Autoblog advies: autoverkoper wil auto kopen voor 5 mille

Auteur: , 67 Reacties

En snel ook!

Opel Astra GTC

Het zal je maar overkomen als gynaecoloog, dat je zelf moet bevallen. Of dat je als tandarts een kroon in je gebit moet laten plaatsen. Of dat een autoverkoper een auto zal moeten kopen. Het overkomt Autoblog-lezer Kareem. Binnenkort stopt hij met zijn baan als autoverkoper. Eerst mocht hij nog van huis naar zijn werk pendelen in een Citroën C1 van de zaak, maar nu heeft Kareem een nieuwe baan (gefeliciteerd!) en moet hij zijn auto inleveren. Bij zijn nieuwe aanstelling heeft hij geen auto van de zaak tot zijn beschikking, dus gaat hij zelf op zoek.

Kareem zoekt niet een auto als de Citroën. Het mag wel een maatje of twee groter en comfortabeler, zonder meteen te duur te worden. Ondanks het gestelde budget wil Kareem een niet al te oude auto of een auto met enorm veel kilometers. De reden is eenvoudig, Kareem wil er de komende 3 jaar in elk geval nog mee vooruit kunnen. Met de kilometers die hij verwacht te maken, kan er zo’n 105.000 kilometer bijkomen. De autoliefhebber in hem zou graag iets sportiefs en bijzonders willen, maar hij weet dat dat erg lastig kan worden qua budget. Uiteraard heeft Kareem heeft de tabel ingevuld:

Huidige /vorige auto's:Citroën C1
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Beide
Budget:€ 5.000
Jaarkilometrage:35.000 km
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf andere auto:Nieuwe baan, huidige auto van de zaak moet ingeleverd worden
Gezinssamenstelling:Alleen
Voorkeursmerken /modellen:
No-go modellen / merken:Al het (te) oude spul

Peugeot 308 1.6 HDi XS
 (T7)
€ 5.000
2007
120.000 km

Volgens de heren van TopGear is het de slechtste auto ooit gebouwd, op de Lexus SC430 na. Dat is deels terecht. Het is een inspiratieloos stuk blik. Zeker in het grijs met kleine wieldopjes. Je krijgt echter wel veel waar voor je geld. Want voor 5 mille kun je exemplaren vinden die net iets meer dan een ton gelopen hebben. Kijk, dat is wel even lekker beginnen. De meeste 308’en zijn redelijk goed uitgerust (airco en radio zitten er meestal wel in). Nog een voordeel van de 308: het interieur. Dat was zo slecht nog niet. Op kleine details na gewoon een prima dashboard. Fijne zitpositie ook. De dieselmotor is prima, maar kent een paar kleine aandachtspunten.

Peugeot 308

Seat Leon 1.9 TDI (1P)

€ 5.000
2007
155.000 km

Iedereen wil een A3 en zoekt een Golf, maar deze Seat Leon is ook een aardige aanbieding. Want de Golfjes en A3’tjes voor 5.000 euro hebben over het algemeen veel meer kilometers gelopen. Ook is het lastig zoeken naar een mooi, origineel exemplaar. De zoektocht naar een Leon verloopt gemakkelijker. Qua uiterlijk is het een mooie auto, mits voorzien van een goede kleur en velgen. Anders is het een beetje een anonieme auto. Aan het interieur kun je zien waarom een Golf en A3 duurder zijn. Alles zit op de goede plek, er is voldoende ruimte en de afwerking is niet onaardig. De gebruikte materialen zijn echt ondermaats. Maar als je je daar overheen kunt zetten, dan heb je een auto die technisch gelijk is aan de Golf en A3. De 1.9 TDI motor is niet zo vlot als de 2.0, maar is nog een ouderwetse doordouwer. Met name het verbruik van die blokken is wel lekker.

Seat Leon

Opel Astra GTC 1.9 CDTI Cosmo (H)
€ 5.000
2007
165.000 km

Met GTC-uitvoering probeerde Opel wat meer sjeu te geven aan de Astra-range. Dat lukte zowaar. Opel had (toen al!) door dat de vraag naar de driedeurs hatchback af zou gaan nemen. Ze kwamen met een smakelijke, sportieve variant, de GTC. Zeker aan de achterkant heeft de auto een heel herkenbaar uiterlijk. Het interieur is standaard Astra, maar dan met sportstoelen. De 1.9 diesel in samenwerking met Fiat ontwikkeld en kennen we als een fijne motor. Om te rijden verzet de Astra geen maatstaven, alhoewel de extra toegenomen scherpte (ten opzichte van de vijfdeurs) welkom is. In het budget zijn er niet veel te vinden met een redelijke kilometerstand.

Opel Astra GTC

Fiat Bravo 1.9 Multijet Emotion (198)

€ 4.500
2008
165.000 km

Het is een beetje een lastig verhaal geweest met de Fiat Bravo. Het was niet het succes wat iedereen had verwacht. Jammer, want de auto kent veel goede punten. Ten eerste het uiterlijk. Dit is gewoon een knappe hatchback. De Multijet motoren zijn uitstekend en trekken er flink aan. Echt een prettig blok om veel langere ritten te doen. Dat geldt niet voor de stoelen. Die zijn namelijk niet voor iedereen even prettig, met name als je wat langer bent. Andere nadelen zijn er ook. Het onderstel is OK, maar iets te zacht. Je verwacht een iets strakker weggedrag. Een strakker stuurgedrag ook. Zeker rond de middenstand is de besturing zo vaag als een D66’er in formatieonderhandeling. Om dat het een wat lastigere occasion is, betekent dit wel dat je veel waar voor je geld krijgt. Een model uit 2008 met dik anderhalve ton is gewoon mogelijk. Kijk, dan zijn die ‘strakke rijeigenschappen’ ineens een stuk minder belangrijk.

Fiat Bravo

Ford Focus 1.6 TDCI Titanium
 (DA3)
€ 4.750
2008
180.000 km

Mocht je wel waarde hechten aan een strakke wegligging en fijn stuurgedrag, kijk dan niet verder. Het is soms lastig een vinger erop te leggen, maar de Focus is zo’n auto die gewoon ‘erg lekker rijdt’. Schakelen gaat met net even wat meer gevoel, evenals het sturen. In het budget kun je diverse kanten op. Een pre-facelift exemplaar met weinig kilometers (anderhalve ton) of een post-facelift exemplaar met wat meer. De 1.6 diesel is een prima blok, met een paar eigenaardigheden. Voordeel is wel dat je er écht zuinig mee kunt rijden. Daarbij lopen ze redelijk stil en soepel. Past perfect bij de auto. Het interieur is net even wat minder frivool. Stoelen zijn wel een stuk fijner. Toppertje dit.

Ford Focus

Toyota Auris 2.0 D4-D Dynamic Business
 (E150)
€ 5.000
2008
200.000 km

Moet je vooral heel erg op safe willen spelen, dan is een Toyota een uitstekende keuze. Veel saaier dan een Toyota Auris wordt het niet. Je kon de Auris krijgen met twee diesels. De 2.2 liters zijn enorm krachtig, maar kennen wat Toyota-onwaardige kuren. De 2.0’s daarentegen blijven maar draaien. Dus hier kan met gemak nog een ton bijgereden worden, mits het onderhoud correct wordt uitgevoerd. De Auris rijdt OK, de 2.2 diesels hebben een hoogwaardigere achterwielophanging. Het is gewoon een degelijke, veilige en comfortabele auto. De zitpositie is net even wat hoger dan bij de andere auto’s. Misschien niet spannend, maar zeker het overwegen waard.

Toyota Auris

Alfa Romeo 147 1.9 JTD Impression
 (937)
€ 4.500
2007
190.000 km

Zo’n robuuste naam als Toyota heeft Alfa Romeo niet. Dat is raar, want beide fabrikanten maken al heel erg lang auto’s. Maar wat de Auris mist, biedt de 147 wel. De 147 is een zeer fraaie hatchback. In het budget kun je kiezen uit hele late exemplaren van na de facelift. Echt mooier is de auto daar niet van geworden. Het interieur kreeg wel een welkome upgrade. De 1.9 dieselmotor is een fijne. Er zijn genoeg mensen die er 3 ton of meer mee rijden. Er zijn ook voldoende Alfa’s 147 compleet uitgevoerd met mooie lichtmetalen velgen en lederen bekleding. Er staat echt wat moois voor de deur. Ook om te rijden merk je dat Alfa zich bekommerd om jou, de bestuurder. Het stuurwiel is preciezer en reageert directer. Het onderstel is uiterst uitgewogen, zonder oncomfortabel te zijn. Het onderhoud kan wat hoger uitvallen, de punten waar je op moet letten vind je hier.

Alfa Romeo 147

YOLO: Mercedes-Benz S400 CDI
 (W220)
€3.500
2003
420.000 km

Leuk, al die hatchbacks. Maar wat als je nu net even wat meer wenst. Meer ruimte, meer comfort, meer uitrusting en vooral meer motor. Deze Mercedes heeft een 4-liter V8 dieselmotor onder de kap met dubbele turbo. Qua snelheid zit je wel goed. Het was één van de eerste diesels destijds die begrensd waren op 250 km/u. Ok, het verbruik ligt wat hoger. En je zal meer kwijt zijn aan onderhoud. En onderdelen. Ook de verzekering zal hoog uitvallen. Evenals de wegenbelasting. Oh, en diesel of niet, dit wil behoorlijk zuipen. En met deze kilometerstand weet je dat je een aftandse roestbak hebt. Maar stel dat alles meevalt. Stel dat de beurt slechts 1.000 euro is en een poetsbeurt voldoende is om hem er mooi uit te laten zien. Dan heb je wel een bijzonder fijne auto. Maar reken daar maar niet op. Vandaar Yolo.

Mercedes-Benz S400 CDI (W220)

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



67 reacties

Vast niet vrijwillig gestopt met zijn baan als autoverkoper ..
@lincoln: en waarom niet?
@lincoln: Leg dat is uit. Waar kun je dat uit de tekst halen?
via Android app
@simonferrari: leg dat EENS uit!!
@autodrop: Sorry, toe aan weekend.
via Android app
@simonferrari: Hertog Jan en ik vergeven je.
@autodrop: EN IK VERGEEF HET JOUW
via Android app
@aeromax: *jou.
@simonferrari: Leg dit is in.
@lincoln: Bromsnor is er ook weer…ooh nee hij is de hele dag op AB
Een Gynaecoloog die zelf moet bevallen heeft er inderdaad eentje zelf nodig en een Tandarts kan onmogelijk zelf iets aan zijn/haar gebit doen, maar een beetje verkoper heeft genoeg verstand van zaken(De eerste die de term stealers gebruikt gaat door voor de hoofdprijs) en contacten om Autoblog niet te hoeven raadplegen
@noosaheads: Beetje kort door de bocht. Onder het motto “twee weten meer dan één” kun je altijd een aanvraag indienen, ook als je voldoende kennis van zaken hebt. Het kan maar zo zijn dat in het artikel van @willeme of een van de reacties een auto staat waar je zelf nooit aan gedacht zou hebben.
@edge: Volgens mij heb je over het woordje ‘contacten’ heen gelezen…
@noosaheads: sommige dealers/verkopers weten ook niet meer dan wat in de brochure staat. Monteurs daarintegen is een heel ander verhaal
@peug206: Ken je feiten. Importeurs werken al jaren met verplichte jaarlijkse assessments om (verkoop) personeel te testen op o.a. productkennis. Nog buiten de rollenspellen en mysterieshoppers. Toen mijn broer van BMW naar Mercedes ging moest buiten twee sollicitatieronden, het assessment en twee rollenspellen ook nog een psychologische test doen.
Ga je niet redden door alleen de brochure door te bladeren.
@noosaheads: dat zijn dealers. Daar haal je weinig occasions voor 5k. De gewone occasiehandel op de hoek heeft echter niet altijd alle kennis paraat. Logisch, want wij weten ook niet alle tekortkomingen van elk merk en model.
@peug206: Daar heb je gelijk in, maar ik ging in eerste instantie in op het verhaal dat een verkoper genoeg kennis van zaken heeft en contacten. Collega’s ex collega’s handelaren en/of contacten weer daarvan.Als ik nu denk, ik heb een auto nodig; rij ik van de week met pareltje van 5k weg.Misschien wel eentje die ik zelf heb ingeruild.

Ik zeg je wel eerlijk dat ik er vanuit ging dat die jongen bij een dealer werkt. Al moet het bij een nette handelaar niet anders zijn.
@noosaheads: meestal weten de duurdere handelaren wel wat ze hebben staan. Maar ik ben op zoek naar een goedkope ragbak, en dan kom je ze ook anders tegen ;)
@Edge: nu ja, de suggesties zijn hier gewoon de klassieke hatchbacks, dus hij zal niet veel wijzer geworden denk ik. En een S klasse met een massa kilometers natuurlijk…
Ik zou gaan voor de Leon. In 2,5 jaar tijd probleemloos 125k gereden op een los contactje van de stoel airbag na.
@ahs1979: hier niet probleemloos. Mijn vriendin heeft een Leon 2.0 Tdi gehad, de beurten vond ik heel erg duur en er was altijd wel wat kapot.
@rufctr01: ik had de 1.9 TDI, maar weet inderdaad dat de 2.0 zeker met roetfilter wel verhoogde kans op issues had.
@ahs1979: de Leon heeft echt een verschrikkelijk achterhaald interieur…

De Ford lijkt me de meest logische keuze: goed weggedrag, zuinig en een modern uiterlijk.
Zeker de Yolo!! Je loopt er op leeg, maar de rest is te saai voor woorden… Er is vast een iets kleiner gemotoriseerde Merc voor een goede prijs, want die km-stand is wel een beetje extreem…
De 147 graag, zeker de mooiste uit het segment. Rijdt heerlijk en de jtd-blokken zijn beresterk.
Ik was klaar wakker, maar viel toch haast in slaap bij het lezen van dit ooooh zoooooo saaie advies!
Niet best als je als autoverkoper hier advies voor nodig hebt.
Kraak noch smaak
Ik zeg als Yolo: https://www.autotrack.nl/tweedehands/mg/zt-t/36309161 niet te oud. Voldoende ruimte, voldoende snel, redelijke km stand.
@jpoers:

Geniaal .. gewoon at random een auto die voor 5000 euro te koop staat doorlinken ..
@lincoln: Ah joh dat heeft de AB redactie ook gedaan met dit inspiratieloze lijstje.
@str8six:

Nope .. prima suggesties ..
Zijn allemaal degelijke diesels ..

Had voor de yolo eigenlijk een Lancia jtd mogen staan om het iets relevanter te maken ..
@jpoers: da’s geen diesel. Gelukkig heb je m ook met de 4 cilinder diesel van BMW, fijne auto.
@rrvliet: de diesels met redelijke km stand zijn gauw 2000 duurder, dus wat je daarmee bespaart kan je nog wel iets voor verstoken. Daarnaast rijdt de met benzinemotor ook zalig.
De Seat, Ford en Toyota zijn verstandige keuzes.
Die 400cdi zou ik lekker van wegblijven. Een 320cdi is dan niet zo snel maar wel een veel betere motor. Goed zoeken naar een 147. Die vind je soms nog met lage km standen. Blok tokkelt wel door. Als je een knappe treft heb je er wel een leuke auto aan. En anders een Octavia diesel. Zelfde tech als de Seat enz. maar wel veel meer ruimte. En soms tref je die ook nog met lage kms.
Genoeg keuze. Meeste wagens in de lijst zul je he geen buil aan vallen. Zou voor de Leon of de Focus gaan.

Die rode Focus op de foto heeft trouwens een voorbumper die ik niet ken, met die mistlampen zo.
Hoe lager het bedrag wat je kan besteden hoe minder leuk het is.

Al is het opgegeven AB rijtje wel erg gaap op de S klasse na.
De Auris overwoog ik wat jaren geleden ook, maar door de te suffe bips zie ik er rond 60 jaar oude antieke Zeeuwen een exemplaar bezitten en dan uiteraard de hybride variant.
De huidige Auris vind ik een stuk scherper uitzien, en kan ik gerust wel in het rijtje Volvo V40 zetten. Trouwens, waarom kiest Kareem geen Volvo V40. Pak de eerste lichting, en kijk of je niet voor rond de €9500,– er een kan vinden.
@tarquesh: Zijn budget is €5000,- ik gok dat hij dan niet voor een Volvo V40 opeens bijna het dubbele neer kan leggen.
Opel Corsa 1.3 cdti van 2011. Super leuke auto met de nodige basis luxe. Mn ouders rijden er een en die is gechipt naar 125 pk(volgens ZIP). Echt een leuke pk gewicht verhouding met best veel koppel voor zo’n auto. Na 160.000 km loopt dat ding nog steeds super. Alleen keer rubber ringetjes van de injectoren waren lek en de airco kapot
Een diesel en een lage km stand en een budget van 5k… koop dan maar een diesel met een wat hogere kmstand. Ik koop liever een diesel met 200/300k op de klok dan met 100k.. als ik moest shoppe in het budget van 5k
Nog enkele sugesties:

Goedkoop en toch kloek. Volkswagen Jetta TDI 2006-2011.
Onverwoestbaar en snel. Honda Civic ctdi 2006-2012.
Weer een Volvo. C30.
Ik mis de Mazda 3 in dit lijstje
@pordon: oké laat maar, die zijn er niet met diesel voor die prijs.
Een nieuwe studie…
Wat een gemakkelijke keuze. Kies de Focus. Wat een heerlijke auto is dat!
@lacker: mee eens. De leukste en waarschijnlijk ook de beste van dit rijtje. De Auris heeft mogelijk een betere kwaliteit maar ook een enorm hoog risico te verongelukken wegens in slaap vallen achter het stuur.
Ik zou gaan voor een Audi A3 Sportback uit Duitsland. Voor dat budget kan je makkelijk 1 met panoramadak aanschaffen bij onze buren. Na 2 jaar rijden blijft de auto hetzelfde waarde behouden.
Ik zou voor een betrouwbare auto op LPG gaan. Maar goed, diesel… Geen idee. Uit het lijstje: de Alfa, Fiat of Ford.
Als ik zoek kom ik vooral bestelbusjes tegen en kleine meuk. Geen leuke of bijzondere auto’s. Misschien als je de leeftijd en KM-grens weghaalt: Alfa 156 SW.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=319085755
Of Saab 9-3 SportSedan:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=269535449

Persoonlijke keus (LPG): BMW e39 523i
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=310998653
Ik zou de 308 kiezen, zeker als je wat langer bent dan zit je in de Fransoos erg goed. Ja, ze willen wel eens kapot gaan, de Duiste tegenhangers ook (die teren nog op de goede naam van Duitse degelijkheid) maar de onderdelen van de Peugeot zijn flink goedkoper.
Fiat Punto JTD
– staan genoeg tweedehands te koop voor een drôle omdat de MRB-subsidie voorbij is.
– de beste Diesel by far in deze klasse, Kwaliteit Uit Turijn, sorry uit het Poolse Prntzszczectinmowicz.
Gratis tip: met een hele grote boog om de eerste generatie 308 heen lopen. Ja, het interieur is best mooi, maar de electronica is zeeer onbetrouwbaar. Geen enkele dealer wil die auto inruilen, of hooguit voor een appel en een ei zodat ze ‘m, zonder garantie, snel kunnen doorverkopen.
Hier zou ik voor één van de twee Italianen gaan. De Bravo op kop (wat is die mooi voor zo’n zachte prijs) of de 147.
Ik zou voor de Bravo gaan. Alleen in de afgebeelde sport uitvoering en liefst in die kleur. De besproken Emotion is zeker week. Beetje ala Golf afgestemd. Maar de Sport is straffer, zonder hart te worden en ziet er zo goed uit! Ook van binnen. 2 kleurige sportstoelen welke naar mijn idee goed zitten. Als 1.9 16v of 2.0 M-jet (zeldzaam), ook nog lekkerder gemotoriseerd.
De genoemde prijzen icm kilometerstand klinken allemaal ietwat positief of niet?
Wel erg stereotyp van de redactie.
Omdat de aanvrager Kareem heet als yolo meteen een Mercedes. Passend bij de doelgroep zeker.
(Sarcasme-modus uit)

Neem als yolo gewoon een Jaguar S-Type.
Lichter als de Benz, veel meer uitstraling en gewoon een heerlijke auto.



En als gewoon verstandige keuze: Alfa 147.

Diesel? die worden binnenkort verboden. Focus is leuk en een Civic 2.2 een beest maar te duur. Een Bravo (Sport) is mooi maar de bediening dashboard vond ik onhandig.
Neem geen S 400 CDI! Die eerste serie van de V8 diesel van Mercedes is gewoon slecht. Als je een S-Klasse diesel zoekt zou ik gaan voor de S 320 CDI. Dat is een goede, soepele motor. Verder zou ik kijken naar een Mercedes C 220 CDI, C 270 CDI of C 320 CDI. Bij een E zou ik kijken bij de E 220 CDI, E 270 CDI, E 280 CDI en de lekkerste: de E 320 CDI.
Haha een S-klasse met zo’n budget. Daar komt snel een 5 K bij aan ellende. En nou niet naïef doen. Je bent gek als je dat koopt.
@bartsmit: knap waardeloos advies inderdaad. Wtf AB
@soundgarden: dat staat gewoon in de tekst. Vandaar Yolo ;)
Punto evo diesel of Ibiza 1.2 tdi, ja veel minder spannend en ook goedkoper zonder dat het veel onder doet
Het advies is dus: Een willekeurige C-segment diesel-hatch van 5K. Vanwege het budget niet iets met premium aspiraties.
Frans, Duits, Italiaans, zelfs Japans.
Mag ik als outsider een Hyundai i30 of Kia Soul voorstellen? Grappig, met de Soul heeft Korea dan de meest onderscheidende auto in het rijtje. Nooit gedacht dat van een Koreaan te zullen zeggen. OK – de Soul is dan wel een hoge B-segmenter.
Misschien moet je ‘m omdraaien: Is er een C-segment diesel-hatch die je zou moeten vermijden?
Iets sportiefs en bijzonders is wel vrij lastig te vinden als diesel… maar dit zou wel eens een toppertje kunnen zijn: een leuke X-type. Sportief, voldoende vermogen en bijzonder. http://www.autowereld.nl/jaguar/x-type/2-2-d-25280355/details.html Eigenlijk een Mondeo Extravaganza, dus doet het ook niet zo gek in onderhoud.

En anders een Volvo C30? Heb je ook weer fijne rijdende Ford, maar net wat hipper dan een Focus. Met 1.6D geen strepentrekker, maar met een streep op het dak ziet er in ieder geval sportief uit: http://www.autotrader.nl/auto/volvo-c30/2008/leiden/8hce7/volvo-c30-16d-sport-uitvoering-nw-apk/
En mocht de Alfa Romeo 147 je aanspreken, dan kun je als single man/vrouw ook wel voor een GT kiezen. Die blijven toch zo mooi! http://www.autotrader.nl/auto/alfa-romeo-gt/2010/oud-beijerland/8ld5f/alfa-romeo-gt-19-jtdm-16v-distinctive-collezione/

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).