Autoblog advies: Cabrio voor veelrijder 8.500 euro

Auteur: , 74 Reacties

Flaneren in stijl. Kan dat ook voor kilometervreters? Team Autoblog zocht het voor u uit!

Audi S4

We krijgen vaak aanvragen van mensen die van baan veranderen. Vaak is zo’n gebeurtenis een moment om de auto onder de loep te nemen. Ga je meer rijden? Ga je minder rijden? Krijg je een auto van de zaak? Of moet je met het OV? Gerrit-Jan is ook van werkgever veranderd. Hij heeft een nieuwe baan gevonden in het noorden van het land. Gerrit-Jan woont echter níet in het noorden van het land en zal elke dag 100 kilometer heen en 100 kilometer terug moeten rijden. Het voordeel is dat hij precies tegen de files in moet gaan, dus qua reistijd gaat het heel erg meevallen.

Een auto van de zaak behoort tot de mogelijkheden, maar Gerrit-Jan heeft geen zin in een kleine B-segment hatchback. Naast de Golf GTE die Gerrit-Jan reed heeft hij een Mazda MX-5 NB. Die auto gaat verkocht worden. Hij heeft er namelijk geen plaats voor, nu de gemeente hem maar één parkeerplaats heeft toegewezen in plaats van twee. Het is de bedoeling om de MX-5 en de Golf te vervangen voor één auto. Gerrit-Jan realiseert zich dat geen van de auto’s zo sportief zal rijden als de Mazda MX-5, maar hij genoot nog het meeste van het open dak van de auto. Gezien de kilometers wordt het sowieso een diesel.

Dus het is eigenlijk vrij eenvoudig: er moet een cabrio komen met een dieselmotor. Toevallig zag hij bij zijn VW/Audi dealer een A3 2.0 TDI Cabrio staan. Maar zijn er nog meer diesel cabrio’s? En zo ja, welke opties zijn er dan? Gerrit-Jan heeft een paar eisen: de auto moet puike stoelen hebben, er moet climate control aan boord zijn en cruise control is een must. Lederen bekleding mag, maar hoeft niet per sé. Aangezien Gerrit-Jan veel kilometers gaat maken, hoeft er niet al te veel op de teller te staan. Hij heeft geen zin in een revisie over een jaar tijd.

Uiteraard heeft Gerrit-Jan de inmiddels legendarische tabel ingevuld:

Huidige /vorige auto's:Volkswagen Golf GTE
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Beide
Budget:8.500 euro
Jaarkilometrage:50.000 km
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf andere auto:Ga heel veel meer kilometers maken, wil hobby auto én auto voor werk ineen
Gezinssamenstelling:2 volwassen, 1 hond
Voorkeursmerken /modellen:Duits
No-go modellen / merken:Frans

Wat mis je door de no-go’s?
Er zijn twee diesel cabrio’s die je heel erg veel tegenkomt in dit budget. Ten eerste de Renault Mégane CC. In het budget vind je nét geen tweede generatie Mégane CC’s. De eerste is niet echt fraai oud geworden en was kwalitatief ook geen topper. Dan komt Peugeot aan de beurt. De Peugeot 307 CC (T7) was net als de Megane CC niet het beste van Frankrijk uit die tijd, maar zijn opvolger was véél beter. De rijeigenschappen staan op een hoger peil. Het interieur is aanzienlijk fraaier. In het budget zijn er voldoende exemplaren van de Peugeot 308 CC 2.0 HDI te vinden. Sommigen zelfs voor de helft van het geld wat Gerrit-Jan als budget gesteld heeft.

Peugeot 308 CC '19

Audi A4 Cabriolet 2.0 TDI (B7)
€ 8.950
2006
165.000 km

Bij Audi heb je serieus veel keuze. Je kunt kiezen voor de oudere A4 Cabriolet ‘B6’, die er absoluut fraaier uitziet. De motor is een relatief oude 2.5 V6 diesel. Onze tip, scoor een facelift model met de 2.0 TDI motor. Daarmee kun je behoorlijk zuinig rijden en qua performance doet ‘ie niet veel onder voor de oude V6. De 2.7 TDI is niet aan te raden: de motor kent wat issues en de multitronic automaat noemt men niets voor niets Multitrauma. De 3.0 V6 diesel is het leukste: 233 pk, 450 Nm én vierwielaandrijving. Echt zuinig rijden is er dan overigens niet bij. Zitpositie is top, stoelen zijn prettig, interieur is keurig voor elkaar. Houdt er wel rekening mee dat de A4 standaard een erg kale auto was. Exemplaren zonder leer of met handmatige airco en een cassettespeler zitten er gewoon tussen.

Audi A4 Cabriolet 2.0 TDI (B7) '06

BMW 118d Cabriolet (E88)
€ 7.750
2008
170.000 km

Een unieke auto. Het grote verschil met de andere auto’s is de aandrijving, die geschiedt op de achterwielen. Mede daardoor is deze BMW 1 Serie in dit lijstje verreweg de leukste om te rijden. De motor is niet heel bijzonder, maar het stuurgedrag is dat wel. We gaan niet de vergelijking maken met een kart, maar het stuurt aantoonbaar beter dan de rest. Je merkt wel dat het niet de meest comfortabele auto in zijn klasse is. Een volwassenere 3 Serie Cabrio zou kunnen, maar dan heb je óf een doorleefde E46 (320Cd) óf een doorleefde E92 (320d). Nette 3 Serie Cabrio’s met zelfontbrander zijn boven de 10 mille makkelijker te vinden. Enige grote nadeel van de 1 Serie Cabrio is de ruimte achterin, die is bij een cabrio al krap, maar in de 1 Serie Cabrio is het zelfs voor kinderen erg krap. Wel perfect voor een hond en wat boodschappen.

BMW 118d Cabrio (E88) '08

Saab 9-3 Cabriolet 1.9 TiD Vector
€ 8.450
2008
150.000 km

Deze auto heeft zo’n beetje dit segment gedefinieerd. De cabrio die je dagelijks kunt rijden. Saab komt premium over, maar door zijn Zweedse roots zal men de auto minder snel associeren met een ‘patserbak’, zoals bij de Duitse merken nog weleens het geval is. Overigens is het Zweedse aspect niet heel sterk aanwezig bij de Saab 9-3 Cabriolet: het onderstel is Duits (Vectra), de motor is Italiaans (Fiat) en ze werden in Finland in elkaar geschroefd (bij Valmet). De stoelen zijn briljant, maar de rest van het interieur is minder. Afwerking en materiaalgebruik was geen sterk punt van Saab, destijds. Het ziet er wel leuk en eigenwijs uit. Dat dan weer wel. Ook zijn er voldoende exemplaren in het budget te vinden. Hele fijne snelwegauto’s, dus wat dat betreft zeker aan te raden.

Saab 9-3 Cabrio '08

Volkswagen Eos 2.0 TDI
€ 8.750
2009
65.000 km

Zoals Gerrit-Jan aangaf was een Audi A3 Cabriolet mogelijk. Dat kun je doen, maar het mooie is: je kan ‘m ook niet kopen! Die korte kont is niet alleen vrij lelijk, maar ook erg onpraktisch. Qua rijden is het ook niets bijzonders. Ga dan voor de Volkswagen Eos, die heeft een langere kont met meer aflegruimte. Tevens heb je dan een klapdak en eerlijk is eerlijk, het is een van de fraaiere daken uit die periode. De 2.0 TDI levert met 140 pk voldoende vermogen. Kijk bij DSG automaten uit of ‘ie soepel schakelt, maar ga liever op zoek naar een handbak. Nuchter bekeken doet deze auto weinig onder voor de Audi A4 Cabriolet, overigens. Prima te vinden in het budget. Oh, ja: laat de New Beetle Cabrio ook links liggen. De Opel Astra TwinTop is overigens een uitstekend alternatief met een fijnere en betrouwbaardere motor, maar iets minder fraai interieur.

Volkswagen Eos 2.0 TDI '09

Volvo C70 D5 Summum
€ 8.450
2008
160.000 km

Misschien wel een van de mooiste cabriolets met een metalen klapdak is de Volvo C70. De achterzijde is nog altijd erg fraai. Ondanks de ’70’ in de naam is de auto gebaseerd op de compacte S40. Het is zeker niet de ruimste auto in zijn klasse. Wel een van de fijnste. De motor is een absolute heerlijkheid, de 5-cilinder is smeuïg als een pot pindakaas. In het budget ook behoorlijk goed te vinden. De automaten zijn niet denderend. Mocht je wars zijn van badges, de Ford Focus CC staat op hetzelfde onderstel en rijdt zo mogelijk iets fijner. Sommige Focus Cabrio’s worden voor dumpprijzen aangeboden.

Volvo C70 D5 '07

Yolo: Alfa Romeo Spider 2.4 JTDm (939E)
€ 7.950
2007
140.000 km

Ook in de diesel cabrio categorie heb je Yolo’s. Er zijn diverse tweezitters. De Audi TT klinkt sportief, maar is minder spannend dan zijn naam doet vermoeden. De Alfa Romeo Spider is een vreemde eend in de bijt. Het is een tweezits cabrio gebaseerd op een D-segment sedan (de 159). In tegenstelling tot de TT heb je nog wat opbergruimte achterin, maar de hond moet dan écht klein zijn of op schoot mogen. De 2.4 diesel motor is erg krachtig, doch niet bijzonder zuinig. Ook kent het blok een paar aandachtspunten. De 2.0 JTD is zeker aan te bevelen, maar erg lastig te vinden. Rationeel niet aan te raden, maar zo’n open Brera heeft zeker wat.

Alfa Romeo Spider

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



74 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
C70 D5, dijk van een auto en heel erg mooi.
De Alfa of de Audi uit het lijstje. Is een TT ook een optie?
@emping: Probeer het artikel nog eens te lezen… ;)
@emping: er moet een hond mee kunnen dus ik denk het niet
BMW 3-serie e93 reeks? Is dat niet effe wat ‘meer’ auto dan e88?
@SpeedGeek: Ik wou net zeggen. Rij zelf met een E93 325d en dat is voor deze wishlist dé perfecte auto.
@rohrl-fan: hoe is het verbruik van de 25d ?
@theblazerunner: Valt goed mee. Zelfs met mijn rijstijl (soms nogal… ‘vlot’ 😅 ) iets van 6,8l/100km.
@rohrl-fan: nou als jij een e93 325d met weinig km weet voor 8½ doezoe laat maar even weten vriend dan ga ik zelf ook ff checken
Dan moet je nieuwe week toch wel absurd leuk en goed betaald zijn wil je daar 200km per dag voor rijden…
Never nooit dat ik daar voor zou kiezen. En hopelijk voor jou blijft de kilometerheffing nog even van de baan.

Maar goed: De mooiste is de Brera.

Maar de Eos is ook een hele fraaie Volkswagen en wel een veel lagere kilometerstand volgens dit lijstje. Met 50k per jaar lijkt me dat wel een aardig groot voordeel.
@reactief: dat zal meevallen denk ik, als je een B segmenten mag rijden.
Overigens vind ik 100KM over een filevrij stuk nou niet heel erg ver, lijkt me goed te doen.
@r525: Jezus, 100km enkele reis naar je werk ? Zijn er serieus mensen die dat normaal vinden ?
@johnhert: blijkbaar wel..
@johnhert: toen ik nog geen kinderen had deed ik daar ook niet moeilijk over hoor.
@johnhert: ben je ooit in Canada of de VS geweest? Daar rijden ze wel meer om naar hun werk te komen.
@rolov: Ja, en ? Ooit wel eens in India geweest ? Daar huwelijken ze nog altijd kinderen on de 10 jaar uit, en sturen ze mensen kopje onder in het riool wanneer deze verstopt zit. Miet ik dat ook maar opeens normaal vinden omdat iets in een ander continent gangbaar is ??
@johnhert: zonder file, net iets meer dan een uurtje. Prima te doen. Ik heb een collega die elke werkdag 1u forensen doet over 30km enkele rit. Leuk!
@johnhert: uurtje in de auto als het een rustig stuk is, hoop specialisten die niet zomaar overal aan de bak kunnen he! Wat denk je van mensen in de buitendienst, die zitten wel langer in de auto hoor.
@r525: Kwestie van wat je gewend bent en er maar het beste van maken. ik zie die 2u autorit per dag als “mijn moment” waarbij ik enkel over mezelf en degene voor mij hoef te denken.
@olivier420: ik woon op 23km van m’n werk en doe er ook een uur enkel over… Dus ga ik met de fiets: duurt even lang en ik rijd zo hard ik wil (kan)!
@reactief: ik woon nabij Tilburg en ons kantoor (en het meerendeel van mijn klanten) is in de randstad, om precies te zijn in Amsterdam. Dat is een goede 200 woon/werk. Prima te doen voor twee redenen: het werk is top en ik werk met name met afspraken. En ik ben baas over mijn eigen agenda. Prima te doen
@dunhozzie: Fijn dat je je werk top vindt. Ik snap niet dat je minimaal 2u per dag in de auto wilt zitten.

Dat is minimaal 10u per week! Zoek iets op 10 min. van huis met hetzelfde salaris, verdien je toch 20% extra per uur, door geen verloren reisuurtjes.

Maar goed, het werk zal wel niet in jouw eigen regio kunnen, en je vind het leuk… Maar ik zou niet willen ruilen.
@reactief: De Eos is ellende. Zou lekker weg blijven bij VAG in dit prijssegment.
@reactief: er is een verschil tussen reistijd en reisafstand. De gemiddelde forens zit een uur in de auto voor 30KM. Persoonlijk rijd ik liever 100KM zonder file dan 30km met dagelijkse file
@alloallo: ik rijdt ook liever 100km file vrij dan 30km vol in de file. Toch ben ik heel blij dat ik sinds een paar jaar veranderd ben van 40min reistijd (zonder file, 60km) naar deels thuiswerken en 10min rijden naar het werk. Beste keus ooit, want veel meer vrije tijd door kortere werkdagen terwijl ik net zoveel uren werk.

Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk, ik vind het nogal fors om 100km enkel te reizen, en maar mijn idee onnodig om zo lang te reizen naar je werk.
@reactief: Ik kies voor plezier in mijn werk! Ik haat rondjes rondom de kerk. In mijn geval betekent dat 45K per jaar met auto en 45K per jaar met vliegtuig. Kortom: 9 to 5 is niets voor mij
Volvo C70 for sure. Sjieke auto. Een van de weinige cabrio’s die ik zou willen hebben.
Waarom die Alfa Spider als Yolo?
Die Alfa diesel-blokken zijn redelijk onverwoestbaar en kom je veelvuldig met KM standen van dik boven de 300.000 tegen.
@spideriv: Dit verwachtte ik inderdaad ook niet van @willeme
@spideriv: De 2.4 JTD kent wel een paar kleine aandachtspunten en is wat duurder in onderhoud. Met name koppeling en bak zijn niet vrij van issues :). Ook is het niet een bijzonder zuinige motor. Ondanks dat het ‘slechts’ een tweezitter is, is het gewicht vrij hoog (met bijbehorende kosten). Het is geen 1987’er Maserati Biturbo, dat dan weert niet ;). Maar met voldoende budget is het zeker een perfecte auto om kilometers mee te vreten, vandaar Yolo
@SpiderIV: zou eerder de Eos als Yolo willen betitelen met zijn lekgevoelige dakconstructie 😜🚙🚘
@monsieurleloure: wilde ik ook zeggen…
Heb ooit gelezen dat de Eos hey imago van vw een ferme deuk gegeven heeft.
@tjorque: hadden die een imago dan?
@hans75: kijk naar de verkoopstatistieken…
Ik zou zonder twijfel die Volvo doen. Maar goed, ik vertrouw VAG niet als het op dieselen aan komt, en vind mercedes / bmw te patserig. Dus dan wordt de spoeling dun.
Een diesel cabrio. Teveel tegenstelling voor mij. Hier kan ik echt niet in adviseren.
Enige advies die ik kan geven: zoek een garagebox voor je MX5. Dan heb je de parkeerplek voor de deur niet nodig. In de winter schors je de MX5, scheelt belasting en verzekering waardoor je de box betaald hebt en koop een normale diesel. Met 50000 km per jaar wil je iets fatsoenlijks. Dus een, ik noem eens iets, Volvo S60 oud model met niet te veel kilometers. Kom je nog jaren mee vooruit. Heerlijke stoelen, betrouwbaar, voldoende vermogen en degelijk.
Ik heb veel cabrio’s gehad en voor woon werk zou ik een golf of A3 nemen, die kun je rijdend openen en duurt maar 15 seconden. Dus afrit snelweg afrijden en voor je de rotonde af bent is het dak open. C70 ook gehad maar dan moet je stilstaan en duurt het nog eindeloos. Rij je veeel minder open!
Hoe kijken jullie eigenlijk tegen een kilometerstand aan? Natuurlijk weet je nooit hoe de vorige eigenaar ermee gereden heeft. Ik schrik altijd af bij standen van 180.000 en meer (vooral als ik dan de nieuwe eigenaar ga worden)
@maferick74: ik heb voor het eerste een Diesel gekocht die weinig per jaar heeft gereden 10.000km en korte stukjes. Daarvoor altijd auto’s die 35.000km per jaar heeft gereden.

Met de auto’s die 35k per jaar reden heb ik nooit problemen gehad. Die ik nu heb wel verstopte roetfilter en Turbo problemen. Daar komt bij dat ze in de aanschaf duurder waren dan de auto’s die 35k per jaar reden. Moraal van het verhaal koop de goedkopere 35k auto die zijn betrouwbaarder.
@maferick74: dat wat hierboven ook al staat, een diesel kan absoluut niet tegen alleen maar korte stukjes. Ze zijn gemaakt voor afstanden, en dat levert per saldo minder problemen op dan korte stukjes. Gewoon een auto zoeken waarvan je in de onderhoudsgeschiedenis kan zien dat ze 25+k per jaar hebben gereden. Liever een tien jaar oude (goed onderhouden) diesel met 250k op de klok dan een tien jaar oude diesel met een ton ervaring.
Het onderstel van een Saab 9-3 is ab-so-luut niet van een Vectra! De bodemplaat wordt gedeeld (zoals bij elke merkengroep…) en dat is heeeeeel wat anders @willeme
@svenska_aeroplan_ab: Toch zit er veel Opel in en rijdt het niet heel bijzonder. En ja, ik ben ook saab-liefhebber..
@svenska_aeroplan_ab: Allebei staan ze op het Epsilon platform. Gewoon van een Vectra ;). Een A3 staat ook gewoon op een Golf platform :)
@willeme: klopt, maar ‘platform’ en ‘onderstel’ zijn 2 verschillende dingen. De vering en demping is compleet anders, de Saab heeft een subframe-brace om strakker te corneren, de Saab heeft geen electrische stuurbekrachtiging, etc.
Mercedes CLK cabrio
Ik zou die golf omruilen voor een diesel polo of fiat Punto en gaan verhuizen. Kan je lekker twee auto’s houden.
Een tien jaar oude Eos TDI met 65000 km op de klok?! Hoe komen jullie bij deze voorbeelden vraag ik me dan af..
Die C70 is wel loeizwaar net als de Brera btw. Qua wegenbelasting wel iets om rekening mee te houden. We hebben een 1 serie cabrio gehad thuis. Dat was echt een fijne bak. Zeker niet de ruimste maar qua rijden wel echt top.
Mijn lijstje zou zijn: C70, 93, Brera, BMW 1/3Serie, A4. Bij de rest zou ik denk ik niet eens kijken.
Diesel en Cabrio het lijkt een tegenstrijdige combi maar wel fijn. Heb een 225d zo’n dikke diesel is ideaal door bergpassen te cruisen. Ook voor woon-werk verkeer praktisch genoeg. Uit dit rijtje de Alfa of de Volvo. 1-serie zonder M-pakket oogt toch wat schraal
Waarom niet Frans? Oh wacht, niet Premium zeker…
@simonmc: Als aanvulling: de Fransen hebben zowat de beste diesels, en als je 50.000 km per jaar wilt gaan rijden, heb je een beetje een bord voor je hoofd als je die links laat liggen. Maar goed, ieder zijn meug zeker.
@SimonMc: Ja zo’n 308cc rijdt natuurlijk fantastisch en de delen in het interieur zijn van mega kwaliteit. En dan de looks…. Inderdaad Simon, dé auto voor elke autoliefhebber. Man man man….
@simonmc: omdat het gros gewoon van belabberde kwaliteit is
De Alfa.
Heb zelf 280k km’s met een Spider 2.4 jtdm gereden, zonder noemenswaardige problemen.
Tot de komst van de 1750 tbi was de 2.4 jtd(m) de fijnste motor. Lekker koppel en mooie 5-cylinder roffel. Hond past ook, heb er zelfs onze Newfoundlander in vevoerd.
Kleinere hond pas makkelijk achter de stoelen


Heb nu de 1750 tbi als 3e auto.
Pff even lopen zoeken maar dat valt echt tegen. Met het bovenstaande lijstje is bijna het hele aanbod al omschreven. 207, A3, Golf, 3Serie, Eos, Focus allemaal spuuglelijk als cabrio.
De A3 vind ik weer heel erg oud ogen en als 3.0 TDI wegen ze 100.000kg, Net als die paar TDI Beetles te waarvan ik de waarde op 1.000euro zou schatten terwijl ze 10.000 vragen en pas 10 jaar oud zijn.

Dan houdt je over de 1serie/Alfa Spider/Saab93/C70. De C70 klinkt perfect als je puike stoelen, cruise+climate control zoekt, maar die zijn wel erg zwaar en als je uit een MX5 komt wel erg onsportief.
De 1serie lijkt mij ook geen gekke keuze, een stuk lichter wat fijn is in de bochten en de portemonnee, al is dat wel iets minder een cruiser voor die 50.000km dan de C70.
@cabriohater: Klopr, als je de eisen invoert op gaspedaal komt er weinig anders uit dan bovengenoemde adviezen. Wel lekker makkelijk, weinig keuze is makkelijk kiezen.
De Saab, koop de Saab. Misschien zitten de achterlichten scheef maar dit is echt “by far” de beste auto uit heel de lijst.
@polak: alle auto’s hierboven getest?
@joppe: tuurlijk niet, wat denk je wel. Maar ik ken de Saab toevallig wel. Paar keer in mogen rijden. Blijft een persoonlijk verhaal. Maar mag ik er dan vanuit gaan dat jij wel.alle auto’s uitvoerig aan de tand gevoeld hebt.
@polak: Sorry, ik begrijp je reactie op de mijne niet. Ik heb namelijk niet gezegd, wat jij hierboven zegt. Ik heb zelf een 9-3 gehad, dus weet ook hoe en wat het is. Prima bak, maar geen idee of het beter of minder rijdt dan de auto’s hierboven.
Met zo’n afstanden (ikke ni begrijp) zou het stoffen dakje sowieso afvallen wat mij betreft. Ik ben sowieso geen fan van stoffen dakjes, maar als je dagelijks +2u in de auto zit, dan zou ik toch stilte en warmte willen…
@tjorque: ook mijn gedachte en dan met name het windgeruis
De spider natuurlijk!
Ongekend dat je zó lovend over een 307 of 308cc kunt praten. Door het zo te lezen zou je nog bijna gaan denken dat die auto het overwegen waard is….
Volvo C70 D5. Paar maanden geleden een gekocht met 380dkm voor minder dan de helft van het budget. Net een super vakantie naar Italië gehad. 5.500 km gereden zonder problemen, een gedeelte daarvan met een caravan er achter. Die D5 trekt een caravan van +/- 1.200kg met gemak elke berg over :-)
Hij is wel zwaar, waardoor je € 500,- per kwartaal wegenbelasting betaald. Het verbruik is ook best fors voor een diesel. Ik heb met veel moeite één tank, alleen maar snelweg en met een hele voorzichtige rechtervoet, 1 op 16 gehaald. Normaal gemiddeld 1 op 13, ook voornamelijk snelweg. Het is wel een hele comfortabele, goed uitgeruste en fijne wagen!
Nog even over die TDI’s in de Audi en Eos; als je tóch kiest voor een A4 B6 kiest, ga dan niét voor de 2.0 TDI, maar voor de oudere (laatste generatie) 1.9. Die heeft weliswaar een stuk mindere geciviliseerde loopcultuur, maar zijn aanmerkelijk betrouwbaarder. Daarnaast zijn er verhalen over de V6 TDI, dat de aandrijflijn van de Audi/Golf en technisch verwanten eigenlijk te licht is, voor de hoeveelheid koppel die deze blokken leveren.

Een ander aspect wat is aangehaald is de betrouwbaarheid van de multitronic versnellingsbak. De eerste generatie is inderdaad ‘multitrouble’, maar de generatie vanaf modeljaar 2005 is stukken beter.

Waar ik me bij de aanvraag wel m’n vraagtekens wil zetten is dat deze persoon van plan is om 50.000 km/jaar te gaan rijden met een budget wat daar (m.i.) ontoereikend is. Je ziet het aan de kilometrage van alle aangehaalde opties: je stapt in de categorie auto’s met minimaal tien jaar en 150-200.000 km (of meer) aan rijervaring, en je zal dus hoe dan ook geconfronteerd worden met een paar pittige onderhoudskosten. Denk hierbij aan vervanging van o.a. koppeling/tweemassavliegwiel, turbo, katalysator, enz.
@RRRobert: Distributie met de hele set, rubbers, pootjes, banden, vloeistoffen en filters, airco onderhoud, misschien nog iets rondom de turbo of het inlaat traject. In de eerste 40-50k ben je zo 5.000 euro verder.
@phaeton: precies, dat bedoelde ik dus met ‘enz.’.

Ik kom van huis uit uit een VAG-nest, maar eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik met een grote boog om de modellen met commonrail TDI en verder alle FSI/TSI en TFSI motoren (zeg maar alles >2006) heen loop. Te veel problemen en te weinig coulance vanuit de dealer en importeur om dit op te lossen, hebben ervoor gezorgd dat ik naar andere merken ben uitgeweken.
Iets als een E46 320cd facelift? Zo’n Brera en C70 zuipen als een malle. 1:13 voor een diesel… Een 1xx zou ik persoonlijk te krap vinden.
Een cabrio moet een roadster zijn. Of iets heel geinigs zoals de eerste new mini cabrio. Zon grote sedan zonder dak met nutteloze achterbank oogt altijd zo sneu.
Die EOS is een flut bak; rij ermee over een bergweggetje en je weet direct waarom;
Het is alsof er elastiek tussen de voor en achterkant zit; dat ding is zo zwabberig; geen leuke auto als van sturen houdt; prima als je over de boulevard wilt flaneren.

Is zou hem afraden.

In dit segment; ofwel de Saab ofwel de Alfa. Of een Crysler Sebring als je gek wilt doen.
Het moet toch ook een hobbyauto zijn. Wij weten dan dat er maar een keuze overblijft: de Alfa.
LPG is dat geen optie? Kofferbakruimte heb je toch al amper met een cabrio. Dus zo’n tank kan er ook wel vanaf dan.…
Of lpg in de MX-5 leggen.

Vaak tanken, maar wel het genot van een benzinemotor, wat toch wel meer past bij een cabrio.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).