Autoblog-Advies: de leukste tweede auto voor 13 mille

Auteur: , 110 Reacties

Kristian heeft er even voor moeten sparen, maar nu is het dan zover: ruimte voor een tweede auto. Voor Subaru heeft hij een zwak, maar dat geldt ook voor cabrio's en roadsters. Zolang de tweede auto maar goed is voor karrevrachten fun.

Porsche Boxster

Kijken we naar zijn autohistorie, dan snappen we Kristians voorliefde voor Subaru’s. Een Impreza als funauto ligt dan ook voor de hand, maar schittert toch door afwezigheid in onderstaand rijtje. Zo heeft Kristian al eens een Impreza gehad en zijn er wat ons betreft voor 13 mille auto’s te vinden die meer fun bieden. Zeker als praktische bruikbaarheid geen al te grote prioriteit heeft.

Huidige /vorige auto'sMazda 3 2.2d (2014, huidig)
Subaru Legacy 3.0R spec-b (2007)
Subaru Impreza 2.0 AWD (2003)
Citroen Xantia 1.8 (2000)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privéPrivé
Budget:13.000 euro
Jaarkilometrage:10.00-15.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Spannende auto voor weekend en vakantie
Gezinssamenstelling:Twee volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:Subaru, Roadster of cabrio
No-go modellen / merken:Geen

Een roadster of cabrio is een pré voor Kristian, al staat hij open voor suggesties met een gefixeerd dakje. Verder wil hij graag airco, cruise control en niet meer dan 120.000 kilometer op de klok. Een betrouwbare auto geniet de voorkeur, maar delen we die wens niet allemaal? Honda’s S2000 staat hoog op het wensenlijstje, maar een nette zit volgens Kristian boven het budget. No go’s wat betreft merken heeft hij verder niet, dus we mogen een poging doen hem te verrassen.

BMW Z4

Freude am Fahren: BMW Z4 2.5i
Terwijl je geneigd bent direct te gaan zoeken naar een Z3, zijn ook de prijzen van de eerste generatie Z4 inmiddels naar een vriendelijk prijsniveau gezakt. Binnen het budget vinden we een aantal 2.5i’s, met een niet overdreven krachtige, maar oh zo soepele zes-in-lijn. Wil je een toekomstige klassieker, dan zou je ook een Z3 Coupe kunnen overwegen. Een mooi en goed onderhouden exemplaar zien we niet snel meer in prijs dalen, integendeel. Wel even hier op letten bij aanschaf.

Opel GT

Krappe sokken: Opel GT
Wil je ongefilterd rijplezier, dan zijn een Opel Speedster of diens voorbeeld Lotus Elise een goede keus. Kirstians eisenlijstje (airco, cruise-control) doen echter vermoeden dat hij naar iets meer comfort opzoek is dan de spartaanse roadsters kunnen bieden. Met de opvolger van de Speedster, de GT, gooide Opel het over een compleet andere boeg. Geen hardcore sportwagen, maar een sportieve roadster. GT’s zijn zeer dun gezaaid en binnen het budget zul je alleen exemplaren vinden met een iets hogere tellerstand. Kan overigens prima, met GM’s tweeliter turbo. Houd er wel rekening mee dat niet alleen het aanbod krap is, maar de GT zelf ook en dan met name qua kofferruimte. Een weekje er tussenuit kan, maar dan moet je niet teveel willen meenemen.

Porsche Boxster

Gebalanceerd: Porsche Boxster
In 1996 kwam Porsche met een verse instapper. Oorspronkelijk met 2.5 en 204 pk en vanaf 1999 met een 2.7 met 220 pk. Dat jaar zag ook de Boxter S het licht, met de 3.2 uit de 911, goed voor 252 pk. Met de facelift in 2002 kreeg de gewone Boxster er nog wat vermogen bij, waarmee het totaal op 228 pk komt. Hoewel zeker de originele 2.5 niet overdreven veel vermogen heeft, zijn de Boxsters goed voor enorm veel rijplezier. Veel onderdelen worden gedeeld met de 911 en ook qua betrouwbaarheid scoort de Boxster goed. Ga wel voor een gedocumenteerd exemplaar, achterstallig onderhoud kan door de midscheeps geplaatste en daardoor moeilijk bereikbare motor flink in de papieren lopen. Check vooral ook even de video die we maakten met drie generaties Boxster, inclusief aandachtspuntjes.

Nissan 350Z

Banzai: Nissan 350Z (Roadster)
Waarom zou je in een ondergemotoriseerde MX-5 gaan rijden, als je ook in een Japanse sportwagen met 3.5 V6 en achterwielaandrijving kunt stappen? Met 280 pk (na de update in 2006 zelfs 300 pk) heb je altijd meer vermogen dan in een eerste generatie Boxster en is een top van 250 km/u gegarandeerd. De coupe vliegt in minder dan zes seconden naar de 100, de Roadster heeft er iets langer voor nodig. Sowieso is de coupe iets stijver en lichter, maar zo’n stoffen dakje is ook wat waard. Je moet wel iets beter zoeken om binnen het budget een knap dakloos exemplaar te vinden. In de basis is de 3.5 V6 een ijzersterk blok, maar loop wel met een grote boog om getunede of slecht gedocumenteerde exemplaren en check ook even dit lijstje met aandachtspunten.

Honda S2000

Goed zoeken en/of doorsparen: Honda S2000
Het aanbod S2000’s is al niet groot, laat staan exemplaren voor minder dan 13 mille. Op dit moment is er geen een die aan de gestelde eisen voldoet, al zien we er eentje met 130.000 kilometer voor 12.950 euro. Maar als de S2000 nu écht de auto is die je eigenlijk wil (en dat snappen we volledig), waarom dan niet iets langer sparen en goed blijven zoeken naar een degelijk exemplaar? Daarbij is een kilometerstand hoger dan 120.000 kilometer écht niet per se een probleem, maar ga voor een origineel exemplaar met een aantoonbare onderhoudsgeschiedenis. Op die manier kun je ook de afschrijving tot een minimum beperken. Een aankoopkeuring is bij een dergelijke auto, net als bij eerder genoemde opties, evenmin een slecht idee.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



110 reacties

Ik zou in duitsland kijken voor een e46 m3. Met goed zoeken en onderhandelen krijg je een behoorlijk goede m3 met niet te veel km’s. En met een taxatie zal de bpm erg weinig zijn.
@nvn1993: voor 13k? Denk dat je dan uitkomt bij jetcars.de
@thomasthomas: haha nee serieus. Kijk maar eens op mobile.de het valt reuze mee hoor
@nvn1993: Waarschijnlijk allemaal met een zeer dubieuze historie..
@crackdavid: Me eens, als ik een nette M3 uit DE wilde halen zou ik eerst kijken of ik €25K bij me had.
@crackdavid: je weet het nooit. Soms kun je bij particulieren echt een goede koop doen. Ik zeg niet dat elke “goedkope” m3 een goede zal zijn. Maar als je genoeg moeite en onderzoek doet kun je best wel een redelijk exemplaar op de kop tikken. Het is lastig maar niet onmogelijk.
@nvn1993: Als je alleen een ‘best wel redelijke’ M3 kunt betalen, moet je überhaupt niet aan een M3 gaan beginnen…..
@nvn1993: Haha nee serieus. Voor zo’n bedrag krijg je een M3 welke binnen notime je de drijfstang lagers toe spuugt. Zo’n blok heeft onderhoud en zorg nodig welke de meeste poets en shine tokkies ze niet geven. Zie het bij mij op school ook, leuke 3 serie coupe welke altijd strak gewassen is, maar bij het tankstation voor 20 euro vol gooien. Zelfde met onderhoud, rammelende stabilisator stangen? Geen probleem.. gewoon laten rammelen..
@thomasthomas: like a boss…..
@nvn1993: zou ik niet doen voor 13k geheid een kat in de zak. Maar als het toch bmw moet zijn ga dan lekker voor een z3 coupe prachtig met een lekker korte wielbasis. Dat is pas freude am fahren
Een Subaru SVX?
Die Amerikaanse Boxter vond k altijd leuk
@sbelali: s ook
Een nette S2000 voor dat bedrag en met die kilometerstand is zeker wel mogelijk! Alleen heb je dan al snel Japanse import en dan ook RHD.
@deora: en RHD, das geen enkel probleem! Is enkel een drempel in het hoofd van veel mensen. Ik zou ook voor de S2000 gaan (staat ook op mijn lijstje) en anders voor de 350Z.
@larsdbs9: als je elke dag er mee moet rijden eord rhd wel irritant, heb ik een jaar lang gedaan met een supra. Voor hobby auto zou het niet veel uitmaken nee. Echter als prijs verschil tussen lhd en rhd minimaal is zou ik altijd lhd nemen in nl
@spykerboy: ik rij ook alleen voor de hobby RHD, maar dagelijks zou voor mij geen bezwaar zijn.
@spykerboy: ik rij dagelijks RHD, heb nergens problemen mee
@deora: Ik ben bang dat ik tot de groep angsthazen behoor die niet zou kunnen wennen aan RHD om heel eerlijk te zijn :)
S2000!
@dubcars: eerste wat ik dacht!
Ik zou het wel weten, even doorsparen, eventueel importeren
@bierbuik: sparen en importen zal het zeker wel waard zijn ja
Van dit lijstje zou ik de 350Z kopen, leuke auto wat sowieso veel plezier geeft. (S2000 laat ik hier buiten want die lag dus niet in het budget)
BMW 850i
@Junior540: Te zwaar voor “erbij”. Bovendien vind je een goede niet onder de 13k.
Uit dit rijtje vind ik de S2000 de leukste, maar dan zou ik wel even verder sparen. Als dat geen optie is, dan is de 350Z een goede tweede keuze. Ik vind het wel een stoere mannenauto. Zo ziet ie er niet alleen uit, maar zo rijdt hij ook. Je moet hem stevig bij de teugels pakken. Er ligt ook nog eens die heerlijk klinkende V6 in. Nadeel is wel dat die een slokje lust.

De Boxster is leuk en misschien wel de best sturende optie. Maar ik vind hem niet erg mooi. Zeker niet met die spiegeleieren op de voorkant. Nee, dan liever een Z3. Bijna net zo leuk, een stuk mooier en een stukje moderner.

Ik zou echter ook eens kijken voor een Elise. Voor dit bedrag moet je waarschijnlijk wel eentje op de kop kunnen tikken.
E91 Cabrio :

http://ww3.autoscout24.nl/classified/280625331?asrc=st|as

lijkt me een heel fijne optie.

Daarnaast is een RX8 ook heel gaaf en ruim binnen het budget.

Een S4 cabrio is ook heerlijk, maar dan nog even sparen :

http://ww3.autoscout24.nl/classified/279577881?asrc=pl|as
@dutchdriftking: Die dreier heeft een lekker tikkie opgelopen zeg
@olivier420: Die had ik net even gemist, vandaar dat hij in het budget past….
@dutchdriftking: E91 cabrio heet E93. Heb er 1 gehad (tot 2 weken geleden toen er iemand achterin crashte). Ik ga er ook weer een kopen (vrijdag een afspraak om eentje te proberen). Ik vind het een top auto.
Echter. Hij is niet spannend. Het is een luxe-cruiser waar je open 130 mee kan rijden zonder dat je haren in de war raken. Je kan er compleet relaxed 3500km door Italië mee toeren (afgelopen zomer), terwijl je genoeg zooi mee kan nemen en open kan rijden.
Met de 6 cylinder kan je met wat toeren best een geluidje produceren; maar spannend, dat is ie niet.

M’n zwager heeft een 350z; eentje met een joekel van een compressor erop. Minder verfijnd, maar stuurt een stuk spannender!
Ik mis het yolo advies! Voor betrouwbaarheid: lexus sc430 (wel heel goed zoeken) anders een alfa spider/gt oneven wachten op een rcz.
@smoothoperator: praten over een yolo advies en vervolgens aankomen met novocaïne op wielen…Man man man….
@smoothoperator: stond in een oud lijstje in de top 5 “worst cars ever”
@smoothoperator: sorry, die SC430 is nog lelijker dan een Lada Samara…
Iets van Renault met RS badge! Kan ook gewoon doordeweeks gebruikt worden.
@jpo26: Inderdaad. Zo’n Clio RS van de vorige generatie is echt fijn, nog met die atmosferische 2 liter. Alleen geen flauw idee wat die dingen kosten tegenwoordig …
@crackdavid: Begint rond de 8 a 9k, dus met een budget van 13k moet je wel een leuke kunnen scoren. Wel eentje met die gekke voorbumper kopen, want de pre-facelift is vrij anoniem.
@motoragent: Ik vind de pre facelift juist de mooiere en daarom rij ik die ook!
@jpo26: Ieder zijn smaak. Ik zou ‘m ook niet laten staan moet ik eerlijk zeggen, maar de voorkeur gaat toch uit naar de ph2.
@motoragent, @jpo26 en @crackdavid: zie mijn bijdrage hier onderaan ergens. ;)
Met de Porsche Boxter zou ik even rekening houden met de heer Kristian zijn lengte. Met mijn lengte (1.96) is het nogal uhm, krap. Spreek ik over de 1e generatie Boxter.
BMW E46 Cabrio of SLK 230 Kompressor. W124 24klepper cabrio is erg leuk. Zoveel keuze…E30 Cabrio zou ook nog wel kunnen voor dat geld.
In ieder geval niet die opel
@mrrallycross: Waarom niet, heb je er wel eens in gereden? Serieus snel! Trekt lomp op, schakelt lomp, stuurt lomp maar dat is de charme, hij rijdt echt heel leuk. Het is heel anders dan een S2000, die trekt heel anders op en stuurt en schakelt veel soepeler.

Heb ze allebei gereden en ze zijn op hun eigen manier beiden leuk. Wij hebben zelf trouwens een S2000.
Corvette C4 Cabrio, en nog geld over om een jaartje te tanken…

http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/280037589?asrc=fa|as
Dat de Mazda MX-5 niet eens genoemd wordt zeg. Dat is echt een leuke wagen en lijkt me zeer geschikt voor Kristian. Dit is een mooi exemplaar:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/278837573?asrc=st|as

Een Toyota MR 2 is ook erg leuk. Je ziet ze zelden, rijden door middel van het lichte gewicht erg sportief en blijven aardig in waarde, mits goed onderhouden.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/279266207?asrc=st|as

Voor een aantal mensen een vrouwelijke auto, maar ik vind het erg leuk: de Mini Cooper S.
Leuke bak en rijdt best vlot.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/279957232?asrc=st|as

Een ultieme cruiser: de Mercedes CLK.
Niet het meest sportieve die je gaat tegenkomen, maar met 163PK kan je nog aardig meekomen in het verkeer dacht ik zo. Een auto waarmee je heerlijk kan cruisen en in dit exemplaar kan je dat doen in zowel de zomer als in de winter met kap open, raampjes omhoog, kachel en stoelverwarming aan, heerlijk!
http://ww3.autoscout24.nl/classified/272720140?asrc=st|as

Er zijn best veel auto’s te vinden die vallen binnen jouw budget. Veel succes met je keuze.
@viezefreddyw: Thanks voor de suggesties! Een MX-5 NC is zeker het overwegen waard, liefst dan nog met soft-top
E46 M3 staat toch hoger dan dit allemaal, of een corvette?
Een Mercedes 600SL
Een vriend van me die ontiegelijk veel van auto’s af weet heeft net dit gekocht…
http://static.autojunk.nl/pictures/2015/1127/203230/nieuwe-auto-van-een-goede-vriend_01.jpg
Lijkt me een leuk alternatief….
Je moet er wel in passen :)
@norge: stuurt erg goed, een kart voor op de openbare weg, die trage automaat is echt verschrikkelijk, daarbij ook de afwerking en interieurruimte, en lekken doen ze bijna allemaal standaard.
@bofkont: voor die problemen zijn er updates die erg goed zijn…No problem…
@norge:
Dat is wel een mooie.
Kost dat?
@smartipants: Duizendje of 6 compleet..
@norge: Wat een geweldige velgen, zijn die origineel, nee toch? Maakt de auto een stuk stoerder en dikker, zonder dat ze uit de toon vallen.
@metalmike: ja zijn originele velgen die in beperkte oplage geleverd zijn a 100 stuks…
Mini Cooper John Cooper Works met 250pk…dat is pas spelen!
Eigenlijk die Opel GT.
Als je tenminste genoeg persoonlijkheid hebt om niet badge-gevoelig te zijn.
Qua prijs kwaliteit een ijzersterke tweedehands aanbieding die naar alle waarschijnlijkheid iets minder dan de Honda zal zijn maar of dat het prijs verschil en bouwjaar wat prijzen betreft rechtvaardigt, vraag ik me af.
Een jongere GT met een lagere kilometer stand dan een S 2000.
Voordeel van die GT lijken me de prijzen voor bouten en moeren en onderhoud, ik kan me voorstellen dat dat voor de S2000 duurder zal zijn.

Dan zie ik de GT en de S 2000 niet echt in prijs gaan zakken.

Eerste generatie Boxters kunnen last hebben van scheurende cilinderkoppen, een dure grap !
Porsha onderhoud is sowieso altijd duur !
@desjonnies: Ik ben niet echt een Opel-man, maar puur op uiterlijk spreekt de GT me absoluut aan. Een van de weinige auto’s hier die ik nog niet van te voren in overweging had genomen, wellicht de moeite om eens een te gaan proefrijden.
Porsche zal ik denk ik toch pas overwegen als het echt ruim binnen budget valt. De meeste in niet-dubieuze staat verkerende exemplaren met handbak en bekende onderhoudshistorie gaan al langzaam over mijn budget. Ook heb ik nog weinig liefde voor het uiterlijk
Absoluut de Z4, maar dan de 3.0 !! is bereikbaar voor 13k.
S2000 is ook een goede optie, maar de Z4 3.0 is sneller/beter op het scherpst gereden, daarbok een veel fijnere motor die 3.0 zes in lijn, vooral ook bij weinig toeren al veel push.
De opel. Kun je er ook nog bij elke opel dealer mee terecht, wel zo fijn als je pech hebt.
Of in mijn geval, doe een SLK’tje met een lekkere 6 cilinder. Betrouwbaar en snel. SL zou ik persoonlijk niet proberen, stel je slaat de plank mis, dan ook fataal.
@henkhupelschoten: goede keus heb Ik ook 👍
Onduidelijk email-adres ?
Ik heb een zwak voor het ontwerp van de Opel GT, en nog meer voor de Pontiac Solstice. Zeker mooie wagens. Volgens mij zijn het niet racewagens pur sang, maar je moet er prima ontspannen vlot mee kunnen rijden denk ik zo.

En hoeft het niet perse modern te zijn, ga eens zoeken naar een MGB. Het aanbod is groot en met dit budget kun je prima een puik exemplaar krijgen. Deze bijvoorbeeld:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/242012909?asrc=st|as

Er loopt hier ook een reageerder rond met een MGB, die kan je vast er alles over vertellen ;-)
Waarom niet de voorloper van de 350 de Nissan 300 ze twintig turbo tanga, of een mitsubishi 3000gt
“Dat jaar zag ook de Boxter S het licht, met de 3.2 uit de 911, goed voor 252 pk.”
De 996 had toen een 3.4 met 300 pk en zou even later (2001) de 3.6 van 320 pk krijgen…
In plaats van de Boxster kan je ook nog voor een betere Porsche gaan, de 944 cabrio. Waar zo’n eerste gen Boxster geteisterd wordt door speigeleieren op de neus heeft de 944 van die mooie klapkoplampen. En check die uitgeklopte wielkasten, stoere beltline en blokkige achterlichten recht uit de 70s. Dit is niet die auto waarvan de voor en achterkant er hetzelfde uitzien die geparkeerd staat voor haarsalon ‘laagjes & bubbels’. Sloop het mechaniek van een van de koplampen en waan je Hank Moody in het 964-interieur. Surf op de koppelgolf die de vier 750cc grote cilinders bieden. Een ei hoort er niet bij.

http://bit.ly/1TkAPSx
Wanneer het om de eerder genoemde gaat zou ik kijken voor een 350Z of een 3.2S Boxter. Echter zijn er ook nog wat auto’s om uit te kiezen welke nog niet genoemd zijn.

Mazda 3 MPS
BMW 130i
Alfa met de 3.2 (147 GTA bijvoorbeeld)

Tevens kan je naar japanse import gaan kijken. Een Nissan Silvia of R32 Skyline is voor dit budget ook te vinden.
@x3ro:
De adviesvrager heeft momenteel een Mazda 3, om dan nog maar een Mazda 3 aan te schaffen is ook zowat, niet waar? ;-)
@Rob: Misschien een beetje over het hoofd gezien :D Echter is Mazda 3 en 3 MPS een beetje zo’n verhaal als BMW 3 serie en de M3.
@x3ro: Ik heb destijds kort een Mazda 6 MPS overwogen. Heerlijke auto met verassend prima comfort voor de dagelijkse ritten. Sinds ik tegenwoordig de meeste km’s zakelijk afleg hoef ik tussen praktische inzetbaarheid en rijgenot gelukkig weinig concessies te doen.

Mazda 3 MPS met dezelfde 2.3 wel een stuk stugger overigens
Corvette C5

Dat wordt wel lastig om er eentje voor 13k te vinden, de meeste c5 liggen tussen de 15-20k en de cabrio en z06 uitvoeringen zijn nog duurder. Voor 13k is het wel mogelijk alleen heb je dan een exemplaar met veel km’s. Niet dat dat een heel groot probleem is want de c5 is mechanisch best een goede auto en de ls1 motor slijt nauwelijks.

Mocht je daadwerkelijk voor een c5 gaan kijken, dan raad ik je aan om de handbak te kopen. Van de automaat zijn 2 verschillende uitvoeringen en degene waarin ik ooit heb gereden was verre van sportief. Een c5 met handbak gaat in 4,9 seconden naar de 100 wat die ook daadwerkelijk haalt en de automaat haalt dat niet. Daarnaast heeft die een hele ruime 6de versnelling waarmee je 1op15 haalt als je 100 rijdt in de cruise control.

Andere eventuele leuke opties zijn de powerseats, heads up display en selective ride control.

Qua performance is de c5 sowieso veel beter dan een boxster of z4 al moet je leren te rijden met auto’s die dit vermogen hebben.
Lijkt mij een makkelijke keuze ;)
Is ’t er niet wat Engels te krijgen voor dat geld?
Ik zie volop XK en XK8.
Een late MG TF lijkt me ook geen straf. Best lastig om daar 13K in te steken, overigens.
Dit is wel een heel mainstream lijstje, hoor.
Zo’n beetje de prijsklasse waar ik ook al een hele tijd in aan het zoeken was.

Even doorsparen voor de opel speedster of lotus elise, en na uit de vinden dat de verzekering zonder fraude enkel betaalbaar is voor oldtimers op zoek gaan naar een lotus esprit.
Prima lijstje, maar er is meer.
Er zal straks nog een beter/aanvullend lijstje volgen van @gtwillem, maar hier alvast een voorzetje qua alternatieven…

Om te beginnen in Frankrijk, waar ze weten hoe je hete hatches moet bouwen, 6x een renault, van oud naar jong:
R5 Alpine Turbo 110 pk op een leeggewicht van net geen 850 kg geeft je toch wel een lach van oor tot oor. En deze kan je extra voordelig in de houderschapsbelasting zetten…
Nog een vijfje, maar nu de Super Cinq GT Turbo. 10 peekaatjes meer, maar wel ongeveer hetzelfde gewicht.
Met de R19 16V Phase 1 komen we in de jaren negentig. Deze eerste generatie R19 is tegenwoordig steeds gewilder. Hij staat te koop bij AutoHan. Geen onbekende als het om goede youngtimers gaat…
Met deze Clio Williams breken we de jaren negentig door midden. Ook dit zijn tegenwoordig gezochte modellen, waarvan de waarde lichtjes stijgt. Hele goede exemplaren in A1-conditie doen al meer dan €15.000,-
Van de jaren negentig maken we even een sprong naar 2004, met deze Megane RS 224. Laat je niet misleiden door de kleurtjes, het is een wrap. Daaronder is hij blauw.
Tot slot is deze één-na-laatste Clio RS met ongeblazen motor de hekkensluiter wat betreft Renault.

Tja, en als BMW-adept ben ik ook ff verder in de mogelijkheden qua BMW gedoken; zowel open als gesloten.
Als eerste de 2002. Ideaal voor toerritten… Eventueel kun je ook gaan voor een Touring (zeldzaam!)
Helaas heb ik van de eerste generatie 3-serie (E21) momenteel geen 320i of 323i exemplaren onder de €13.000,- kunnen vinden. Misschien dat het je met heel goed zoeken lukt, mar houd er rekening mee dat ze in de lift zitten qua prijs… Overigens zijn ze met open dakje nóg zeldzamer dan met een stalen dakje…
Door naar de E30, vinden we een 325i cabriolet en een 325i M-Tech 1. Deze laatste is vermoedelijk niet origineel en dat vertaalt zich in de prijs. Echter, do we care…?
Door naar de E36 met deze 325i cabriolet in het mooie Calypsorot en nog geen ton op de teller. Nu ben ik over het algemeen geen liefhebber van rood, maar op de E36 vind ik dit kleurtje toch wel heel mooi staan. Hij staat bij Premium Classics in Vught, dus dan weet je het wel…
Tot slot vond ik nog een aantal nette E46 330i-tjes in zowel open als gesloten versie. Allen onder de €10.000,-.

YOLO-advies: door sparen voor een E36 M3 sedan.
@e1000bmw523i: misschien dat ik nog een lijstje doe, maar een auto die ik echt mis en zou willen aanraden is de Mercedes-Benz SLK350 R171. Particuliere exemplaren met iets meer dan een ton op de klok vind je al rond 14k, die krijg je wel mee voor 13.

Beste keuze, en een onderschatte auto: rijdt echt heel erg goed. Motor is ook fijn. Goede zitpositie, voldoende comfort en er zit zeker nog best wat scherpte in.

De tips van het panel zijn vrij logisch, alhoewel, een Opel GT is zeldzaam slecht uitontwikkeld. Niet comfortabel en niet sportief: ook knap. De S2000 is een fantastische auto voor erbij, maar onthoud wel: volgas is het geweldig, anders is het een trage MX-5. De Nissan is wat zwaarder en duurder in gebruik, en het dashboard is echt ruk. Zou mij niets uitmaken, maar het is wel zo. Van de 350, de versie van ’06 of later: 313pk, de andere motoren zijn wat lui.

De BMW Z4 van voor de facelift vind ik niet fijn: te hard onderstel zonder verfijning. Was bij de facelift een stuk beter (2.5Si en 3.0Si).

De Porsche Boxster is leuk, maar voor 13 mille heb je een uitgeleefd hok.

Ik zal zou kijken wat de beste aanbieding voor 13 mille is, maar ik zou naar echte funauto’s kijken: Mazda MX5 NC, Smart Roadster (waarom geen Crossblade, ook leuk).

Of, als het meer om toeren gaat: de beste Crossfire vinden voor 13k? Misschien niet de beste auto allertijden, maar nog veel beter dan die Opel GT (Amerikanen snappen kleine sportauto’s niet).

Of zoek een zeldzame MGF Trophy of Fiat Barchetta Rivièra. Of een C3 Pluriel 1.4 met 0 km op de klok. Ik zou wel eens kijken wat je voor 13k kan krijgen ;-).
@gtwillem: Leuke auto’s heb je gevonden, alleen wil ik wel even zeggen dat je met een S2000 niet altijd volgas hoeft te gaan. Onderin de toeren vind ik hem bijzonder goed trekken voor zo’n hoogtoerig blok! Dus dat jij het een trage MX-5 vindt snap ik totaal niet, tenzij je er nooit in gereden hebt of je bent met een manke onderweg geweest.
@woot: het trekt voor geen meter onder 4.000 toeren, je moet echt verder door gaan om de vaart er een beetje in te houden. En dat is op een gegeven moment heel erg vermoeiend.

Zoals @bofkont als eerder zei heeft de Z4 3.0i een veel fijnere motor, trekt geleidelijk er telkens harder aan, maar geeft onderin wel thuis.

Op het moment dat je er vol voor gaat, dan is het blok en bak fantastisch, maar kom je er achter dat het onderstel te tricky is en de besturing te vaag en te traag. De S2000 heeft veel goede punten, en die motor maakt het een zeer bijzondere auto, maar de som der delen is niet echt geweldig. S2000’s werden wel geleidelijk telkens beter. De beste zijn de S2000 Type S (JDM) en S2000 CR (@viezefreddyw weet daar vast meer over ;-)), maar die hebben we in NL nooit gehad…
@gtwillem: Vaak ben ik het met je eens maar nu niet. We hebben zelf een S2000 uit 2004 en in de regen kan ie wat tricky zijn. Maar de besturing vaag noemen gaat me te ver, het is alles behalve vaag. Je weet precies wat ie doet en wat er gebeurt, ook onder de 4000 toeren trekt ie prima, zelfs in de 6.
@woot: Het is mijn mening, mocht ik het als feit geponeerd hebben is het mijn fout.

Maar ik ben van mening dat de S2000 niet zonder gebreken is. En dat komt met name door Honda zélf, want als je in een Civic Type-R, Integra Type-R of Accord Type-R rijdt, voel je hoe communicatief de besturing is. Geen filters.

En bij de S2000 is het gewoon vager, niet zozeer indirect. De S2000 reageert erg snel, maar het kan met meer gevoel, Honda kennende. Vergeleken met de Z4 3.0i, SLK350 en Boxster vind ik de motoren van de Duitsers prettiger. Niet spectaculairder. De handbak met die motor is een geweldige combi, maar op een rondje ring heb je te vaak momenten dat je buiten de VTEC range valt. En weer zit te sjokken. Achter een TT diesel die wel ineens wegkomt. Als je meer toeren draait kom je er weer zo voorbij, maar het is wat vermoeiend dat het niet geleidelijker gaat. Mijn inziens.
@gtwillem: Wat betreft de v-tech dat je er soms buiten kan zitten, dat klopt. Maar als je dan iemand weer voorbij gaat met 9000 toeren is dat toch wel erg verslavend! Mag ik vragen wat jij zelf rijdt? S2000 is niet de dagelijkse auto trouwens :)
@gtwillem: r171 350 is idd een geweldig goede wagen die motor is echt serieus snel, persoonlijk vind ik mijn R170 320 mooier anders had ik al eentje gehad, de r171 rijdt en zit duidelijk beter, maar nogmaals ik vind de r170 echt mooier.
@gtwillem: Dank voor alle suggesties!
Anders dan velen heb ik wel een zwak voor de Megane II met zijn bolkontje, zeker als R26 een regelrecht beest lijkt me. Clio RS Sport nog niet eerder naar gekeken, ziet er stoer uit

Aangaande de 350z, ik dacht ook al eerder zoiets gelezen te hebben, interieur interesseert me verder ook weinig zolang het goed in elkaar steekt en niet piept en kraakt. Ik denk dat ik de R171 SLK altijd een beetje heb vermeden op basis van zijn slr frontje
@4x4wheels: De SLK heeft een lelijk front. Het is niet mooi, die SLR achtige neus verpest het een beetje. Maar kijk er anders naar: het is een snelle auto. Er is normaal mee te rijden, maar als je wilt heeft ie best wat in huis. Qua rijden vind ik hem zelf prettiger dan de Z4 (die werd na de facelift aanmerkelijk beter). Maar als je een roadster wilt, is de SLK350 de snelste en de meest moderne. Boxsters zijn geweldig, maar voor 13 mille zou ik er niet aan beginnen, dan is een mooie 944 of 968 een betere optie.

De Megane R26 is geweldig leuk om te rijden, helaas zijn er niet zo veel van en is de spoeling dun. De Clio III 197 is ook leuk, maar geen schim van de 182, pas bij de 197 keerde de magie een beetje terug.

Als cruisen meer je ding is dan rijden, is een Alfa Spider 2.2 JTS ook een leuke: verschrikkelijk weinig geld voor een verschrikkelijke auto. Maar hij heeft wel stijl, klasse en kijk er alleen al naar!

Laat ik het anders zeggen, fun kan een paar dingen betekenen. Zoek je een cruiser met open dak die er origineel uitziet:
Audi A4 Cabriolet 2.4 5v (nog steeds een schitterende auto)
Alfa Romeo Spider 2.2 JTS (niet perfect, maar wel gaaf)
BMW Z3 3.0i (chassis kan de motor niet aan, maar wel lekker kitsch)
Chrysler Crossfire Cabrio (ok, een SLK in kostuum, maar ziet eruit als een concept car)
Chrysler Sebring Convertible (2.7 met alle opties en weinig kilometers moet lukken, is een soort motorboot voor op de weg. Zelfde handling)
Klassieke Ford Mustang
Jaguar XK8 (kwalitatief beter dan vele denken, 300pk V8 en tijdloze styling)
Lexus SC430 (verre van perfect, maar zeer betrouwbaar en ergens gewoon cool)
Mercedes SL van 20 jaar oud
Mitsubishi Eclipse Spyder (import: beetje crappy, maar wel origineel en zeldzaam)
Opel Astra Cabrio Twin Top (Saai, maar veel waar voor je geld)
Peugeot 205 Cabriolet Roland Garros (worden meer waard binnenkort, denk ik)
Saab 9-3 Viggen Cabriolet (je rijdt iedereen er uit, tot de volgende bocht)
Toyota Celica ST202 Cabrio (helemaal origineel, niet bijster mooi)
Volkswagen Eos (best een goede auto, rijdt volwassen, maar niet echt speels)
Volvo C70 T5 Cabrio met te veel kilometers)

Maar als je een leuke auto zoekt, zijn er nog zo veel andere opties. Voor 13k kun je Honda Integra Type-R DC2 vinden. Serieuze rij-ijzers. Of wat dacht je van een Lotus Elan SE?

Maar ik blijf bij de SLK350. Ok, hij is lelijk: maar mijn huidige Impreza is ook lelijk en daar heb ik elke dag lol aan. De SLK350 is snel, echt snel. Qua sprint win ik het wel, maar op snelheid is zo’n 350 echt zeer vlot (er was ook een langzamere SLK280 die ook voldoet, eigenlijk). Daarbij is het een cabrio. Heb je met mooi weer altijd lol van. En het is een goed rijdende SLK, echt een vooruitgang ten opzichte van de R170. En als je normaal wilt rijden, is het gewoon een fijne Mercedes, de meeste 350’s zijn lekker compleet. Dus wil je fun, een cabrio, prestaties, een beetje comfort en gebruiksvriendelijkheid: kijk niet verder.
@gtwillem: Mijn ervaringen in een Z4 3.0i zijn erg goed. Mijn moeder heeft deze auto een aantal jaar gehad. Het dingetje was echt af met mooie 18 inch vijfspaaks velgen, een spoilertje gemonteerd op de achterklep en achterop de hardtop die erbij geleverd werd, lederen interieur met alle opties die je je maar kunt bedenken en, het belangrijkste, een handbak. Ik vond het een prachtige auto die nooit vermogen tekort kwam. Het geluid was ook dikke prima en dit alles maakte het voor mij een echte roadster. Nee, hij was niet perfect absoluut niet. Hij was erg stug, je hebt aardig wat last van windgeruis op de snelweg en zijn lange neus is niet altijd makkelijk. Toen der tijd had onze overbuurman een SLK350. Deze auto is zeker erg snel, had altijd genoeg vermogen maar dit was in mijn beleving meer een cruiser. Kwalitatief gezien zit hij wel beter in elkaar, maar ik vond hem niet mooier. Ook had hij minder last van windgeruis vanwege een extra raampje achter de twee zijruiten daar waar de Z4 het moest doen met alleen twee zijruitjes en een windvanger tussen de hoofsteunen, maar dat hielp niet echt. Als ik moest kiezen tussen deze twee, ga ik voor de Z4 3.0i. Gewoonweg omdat ik hem wat sportiever vond rijden in combinatie met een fijne handbak. Ook vind ik de Z4 mooier dan de SLK.
Toevallig stond hij een tijdje geleden te koop bij een dealer in mijn oude woonplaats Sneek, heb overwogen om hem terug te kopen maar het verstand won van het hart. Hij was ook al binnen een week verkocht, en dat eind september.
https://www.google.nl/search?q=bmw+z4+3.oi&biw=1680&bih=949&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi-1cysnr_JAhXG_g4KHcVIBeYQ_AUIBigB#tbm=isch&q=bmw+z4+3.0i+2003+pheifer&imgrc=LnmV1tF1C3xgpM%3A
Alfa spider 2.2jts of 3.2 als je dat liever hebt.
Alfa Spider
Ik zou gaan voor een MX-5 met 2 liter blok. Vind je die 160pk alsnog te weinig dan bestel je een turbo kitje en ga je snel richting 240-260 betrouwbare pk’s.
Ik zou gaan voor een mooie S2000.

Heb zelf een jaar of 6-7 geleden een z4 3.0i gehad en daarna een Boxter S. Beide geïmporteerd vanuit Duitsland. De Z4 (met M onderstel en 18″ met runflats) is zo ongenadeloos hard dat het serieus niet grappig meer is. En dat zeg ik als grote liefhebber van harde onderstellen. De standaard stoelen zijn ook een heel dik minpunt. Veel te recht, geen zijdelingse steun en erger nog geen lendensteun. Hiermee kun je niet langer dan een uur comfortabel rijden. En ben geen oude knakker, was toen 26. Dus als je toch voor de Z4 gaat, altijd voor de sportstoelen kiezen!! Wat ook een beetje zielig was bij die z4 is dat ze standaard zo’n snorkel monteren vanuit het inlaattraject naar de cockpit (voor extra geluid) volstrekt onnodig.

De Boxter S is vergeleken met een Z4 een veel lekkerdere auto, iets minder hard, nog stijvere carrosserie, hele fijne stoelen en net iets comfortabeler. Alleen is mijn mening dat zo’n boxer van dit type er echt niet uitziet. Het is meer een klein, kort bootje.
Leuk dilemma, ik had tot afgelopen vrijdag ongeveer hetzelfde.

Toen heb ik een 350Z gekocht :-)

Was van de bovenstaande auto’s de enige waar ik fatsoenlijk in pas met mijn 2 meter. De bediening van de auto is wel wennen, je moet echt werken, maar ow wat maakt dat geluid veel goed. Verslavend.
@michielh: goed bezig, feli! Foto’tje op Autojunk.nl? ;)
@michielh: Gefeliciteerd! Een 350z is inderdaad een leuke suggestie en zal deze zeker in m’n achterhoofd houden. Ik las onlangs in een forum dat ik het beste op zoek kan gaan naar een model van na 2006 gezien een aantal upgrades wat betreft de uitlijning van de wielen, een beter in elkaar stekend interieur en het koppelbereik en de 300pk versie.

Ik kwam een tijdje terug net een 350z Nismo tegen, helaas ver buiten budget..
Hoor graag van je bevindingen zo ver
@4x4wheels: Uitlijning is wel een ding ja, daar schijnen ze gevoelig voor te zijn. Maar een beetje goed in de gaten houden hoeft ook niet zo duur te zijn.

Wat betreft het blok komen er verschillende verhalen uit alle hoeken van het internet. De 300pk doet 500 rpm meer, maar schijnt ook behoorlijk wat meer olie te verbruiken. Volgens mij maakt het allemaal niet zoveel uit. Ook mijn 280pk blok trekt ongeveer bij alle toerentallen als een beest.

Belangrijkste is denk ik dat je een nette auto zoekt, helaas worden ze toch nog wel vaak verbouwd. Ik begrijp daar zelf niets van want imo is het standaard echt een indrukwekkend ding.
@michielh: en hoe vaak heb je al getankt want als je er een beetje aan trekt dan zuipt zo n ding nogal wat
@cthijs: Op basis van een paar dagen kan ik natuurlijk nog niets zeggen over het verbruik ;) Maar spritmonitor.de geeft aan ongeveer 1 op 8 gemiddeld, denk dat dat wel reeël is en daar heb ik ook rekening mee gehouden toen ik de auto kocht. Het is ook niet mijn eerste auto, dat scheelt ook wel.
R129,r230 kan net. Jaguar Xk8 Als je toch maar 10000 per jaar rijdt vallen die kostten wel mee. Verder is zo’n C5 ook wel stoer. V8 is imo de meeste fun. Dus wel een SL 500 nemen. Porsche is ook altijd veel fun. Als je meer zekerheid wilt dan een r171 of Z4.
Ik heb de s2000 en de ongeblazen boxter 2500 gereden maar dan vind ik de boxter er met kop en schouders boven uit steken ,gewoon veel meer comfort
@gtwillem

Niet eens met je stelling. Is dat kennis die je zelf hebt opgedaan? Ook onderin kom je niks te kort en ben je sneller dan normaal verkeer. Veel koppel is ook fijn natuurlijk, vooral met een Tabbert of in je traktor. Een roadster is een type auto voor autorijden met gevoel, dat maakt het tweedelige karakter zo leuk van een S2000.
BMW’s 6 in lijn is prachtig, maar vind je in elk model van toen. Wat mij weerhouden heeft van een Z4? Stoelen, vering, imago, onderhoudskosten en een model wat naar mijn mening veel minder tijdloos is.

@bofkont
Z4 3.0i sneller en beter op circuit op scherpst gereden? Zelf vind ik de Stig aardig scherp rijden altijd, zijn rondetijd scheelde één tiende.
@joris1988: Ik rijd geregeld nog in een S2000, er is er eentje al lang in de familie ;-). De betrouwbaarheid is zeer te waarderen, de styling is nog altijd vers en het is echt iets speciaals. En voor erbij is het de ideale auto. Maar op de limiet is het niet de beste roadster die je kunt kopen voor 13k, misschien wel de beste koop, maar niet de beste roadster.

De besturing is direct, maar nogal vaag. Een Integra Type-R laat zien hoe Honda het ook kan doen. En op de limiet is het niet de beste auto: tricky, wat onvoorspelbaar en die motor heeft wat gebreken. Ja: op toeren is het De Hemel Op Wielen, maar als je een bocht aansnijdt, besluit dat 2 iets te laag en voor 3 kiest, is ineens al je vermogen weg.

Nogmaals, de S2000 is een heel goede auto, maar niet perfect in mijn ogen. Het feit dat de 3.0i van BMW in veel BMW’s is geleverd wil niet zeggen dat het geen pareltje is. Alhoewel de Z4 ook niet perfect is.

Ik blijf bij mijn standpunt: voor dit geld zou ik gaan voor een SLK350. En als het budget iets hoger zou liggen een 987 Boxster (S).
Waarom geen oldtimer? MGB of Triumph bv
Een nette MX-5 is ook altijd leuk!
Staat nog ergens een rx7 met 700 pk te koop 11000 ekkies is hij voor jou ;)
Mitsubishi eclipse van de laatste generatie valt binnen het budget. Heeft alle opties en in cabrio of coupe verkrijgbaar. Het is een gt met een soepele V6

Doorsparen voor een BRZ is ook een optie. De prijzen van zeer jonge licht gebruikte exemplaren liggen laag. Dit is eigenlijk de auto voor jouw. Merk klopt veel fun en is betrouwbaar. Bovendien geen auto van 10 jaar oud. Na 10 jaar kan je alles aan onderhoud verwachten.
Ik moest als eerst denken aan een s2000 en 350z. Hele gave bakken, uitermate japans, en nog enigzins betaalbaar!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).