Autoblog advies: bijtelling vermijden met een groot gezin. Kan dat?

Auteur: , 47 Reacties

Voor 18 mille een ruime vakantiekar kopen, om de leaseauto te ontzien. Dat kan natuurlijk.

Mazda CX-7

Mijn collega’s van Autoblog hadden het er maar druk mee: bijhouden welke auto’s nu weer gunstig in de bijtelling waren. De overheid had compleet geen idee waar ze mee bezig was. Dat mag men tegenspreken, maar de hele bijtellingsregeling was ridicuul. Het idee was nobel, de uitwerking desastreus. Nu kunnen we van bijtelling vinden wat we willen, maar de leaserijder heeft er mee te maken.

Er bestaat echter ook nog zoiets als een 0-procents bijteller. Kijk, als je géén privé-kilometers maakt en dat kunt aantonen, dan hoeft er geen bijtelling te worden betaald. Dat is de situatie waarin Dennis zich nu bevindt. Toen er 7 jaar geleden een baby kwam hadden Dennis en zijn vrouw besloten om de leaseauto alleen zakelijk in te zetten en een grote auto te gebruiken voor de privékilometers.

Dat werd een Toyota Previa, waar ze zeer tevreden over zijn. De auto is namelijk zeer betrouwbaar gebleken, maar de kinderen zijn in de tussentijd wat groter geworden. Er is dus minder ruimte nodig. Dat klinkt gek, maar niets neemt zoveel ruimte in beslag als babystoeltjes en accessoires. Ook gaan ze nu wat verder op vakantie, en dan merkt Dennis dat de Previa een behoorlijk tuinhuisje op wielen is. Boven de 140 wordt het windgeruis wel heel erg pregnant (lol). Kortom, Dennis wil iets dat vlotter en handelbaarder is. Maar er moeten wel vijf personen in passen, waarvan twee personen van 1.90 meter. Uiteraard heeft Dennis de tabel ingevuld:

Huidige /vorige auto's:Toyota Previa 2.4 VVTI Terra uit 2003
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Beide
Budget:€18.000
Jaarkilometrage:12.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Previa wordt wat oud, niet echt een hele comfortabele reisauto.
Gezinssamenstelling:2 volwassenen + 3 kinderen tussen de 9 en 7.
Voorkeursmerken /modellen:Liefst degelijk, Duits of Japans. Geen zin in onderwachte kosten of panne langs de weg. Mag wat bijzonders maar niet SsangYong Rodius bijzonder.
No-go modellen / merken:Heb weinig met Opel Zafira en Renault Scenic.

Skoda Superb 1.8 TSI Ambition
€ 15.950
2012
55.000 km

Dit is natuurlijk de standaardkeuze voor iemand die een ruime auto zoekt. De Skoda Superb (aankoopadvies) is een lel van een auto, ook op de achterbank is het uitstekend uit te houden. Een voordeel van de Superb is dat de kosten voor brandstof, verzekering en wegenbelasting binnen de perken blijven. Het is overigens geen spannende auto. Met name de achterkant is niet bijzonder fraai. Het exterieur is verder vooral erg ingetogen, je zal er niemand mee tegen het hoofd stoten. Die lijn zet zich voort aan de binnenkant. Het dashboard zit logisch in elkaar en alles wat je wenst zit erop. Maar een bijzonder ‘rijk’ gevoel, geeft de Superb je niet. Nuchter bekeken is dat eigenlijk het enige nadeel.

Skoda Superb 1.8 TSI Ambition

Ford S-Max 1.6 EcoBoost Titanium
€16.950
2012
110.000 km

Mijn favorietje. Ford heeft met de introductie van de S-Max (aankoopadvies) een meesterlijke zet gedaan. Je hebt zo’n 70% de voordelen van de MPV waarop deze gebaseerd is, maar niet de MPV-uitstraling. Zeker een uitvoering met grote wielen en die MS-bodykit ziet er gewoon dik uit. Qua motor heb je behoorlijk wat keuze. Houdt er rekening mee dat veel motoren nog atmosferisch zijn. Bij sportwagens erg leuk, maar voor dit type auto is de 1.6 EcoBoost veel fijner dan de oude 2.0. De motor heeft veel meer koppel en levert dat ook nog eens eerder. Het chassis kan het prima hebben. Het is geen Focus RS, maar je kan er redelijk mee hoeken zonder dat het oncomfortabel wordt.

Ford S-Max 1.6 EcoBoost Titanium

Mercedes-Benz R350 (W251)
€17.950
2007
115.000 km

Een miskend talent. Mercedes dacht destijds dat de wereld zat te wachten op een waanzinnig ruime, supercomfortabele en uiterst luxe MPV. Niet dus. Het werd een commerciële flop. Mensen die veel geld aan een dure 7-zitter uitgeven, willen nu eenmaal SUV. Jammer, want de Mercedes R-Klasse was een goede auto. Je zit uitstekend en er is een overdaad aan ruimte. Dit zijn misschien wel de fijnste auto’s voor lange roadtrips. Nadelen zijn er uiteraard ook. De gebruikskosten zijn nogal hoog vanwege het hoge gewicht. En succes als je hem weer moet inruilen. Niemand zit er op te wachten.

Mercedes-Benz R350

Jaguar XJ6 (X35)
€14.950
2004
90.000 km

Overgewicht is iets waar deze Jaguar geen last van heeft. Dankzij de bijzondere aluminium constructie is dit de lichtste auto in zijn klasse. Daardoor heb je niet meer nodig dan de instap V6 motor. Qua prestaties kom je niets te kort, integendeel. Het voordeel van een auto uit deze klasse is de overvloedige ruimte en het comfort. De Jaguar XJ (aankoopadvies) is een klassieke herenclub op wielen. De stoelen zijn net geen Chesterfields. In het budget zijn goede exemplaren te vinden, maar uitvoeringen met weinig kilometers zijn wat lastiger. Het zijn natuurlijk uitstekende auto’s voor de langere ritten, dus die hebben de vorige eigenaren er ook mee gemaakt. Houd even wat extra apart voor onderhoud en je kunt in alle comfort én stijl Europa door toeren in een Jaaag.

Jaguar XJ6

Mazda CX-7 GT-L 2.3 DISI
€ 17.900
2011
110.000 km

De CX-5 is een van de meest populaire auto’s in klasse. Maar er is ook een model erboven, de CX-7. Sterker nog: er zelfs nog een CX-9. Maar nu dus de CX-7. Mazda was heel erg onder indruk van de Porsche Cayenne. Althans, op diens dynamische eigenschappen. Dat merk je als je rijdt met een CX-7. Het zijn bovengemiddeld strak sturende SUV’s. Zelfs een BMW X3 is minder dynamisch. Sommige mensen kunnen de CX-7 te hard vinden, maar echt oncomfortabel is het niet. De motor komt uit de Maza 3 MPS en is serieus krachtig (265 pk en 380 Nm). Alle CX-7’s met benzinemotor zijn geleverd als ‘GT-L’-uitvoering. Dus met alles er op en eraan. Qua betrouwbaarheid staan ze hoog aangeschreven.

Mazda CX-7

BMW 525i Touring High Executive(E61)

€ 15.950
2009
112.000 km

Een beetje de standaardkeuze voor de enthousiaste bestuurder die ruimte nodig heeft. Alhoewel deze 5 Serie (aankoopadvies) een stuk ruimer was dan zijn voorganger, houdt het niet over met 5 personen. Een Mercedes E-Klasse Combi (ook een uitstekend alternatief) is veel ruimer. Zowel in de kofferbak als op de achterbank. De BMW 525i Touring heeft een fijne 3-liter motor met 218 pk die zijdezacht loopt. Het is niet de snelste 5-serie, maar het is wel een fijne combinatie. Zeker met de handgeschakelde zesbak die absoluut te vinden zijn. Niet alle 5 Series zijn even compleet afgeleverd, dus controleer of alles erop zit wat je wil hebben. Ten opzichte van de E39 was deze E61 een heel stuk moderner. Dat resulteerde helaas in kleine kinderziektes. Daarom is het raadzaam om voor een later LCI (na de facelift) model te gaan. Die zijn in haalbaar het budget. Als kilometerstand niet zoveel uitmaakt, dan is een 530i of zelfs een 535i ook mogelijk.

BMW 525i Touring (E61)

Kia Sorento 2.4 X-TRA (XM)

€ 15.650

2011
80.000 km

De Kia Sorento van de tweede generatie was een flinke stap voorwaarts, terwijl we de eerste generatie Sorento (aankoopadvies) kunnen rekenen als een van de eerste echte goede Koreaanse auto’s. Toch merk je dat het niet de meest verfijnde automobiel in zijn klasse in. Het interieur is keurig, maar ook een beetje eenvoudig qua opzet. De motor is vrij dorstig, maar niet erg krachtig, jammer. De rijeigenschappen zijn niet op het niveau van de Europeanen. Daar staat tegenover dat de auto in het terrein redelijk zijn mannetje kan staan. Voordelen zijn er ook. De Sorento staat te boek als zeer betrouwbaar en de meeste exemplaren zijn uitermate compleet uitgevoerd. Ook wel lekker: je hoeft niet het hele budget er doorheen te jagen voor een jong exemplaar met niet al te veel kilometers. Dat is ook wel prettig. Kun je er weer 10 jaar tegenaan.

Kia Sorento (XM)

YOLO: Maserati Quattroporte Duo Select
€ 17.295
2004
175.000 km

Je kan er mee op reis. Er kunnen mensen mee. Er passen koffers in. Dus hij past binnen de gestelde eisen. Het wordt nog beter. De auto loopt op benzine, daar zal de hitsig klinkende V8 je vaak genoeg aan herinneren. De auto is redelijk ruim, dus waarom niet? Nou, de Maserati Quattroporte (aankoopadvies) is niet het toonbeeld van betrouwbaarheid. Niet dat het bizar slechte auto’s zijn, maar reken op hele flinke onderhoudsbeurten. Men zegt wel eens dat de Quattroporte aanvoelt als een soort vierdeurs Scaglietti, helaas lijken de onderdeelprijzen daar ook veel op. Maar elke keer wanneer je hem start vergeef je het de auto weer. Evenals de niet al te fijne transmissie. Maar als alles werkt, is er weinig wat er bij in de buurt komt. Hier, nog een aankoopadvies. Je zult het nodig hebben.

Maserati Quattroporte

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



47 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@granlusso: *Benzine, doe ik het zelf nog verkeerd, man man man.
@granlusso:

Het kan iedereen overkomen: https://www.youtube.com/watch?v=Hu9nhExp5KI
@willeme: Hahah geweldig dit
Hoewel zo’n E61 of XJ natuurlijk erg voor de hand liggen, is de Sorento misschien nog wel de beste keuze. Waanzinnig veel ruimte, qua uitrusting heeft ie het goed voor mekaar en qua kosten en onderhoud goed te handelen.

Daarnaast heeft de auto best een aardige uitstraling als je het mij vraagt, dat no-nonsense heeft wel wat. Bovendien heb ik een zwak voor grote SUV’s van Hyundai en Kia.

Voor de weekenden kan je nog even sparen voor een Z4 of iets vergelijkbaars :)
Van de YOLO keuze begrijp ik helemaal niets. Deze keuze gaat in tegen alles waarop de aanvrager z’n behoeftes heeft geformuleerd. Verder zou ik -met drie kinderen achterin- sowieso opteren voor een station/SUV, dus zo’n Ford S-Max is rationeel gezien misschien wel de beste keuze.
@RRRobert: helemaal eens, zet dan een Chevrolet Suburban van voor 1978 op het lijstje…
@RRRobert: eens, of was dan voor een r amg gegaan
@RRRobert: een YOLO heeft dan vaak ook niets met rationaliteit te maken. Tenzij je jezelf realiseert dat het leven eindig is en je jezelf ernstig tekort doet als je er niet al het plezier uit weet te halen.
@jochempie: de YOLO keuze-optie is bedoeld om een ‘out-of-the-box’ alternatief te bieden, dat snap ik, maar door de primaire eisen van de aanvrager te negeren, schiet deze hier z’n doel voorbij.
Zou zelf voor een 530d gaan ipv de benzine varianten. Heerlijke reiscompagnon, en 1 op 15 is gemakkelijk te halen (pa heeft er een). Verder zijn voor dat soort bedragen helemaal afgeladen exemplaren te vinden. Alleen het onderhoud….
@wimbraber: met 12K per jaar aan kilometers is diesel een beetje te prijzig lijkt me.
@supra1981: door de hoge MRB is de vraag lager en dus ook verkoopprijs.
@wimbraber: mrb is kicking in
Overigens, de niet al te fijne transmissie van de Quattroporte is te omzeilen door voor een (weliswaar veel duurdere) facelift te gaan. Die heeft namelijk een 6-traps ZF-bak erin liggen die veel fijner zijn werk doet.

Sorry voor de spam hierboven, ben een tijdje weggeweest en begin dan weer enthousiast op het toetsenbord van m’n telefoon te hengsten hier op Autoblog.
@granlusso: niet helemaal waar. Je kon bij de QP nog steeds kiezen welke bak je wilde, maar de Automatica was vanaf 2007 leverbaar.
Man wat is zo’n CX-7 een nette bak zeg! Zou m zeker opteren
De Yolo is natuurlijk verreweg de lekkerste wagen uit de lijst, en die zou ik dus ook nemen. Maar de aanvrager lijkt me absoluut geen autoliefhebber, dus totaal niet aan de orde.
Is ’t niet gewoon goedkoper om wel een groot familie hok te leasen?
Anders gewoon een Renault Espace uit 2010 of nieuwer kopen, groter en comfortabeler vind je niet, en ook betrouwbaar die laatste facelift.
@trustmeiamanengineer: dat van de espace klopt wel maar de achterstoelen zijn enkel comfortabel voor kleine mensen. Lange mensen hebben een te grote hoek in hun benen omdat je relatief dicht bij de vloer zit. Verder een top auto. Betrouwbaar vanaf de facelift in 2016 en een heerlijke reisauto. Plus imho mooier dan die s-max waar ik op uitgekeken ben qua model.
Doe de cx7 maar. Lijkt me precies wat meneer wil.
Lexus RX of GS zou ook voldoende ruimte hebben voor 5 personen en betrouwbaarheid is geen issue.
Uit deze lijst zou ik voor de Mercedes R350 gaan. Comfortabel, ruim, mooi (smaak). Wel is hij qua verbruikskosten een stuk duurder dan bijvoorbeeld de S-Max. Verder zou ik eens kijken naar bijvoorbeeld een Mercedes E-Klasse Estate van de types S211 of S212. Mijn ouders hebben de E Estates van beide types gehad en ze zijn zeker aan te raden! Verder zijn de Mercedes ML of GL ook leuk. De GL is er alleen niet met een zescilinder benzine. En als we dan toch in de Mercedes-hoek zitten is een S-Klasse altijd een goed idee als je een comfortabele auto zoekt!

Bij BMW of Audi zou ik gaan voor een A6 Avant 2.0, 2.8 of 3.2 TFSI gaan. Of natuurlijk een Q5 of Q7 met een 2.0 TFSI voor de Q5 en een 3.0 of 3.6 FSI voor de Q7. Bij BMW hetzelfde verhaal. Een 5-Serie Touring is ook lekker. Dan zou ik de 520i, 523i, 525i of 530i nemen. Een ook BMW heeft een lekkere SUV de X5. Als X5 3.0i of 3.5i top!

Mij keuze zou vooralsnog de Mercedes R, E Estate of ML zijn.
@mercedesw140: Oftewel, van BMW en Audi alle reguliere benzinemotoren van het E-segment, scheelt een hoop woorden ;)
@granlusso: Ha ha! Daar heb je een punt ja! ;)
Ik zou de S-Max kiezen uit dit rijtje. Buiten dit rijtje zou ik voor de Citroën Grand Picasso gaan.
Zag een mooie Lexus GS450h op Autotrack uit 2007. Minder dan 97000km op de teller.

Kenteken 82-TP-ZX

Zou ik voor gaan;)
@azuli: heeft echt een kofferbak van niks, je weekendboodschappen passen en met goed fatsoen niet in.
@406_v6:
Dat komt ook door de hybride aandrijflijn, die snoept zomaar een dikke 100 liter weg van de toch al niet riante kofferbak.
@rob:
Je moet ook weten hoe je met je kofferruimte omgaat. Speciaal voor die ene vakantie een auto kopen slaat nergens op. Je koopt een auto voor in NL. Dan heb je een dijk van een auto met de GS. De kofferbak meet 330l. Die kun je prima vullen met bagage. Oja onze weekendboodschappentassen zet ik tussen de voorstoelleuningen en achterbank;) Onze kinderen spelen buiten als er iemand boodschappen haalt. Gaan bijna nooit mee.
Quattroporte, kriem van een wagen, dan kun je beter voor de bijtelling gaan…. Leuk voor de mooiigheid, maar daar houdt het ook wel mee op.

Als het een SUV moet worden: Lexus RX. Indien mogelijk een hybride. Heerlijke wagens en super betrouwbaar. Er zijn overigens meer dan genoeg SUVs te krijgen. Honda, Mitsubishi, Nissan, Toyota, Hyundai, KIA Suzuki; ze hebben er allemaal wel eentje gebouwd. Weinig mis mee. De Lexus heeft de meeste sjeu wat mij betreft.

MPV: Ford S-Max is top. Maatje groter heb je een Ford Galaxy. Lel van een wagen, maar rijdt nog verrassend prettig. Voor beide is er eentje met een panoramadak aan te raden.

Stationwagon: de genoemde BMW is wel een plaatje, tijdloos ding. Haalt het natuurlijk niet bij het praktisch gemak en betaalbaarheid van de Skoda Superb. Maar als je het niet erg vindt om veel geld kwijt te zijn aan onderhoud en dergelijke, vooral de BMW doen!
De JAG komt er bij nog een keer.

Uit deze lijst ligt het wat mij betreft aan je uitgangspunt. moet je betrouwbaar, ruim en degelijk van A naar B? Gewoon de Superb (liefst combi) kiezen. Rij er nu zo’n 80.000 km mee en brengt je zonder issues overal naartoe. Niet sexy en de voorkant is te zwaar, maar verder prima.

Voor een liefhebber is de keuze lastiger. De S-Max is een top propositie, de R de premium (dus duurdere) variant.

Eerlijk gezegd ken ik de binnenruimte van de Maserati niet zo goed van binnen, de XJ viel mij tegen. Enorme kofferbak en neus, maar achter beperkt. Maar om te rijden zijn het allebei juweeltjes.

Dus eigenlijk: wat wil je uitgeven aan onderhoud en is je auto een hobby of een transportmiddel?
SuperB als station? Dan is de kont ineens wel mooi….
Ik zou altijd de ford kiezen. Wel het praktische, maar niet de nadelen van een suv. Premium is gewoon erg duur in onderhoud dus dan blijven er een paar suv’s over. Maar die krengen zuipen altijd meer dan nodig en zijn zeker niet ruimer dan een mpv of stationwagen.
Als je met 140-145 naar Spanje of Italië wilt, zou ik de Superb SW nemen. Degelijk Duits, nog steeds ruim, niet de hoogte, betaalbaar en in een leuke uitvoering nog representatief ook.
Beetje raar verzoek dit, je zou verwachten dat de aanvrager zo’n 5-6 jaar geleden veel meer behoefte aan ruimte had met kinderzitjes, reiswiegjes, wandelwagens, buggy’s en luiers. Als de drie koters nu 7-9 jaar zijn moet er meer speelgoed mee, maar als ze net zulke sprieten zijn als papa en mama zijn de kinderstoelen al heel snel verleden tijd…

Maar goed, als auto zou ik toch voor een lekker ruime reiswagen opteren, op z’n minst een station dus er vallen al heel wat AB-opties af. Maar een leuke Renault Espace of Chrysler (Lancia…?) Voyager mag in het keuzemenu eigenlijk niet ontbreken.
Als Toyota-rijder klinkt t ‘logisch’ om een andere Toyota te opteren. Nu wilde ik een Amerikaans/Japanse hybride SUV zeggen, echter zelfs de goedkoopste exemplaar in D zal denk ik + geel kenteken over t budget gaan.

Anders zeg ik wel een Lexus RX met hybride. Er zitten een paar in t budget, waaronder deze met krap een ton. Lexus RX 400 H EXECUTIVE HYBRID AUTOMAAT / NAVI / LEDER – Verkoopprijs: € 16.999,-
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=306918878 een fijne wagen me dunkt, zeker als hybride.
Ik snap niet dat er bijna niemand voor de CX-7 gaat, ik zit over een tijdje in een vergelijkbare situatie, en ik denk serieus over een CX-7. Of er moeten mensen dit serieus gaan afraden om een bepaalde reden? Kwaliteit is geen issue, ruimte voldoende, vermogen zat en ziet er niet gek uit.
@marinepower:
Vooral doen joh! Er is ook geen serieuze reden om hem af te raden. Ja, er zijn ruimere crossovers, ja er zijn zuinigere crossovers. Maar alles bij elkaar is de CX-7 een mooi aanbod.
Misschien ook ff kijken naar de Ford Kuga? Slagje kleiner, maar een beetje hetzelfde type crossover.
Ik mis de Lexus RH serie. Deze voldoet aan de eisen en is betrouwbaar, vlot en ruim. Weer eens wat anders dan de Superb of S-Max
Zou zeggen een lexus rx,ford s-max of de mazda cx-7.
Het lijkt mij dat dit soort wagens ook gauw een honderd of 3 a 4 per maand kosten. Waarom niet gewoon een leasebak proberen te krijgen die aan je wensen voldoet?
@kareljansen: edit: ik zie dat je waarschijnlijk al minimaal 150 per maand aan brandstof verstookt. 100 euro voor wb en verz. Dat gaat al gauw naar een maandlast van 500 euro. Daar kan je toch wel een redelijke wagen voor rijden hoor (qua bijtelling dan)
Superb of smax. Wel de superb met 2.0tsi
Nog een suggestie: Nissan Murano
Ik zou voor een Logan MCV gaan. Kost geen drol en daar overleef je die 12k per jaar wel mee.
Hoi, leuk dat mijn adviesaanvraag geplaatst is.

Allereerst zal ik wat dingen verduidelijken. Waarom geen gezinsleasebak ? Mijn werkgever beperkt mijn merkenkeuze tot twee. En helaas zitten de gezinsknallers daar net niet bij. En ik heb wat andere voorkeuren zakelijk dan prive. Zakelijk rij ik graag dieselautomaat, prive vind ik schakelen prima en wat gunstiger mbt onderhoud.

Het lijstje wat gegeven is kan ik wel wat mee. Ik ben nu eea aan het doorrekenen en voor nu gaat mijn voorkeur uit naar de Mazda.
Voor de Superb ben ik wat huiverig na alle verhalen over VAG en olieslurpende turbotorretjes. Motoren mogen best meer dan 2 liter slagvolume hebben, met 12000 km per jaar zijn de benzinekosten best te overzien.

De S-Max vind ik zelf een hele mooie, helaas mijn mijn echtgenote het een saai busje. Toegegeven de meeste S-Maxen zien er ook saai uit, er moeten behoorlijke velgen onder wil ie mooi zijn. De 2.5T versie zou nog een optie kunnen zijn…..

Dan de R. k heb wel een zwak voor Mercedes en de R vind ik een schitterende auto, onconventioneel en toch praktisch. Alleen ben ik na het lezen van wat fora wel huiverig voor torenhoge onderhouds en reparatiekosten….

De Jag, ehm nee, dank je.

De BMW 5 Touren en de Kia Sorento zijn ook nog heel serieuze kanshebbers. Op dit moment is m’n shortlist CX-7-5-Serie-Sorento. Binnenkort de eerste tstritjes.

Bedankt voor het advies en meedenken !

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).