Autoblog advies: old school Hot Hatch voor 11.000

Auteur: , 112 Reacties

De leukste investering op vier wielen.

Lancia

Jarenlang had Jeroen ervoor gespaard: een hot hatch. Beter gezegd, een Volkswagen Golf V GTI. Het begon allemaal anders. Aanvankelijk wilde Jeroen als tweede auto een Mazda MX-5 of MG F. Echter, rond die periode leerde hij zijn toenmalige vriendin kennen. Uiteindelijk stapten Jeroen en Stephanie in het huwelijksbootje en veranderden er een paar dingen bij Jeroen thuis.

Er was meer decoratie in huis, het rook naar bloemen en de formule 1 scheurkalender 2000 werd ein-de-lijk van het toilet gehaald. Daar kon Jeroen nog wel mee leven, maar dat er geen sportwagentje is gekomen, doet nog altijd pijn. Zijn vrouw (die ermee moest gaan rijden) wilde namelijk een praktischere auto. Dat werd een Opel Meriva. Jeroen zelf reed tot voor kort zakelijk in een Volkswagen Passat GTE. De zaken staan er nu een beetje anders voor. Jeroen heeft namelijk een nieuwe baan en werkt veel dichter bij huis, terwijl Stephanie juist een lease-auto heeft.

De Passat GTE was een leaseauto en wordt binnen twee maanden ingeleverd. Aangezien er bij Stephanie haar kantoor alleen maar Fords geleased kunnen worden, is daar de keuze vrij beperkt. Een nieuwe Ford Kuga is op dit moment besteld en zal binnenkort geleverd worden. Maar wat moet Jeroen doen? Nog altijd wil hij een sportwagen, maar het is gewoon niet handig met boodschappen en als iemand mee moet. Hij had zijn zinnen gezet op een Golf V GTI, maar die viel hem zwaar tegen. Goede auto op zich, maar wel heel serieus en reed ‘net als de Passat’. Daarom is Jeroen nu aan het kijken naar een oldschool Hot Hatch. Zijn zwager heeft een garage, dus een beetje extra onderhoud is niet erg. Maar dan heeft hij een sportieve auto met ouderwetse sensaties en tegelijkertijd de mogelijkheid om de zaterdag boodschappen te doen. Uiteraard dacht Jeroen meteen aan een Volkswagen Golf GTI, maar wat zijn de andere opties? Jeroen heeft een waar epistel opgesteld en voorgedragen aan waar de auto aan moet voldoen. Helaas hebben we daar de ruimte niet voor, dus doen we even een TL;DR: de hot hatch moet ‘goed’ genoeg zijn voor dagelijks gebruik, mag niet te veel afschrijven en moet veel lol bieden tijdens de ritjes. Gelukkig heeft Jeroen ook de tabel ingevuld om het overzichtelijk te houden:

Huidige /vorige auto's:Volkswagen Passat GTE, binnenkort Ford Kuga
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 11.000 (minder mag, meer alleen als het echt bijzonder is, wel waardevast graag)
Jaarkilometrage:7.500 tot 10.000 km per jaar
Brandstofvoorkeur:Benzine, uiteraard
Reden aanschaf andere auto:Hobby auto waar boodschappen mee gedaan kunnen worden
Gezinssamenstelling:4 personen
Voorkeursmerken/modellen:Iets wat leuk is om te sturen
No-go modellen / merken:Golf GTI

Noot 1: Afschrijving
Voordat we beginnen, even een klein betoog over de restwaarde. Natuurlijk wil je graag zien dat je auto in waarde toeneemt. Dat gaan vaak niet zomaar. Je zult behoorlijk wat moeten investeren in de techniek om deze zo up-to-date mogelijk te houden. Tevens moet je er een minimaal aantal kilometers mee maken. Dan nóg zul je geluk moeten hebben. Dus probeer in plaats van ‘investeren’ te denken aan ‘minimaal afschrijven’. Goed onderhoud kan nooit kwaad bij een auto. Ook is de markt voor dit soort auto’s heel onvoorspelbaar. Sommige auto’s (zoals de Clio Williams) springen in een keer naar boven, andere blijven nog ‘hangen’ qua waarde. Dat kan ook komen door serieuze desinteresse. Hoe zeldzaam en goed jou oude hot hatch ook is, het aantal geïnteresseerden is klein.

Noot 2: Roest
Let niet op imago qua betrouwbaarheid. Bij deze auto’s geldt alleen maar onderhoud, onderhoud en nog eens onderhoud. We hebben het hier over auto’s van bijna 30 jaar oud. Dan maakt het niet of ze Japans of Italiaans zijn, de staat is enorm belangrijk. Houdt er ook rekening mee dat onderhoud best veel geld kan kosten, zeker omdat je geregeld roest aan moet pakken. Daar hebben de meeste auto’s uit die tijd serieus last van. Aan de andere kant zijn de paar overgebleven exemplaren anno 2019 vaak goed behandeld door hun eigenaar, maar check het sowieso van te voren.

Wat mis je door de no-go’s?
Tsja, simpel: alle Volkswagen GTI modellen. De eerlijkheid gebied te zeggen dat de periode 1990 tot 2005 niet denderend was als het gaat om hot hatches van Volkswagen. Een Golf GTI 16v uit 1989 is niet te vinden in goede staat voor dit geld. Als je gaat voor een Golf III, kijk dan naar de VR6. De GTI’s zijn nogal teleurstellend, maar de VR6 heeft zijn eigen charme. Niet een hooligan, meer een degelijke GT met een bijzondere motor. De Polo GTI is echt niet bijzonder genoeg. Met de Lupo GTI kwam Volkswagen dichtbij het GTI-recept van weleer, maar uiteindelijk is ‘ie net te langzaam en niet bijzonder genoeg.

Volkswagen Golf VR6 '91

Renault Clio Renault Sport 182
€ 11.000
2004
55.000 km

In eerste instantie dachten we aan de Clio Williams. Deze zijn echter al bijzonder prijzig aan het worden. Een keurig exemplaar kost zo 20 tot 25 mille. De opvolger van de Clio Williams is minder iconisch, maar bijna net zo leuk. De motor (de F4R in dit geval) is goed voor 172 pk, terwijl het wagengewicht iets boven de 1.000 kilogram is. Daarmee hoef je je qua snelheid geen zorgen te maken. Er zijn enkele nette exemplaren te koop van voor en na de facelift. De pre-facelift modellen zijn iets rauwer, de postfacelift modellen hebben een kortere eindoverbrenging en zijn iets vlotter. De 182 met het Cup Chassis is de ultieme droom.

Renault Clio Renault Sport 182 Cup '04

Lancia Delta HPE HF Turbo 2.0 16v i.e. (836)
€ 8.950
1997
110.000 km

Als je kijkt naar de hardware, lijkt de Lancia Delta HPE HF Turbo zijn tijd vooruit: voorwielaandrijving, motor overdwars, twee liter viercilinder en een turbo. Net zoals veel andere Hot Hatches nu hebben. Echter, dit is een ouderwetse Hot Hatch. De motor klinkt heerlijk hitsig en spectaculair. Je moet ‘m ook bij de nek wringen voor indrukwekkende prestaties: de motor is behept met een behoorlijk turbogat. Destijds was dit een grote auto, maar tegenwoordig val het reuze mee. Sterker nog, het is bijna een lichte auto te noemen. Qua wegligging is de Delta HPE HF Turbo behoorlijk stug, doch fair. Groot voordeel is zijn uitstraling, dit moet wel een van de fraaiste hot hatches ooit ontworpen zijn. Uiteraard kan de auto niet in de schaduw staan van de Integrale, maar daar zijn de prijzen dan ook naar. Voor onderhoud en onderdelen zul je wel bij een specialist op bezoek moeten.

Lancia Delta HPE HF Turbo (836) '97

Peugeot 306 GTI-6
€ 8.500
1999
140.000 km

Op papier is de 306 GTi niet de meest bijzondere auto. Je zou bijna kunnen aannemen dat het een van de vele hot hatches was uit zijn tijd. Dat is een misvatting, want dit was de fijnste. Peugeot was in de jaren ’80 en’90 absolute onderstellen-koning. Zelfs een standaard 106 1.1 was voorzien van een puike wegligging. De 306 GTI was namelijk niet bijzonder hard, maar was vrij soepel afgeveerd. Omdat de dempers perfect werk verrichtten en de stijfheid in orde was, kon je bijzonder snel B-wegen afraffelen met de 306 GTI. Ook de besturing was uit de kunst: zuiver, precies en veel informatie over wat er gebeurde. Nadelen waren er wel, maar zijn overkomelijk: de zesbak is iets stroef, de stoelen zijn wat kort en, oh, dat was het eigenlijk. Ze beginnen nu onderhand behoorlijk zeldzaam te worden.

Peugeot 306b GTI

Rover 200 BRM (R3)
€ 9.950
2000
100.000 km

Om meteen met de deur in huis te vallen, dit was zeker niet de beste Hot Hatch in zijn klasse. Het was wel een heel bijzondere. In principe is de 200 BRM gewoon een Vi, dus met een 1.8 VVT motor met 145 pk. De auto sleurt er overigens harder aan dan de fabriekscijfers doen vermoeden. Het mooie aan de BRM is de aankleding: British Racing Green met Terracotta leder. Natuurlijk mogen de oranje details niet ontbreken. Het was destijds een auto voor mensen met bijzondere smaak en het is anno 2019 een curiositeit geworden. Net zoals veel auto’s in dit lijstje is roest een serieus probleem, dus houdt het in de gaten en houdt het vooral bij. Nog een uitdaging zijn de onderdelen, die worden telkens schaarser.

Rover 200 BRM (R3) '00

BMW 323ti Compact M Sport (E36)
€ 8.400
1997
100.000 km

Eigenlijk is deze auto te volwassen om in dit lijstje te staan, niet? Toen de 323ti nieuw was, wel ja. Maar we zijn inmiddels 22 jaar verder, waardoor de perceptie van een volwassen auto anders is. De 323ti is namelijk zeer lichtvoetig voor zijn soort. De auto heeft de achterwielophanging van een E30, niet een E36. Dat zorgt voor minder verfijning, maar in de bochten wel voor veel lol. De Compact hobbelt en stuitert wat meer. Onvolkomenheden maken een auto nu eenmaal leuker. De motor is een pareltje, de 2.5 liter grote motor verspreid zijn koppel en vermogen heel geleidelijk en brengt een fraaie turbine-achtig geluid voor. Onderdelen zijn goed te vinden. De auto zelf ook, trouwens, want in Nederland en Duitsland staan er veel exemplaren in goede staat te koop.

BMW 323ti Compact

Fiat Uno Turbo i.e.
€ 11.950
1994
90.000 km

De Fiat Uno Turbo zal zeker niet de geschiedenis ingaan als de beste hot hatch van zijn tijd. Alle successen van de Uno ten spijt, die vermaledijde Peugeot 205 scoorde veelal net even beter. Tegenwoordig zijn die nuance verschillen niet zo groot meer en bieden ze beiden hun old-school charmes. De Uno Turbo i.e. is een serieus bommetje. Net als zijn grote broer die bovenin in dit lijstje staat, heeft de viercilinder serieus last van een turbogat, maar dat is juist leuk. In vergelijking met de latere Punto GT Turbo, is de Uno lichter, speelser en gevoelsmatig iets sneller. Het lastige is een goed exemplaar vinden, want er staan er nog maar een paar.

Fiat Uno Turbo i.e. '92

Honda Civic VTi (EK)
€ 11.500
1998
80.000 km

Bij de Civic VTi is dat véél lastiger. Deze auto was eind jaren ’90 gewoon de maatstaf in zijn klasse, alleen heeft niemand het onthouden. Met de Civic pakte Honda het even anders dan anders aan. De wielbasis was enorm, terwijl het gewicht behoorlijk laag was. De motor was eveneens licht en zeer compact, maar leverde boven de 5.500 serieus veel vermogen. De rijeigenschappen van deze extreem saai uitziende auto waren ongekend. Ook de betrouwbaarheid deed een duit in het zakje. Dat is ook de reden dat je ze bijna niet meer vind. Die paar zeldzame Europese modellen zijn bijna allemaal omgebouwd tot trackday machine of tuningsproject. Zonde, want een origineel Civic VTi is precies goed. Als het stuur rechts mag zijn, is een Civic Type-R een optie, daarvan zien we zo nu en dan importexemplaren Nederland binnenkomen.

Honda Civic VTi jordan '99

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



112 reacties

Lancia wat mij betreft, maar als verstand de overhand krijgt, dan kan ik in de 306 ook gelukkig worden.
@pallas: de delta was in zijn tijd de snelste hatch die er te koop was.
@rolov: En misschien ook wel de mooiste
@pallas: dat ook. Ik heb de 1.8 gehad. Als die het deed zoals die moest doen was het een heerlijke auto. Alles ging stuk op het blok na. 😄
@rolov: ik geloof er niks van.
@pa045: klopt ik zit te liegen hier 😄
@rolov: een Delta was echt een degelijke auto. Een stuk degelijker dan de Golf drie op dat moment. En motorisch: juist daar hadden mensen de meeste problemen mee. Die riem moet iedere 3 jaar of 60000 vervangen worden. En dat werd niet altijd gedaan.
Maar voor de rest ging eens een slot kapot of een draagarm. Maar veel meer ging niet stuk aan die auto’s.
Grootste probleem: deze auto’s waren redelijk jong goedkoop te vinden. En werden dan goedkoop (dus niet)!onderhouden.
@pa045: klopt het was een fijne auto. Maar ik heb er net zoveel kosten aan gehad als dat ik hem gekocht had. Met het blok heb ik serieus 0 problemen gehad. Maar ik reed hem dan ook altijd netjes warm.
@rolov: En dat bedoel ik. Die auto’s waren al gauw voor 1500 op te halen. Een keer een beetje pech bij een onderhoudsbeurt en je bent dit bedrag weer kwijt. De duizenden Euro’s die bij een BMW dealer worden achtergelaten aan onderhoud zijn dat allemaal wel waard..
@pallas: helemaal mee eens. Vooral het design van de 306 (eigenlijk alle peugs toen) vind ik er knap. Het oogt nog steeds best fris. Niet het meest spannende model, maar ziet er nog steeds netjes uit.
kijk eens naar een Alfa GT, met de Busso…
een krappe achterbank, maar grote derde deur met veel bagageruimte… en als je er zuinig op bent schrijf je niet af.. want ze worden geld waard..
@hans75: zo erg is die achterbank niet, hele fijne auto!
@hans75: alleen heeft dat niks met een hot hatch te maken. Het rijgedrag er van komt ook totaal niet in de buurt.
@tazmania: je hebt duidelijk nog nooit een GT3.2 gehad… (is technisch gezien een 147GTA… de hottste hatch ever)
@hans75: je moest eens weten….
@hans75: noem dan gelijk de GTA, ik mis mijne nog steeds. En dat is inderdaad Dé hot Hatch, de GT is een bloedmooie…GT. Rijden in mijn optiek echt heel verschillend. 147GTA wordt wellicht lastig met weinig km, wel waardevast.
@hans75: Weinig afschrijving is mooi, maar onder de streep heb je daar niet zo veel aan. Elke euro die uitspaart aan afschrijving, ben je kwijt aan onderhoud. Maar goed, dat geldt eigenlijk voor bijna alle oudere leuke auto’s. De GT is wel een heel fijne auto, en inderdaad verrassend praktisch.
Uno Turbo!! Zie www. autovanreeuwijk.nl/nl/occasions
@deltaevo: fuck, nu wil ik ook een Uno Turbo..
@deltaevo: zou ik ook aanbevelen!
Had zelf ooit een Uno, niet de instapper maar de 1.4, zonder turbo. Man wat een lol!
Een Uno weegt niks, onderdelen kosten niks en een Turbo zou door z’n status zowaar z’n geld kunnen behouden of op z’n minst weinig afschrijven.
Lekker voor de Peugeot 306 GTI-6 gaan, zeer fijne auto om in te rijden.
@clubbtraxx: onlangs nog eens mee gereden en vond hem redelijk teleurstellend na al enkele jaren met koppelrijke diesels te rijden 😕 alleen het geluid was nog zoals ik me herinnerde 👍
@phdg: Klopt wel wat je zegt, de 16 kleppen PSA blokken hadden onderin niet veel koppel dus je moet ze een beetje op toeren rijden en niet zoals en diesel of hedendaagse benzine turbo. Het is voor mij ook lang geleden dus misschien ervaar ik hetzelfde maar de herinnering is in elk geval goed. ;-)
Leuk lijstje, maar had vrouwlief niet een Focus ST kunnen leasen?
Lancia en BMW mooie opties.
De Peugeot heeft trouwens ook een zusje: Citroen Xsara VTS (167 pk). Misschien nog wel iets goedkoper.
@pita: het andere zusje met bijzondere techniek een peugeot 206 rc. Unieker dan een Clio en stuurt scherper op op polderwegen. (tussen een 206 rc en een 206 gti zit een groooot verschil)
Simpel, 106 Rallye. Voor 8000 Ekkermannen heb je het mooiste exemplaar dus hou je nog een bak geld over ook. Niet snel, maar daar gaat het toch niet om. Welke auto van bovenstaande is wel snel? 205 GTI valt ook te vinden maar zijn voor dit geld minder mooi. Die dingen zijn echt duur geworden.
@viezefreddyw: Idd 106 Rallye. Niet de snelste maar wat een wegligging en beleving.
@viezefreddyw: de 205 gti heeft nog wel eens roest problemen en begint een oude auto te worden. Onderdelen zijn niet heel goed verkrijgbaar.
Die BRM is wel episch met z’n oranje grill, maar er maar eens een te vinden. Misschien de Peugeot nog wel de begeerlijkste uit het rijtje.
@tenaci: Er staat er sowieso 1 te koop in NL. Weet even niet meer waar.
@tenaci: MG heeft toch vergelijkbaar model geleverd?
@leon1pfr: MG heeft op basis van de Rover 25 de MG ZR gebouwd. De ZR160 heeft in de basis dezelfde motor als de MG TF, terwijl de Rover 200 BRM de motor van de MG F had. Beiden auto’s van de vorige generatie dus.
@leon1pfr: Dat was de MG ZR op basis van de Rover 25, een generatie later. :)
@tenaci: de bak van die BRM is echt fantastisch. Een zogehete ‘short-ratio gearbox’, waarbij de eerste versnelling vrij lang was en daarna 2, 3 en 4 heel dicht bij elkaar zaten. Dat zorgde bij t stoplicht niet voor briljante sprints, maar eenmaal op een dijk bleef je lekker roeren en kwam de motor niet onder 4.5k rpm. Samen met t torsen sper kon die ook erg lekker rotondes af sleuren.
Budget ietsje oprekken en een alfa 147 GTA? Niet de meest rationele keuze, maar dat is een Alfa zelden
@shibby: dat is echt een top wagen.
@shibby: doe dan een 33, persoonlijk heb ik liever de 8 dan de 16 klepper maar vooruit.
zo’n 147 vind ik persoonlijk eigenlijk net een paar honderd kilo te zwaar.
@nietcreatief: 33, de eeuwig vergeten hot hatch.
@hans33sw: ja. Een heerlijke 1.7qv met 2 dubbele webers. Heerlijk! En sneller dan de 118pk doen vermoeden.
De 1.5 met 105 pk was ook een auto die meer kom als men verwachtte.
@pa045: die dubbele Webers zijn subiet eraf gegaan, krengen trekken valse lucht langs de gasklep assen. Dubbele Dello’s wil je hebben! Wel even de choke afblinden want die heeft de neiging te gaan lekken.
Van wat ik begrepen heb tot nu toe was het met de verdeling van 33 motoren en prestaties maar gek.
De giftigste was de 1.5 carbs. Degene met de hoogste werkelijke topsnelheid was de 1.3 carb VL, want die had de langste 5. De 1.7 8v is het snelst van zijn plek af maar de 16v heeft de snelste tussensprint. Er is geen touw aan vast te knopen maar allemaal hebben ze hun eigen sterke en zwakke punten.
@nietcreatief: webers zouden fijner af te stellen zijn, heb ik altijd begrepen. Ik heb een 1.5ti , een 1.7qv en een 1.7ie gehad. Allen waren snel, met in acht neming van het vermogen. Maar de qv was ook echt het snelst.
De 1.7ie (een sw), schoot zo gemakkelijk in de toeren begrenzer in de 5. Dat was echt bizar. Top was dan net over de 200 (op de teller) met 107 pk.
@pa045: een 1.7 ie gehad en tot voor kort een 1.3V.
Webers zijn met de kap open en warme draaiende motor misschien wat makkelijker af te stellen maar de afstelling veranderd alweer als je de kap sluit.
De gasklep assen zijn gelagerd in koper bussen die uitlubberen en anders uitzetten bij warm worden dan de aluminium behuizing. Dat geeft variatie in de hoeveelheid valse lucht die getrokken wordt.
Dello’s zijn gelagerd met kogellagers in dichte behuizing, maar hebben stelschroeven die makkelijker los trillen. Ook vervelend, maar makkelijker te corrigeren.
Die 1.7ie van mij (gewone Hatch) deed dat ook inderdaad, vliegend de begrenzer in! De 1.3 nooit doorgejaagd naar rood in de 5, ten eerste duurt dat wat langer om daar te komen met de volle 89 pk aan het werk en ten tweede had die bij 200 nog over. Toen draaide die iets van 5700 toeren ofzo en rood begon bij 6300. De wilde verhalen op het internet zeggen dat 230 op de GPS de bovengrens is van de 1.3 carbs. Ben daar zelf niet geweest maar kwam dichtbij genoeg om aan te nemen dat het waar is.
De grap is wel dat dus het spaarmodelletje de (uiteindelijk) snelste van het stel is.
De 1.7qv vliegt erbij vandaan bij het stoplicht, maar die gaat maar tot 210 of 220. Dus als de baan asfalt lang genoeg is komt het goedkoopste instapmodel weer voorbij kruipen.
Een 2003 Civic Type R?
205 Rallye?
@tvklarenbosch: zijn die te vinden voor dat geld? Zeldzamer dan een gti inmiddels.
@matter: nee, niet te vinden of duurder.
Iknwilde al heel snel HPE roepen, maar toen ik het hele lijstje zag en de commentaren raakte ik van slag….. Ik weet het echt niet merr!😁
@spike: lekker getypt kerel!
12k voor een fiat uno😂😂
Renault 5 GT Turbo !?
@pcooperworks: een goede ga je voor dat geld niet meer krijgen. Voor de RS uit het lijstje moet je nu eigenlijk instappen 😄
@mpgc: in België vindt je ze nog voor een 8000 euro…
Ik zou ook zeker kijken naar een wat nieuwere Clio RS of Fiesta ST

Zijn misschien niet old-school als in oud, maar ze rijden wel old school.
@transaxleman: inderdaad. een clio 3 RS kan je best fris kopen voor dat geld. Veel meer auto en met atmosferische motor nog erg oldscool. 1 van de laatste der…
R32?
Op de Lancia na (hoewel te laat model) vind ik het eigenlijk allemaal maar niks.

Als ik zoveel over zou hebben voor een autootje erbij, dan zou ik een zwarte of rode two-tone Alfa 75 met V6 zoeken. Klinkt geweldig, achterwiel aandrijving met de versnellingsbak achterin en de achterremmen op de bak, dus genoeg bijzonderheden om in de kroeg over te kleppen.

Dan nog een mooie Bilstain set eronder, wat extra metaal om t chassis wat stijver te krijgen, de motor een beetje poken (250pk moet lukken) en natuurlijk Ronal telefoonschijf velgjes en je hebt een geweldig sturende bak waarmee je heerlijk weekendjes kunt sturen in de Eiffel en gegarandeerd verbaasde blikken naar je als die peperdure nieuwe bakken je niet kunnen lossen…


God wat mis ik dat ding, nog elke dag spijt dat ik dat ding 15 jaar terug heb weggedaan..
@sudbina: Waar haal jij een 75 met V6 op voor dit bedrag? En dan ook nog upgrades? Een leuke V6 gaat al meer kosten dan 15.000, helaas…
@viezefreddyw: Dat moet wel lukken toch? Destijds (periode 2000~2005) kreeg je ze voor oud ijzer prijs, wat dat betreft is t echt een vreemde markt geworden.

Er staat trouwens een 3.0 op autowereld voor 4500. Heb je nog wat over voor t opknappen ;). En anders gewoon uit Italie halen, moet te doen zijn zou ik zo zeggen.
@sudbina: Ik had Marktplaats en AutoScout24 even geopend en kon er niet eentje vinden binnen het budget. Vanuit Italië moet te doen zijn maar wil je al die moeite nemen?
@viezefreddyw: als ik t geld zou hebben; Ja.
@sudbina: makkelijk te zeggen als je het geld niet hebt. 😄
106 GTI/S16 van 5000/7000eu. En dan gewoon de rest aan een turbo, banden, velgen enz. uitgeven. Dan heb je een leuk licht autootje met 160pk.
@rikv99: om een 106 GTI naar 160 pk te krijgen heb je geen turbo nodig. Bovendien zou in een turbo conversie al gauw 6k gaan zitten.

Scherpere Catcams nokkenassen erin, airbox erop, uitlaatlijn aanpakken, ECU remap en gaan. Kan de rest van het budget gebruikt worden voor bandjes, onderhoud en Ringtripjes.

Maar een Rallye biedt eigenlijk nog meer fun/beleving!
Een Mini Cooper JCW van de eerste generatie heb je ook voor dat budget. Veel leuker gaat het niet worden om te rijden.


MINI John Cooper Works 1.6 MET AIRCO / CRUISECONTROL / STOELVERWARMING /

https://www.autoscout24.nl/aanbod/mini-john-cooper-works-1-6-met-airco-cruisecontrol-stoelverwarming-benzine-wit-61038002-1167-4bd7-81b3-708008397e5c?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
@bernoulli: advertentie is een tweede generatie trouwens.
Als je bij een werkgever alleen maar uit het treurige Ford kan kiezen, dan zou ik toch echt die baan niet nemen. Dan maar werkloos…

Enfin, Coupe Fiat is mijn advies.
@stupendo: Ja, z’n vrouw even ontslag laten nemen omdat je zelf privé iets anders wilt. Uitstekend relatie advies.
GSI kadett? Man wat heb ik daar lol mee gehad
@bas2014: die vind je echt nergens meer
Als het alleen maar kleine stukjes zijn.. Saab 9-3 Viggen. Monsterlijk snel en heel veel auto voor het geld.
Audi S3 mk.1 enige nadeel is dat er maar weinig meer worden aangeboden met een acceptabele km-stand. En hebben ze die wel, dan zit er een draconische vraagprijs op geplakt. Bij onze oosterburen kun je nog wel eens leuk scoren; laatst trof ik daar een S3 aan met minder dan anderhalve ton op de teller voor minder dan vijf mille aan. Één nadeel: de auto stond ergens onder Stuttgart, vlak bij de Zwitserse grens.
@rrrobert: Oeh, dat vind ik een hele goede! Ik heb een jaartje een s3 gehad, was oprecht een heerlijke auto! Ik mis ‘m af en toe nog. Genoeg onderdelen voor te vinden, enorme bak power, wegligging is heerlijk, zitpositie en ergonomie is top. Enige minpunten zijn het gewicht (want quattro) en het imago. En, zoals je al aangaf, zijn de goede met weinig km’s lastig te vinden, maar voor 11k moet je echt een hele mooie vinden. Ik vind ze persoonlijk erg goedkoop voor wat je krijgt.
Het hart zegt de Lancia, het verstand de Peugeot.
Oh, en als alternatief voor de S3, zou je ook kunnen gaan zoeken naar de Audi 90 met de 2.3 vijfcilinder. De 1.8T is rationeel gezien de betere keuze voor deze auto, maar de vijfcilinder heeft ‘het’. En worden geleidelijk aan al weer meer waard.
323ti !!! Heb er twee van gehad en sindsdien niet meer zoveel plezier van een voertuig gehad! Absolute topper!
@cheatah: Volledig mee eens
@cheatah: E46 325ti is een goed alternatief, toch?
Ik zal voor een MkII Focus ST kijken. Met de kuga misschien een overdaad aan Ford maar wel een leuke auto met de Volvo 5 cilinder.
@pel96: Zou ik ook kiezen. Mooi uitlaatje eronder zonder middendemper en je hebt echt een porno geluid.
R32! Veel leuker dan die 4 pittertjes.
@nopetrolnofun: een echt goed onderhouden exemplaar met een nette kilometerstand ga je voor dat budget niet vinden. Dan kun je beter gaan voor de IV GTI 25 jahre edition of een V GTI Edition30. Zijn bijde ook veel makkelijker te tunen als de R32. Mijn ed30 zit met een uitlaatsysteem, hpfp, andere injectoren en een chip op maat op 330pk
@zero99: ik weet toevallig nog een zwarte R32 golf 4 te staan, dacht 185k gedraaid. Voor 12000 te koop.
Waarom geen Honda Integra? Veel sneller dan alles wat hierboven genoemd word. Betrouwbaar, en nog goed te vinden voor dat geld
Of een Smart ForFour Brabus misschien?
Daihatsu Charade gtti?
@alassad: goede suggestie, maar kansloze missie om er 1 te vinden. De laatste keer dat ik keek, telde Nederland er nog 4 met APK…
Een VR6 natuurlijk. Doe je zelf een plezier en schaf een Corrado aan. Voor 11k heb je een “project” maar waardevast zeker!
Holy shit, een persfoto met mega kleurverschil in de lak, dat lukt alleen Renault…
Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio.
Zo’n Civic rijpt niet zo mooi met de jaren. Voorzichtig uitgedrukt.
Met dit budget zul je hem uit Frankrijk moeten gaan halen en hoogstwaarschijnlijk de ultieme kleur blauw aan je voorbij moeten laten gaan, maar een 309 GTI16, dat is wat je wilt.
Ik zou voor een Civic Type R gaan uit de EP3 generatie. Serieus gaaf motorblok, puik onderstel en niet te puberale looks. Was destijds een erg goede hot hatch! Zijn goed te vinden binnen het budget, je moet eigenlijk wel een schroef los hebben als je iets anders koopt… ;-)
Alfa 147 GTA, lijkt me stukken leuker. Met minder dan 10K kilometers per jaar kun je met een verbruik van 1 op 6 best leven. En anders toch die Golf GTI, want met uitzondering van de Lancia is dit niet echt een spannend lijstje.
Ik zou zelf absoluut niet verantwoordelijk willen zijn voor het onderhoud, maar die lancia, poh, wat een gruwelijk mooie auto is dat.
Jeetje wat een bedragen. Voor de genoemde wagens zou ik eerlijk gezegd nog € 6.000,- voor willen geven, laat staan het dubbele.
Disclaimer: ik heb me niet gehouden aan de regels.

Fun maar RHD:
https://m.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=260204111&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios

Mitsubishi Lancer 2.0 EVO 3 GSR EVOLUTION III GSR
First Registration: 03/1995
Mileage: 138.000 km
Fuel Type: Petrol

Price: € 9.995

Hot hatch flink onder budget:
https://m.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=277940537&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios

Opel Astra OPC*Leder*Navi*Xenon*2.Hand*
First Registration: 04/2006
Construction Year: 2006
Mileage: 214.500 km
Fuel Type: Petrol

Price: € 5.980

Of zijn kleine broertje:
https://m.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=289335365&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios

Opel Corsa 1.6 Turbo OPC
First Registration: 04/2008
Mileage: 172.000 km
Fuel Type: Petrol

Price: € 6.300

Gewoon omdat ie porno is:
https://m.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=277050494&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios

BMW BMW E24 633 Coupe*Leder*Bordcomputer*Klima*ALU*
First Registration: 02/1977
Mileage: 133.583 km
Fuel Type: Petrol

Price: € 8.000

@dunhozzie: die sharknose is een lekker foute bak!
Bmw 1 coupe
Seat Ibiza Cupra vanaf 2000. Super auto en met een chipje echt heel snel. De Audi S3 van hetzelfde jaar heb ik ook gehad maar de Ibiza was veel leuker, sneller en ging niet stuk!
Ik vind het veel geld voor allemaal net niet auto’s eigenlijk. De hierboven genoemde Mini JCW lijkt me dan nog de leukste suggestie.
Toyota yaris ts 1.8, je mag hem hebben voor €9.995,00 because you are my friend…
Ik zou mooi voor een Focus ST mk2 gaan. 3″ downpipe eronder, middendemper er tussenuit en een ECU remap. Zit je op 260 pk en het klinkt gruwelijk goed.
Paar leuke ideetjes;

1e fuck it, yolo, je wilt t toch, en met die Kuga heb je al een familiebak. Je koopt toch die MX5 NC, een mooie Fiat barchetta van na de facelift (2003-2005) of helemaal yolo, MG-TF. Je wilt t, en doe t nou maar.

Dan zinniger: VW Eos 3.2. Is essentie een Golf V R. Spannender dan dat wordt t niet, en t blijft nog heel ook
Wat riskanter: Alfa GT 3.2 (Busso!!!!!)
Ook heel fraai: Coupé Fiat Turbo in Plus Trim. Daar zul je voor 11K naar moeten zoeken, die dingen zijn tegenwoordig gewild.
Alfa Brera V6, moet lukken voor dat geld.
Alfa Giulietta QV
Fiat Punto HGT, in essentie een barchetta met Punto doosje erop. Die 131 PK zijn de helft van het verhaal. Het 1747 blok is een ontzettend lollig blok door zn koppelcurve.
En immer vergeet men de Nederlandsche Glorie. De Volvo 360 GLT. Ik ben natuurlijk volledig bevooroordeeld maar geen hot hatch heeft zo’n fijne 50/50 gewichtsverdeling en zo’n heerlijk koppelblok. Al doet een turbo swap of een wat hetere nokkenas geen kwaad voor de echte snelheidsbeleving. Maakt ook allemaal niet uit, tot een pk’tje of 300 blijft alles netjes heel.
@mgmgb: hiermee leerde ik rijden. Mijn vader had er wel een andere liter ingelegd en de ophanging wat aangepast omdat hij de wagen wat te soft vond. Ik, als beginneling, heb er wel een aantal keer mee achterstevoren gestaan maar dat was ook echt een heel leuke wagen om te rijden…
@joki: liter= motor…
@mgmgb: Ik dacht trouwens dat de versnellingsbak, voor de gewichtverdeling, tussen de achterwielen zat. Fantastische wagen
@joki:
Klopt helemaal, althans, die goede gewichtsverdeling is gewoon geluk. Eigenlijk zit hij achterin omdat de bodemplaat een Daf ontwerp is, dus zat er in het begin altijd een variomatic achterin en was er voorin geen plaats voor de bak. Daarom dat ook de handbak achterin zit. Maar het resultaat is dus wel die goede gewichtsverdeling. En bij de 360 een torque tube naar die bak zoals ook in een Porsche 924 die flink extra power kan hebben.
Altijd de Compact. Ziet er niet uit maar is voor een redelijk bedrag om te bouwen tot een straatlegale trackday wagen. Je kan zo ver gaan als je wil maar dit is echt een leuke rijderswagen…
De Lancia de mooiste hot hatch ooit? Comment section die het er mee eens is? What? Heb ik iets gemist? Vreselijk saaie, onaantrekkelijke, nietszeggende auto (qua uiterlijk).

Ik zou van alle opties gaan voor de BMW, maar zoals al eerder in de comments werd gezegd zou ik ook zéker kijken naar een first gen Audi S3. Voor 11k kun je een héle mooie, goed onderhouden exemplaar kopen met weinig km’s. Dat 1.8T blok is prachtig en is voor een klein bedrag ook makkelijk te upgraden naar 300pk. Kies dan wel voor een leuk kleurtje, aub ;)
De Mazda 323 GTX of Formule 4. 160 pk 1.6 of 1.8 turbo en 4wielaandrijving. Stijgen op dit moment gigantisch in waarde. Dus veilige investering waar je gigantisch lol mee kan hebben.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).