Autoblog advies: Hot Hatch voor AB-prominent (12 mille)

Auteur: , 91 Reacties
Renault Sport Clio

Snel, nu het nog kan!

Als we kijken in de comment-statistieken aan het einde van elk jaar, is er altijd een naam die komt bovendrijven: @E34M5Touring. De beste man is al jarenlang goed voor vele reacties in de comment-sectie. Tim (zoals zijn moeder hem genoemd heeft) mag terug kijken op een heel interessant verleden qua auto’s. Op dit moment rijdt hij in de meest legendarische auto ooit gebouwd, een Alfa Romeo 159 Sportwagon. Nondeju.

Alfa Romeo 159 <a class='bp-suggestions-mention' href='https://netwerk.autoblog.nl/gebruikers/e34m5touring/' rel='nofollow'>@E34M5Touring</a>

Tim heeft het voorrecht gehad om in enorm veel verschillende auto’s gereden te kunnen hebben. Dat niet alleen, zijn historie aan ex-auto’s is bijna groter dan het aantal ex-mannen die Anouk hebben bezwangerd. Tim is van plan om binnen niet al te lange tijd te verhuizen naar de Verenigde Staten. Voordat hij de oversteek maakt, wil hij graag nog eens een echte Hot Hatch bezitten. Een compacte, lichtvoetige en vooral leuke auto. Hij heeft daarvoor een budget van ongeveer 12 mille over. Omdat Tim binnenkort gaat verhuizen, moet de auto relatief eenvoudig door te verkopen zijn. Dus geen getunede auto’s of exemplaren met meer dan 110.000 km op de klok. Hoe lager hoe beter. Tim is verder vrij groot van stuk: 2,08 meter lang en 135 kilogram schoon aan de haak. Het moet wel een auto zijn waar hij een beetje in kan passen. Zelf zat hij te denken aan een Renault Sport Clio of een Abarth Grande Punto, maar hij laat zich graag verrassen.

Huidige /vorige auto's:Alfa Romeo 159 (!)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 12.000
Jaarkilometrage:35.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Nog 1x een tof speeltje voor ik naar de US ga
Gezinssamenstelling:Single
Voorkeursmerken /modellen:Renault Clio RS & Abarth Punto
No-go modellen / merken:Geen!

Renault Clio Renault Sport 200 Cup
€ 11.500
2012
70.000 km

Volkswagen Golf I GTI, Peugeot 205 GTI, Renault Clio Williams. Deze Renault hoort eveneens in dat lijstje van legendarische hot hatches thuis. De Clio III Renault Sport is een van de laatste klassieke, analoge auto’s in zijn klasse. De atmosferische 2-liter motor is natuurlijk de grote attractie van de auto, zou je denken. Dat is deels waar. De motor is inderdaad een ouderwetse heerlijkheid. Onderin geeft ‘ie niet echt thuis, maar de gaspedaal respons is zeer direct en bovenin is er meer dan 200 pk voorhanden. Dankzij het atmosferische karakter kun je ze bijna per pk doseren. Het interieur is saai, ietwat kaal en best wel lelijk, eigenlijk. Renault Sport pakt alleen de dingen aan die er toe doen, dus je zit op uitstekende Recaro’s en het stuurwiel en de pookknop zijn met zacht leder omtrokken. Ga absoluut voor het ‘Cup’-chassis. Het draagt alleen maar bij aan de feestvreugde, de Clio R.S. wordt er nog directer door. In absolute zin is dit de snelste Hot Hatch ooit gebouwd, maar dat maakt totaal niets uit. Als glimlach-generator functioneert deze Clio uitstekend. Iets minder: als je erg groot bent (en dat ben je), is de zitpositie niet helemaal ideaal. Check hier het aankoopadvies zodat je weet waar je op moet letten bij aanschaf van zo’n Clio R.S..

Renault Clio Renault Sport 200 Cup '12

Abarth Punto Evo Scorpione (199)
€ 10.500
2010
90.000 km

Als je na de Clio gereden te hebben met deze Punto een ommetje gaat maken, zul je enigszins teleurgesteld zijn. De disciplines waarin de Clio R.S. excelleert, daar weet de Grande Punto slechts een magere voldoende te scoren. Het stuurt op zich prima, maar zo direct, precies en vol gevoel als met de Clio is het niet. Bij het onderstel is het vooral heel erg hard, niet zozeer sportief afgestemd. Daar zit een verschil tussen. De motor klinkt heel erg heldhaftig en is in sommige situaties (onderin de toeren) beter dan de tweeliter van de Clio. Echter, de respons is minder, evenals de ‘doseerbaarheid’. De Punto Abarth voelt meer aan als een ‘getunede’ auto, dan een fabrieksexemplaar. Wat overigens ook een klein beetje zo is. Waar scoort de Abarth Grande Punto dan wel? Ten eerste de looks. Zeker in deze ‘Scorpione’-uitvoering is het een ontiegelijk dikke auto. Laat dat maar aan de Italianen over. Ook in het interieur zijn ze lekker aan de slag geweest. Je hebt zeker het idee in iets bijzonders te rijden, wat ook het geval is. Mocht je geen Scoprione kunnen vinden, er zijn zat Abarth Punto’s te vinden met het verplichte ‘esseesse’-pakket. De zitpositie voor langere mensen is redelijk goed. De stoelen zijn wat kort, maar qua ruimte zit je goed. Uiteraard hebben we ook een AB-Aankoopadvies gemaakt.

Abarth Grande Punto (199) '12

Opel Corsa OPC (D)
€ 10.250
2011
80.000 km

Gaat het je om zitpositie en niets anders, dan is deze Corsa zeer aan te raden. Ook voor langere mensen is de ruimte van de auto een verademing. Jazeker, de Corsa is een B-segment auto met voldoende ruimte. Wie had dat gedacht? Het is sowieso een beetje een vergeten wagen, deze Corsa OPC. Premium-rijders gaan voor een snelle MINI of Audi A1 en de echte enthousiasteling voor een Clio. Voor wie is de Corsa dan eigenlijk? Voor degene die een old-school Hot Hatch wenst. We beginnen met het uiterlijk, dat is gewoon erg dik. Dikke bumpers, forse skirts, enorme wielen, een centrale uitlaat en flinke dakspoilers: zo hoort een hatchback eruit te zien! Die lijn wordt doorgetrokken naar het interieur. Opel heeft echt zijn best gedaan om van de OPC wat bijzonders te maken. De 1.6 turbo voelt niet aan als een downsize-torretje en kan vrij eenvoudig gekieteld worden voor meer paarden. Qua wegligging lijkt de OPC meer op de Punto, dan de Clio. Dat is op zich ook logisch, want ze staan op hetzelfde onderstel. Het grootste nadeel van de Corsa OPC was altijd zijn prijs, maar gebruikt zijn ze prima in het budget te vinden. Nog een voordeel, ze zijn zeer betrouwbaar, getuige dit aankoopadvies van de Corsa D.

Opel Corsa

MINI Cooper S John Cooper Works (R56)
€ 11.950
2008
70.000 km

Uiteraard moet de MINI Cooper S benoemd worden. De auto heeft zo’n beetje het segment der peperdure hatchbacks gecreëerd. Bij de MINI lijkt alles te kloppen. De wegligging staat op een zeldzaam hoog niveau. Strak, stabiel en stevig. Wellicht een tikje aan de harde kant, maar dat is precies wat je moet willen bij een dergelijke auto. De besturing is mooi zuiver en de motor is lekker hitsig. Zeker in deze uitvoering is het een absoluut pareltje. Ze kunnen wel wat kuren hebben, dus check even dit aankoopadvies om te kijken waar je op moet letten. Het interieur is voor een B-segment auto uit de kunst. Alles ziet er keurig verzorgd uit qua afwerking, maar dankzij de overdreven styling toont het ook nog eens. Het is absoluut geen saaie auto, deze MINI. Nadeel is de prijs, in het budget zul je het moeten doen met een iets ouder exemplaar. Voor langere mensen is de zitpositie behoorlijk goed, mits de auto geen schuifdak heeft.

MINI Cooper S John Cooper Works (R56) '08

Honda Civic Type-R 30th Anniversary (EP3)
€ 11.900
2003
75.000 km

Ze zeggen weleens dat een echte autoliefhebber ooit een Alfa Romeo gehad moet hebben, voordat hij zich autoliefhebber mag noemen. Eigenlijk gaat die vlieger nog meer op voor een Type-R van Honda; dat zijn namelijk echte racers voor de openbare weg, geen opgewaardeerde Fiats. De EP3-generatie van de Civic was de eerste Type-R die officieel naar Europa toe kwam. De auto ziet er met zijn ‘braadvan’-proporties een beetje apart uit, maar de dik aangezette skirts, bumpers en wielen maken veel goed. Het interieur bestaat uit hard plastic en dat is maar goed ook. In deze auto moet je niet met het dashboard knuffelen. De Recaro-stoelen zijn magistraal, de zitpositie is meer dan puik. De pookknop zit in het dashboard, net als bij een MPV. Het ziet er niet uit, maar het werkt wel. De afstand tussen pook en stuur is nu veel kleiner. Daarbij schakelt de bak uit de kunst. Dat mag ook wel, want de de topattractie van de Civic, de 2.0 VTEC motor, moet toeren, heel veel toeren maken. Tel daarbij op dat de wegligging veel beter is dan zijn opvolger dankzij een hoogwaardiger onderstel en lager gewicht en je hebt een winnaar.

Honda civic Type-R (EP3) '03

Peugeot 208 GTI
€ 11.950
2014
80.000 km

De 205 GTI is zoals bekend een legendarisch model, de 206 GTI was nogal ‘meh’. Gewoon een vlotte 206, that’s it. Ook bij de 207 waren de snelle versies niet echt bijzonder leuk. Gelukkig sloeg Peugeot heel sportief terug met de 208 GTI. Bij de 208 GTI stelde Peugeot orde op zaken. In vergelijking met zijn voorganger was de 208 veel lichter, wendbaarder en hitsiger. Zie deze rijtest met de 208 GTI voor meer hosanna. Precies wat je wil bij zo’n auto. De looks zijn welhaast perfect. Alles is decent dik, zonder dat je uit de toon valt. Precies zoals de 205 dat ook had. Het interieur is opgeruimd en biedt behoorlijk plaats aan langere mensen, alhoewel het niet perfect is. De 208 GTI is aanzienlijk jonger en je zal even goed moeten zoeken naar een exemplaar in het budget. Check dit aankoopadvies om geen kat in de zak te kopen.

Peugeot 208 GTI

BMW 323ti Compact M-Technik (E36)
€ 9.950
1999
35.000 km

Een unieke auto, deze Compact. In de Verenigde Staten ga je ze ook niet tegenkomen. De 323ti Compact was destijds het topmodel van de Compact reeks. Het was voor BMW destijds de bedoeling om met deze auto mee te kunnen doen in het C-Segment. Men neme een E36 3 Serie en hakt de kont eraf. Vervolgens zet je de ouderwetse en goedkopere achterasconstructie van de E30 eronder en klaar is je C-segmenter. Echt geslaagd was de auto niet te noemen, maar ze reden wel erg leuk. Zeker zo’n 323ti, die had namelijk een 2.5 liter grote, atmosferische zes-in-lijn onder de kap. In combinatie met een handbak (er was ook een automaat maar die wil je niet) en achterwielaandrijving heb je een zeer puristische hatchbak. Echt snel zijn ze niet, maar het klinkt wel uit de kunst. De wegligging is nog ouderwets BMW, maar niet zo verfijnd als de modernere Beemers van tegenwoordig. Omdat het zo’n unieke auto is, lijkt het een klassieker in wording. Zorg dus voor de meest unieke kleur en zo laag mogelijke kilometerstand en je kan de laatste maanden in Europa afschrijvingsvrij rijden!

BMW 323ti Compact M-Technik (E36) '99

YOLO: Nissan GTI-R (EGNN14)
€ 10.750
1994
85.000 km

Kennen we de Nissan Sunny nog? Korte geheugenopfrisser: het was een hatchback van Nissan uit de vroege jaren ’90 en was een geduchte concurrent voor Ritalin, Valdispert en Advil PM. Voor wie een beetje meer wilde, was er ook een Sunny GTI. Met de 145 pk sterke tweeliter uit de Primera was dat een uitstekende Hot Hatch. Maar er was nog een model daarboven en dat is deze GTI-R. Het is niet zomaar een bumperpakketje, werkelijk alles werd aangepakt. Zo kreeg de Sunny GTI-R de motor uit de Nissan 200SX, de uiterst goed te kietelen SR20DET. 300 tot 400 pk is op relatief betrouwbare wijze te extraheren. Maar ook standaard is deze auto bloedsnel, in 6,4 seconde knal je naar de 100 km/u. Dankzij de vierwielaandrijving lukt je dat keer op keer, in alle weersomstandigheden. In het budget zijn ze te vinden, maar je moet wel eventjes zoeken. Het aanbod is niet enorm. Kijk uit voor de Nissan Pulsar GTI-R, dat is dezelfde auto, maar dan rechtsgestuurd.

Nissan Sunny GTi-R (EGNN14) '94

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



91 reacties

Nissan gti-r ik denk dat je aan deze het minste aan afschrijving kwijt bent, en veel lol hebt. Sterker nog ik denk dat als je hem goed verzorgt je er zelfs winst op kan maken.
@mikje90: Eens, nadeel is de verkoopsnelheid vrees ik alleen. Ja je krijgt em wel verkocht maar hoe snel. Wel een gaaf ding en echt iets speciaals.
@E34M5Touring: je moet maar net een liefhebber treffen, het is ondertussen wel 24 jaar oud.
@rufctr01: voordeel is wel dat de mensen die nostalgische gevoelens hebben bij dit soort auto’s, ze inmiddels ook kunnen betalen.
@E34M5Touring: ff compleet iets anders hoe is de zitpositie als je langer in de 159 rijd minimaal 2 uur achter elkaar, ik ben ook 2 meter en aan het orienteren voor een station.
@dirkiii: Ja ik ben zeer te spreken over de stoelen in de 159. Echt heel prettig. Reed er op een gegeven moment een paar duizend km per week in en dat gaat prima. De rugleuning biedt veel ondersteuning en de zitting is precies lang genoeg. Dit is inmiddels m’n 5e Alfa. De laatste 3 (166,147,159) hadden allemaal grotendeels dezelfde stoelen. En ik vind ze zeer prettig.
@E34M5Touring: mooi om te weten, die blijft op mijn lijstje staan de 2.4.
@E34M5Touring: misschien ook wel leuk een fors focus rs215

Moet je wel gaan importeren

I found this offer at mobile.de:

https://m.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=261851562&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios

Ford Focus 2.0i 16V RS 215CV !! NUMERO 0036 !! CUIR
First Registration: 10/2002
Mileage: 159,000 km
Fuel Type: Petrol

Price: € 11.900
@e34m5touring:
Lieverd, als’ie 25 jaar oud is, mag’ie zo mee naar de States, daar hebben ze een 25-jaars regeling. Mijn 50 cents een Integrale herriebak, of die zwarte 106 Rallye phase 1 van marktplaats, en die zwartjakker mag ook mee of kan hiero (in Frankrijk of Italie) adverteren ook verkocht worden. Anders zijn er genoeg mensen die op een 106 Rallye voor je willen passen.
@desjonnies: Geweldig spul maar ik pas er niet lekker in. Want als je me op de man af vraagt, wat doe je het liefst? Deze: http://www.autotrader.nl/klassieker/peugeot-205/1989/helmond/994v3/peugeot-205-dimma-20-turbo-zeer-mooi-248pk-nu-verl/?zoekopdracht=brandstof–benzine|carrosserie–hatchback-of-sedan-of-cabriolet-of-coupe-of-stationwagen-of-suv-terreinwagen-of-overig|prijs-tot-12500|sorteer-op-prijsvolgorde-en-prijs-aflopend|15
Staat al een tijd te koop en ik vind hem echt mega zo!
@e34m5touring:
Tsja, mijn echtgenote is zo’n lange paal van een Friezin en met 1.96 ben ik ook niet de kleinste maar zij is nog langer. Ze kon haar landingsgestel niet kwijt in een Giulietta maar in een MiTo gaat het perfect, overigens zijn een heleboel van die crossover dingen belachelijk klein en krap vanbinnen van de Mazda tot de Renault.
Maar ik pas goed in een 106je, serieus waar en zij ook, al heeft ze een hekel aan die herriebak zoals ze dat omschrijft.
@desjonnies: Ja m’n beste maat rijdt een 106 en als passagier pas ik wel maar zit ik niet comfortabel. Achter het stuur kan voor hele korte stukjes maar veel verder niet. MiTo zit ik met de knieen tegen het dashboard als passagier en als bestuurder wil het ook niet. GeileJetta vond ik ook niet fijn zitten maar dat was meer door de stoelen. Heb ik toen laten staan voor de 159.
@E34M5Touring: Kijk ook anders naar een Toyota Starlet Glanza.
@mikje90: maar ja vind maar eens een “goedkope”
@bmwfreak038: precies. Ik was ook al op zoek naat een linkje vd verkoper. Heel benieuwd waar ze die voor dat bedrag hebben gevonden..
Mis wel de fiesta ST. Zijn ook erg goed sturende hothatches
@seanxtype: Klopt. Met dit budget alleen bijna niet te vinden. Of ze hebben al flink wat km’s.
@menaz: Over de grens staan er wel een aantal te koop zag ik. Als je durft in te voeren is dat een erg mooie optie. Het lijkt me ook een mooie opvolger voor mijn Focus.
Vriend van me, @tenck, is hetzelfde formaat als Tim en hij pastte prima in zijn CTR. Daar bovenop zijn het fantastische auto’s om te rijden dus ik denk dat dat een goede keuze is. Misschien dat je er dan zelfs eentje voor ietsje minder kan vinden die je dan weer gemakkelijker kwijt kan.
@stephane8200: Ik vind het wel een auto die je een keer ‘gehad’ moet hebben, zoals Willem ook zegt. Toch maar eens gaan kijken. Staat best een knappe origineel NL te koop zag ik toevallig.
@E34M5Touring: ik heb zelf een JDM EK9 Type R gehad en kan het in dat opzicht beamen dat een Type R een auto is die je gehad moet hebben. De 159 Sportwagon 1750TBI heb ik ook gehad trouwens, maar dat wist je misschien al.
@stephane8200: Het is wel zo dat de stoelen bij een 30th anniversary een stuk smaller zijn dan de “gewone” CTR stoelen. Was voor mij de reden om de 30th te laten staan.
Fiesta ST had er idd moeten tussen staan, stukje beter dan de Fiat of Opel toch…
@xytras: Ik heb ze nog niet kunnen vinden voor mijn budget. Zo te zien houden ze iets beter waarde.
Dank voor het advies @willeme:
Vooralsnog hebben de Clio en de Abarth de (lichte) voorkeur.
Er staat een GTi-R te koop binnen budget maar die heeft wel hele bijzonder wielen enz. Vind het wel een heel gaaf ding!
De Civic ga ik zeker proberen. Vooral omdat ie qua formaat net iets groter lijkt dan de rest.
MINI vind ik wel heel leuk maar daar zie je er teveel van, vind ik niet speciaal genoeg al rijdt het wel top.
De 323ti is me te oud, wel leuk en bijzonder maar ik denk dat resale wel een dingetje wordt.
Ik laat jullie zsm weten wat het geworden is. Moet wel een dezer dagen gaan gebeuren!
Bedankt nogmaals @willeme: Leuke suggesties!
@E34M5Touring: de Civic Ek9 kan je eventueel ook nog overwegen. Daar heb je ook nog genoeg ruimte in.
@E34M5Touring: Smart ForFour Brabus? Geen idee wat ze kosten, maar zijn wel serieus leuk! Weegt niks, 177pk, stuurt geweldig, gaat niet stuk.
@svenska_aeroplan_ab: Ja wel speciaal maar ik vind het geen mooie auto.
@E34M5Touring:
Idd, ziet er niet uit, mag je gerust stellen…
@E34M5Touring:

Tim, ik heb in 2009 een nieuwe GP Abarth gekocht en het is een hele leuke auto. Lederen interieur, lederen dashboard, rode stiksels, kuipstoelen (zijn dezelfde als uit een facelift Brera) noem het maar op. De beleving van een luxe auto is top, maar toen ik daarna in een 180pk polo GTI ben gestopt ben ik wel tot de conclusie gekomen dat de GPA niet echt een hot hatch is. Ik had de 155pk versie met de kleine IHI turbo die met chiptuning beperkt is tot een kleine 175pk. Met 8,7s naar de 100 is het een vlot ding, maar niet echt hot. Dus ga sowieso voor een Abarth met het esse-esse pakket. Eigenlijk zou je ook nog een Punto EVO moeten zoeken ivm de Multi air, maar de EVO heeft een afzichtelijk dashboard.
Dus samengevat: Grande Punto Abarth (geen EVO) met EsseEsse.

Succes kerel!
@jack_abarth: De GP Abarth’s die ik op het oog heb komen uit 11 en 12. Die 12 is een Scorpione met 200pk in Nero Edna. Wel een dondersmooi ding in die samenstelling! Die andere is een EsseEsse. Beide staan hoog op de lijst. Denk dat de Clio een makkelijkere auto is om te slijten en wellicht wat scherper enz. Maar qua looks en ‘ik wil em’ factor is de Punto op dit moment 1.
Tim, ik hoop dat je wel aanwezig blijft op AB als je gaat verhuizen, want ik lees je reacties vaak met plezier! En qua autokeuze? Ik zou voor de Mini gaan. Zo’n JCW ziet er echt dik uit, stuurt goed, klinkt lekker en heeft vooral een tijdloos design. Hij is wel belachelijk klein achterin, maar daar heb jij toch geen last van. Ben benieuwd wat de keuze gaat worden in ieder geval!
@berlinetta: Hey thanks! Aardig van je!
@E34M5Touring: Waar ga je wonen trouwens?
@berlinetta: In de buurt van Atlanta. De classicdealer waar ik dan ga werken zit daar vlakbij.
@e34m5touring: Cool man!
@e34m5touring: daar willen we tzt meer over weten !
De Cooper S JCW natuurlijk; meest volwassen en lekker rijdende auto van allen en uitgesproken karakter. De Renault stuurt ook erg strak, maar is echt veel minder auto… en veel minder beenruimte dan de Mini.
Heel benieuwd naar de keuze! Heb zelf geen suggesties helaas, want niet zoveel ervaring met hothatches. Wel heb ik een e46 compact gehad en die is in ieder gevak ruim zat en te verkrijgen met lekkere 6 cilinders! Als de e36 je te oud is, is het de overweging waard. Gaat de Aston daar je daily worden?
@2wheeler: Nee die gaan we netjes houden. Ik wil wel een classic daily als ik daar woon. Dus wel iets ouds en Amerikaans. Maar wat dat wordt weet ik nog niet.
Nou nou wat een budget. Ik zou het lekker in mijn zak houden en bij het speeltje in de V.S leggen.

Als je moet kiezen die Cooper S. Heb er een gehad en dat was dikke fun.
@donstil: Er staat al een speeltje in de US en voor m’n daily daar heb ik een apart potje.
@e34m5touring: Ooh mooi. Nou dan lekker in je zak houden voor wat anders.

Over tien jaar heb je er spijt van dat je het in een oude renault gestopt hebt als je het bij iets echt leuks kan leggen.
@donstil: Ik heb nou de mogelijkheid om het te doen. Dus doe ik het. Anders heb ik over 10j spijt dat ik nooit een hot hatch heb gehad.
@e34m5touring: geld kan je bijverdienen, tijd terugdraaien niet… 🤪
Gewoon lekker doen wat je wilt!
@tjorque: beste advies ooit, je leeft vandaag en morgen is een leuke dag om naar uit te kijken.
@Donstil: een oude renault.. terwijl ze al jaren de beste en leukste hothatches maken.. dus echt leuk kun je ze zeker noemen..
Succes met kiezen en veel plezier… mijn keuze zou de Clio zijn uit dit rijtje :)
Ik stond laatst naast zo’n Abarth Punto. Wat een tof geluid komt daar uit. De reguliere Punto vind ik niet zo boeiend maar de Abarth variant is echt een leuke auto.
@ardonjr:
Ondergewaardeerd en rete rete snel, mijn Impreza Sti heeft moeite zo’n Punto bij te benen.
Een Sunny als YOLO. Ghehe. Die had ik niet aan zien komen :-)
2 deuren en een achterklep maakt een hatchback ;) Nissan 350z
Ik zou voor een cooper of een punto abarth gaan.
de nog niet gestelde vraag: wat ga je met die geweldige 159 doen?
De Mini! Fijnste hot hatch die ik heb gehad. Voor ruimte achterin kies je de Clubman, iets comfortabeler ook door langere wielbasis. Wel de N18 motor zoeken, veel minder issues.
Ik vind eigenlijk leuker om te opties in US te bespreken.
Koop toch gewoon een Golf GTI is een fatsoenlijke en veiligere auto dan alle hier genoemde alternatieven. En gegarandeerd altijd succes bij een snelle verkoop
@shaw: Er werd gevraagd om een Hot Hatch, niet een lauwwarm autosoepje.
Een Mini Cooper S R53 (met de compressor) naar mijn mening leuker als de R56 ;)
Mn ma heeft een R56 JCW, erg fijn ragbakkie. Vooral met de recaro kuipstoelen, echt een must!
Houden je goed vast en zijn comfortabel genoeg. De auto stuurt als een kart.

Persoonlijk vind ik de Abarth er echt als een badass hot hatch uitzien maar uit dit rijtje ging ik echt direct voor de GTI-R.
Nog nooit in gereden maar altijd al een fantastische wagen gevonden.
En met 4wd ben je altijd koning bij het stoplicht en het doorverkopen moet ook wel lukken.
Helaas alleen nooit kunnen vinden voor een leuke prijs toen ik nog benzine reed.

Ben zeer benieuwd wat het gaat worden :)
Ik heb destijds zitten twijfelen tussen Clio rs of Leon Cupra. Toen gegaan voor Leon Cupra. Daarna een zuinige auto. Vervolgens niet kunnen wennen aan een fiesta 1.4 en toen een Golf V GTI edition 30 DSG gekocht. 385 pk en hele snelle schakeltijden. Hoekt een Clio sneller de bocht om? Waarschijnlijk wel. Maakt de golf GTI dit goed na de bocht? Jazeker! Het toeval wil dat ik op zoek ben naar zuinige diesel dus staat de gti te koop voor jawel! Precies 12.000 euro, zoek maar op. Ik zou of een golf of iets wat makkelijk te verkopen is kopen. Maar waarom niet het geld bewaren voor een hele dikke V8 in Amerika en tanken voor een appel en een ei…
Voor 10k kun je inmiddels ook de opvolger van de EP3 in huis halen (de FN2). Maar de wegligging van een EP is idd stukken beter en de FN2 ziet er uit als een spaceshuttle en heeft maar 1pk extra.. ik bezit zelf de EP2 versie, voor de rest exact hetzelfde model als bovenstaand in cosmic grey metallic.

Zou dan wel voor de facelift gaan, mooiere bumpers, koplampen etc.

Staan inmiddels aardig wat UK import te koop voor aantrekkelijke prijzen maar zou toch op zoek gaan naar een originele NL of duitse import versie. Succes!
@nasty, jij nog advies?
Probeer ook een Seat Leon 1p. Met dsg 6, wel zo fijn als je veel kilometers maakt. eentje van voor bouwjaar 2009, want vanaf 2009 kwam er een distributieketting op. Of een golf GTI. Toyota Corolla rond 2005. Er staan er 2 of 3 op met compressor (zeldzaam).
Uit het rijtje zou ik voor de Clio of 208 gaan. Ik ben benieuwd wat het gaat worden!
Heel veel plezier aan de overkant, dat je maar veel V8 speeltjes mag kopen!
Zou zelf voor de Honda of de Nissan gaan alleen zal de Nissan wellicht niet snel weer te verkopen zijn.
Sowieso die nissan! Heel gaaf ding met nog steeds het suffe uiterlijk wat het standaard model heeft maar dan met een aso grote luchthapper op de motorkap. En (zeker voor die tijd) serieus snel!
Cooper works, ‘nuff said
Allemaal niet relevant.

Wat ga je in Amerika rijden :-) ?
Zonder twijfel de JCW, heerlijke hot hatch.
Ik heb nog wel een nette Clio RS Cup uit 2008 te koop. Heeft wel net wat meer gelopen (115.000), maar past ruim binnen het budget👌
Misschien net iets te hoog qua budget maar een DS3 Racing?
@marcel174: Er staat er 1 te koop binnen budget maar die heeft al een gereviseerde motor. Daar brand ik m’n vingers niet aan.
@e34m5touring: gereviseerde motor… Hmmm weet ook niet wat ik daar van moet denken.. Hoe is er met die auto om gegaan?
De 200pk thp motor is wel goed betrouwbaar. De 156pk thp moet je laten staan.
Kameraad van mij heeft daar veel research naar gedaan en rijdt al een tijd probleemloos met een 200pk RCZ. Die schijnen geen problemen met de ketting te hebben.
Mazda 3 MPS. Er staan er een paar te koop in Nederland. Ik heb er zelf eentje en het is, naast een bijzonder fijne auto, ook een zeldzame verschijning! Ik kan je ook de Yaris GRMN aanbevelen. ;-)
Als ik uit het rijtje moest kiezen dan een JCW, maar is een 130i evt niks?
Koop toch een leuk klassiek hatchgebakje. De beste SUD die je kan vinden..
Ik denk aan de Mazda 3 MPS, ruim, erg snel en betrouwbaar.
Toyota Starlet Glanza
Saab 9-3 2.0t, makkelijk te kietelen en zomaar 185 paarden standaard. Lekker snel en bij het stoplicht denken mensen dat je een saaie lul bent. Tot je ze zoek rijdt. Zoek een late 9-3 coupe, heeft wat minder elektrische problemen en met het geld dat resteert kan je mooie upgrades uitvoeren en nog geld overhouden om in Duitsland ‘m op de staart te trappen en BMW’s en Mercedessen te pesten!
“Op dit moment rijdt hij in de meest legendarische auto ooit gebouwd, een Alfa Romeo 159 Sportwagon. Nondeju.” HUH?
@ericd: u bent nieuw hier?
Clio is een future classic. Ook lekker ogend van voren en achteren, maar een complete sufk.t om te zien van opzij.
Ford focus rs mk1
Vergeet de peugjes, fiesta’s st en de renaults, koop een papieren zak en een 695 abarth. Met 2m08 gaat dat krap zijn maar het is de leukste recente hatchback. Leuk gooi en smijt dingetje, luide uitlaat en net genoeg neiging tot overstuur.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).