Autoblog-advies: A-segmenter voor €3.000

Auteur: , 112 Reacties

We hebben weer een leuke aanvraag binnen: fietsen, leasen of toch maar een occasion?

Panda

De fiets. Wie is er niet semi-mobiel mee geworden? Zeker in Nederland is het fantastisch fietsen, de gehele infrastructuur is dusdanig aangepast dat fietsen bijna altijd een optie is. Zeker in stedelijke gebieden ben je niet eens zo veel langzamer uit. Daarbij is het gezond en milieuvriendelijk.

Zo denkt de vriendin van Arie Dirk er ook over. Ze is nu 27 en fietst met plezier naar haar werk, alhoewel Arie Dirk dat liever anders zag. Hij heeft haar bijna overgehaald om over te gaan op iets met vier wielen en een dak. Een automobiel, zo u wilt.

Zelf zit Arie Dirk te denken over een A-segmenter welke nog met guldens werden betaald bij aflevering. Over het budget twijfelt Arie Dirk nog een beetje. Aan de ene kant vind hij €1.000 prima, maar dit mag opgehoogd worden naar €3.000 om dan een auto te hebben die iets meer bedrijfszeker is. Hij vroeg ons wat aan te raden en de reaguurders in het bijzonder naar hun gebruikservaringen. Deze zijn natuurlijk van harte welkom in de comments sectie.

Voordat wij verder gaan, hieronder het overzicht met wensen en eisen, keurig verwerkt in een tabel:

Huidige /vorige auto's:Fiets
Koop / lease:Koop (of toch lease?)
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 1.000 tot 3.000
Jaarkilometrage:minder dan 10.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Eerste eigen auto
Gezinssamenstelling:Twee volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:A-segment
No-go modellen / merken:Geen voorkeur voor VAG producten

Fietsen of een occasion dus, maar er is nog een derde optie waar Arie Dirk benieuwd naar is: particulier leasen. Dit komt steeds meer voor en hij heeft al diverse malen gezien dat je een auto als de Hyundai i10 voor slechts €199 per maand kunt leasen. Is dat interessant? En natuurlijk het belangrijkst, wat zijn de haken en ogen? Voor de opties rond de €1.000 verwijzen we graag naar dit Autoblog-advies. Dit zijn de beste opties tussen de €1.500 en 3 mille.

Het meest voor de hand liggende trio:
Als je degelijk transport zoekt voor 3 mille, kun je gewoon niet om dit trio heen, dat moge duidelijk zijn. De Citroen C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo waren absolute bestsellers. Er staan er zeer veel van te koop: dus je hebt lekker de keuze. Het Daihatsu motortje heeft karakter, is zuinig en betrouwbaar. De auto’s zelf zijn erg basic, maar wel met een bepaalde charme. Check deze video om te zien waar je op moet letten.

C1

Het minder voor de hand liggende duo:
Net even wat volwassener dan bovenstaande keuze. De Daihatsu Sirion en Subaru Justy zijn qua rijden een stukje prettiger. De 1.0 motor is exact hetzelfde als de Aygo, maar je hebt net wat meer ruimte en een fijnere zitpositie. Het onderstel is nog het grootste verschil: comfortabeler en sportiever. Nadeel: ze zijn veel minder verkocht en dus lastiger te vinden. Vreemd, want zelfs @autoblogger vroeg ze al jaren geleden af waarom niet iedereen in een Daihatsu rijdt…

Justy

De keuze van James May:
Cheap and cheerful. Met de Fiat Panda vond Fiat het A-segment weer opnieuw uit. De Seicento was alleen goedkoop, de Panda had veel meer jeu. Daarbij rijdt het een heel stuk volwassener en is het zowaar een praktische auto. Vermijd de basis 1.1 uitvoeringen, want in jullie budget is een 1.2 met airco met minder dan een ton op de klok goed te vinden. Het zijn nog degelijke autootjes ook, want op ons AB aankoopadvies kun je zien dat op een paar kleine punten er vrij weinig mis mee is. Weetje: deze auto zou eigenlijk de Fiat Gingo heten, maar de heren van Renault vonden het te veel lijken op Twingo. De rechter was het met Renault eens waardoor de naam ‘Panda’ werd afgestoft.

Panda

De ‘slimme’ keuze:
De Smart ForTwo is een van de twee aanbevelingen met achterwielaandrijving in dit gezelschap. Een beetje tussen een auto en brommobiel in, maar als je lage kosten wilt zijn er weinig auto’s die in de buurt komen. Het grootste nadeel is dat je er maar met twee personen in kunt zitten, maar die zitten heel behoorlijk. De korte wielbasis gecombineerd met het overijverige ESP en trage transmissie maken dit zeker geen fijne rijdersauto. Als basaal vervoer om goedkoop droog te blijven is het desalniettemin een prima ding.

Smart

Franse evergreen:
Misschien wel het meest geslaagde ontwerp van Patrick LeQuement. De Renault Twingo is eigenlijk de spirituele opvolger van de Renault 4. Goedkoop, betrouwbaar en prima transport. De Twingo is ruimer dan je zou denken. De achterbank kan je verschuiven en je kan de stoelen dermate plat leggen dat je twee slaapplaatsen hebt. Handig. De Twingo is in enorm veel verschillende uitvoeringen verkocht, dus je hebt ruime keuze tegenwoordig. Voor 3 mille heb je een laat uitloopmodel met opties als airco, stereo, stuurbekrachtiging en in het geval van de Initiale zelfs leder en lichtmetalen velgen. Let even op de draagarmen voor, deze willen nog wel een kraken.

Twingo

Guitig Japannertje:
Klinkt oneerbiediger dan het bedoeld is. De Nissan Micra was altijd een saai autootje welke je adviseerde aan je buurvrouw. De vorige generatie was veel leuker, bijna funky zelfs. De Micra is net even groter dan een A-segmenter, wat je merkt als je er in zit. Dit is gewoon een prettige auto. En de enige waarvan de knoppen in het interieur zijn afgewerkt in het ‘melkwit’. Nice touch. Alle motortjes zijn prima, alhoewel de 1.0 niet overhoudt. De meeste uitvoeringen hebben airco, wat altijd mooi meegenomen is. Er is een enkele variant zonder werkende airco, maar wel een V6 uit de 350Z.

Micra

Ondergewaardeerde allrounder:
Dat dit geen grote hit is geworden is eigenlijk vreemd. Want de Daihatsu Young RV is een winnaar. Ruimte in overvloed, lekker praktisch, vijf deuren en het ziet er niet onaardig uit. Je kunt kiezen tussen de bekende 1.0 driepitter, maar er zijn ook exemplaren afgeleverd met de 1.3. Dan ga je van 0-100 in 10,3 seconden! Ondanks de ruimte is ie zeker niet zwaar: 867kg valt reuze mee. We zijn de auto collectief vergeten, maar niet geheel terecht.

Daihatsu YRV

Sportieve opdonder:
Wil je zelf ook wat lol aan de auto beleven terwijl de kosten laag moeten blijven, dan is de MG ZR 105 een aanrader. Ok, je merkt dat deze auto zijn roots heeft in de jaren 90. Maar ze zien er nog altijd lekker dik uit. Wegligging en sturen: bovengemiddeld goed. Het is ook nog eens een echte MG, dus voldoende streetcred. Weinig auto’s zijn leuker om te rijden voor dit geld. Nieuw waren ze niet populair en dat uit zich in het aanbod: je moet ze met een vergrootglas zoeken.

MG ZR

Geen occasion, tip 1:
Arie Dirk vroeg zich af private lease geen optie is. Welnu, dat is van meerdere factoren afhankelijk. In feite geldt het principe: als leasen goedkoper was dan kopen, bestonden er geen leasemaatschappijen. Echter, het neemt wel heel veel zorgen weg. Denk aan onderhoud en betrouwbaarheid. Je rijdt een nieuwe auto, ook wat waard. Kijken we op de website van Hyundai, dan kun je zien dat je i10 met airco kunt leasen voor €260 per maand. Dan moet je niet meer dan 10.000 km per jaar rijden in de komende 4 jaar.

i10

De grootste adder onder het gras is de kilometerstand. Rijdt je meer kilometers, dan zul je moeten bijbetalen. Op zich begrijpelijk, maar wel even iets om rekening mee te houden. Tweede punt van aandacht: de staat waarin je de auto weer in levert. Veelal wordt er gesteld dat je de auto in nieuwstaat terug brengt. Of dat realistisch is om te verwachten is een andere vraag.

Geen occasion, tip 2:
Arie Dirk gaf aan in zijn aanvraag dat hij niet ontevreden was over de fysieke gevolgen die het fietsen heeft voor zijn vriendin. Dus is het misschien een idee om te investeren in een goede fiets. Nu kun je er eentje op Utrecht Centraal fiksen voor een tientje (toevallig zonder slot), maar je kan ook voor het beste wat Gazelle te bieden heeft. De Gazelle Ultimate 2 is de Pagani onder de tweewielers. Een carbon frame en carbon voorvork zorgen ervoor dat het gewicht laag is (13,5 kg!). De Magura HS11 remmen zijn uitstekend op hun taak berekend en zeer doseerbaar. Oh, en de transmissie: 30 versnellingen en achterwielaandrijving! Voor net geen 2 mille staat deze in je schuur.

Gazelle

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



112 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Twingo, maar dan met wimpers ;)
@banaan7: Om te huilen!
@banaan7: Die Sirion is best leuk en veel auto voor je geld; moet je echter geen 1.90 of langer zijn, dan pas je eigenlijk niet…. Hoe zit dat met die C1/107/etc eigenlijk ? Zo’n Twingo gaat prima weet ik uit ervaring ..
Die Panda heb ik zelf veel ervaring mee. Gewoon een prima auto. Praktisch, rijdt goed, stuurt best leuk. Ziet er alleen een beetje duf uit.

De leukste uit dit lijstje is natuurlijk de MG, maar ik zou zelf eens kijken voor eentje uit het trio. Daar heb je denk ik de beste kans op succes.

Private lease raad ik je daarna af. Het is uiteindelijk goedkoper om een auto te kopen en er zitten nogal wat voorwaarden aan verbonden. Bovendien zit je er nog jaren aan vast en als je boven het max aantal km’s uitkomt, zit je op je nagels te bijten.
Het neemt daarnaast wel een deel van de zorgen weg, maar ook die zijn aparte voorwaarden. Garagekosten zitten erbij in begrepen ja, maar van een nieuwe auto hoef je ook niet te verwachten dat die vaak naar de garage moet.
@berlinetta: Als je maar 3000 budget hebt zou je van mij niet eens een auto mogen kopen. Imo is dat even riskant als op wall street spelen.
@hansjeworstje: Ben ik niet met je eens. Ben zelf ook aan het kijken voor een autootje van 2.500 euro. Dat is een prima budget om mee te beginnen.
Een auto kopen voor onder de 3000, de kans is groot dat je nog geen jaar zonder problemen rijdt. Als je door spaart en met een bedrag van 9000 euro gaat shoppen heb je een nieuwe citroen c1 (of concurrent) staan. En voor minder een tweedehands, maar hoe is daar mee gereden/onderhouden? Bij (Autoweek?) klokje rond een dame met een Aygo die 200 000 km reed en alleen een keer de dynamo stuk http://www.autoweek.nl/video/3325/klokje-rond-toyota-aygo
@kritisch: 3000 of 9000.. dat is een enorm verschil. Zeker voor een starter zoals ik.

Bovendien moet je gewoon weten waar je op moet letten als je eentje gaat kopen. Als je dat weet, kun je een hele fijne en betrouwbare auto uitzoeken. En dat ie wel eens onderhoud nodig heeft, is niet meer dan normaal.
@berlinetta:
Ik kon het niet beter verwoorden.
Als je kennis hebt van techniek is het goed te doen en rij je met een big smile voor een prikje…
Heb hier thuis een sub-3000 € auto op de oprit staan die ons overal probleemloos naartoe brengt.
@berlinetta: Inderdaad! voor 2500 kun je een prima betrouwbare auto kopen zolang je maar een beetje oplet. mijn eerste auto (een duffe mazda 323 sedan uit ’92) kostte 1000 euro en heb daar 3 jaar lang zonder 1 enkele storing of reparatie mee gereden. In die prijsklasse kun je mijns insziens het beste kijken naar niet al te populaire auto’s
@tmenges: precies ik heb een 5 jaar terug nog een peugeot 306 break gekocht voor €750,- met slechts 250.000KM ervaring, hij heeft het 3,5 jaar volgehouden en zonder mankementen (op slijtagedelen zoals remmen banden na) er ging niks kapot.

Top ding
@berlinetta: precies, als 16 jarige ‘voor de lol’ een misubishi colt gekocht voor €200, anderhalf jaar door de buurt mee gereden & 1 jaar geleden weer verkocht, met de APK moesten er alleen nieuwe remblokjes & nieuwe voorbanden op!
@hansjeworstje:
3000 euro is 12x zoveel als het budget waar ik mee begonnen ben….
En zover ik weet ben ik nog nooit persoonlijk failliet verklaard….
@hansjeworstje: Sjonge wat een onzin argument. Er zijn zat auto’s te vinden die betrouwbaar zijn voor dat bedrag. En er zijn nou eenmaal mensen die niets meer kunnen uitgeven dan dat.
@hansjeworstje: dat is een opmerking die alleen gemaakt kan worden door iemand die nog nooit zonder held heeft gezeten.
@lekbak: zonder geld dus…
@lekbak: of die nog geen rijbewijs en/of auto heeft…
@hansjeworstje: je doet je naam eer aan met zo een opmerking! Tig auto’s verkrijgbaar waar je echt niet op leegloopt! Volgens jou moet zeker iedereen een lening pakken om auto te rijden? Lekker goedkoop ja…
@hansjeworstje:
Prima te doen.
Er zijn altijd leuke wagens te vinden voor zo een budget.
Je moet je oogkleppen alleen effe afzetten…
Een leuk lijst, ik zou gaan voor de Panda ruim genoeg en betrouwbaar, wat wilt een vrouw nog meer..
@misterdrogba: missdrogba wordt het dan
We zitten hier op Autoblog dus een fiets adviseren gaan we natuurlijk niet doen. Dat het positieve invloeden heeft op het lichaam van je vriendin begrijp ik, maar daar zijn natuurlijk ook andere middelen voor.

Ome Willem heeft voor je een aantal uitstekende opties neergezet. Daar valt echt niets meer aan toe te voegen. Helaas maakt het voor ons lastig om dan nog te kijken voor andere adviezen. En dat is een waar compliment naar Willem toe, sinds dat hij zich met deze artikelen bezig houdt valt het voor ons tegen om daar nog wat aan toe te voegen. Ik heb hier dus ook niets op aan te merken.

Mijn tip? Ga niet beginnen aan private leasen. Ik heb er niks op tegen, maar ik zou er moeite mee hebben om met een auto te rijden die niet echt van mij is. Er is namelijk niks leukers om te zoeken naar een geschikte auto. Daar kan ik me echt weken mee bezig houden. De zoektocht is dan ook veel leuker dan de aanschaf..

Uit het lijstje van Willem is de MG zeker te weten de tofste. Hij ziet er gewoon erg leuk uit, heeft fijne eigenschappen en mij gaf me het gevoel met iets totaal anders dan anderen te rijden. Vooral zo een op de foto is mooi. Toffe kleur, goede velgjes en je hebt er een mooie auto aan. Maar aangezien het een autootje voor het vrouwtje moet gaan worden is misschien de beste keuze wel eentje van het trio, de C1, 107 of de Aygo. Aanbod in overvloed, erg betrouwbaar en zuinig.

Succes met de zoektocht!
@viezefreddyw: Huh? Zelfs zonder linkjes moeten mijn reacties nu goedgekeurd worden? Of heb ik weer eens ergens iets fouts gezegd de laatste dagen?
@viezefreddyw: ja dat die fiets niet goedgekeurd wordt
@viezefreddyw: Ik heb hetzelfde. Zat me ook al af te vragen of ik er iets uit had geflapt de afgelopen dagen.
@viezefreddyw: voor zover ik weet is dat altijd zo geweest? of zit ik al vanaf reactie numero uno op de checklijst? dan weet ik namelijk echt niet wat ik fout heb gedaan, misschien iets te grof geweest ergens op vrijdag avond 11 uur…
@gwnbmw: Ik zou het niet weten waarom jouw al jouw reacties goedgekeurd moet worden. Misschien kan je het even vragen bij de redactie.
@viezefreddyw:
De redactie censureert erg graag de commentaar van sommige mensen.
Heb bij mijn weten nog niet grof gereageerd, wel kritisch, en dat moet kunnen vind ik!
(Ja, ik weet dat jullie dit er weer uitfilteren en vind het erg spijtig dat jullie zo snel censureren… )
We censureren niet, we hanteren wel regels van “goed fatsoen” en controleren of je nuttige bijdragen levert. Als je reacties altijd goedgekeurd moeten worden dan heb je één van die twee richtlijnen overschreden in het verleden. Gewoon lief blijven reageren, dan ga je vanzelf weer van de modlist af.
@censuurisslecht: toepasselijke naam!
Als ex-twingo eigenaar beveel ik deze van harte aan! Geen vaart in te krijgen maar verassend praktisch en ja 3 airscoops wie wil dat nou niet.
@kets: Inclusief stinkende airco
@kets: incl. vastlopende remmen
@123bat: en een goedwerkend dashboard
@foutlander: en een opgefokte agressief kijkende jongeheer achter het stuur
@123bat: anti-diefstal wieldopjes die met tie-wraps vastgemaakt zijn
@kets: “Geen vaart in te krijgen” daar zijn die bandensporen in Luxemburg het niet mee eens…
Wauw die gazelle 😍

Peugeot 107 is nogal krapjes als je langer bent dan 1.95, daarintegen is die wel vrij betrouwbaar. De Fiat panda daarintegen is in mijn ervaring minder betrouwbaar als deze langere tijden stilstaat. Heb een jaar 1 gehad 6000km op gezet en was meestal zuchten voordat hij aan was. Lekke rubbers, veel startkabels en een doorgerotte massa. Daewoo is superauto daarintegen, mn ex had er 1 van haar ouders. Nooit stuk, altijd starten en rijden.
@peug206: bij de aygo van m’n moeder zijn 2 keer de achterruitjes eraf gewaaid (slechte lijm), stuurbekrachtiging kapot met nog geen ton op de teller, de radio/cd unit is een ramp als die koud is(‘bevriest’ als het ware). Er gaat gewoon nog wel eens wat stuk, omdat het zo goedkoop mogelijk moest zijn. Maar zolang het rijdt is het prima goedkoop vervoer. En stiekem hoekt het wel lekker, als de stuurbekrachtiging werkt.
@thijsj: dat doen de meeste kleine auto’s wel. Het is het accelereren na de bocht war het probleem is
@Thijsj: Mijn vader had eerst een C1 voor zijn woon werk verkeer en daarna een 107. Allebei helemaal prima en geen enkele keer een probleem mee gehad.
@kilum: Wat heb ik gedaan dat me reactie moet worden goed gekeurd?
@kilum:
Je bent niet alleen.
Ik wou dat het eens ophield. Reacties die echt niet door de beugel kunnen zijn toch ook achteraf nog te verwijderen ??
ik ga wel fietsen
Als voorloop auto een maandje een Peugeot 107 gehad. Dagelijks op en neer van Breda naar Eindhoven +/- 50 minuten enkele reis. Echt prima te doen en als je dan de snelweg af bent kun je nog heerlijk smijten met die auto.
Suzuki Alto
Daihatsu Cuore
Nissan micro andere generatie
De scooter 👌
Arie Dirk houdt van mollig… Nee schat laat die fiets lekker staan, pak de auto!
Zelf als eerste auto een Daihatsu Cuore gehad uit 2006. Geen scheurijzer, maar heeft mij altijd van A naar B gebracht. Verbruik is zeer goed. 1:20 haal je zonder moeite. Enig puntje waar je op moet letten is de uitlaat. Bij veel korte stukjes rijden blijft er wat water achter, wat er voor zorgt dat deze gaat roesten. Uitlaat vervangen is overigens niet duur. Dus daar zal je dan ook weinig kosten aan hebben. Zelf vind ik het model nog best aardig qua uiterlijk. Binnenin ook verrassend ruim. Meermaals met vrienden van 2 meter in de auto gezeten en dat past gewoon. Al met al heel veel plezier gehad van mijn klein vierkante koekblikje :)
Uit het rijtje uiteraard de MG. anders wellicht een Subaru Justy. Vreemd dat @willeme hier niet op kwam als Subaru fan 🤔
@pinut187: ik kon het al niet geloven dat ome Willem de Justy had gemist nadat ik mijn comment plaatste en had nog eens een keer beter gelezen en natuurlijk staat hij er tussen.
@pinut187: @pinut187: ik kon het al niet geloven dat ome Willem de Justy had gemist nadat ik mijn comment plaatste en had nog eens een keer beter gelezen en natuurlijk staat hij er tussen.
@pinut187: wat heb jij er een bende van gemaakt…
A segmenters bleeeeeh, behalve de nieuwe twingo die is wel geinig. Ik zou liever fietsen…
Ik mis de bijna briljante Nissan Note, maar die valt net buiten budget ben ik bang…?
Zeker ook even kijken maar een citroen C2, vind ik super rijden, en zijn ook wel binnen budget te vinden
Apart dat de Suzuki Swift niet genoemd wordt:

dit: http://www.autowereld.nl/suzuki/swift/1-3i-5-deurs-18148114/details.html

betrouwbaar, praktisch, en nog ook best leuk om aan te zien voor in zijn segment!

misschien wat over je budget, maar zeker waard
Ik weet niet hoe ver mevrouw moet fietsen of wel/niet door de stad maar ik had anders toch een leuk scootertje overwogen, goedkoop(aanschaf, onderhoud etc.) In de stad vaak sneller en toch enigszins meer rijplezier dan dit soort gebakjes
@willeme Zou mijn reactie door de keuring mogen?
On it! Helaas nog meer te doen hiero ;)
@MauritsH: Geeft niets, i don’t blame anyone. Het viel me alleen op dat hij goedgekeurd moest worden terwijl er geen linkjes in stonden. Heb ik nooit eerder gehad.
@viezefreddyw: Klopt, viel me onder dit advies bij meer reaguurders op. Ik laat het @autoblogger even weten! :)
Ik kan vertellen wat ik gedaan heb. Ik kocht eerst een aftandse Skoda Felicia. Absolute rommel. Doet dat dus NIET! ;-)

Daarna kocht ik mijn huidige wagentje. Een Mitsubishi Colt uit 2003, wel een CJ0 nog. Met Xplod pakket (airco, spaakwielen, blauwe interieur details en een paar Xplod stickers ;-)). Mijne is exact als deze:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/282380340?asrc=st|as

Ik kocht hem met een vergelijkbare kilometerstand. Maar wel voor veel minder geld. Die van mij heeft namelijk best wel wat hagelschade. Dat maakt mij niks uit, voor de prijs wel en verder is ie ook schadevrij.

Ondertussen ben ik al 6 jaar hartstikke fier op het ding. Het is geen bochtenridder of snelheidsduivel, maar heeft goede stoelen, rijdt comfortabel, heeft airbags, volgens mij wel zuinig met de peut (geen idee, ik tank als het lampje aan gaat), airco, voor twee personen en kratjes pils ruim genoeg en stiekem vind ik het gebakje best mooi in mijn uitvoering…. (echt!)

En hondstrouw! 6 jaar en 50 duizend kilometer verder en het enige mankement buiten normaal onderhoud was een lekke uitlaat en de accu was aan vervanging toe. That’s it! Kan ik je van oprecht aanbevelen! Top ding, gaat voorlopig ook nog niet weg, heb ik besloten terwijl ik deze reactie aan het typen was.
@Rob: ooit ook nog gehad, en inderdaad best een lekker autootje, zeker voor het geld. Wel altijd last van koplampen in je spiegels, omdat je vraag laag zit.
Weinig tot geen problemen mee gehad, maar spruitstuk schijnt wel een risico te zijn, is erg kostbaar…
Rijdt trouwens 1:14 ongeveer, bij normale rijstijl.
2 ruggen voor een fiets?
Oplichters
Private lease is vooral een berekening die je moet maken, kijk wat de afschrijving, MRB, verzekering en onderhoudskosten gaan worden en vergelijk dat met het maandelijkse bedrag dat je aan de lease kwijt zou zijn. Benzinekosten kunnen ook een factor zijn, maar ik denk niet dat dat verschil gaat uitmaken. Ik gok dat je qua afschrijving over 4 jaar 45% van de waarde bij aankoop terug gaat zien. Voor private lease is een keurmerk bedacht. Dan weet je zeker dat je aan het eind van de looptijd niet de sigaar bent als je een krasje hebt. Info over privélease en het keurmerk kun je hier vinden: https://www.keurmerkprivatelease.nl/home

Je kunt natuurlijk ook voor een elektrische fiets gaan, is een stuk goedkoper dan een auto.
Als je goed zoekt kan je ook lease aanbiedingen vinden onder de €200,- p/mnd. En rond die koers incl. een paar opties. Als je nieuw wilt rijden miss wel een betere deal dan kopen, maar ik ben er nooit voorstander van. Alle haakjes en ogen, maken het niet geheel zorgenvrij.

De Smart Fortwo is met kleine stukjes een prima auto, en veruit het goedkoopst in vaste lasten.

En de Panda is het leukst. Al vind je ze alleen met die vieze gele, oranje en blauwe interieurs… Moet je ding zijn…

Maar als ze het fietsen eigenlijk prima vindt…
Hou het daar lekker bij, en ga samen goed op reis. Rondtrekken voor een maand of twee, in Azië, Zuid-Amerika of wat je aantrekt.
Dan besteed je het geld in een onvergetelijke (levens)ervaring. En van de maandelijkse besparing kan je volgend jaar weer!

Dat is mijn beste advies!
Wat dat leasen betreft; houd er rekening mee dat niet iedereen zomaar een auto kan privé-leasen doordat daar (net als bij een lening) een kredietcheck wordt gedaan. Ook als je op korte termijn van plan bent een woning te kopen moet je er rekening mee houden dat een private lease auto bij het BKR als lening wordt geregistreerd, en dus van invloed kan zijn op de hoogte van de hypotheek die je kunt opnemen.

Wat de auto’s uit dit lijstje betreft; van de C1/Aygo/107 weet ik dat de stoelen niet in hoogte verstelbaar zijn. Als je zoals ik wat langer bent, kan dat een onprettige zitpositie opleveren. Ik weet niet hoe het met de andere auto’s uit het lijstje zit, die heb ik niet (proef)gereden.
Als de vriendin liever met de fiets naar haar werk gaat, zou ik haar lekker laten fietsen.

De afstand woon-werk verkeer is waarschijnlijk niet zo heel groot, daarom kun je ook out of the box denken en voor zoiets gaan:

http://link.marktplaats.nl/m1059538095?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=86881

Zit nog iets boven je budget, maar dit verdien je snel terug t.o.v. de vaste lasten van een echte auto.
De auto’s waar ik ervaring mee heb:

Citroen C1/107/Aygo: Prima auto voor wat kleine afstanden. Als je wat groter/zwaarder bent kunnen de stoelen wat tekort doen. Ze geven geen zijdelingse steun en zijn erg compact. De auto an sich is vrij basic dus probeer wel voor een versie met airco enz te gaan. Dan heb je spannende luxe als centrale portiervergrendeling, stuurbekrachtiging en electrische ramen er gelijk bij. Motortje is prima, rijdt best vermakelijk en als je em goed doorhaalt kun je er nog wel wat snelheid uit toveren.

Fiat Panda: M’n moeder rijdt een 1.2 met airco en lichtmetalo’s. Is voor haar een 3e kind, ze is er echt heel gek mee. Ruimte, best goede stoelen, airco en electrische ramen etc etc. Rijdt zuinig maar niet super snel. Wel betrouwbaar gebleken, ding heeft echt nooit wat.

Renault Twingo: Zou mijn aanrader zijn. En als je goed zoekt en geluk hebt tik je een Initiale met de 1.2 16V op de kop. Die hebben 75pk en dat sjouwt best door in zo’n licht ding. Bovendien heb je dan alle luxe. leer, climate etc etc. Rijdt erg leuk en vanbinnen heel ruim voor zo’n kleine auto. En de stoelen in de Initiale zijn comfortabel. Bovendien vind ik hem nog steeds fris qua design en met een open dak (Initiale had glas, de Soleil stof, wel even checken op lekkage en schimmel) had je toch een beetje het cabrio gevoel!

De Daihatsu YRV: Ooit eens een Turbo ingeruild, echt een leuk speels ding. Verder geen ervaring mee maar ik heb er wel mee gelachen, rondje industrieterrein!
Die fiets 😂😂 @willeme is van alle markten thuis!
Ford fiësta
Ford Ka
Seat Arosa/Volkswagen Lupo (ja is VAG ik weet het)
Opel corsa
Citroën c2

Is redelijk wat keus toch in dit segment? Of heb ik ergens wat gemist waarom deze modellen niet zouden kunnen?

Misschien is bijvoorbeeld een suzuki vitara of daihatsu terios nog een optie. Valt buiten het a-segment maar zijn super leuke karretjes om mee te rijden! Niet geschikt voor op de snelweg maar daarvoor om zo meer op onverharde wegen :D
@spruitstuk: Arosa zou ook mijn keuze zijn. Voor dat geld is zelfs een 1.4 16V Sport met 100pk wel te vinden.
@menaz: jammer genoeg nog nooit in gereden dat lijken mij wel fantastische gooi en smijt karretjes! Ligt van gewicht en lekker klein. Clio rs van een aantal jaar oud past ook wel in die categorie, alleen een betaalbare orginele in goede staat is niet haalbaar met dit budget.
Maar de vraag is natuurlijk of Dirk Arie zo’n wagentje voor zijn geliefde een goed idee vindt…
Een twingo kan ik zondermeer afraden (de genoemde serie) en dan vooral omdat de onderdelen schijnbaar van 25 karaats goud gemaakt zijn… repareren is er niet bij n tweedehands zijn de spullen niet zomaar voorradig.

De Panda kan ik dan weer WEL van harte aanraden. Rijdt best redelijk en is ruimer/praktischer dan veel b-segmenters. Onderdelen goedkoop en zelfs de officiële dealers maken het niet te gek met de prijzen.
Prima auto’s voor echt heel weinig euro’s.
Misschien ook handig te weten over wat voor type traject we spreken? Gaat het om een trip door de stad? Of moet ze ’s avonds alleen over boerenweggetjes?

Over de Panda 1.4 hoor ik hele positieve verhalen. Voor de rest… Ga voor een Japanner, maar let op dat bijvoorbeeld de Micra ook is geleverd met “Renault/Nissan” motoren.
De smart is een prima rolschaats. Wendbaar, plastic deurpanelen (geen deur-opengooi-schades), makkelijk in te parkeren. En voldoende voor de boodschappen: er passen 2 kratjes achterin. En als er niemand mee gaat kan de bijrijdersstoel plat en heb je voldoende ruimte om eens wat groters mee te nemen. Neem wel de 451, die schakelt minder traag en het motortje kan heel wat meer hebben.
Mijn vrouw is Panda verslaafd. Haar vorige Panda heeft het zo’n 7 jaar uitgehouden zonder enig noemenswaardig onderhoud (alleen olie wissel gedaan en een keer remblokken) heeft vier deuren en rijdt best prima. Ze heeft nu een nieuw type Panda, die rijd aanmerkelijk beter, ook de turbo speelt daar een rol in… Maar Panda, dikke prima! (100hp ook leuk)

Punto daarentegen was drama…
Waarom geen renault twizy? Niet echt een auto, maar beter dan een fiets…
@autogedrocht:
Mag je de snelweg op met zo’n ding?
@Rob: het schijnt te mogen, maar je kan niet harder dan 80….
Ik heb zelf een Peugeot 205 aangeschaft met een felle 1.4, 75pk op 800 kilo en dat merk je! Heerlijk sturen en je hoeft er geen kloot aan te doen. En met gele koplampen, gti spoilertje en een uitlaatsierstukje rijd je niet eens voor lul, echter voor 3000 euro kan je natuurlijk ook een 1.9 motorswap doen met 130 pk… zucht… 😜
@theyoungsaablover: daar dacht ik ook aan! Voor €1000 ben je in het begin echt wel klaar, en dan zelf eventueel af en toe wat onderhoud doen. Iedere keer als ik in de auto van pap of mams rij en ik kom er 1 tegen krijg ik direct de neiging er een te kopen (maar ja, studeren is duur.) Waarom zou je in een suf bakje als een 107 gaan rijden als je voor veel minder geld een 205 met karakter kan kopen? Tot zover mijn 205-fanatisme
@peugwow: haha, die van mij was anders maar 300 euro en ik heb er niks mee te doen gehad👌 grote beurt gehad nwe apk enz enz en nog steeds niks aan hoeven doen zelf 👍👍 hij rijd heerlijk :)
@theyoungsaablover: oh wauw goeie deal dan! Wat zijn je ervaringen kwa ‘meekomen in het verkeer’? Ik weet dat ze op B-wegen heel leuk zijn maar is het op de snelweg nog een beetje uit te houden?
@peugwow: sterker nog, je kan heel goed meekomen zelfs! Hij trekt er best wat auto’s uit. De ka van mijn moeder is daarentegen draaaaama. Dit is echt leuk rijden gewoon, en echt hele lage kosten!
@theyoungsaablover: goed om te horen! Begint nu toch wel weer te kriebelen, echter ik zou hem vooral gebruiken om vanaf mijn studentenstad (Delft) naar mijn ouders in Twente te komen, want de trein is op dat traject echt een drama. Nu leen ik al af en toe de 306 van mijn moeder, die trouwens ook erg goed op de weg ligt :p. Helaas zou ik erg veel geld kwijt zijn aan benzine als ik met een eigen 205 vaak op en neer ging… Ooit 1 keer een op LPG gezien op MP, die had ik echt direct moeten kopen achteraf gezien
@peugwow: ik rijd over het algemeen pittig en daarmee rijd ik toch nog 1:15. Tja het blijft een oudje he dus het is best netjes wat hij haalt! Btw, ik woon ook in twente heuj 💪 de 1.1 zal ongetwijfeld zuiniger zijn maarja die is dan ook stuk minder pittig met 55pk…
@theyoungsaablover: haha dat is heel keurig hoor! Als ik echt rustig zou rijden moet dat in de 306 ook haalbaar zijn… Ik denk dat de 1.4 juist ietsje zuiniger is dan de 1.1, omdat die er minder hard voor hoeft te werken lijkt me. Maar bedankt voor de info man, misschien dat ik komend schooljaar toch overstag ga :)
Mitsubishi Colt met een 1.3. 95pk het meeste van bovenstaande auto’s en veel meer auto dan een c1.
3000 is het maximale budget toch? Dan heeft het geen zin om auto’s te noemen die boven dit budget zitten. Ik zou een beetje marge houden voor eventuele reparaties e,d, dus uitgaan van max 2000-2500 euro.
Voor slechts 2 personen is er genoeg keuze. En mocht eventueel gezinsuitbreiding (op termijn) op de planning staan dan kun je met zo’n kleintje ook nog prima uit de voeten.

A segmemt auto’s zijn polulair wat niet zonder reden is. Dat vind je ook terug in de aanschafprijzen. Misschien een idee om ook een segment hoger te kijken en in het b-segment te gaan shoppen? Dan wordt de keuze alleen maar groter. Heb je iets meer auto voor misschien nog minder geld. De meerkosten van wegenbelasting en verzekering vallen, zeker op maandelijkse basis, heel erg mee. vaak is het een paar euro per maand meer.

Dan krijg je al snel auto’s als de Peugeot 206, Renault Clio, Opel Corsa, Fiat Punto, VW Polo e.d. En ga je dan eens de snelweg op dan kom je prima mee met het overige verkeer. Een 106/107 e.d. of Smart horen daar gewoon niet thuis. Voor in de stad om even een boodschap te doen prima.
Vergelijking tussen een Seicento en een (Nuova) Panda gaat mank. Beiden auto’s zijn voor een verschillende doelgroep op de markt gezet. De Seicento is meer voor alleenstaanden/jongeren en in Sporting uitvoering zelfs sportief te noemen. De Panda is meer voor kleine gezinnen. Vaak met een maxi cosi op de achterbank of oudere mensen die de iets hogere instap ook kunnen waarderen.
@milan0: punto laten staan, uit ervaring (en die van anderen in de omgeving) hoop ellende.
Arie en autoblog bedankt! Ik bevind mij in exact dezelfde situatie. Hulde.
Smart forfour – degelijk, ruim, verschuifbare achterbank, net zo zuinig als een A-segmenter en distrubutieketting die niet lubbert. Alternatief: Panda. Vriendin van me heeft een 2004-tje met bijna 3 ton. Gaat lekker door :).
Leasen voor 10.000 km per jaar ??
NOOIT doen dus ..

Twingo + een heerlijke fiets ..
Of een Lancia Ypsilon 2003 ..

Fietsen staat ver boven de auto betreffende “rijbeleving” ..
Maar wil je een auto kopen .
Meer dan zat keuze voor 1000 euro ..
De meeste zijn prima auto’s ..

Voelt het goed .. Dan is het goed ..
Dat is het enige echte aankoop advies dat ik je kan geven ..
@lincoln:
Lancia Ypsilon, dat zou zeker mijn keuze zijn!
Nissan micra is kwa uiterlijk vreselijk maar na er in Istanbul de straten mee onveilig gemaakt te hebben kan ik hem wel waarderen, Voelt niet aan als een super kleine auto.
Late Twingo 1, praktisch betrouwbaar en zat onderdelen voor handen

Nissan Micra, niet mooi maar wel donders betrouwbaar.

En de Ypsilon, niet geliefd omdat Lancia en daarom goedkoop en zeker een goed autootje.
@desjonnies: de twingo moest eruit omdat die niet te betalen bleek… 1500 tot meer dan 2000 euro aankosten per jaar..voor reparaties en onderhoud. Daarbij vergeleken kostte een nieuwe Panda incl financiering geen drol.
@w0o0dy:
Jammer voor je zo een ervaring.
Onze tweede Twingo 1 heeft net met 38000 heuse kilometers een nieuw distributiesetje gekregen.
DIng ziet eruit als nieuw en rijdt ook zo.
Een late 16-klepper
Mijn advies, koop voor tussen de €1500 en €2000 en late Saxo/106 met 1.1i of 1.4i. Kosten geen drol in onderhoud en wegenbelasting en iedere monteur kan er makkelijk aan werken.
Superbetrouwbaar, zuinig en véél meer auto dan zo’n drieling of aanverwant.
De YRV is ook een lekker autootje, iets duurder in aanschaf en onderhoud, maar verschrikkelijk veel auto voor zijn gewicht.
De opa van mijn vriendin heeft er een en het rijdt erg goed voor een a/b segmenter.
@noudjuh: en iedereen denkt hetzelfde. Leuke en goede wagentje maar je kunt veel betere deals scoren als je niet net als de rest van Nederland denkt. Ze zijn gewoon te duur voor wat het is.
Ik zou een segmentje (of twee) hoger zoeken, zoals @milan0 al aangaf. Mijn advies:

Alfa 147, want Alfa.

*mic drop*
Koop de vorige versie van de Volvo V40, geweldige auto doet het altijd, rijdt prima en ruimte genoeg..
Hier voor mijn vriendin een twingo geregeld op aanrader van mijn moeder & zus, absoluut niet mijn ding qua rijden maar de dames hier zweren er bij….
Die Smart is echt het slechtste advies ooit. Na 100.000 km grote kans dat je motorblok kapot loopt, lekken regelmatig water, willen soms niet meer schakelen en ronduit moeilijk om aan te sleutelen.

Als ex Nissan monteur kan ik je de Micra echt aanbevelen. Het is echt een verschrikkelijk lelijk hok maar ongelofelijk betrouwbaar. In de 2 jaar dat ik bij de Nissan dealer werkte is daar nog nooit een motorblok van een Micra uit elkaar gehaald. Tevens hebben ze een distributieketting wat weer in kosten scheelt. Het enige is de koplampen die moeten nog wel is vervangen worden omdat ze wazig worden.
Die MG ZR heb ik wel eens mee gereden. Dat was zelfs nieuw al een beroerd en gedateerd ding.
Wel iets ouder maar ik zou zeggen 1e type yaris 😉
Uit het lijst: beide Daihatsu’s en de Micra. Zeker weten. Maakt me echt geen drol uit, wat de omgeving van me denkt als ik een Daihatsu zou kopen.

Duiten: Alto? Swift? Starlet? Vivio? 121 of 323?
Clio II Ph 2 1.6 Dynamique! Jaar lang fijn mee rond gereden, goedkoop in verzekering en wegenbelasting, 110 pk dus lekker vlot voor zo’n klein autootje en stuurt ook nog eens goed. Rijd ongeveer 1 op 14.
Als ik over een fiets praat dan heb ik het over een Colnago of Pinarello (Dogma) afgemonteerd met een Campa Super Record groep.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).