Autoblog-advies: sportieve auto voor 8.000 euro

Auteur: , 142 Reacties

We mogen weer leuke auto's aanbevelen!

Deze Golf is wél leuk

Het begint weer te kriebelen. De zon is telkens langer onder ons en de temperaturen worden hoger. De ramen van de redactie gaan telkens verder open. Een zacht briesje verstoord onze pot GTA V Online vergadering over de 10 mooiste Italiaanse Spiders. Net op het moment dat Juffrouw Jannie @MauritsH koffie heeft gezet en @Larssb aan komt zetten met een doos verse kokosmakronen, krijgen wij een ouderwets met de hand getypte mail binnen.

We zijn niet de enige met lentekriebels, want Siem heeft ze ook te pakken. Hij heet vorige maand zijn auto verkocht en is weer op zoek naar iets nieuws. Siem is een fervent lezer van Autoblog en vroeg zich of wij hem konden helpen. Graag een open auto, Siem heeft een tijdje een 306 Cabriolet 2.0 gereden en dat beviel uitstekend.

De eisen en wensen van Siem, keurig in een tabel:

Huidige /vorige auto's:Peugeot 206, verkocht
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 8.000
Jaarkilometrage:12.500 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Momenteel geen auto
Gezinssamenstelling:1 Volwassene
Voorkeursmerken /modellen:Sportief, betrouwbaar, moeten 4 personen inpassen, cabrio beviel goed.
No-go modellen / merken:Geen saaie auto's

Om met de deur in huis te vallen: er zijn weinig écht sportieve 4-zits cabriolets. Veelal zijn deze op hatchbacks of sedans gebaseerd en dat brengt nu eenmaal extra gewicht in de schaal. Dus er zal een compromis gesloten moeten worden. We begrijpen dat plaats voor 4 essentieel is, een cabrio wenselijk. En gelukkig zijn er genoeg niet saaie auto’s die wel sportief zijn. We aten ons misselijk aan de kokosmakronen en kwamen met de volgende aanbevelingen:

Mits origineel blijft het een beauty

Prima compromis: BMW 323Ci Cabriolet (E46)
Het beste compromis is wellicht deze E46. Nog een echte BMW. Dat wil zeggen: stoffen kap, een atmosferische zes-in-lijn, achterwielaandrijving en een handbak. De 323Ci was terecht de hardloper bij introductie. Met 170pk meer dan voldoende snel, een schitterende turbine-achtige huil uit het vooronder en heerlijke bak waarvan je de versnellingen er nog met beleid moet inzetten. Het uiterlijk is zeer tijdloos en de kosten zijn te overzien. Het is technisch gezien gewoon een 3-serie. Check hier het aankoopadvies. Tip van de redactie: kijk uit voor niet originele bumpers, velgen en banden. Opvallend: de mooiste exemplaren staan bij particulieren. Investeer in een aankoopkeuring en je kunt een goede deal doen.

Vanuit deze hoek ziet ie er zowaar goed en sportief uit

Buitenbeentje: Ford Focus CC
De Peugeot 206 CC ontketende een ware hausse aan klapdak cabrio’s op basis van reguliere hatchbacks. In het B-segment waren er diverse aanbiedingen (Micra C+C, Colt CZC, Wind, 206 CC) maar dat zijn geen echte vierzitters. Kijken we een klasse hoger, dan zien we dat de 307CC en Megane CC erg populair waren. Fijn rijdende auto’s waren dat echter niet. De beste aanbieding kwam van Ford. Hij is niet lang geleverd, maar de Focus CC is zeker in het budget te vinden. De Focus staat bekend als een zeer betrouwbare auto en qua rijden was het de beste in zijn klasse. Met de looks moet je kunnen leven, want de achterkant is nogal fors uitgevallen. Qua motor voldoen ze allemaal, alhoewel de 1.6 wel wat moeite heeft met het gewicht.

Hier kan een man ook in rijden

Zeker de moeite waard: Mini Cooper Cabriolet
Nog altijd een leuke auto. Ook als Cabriolet zeker niet te versmaden. In het budget zijn er zelfs supercharged Cooper S modellen te vinden, maar deze zijn duidelijk in mindere staat. Het aanbod in 115pk sterke ‘Cooper’ modellen is enorm. Het rijden is minder kwikzilverig in vergelijking met de hatch, maar nog altijd bovengemiddeld goed. Nieuw waren Mini’s vrij kaal, dus let er goed op dat alle wenselijke opties erop zitten. Check deze video om te zien waar je op moet letten. Het is niet onoverkomelijk, maar er zijn wel degelijk aandachtspunten.

Wie heeft die velgen ontworpen???

Zeldzaam open: Toyota Celica GT-i Cabriolet
Een ware exoot, want Celica Cabrio’s zijn zeer zeldzame auto’s. Af en toe komt er eentje opduiken. Qua betrouwbaarheid is het ouderwets Japans: ze willen alleen een beetje lekken en roesten, voor de rest probleemloos. De motor is een pareltje: bruikbaar koppel onderin en een fijne snerp hoog in de toeren. Het zijn bijna altijd exemplaren waarvoor goed gezorgd is, wel zo prettig. Je moet je wel even over het torderen van de koets heen zetten, maar in basis is de wegligging niet eens zo heel verkeerd. Gezien de schaarste zul je er ook niet zo veel op hoeven afschrijven.

Wacht maar tot de VTEC in kickt. Yo.

Banzai GTI: Honda Civic Type-R (EP3)
Geen saaie auto’s en weinig is saaier dan een Honda Civic. Echter, Honda heeft zichzelf overtroffen met de Type-R. Je krijgt een hoogtoerige 2 liter motor, met precies 200pk. De opvolger had één hele pk meer, maar was aanzienlijk zwaarder. Om te rijden is dit nog een onvervalste Hot Hatch. Binnenste achterwiel optillen in snelle bochten? Check. Kont komt om bij gas los: check. Gretige motor: check. Daarbij zijn Civic Type-R’s gezegend met heerlijke Recaro sportstoelen en is er voldoende ruimte voor passagiers en hun bagage. Qua betrouwbaarheid ook prima.

Wie heeft RWD nodig als je zo veel lol kunt beleven met FWD

Ouderwets genoegen: Renault Twingo Renault Sport 133 Gordini
Een van de leukste trapdozen van de afgelopen 10 jaar, zeker als je rekening wilt houden met de maandelijkse kosten. De 1.6 is lekker hitsig en met het ‘Cup’ chassis heb je de grootste lol. Insturen krijgt een geheel nieuwe betekenis, want deze auto reageert direct. Écht hard gaat het niet, maar de sensatie is zeker daar. Het is een vierzitter, alhoewel je dat begrip moet niet al te ruim nemen. Voor 8 mille kun je kiezen uit een paar Gordini’s met lage kilometerstanden, of een ‘gewone’ Renault Sport Twingo Cup met écht weinig kilometers op de klok. Heerlijk analoge auto in een digitale wereld.

Waarom ziet deze Golf er moderner uit dan de huidige??

Briljante allrounder: Volkswagen Golf V GTI
Ok, geen cabrio. Daarbij zullen er mensen zijn die dit saai vinden. Die hebben waarschijnlijk nog nooit een blinde doordraaier op hoge snelheid met gas-los gedaan. De Golf V GTI is een uitermate vermakelijke auto. De Golf IV GTI was in dynamisch opzicht een deceptie. De Edition 25 en R32 wisten de schade beperkt te houden, maar met de Golf V GTI had VW weer een winnaar in huis. Qua uiterlijk een echte GTI en het interieur mocht er ook zijn. Qua betrouwbaarheid zit het wel over het algemeen wel goed, maar let wel even op de volgende punten. Wanneer je niet aan het trappen bent zit je in een zeer fatsoenlijke auto. De motor is fantastisch: veel koppel onderin, veel vermogen en het verbruik is te doen. Qua handling fijner dan de zwaarder aanvoelende Focus ST. In jouw budget zijn er veel te vinden. Ook hier de tip: ga voor origineel.

Deze willen we allemaal

Hammond’s keuze: Subaru Impreza Plus WRX
Mooi is ie zeker niet. En het interieur is ook niet om van te smullen. Bij Subaru ontwerpen ze een auto totaal anders. De motor, aandrijving, diffs, tranmissie en dergelijke moeten eerst in orde zijn, dan komt de rest. En is het geld op. De Impreza WRX is de opvolger van de legendarische GT Turbo. Een STI valt niet in het budget, maar er zijn voldoende WRX modellen te vinden. Zowel van de Bugeye als de Blobeye. De motor is een zeldzame heerlijkheid: uniek geluid en hoge prestaties. Het enige nadeel van dit type Subaru’s is dat ze graag een slokje lusten. Stiekem willen we allemaal een Impreza…

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



142 reacties

Impreza WRX! maak zelf binnenkort ook de overstap van Cupra 4 naar WRX.
@nopetrolnofun: http://ww3.autoscout24.nl/classified/281355224?asrc=st|as
niet saai, niet mooi maar wel de snelste en super stoelen! Je bent echt bijna elke auto voor en hij is super degelijk. Blok kan 400pk aan zonder rebuild en dat heb ik al 35.000km getest ;)
@dutchneon: Oja de sound….. en er zit al boost by gear en launch control op, dus https://youtu.be/jahAVFox-Y8
@dutchneon: en voor de mensen die een golf spannend vinden, check hier even op 1.20, gaat tegelijk op met een Corvette Z06: https://youtu.be/FO-s0YQPOwc
Overigens niet helemaal stock ;)
Is een 6 MPS niet iets? Of anders een 3 MPS? -edit: Thanks! is gefixt!-
@toyotafortuner: heb ik ook voor gekeken. Heb nu een Civic type S. Leek me een goede keuze om voor een Mazda 6 MPS te gaan. Dikke bak 260 PK AWD. Maar wel veel duurder in verzekering en wegenbelasting en in brandstofverbruik. Zou op basis van boven genoemde keuzes dan toch weer voor de Civic gaan. Heerlijke auto.
@toyotafortuner: stuk duurder dan 8k voor de 3MPS dan.
@toyotafortuner: ja toffe keus! onderschatte wagens
Zijn er nog kokosmakronen over, Willem?
@rynnus:

Altijd.

http://ais.kochbar.de/kbrezept/501307_831120/1500×1500/kokosmakronen-rezept.jpg
@willeme: sorry, een tijdje terug een Polo fijn noemen en een 307 CC niet…
Ik weet niet of je überhaupt wel eens in een Polo of een 307 CC hebt gereden? De stoelen van een Polo zijn echt 3 keer niks terwijl de stoelen van de 307 nagenoeg perfect zitten. De 307 CC moet je de 177pk versie van hebben. Fijne motor en maakt het rijden in de 307 erg leuk en fijn. Vergeet niet dat de 307 zwaar is, maar wel veiliger dan een volvo s60 uit die periode. Met het dak neer scoort de peugeot precies 1 punt meer bij een aanrijding.
@rufctr01:

De Polo stond erin omdat het één van de meest volwassen B-segment auto’s was in dat budget, evenals de Citroen C3, die er ook in stond. Daarbij pas ik er met mijn lengte in, dat was toen ook een vereiste.

De 307 heeft fijne stoelen, klopt. De 177pk motor is sterk, maar ook hoogtoerig qua karakter en gekoppeld aan een vage en hakerige 5-bak. Daarbij had de 307 te kampen met betrouwbaarheidsissues. Van de klapdakcabrio’s voldoet ons inziens de Focus het beste aan de gestelde eisen.
@rynnus: *BURPS*. Excuses….
Ik zou lekker voor een CUPRA gaan of GOLF GTI, groetjes !
@timd: groetjes terug!
@timd: Als je nog een keer €8000 wil neertellen voor reparaties, zeker voor de Golf gaan ;-)
@crackdavid: mijn ed 35 ging als de brandweer, 315 PK en nooit problemen!
@crackdavid: want dat heb je zelf ook meegemaakt? Ooh nee dat is het derdehands verhaal uit de kroeg van die neef van de vriend van Sjakie.
De 2.0 GTI staat als betrouwbaar te boek, later werd dat misschien anders.
Heb 2,5 jaar een golf 5 gti gehad en heel veel plezier aan gehad. Met een jd-engineering kuurtje nog een stuk leuker! Enige wat er kapot is gegaan was de diverter valve.
Lancia Thesis
Edition 25 en R32, daarmee wordt de Golf 4 bedoeld dan? Anders moet het edition 30 of limited edition 240 zijn 😉
@jobberns: ho, over de I heen gelezen in de vorige zin, waar dus IV staan en niet V. Excuus.
Eis: geen saaie auto… en dan komen jullie met een Golf aan? :-(

Advies: Alfa 159
@hans75: hij vraagt betrouwbaar en jij komt met een alfa aan.
@MAB:
Dan heb ik toch meer vertrouwen in de 159 dan in de Golf.
@talladega: want ervaring mee?
Een 1.4 Tsi is een ander blok als de GTI en niet per definitie onbetrouwbaar.
@remcott:
Waar beweer ik dat dan?
Ik lees je bewering niet terug in mijn tekst, geen woorden in mijn mond leggen aub.
Vertrouwen is iets anders dan betrouwbaar.
@hans75: die Alfa 159 begint hier op autoblog anders ook vrij saai te worden.
@erwh: daar is sinds een dag de Thesis voor.
@erwh: Idd, de 159 is alles niet wat de 156 wel was, snap die verering ook niet, het is maar een matige wagen die vooral te zwaar is en echt niet sportief aan doet.
@hans75: conclusie voor beiden: Saab Cabriolet! Én niet saai, Én betrouwbaar, Én vierpersoons, Én als Cabriolet een heel stuk beter dan de concurrentie én als 210pk Aero ook fraude am fahren!
@svenska_aeroplan_ab: sjoemelen die Zweden nu ook al?! ;)
@hans75: Lekker met platitudes aan het strooien mensen, goed bezig.
@jipino: Ruilen? ik heb viaduct en trottoir nog dubbel… krijg je nog een petje erbij voor in je golf
@hans75: Hoezeer ik ook groot alfa fan ben, de 159 is het allemaal net niet, en absoluut niet sportief, de 5 GTI maakt gehakt van hem op elk vlak vandat.
mazda mx-5
@arashrsf: 2 volwassenen en een doormidden gesneden prostituee in de achterbak?
@sketcher: nee een achterbank van een “4” zits cabrio van max 8k is wel serieus te nemen.
sowieso is het ultiem gay om met zijn 4’en in een cabrio te zitten als je je met zijn tweeen achterin weet te proppen.
@arashrsf: Hoezo gay? Je beste maat en 2 mooie vrouwen achterin. Niks mis mee.

Zelf heb ik niks met cabrio’s en zou ook voor een MX5 gaan als het er eentje moest zijn maar de eis is een 4 persoons.
@sketcher: jij snapt het echt niet hè.

Je hoort je beste maat samen met één mooie vrouw achterin op die veel te krappe achterbank te zetten en die andere mooie meid hoort naast de bestuurder. Dan heeft je maat plezier en heb jij ook iemand om naar te kijken!
@lekbak: Beter kijk je gewoon naar de weg als je achter het stuur zit…
@crackdavid: én beide handjes aan het stuur.
@crackdavid: tijdens het rijden wel ja…
@lekbak: Je hebt gelijk, wat zouden de buren wel niet zeggen…
E46 330Ci (Cabrio) begin van de winter gekocht voor net onder de €8.000,- Fantastische wagen! Let inderdaad goed op wat je koopt en het helpt wel als je zelf geen 2 linkerhanden hebt. De meeste garages beginnen al te schrijven als je het terrein op rijdt…

Ik heb er een LPG installatie in laten zetten. Ik rijdt er 40.000 per jaar mee.
@Bender: lekkere wagen, maar ongetwijfeld al aardig wat km’s gezien de prijs.
@bofkont: ben je helderziend?
@bmwtouring: gezien de prijs is het geen geen exemplaar onder de 100k km.
Die Golf 5 GTI die kun je op je buik schrijven of je moet me toch een afgetrapt exemplaar willen. 8000,- euro is zo wie zo een rot bedrag. De leuke auto’s liggen rond de 10k (redelijk goed onderhoud en niet teveel km’s) . Hoe weet ik dit, ik zoek al een tijdje voor mijn vriendin iets sportiefs in die prijsklasse.
@schellekens006: het mocht niet saai zijn…..lezen
Een advies: zolang het maar geen vag is…. dat artikel van de week was niet mals maar die reacties er onder nog minder!
@sjeppie156: goed advies
Goeie suggesties! Mijn 2 cents: Voor 8000 euro kun je ook een hele mooie Mazda RX-8 kopen. Welliswaar GEEN cabrio maar WEL vier stoelen / deuren! Rustig warm rijden, om de 1000 km oliepijl checken en andere bobines / bougies er in en het is een hele fijne auto!
@mazdarx: oliepijl? krijg je daar ook een boog bij:p
@mazdarx: Daar moet elke 100.000km een nieuwe rotor motor in. Als je ergens af moet blijven in autoland is het een RX8 dat weet elke verkoper.
@schellekens006: Is niet waar. Dat is alleen als je niet weet hoe je met de motor om moet gaan en er mee rijd alsof het een atmosferische V6 is.
Niet alleen topgear heeft bij mij het zoekeffect maar ook autoblog.

Dit gekke ding vind ik dus helemaal geweldig. Mega zwaar, niet sportief, maar wel ontzettend gaaf!
http://link.marktplaats.nl/m1032801885

Wat?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=85941 mij vervolgens deed zoeken op cabrio’s met zware motoren en dan blijkt een mustang (met v6je helaas) of camaro (idem) opeens ook heel erg haalbaar. Duizend maal gaver dan het spul wat meestal geadviseerd wordt. Wel een ‘beetje’ duurder om te rijden.
@lekbak:

LOL .. Interieur is exact hetzelfde als mijn 81er ..
En dat is slecht/fout/crappy ..
Ik heb alleen een nog veel slechtere 4.1 liter ..

Althans .. Internet wijsheid .. Want die van mij loopt altijd ..
@lincoln: het interieur mag dan slecht en crappy zijn, je bent wel eindbaas als je in zoiets rijdt als jongeman!
Peugeot 207 Le Mans is misschien ook wel het bekijken waard. Saai zijn ze zeker niet, hebben prachtige stoelen én bakken koppel in het lage toerengebied, waardoor ze ook nog eens heerlijk rustig te rijden zijn.

Betrouwbaarheid kan wel een puntje zijn, namelijk de ketting van de THP motoren. Al weet ik niet of daar inmiddels een goede oplossing voor te vinden is?
Je moet niet meer aan cabrio’s beginnen die al meerdere eigenaren hebben gehad…
@Dev: waarom niet?
Ik zie binnen dit budget ook een aantal keer een Mégane RS staan, dat kan ook leuk zijn: http://ww3.autoscout24.nl/classified/283476622

Deze Astra GTC heeft weinig kilometers en veel vermogen, hij is wat goedkoper dan z’n concurrentie, maar ook wat minder leuk: http://ww3.autoscout24.nl/classified/287237169

YOLO: Deze Maserati 424 is op dit moment nog probleemloos, maar koop m’n niet met je laatste 8000 euro: http://ww3.autoscout24.nl/classified/279634245
@knipperlichtje: wat een schofterig gave auto die Maserati!
@knipperlichtje: een leuke auto, komop dan kom je toch niet met dat opel’tje aan. van dat interieur val je al in slaap.
@knipperlichtje: die megane.. Dan de f1 versie met standaard cup chassis. In mijn weinige posts komt deze auto vaak naar voren, maar voor mij een van de ultieme Hot hatches de laatste 10 jaar.
Focus ST225 ?

Lekkere roffel, alleen geen cabrio…
@bokkepoot: Dat gaat lastig worden om binnen het budget te blijven. Misschien is zijn kleine broertje de Fiesta ST wat.
Cabriolet, 4 personen en met een V6 die 250pk levert ook nog sportief te noemen:

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/saab-9-3-2-8-turbo-v6-cabrio-aero-hofheim/220135910.html
@escort77: Snel en sportief zijn niet per se verenigbaar.. Een Phaeton W12 is niet gelijk een sportieve auto omdat er een beest van een motor in ligt..
Ik zou lekker voor zoiets gaan:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/282993009?asrc=st|as
@Stefje: dat is toch wel zo’n beetje de saaiste cabrio die je kunt vinden voor dit geld. Laat dat nou net de enige no-go zijn.
@willeme: een 323Ci is wat matig qua gewicht/vermogen-verhouding. Prima voor het cruise-werk, maar niet echt “sportief”. Beter kan hij kijken voor een 325Ci en hoger. Een lichte (qua kleur) 330Ci bijvoorbeeld.

-edit: thanks! Is gefixt!-
@e1000bmw523i: De 330i is aanzienlijk sneller, maar het is wel lastig een goede te vinden voor 8k. De meeste zien er niet mooi uit, terwijl er verrassend veel 323Ci’s stonden in een goede staat.
@willeme: True, een goede nette is schaars. Maar ze zij er wel. Ik voel het gewoon. ;)
@e1000bmw523i: ik weet het gewoon :-) (zie vorige post)
Het gaat inderdaad lastig worden om een echt sportieve 4-zits cabrio te vinden. Veel vermogen onder de rechter voet gaat daar niet veel aan veranderen. Een E46 323Ci is minder een gooi en smijtwagen dan, pak ‘m beet, een Z3 met hetzelfde motorblok. Een ideale kilometervreter is zo’n E46 natuurlijk wel. Veel comfort, gaat hard zat en plaats voor vier.

Je zou ook kunnen kijken bij Opel. Nee, ook zeker niet spannend maar hebben prima auto’s gebouwd. Een Opel Astra Twintop zou een goede keuze kunnen zijn. Voldoende vermogen en zat ruimte voor vier personen. Genoeg luxe om je heen met zijn lederen bekleding, navigatie en stoelverwarming. Lekker warme billetjes met het dak naar beneden als het 15 graden is buiten. Prima optie!

Voor een dichte Astra kan je kijken naar een leuke Astra GTC. Iets meer vermogen dan de cabrioversie en ook meer ‘fun’ om in te rijden. De Astra stond niet echt bekend als een lichtgewicht, daardoor is het ook geen gooi en smijtwagen. Maar 200PK onder de rechtervoet is natuurlijk behelpen..

Wil je wel een echte gooi en smijtwagen, kan je niet om het merk Renault heen. Met een Megane RS haal je een goede auto in huis. Renault staat er bekend om om goede hot hatches te bouwen. Denk er wel om dat comfort niet op de eerste plaats kwam tijdens de productie. Dit exemplaar heb ik al eens eerder opgegeven bij een adviesartikel, hij staat dus al een tijdje te koop. Wellicht valt er met de prijs te onderhandelen..

Gezien de schrijver van dit artikel, had ik de Mazda RX-8 wel verwacht als advies. Ik vind dit serieus een prachtig ding. Zowel met 192PK en met 231PK en erg leuke auto, vooral vanwege zijn deuren. Dit exemplaar heeft ook nog eens een prachtige kleur.

En dan wellicht een toekomstige Aziatische klassieker. De Honda Accord. Tot op de dag van vandaag vind ik dit echt een gave auto met heerlijke V6. Volgens mij ook nog beresterk. Je moet er een liefhebber voor zijn, maar je zal er een goede auto aan hebben.

En dan de auto met het mooiste geluid voor dit budget. De Alfa Romeo GT met die heerlijke Busso V6 motor. Serieus, een heerlijk geluid komt hieruit. Let wel op de aandachtspunten, het is een auto die met liefde behandelt moet worden.

Veel succes met de zoektocht, ik ben benieuwd wat het gaat worden!
@viezefreddyw: Accord V6 Vtec coupe heb er zelf 1. wordt in EU geen klassieker wellicht in de USA. Het is wel een heel andere auto dan een GTI, meer een GT cruiser met veel power,automaat gigantische kofferruimte en makkelijk 4 personen. De auto die je toont moet nog wel even worden verlaagd met bvb Eibach en Koni’s, grote wielen eronder. anders ziet de auto er voor mij niet goed uit, veel te hoog op de poten. De motor is enorm geknepen door Honda. Spaghetti spruitstuk met rvs open uitlaat en inlaat en je kunt gewoon mee poweren met veel duurdere en snelle auto’s. Laatst nog voor de grap stoplichtsprintjes gedaan met Boxter S en Panamera. heel leuk je gaat gewoon mee op. Oh ja brandstof verbruik in verrassend laag, niet meer dan mijn vorige gechipte GTI.
Ik mis de Saab 9-3 Aero.
@coffeecup: Als cabrio dan. Als sedan zijn er leukere alternatieven.
Maar sneller, tijdlozer en sjieker dan een 9-3 Aero cabrio ga je het niet krijgen in dit prijssegment.
Ik heb 159 redenen om niet voor bovenstaande rijtje te kiezen…
Peugeot 205 Turbo aub
Een mx5 of de goedkopste lotus 7 kopie lukken voor dat bedrag, maar als je wat uit de kluiten gewassen bent pas je er niet in.

Een z3, slk wel, een clk kan je ook al vinden met wat geluk.

Maar ik zou voor een E46 325i coupe gaan eerlijk gezegd.
Toyota MR2 is ook doenbaar voor dat budget, en wat zuiniger, maar met 4 man pas je er niet in.
@willeme ”Qua handling fijner dan de zwaarder aanvoelende Focus ST.”

Hier ben ik het niet helemaal mee eens….
Ik zou voor de mini gaan. Stuurt geweldig. En je heb het gevoel dat je met iets speciaals op pad bent.
Tip voor BMW 323ci:
Handbak, handbak, handbak!

Duidelijk? Automaat is traag en weinig koppel onderin. Echt geen slome auto maar automaat verslapt het relatief rappe gevoel enigszins.
Ford Fiesta ST150, voor €8.000,- heb je de crème de la crème. Keuze uit of een zeer lage kilometerstand of ééntje met de nodige tuning 200PK+, dan hou je waarschijnlijk als nog een paar honderd euro over voor een polijstjebeurtje/ extra garantie.

Ik zeg doen, dus dat is ook precies wat ik gedaan heb.
2 jaar en 35.000km verder nog altijd geen spijt!
Alfa gtv 3.2? Of een skyline. Helaas allebei geen cabrio’s maar wel heel veel fun!
Lada 2104 oerbetrouwbaar russian engineering 👍👍👍👍stalen bumpers hele lage onderhoudskosten veel ruimte.En mister poetin zou je eerder mogen👍😆👍😆👍als je in een Lada zou komen aanrijden😀😀😀😀

kosten
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Clio rs
Honda Civic Type S 140pk meer dan zat, en nog eens veel ruimte.
@cyclonic: 8000€ is ook erg krap voor deze. Ben ervoor aant rondzien voor de vrouw.
Iets van slims van MB..
@norge: Topkeuze! Helaas kan je daarin geen vier personen in kwijt..
@viezefreddyw: Smart Forfour Brabus
@Jochempie: Dat zou inderdaad een goede keuze kunnen zijn.
Eerste bouwjaren BMW 130i met schuifdak, laatste pure 6-in lijn motor zonder directe inspuitrommel én achterwielaandrijving. Meer fun kun je je niet wensen. Golf GTI is inderdaad ook een topper, iedereen die hier roept dat die saai is is gewoon jaloers: ze kunnen ‘m zelf niet betalen of ze zijn te bang voor wat reparatiekosten.
Een Golf heeft nog altijd een veel sportiever, jonger, dynamischer imago dan een Auris, Astra, Focus of V40. En qua uiterlijk hoeft het voor het grote publiek ook allemaal niet zo gezocht overdesigned te zijn als een Kia of Hyundai met allerlei rare vegen en vouwen in de carrosserie. De nieuwe Passat is bijvoorbeeld een retefraai ontwerp zonder overdreven poespas: dik, breed en sereen..
@parker: en saai
@parker: Een fatsoenlijke 130i kost heel wat meer dan €8000…
Voordat je aan een cabrio begint waar je net vier personen in gaat zitten, zou je even het rijtest filmpje van die Slk moeten zien. Heb ff geen linkje, maar het schijnt nogal nauw te komen wat betreft open rijden :)
Een Golf GTI 5 voor 8K?! Een volledig afgetrapt model met een krappe 3 ton op de teller zeker? Ik heb een paar jaar terug ook een Golf V gehad en 8K betaalde ik voor een in nette staat verkerende 1.6 FSI met een kilometerstand van 80 duizend. Ik denk dat als je voor 8K een GTI koopt dat je behoorlijk inlevert op die betrouwbaarheid!
@stephano: Ik heb wel vaker het idee dat ze hier bij Autoblog totaal niet op de hoogte zijn van wat auto’s kosten. Je moet inderdaad niet denken dat je voor 8000 euro een dikke auto kan kopen die ook nog eens in goede staat is.
@stephano: exact wat hier boven staat. Ik heb dezelfde switch gemaakt alleen dan vanaf een clio 3 Rs naar een blob prodrive. En die clio lijkt qua eigenschappen meer op de ep3 dan je zou denken.

Maar voor 8K heb je misschien een normale blob wrx met de oude middenconsole of een bug met de ronde koplampen. Welke ik persoonlijk alleen als STI mooi vind.
Ojee, van de 4 auto’s die ik heb (gehad) staan er 2 tussen. Ik heb een EP3 gehad, en heb nu een WRX (blob met Prodrive pakket). Ik ben overgestapt vanwege de komst van kinderen, en waren de extra deuren handig. Maar als je moet kiezen is het lastig.

Wil je een scherp stanleymes ga dan voor de EP3, wil je een bruut lompe hamer neem de WRX. Als het droog is zou ik liever in de EP3 rijden, maar als het regent of sneeuwt rij ik liever in de WRX. Als het sneeuwde durfde ik niet eens met de EP3 de straat op (en dat met winterbanden). Met de WRX sta ik echt te popelen om sneeuw.

In de EP3 vond ik de plaatsing van de schakelpook echt briljant en was de combo van het blok met de versnellingsbak ook briljant. De stoelen zaten lekkerder dan die in de WRX. Een standaard EP3 vind ik ook lekkerder rijden dan een standaard WRX omdat het allemaal veel scherper is. Maar in een WRX kan je veel makkelijker veel sneller rijden en dat is ook wat waard. Met wat kleine tweakjes rijdt een WRX ook uitstekend. Nu lijkt het net of ik de WRX niks vind maar het tegendeel is waar, hij is net zo briljant als een EP3 maar dan op een andere manier.

Misschien is de beste optie om ze gewoon allebei te test rijden ;).
Audi A4 cabrio met handbak en 2.4 V6 is ook een topauto trouwens. Geen multitronic gezeur en nog geen distr. ketting ellende en erg fraai om te zien
@parker: Neem dan de 3.0, de 2.4 is echt een matige motor kwa vermogen.
@bofkont: eens, alleen veel minder verkocht, moeilijker te vinden maar met quattro en tiptronic een feest, ja
@parker: spelfout zeker, fr had een s moeten zijn.
Krijgen we ooit nog te horen wat alle lezers met het aankoopadvies doen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iedereen nu met een Alfa 159 tdi rond rijdt
@melkkoe: Dat zou ik ook wel willen weten!
@melkkoe: Een Alfa Romeo 159 TDI kan ik me ook echt niet voorstellen nee..
@melkkoe: Volgens mij is het 2 keer gebeurd dat er naar aanleiding van een Autoblog aankoop advies, iemand zijn nieuwe auto presenteert op autojunk.
Impreza of de honda type-r graag
Sportief en cabrio, en dan een golf op de omslag? Haha. Voor de rest wel begrijpelijke opties, zou zelf voor de bmw gaan.
waar is @gtwillem als je hem nodig hebt
@jasbelle: Hij is dichterbij dan je denk ;)
@motoragent: Dus toch! Ik had al zo’n vermoeden haha
@jasbelle: die heeft onder een nieuwe naam het artikel geschreven 😉
De golf 5 GTI is een heel goede keuze, maar absoluut niet mooi in mijn ogen. Daarom zou ik Leon Cupra of FR gaan, fijner, mooier, sneller. Helemaal goed!
Hé stond die Golf nou niet bij de no-go modellen?
De 323ci had overigens 170 pk ipv 175.
Civic type R is leuk maar dat is dan Banzai ipv baznai
Hoe kan ik een autoblog advies aanvragen?? :)
@jochemvdm: stuur een mailtje met je eisen naar tips@autoblog.nl!
Alfa 147 gta
@alfaromeo: Juist!!! dit !! geweldige wagen, heerlijke 3.2 V6 busso.
Die Honda civic Type-R leukt me wel echt een serieus leuke auto.
Misschien wat minder sportief, maar ik zou dan toch voor een c70 gaan. Nog steeds prachtig ontwerp m.i.
De focus CC is echt een heerlijke auto en de kap is erg goed! Die van de megane is bevoorbeeld iets storinggevoeliger al verschilt dit per auro natuurlijk!
Classic Mini cooper s natuurlijk!
100% hondaaa
Voor 8000 euro zou ik heeeel ver weg blijven van de Golf GTI.
Eens wat anders dan al het bovengenoemde.
http://link.marktplaats.nl/m1038578596
Opel?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=85941 Astra TwinTop 1.8 Cosmo uit 2007.
140pk niet al te veel maar komt goed vooruit met 1400kg.
Van allerlei hedendaagse opties voorzien zoals:
Airco (vol automatisch)
Cruise control
Parkeersensoren achter
Regensensor enzovoorts
+ leder interieur(das wel iets wat je met een cabrio wilt hebben)
En voorstoelen verwarmd, wel zo fijn als je dak open is maar het eigenlijk nog een beetje fris is.

+Hard top dus ook als auto in de winter fijn te gebruiken.

Ok, het is een Opel maar wel een van de serie die volgens mij het minste problemen had.

En het is eens weer wat anders dan alle cabrio’s die je alleen maar ziet.

Succes met je keuze!
Type-R…why….? Because 8000 rpm, son!
Goed advies ook die Golf V GTI, lekker betrouwbaar, goeie service en garantie door PON, je weet zeker in het geval van een DSG automaat dat je een hoop dure reparaties gaat krijgen, standaard zuipen ze meer olie dan een dakloze achter het station, blokken die nogal eens stuk lopen en hun problemen hebben. Nee top…

Twingo RS is zeker een ondergewaardeerd kindje. :) Beetje onbekend, en wat goedkoper is een Suzuki Ignis Sport, lekker felle 1.5, betrouwbaar en bulletproof. Vorig model Swift Sport is net wat te duur denk ik nog.
Ik rij nu 2 jaar met mijn Golf 5 gti en dsg probleemloos rond, geen enkel mankement gehad. Echter ga je een net origineel exemplaar met wat opties niet voor 8k vinden.
Een kale 3 deurs met handbak zal er misschien wel zijn.
De Civic of de Golf zou ik kiezen. Als her echt een cabrio moet worden dan de BMW.
Peugeot 205 cti heerlijk licht gooi en smijt bakkie… Heb er ooit 500m mee gereden en op die afstand de eigenaar bang gemaakt met het bochtenwerk 😝

Euh verder geen idee, ben niet zo’n cabrio liefhebber, en zeker niet 4zit cabrio 😜

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).