaar zegt

      12 september 2019 om 20:13

      @retsok: en dat bij een snelheid van slechts 68 km/uur terwijl een Qashqai dezelfde proef snaarstrak neemt met 84 km/uur. Nee, Toyota komt hier niet weg met het excuus van een beetje “speelse kont”.

      Login om te reageren
      • dirkv zegt

        12 september 2019 om 21:02

        @vroaaaaaaaaaar: Als ik met mijn Volvo V50 met 84 km/u zo’n move maak glijd hij gewoon rechtdoor over zijn voorwielen… boem boven op die eland. En ik ken eigenlijk ook nog wel een paar Duitse automerken die dat doen.
        Dus eigenlijk doet die Toyota het best netjes vind ik;)

        Login om te reageren
  6. jerudo zegt

    12 september 2019 om 20:28

    Ah, hij doet het toch. Weer wat gezeik voor niks. 95% van de bestuurders buiten Zweden, Noorwegen en Finland is niet eens in staat een elandtest succesvol uit te voeren. Next…

    Login om te reageren
    • iamthestig zegt

      12 september 2019 om 20:36

      @jerudo: Nee, het zal misschien niet iedereen perfect lukken, maar zo’n systeem kan ook het verschil betekenen tussen de greppel of de rij bomen achter de greppel. Het is duidelijk dat het systeem van Toyota minder veilig is dan van de concurrentie en mensen kunnen met die informatie doen wat ze willen.

      Hier in landelijk Zweden inderdaad best vaak wild dat oversteekt. Voornamelijk herten, vossen en hazen. Eland wel aantal keer gezien maar nooit voor de auto gehad gelukkig. Niet iedereen die zo’n enorm beest schept kan het navertellen.

      Login om te reageren
      • loutervanplezier zegt

        12 september 2019 om 22:42

        @iamthestig: Hier op de Veluwe ook, daarom is een verhoogde rijvaardigheidstraining(voor de oudere onder ons, heet het een antislipcursus) geen overbodige luxe en daarmee kun je mens en dier redden, tenminste als je alert rijdt, want dat blijft ook nog een factor.

        Login om te reageren
    • eelco74 zegt

      13 september 2019 om 09:13

      @jerudo: vervang de eland door een stilgevallen auto op de A4 en je hebt dezelfde situatie. Een uitwijkmaneuvre om deze te ontwijken is in deze auto dus meer risicovol. Dus ook voor Nederland relevant

      Login om te reageren
  7. moveyourmind zegt

    12 september 2019 om 21:27

    Weet niet hoe mijn Citroën het doet bij het uitwijken voor een eland…

    Maar mocht uitwijken niet lukken dan heeft die gelukkig een motorkap die omhoog komt bij een aanrijding, zodat die arme eland lekker zacht terecht komt.

    Login om te reageren
  8. vondick zegt

    12 september 2019 om 22:18

    Best gaaf die hoekige wielkasten. Vond de RAV4 altijd een bejaardenmobiel, maar deze is mooi. Heeft ook wel wat weg van de Urus trouwens.

    Login om te reageren
  9. toyotavenray zegt

    12 september 2019 om 22:22

    Lijkt me meer een probleem van de veren en schokbrekers die te zacht staan afgesteld. Als je die vervangt moet het toch wel beter gaan.

    Login om te reageren
  10. peug206 zegt

    13 september 2019 om 00:02

    Beetje RAV4 bezitter hoeft niet uit te wijken voor een eland en tikt gewoon de dichtstbijzijnde carwash in. De bullbar doet de rest…

    Login om te reageren
    • gerrelekker zegt

      13 september 2019 om 09:01

      @peug206: Ik denk dat je nog nooit een eland in het echt gezien hebt: zo’n beesten zijn echt gigantisch groot (schofthoogte tot meer dan 2 meter) en staan bijgevolg hoog op poten. Bullbar of niet, bij een aanrijding gaan deze op/door de voorruit, best ontwijken dus…

      Login om te reageren
  11. ernst01 zegt

    13 september 2019 om 06:42

    Zie ik daar ook een Ford Edge falen voor de test?

    Login om te reageren
    • robicide zegt

      13 september 2019 om 07:50

      @ernst01: volgens mij een hilux.. iig geen Edge want da’s geen pickup

      Login om te reageren
  12. stalensnuitje zegt

    13 september 2019 om 07:48

    Toch grappig, wat voor motorrijders een onderdeel van het rijexamen is (uitwijkproef) is in bepaalde auto’s dus een gevaarlijke situatie ?

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      13 september 2019 om 08:55

      @stalensnuitje: Mwah… Met welke snelheid doe je die uitwijkoefening? Niet met 70 km/u of sneller meen ik.

      Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    13 september 2019 om 09:05

    Toch wel eens benieuwd hoe mijn auto deze test doet….

    Login om te reageren
  14. vpowert zegt

    13 september 2019 om 10:27

    De Spanjaarden van km77.com kwamen 6 maanden geleden tot dezelfde conclusie: https://youtu.be/j3qrCNR4U9A

    Login om te reageren
  15. tvr1974 zegt

    14 september 2019 om 12:17

    Er staat ook nergens of het om de 2wd of allwd gaat..want die laatste is TOV de reguliere volgens andere test organisaties veel stabieler ivm extra gewicht op de achteras en daardoor stijvere demping ed

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North