Autoblog-Advies: flinke gezinswagen met gadgets en power

Auteur: , 112 Reacties

Sinds Pieter werkzaam is in zijn eigen woonplaats, is hun Renault Megane DCi eigenlijk een beetje overbodig geworden. Met twee lange kinderen eigenlijk ook aan de kleine kant, dus de hoogste tijd voor een andere auto. Op benzine, met voldoende power om een flinke aanhanger de Alpen over te sleuren en het liefst met wat leuke gadgets.

Samen met zijn vrouw en twee kinderen trekt Pieter er elk jaar op uit naar Italië. Op de trekhaak een aanhanger, omschreven als “een zwaar kreng”. De huidige Megane komt op leeftijd en daarom mag er wel wat nieuws komen. Premium is zeker geen eis, maar wat luxe en elektronische gadgets worden wel gewaardeerd. Net als veel ruimte en een krachtige motor.

Huidige autoRenaut Megane Diesel
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privePrivé
Budget:ca. 21.000 euro
Jaarkilometrage:ca. 10.000 km/jaar
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:huidige auto te oud en een diesel.
Gezinssamenstellingtwee volwassenen en twee (grote) kinderen
Voorkeursmerken /modellen:Toyota, of vergelijkbaar
No-go modellen / merken:Opel

Pieter en zijn zoon Max zijn al gaan kijken naar een Toyota Avensis. Die voldoet als 1.8 of 2.0 VVTi aan de eisen, maar het is wel een beetje een saaie auto. Beide motoren ontlopen elkaar qua prestaties amper, het is dan ook niet gek dat het aanbod 1.8’jes vele malen groter is. Naar een handgeschakelde Avensis zul je goed moeten zoeken, het merendeel zijn automaten. Daar kun je overigens ook net wat zwaardere karren achter de aanhanger prikken. Maar goed, de Avensis is bekend bij onze Advies-vrager (we hebben nog wel wat aankoopadviezen), dus tijd voor onze vijf opties:

renault Laguna Estate

Merktrouw: Renault Laguna Estate GT
Verguisd. Als er één woord van toepassing is op de laatste generatie Laguna, dan is het dat wel. Zijn voorganger was een prachtige auto, maar had te kampen met een hoop technische malheur en voerde dikwijls de lijst met meest onbetrouwbare auto aan. Dat zijn opvolger juist onderaan die lijst te vinden was, heeft de verkopen niet geholpen. Voor de facelift had de Laguna GT liefst 205 pk tot zijn beschikking, als ook vierwielbesturing. Over gadgets gesproken. De Laguna van na de facelift doet het met ‘slechts’ 170 pk en is standaard voorzien van automaat. We spotten een vier jaar oude Estate GT 170 met 25.000 kilometer op de teller voor 20 mille, maar voor minder koop je ook al een heel knappe Laguna.

Skoda Superb

Het ruimtewonder: Skoda Superb Combi 1.8 TSI
Daar is ‘ie weer, wat betreft ruimteaanbod kun je eigenlijk niet om de Suberb heen. Binnen het budget lijkt een goed aangeklede Combi met 1.8 TSI (160 pk) de beste keuze. Tien paardjes minder dan de Laguna, maar zowel met handbak als met automaat sneller en kan met 1500 kg ook nog eens 200 kilo meer trekken. Er is een ruim aanbod aan Superb’s van vier a vijf jaar oud, met minder of rond de 100.000 kilometer aan ervaring. Leer, xenon, navigatie, bluetooth, allemaal zaken die binnen het budget mogelijk zijn. Check vooral ook even ons occasion-aankoopadvies!

Subaru Forrester

Het trekpaard: Subaru Forester 2.0 AWD
Wil je écht een trekpaardje, dan kun je bijna niet om de Forester 2.0 heen. Met handbak mag je daar liefst twee ton achter hangen, de wat ouderwetse viertrapsautomaat snoept daar zomaar 500 kilo vanaf. Het boxergeluid is leuk, maar in vergelijking met de rest van de genoemde opties is het geen strepentrekker. De meeste Foresters komen al met trekhaak, climate control en cruise control zien we ook veel, maar voor navigatie moet je teruggrijpen op de aloude TomTom.

Volvo V70

De allemansvriend: Volvo V70
Bij de Volvo V70 beperken we ons even niet tot één motor, aangezien de V70 met diverse fijne benzineblokken is geleverd: de T4 met 1.6 turbo en 180 pk, de 2.0T en T5 met een tweeliter turbo met respectievelijk 203 en 240 pk en de atmosferische 3.2 zes-in-lijn met 238 pk. De T4 mag al 1600 kilo trekken, de overige motoren doen daar nog eens 200 kilo bij. Het aanbod is ruim, waarbij je kunt kiezen uit diverse motoren en kilometerstanden. De meeste V70’s zijn rijk uitgerust, leer en navigatie zitten er vaker wel dan niet op.

Citroen C5

De Premiumfransoos: Citroen C5 Tourer THP
Onder de motorkap een 1.6 Turbo met 156 pk, wat meteen ook de sterkste benzinemotorisering is voor de C5. Zowel met automaat als met handbak kun je er maximaal 1790 kilo achter hangen en ook aan luxe aan boord ontbreekt het je niet. Er is ruim aanbod van exemplaren uit 2012 en zelfs 2013, vrijwel zonder uitzondering met lage kilometerstanden en de nodige luxe. Met ons occasion-aankoopadvies kom je ook nog eens goed beslagen ten ijs.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



112 reacties

Die Superb is wel top. Is zeker het bekijken waard lijkt mij.
@TimoBac: qua imago zit het merk dan wel dicht op het No-Go merk in het lijstje.
@martinus: @timobac: en zal ie mogelijk meer uitstoten/verbruiken
@martinus: opel en skoda… Beste vergelijkingen heb jij sjon
@sr20det: voor beiden kies je niet liefhebberij maar vooral vanuit economische armoede.
@martinus: Opel en Skoda lijken qua imago op elkaar? Vindt ik niet.
@TimoBac: Beiden merken met toch wat duits dna. Die beiden de sub-premium markt bedienen, beiden hebben brengen met hun top-motorisering vaak maar de helft mee aan vermogen dan de gewone reguliere duitse fabrikanten. beiden erg populair onder het volk (geweest) door de hoeveelheid auto die je krijgt voor de nieuwprijs.
@martinus:

Wat is in vredesnaam sub-premium?

Moet ik dan het laatste stuk gaan lopen omdat ‘ie het dan niet meer doet?

Kanonnen boter bereleger veldfles en verdere scheldwoorden, liever een 17 jaar ouwe Suzuki Alto die me in de zeikregen naar huis toe brengt dan met een kapotte Mercedes op de vluchtstrook !!!!

Sub-premium, waar heb je het over man, get a life !

Soms, dan begrijp ik waarom de zo sympathieke @jrk68 zich hier heeft uitgeschreven
@desjonnies:
Ik wist niet dat iemand zoveel aanstoot zou kunnen nemen aan het woordje premium..

Zeker als iemand zijn auto vol wilt hebben met leuke snufjes en technologie, is het toch niet heel gek om onderscheid te maken tussen auto’s met een standaard wat hoger uitrustingsniveau en wat hoogwaardiger afwerkingsniveau van binnen en auto’s die dat niet hebben?

Dat het interieur van een mercedes/bmw/audi/volvo standaard wat hoogwaardiger is, mogen we best benoemen als je auto’s vergelijkt toch?

En over slechte betrouwbaarheid van Skoda of Opel heb ik niets gezegd. Wie slechts daarop selecteert zal wel bij een Aziaat uitkomen.
@martinus:
Premium bestaat niet, da’s een illusie een marketing stunt, zoals we vroegâh allemaal stonden te gapen en te ja-knikken als de auto-verkopert op samenzweerderige zachte toon mijn vader vertelde dat de Peugeot uit meer dan 40000 lossen onderdelen bestond, waarvan er af en toe eentje kapot zou gaan.
We begrepen het en accepteerden dat, al gingen die krengen eigenlijk zelden kapot, maar dit ter zijde, premium is een illusie over knopjes lederen bekleding en ruitenwisser motoren.
Primium is als je wagen bij -30 graden wil starten, da’s primijum in mijn beleving, dat de kachel het dan het eerste half uur niet doet, de ruitenwissers nauwelijks bewegen en je versnellingsbakolie stroop is waardoor je nauwelijks kunt schakelen, neem ik dan voor lief, meer dan lief !
’t kreng startte ! Bij -30 !
Het errugste is dat het nog een oud kreng van een Range Rover V8 was, die me thuis bracht uit diep diep Polen ! Nix primijum alles Leyland !
Het was zo koud dat je pijn in je harsens kreeg van de koude als je te dicht met je hoofd bij het glazen schuifdak kwam !
Na 3 uur rijden !!!!! voelde ik dat het diff voor warm begon te worden en ophield met Gerard Joling na te doen (jengelen)
één van mijn betere auto ritten !
@desjonnies: gaat het?
@fastnloud: was mijn idee ook, er heeft precies iemand een slechte dag
@martinus: Volvo????? als er een automerk is met het saaiste en treurigste interieur is dat wel volvo. man man man ziet er niet uit. overigens met ik het met @desjonnies: eens hoor! vooral de stelling met de alto klopt als een tiet, en niet iedereen heeft de flappen ervoor/ er voor over. (waar ik in sommige gevallen wel eens bij hoor)
@desjonnies: uitgeschreven??, die heeft een ban.
Verder heeft martinus een goed/duidelijk verhaal.
@martinus: nou zo “top” is het niet, onze staat al 3 maanden stil te wachten tot het de nieuwe zuigerveren krijgt. (Kom maar op met die oliegrappen)
@Audiboy: Een vastgelopen motor kan je ook netzogoed gebeuren met een italiaan of Brit. Dat is niet exclusief voor de Tsjechen of ‘its a germans’.
@martinus: tros radar vorige week niet gezien zeker…
@martinus: jawel. Specifiek en veel voorkomend probleem voor met name de 1.8 en 2.0 TFSI motoren van de Volkswagen Group merken Audi, Seat, Skoda en Volkswagen.
@gtwillem: en anders wel de DSG, kut versnellingsbak dat het is. brengt een hele negatieve versnelling in je beurs….
via iPhone app
@henkhupelschoten: dacht dat dat wel mee viel. Gisteren gevraagd aan en paar collega’s: allemaal wel problemen gehad met de DSG. De twee leaserijders maakte het niet zo veel uit, maar de andere collega had zijn auto zelf jong gebruikt gekocht: bak revisie bij 70k, zonder coulance (auto is 28 maanden oud) van de importeur dus helaas ook niet van de dealer. Zo komen die spookverhalen wel heel dichtbij….
@audiboy: Breng dat ding naar een specialist en niet de audi dealer, binnen 4 dagen heb je hem terug met andere (betere zuigerveren) ff de forums af voor recensies voor bedrijven bij je in de buurt. Kost je zo’n 3 rooitjes maar als je bovag garantie hebt heulemaal niks (meestal)
@martinus: Een Seat Exeo ST dan misschien?
@TimoBac: Die skoda is wel Superb
@dell: Goeie grap man.
Bedankt heren !
@max038: Van het lijstje dat hier boven staat, ‘verjaard’ de Volvo het beste denk ik.

Sowieso geeft die auto ook nu al een wat betere eerste indruk dan de rest en is ruimte of degelijkheid geen probleem.

Als wat meer jaren+onderhoud+wat hogere mrb+wat hoger verbruik ook geen probleem is. Kun je ook een gebruikte Range Rover rijden voor het aanschafbudget.
@martinus: thx. Volvo is zeker een optie, maar ben benieuwd naar de onderhoudskosten
@max038: Die zullen pittiger zijn dan een Toyota, maar ook weer niet zó premium.
@max038: Heb je trouwens meer specifieke eisen of voorkeuren die in het artikel niet genoemd zijn?
@martinus: nope. Is precies goed geschreven
@max038: alfa 159 (sw) 1750 tbi daar al eens naar gekeken?
@max038:

Grote beurt bij Volvo dealer ligt rondom de € 1.000- € 1.200,- en een kleine beurt rondom de € 700,- (gebaseerd op een V70n, D5)

Ter vergelijking, mijn (FIAT) Grande Punto Abarth zit op respectievelijk € 1.125 en € 585,-
@jack_abarth: Sorry ben je ergens een komma vergeten of zo?
Een kleine beurt bij een Punto voor 600 euro? Heb je standaard 4 nieuwe banden, schijven, blokken en een poetsbeurt nodig voor de auto?
Volgens mij hoeft een beurt niet meer als 150 tot 200 euro te kosten en eens in de 200.000 km een setje remblokken van een paar tientjes.
@ronnys: ga naar de Fiat website en je kunt het zo invullen.
@jack_abarth: Het zal aan mij liggen, maar ik kan niet volgen. Een kleine beurt kost rond de 250 euro, volgens mij is het belangrijkste van een kleine beurt de olie, maar die moet je dan weer tussen de 134 en 177 euro apart betalen?
Distributie riem zit standaard in de 120dkm beurt denk ik dan, want waarom zou die anders zo duur zijn, maar dan kom ik op de duurste grote beurt (weer zonder olie) op 616 of 800 inclusief olie.

Maar de prijzen die ze rekenen voor schijven en blokken gaan echt helemaal nergens over!
Een set schijven en blokken voor Esseessee-kit kost 700 euro!
Brembo schijven en blokken (zeer waarschijnlijk beter als OEM) kost 270 euro, reken als ze sloom zijn 2 uur arbeidsloon a 50 euro is 370 euro dik betaald voor de remmen set!
Maar een grote beurt voor een FIAT hoeft dus geen 1125 te kosten.
@max038: Laguna 205 GT (2010) is echt een top wagen, geen/weinig problemen mee gehad en trekt de meeste auto’s er op de sprint uit
@fastnloud:
Mijn pa had de 2liter 150 pk (diesel wel) en in 5 jaar tijd toch 178000 km mee gereden en niets van problemen mee gehad.
Was een super auto en in Initiale uitvoering zaten alle opties erop.
@max038: die 5 cilinder roffel van welke Volvo t5 dan ook, moet alleen al genoeg zijn om je over de streep te trekken (hue hue hue strepen trekken).
Mitsubishi Lancer Evolution Wagon, wel rechts gestuurd maar dat is slechts een probleem in het hoofd. Na 2 dagen rijden geheel gewend (spreek uit ervaring). Zal ook wel geïmporteerd moeten worden (uit Duitsland waarschijnlijk) maar dan heb je wel een zeldzaam en zeer leuke station!
@larsdbs9: Dan kun je ook voor een Nissan Stagea gaan.

https://forums.finalgear.com/attachments/general-automotive/nissan-stagea-poor-mans-audi-avant/9748d1367959823-1997-nissan-stagea-autech-260rs_01.jpg
@kilum: niet iedereen vind de stagea even mooi. Vandaar de keus voor de Evo
@larsdbs9: Want iedereen vind een evo wel mooi?
@kilum: De huidige auto is te oud en dan kom je met een Stagea aan die tot 2007 is geproduceerd…
@metalmike: Staat er dan ergens vermeld hoe oud zijn Renault is? Dus dan kan je ook niet zeggen dat deze te oud is!
Bovendien moest hij ook ingeruild omdat hij van diesel naar benzine gaat!
@larsdbs9: uuuuhm, wel lastig bij de tolpoortjes hoor…. met aanhanger achteruit er doorheen is in de drukte niet zo leuk :D
@dutchneon: ja want als je op vakantie gaat met je gezin, kan de bijrijder de tolpoortjes niet afhandelen………
W211 faceliftje in zeer goede staat kan je ook wel voor dit bedrag vinden!
Met de C5 break een dik jaar gereden. Niet met die motorisatie, maar voor lange ritten de ideale wagen. Rijdt wel als een zeeschip, franse vering is niet aan mij besteed.

Ik zou persoonlijk eerder uitwijken naar de Volvo, rijdt niet als een boot maar heb Volvo’s altijd heel leuk om mee te rijden ervaren.
Leuk lijstje en gelukkig niet de standaard Merceds / BMW / Audi gebakjes.
Persoonlijk zou ik voor de Volvo gaan. En waarom dan geen XC90??
@Hubert: Veel hogere running costs dan een V70. En qua ruimte win je niks.
@E34M5Touring:
Met 10.000km/jaar en zo’n budget, lijken mij de running costs van ondergeschikt belang.
En heb zelf V70 gehad en regelmatig in XC90 gezeten en de ruimte is goed vergelijkbaar.
Opel Insignia 1.6 T 180pk of 2.0T met 220pk

2010 of jonger, 4wd en automaat zijn ze te vinden in het budget met een bescheiden kilometrage!
@arashrsf: Opel staat heel correct op de No-Go list.
@martinus: heel correct? Ik heb het idee dat een Insignia een uitstekende keuze is, gezien het eisenpakket. Comfortabel, ruim, goede motor en hoog trekgewicht. Tel daar bij op dat je voor 21 mille een heel knappe Insignia Tourer 2.0T Cosmo hebt met niet te veel kilometers op de klok en als je wat ‘premium’ gevoel wilt hebben: biedt de Insignia ech niet anders als een Passat of A4 voor dit geld met dezelfde specs. (Als je die al kan vinden).
@arashrsf: Helaas, zie no-go merk…
@arashrsf: Hier zat ik ook al aan te denken, ondanks dat het een no-go is. 2.0T mag 1800 kg trekken en heeft flink vermogen.
@woot: maar blijft een Opel.
Een Skoda SuperB, het beste wat je voor je caravan kan hebben. Op het ravijn na dan.
@dutchdriftking: Dit is het eerste resultaat wat ik krijg als ik google op skoda en caravan.

http://www.skodaforum.nl/forum/i/caravan-veroorzaakt-electrische-problemen.15532/
Een Honda Accord Tourer, in de dikste Type S uitvoering.
@BmwMPower: groot gelijk, mag 1600kg trekken en aan luxe geen gebrek!
@BmwMPower: Dat zijn fijne auto’s, mijn ouders hebben er 2 opeenvolgend gehad op Civic type R velgen. Waren wel de modellen rond 2005…
Ik zou voor de Volvo gaan 👍🏼 echt een top auto als je de juiste vindt!
Ik zie niet echt of het nieuw moet zijn of 2e hands ook mag.

Maar de Superb is zeker een goede optie in dit segment. Zeker 2ehands. Dan kan je een jong gebruikte krijgen afgeladen met opties en de betere motoriseringen. Ik woon zelf in Praag en zie ze hier veel rijden. Elke keer verbaas ik me er weer over hoe enorm die dingen zijn.
@kilum: Gezien het budget vermoed ik tweedehands… ;-)
Kijk eens voor een Lexus RX400h, genoeg plek voor grote kinderen vermogen zat en relatief zuinig. Aangezien Lexus het luxemerk van Toyota is zit dat ook wel goed. Zeker de moeite waard om te kijken!
@rotorpower: Eens! Net even doorsparen en voor 28k heb je al een mooie RX450h.
Mazda 6 MPS! Weliswaar geen station maar toch veel ruimte binnen, en sowieso een snelle wagen.
Als je de criteria intypt in een willekeurige okasiewebseit, zie je een paar auto’s naar voren komen. Helemaal als je weinig kilometers wilt. Ga voor een mooie Opel Insignia met 2.0 Turbo (220pk) in luxe uitvoering. Premium rijden is comfort, met veel ruimte en accessoires: en dat heeft de Insignia in overvloed. Daarbij vind ik het ook echt een schitterend model.

Als je echt ruimte wilt: Een oudere E320 Combi is zeker de moeite waard.
@gtwillem: ja inderdaad, zit zelf naar een Insignia OPC te kijken station uit duitsland jaartje of 5 oud met import erbij onder de 20.000 euro en minder als 100.000 op de teller. Lijkt me een prachtbak.
Snap ook niet wat sommige mensen tegen Opel hebben.. Toch beter dan zo’n passat?! @dutchneon:
@henkhupelschoten: No-go merk opel. En draag een Opel aan. Goed bezig. Waarschijnlijk is de vraagsteller ook al vaker tegen die opel aangelopen bij t zoeken. Maar wellicht is de keuze gewoon aan hem. Als je t mij vraagt, dan liever geen Renault. En daarna geen Opel. Tja. En wat rij je dan? Een Opel Movano. Dus.
@gtwillem: precies de twee die ik ook genoemd heb! van de W211 wel de facelift; strakgetrokken, maar wat vooral belangrijker is, is dat alle kinderziektes in de facelift eruit zijn gehaald!
540i

vind je onder de 4500€ en de rest van het geld kan je aan verzekering, tax en benzine spenderen… :p

elke keer dat je rijdt met de glimlach genieten van de V8… :p
ik overweeg het al, alleen 2200€ tax jaarlijks, daar heb ik wat moeite mee…
@tjorque: Held! Ik overweeg het ook, wegenbelasting inderdaad lastig puntje.

Of een 740i. Met trekhaak.
Al deze auto’s lijken me uitstekende keuzes, zou zelf voor de Volvo gaan als je het echt over de gadgets en aankleding hebt. Superb lijkt me ook zeker de moeite waard om even te bekijken, eigenlijk de enige die ik zelf niet zou doen is de Forester maar dat ligt meer aan het stoffige uiterlijk
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost. Optioneel met 203 of 240 pk, en ruimte zat
@capogbe: Daar dacht ik ook als eerste aan. En het lijkt me ook de verstandigste keuze in dit geval.
Ik zal ook voor de SEAT Exeo ST gaan. Vind het opzich geen lelijke auto en je weet dat de kinderziektes er een beetje uit (aangezien alles wel uit de A4/Passat komt).

Mooi exemplaar met Schuifkantel-dak, Navi, Automaat, Parkeersensoren, Stoelverwarming, Trekhaak etc. http://www.vanderlindenautos.nl/occasion/538-seat-exeo-st-2-0-tsi-businessline-high/?page=12&sort=Merk&dir=ASC

Anders zal ik een SuperB overwegen, zeeën aan ruimte en zelfde eigenlijk als de Exeo alleen met een fraaier interieur, alleen ben niet zo’n Skoda-fan.
@roberto: dan hebben wij, opletten adviesvrager, een mooie exeo st 1.8 tsi uit 2011 met net iets meer dan een ton aan kilometers te koop staan
My two cents: een Mondeo is ruimer dan een V70. Ecoboost zijn goede blokken en voor 20.000 heb je exemplaren met rond of ver onder de 50.000km ervaring. Dik aangekleed, doorsnee onderhoudsprijzen voor een middenklasser, garantie bij de dealer. V70’s zijn al snel twee jaar ouder hoewel ze ‘beter’ oud worden dan een Avensis of Mazda 6, lijkt de Mondeo gigantisch veel op de nieuwe. Een leek zal het verschil niet zien, zeker niet van de achterkant.
@phaeton: precies gewoon een mooie Mondeo. Die 2,5 ST of een 2 liter Ecoboost dan heb je genoeg om mee te spelen.
S-Max 2,5T
Achterin een volvo V70 is het niet ruim voor lange kinderen.
Ook handig… VW Sharan
@aikon1694: Of een Mondeo, daar zit je ook prima achterin. En voor dat geld zijn er prima auto’s van een paar jaar oud te koop.
@aikon1694: wij hebben een v70, ik ben best lang en ik heb nog nooit geklaagt over de ruimte achterin, ik zou voor de volvo of een leuke mondeo estate gaan
Ik zie dat Opel op de No go lijst staat, als enige. Excuses! Zonde: want het is een goede aanbieding.

Over dat hele premium gedoe: allemaal complete onzin. Een Audi A6 Avant mag dan ‘premium’ zijn, je hebt voor dat geld wel een karige uitvoering, met veel kilometers, imitatiewielen en je mag hem bij een foute okasieboer oppikken. Lekker premium is dat…

De Skoda Superb is een goede aanbieding, alhoewel wel een tikje saai. En naast ruimte heeft ie helaas niet zo veel te bieden: het rijdt niet bijzonder. Dan zou ik eerder een Subaru Legacy Touring Wagon aanraden. Maar dan ben ik fanboy, dus toch maar niet ;-)

De Volvo V70 is dé klassieke blauwdruk voor een fijne reis stationwagon en zou ik altijd overwegen. Als Opel je tegenstaat: wat dacht je van een Ford Mondeo Stationwagon met zo’n 2.0 Ecoboost in Titanium uitvoering? Dan heb je flink wat power, alle opties die je kan wensen en nog ruimte ook.

Maar nogmaals: een S211/W211 E320 Benz. Heerlijke reisauto’s. Voortreffelijk ontspannen en veel ruimte. Lekker relaxed met een automaat en een fijne zitpositie: houd je het uren op uit.

Yolo advies: aangezien je toch niet veel rijdt. En ruimte en uitrusting kan waarderen. En een flink kar moet trekken. Al eens gedacht aan een Cadillac SRX? Allemaal comfortabel en luxe uitgerust, 3.6 V6 zorgt voor potente prestaties en je kunt er een flinke caravan achter zetten. En het is nog uniek ook.

Laat maar horen welke het geworden is!
@gtwillem: subaru heeft geen fanboy’s alleen liefhebbers neem dat maar van mij aan!
ben ook een van de liefhebbers, niet van de koop maar meer van het zien!
Mazda 6? Ook wel vergelijkbaar met Toyota, wat zijn voorkeur is.
Jeep grand Cherokee? Cause ‘murica
E61 530i?
Ga je voor een Superb 1.8 of 2.0 TSI uit de jaren 2009 – 2012 verzeker je er dan wel van dat de zuigers met olieschraapveren al vervangen zijn. Anders kun je een prijzige reparatie van zo’n 3500 euro verwachten. Zie ook de rader uitzending over het olieverbruik van deze motoren. Overigens de 1.8 met DSG is ideaal om een zware aanhanger de bergen over te sleuren.
Voor 10.000km per jaar koop je toch geen gigantische auto voor een budget van €21.000, zelfs zonder belasting??? Wat een waanzin.

Voor die ene grote verplaatsing naar Italië huur je gewoon een busje voor een week of twee. Al kost het nog €15000 om te huren, kan je nog een paar jaar mee toekomen.

Dan kies je nog een oplossing voor 7.000km per jaar. Zelfs met een taxi elke keer is het nog goedkoper denk ik… ;)

Of je moet per sé een auto hebben hebben hebben hebben!
@TommyGT3: *€1.500. Ik was iets te gretig met de nullen…
@TommyGT3: Een busje voor 2,5 week huren ben je zo 2 tot 2.5 duizend kwijt.
In de zomer vakantie wel te verstaan. Dat is wel km vrij, maar zonder brandstof.

Jouw voorstel zou voor mij wel 1 voordeel hebben, dat is het bijna nooit meer op visitie bij de schoon familie hoeven. Als dat met openbaar vervoer en taxi zou moeten betaal je zo veel per keer dat zelfs de vrouw zou zeggen laat maar wezen :)
Subaru Forester zou ik niet kopen… Als je toch dat ding gebruikt in de Alpen, mag je al die kneuzen die een Volkwagen of Ford gekocht hebben uit de blubber of sneeuwbank trekken.
Volkwagen zelf zou ik ook niet kopen, kwaliteit is inmiddels net zo erg als Renault.
Misschien een Subaru Outback voor die prijs… groot, ook genoeg om een vrachtwagen uit de sneeuw te trekken en de optie voor een 3.6 liter ipv 2.5…
@schuimbekje3: ik snap de redenering niet zo… Geen Subaru Forester want dat kost je zo veel tijd als je zo behulpzaam naar anderen moet zijn? Maar het alternatief is dan dus om net als die ‘kneuzen’ dus vast te staan? Doe mij dan maar die Forester.
Voor mij zou de Renault, Volvo en Citroën de opties zijn. VAG heeft een twijfelachtig imago gekregen met dito kwaliteit.
@rufctr01: jij hebt al een vooroordeel. Dat de problemen rond de diesels erbij zijn gekomen is ook nog eens in jouw voordeel. Dat VW haar software aanpastte om mee te komen in murica heeft niets met kwaliteit te maken overigens….
@87sandyd: nee dat is het ergste ze hebben de sofware ook helemaal niet nodig om slechte auto’s te bouwen.
Het zijn mooie auto’s, maar de aanschaf en onderhoudskosten staan in geen verhouding tot wat je er voor weer krijgt.
Jeep Patriot. Voor als je een hekel aan ronde lijnen hebt en als je wilt dat je buurman zich elke dag vertwijfelend afvraagt wat je in vredesnaam van raar hok hebt gekocht……
http://ww3.autoscout24.nl/classified/273425412?asrc=st|as

Niet bijzonder snel, wel bijzonder dorstig en eigenlijk een totale faal kwa ontwerp. Toch vind ik ‘em leuk. Misschien juist omdat het zo’n belachelijk ding is…..
Ik zou gezien het eisenpakket (Alpen, trekhaak) sowieso voor een auto met 4WD gaan, en denk dat je dan aan een Subaru een hele goede hebt. Een XC70 is ook een goede optie.
De c5 is er ook nog als v6, een 1.6 hoeft dus niet.
Ik zou gaan voor een Mondeo Wagon 2.5T of 2.0 Ecoboost.
Doe eens gek en kies voor een Legacy Tourer met de dikste motor :)
Ik rij zelf een Mondeo 2.5T S edition . Super auto, heel betrouwbaar, luxe, goed geprijsd en met een chip-kuur erg vlot.
@mrford: Dat is zeker een super auto! Die 2.5 klinkt ook echt geweldig. Het probleem is alleen dat hij meer drinkt dan Bonnie St Claire dan dromen.
Ach bij 10.000 km/jaar is dat ook te overzien. Je moet de vrouw alleen niet meer vertellen wat het kost om naar Italie te rijden met een zware kar, want dat wordt wel een duur tripje :)
@mrford: M’n pa heeft zo’n Mondeo S-Edition met 2.2 diesel, als je veel kilometers maakt is dat een uitstekend alternatief, want wat heeft dat ding een koppel zeg :)
@Jochempie: Dat valt ook nog wel mee, want zo’n 2.5T die drinkt makkelijk 1 op 9 en die diesel loopt rond de 1 op 16. Dus dat verdiend zich heel snel terug.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).