Autoblog advies: lichtgewicht fun-mobiel (5k)

Auteur: , 66 Reacties
Mitsubishi Colt

Is er dan nog wat te krijgen?

Het is iets dat wij bij Autoblog wel vaker horen. Er komt een kind (of twee) aan en daardoor moet er een andere auto komen. Kunnen wij advies geven? Maar Autoblog-lezer Rik had een leukere vraag voor ons. Hij heeft nu een vriendin en nul kinderen (voor zover hij weet). Maar als hij in zijn glazen bol kijkt, kan hij zich goed voorstellen dat het niet lang gaat duren voordat er kroost geworpen wordt.

Dus Rik wil voordat het te laat is een leuke auto hebben. Niet dat hij op dit moment veel te klagen heeft. Op dit moment staan er twee leuke  auto’s in de garage. Eentje is een heuse Daf 55 Coupé! Dat is de hobby auto voor de leuke kilometers. Dan heeft Rik daarnaast ook nog een van de leukste Hot Hatches uit de jaren ’90, een Citroën Saxo VTS 16v. Dat vind Rik een erg leuke auto, maar de bouwkwaliteit is niet indrukwekkend. Hij moet er bijna net zoveel aan sleutelen als aan zijn Daf.

Wat wil Rik dan als vervanging? Het hoeft niet praktisch of comfortabel. Het mag vooral niet teveel wegen. Rik houdt van lichtvoetige auto’s, niet van grote bakken. Ook is het wel prettig dat de auto niet te nieuw is. Rik kan aardig sleutelen, maar bij te moderne auto’s kan dat voor wat uitdagingen zorgen. Gelukkig geeft hij zelf al aan dat het budget niet toereikend is om met iets nieuw aan te komen.

Het totale wensenplaatje van Rik laat zich als volgt samenvatten in een tabel:

Huidige /vorige auto's:Citroen Saxo VTS 16V, Daf 55 Coupé
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 5.000
Jaarkilometrage:10.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:De Saxo 16v is ontzettend leuk speelgoed dat ontzettend Frans in elkaar gezet is. Ik ben het een beetje zat om wat uit elkaar valt weer in elkaar te schroeven, vooral ook omdat ik nog een (andere) hobby auto heb.
Gezinssamenstelling:Vriendin, geen kinderen
Voorkeursmerken /modellen:Yolo's en karakterbakken(bakjes?)
No-go modellen / merken:Erg zware auto's

Susuzki Ignis Sport 1.5 (HT51S)
€ 4.250
2006
80.000 km

Je zou verwachten dat we de Suzuki Swift Sport gingen aandragen. Dat is immers een standaardkeuze in dit prijssegment. Je moet goed zoeken en een beetje geluk hebben, want de meeste exemplaren zitten boven de 5k. Daaronder heb je te maken met zeer hoge kilometerstanden en/of discutabele tuning. Dat wil je niet. Een andere optie is de spirituele voorganger van de Swift Sport. Dat is deze Ignis Sport, oprecht een junior-GTI met die guitige Speedline-velgen en Recaro-stoelen. Op papier lijkt het niet veel, maar zoals het een ware GTI betaamt is de sensatie van snelheid enorm. 109 pk is redelijk wat vermogen op 910 kg. Nog een voordeel is dat je de mooiste exemplaren kunt uitzoeken. Dan nog zit je niet aan de top van je budget. Ook wel eens lekker.

Suzuki Ignis Sport

Honda CRX Del Sol ESi (EG)
€ 5.000
1994
105.000 km

Er is een tijd geweest dat deze auto’s bijzonder fout waren. Dikke velgen, bodykits, mega-spoilers, Lexus-look achterlichten en ‘Fast & Furious’-style stickers. Gelukkig is er nu een trend dat al die onzin eraf gehaald word. Er staan niet veel CRX Del Sols te koop, maar gelukkig zien we wel meer en meer originele exemplaren verschijnen. Ze verkeren niet allemaal showroom-staat, maar er staan voldoende keurige exemplaren die met wat TLC er nog jaren mee kunnen gaan. Om te rijden is zo’n CRX geweldig: een hoogtoerige 1.6, 910 kg leeggewicht en een open dakje bezorgen altijd veel rijplezier. Let wel op roest, want sommige exemplaren zijn doorgerot. Dat kan serieuze vormen aannemen. Als je hem niet op de brug kan zetten, kun je beter naar iets anders kijken. Mede daarom is het verstandig te kijken naar een nette ESi (124 pk), dan naar een afgetrapte VTi (160 pk).

Honda CRX Del Sol ESi

Nissan Micra 160 SR (K12)
€ 4.750
2007
90.000 km

Deze wordt overgeslagen door velen. Misschien komt het door de nogal wulpse vormen van het model. Het lijkt immers sterk op de auto van Willie Wortel, je weet wel. Die kip die uitvindingen doet. Maar met de 160 SR heeft Nissan wel een fijne variant van de Micra gebouwd. Je hebt de beschikking over een 1.6 motor, maar mede dankzij het lage gewicht (992 kg met alle opties) zijn de prestaties in orde. Remmen, onderstel, transmissie: alles is afgesteld op wat meer ‘fun’. Niet dat deze Micra aanvoelt als een GT-R of 350Z, maar je merkt wel degelijk dat de heren (of dames) bij Nissan hun best hebben gedaan. Omdat de meeste mensen zijn vergeten dat Nissan ooit zo’n Junior-GTI gebouwd, zijn de prijzen behoorlijk gunstig.

Nissan Micra 160SR (K12)

Mitsubishi Colt CZT (Z30)
€ 5.000
2006
125.000 km

Als het een tandje heftiger mag: kijk niet verder! De Mitsubishi Colt CZT is namelijk gezegend met een 1.5 viercilinder. Dankzij een turbo en intercooler perst deze er eventjes 150 pk uit. Het leeggewicht zit rond de 1.050 kg, dus dit gaat wel vooruit. Als dat niet voldoende is, schijnt 200 pk redelijk eenvoudig haalbaar te zijn, zonder dat de motor daar enorm onder lijdt. Qua rijden merk je dat de Colt CZT iets volwassener is dan de Micra en de Ignis. Geluidsisolatie, comfort en ruimte zijn net iets beter voor elkaar. Maar in vergelijking met de gemiddelde leasemobiel is het puur fun-autootje. Als klap op de vuurpijl past de Colt CZT uitstekend bij jouw Daf, ze komen namelijk uit dezelfde fabriek! De aandachtspunten kun je zien in dit Autoblog aankoopadvies.

Mitsubishi Colt CZT (Z30)

Ford Fiesta ST
€ 5.000
2006
140.000 km

Het klassieke recept voor een goede GTI is simpel, maar oh zo lekker wanneer deze goed uitgevoerd is. Stop een grote motor in een kleine auto, maak het onderstel harder en zet er stoere bumpers op. Ford beheerst dit als geen ander. Deze Fiesta ST is daar een uitstekend voorbeeld van. De motor (2.0 uit de Mondeo) is met 150 pk net zo sterk als de Colt, maar je moet deze iets meer op toeren jagen om het beste eruit te halen. De Colt is ook iets sneller, mede door het lage gewicht. De Fiesta is niet bizar zwaar voor zijn klasse, maar 1.140 kg is in dit gezelschap best veel. Dat maakt de speelse wegligging overigens meer dan goed. De besturing is lekker direct en de versnellingsbak laat zich prettig bedienen. En met die ‘GT’-strepen sta je al 1-0 voor bij de verkeerslichten.

Ford Fiesta ST

Daihatsu Copen Active Top (L880K)
€ 5.000
2008
125.000 km

Tsja, als het klein en lichtgewicht moet zijn, dan is deze Daihatsu Copen ook een hilarische optie. Deze auto neemt zichzelf absoluut niet serieus en is maar gebouwd om een ding: de bestuurder een goede tijd geven. Dat lukt uitstekend. Met 87 pk is het niet de sterkste auto, maar de Copen weegt slechts 850 kg. In deze auto kun je het verschil merken (in de prestaties) of je vriendin wel of geen ontbijt heeft gehad. Let wel op dat je een exemplaar zoekt van 2006 of later. Deze hebben een atmosferische 1.3 in plaats van een 660 cc viercilinder met turbo (en daardoor een echte Kei-car!). Nog een groot verschil zit ‘m in de locatie van het stuurwiel: die zit namelijk aan de rechterkant. Het hoeft geen betoog dat deze auto niet heel erg praktisch is.

Daihatsu Copen Active Top

Smart Roadster (452)
€ 4.750
2003
125.000 km

Klein, licht en geen kinderen. Dan kun je jezelf trakteren op een ware sportwagen, zoals deze Smart Roadster. De aandrijving geschiedt (zoals het heurt) op de achterwielen. De motor ligt niet voorin, maar achter de bestuurder. De wegligging en het weggedrag zijn van het niveau sportauto. Het vermogen van 82 pk is dat niet, ook al weegt de Smart Roadster slechts 790 kg. In het budget kun je meerdere exemplaren vinden. Onderhoud valt qua kosten (zeker voor dit type auto) best wel mee. Zijn er ook nadelen? Jazeker, er zijn 11 redenen om het niet te doen. Grootste ergernis is de transmissie. Dat is een zeldzaam slechte sequentiële bak die zo traag is dat één schakelmoment op twee verschillende datums kan plaatsvinden. Mocht je daarmee kunnen leven, is het zeker het overwegen waard.

Smart Roadster

YOLO: Alfa Romeo GTV 2.0 V6 T.B.
€ 4.750
1999
140.000 km

Ooit was er een Nederlandse televisieserie met serieuze oude mensen en een niet te bevatten verhaallijn: Westenwind. Geen idee waar het over ging. Mijn zus keek het altijd. Ik keek met een half oog mee, want af en toe kwam onderstaande parel voorbij. Daan Schuurmans mocht al scheldend en tierend in een Alfa Romeo GTV 2.0 V6 T.B. rondscheuren. Ook deze 2.0 V6 T.B. heeft een Busso motor. Speciaal voor de Italiaanse markt werd deze motor geleverd in onder andere de 166, Spider en GTV. In het budget zijn de 3.0 en 3.2 varianten een stukje prijziger, maar een V6 T.B. in goede staat is goed te vinden. En met 200 pk kom je qua prestaties niets te kort. Dit is nog een ouderwetse turbo, dus wél met een fraai geluid en turbogat. Dat betekent sensaties tijdens het toeren maken! En kijk naar die lijnen: dit is gewoon een Ferrari, maar dan met voorwielaandrijving. Nadelen? De kofferbak is ridicuul klein. En de onderhoudskosten zijn wat hoger. Vandaar YOLO.

Alfa Romeo GTV 2.0 V6 T.B.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



66 reacties

Ik mis nog wel een pareltje in de vorm van de Renault Twingo RS. Of doen die nog steeds meer dan 5k? Voldoet verder wel aan alle criteria, heel licht, aardig wat power uit een lekkere atmosferische vierpitter en een briljant onderstel. De GTV is een pracht kar, maar misschien niet helemaal conform de eisen. Toch een stuk zwaarder en zal qua onderhoud toch meer in de papieren lopen dan die kleine Japanse (en Franse) gebakjes.
@trustmeiamanengineer: Een pareltje in de vorm van een Renault? Lol
@oemplus: Ja. Renault heeft namelijk nogal een goede reputatie als het om hot hatches gaat hè. En die reputatie is terecht.
@trustmeiamanengineer: Hij heeft al een Franse ‘hot hatch’ waar hij erg moe van word omdat je er maar mee bezig blijft. Dus ik denk dat hij nu wijs genoeg is om de Fransosen te laten staan..
@oemplus: Ja, een Saxo van 20 jaar oud. Zelfs een 20 jaar oude Jap heeft af en toe wat aandacht nodig. Laat staan een Duitser, die volgens jouw vooroordelen waarschijnlijk altijd volledig probleemloos zijn… Een recente Twingo is gewoon een prima, en vooral een hele leuke auto. En daar ging het om hier…
@oemplus: renault twingo kan je bijna blind kopen. Clio valt ook nog wel mee. Wordt het groter dan wordt het drama. Kleine franse auto’s zijn over het algemeen betrouwbaar
@ruudbmw: Eerste generatie Twingo kun je iid blind kopen. Koop er dan gelijk blind een lasapparaat bij, en blind een vat olie, want dat lekt er ook aan alle kanten uit.
@oemplus: Ja een auto uit 1993 heeft wat probleempjes inmiddels…. Man man man, je hebt wel een sterke Renault haat blijkbaar als je dat maar blijft moeten ventileren hier…
@trustmeiamanengineer:

Fast reliable cheap ..
Pick two ..

Zo simpel kan het zijn ..
Zonder twijfel de CZT! Heb zelf de CZ3 met een 1.3 motor (+/- 90pk) en dat is al behoorlijk fun om te rijden. IMO ook een erg ondergewaardeerde auto in dit segment, super betrouwbare auto’s.
@thenotorious: ben ik met je eens. Ik heb 5 jaar lang met veel plezier in een 1.5 gereden. Veel luxe opties, nauwelijks technische problemen en zeer goedkoop in de vaste lasten. Met (standaard) grote velgen, privacyglass, mistlampjes etc. ziet hij er zelfs nog best oké uit. Dit lijkt mij een betere keuze dan de Fiat Panda 100HP.
@thenotorious: Neem dan de Smart ForFour! Zelfde oerdegelijke techniek, maar veeeeeel lichter, veeeeeel leuker om te zien en je zit veeeeeel lager dan in de Mits. Rijdt als een kart en is spotgoedkoop in MRB, verbruik en onderhoud.
@svenska_aeroplan_ab: wat dat betreft is de forfour misschien net wat specialer inderdaad. Alleen is de 1.5 turbo bij de forfour meteen de Brabus en die zijn niet goedkoop helaas…
@thenotorious: Klopt, de 1.3 en 1.5 viercilinders zijn echter top en auto weegt 690 kg ofzo omdat hij van plastic is. Power-to-weight weet je wel ;)
@svenska_aeroplan_ab:
Helaas is de forfour flink zwaarder dan je denkt, zelfs een Fortwo zit dik boven die 690kg.
De Forfour weegt minimaal 965kg, de Brabus iets meer dan 1050kg.
In het geval van de laatste kan je, dankzij de standaard 177PK nog steeds met de snelste B-segmenters mee.
Als je er eentje onder de 5K kan vinden dan heb je een serieuze pretletter, maakt gehakt van de Roadster.
Die laatste is een love it or hate it auto, afgemaakt door journalisten die hem niet macho genoeg vinden en geliefd door de mensen die er eentje hebben.
De Forfour Brabus is echter veel zeldzamer en zou best eens een klassieker kunnen worden.
@thenotorious: mijn opa heeft er een. De keren dat ik er mee heb gereden vond ik het niet zo fijn sturen. De brede banden lijken stuurgevoel weg te nemen. Wel zit er inderdaad alles op en aan.
Fiat Panda 100 HP.
@tazmania: ben nog steeds blij met mijne! Aanrader :)
Fiesta.
Een Lotus!

Maar omdat dat nooit gaat lukken met dat budget zou ik voor een MG-F of TF gaan…

Erg leuke dingen om te rijden. Licht, net 1000 kilo, achterwielaandrijving en zo’n 150 pk…

Wel tricky als het regent, de achterkant wil dan heel graag als eerste thuis zijn. Maar that’s part of the fun, je moet nog echt zelf rijden.
Poeh, die 2.0V6 TB is wel een echte YOLO. Niet Alfa’s beste motor. Als je hem leuk vind,bij Goorman in Lochem staat er al 8j 1 te koop. Denk als je 2 rooitjes biedt is ie van jou. Anders wellicht een Twingo RS of die Fiesta ST. Dat vond ik echt een leuk ding. We hadden er 1 lopen bij Ford toen. Mooi speelgoed.
Een bmw 325 compact ..
@lincoln: of een 318 ti compact
@lincoln: goede, had ik ook op de shortlist staan. Niemand wil ze hebben, de onnozelaars.
Heey pssst, Daihatsu Copen?
@str8six:

Of een Nissan Figaro ..
Ik zou de Daihatsu Copen
Subaru Impreza GT Turbo of 555 Turbo. 270pk heb je er al snel uit en is nog best licht ook!!
@kennone: doe dan een Ferrari 250 GTO! Is nog sneller en lichter..
Toyota Starlet Glanza V, dat rechtsgestuurde moet je gewoon overheen stappen, went zo!
Een 1.3 turbo motortje met standaard 135 pk op 930 kilogram, mocht je het nog lichter willen is de Starlet GT Turbo hetgeen wat je zoekt.
@larsdbs9: je zou dan ook een Daihatsu YRV turbo kunnen kiezen, ongeveer dezelfde specificaties, maar gewoon links zitten en beter te vinden. Al vind ik de Glanza wel mooier.
@dondeboer: een Daihatsu YRV Turbo is jammer genoeg alleen leverbaar in automaat, waardoor het plezier wel een beetje verdwijnt. Daarnaast is een YRV een wat hogere auto, waardoor het zwaartepunt ook hoger ligt, wat te merken is in het rijden.
De yolo deze week is een echt aanrader voor elke Alfascist ..

Je koopt hoe dan ook werk ..
Ook al staat de teller nog op 0 ..
Persoonlijk vond ik het een geweldig ding ..
Altijd een soort van hopen dat ie zou starten ..
En zoop meer dan een Dodge 5.7 Hemi pick up truck ..
Ding tordeerde aan alle kanten ..
En is gemaakt van badkuipen polyester ..

De wigvorm suggereerde een hoop snelheid ..
en dat vergaf alle ongemakken ..

Wat een meukbak was dat ..
Gun em me grootste vijand niet eens ..
En toch werd ik altijd wel vrolijk van dat ding ..
@lincoln: Heb een 45 jaar oude Alfa, zuipen, roesten en altijd werk. Toch idd altijd een dikke glimlach. Maar mijn tick is nog niet zover dat ik altijd een spatie en twee punten nodig heb om een zin af te sluiten. Benzinedampen hebben te veel kapot gemaakt bij je? ;-)
@twentsediesel:

Taalnazi,s zijn net als Clackson quoters .. echte petrolheads ..
@lincoln: Clarkson ;-P
Nou Rik, we hebben het er over gehad. MX-5 proefrijden, dus!
Ik vind vooral de link naar de 11 redenen waarom je geen Smart Roadster moet kopen geweldig. Er zit maar 1 nadeel aan dat artikel, het hadden eigenlijk 68 redenen moeten zijn!
Starlet Glanza
Daar is ‘ie weer: Toyota Yaris TS!
@Tuono: ondergewaardeerd en niet kapot te krijgen; zowel T-sport als TS
@Tuono: mijn vrouwtje rijdt met een ts. Lekker vlot ding. Zitpositie is niet ideaal maar verder niets op aan te merken. Niet echt hardcore maar net leuker dan anders
Heb in deze prijsklasse een nette BMW Z4 2.5 aangeschaft. Het stuurtje zit dan alleen aan de rechterkant.
@volvosaab: kijk dan naar een z3
daihatsu copen is heel gaaf, maar wel te laag, ik kijk met mn 1.83m tegen de rand van de voorruit aan. Een oplossing is een kuipstoel op de vloer monteren, dan heb je echt een gokart. ze rijden heerlijk.
Fiat Panda 100hp misschien iets?
@hadesniva: wel een yolo model 🙋
Daihatsu yrv turbo zonder turbo aanduiding… automaat! Wat minder lelijk dan de yaris verso maar hier ga je onverwacht veel mensen mee uitlachen!
@bibendum: die miste ik inderdaad ook al in het rijtje. Wel jammer dat ie er alleen is met automaat.
Die honda CRX del Sol kunnen jullie uit het lijstje schrappen, want het gewicht wat jullie aangeven klopt niet. Massa leeg is die 1030 kg, en geen 910 kg. Denk dat jullie in de war zijn met de normale crx.

En dan kun je beter voor een EG6 (civic VTI) gaan, die rijd ook stukken beter en is sneller. (voor 5K heb je ook wel een EK4 civic VTI overigens, hoewel die iets zwaarder is)
Clio RS lijkt mij het meest voor de hand liggen.
Peugeot 206 GTI. rijden top, staan er veel te koop en je houdt voldoende geld over voor onderhoud omdat ze geen drol meer kosten.
@sracert: Roesten doen ze ook niet.
De Colt is natuurlijk het snelst en betrouwbaarst. Maar het uiterlijk vind ik wat minder.
Zo yolo is die GTV niet. Heb zelf een zwarte 2.0 V6 turbo gehad met tan kleurig leder. De auto is traag, zit niet stevig in elkaar en voelt vrij zwaar aan. Bij nader inzien vond ik hem ook helemaal niet zo mooi. Was blij toen ik er weer vanaf was.
MR2 zzw30… 140pk op 950kg!
@luckyluck: vergeet niet de middenmotor en rwd..
@kle500: idd, geniet er nog elke dag van!
Die GTV is zo gek nog niet. Ik heb een jaar of 16 geleden een dagje mogen sturen in een Spider met 3.0 v6. Het is één van de weinige auto’s die zoveel indruk op me heeft gemaakt dat ik er nog regelmatig aan terug denk. Geweldig geluid, redelijk snel en echt wat speciaals. 👌
Mazda MX5
leuker wordt het niet
Mazda 3 Mps?

2,3 liter turbo à 260 pk

Weliswaar iets boven budget, maar desalniettemin een leuke auto.
Ik raad een Suzuki Swift Sport aan. Een tijdje terug een aangeschaft, heerlijk snel en een formidabele wegligging.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).