Autoblog-advies: MX-5 inruilen voor wat anders?

Auteur: , 125 Reacties

Het was muisstil op Autoblog HQ. Terwijl Wouter en Casper in Genève waren, zaten wij maar naar de foto’s van de Chiron te staren….Wacht, reuring in de mailbox: onze verzoeker wil iets met z’n MX-5.

Opel GT

Of niet, dat is nog even de vraag. Het gaat in casu om een student. Dan heb je een druk leven, dat is duidelijk, en kom je op vier wielen niet verder dan zo’n 6.000 km per jaar. Op twee waarschijnlijk net zoveel als je de retourtjes kroeg meerekent. Maar het gaat nu even om de Mazda uit 2008 die de aanvrager een jaar in bezit heeft voor zijn plezierkilometers. Hij is er erg tevreden over. Logisch, want MX-5, maar hij vraagt zich af of hij voor iets nieuws zal gaan of voorlopig lekker door blijft rijden. Herkenbaar, hier vragen wij ons dat soms dagelijks af.

In ieder geval moet het voor onze lezer een sportieve, maar vooral leuke tweezits cabrio zijn. Eigenlijk ook niet ouder dan tien jaar en liefst met minder dan 80.000 km op de teller. Bovendien zou het fijn zijn als de running costs een beetje binnen de perken zouden blijven en de pretcabrio niet voornamelijk stalling vindt in een werkplaats, op de brug. Een beetje betrouwbaar dus. Het budget bedraagt € 14.000,-. Vanwege cabrio halen we even een extra dikke trui, doen een sjaal om en trekken onze corporate wantjes-met-Autoblog-logo aan. Met zo’n touwtje door de mouwen, hartstikke handig. Het maakt het uitvouwen van het beroemde lijstje wel wat lastig, maar het lukt:

Huidige /vorige auto's:Mazda MX-5
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:14.000
Jaarkilometrage:±6.000km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Weer wat nieuws (of huidige auto houden)
Gezinssamenstelling:1 volwassene
Voorkeursmerken /modellen:Japanse merken
No-go modellen / merken:Franse merken

Met deze eisen en wensen komen we bijna onvermijdelijk bij de Mazda dealer terecht. Met twee opties in gedachten. We lopen even naar binnen.

Mazda MX-5

Eeehhh…. een andere MX-5?
Want laten we eerlijk zijn: stop eisen als betrouwbaarheid, niet te duur in vaste en variabele kosten en ook nog een voorkeur voor Japans in een formule en de uitkomst is altijd MX-5. Maar dan kun je beter voor die andere optie bij de Mazda dealer gaan: een flinke onderhoudsbeurt en doorrijden, in plaats van vervangen. Dus laat maar. Brainfart!

Honda S2000

Hoogtoerige pret: Honda S2000
We moeten echt wel even een oogje dichtknijpen wat betreft bouwjaar en/of kilometerstand, maar met dit budget is de aanvrager zeker in de markt voor een mooi exemplaar van deze Japanse roadster. Bullet- en hufterproof, serieus rijplezier, bewezen techniek en een geluid om van te watertanden als je ‘m op zijn staart trapt. Kan niet misgaan.

Opel GT

Vorm boven functie, zowaar met een Opel logo: de GT
Het budget gaat er wel helemaal aan, maar dan kun je net als Chief Tire Smoker Wouter in zijn rijtest regelmatig een paar bandjes oproken in deze heerlijke Opel. Dat gaat vrij gemakkelijk met 264 PK op de achterwielen, zomaar honderd PK meer dan de MX-5. Dwars wordt niet vaak geassocieerd met het merk uit Rüsselsheim, maar met de GT kan het.

Alfa Romeo Spider

Allesbehalve saai: Alfa Romeo Spider
De running costs zijn wel wat hoger, maar de fun factor ook. Dat vergt waarschijnlijk wel een concessie wat betreft de kilometerstand. Ook het budget moet je eigenlijk volledig inzetten, het is zaak de allerbeste te vinden en dat is nooit de goedkoopste. Maar je moet er vooral verliefd op zijn, want het is een Alfa. En een Alfa rij je niet zonder liefde. Dat wreekt zich.

BMW Z4

Verstandiger keuze: BMW Z4
Gezien de wens van onze lezer om het rijden enigszins betaalbaar te houden is het wijs om de zescilinder versies links te laten liggen. Maar dat zijn wel de lekkerste. Hoewel een viercilinder ook niet echt behelpen is. Dat wordt het waarschijnlijk wel met de kilometerstand; 80.000 km of minder is ook hier een vrijwel onmogelijk in te willigen eis. Als het niet per se een tweezitter moet worden, zou een 1-Serie Cabriolet ook nog het overwegen waard zijn.

Mercedes-Benz SLK

Ook verstandig, met ster: Mercedes- Benz SLK
Goed te vinden, winterhard door zijn klapdak en niet extreem in kosten: what’s not to like? Het gezeur over dameskappers misschien. Maar dat weten we nu wel. Een prima optie, zo’n Benz en ze worden in leuke uitvoeringen aangeboden. Vaak als viercilinder binnen dit budget en met heel goed zoeken benader de kilometereis een heel eind en rij je er zonder gedoe of astronomische kosten minstens zo’n zelfde aantal bij. Kein Punkt.

Burton Classic

YOLO! Genieten in je eendje: Burton Classic
Zo, we gaan het eens heel anders doen. Vergeet bouwjaar, PK’s, status en voorkeur. Het moest vooral leuk zijn. Check! En door zijn simpele, aangepaste en verbeterde 2CV techniek ook nog eens goedkoop en betrouwbaar. Hyperexclusief en binnen het budget zijn er echt hele mooie exemplaren te vinden van dit Nederlandse pareltje. Geen twee zijn hetzelfde en bovendien kun je er nog talloze accessoires en gadgets bijbestellen, tot aan een hardtop met vleugeldeurtjes aan toe. Want een gewone auto kan altijd nog.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



125 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Die Alfa spider is een genot voor het oog en het oor. Wat een heerlijke wagen! De ‘verstandigere’ keuze zou in mijn optiek de Z4 zijn. Redelijk tijdloos ontwerp en prima kwaliteit.
Als ik mag kiezen? De Alfa.
@TimoBac: De Alfa 159 Spider is zoals altijd het beste advies
Hou die MX-5 gewoon
Alfa spider of de Opel
Ik ben zelf nogal dol op die Opel !

Vreemd genoeg ben ik nogal weg van hoe de motorkap omhoog scharniert bij deze GT.

http://i.auto-bild.de/ir_img/5/9/2/9/5/Im-Opel-GT-arbeiten-264-PS-die-Corvette-hat-404-PS-zu-bieten-495×330-127391c01f0e13ed.jpg
@desjonnies:
Ja, cool ding.
Al vind ik de Pontiac Solstice een nog markantere verschijning: (en de motorklep scharniert dezelfde kant op ;-))
http://img.autobytel.com/2010/pontiac/solstice/2-800-oemexteriorfront-61972.jpg
@Rob: markant zeker, maar de Opel is dan – imo – toch mooier. Pontiac heeft beter ogende modellen gekend…
@e1000bmw523i: Het is net een mitsuoka…
@henkhupelschoten:
Doe eens een gok…

Jup, ook helemaal mijn ding. (geen grap!)
@henkhupelschoten: @rob: Als ik de Mitsuoka roadster zie denk ik maar één ding: Morgan Aero…

En als ik dan de andere modellen van Mitsuoka zie, denk ik: die Britten deden dat vroeger toch beter…
@e1000bmw523i:
Uiteraard is een Jaguar MKII veul mooier. Duh, die is ook niet op basis van een Micra gebouwd (wat de Mitsouka Viewt wel is)
Uiteraard is de Himiko een Morgan kopie op basis van een MX-5 (ik kan overigens een slechtere basis bedenken)

Maar laat dat eens los en ga eens rondneuzen op hun website/twitter/facebook, check hun geschiedenis en lees hun filosofie;
http://www.mitsuoka-motor.com
http://www.facebook.com/mitsuokamotor
http://www.twitter.com/mitsuokamotorjp

Dan zijn ze toch geweldig? Vrolijk en charmant. Werkelijk een verademing tussen al die serieuze en boze meuk vandaag de dag. Het kan haast ook niet anders dan dat Mitsuoka bezitters allemaal hartstikke vrolijke en gezellige mensen zijn…
@e1000bmw523i:
Nope, de Solstice is onweerstaanbaar wat mij betreft. Vind het echt een briljante auto.

Spannend om te zien. Van alle kanten kloppen. Super clean. Een conceptcar in productie.
Hij kan in kanariegeel of brandweerrood. Maar ook in het muisgrijs.

Jup, de Solstice staat hoog in mijn aanzien. Héél erg hoog.
@desjonnies:

Dat is leuk, en over het algemeen is het een mini-corvette. Maar ik heb gehoord dat ze echt vreselijk rijden? Is ook een stuk zwaarder dan de speedster.
Wat voor student heeft zomaar 14k liggen? Ik niet in ieder geval, haha
@basplankgas: dan moet je leren sparen/beleggen
@dampu020: sparen waarvan?

Zelfs als hij één jaar voltijd gewerkt heeft, heeft hij nog bijna duizend euro per maand moeten sparen. Dat is een hoop als je geen diploma hebt!

Voor beleggen gaat eigenlijk het zelfde op. Ook dan moet je een startbedrag hebben, maar dat is in theorie mogelijk.
@basplankgas: Een student die plusminus 60000 km/jaar rijdt schijnbaar
@kroverbeek: 6.000km per jaar..
@basplankgas: ik zit diep genoeg in het studentenleven om te weten dat dit eigenlijk maar door twee dingen kan komen.

De meest waarschijnlijke is pappa en mamma. Ook zou het zo kunnen zijn dat hij toevallig erg ondernemend is en daar best een hoop centen mee verdient.
@lekbak: en jij wint, al zou ik papa & mama breder doortrekken. Erfenisje of gift van de grootouders wil ook eens voorkomen.. Ik ben komende tijd aan t sparen voor mn eerste autootje als student. Hoop dan een budget van rond 2000 voor de aanschaf te hebben. Peugeot 106 rallye of saxo vts een leuk idee?
@thijsj: niet aan beginnen
@trident: waarom niet als ik vragen mag? Goedkoop in vaste kosten, redelijk zuinig en genoeg onderdelen voor.. Of zijn ’t met recht rampenbakken?
@thijsj: Misschien leuk om eens te vragen bij deze categorie. Zelf heb ik als student een e30 die valt in de kwarttariefregeling en daardoor al een stuk beter te betalen blijft.
@victornator95: dat is wel erg lekker! Maar is zo’n e30 niet relatief duur in onderhoud?
@thijsj: Oh dat valt reuze mee. Ik doe wel alles ik kan zelf (olie, filters etc.) die kosten zijn dus erg laag en vervangingsdelen zijn goedkoop en nog prima te krijgen. Wat rij jij dan, en hoeveel ben jij ongeveer kwijt?
@victornator95: als je iets aandachtiger had gelezen wist je dat mijn eerste autootje nog even op zich laat wachten;) ik doe het nu nog op m’n stadsfietsje. Voor wat ervan over is..
@lekbak: misschien net als dat studentje met drie schoonmaakbedrijven en n RS7?
@lekbak:
ook als je “erg ondernemend bent” duurt het vaak ff voordat je zelf dat geld bij elkaar bent. Meeste studenten zonder zakgeld van pappie verlaten de opleiding met een flinke studieschuld (ik incluis)
@lekbak: of niet op stap gaan en/of helemaal geen alcohol drinken. Weet je hoe veel je daar mee bespaard? En het hoeft niet in een jaar bij elkaar gespaard te zijn… 14.000 / 24 maanden = 583 per maand. Een goede bijbaan en niet stappen dan kan je dat echt wel aan de klant leggen, en ja sommige mensen zijn zo consequent.

Wat ook helpt is antikraak wonen. 4,5 jaar gedaan tijdens mijn studenten tijd. 70 euro per maand ex energiekosten. Dan houd je ook flink geld over. Helaas was ik wel van het stappen en heb ik er geen 14.000 aan overgehouden…
@lekbak: Het kan ook een doodnormale student met een bijbaan zijn. Je weet immers niet hoe lang hij er over gedaan heeft om zijn 14k bij elkaar te sprokkelen. Ik studeer zelf ook nog en heb een bijbaan en kan, mits ik het feesten en uitgaan een beetje in de hand houd, 14k in twee à drie jaar bij elkaar sparen. En dan heb ik niet eens een extreem goed betaalde bijbaan, geen eigen onderneming en ook geen ouders die mij sponsoren.
@Edge: ik verdien modaal, en woon op mezelf. No way dat ik die hoeveelheid geld per maand aan de kant kan zetten. Zelfs niet zonder de auto’s als hobby.

Mijn vriendin studeert nog dus ik weet aardig hoeveel tijd een studie kost en hoeveel geld. Een technische studie is niet te doen als je niet vele jaren vertraging op wilt lopen en ook nog genoeg geld verdient om 500 per maand te sparen. Stufie is tegenwoordig ook schuld zoals je weet.
@lekbak: Kijk, daar heb je al een groot verschil te pakken. Ik woon nog thuis, dus ik heb niet te maken met huurkosten (evt. gas/water/licht), gemeentelijke belastingen, inboedelverzekeringen hoef ik nog niet te betalen, en ook het eten is nog gewoon voor de rekening van pa en ma. Dat scheelt een flinke slok op de borrel.
@Edge: Mijn auto, zorgverzekering en studie moet ik overigens gewoon helemaal zelf betalen, het is niet zo dat de stufi en bijverdiensten puur voor het uitgaan of de spaarrekening is.
@lekbak: ik denk dat je gelijk hebt en de betreffende student bijbeunt als drugshandelaar. Net college gegeven aan eerste jaar HBO-studenten en die vielen zowat van hun stoel van een bedragje van €200 die ze zouden kunnen investeren in een extra training.
@lekbak:

Bijles geven, is bijzonder lucratief ratio van €30/u, en als technische student kan je op een zomer daarbovenop best wel wat geld verdienen, 4k-6k is voor wie wil zeker niet onmogelijk.

Daarbij staat er nergens dat dit die 14k op 1 jaar verdiend is, gewoon dat hij ze nu wil spenderen.
@basplankgas: dat vind ik ook fors
@basplankgas: als je 18 word krijg je vaak de spaargeld wat je ouders voor je hebben gespaard.
@mab: dat is bij de meeste mensen never nooit 14K hoop ik, of mijn ouders hadden het verkeerd gedaan..
@jaguarjunk: ik kreeg van mijn ouders zo’n 13-14k, moet er wel bij gezegd worden: 2k is van ”mijzelf” van mijn oma gekregen. Daarnaast is dit geld wel uitsluitend bedoeld voor de studie, ben laatst even aan het rekenen geweest en 4-5 jaar studie kan er nog niet eens van betaald worden, ook als ik thuis blijf wonen. Ik werk al vanaf mijn 14e, nooit veel uitgegeven, ben nu 20 en heb weliswaar flink meer spaargeld dan de meeste vrienden van mij maar een auto van 14k tijdens mijn studie gaat hem echt niet worden zonder papa en mama hoor! En helaas zijn die papa en mama van mij niet zo vermogend
@basplankgas: Wat maakt het uit hoe die aan zijn geld gekomen is. Misschien heeft hij wel zijn “hele leven” hard gewerkt naast zijn studie en dat geld allemaal netjes gespaard. Kan best hoor. Ik ken studenten met 74K op de bank omdat ze precies dat hebben gedaan.
@kilum: Zijn dat dan ook eeuwige studenten?
@kilum: Hahaha… Meerdere studenten met 74K op de bank! Was het geen 73K???
Als je als student 74K op je bankrekening hebt, moet je toch echt wel welgestelde ouders hebben of erg slim en ondernemend zijn hoor!
Want dat is toch 8 jaar lang elke maand €750,- apart zetten!
@kilum: zo hè! Dat zijn wel heel veel sociale aangelegenheden (Lees ongekend hard kroegtijgeren) die je dan mist.

Zonde man!
@basplankgas: Zo echt he!
@basplankgas: idd in mijn tijd was je al blij met een fiets.

Tja gezien de voorkeur Japans is maar 1 keus de geniale S2000!! Kan geen enkele mx5 aan tippen ook de nieuwe niet.
@basplankgas: Daarnaast is het studiefinanciering technisch ontzettend onhandig. De bijverdiengrens ligt op €13998,-. €14000 sparen staat gelijk aan een financiele stap achteruit, zelfs al is het alleen de basisbeurs die je krijgt.
@basplankgas: misschien is deze case ook wel totaal verzonnen… zou me niet verbazen… auto(blog)liefhebbers kunnen zo’n rijtje toch ook zelf bedenken…
@basplankgas: Misschien heeft de student in kwestie zijn DUO lening aangezet en ziet hij het als een investering.

Zo zou ik het doen althans :-).
Ik zou de MX-5 houden.
Wel leuk dat een 20 jarige student 14k kan besteden aan een auto!
@misterdrogba:
yolo advies van misterdrogba: Nissan 350Z
Wat mij betreft de MX lekker houden, zo’n Z4 is leuk, maar ben bang dat dat qua onderhoudskosten tegen gaat vallen
Ik heb echt een zwak voor dit soort auto’s… tijd voor iets nieuws of mijn huidige auto houden? Dagelijks dilemma
Honda s2000! Of lotus elise :)
Geef die MX-5 een onderhoudsbeurt en doorkarren met dat ding! Na een jaar al ruilen? Wat een luxe als het kan, maar wat mij betreft zonde van je geld
@edftw: Ik heb mijn eerste auto al na een half jaar in geruild (toevallig afgelopen weekend). Voor het astronomische bedrag van €0.
@robert110: hoe dat zo? Letterlijk geruild tegen iets vergelijkbaars?
@edftw: Nee, ik heb een Hyundai Atos (ik was er ook niet trots op) ingeruild op een Daihatsu Feroza.
@robert110: haha hoeveel mensen hadden nou écht een mooie bak als eerste auto? (los van die in mijn ogen zeldzame gevallen zoals in dit artikel) Feroza lijkt me wel lachen man, maar waarom die ipv de Atos als ik vragen mag? Is die niet duurder en minder gemakkelijk? Wel wat groter lijkt me
@edftw: De Feroza is een “liefde” uit het verleden. Toen ik een jaar geleden mijn rijbewijs had gehaald had ik een Feroza op het oog (eigenlijk eerst een Defender maar dat was toch echt veels te duur) om een beetje terrein te gaan rijden (altijd al willen doen). Maar mijn pa dacht dat het te duur zou worden en vond het geen goed idee. Dus toen heb ik een Atos gekocht die mij voor een mooi prijsje werd aangeboden door een kennis.
Afgelopen weekend kwam ik toevallig deze Feroza tegen en na een rondje te hebben gereden was ik weer helemaal enthousiast, dit is nou eenmaal het soort auto wat bij mij past. En dus de hand geschud met de verkoper (mijn pa was iets minder enthousiast toen ik later het goede nieuws vertelde). Daarnaast komt de auto ook wat beter van pas bij mijn werk en studie (agrarisch, en met een Atos een akker op rijden is geen succes).
Met de kosten valt het allemaal wel mee, ik betaal €20 meer wegenbelasting per maand en €10 meer aan de verzekering. De Feroza verbruikt iets meer benzine maar niet veel meer (1:10 tegenover 1:12 – 1:14). Ik lever wel in op comfort, het blijft een oude 4×4 op bladveren dus het stuitert, piept, kraakt en rammelt bijna continu en ook de motor laat zich ook duidelijker horen. Gek genoeg is de Feroza wel sneller en kan de Feroza harder. De Feroza is niet veel groter (wel hoger), hij lijkt zelfs kleiner door de grotere banden en kleinere wielbasis, maar van binnen is ie wel ruimer, en er mag een zwaardere aanhanger achter.
@robert110: Bassie en Adriaan op Tenerife?
@fmgarcia: Nee, dat was een rode Samurai.
@robert110: Zeker geen gekke aankoop, t zijn hartstikke leuke auto’s die Feroza’s veel plezier er mee
@robert110: heel begrijpelijke keuze als ik het zo lees. Wel tof ook dat je er dan één hebt kunnen aanschaffen! Heel veel plezier ermee!
Potverdikke zeg, een student van 20 die zomaar 14.000 euro te besteden heeft aan een fun-auto. Best knap…

De beste adviezen zijn in principe al gegeven door Autoblog. Met name de Alfa Romeo en de Z4 heb je de 2 cabrio’s die nog steeds prachtig zijn en dat voorlopig nog wel even blijven.

Buiten deze adviezen om kom ik vooral de Opel Tigra en de Renault Wind tegen. Maar toch zijn er enkele pareltjes te vinden.

deze auto is misschien wel de auto die je verreweg het meeste fun kan bieden met jouw budget, de Nissan 350Z. Let er wel op dat het geen lichtgewicht is en nogal een slokje kan lusten. Voor de rest is hij wel aardig betrouwbaar, maar als je wilt besparen op ‘running costs’ niet de beste keuze.

Met de Alfa Romeo Brera heb je een auto waarmee je eigenlijk wel goed zit, maar met zijn voorganger heb je een toekomstige klassieker in handen. En dan heb ik het over deze Alfa Romeo Spider. Let er wel op dat het een Alfa Romeo is. Een auto met passie en emotie, als je haar behandelt met dezelfde passie en emotie heb je er een dijk van een kar aan.

Mijn advies? Lekker blijven karren met je MX-5 die je nu hebt, dat is al een fun-auto ansich. Je bent een student en studenten hebben nogal hun centjes hard nodig om de studie te kunnen bekostigen. Maak je studie af, spaar nog wat centjes en koop daarna een fantastische fun-auto.
@viezefreddyw: Dat zijn mooie opties! Die 350Z is een mooi exemplaar. Ik zelf zou voor de Coupe gaan, maar dit is een ijzersterke aanbieding. En dat in het budget :-D
@willeme: Ik schrok er eigenlijk zelf ook van dat zo’n mooi exemplaar met een lage kilometerstand voor zo’n prijs te koop staat, zou zomaar de deal van het jaar kunnen zijn. Ikzelf zou zeker ook voor de coupe gaan, is gewoon veel mooier. Maar ik heb expres gekeken naar de cabrio vanwege de eisen.
Porsche Boxster kan ook nog voor dit geld. Op zijn minst even een proefritje mee maken..
@kroverbeek: geniale tip , aanschaf bedrag is er binnen 2 jaar dubbel en dwars doorheen aan onderhoud, reparatie , boetes en brandstof, kan hij dalijk nog gaan bijlenen ook;)
S2000, hoe dan ook. Zelden meegereden in een auto zo gaaf als een S2000. En ook een logische stap als je uit een MX5 komt vind ik
Mijn advies: Koop eens geen MX5.
@E34M5Touring: juist, zwaar overrated apparaat
@E34M5Touring:
Inderdaad.
Als ik de reacties zo door lees is er een hoop leuks te vinden. Gewoon wat anders doen. De MX-5 kan altijd wel weer een keer. Zijn er ongeveer een miljoenmiljard van namelijk…
Toen ik student was, was mijn tweezits cabrio een fiets, start altijd en lage onderhoudskosten.
Maar goed er moet gekozen worden. Ik zou de MX5 inruilen op een nieuwer exemplaar..
Don’t change a winning horse
S2000
-edit: plusjes-spam, opzouten-
@norge: een waardeloze auto, te krap , in/uitstappen is een crime , dakjes lekken standaard allemaal , waardeloze afwerking , frustrerend trage automaat, absoluut niet snel, meekomen op de snelweg is al een probleem , enkel het sturen is een pluspunt , snap die hype over deze wagen niet hier op AB, de meesten hebben waarschijnlijk er nooit in gereden.
Met dit budget koop je een Z4 3.0 , serieus goede wagen in alle opzichten.
@norge: Plusjes-spam? Wat houdt dat in? Oprotten = ban? Zoveel vragen…
Iets om een MX-5 te vervangen… Dat lijkt me een redelijk ingewikkelde opgave ;-)

Maar goed, ik kom met twee Franse (ja, dat is bewust, hihi!) wagens. Misschien dat het toch wat is, ondanks je ‘no-go’ voorkeur.
1. Renault Wind. Redelijk onbekend dingetje, maar staat op het onderstel van een Twingo RS. Schijnt goed te zijn ;-) Voor de rest moet het aardig je ding zijn…. Ik vind ‘em wel geinig, maar snap ook 100% dat je het niks vindt.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/282006829?asrc=st|as

2. Ook een Renault, maar dan de comfort en chique kant: Laguna Coupe. Dit exemplaar is werkelijk beeldschoon! Heel erg stijlvol. En zelfs volgens Autoblog betrouwbaar ;-) Natuurlijk geen bochtenridder zoals de MX-5, maar met vierwielbesturing en ruim voldoende vermogen. Het overwegen waard? Je vindt in ieder geval niet snel een mooiere auto….
http://ww3.autoscout24.nl/classified/274632653?asrc=st|as
@Rob:

You hit a very gevoelige snaar with me, ik wil zelfs zo ver gaan de Laguna Coupé te labellen als poor man’s Aston Martin ( zoals destijds de legendarische MGB- Gt al werd genoemd)

http://c8.alamy.com/comp/AGG4EH/mgb-gt-corgi-diecast-model-no-327-issued-in-1964-AGG4EH.jpg
@desjonnies:
High five Sjonnie…
Prachtige coupe met heel veel flair! Maar niet te decadent. Maar wel opvallend genoeg, het is absoluut geen muurbloempje! Helemaal goed dus. Zoiets gebalanceerd als de Laguna coupe gaan we niet vaak meer tegen komen!

Overigens, snap jij dit?!
http://www.conceptcarz.com/images/Renault/Renault-Laguna-Exterior-Image-0018-800.jpg

Zo’n sierlijke coupe kunnen maken, maar tegelijkertijd zo’n zoutloze sedan bouwen…. Hoe is het mogelijk?
Vergeet het bouwjaar en neem de S2000! En anders de 350Z.
Voor 14k heb je echt geen nette S2000…
Mx-5 houden of een s2000 gaan rijden. Nissan 350z zou ook heel gaaf zijn!
Ik heb een Opel GT gehad, super leuk speelgoed. Wel redelijk storingsgevoelig en onderhoud kost ook niet niks.
alfa 159 met dakraam
Anders smart roadster brabus coupe
Porsche Boxster S 986 problem solved. Next
S2K all the way
Een oudere Boxster?
@apriliarsv: tenzij je zelf goed kan sleutelen, zijn de runningcosts van een Porsche natuurlijk niet bijster laag.
@apriliarsv:

……….is echt vragen om problemen, dure onderdelen en specialistisch onderhoud, nee dus !
@apriliarsv:
Als hij er ook nog €14000 per jaar bij kan leggen om er een jaar mee te kunnen rijden is het een goede optie.
@willeme
Over de Elise kunnen we ook kort zijn.
Exemplaren die in die prijscategorie vallen zijn of rijp voor de sloop of bijna 20 jaar oud. Voor zijn budget geen optie, of hij moet nog 10k op zolder vinden.
Toyota MR-2 kan natuurlijk ook. Dit exemplaar in mooi blauw bijvoorbeeld:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/268401077?asrc=st|as

MX-5, maar dan met een middenmotor?
@Rob: das een goeie! Mn pa heeft er 1 gehad met leuke velgies, gechipt, dubbele uitlaat en K&N filtertje.. wat een kart was dat zeg
Mx5 houden en eventueel wat onderstel aanpassingen als je toch van een paar euro af moet.. Betere banden, lichtere velgen, hardere bushings, betere veren en dempers, dikkere stabiliatorstangen, open filter, andere uitlaat. Nothing beats an mx5 op cost/smile en ja daar blijf ik bij en ja ik weet waar ik het over heb.
Ik zou de MX5 houden en die 14k gebruiken om m nog leuker te maken… verlagings setje, Brembo’s, goede banden en misschien beetje kietelen
1 MX-5 inruilen op een nieuwe exemplaar

2 SLK Je kosten gaan echt wel hoger uitvallen dan met de MX-5 maar daar heb je ‘meer’ auto en meer luxe en comfort voor. Of het leuker is weet ik niet.

3 zelf een Burton in elkaar zetten. Je leert er enorm veel van en je hebt daarna echt een leuk autootje!
Ik zou de MX5 houden. Je hebt al een leuke auto. Eigenlijk de beste is deze klasse. Hij is nog jong, niet weg doen. Lekker blijven rijden.
Voldoet niet 100% aan de eisen, maar misschien overwegen waard:
De Smart Roadster (Coupé). Zeer hoog fun-gehalte, lage running costs. Vooral als je dermate lage kilometers maakt, kan je ook een kiezen voor een met een hogere km-stand. Ruim binnen budget.

Houd je geld over voor het studentenleven!
Een blauwe Opel GT, dan rij je echt eens wat anders!
De eisen kloppen niet geheel met wat ie wil. Wel 14k uit te geven, maar geen hogere onderhoudskosten; en dat voor een fun 2-deurs cabrio.

Als je de MX5 leuk vindt; dan is de eerste stap een S2000. Waarschijnlijk ben je wel nog een paar k extra kwijt om een S2000 in perfecte staat te krijgen.

Een vergelijkbaar gevoel kan je ook bij een SLK en Z4 krijgen, alleen is daar het extrieur en interieur wat minder tijdsloos. Je moet t dus mooi vinden en je niet storen aan wat MB en BMW in hun nieuwe auto’s stopt. Maar >200pk in een roadster is heerlijk.

Nissan 350Z blijft ook een aanrader. Het ontwerp is ook meer tijdloos. Het ding is echt spartaans en voelt rete snel. Onderhoud valt mee als je een goede hebt en niet als een mogool rijdt. De 350Z is ook goed te tunen als je dat wil (zwager heeft er 1).

En als je de MX5 eigenlijk erg leuk vindt maar net iets sneller wil en je hebt interesse in tunen: dan heb je het goede apparaat al voor je.
Als ex-eigenaar van een Barchetta, S2000 en huidige eigenaar van een Pontiac Soltice (Opel GT) kan ik je alle drie van harte aanbevelen. Een goede Solstice is in Nederland wel wat lastig te vinden, en let bij S2000’s goed op de lakstickers en achterbanden ;) Heb wel eens in de Alfa Spider gereden en dat is de meer comfortabele keuze, zelfs ten opzichte van de GT/Solstice.
S2k wat een prachtbak!
Of een luxe uitgeruste BMW Z3👍🏼
Tweezitter, betrouwbaar, niet al te hoge running costs, niet te oud: Ik hoop dat je door hebt dat je dan al de ideale auto rijdt ;-). Mocht je per se een andere auto willen zijn de opties van @larssb uitstekend. Ik neem de regels qua KM’s en leeftijd iets ruimer, want anders kan ik alleen maar MX-5’jes besproken. Daarbij rijd je niet zo veel per jaar en dus vallen kosten als onderhoud erg mee.

De Honda S2000 is voor 14k wel wat ouder, maar is vanuit een MX-5 niet een al te grote stap. De S2000 is overigens niet zo perfect als iedereen denkt: gevoeloze besturing en de motor is leuk, maar wel een aan en uit knop. Daarbij is het chassis niet top. Voordeel van de S2000 is dat de afschrijving minimaal is, tot niet bestaand. En ze zijn behoorlijk betrouwbaar. Voor een 2.0 zuipt ie wel behoorlijk en hij vreet achterbanden. Niet zo perfect als iedereen denkt.

De Alfa Romeo Spider is een leuk alternatief op een MX-5, omdat het totaal het tegenovergestelde is. Zie het als een Riva voor op de weg. Dus motor is niet relevant, want het is een auto om fantastisch mee te cruisen, dus ga voor die futloze 2.2. En hij ziet er goed uit. Let wel: het ding is loodzwaar, dus hoge kosten.

De Mercedes-Benz SLK en BMW Z4 zijn beide toppers. Bij de Z4 zou ik aanraden om te gaan voor een post facelift versie van de 2.0 liter viercilinder. Dat motortje loopt waanzinnig mooi en de wegligging schijnt zelfs iets beter te zijn dan de van huis uit wat onderstuurde Z4. En de 2.0 is in gebruik een stukje goedkoper dan de zespitters.Voor de SLK geldt eigenlijk hetzelfde. Een 200 Kompressor gaat echt best van zijn plek en stuurt fijn. De R171 SLK geld als één van de best sturende SLK’s, ondanks het wat lompe uiterlijk.

Een andere updrage vanuit een MX-5 is een Porsche Boxster, echter, voor 14k heb je een 986. En waarschijnlijk eentje met kosten. En alles is duurder aan een Boxster. Zou ik niet doen.

Kijken we verder dan Duitsland dan zijn er nog een paar andere opties. Zo is er de Chrysler Crossfire. Niet echt een sportwagen, maar net als de Alfa een prima cruiser. Beetje kitsch, maar wel geinig. Een Nissan 350Z Roadster kan voor 14 mille, maar ik vind de Roadster eigenlijk niet zo goed gelukt als de Coupe.

Dus zoals gezegd, ik denk dat je al de meest ideale auto rijdt als ik luister naar de eisen. Van de bovenstaande auto’s zou ik geen één inruilen tegen een NC MX-5, op de BMW Z4 na misschien.

 

YOLO: Lexus SC430. Vind ik stiekem een heel erg leuke auto. Ik weet dat het knudde is, maar man, die lijnen, dat hout, die uitvergrote doucheputjes als velgen, het gedein, die verschrikkelijke koplampen: ik hou er van.

Yolo 2: Opel Speedster. Ik vind de GT persoonlijk ham en eieren, maar de Speedster fantastisch. Zie het als een stoerdere Lotus Elise met betere motoren. (wat het eigenlijk ook is). Voor 14 mille heb je een redelijk mooie (voor de meeste Speedsters) wordt goed gezorgd.

Nu ben ik heel benieuwd waar @Stephane8200 en @e1000bmw523i mee komen :-D

Succes met de keuze!

 
@willeme: eens; nog net iets meer uitgeven en je hebt een topspeedster uit nl
@willeme: Ik wilde met oog op de krappe ruimte qua wensen en de wel erg gerichte focus op de MX-5 en aanverwanten, eerst met dit antwoorden, maar toen heb ik de handdoek opgeraapt en hieronder treft men wat ik opgeduikeld heb.

Voorkeur voor Japans dus… Wat dacht je van een Mitsubishi Colt CZC? 150pk, Japans, en genoeg kofferruimte voor…het dak…

Gaan we van het verre oosten naar het noorden, dan is deze Saab 9-3 Vector een optie. Zweeds (nou ja, aan de buitenkant…), dus oerdegelijk. Sterker nog, volgens het onderzoek uit dit artikel, kun je er nog héél lang mee doen…

Een andere niet-Franse optie is deze Opel Astra TwinTop 2.0T Cosmo. Kun je je vrienden nog eens meenemen.

Ik was per ongeluk vergeten om een selectie te maken bij de gewenste transmissie, zodoende kreeg ik ook wat automaatjes in mijn resultaten. Zo kwam ik ook deze Chrysler Sebring Convertible 2.7 Limited tegen. Heb je gelijk iets wat je niet dagelijks ziet en nog een beetje speciaal is op de Nederlandse wegen.

Een ander automaatje is deze Mini Cooper S Cabriolet. Het bekende BMW/PSA 1.6-blokje met 170 trappelende paardjes onder de kap, gekoppeld aan een automaat dus.

Tot slot nog een niet zoveel geziene wagen in het straatbeeld (gelukkig): de ,b>Volkswagen Eos 2.0 FSI. Wel ff een voorraadje motorolie inslaan…

Maar beter rijd je gewoon door in die MX-5 en ga je je als student zijnde wat vaker onder de mensen begeven. Wel loop je dan het risico dat die MX-5 dan op den duur te klein wordt…
@larssb, zou je m’n post ff uit het spamfilter willen vissen…? Dank u.
@willeme: Besturing en chassis niet top van de S2000 ben ik het niet mee eens. Hebben er zelf een van na de facelift en het is een geweldig sturende auto met een top chassis. De generatie van voor de facelift schijnt wel iets minder te zijn.
Brera, SLK, Smart roadster, Renault wind of een Opel Gt. Gave wagens!
@henkhupelschoten: je vergeet de Z4!
@donvinnie: Nooit geen fan geweest van die bolle toet. Die eerste generatie SLK vond ik persoonlijk veel meer geslaagd!
MX5 houden en opleuken met een bodykit. Volgens mij al eerder een item geweest op AB. Vooral de Toyota 2000GT conversie is een geslaagd ontwerp. Ietsje maffer is de Cobra ombouw.
Als je 14k te besteden hebt en slechts 6.000 km per jaar rijd en een cabrio wil, volgens mij kun je dan ook makkelijk kijken naar een youngtimer die zijn waarde zal houden.

Kortom onderstaand rijtje wellicht een overweging waard voor onze mede AB bezoeker.

MG-B uiteraard, leuk niet te duur en waarde vast.
Golf 1 cabrio / kever. Binnen t budget prima exemplaren te krijgen en niet duur in onderhoud.
Citroen 2CV cabrio lekker studentikoos voor weinig te krijgen bakken vol fun en geld over.
Alfa Spider voor 94
Triumph voldoende modellen te verkrijgen onder de 14k maar wat meer onderhoudskosten te verwachten, als je 6.000 km per jaar rijd is dat ook wel weer te verwaarlozen.
Mercedes SL type R129 als de runningcosts wat hoger mogen zijn, prima auto’s te vinden onder de 10k
Saab 9-3 cabrio prima exemplaren te vinden ruim binnen budget. Koop gerust t type vanaf 98 wel een goede vinden geen afgeragd hok waarvan t onderhoud continue is doorgegeven aan de nieuwe eigenaar. Je kunt een op een over zonder geld uit te geven maar je rijdt wel wat anders.
BMW e30 cabrio regulier of een Baur. vanaf 320i kopen de modellen onder 320i niet vooruit te branden vanaf 320i prima fun.
Als laatste in dit willekeurige volgorde rijtje. Daihatsu Copen. leuk, licht, compact en ideaal parkeren in de studentensteden met grachten.
@ocda: 280ce!
@ocda:

Maar ervanuitgaande dat hij de mx5 apprecieert zou hij niet zomaar een open dak willen, maar ook iets sportief, dus dan zit er daarboven niet ech iets bij.
Laat de leeftijdseis vallen en koop een mooie TVR Chimera 4.0.
Als dat geen yolo advies is.
De Alfa wat een prachtige wagen. Maar wat ook in het budget ligt is een Audi TT 8J roadster, mooie wagen. En ga je op de ‘yolo’ toer dan zeg ik een Boxter of goed zoeken voor een Elise
Neem zo’n heerlijke Honda S2000 of hou je MX5 gewoon. Anders ga je veel spijt hebben vermoed ik.
Als je nou een echte fun-auto wil: Super-7. Voor dat geld een replica, maar dan nog ;). Hier eentje voor 11,5k uit 2011 => http://www.marktplaza.nl/auto/lotus/super-seven/superseven-bloedsnel-kawasaki-zx9r-bike-motor-bec-48393366.html
@Griffin: Of een leuke Westfield. Met een beetje zoeken moet dat lukken!
De S2000 of de Z4 zo ik voor gaan.
Misschien een MR-2 van de laatste generatie? Hou je nog een klap geld over ook!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).