
Een Tesla die niet vooruit te fikken is? Het bestaat in vorm van een 150 pk Tesla Model Y.
Voor dit verhaal moeten we naar Singapore. Een dwergstaat waar het extreem bijzonder is om een auto te bezitten. Waarom? Omdat de overheid ze peperduur heeft gemaakt met strenge belastingen. Met een uitstekend metrosysteem heb je nauwelijks een auto nodig in het land, vandaar dat de overheid het liefste heeft dat zo min mogelijk mensen een auto rijden.
Toch zien ook autofabrikanten hier een markt. Hoe klein ook. Door speciaal voor de markt in Singapore een auto aan te passen hopen ze er toch verkopen te pakken. Tesla doet dat nu met een Model Y die nog geen 150 pk heeft. Wat?
In januari van dit jaar werd de gefacelifte Model Y in Singapore gelanceerd. Nu is daar een nieuwe instapversie aan toegevoegd. De Model Y Rear-Wheel Drive 110. Die kennen we hier niet! Zoals de naam al doet vermoeden, heeft deze variant een bescheiden 110 kW (148 pk). Dit is een stuk minder dan de reguliere Model Y RWD, die 342 pk levert.
Wat is dit?
Singapore hanteert een uniek COE (Certificate of Entitlement) systeem, waarbij auto’s in categorieën worden ingedeeld. EV’s met maximaal 150 pk vallen in de goedkopere ‘Category A’. Dit betekent een aanzienlijk lagere COE-prijs. Momenteel is het verschil tussen Category A en B zo’n SGD 22.388 (omgerekend € 15.500). Serieus geld natuurlijk.
Naast een lagere aanschafprijs profiteert de Model Y Rear-Wheel Drive 110 ook van een fors lagere wegenbelasting. Waar de reguliere RWD-variant in Singapore SGD 3.478 (€ 2.400) per jaar kost, is dat bij de 110-variant slechts SGD 1.562 (€ 1.100).
Behalve het lagere vermogen blijft de auto grotendeels hetzelfde. De Model Y Rear-Wheel Drive 110 gebruikt dezelfde 62,5 kWh LFP-accu, waarmee hij volgens de WLTP-cyclus tot 466 km haalt. Qua prestaties krijg je hele andere koek. Een sprint naar 100 km/u van 9,6 seconden voelt niet echt als een Tesla. Ter vergelijking, de reguliere RWD doet diezelfde sprint in 5,9 seconden.
Hier in Nederland hoef je een Tesla Model Y met 150 pk niet te verwachten. Europa kent geen COE-achtige beperkingen (gelukkig maar). Wij hebben onze eigen autobelastingen ellende, zoals de BPM. (via paultan)
Met dank aan Wouter voor de tip!





Een sprinttijd van 9,5 seconden is toch prima als je niet continu de achterbank vol Fristi-kots wil.
Bovendien is 9,5 seconden nog steeds sneller dan een 1e generatie Golf GTI . Al zul je die niet zo snel bij het stoplicht naast je hebben staan.
Inderdaad, voor een compacte of modale middenklasser met een 120 pk sterk turbotorretje is zo’n sprinttijd alleszins acceptabel.
Dit is eigenlijk voor alle EV’s en ICE meer dan voldoende. Maja we willen allemaal maar sneller en sneller.
Een Tesla met 150pk die daardoor 15.000 euro goedkoper is? Als ze dit voor Europa kunnen doen zijn de verkopen gered.
15k korting, maar de model Y kost daarmee in Singapore nogsteeds zo’n €135.000😳
…en dan klaagt men in Nederland over triviale zaken als de hoogte van de BPM of de MRB 🤣
@mattr klopt, maar je vindt daar ook geen occasion voor minder dan 100k. Heeft allemaal te maken met de schaarste aan vergunningen.
Dus als je al een auto hebt, dan kan je die voor relatief weinig geld inruilen voor een gloednieuwe Tesla
Hard accelereren is gewoon oncomfortabel. Wie stampt voor de lol keihard de rem in?
Voor 97% van de gebruiker die hun Tesla gebruiken als transport zou dit gewoon prima zijn. Echt een uitzondering om een Tesla hard te zien optrekken in mijn buurt waar ze de populairste autos zijn. Ok geen Tesla maar buurman ging van 204 naar 286pk en veel meer koppel in een vernieuwde id4 maar hij merkt geen verschil – typische wordt volgas nooit gebruikt daar…
Rem in stampen? Je laat toch gewoon het pedaal opkomen en alles gaat vanzelf?
Ik denk dat dat in Nederland ook goed zou kunnen werken, maar dan vanwege het feit dat je hem wel kan verzekeren als je nog “te jong” bent. Of uberhaupt een lagere verzekeringspremie vanwege het lage vermogen.
Dat is een goed punt. De gemiddelde bestuurder heeft echt de skills niet om met pakweg 500pk veilig overweg te kunnen. En de meeste hebben dat inzicht ook en rijden ernaar, maar het zijn altijd die uitzonderingen hé…
Nog sterker, Ik ken verschillende mensen met een geleaste EV, die hun kinderen (als beginnend bestuurder) die auto niet mee durven geven…
Zet hem in de valetmodus voordat je hem uitleent? Maximum snelheid is 113 km/u en maximale vermogen 25%.
Of chill mode. Veel minder abrupt en trager.
De Model Y Performance gaat van 3.x sec (0-100) naar ongeveer 7.6 sec in chill mode.
Ik vond de chill mode veel plezieriger rijden.
Maar die chill mode kan je tiener waarschijnlijk uitzetten? Dan ben je er nog niet veel mee.
150pk relateer ik aan TDI(alles rood) 4 motion van Volkswagen. Een goed exemplaar bereikt de hoofdprijs tegenwoordig.
– Origineel MFD navigatie
– Origineel Volkswagen “Climatronic”
– Origineel 6 versnellingsbak
– Origineel elektrische verstelbaar (bestuurderszijde met memory) “Recaro” leder interieur.
– Origineel houtinleg
Echt het het heilige graag van techniek, comfort en sportiviteit. Die charme, moet Volkswagen intact houden.
Of de 1.5 TSI..
Volkswagen maakt gewoon een statement naar Tesla: vaar mee of zink…