• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze 11 auto’s hebben waardeloze proporties

Auteur: Dizono, gepost 22 januari 2016 om 23:00 – 135 Reacties

Marcos Mantis


Lelijke auto’s daar zijn er zat van. Maar waarom zijn sommige auto’s zo lelijk? Soms zijn het details, vaak zijn het verkeerde proporties waarmee wordt begonnen.

Met proporties doelen we op basiskenmerken van een design, die vaak al vroeg in het ontwerpproces vast staan. Denk aan de plaatsing van de wielen en bijbehorende overhang, de hoogte van de ramen ten opzichte van de hoogte van de auto of de verhouding tussen breedte, lengte en hoogte. Triviale eigenschappen die een ontwerp kunnen breken of maken.

Je kunt als designer nog zo je best doen, maar als de proporties al niet kloppen, dan is je ontwerp gedoemd om te mislukken. Dat veel van die mislukte ontwerpen in de showroom in plaats van in de prullenbak eindigen, is vooral iets wat we de directie van de verantwoordelijke fabrikanten kwalijk kunnen nemen.

Onderstaande elf modellen zijn typische voorbeelden van auto’s waarbij de proporties van geen meter kloppen en die daarom met geen mogelijkheid voor geslaagde ontwerpen door kunnen gaan. Natuurlijk gaat het hier om een uiterst subjectief lijstje, dus vul vooral aan in de comments.

Ford Focus CC

Ford Focus CC
Bijna elke Coupe-Cabriolet zou in dit overzicht passen, maar Ford maakte het met de Focus wel heel erg bont. Zo veel overhang aan de achterzijde, wie heeft dit ooit goedgekeurd?

Ferrari 612 Scaglietti

Ferrari 612 Scaglietti
Ford had tenminste nog een excuus voor de dikke kont van de Focus CC, er moest immers een compleet dak in de koffer passen. Bij de 612 S is de kont visueel veel dikker dan het lichte neusje en dat leidt tot een behoorlijk onevenwichtig ontwerp. Jammer, want voorganger 456 GT/M benaderde perfectie op vier wielen.

Opel Rekord Coupe

Opel Rekord Coupe
De Opel Rekord Coupe is een typisch voorbeeld van een three box design. De auto bestaat uit drie volumes: voorkant, passagierscompartiment en achterkant. In dit geval is het achterste volume echter veel te lang in vergelijking met de voorkant, waarbij het niet meehelpt dat de achterruit veel schuiner staat dan de voorruit

Mercedes Vaneo

Mercedes-Benz Vaneo
Alle verhoudingen zijn zoek bij dit misbaksel van Mercedes. Daar zijn we het allemaal over eens, toch?

Hyundai Atoz

Hyundai Atoz
De wat dubieuze Koreaanse vormgeving helpt natuurlijk niet, maar zo’n smalle, hoge auto op zulke kleine wieltjes zetten, daar kan zelfs de beste auto-ontwerper niks meer van bakken.

CC: Steve Glover

Marcos Mantis
Volgens velen is de Multipla de lelijkste auto ooit, persoonlijk houd ik het liever bij deze Marcos Mantis. Elke keer als ik een foto van dit apparaat zie, ren ik naar de badkamer om Glorix in mijn ogen te spuiten.

Treser Audi Quattro Roadster
Vooruit, nog één coupe-cabriolet. Treser was een van de pioniers op het gebied van stalen klapdaken, maar van visueel verantwoorde proporties heeft hij geen kaas gegeten.

Nissan Versa

Nissan Versa
Deze in Nederland gelukkig niet leverbare Nissan heeft eigenlijk twee grote problemen: zijn te kleine wielen en de daklijn. De daklijn loopt al voor de B-stijl weer af, waardoor de voor- en achterkant niet bepaald één harmonieus geheel lijken te vormen.

Rolls Royce Vignale

Rolls Royce Silver Wraight LWB by Vignale
Kom, laten we het eens helemaal anders doen, dachten ze bij Vignale. Het leverde niet alleen een verschrikkelijk lelijk frontje op, maar ook een afschuwelijk zijaanzicht. Alsof iemand met photoshop het achterwiel naar voren heeft geplaatst en het dak juist wat naar achteren.

Toyota Mirai

Toyota Mirai
Bij de Mirai is het nodige fout gegaan tijdens het ontwerpproces. Allereerst zijn de onderlinge verhoudingen compleet zoek. Gigantische luchthappers aan de voorzijde, met daarboven een setje zeer zuinig kijkende koplampjes. Ook aan de achterkant lijken de ontwerpers wat willekeurige lampen tegen de auto gegooid te hebben, terwijl de auto van opzij gezen een soort vreemd afgezakt petje op lijkt te hebben.

Porsche 64

Porsche 64
Ontworpen in 1939 om de KdF-wagen aan wat positieve aandacht te helpen. Deze Porsche Typ 64 wordt door velen als het eerste model van Porsche gezien en toont dan ook al de nodige kenmerken van de 356. Maar dan met een heel smal bovenkantje, alsof de Lieve Heer iets te hard kneep toen hij de Porsche Typ 64 op de wereld zette.

Italdesign Capsula

Bonus: ItalDesign Capsula
Geen productiemodel, maar deze concept uit 1982 mag hier niet ontbreken. Blijkbaar vond Giorgetto Giugiaro het nodig de modulaire Capsula te voorzien van een raar hoog huisje met twee glazen randen. De bovenste rand zijn de normale ruiten, het nut van de onderste rand ontgaat me volledig. Het zicht van buitenaf op de broek- of rokkeuze van de inzittenden is in ieder geval optimaal.

Ook interessant!

  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Gaat de vernieuwde Ford Focus weer een verkooptopper worden?
  • Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
    Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
  • De Audi Sport Quattro is terug (en elektrisch)

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

atos, Audi, cc, design, focus, Ford, Hyundai, italdesign, Klassiekers, lijstjes, marcos, Mercedes, Mirai, Nissan, Opel, Porsche, quattro, Rolls-Royce, Toyota, treser, Vignale

Vorig bericht: « Playmate van het jaar zet carrière voort als coureur (nsfw)
Volgend bericht: Is ‘Ringrondje van 7:18 met nieuwe 911 Turbo S wel echt? »

Lees Interacties

Reacties

  1. gtwillem zegt

    22 januari 2016 om 23:05

    @dizono: briljant artikel!!! Alhoewel de AC Aceca (1998-2000) er absoluut tussen hoort ;-). En mijn zus uiteraard!!!

    Login om te reageren
    • volvo-s60-adept zegt

      22 januari 2016 om 23:13

      @gtwillem: Het gaat erom hoe ’t rijdt he, de meeste tijd zit je erin.

      Login om te reageren
      • v60polestar zegt

        22 januari 2016 om 23:19

        @volvo-s60-adept: zit jij de meeste tijd in z’n zus? Viezerik!?

        Login om te reageren
      • theiz zegt

        22 januari 2016 om 23:22

        @volvo-s60-adept: heb je het over z’n zus?

        Login om te reageren
      • volvo-s60-adept zegt

        22 januari 2016 om 23:49

        @volvo-s60-adept: lul, met je eerst doen, dan denken…

        Login om te reageren
      • jurdespotter zegt

        22 januari 2016 om 23:49

        @volvo-s60-adept: i see what you did there

        Login om te reageren
    • jrsmoke zegt

      23 januari 2016 om 01:38

      @gtwillem: Koplamp verhouding niet naar wens?

      Login om te reageren
  2. sel777 zegt

    22 januari 2016 om 23:06

    612S vind ik een mooie bak… Mercedes cla mag erbij.

    Login om te reageren
    • NiNja zegt

      23 januari 2016 om 00:22

      @sel777: Precies wat ik zelf dacht. De 612 is prachtig, wat ik van de 456 niet echt kan zeggen. En de CLA hoort inderdaad in dit rijtje. Elke keer als ik hem zie rijden denk ik ”Hier klopt iets gewoon niet.” De voorkant is oké, maar ergens vanaf de c-stijl gaat het heel verkeerd.

      Login om te reageren
      • wesley1997 zegt

        23 januari 2016 om 00:54

        @NiNja: mee eens haha

        Login om te reageren
      • freezzr zegt

        23 januari 2016 om 10:35

        @NiNja: nou eindelijk bevestiging dat er meer zijn…. Er klopt iets niet aan die CLA!

        Login om te reageren
    • monk zegt

      23 januari 2016 om 16:11

      @sel777: 100% mee eens, de 612 scaglietti is in mijn optiek juist een erg mooie klassiek gelijnde GT. Toegegeven , ik vind ‘em op plaatjes en video’s meestal niet goed uit de verf komen, echter in het echt is het toch wel een erg elegante wagen. Enige kritiek puntje wat eventueel als slechte proportie gezien kan worden is dat de auto recht van achter iets meer flair kan gebruiken. Niets wat een mooie diffuser niet op kan lossen.

      De CLA ziet er een beetje uit alsof de voor en achterkant moe zijn en naar beneden zijn gaan druipen (versterkt door de bolle raamlijn)

      Login om te reageren
  3. nord zegt

    22 januari 2016 om 23:07

    Mij is persoonlijk de mening toegedaan dat wanneer de verhoudingen zoek raken, er spanning in het ontwerp komt waardoor het juist iets interessants kan worden.

    Ontwerpen met de juiste verhoudingen zijn legio en wat mij betreft ook cliché.

    Login om te reageren
  4. norge zegt

    22 januari 2016 om 23:10

    De Opel moest het Amerikaanse design naapen in die jaren…
    Vernieuwend design gaat gaat soms iets te ver….Maar ik zie liever iets aparts dan iets wat saai is…

    Login om te reageren
    • tvklarenbosch zegt

      22 januari 2016 om 23:12

      @norge: there is no exquisite beauty without some strangeness in the proportions

      Login om te reageren
      • norge zegt

        22 januari 2016 om 23:14

        @tvklarenbosch: Daarom worden de mooiste auto’s ter wereld door velen verguisd…

        Login om te reageren
      • Dizono zegt

        22 januari 2016 om 23:15

        @tvklarenbosch: Alfa SZ, Renault Avantime, helemaal mee eens ;)

        Login om te reageren
  5. tvklarenbosch zegt

    22 januari 2016 om 23:10

    Die mini 5-deurs in z’n geheel, en de lampen van alle recente mini’s

    Login om te reageren
    • sel777 zegt

      23 januari 2016 om 00:19

      @tvklarenbosch: de clubman van de vorige serie bedoel je zeker? Klopte niet..

      Login om te reageren
      • tvklarenbosch zegt

        23 januari 2016 om 08:47

        @sel777: nee ik bedoel de nieuwste mini 5-deurs, maar die clubman is ook een onding

        Login om te reageren
      • reactief zegt

        23 januari 2016 om 09:59

        @sel777: de vorige clubman is qua verhoudingen prima, de achterlichten zijn echter niet te pruimen…

        Login om te reageren
  6. hight96 zegt

    22 januari 2016 om 23:11

    Niet eens een Multipla of SsangYong?

    Login om te reageren
    • norge zegt

      22 januari 2016 om 23:15

      @hight96: Multipla is kunst, de SsangYoung is ….Nee daar heb ik ook geen excuus voor…

      Login om te reageren
    • theiz zegt

      22 januari 2016 om 23:25

      @hight96: verhoudingen kloppen nog best aardig bij de multipla. Niet dat het daardoor een mooie auto wordt overigens.

      Login om te reageren
    • venckman zegt

      22 januari 2016 om 23:52

      @hight96: de Multipla heeft wel wat overeenkomsten met de Italdesign, vind je ook niet?

      Login om te reageren
  7. redneckdarian zegt

    22 januari 2016 om 23:11

    Niet helemaal eens met de Ford Porsche en Ferrari

    Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      22 januari 2016 om 23:18

      @redneckdarian: Met ford bedoel ik Opel. Die record is juist heel vet!

      Login om te reageren
  8. robert110 zegt

    22 januari 2016 om 23:13

    Ik vind bijna iedere 5 deurs hatchback niet kloppen, ze lijken bijna altijd te lang. De 3 deurs versies en de stationwagon varianten kloppen over het algemeen een stuk beter.
    Die Opel Record vind ik trouwens nog wel mee vallen, het past de auto wel.

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      23 januari 2016 om 01:40

      @robert110: Audi A3 vorige generatie in 4 deurs ziet er stukken beter uit als de 3-deurs. Die vind ik juist niet kloppen.

      Login om te reageren
  9. Robert zegt

    22 januari 2016 om 23:13

    Als ex-bezitter van een klassieke Audi doet die Treser me pijn aan de ogen, zo’n vette jaren ’80 icoon zó verminken…

    Login om te reageren
  10. rrk147 zegt

    22 januari 2016 om 23:17

    De Peugeot 407 past ook wel in dit rijtje denk ik, vooral de sedan. Vanwege de te grote overgang vóór.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      22 januari 2016 om 23:29

      @rrk147: Wist je dat de 407 door dezelfde persoon op papier is gezet als de Passat B6. Check het silhouet en de verhoudingen maar eens:

      http://static.autoblog.nl/images/wp2016/passat-407.jpg

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        23 januari 2016 om 02:05

        @Dizono: verdomd joh. Toch gek dat ik pijn in mijn ogen krijg van de Peugeot maar de passaai niet eens zie rijden. De overhang van de passat is achter wat groter waardoor het meer in balans is.

        Login om te reageren
  11. nidlaobud zegt

    22 januari 2016 om 23:17

    Ferrari 612 Scaglietti lelijk??! Je bent zelf lelijk, man!

    Login om te reageren
    • norge zegt

      22 januari 2016 om 23:22

      @nidlaobud: Lekker constructieve reactie zeg…Waar zegt de blogger dat de Ferrari lelijk is ? Alleen dat de verhoudingen niet helemaal kloppen..

      Login om te reageren
      • nidlaobud zegt

        23 januari 2016 om 01:25

        @norge: Een auto met verhoudingen die niet kloppen wordt niet geïnterpeteerd als zijnde ‘lelijk’?

        Login om te reageren
        • norge zegt

          23 januari 2016 om 11:15

          @nidlaobud: Niet altijd , E type en 250 GTO zijn voorbeelden van waanzinnig mooie auto’s wwar de verhoudingen niet van kloppen …Daarom zijn er zat mensen die ze niet mooi vinden..

          Login om te reageren
  12. Entwicklung88 zegt

    22 januari 2016 om 23:23

    Suzuki Wagon R doet me ook altijd heel vreemd aan. Beetje zo’n Atos-achtig gebakje.

    Login om te reageren
  13. mobieler zegt

    22 januari 2016 om 23:25

    Ik mis nog de Daihatsu Move. En de Mitsubishi Colt CC. Daarvan is de achterkant ook net zo groot als de voorkant. O ja: de Renault Wind! WTF!?

    Login om te reageren
    • norge zegt

      22 januari 2016 om 23:29

      @mobieler: De Move is een perfecte Kei Car…Perfect vorm gegeven…

      Login om te reageren
    • potjak zegt

      23 januari 2016 om 00:23

      @mobieler: precies de Colt CC daar is het compleet misgegaan… Mijn eerste gedachte ?

      Login om te reageren
    • papa zegt

      23 januari 2016 om 07:12

      @mobieler: micra cc…

      Login om te reageren
  14. knipperlichtje zegt

    22 januari 2016 om 23:26

    De Toyota Yaris Verso kan er ook wel onder, een beetje hetzelfde recept als de Atoz.

    Login om te reageren
  15. maseratizzzzzzzz zegt

    22 januari 2016 om 23:30

    Ik vind de 456 eerder lelijk, niet eens een ampera of prius?

    Login om te reageren
  16. moveyourmind zegt

    22 januari 2016 om 23:33

    Met die Rolls maak je juist goede sier…

    Want de eigenaar laat zien beter voor zijn personeel te zorgen dan voor zichzelf: James mag zich baden in de luxe van een Rolls, terwijl de grote baas achterin genoegen neemt met een eenvoudige Ford Anglia…

    Login om te reageren
  17. toyotafortuner zegt

    22 januari 2016 om 23:42

    Imo is de Versa aardig geproportioneerd. Ik zie gewoon een net vormgegeven B-segment sedannetje. Eentje die in Oost-Europa/Zuid-Oost Azië gretig aftrek zou vinden.

    En wat is die Rekord toch mooi met de Amerikaanse styling!

    In het lijstje had de GLA en CLA niet misgestaan. 2 wagens met zeer belabberde propoties.

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      23 januari 2016 om 12:31

      @toyotafortuner: en de Versa is/was aardig populair.

      Login om te reageren
  18. pomoek zegt

    22 januari 2016 om 23:48

    En deze dan? Altijd zo’n rare auto gevonden, maar dat had wellicht te maken met mijn baas die er in reed…http://i4.dailyrecord.co.uk/incoming/article5905839.ece/ALTERNATES/s615/JS66117843.jpg

    Login om te reageren
    • mercedesclk350 zegt

      23 januari 2016 om 12:38

      @pomoek: Er staat dat je voor de Focus CC ongeveer elke coupé/cabriolet kan invullen (de 308 CC dus ook), maar de Focus een extreem voorbeeld is.

      Login om te reageren
  19. goodolddays zegt

    22 januari 2016 om 23:57

    Iemand die de proporties van de Ferrari 612 lelijk vindt, neem ik kwa smaak niet serieus… Lekker suggestief artikel ook weer…

    Login om te reageren
  20. mrB zegt

    23 januari 2016 om 00:07

    Het halve gamma van Mercedes momenteel past ook in dit rijtje.

    Login om te reageren
  21. WoutH zegt

    23 januari 2016 om 00:16

    Van dit rijtje ben ik het hooguit eens met de treser audi en de mantis. Dat slaat gewoon nergens op. Een ‘afwijkend’ ontwerp siert auto’s juist, al is het maar om in bepaalde functies extra uit te blinken. Ik mis in dit rijtje de CLA naar mijn mening. Die auto snap ik nog steeds niet qua verhoudingen (en dan vooral bijvoorbeeld de instap diesel).

    Login om te reageren
  22. ko3n zegt

    23 januari 2016 om 00:17

    Ik vind de 612 een van de mooiste ferrari’s ooit. Graag met handbak in het blue tdf met zandkleurig interieur

    Login om te reageren
  23. potjak zegt

    23 januari 2016 om 00:26

    Mag ik de Ferrari 612 ruilen voor de BMW 3 GT?

    Login om te reageren
  24. motoragent zegt

    23 januari 2016 om 00:30

    Als we het over vreemd geproportioneerde auto’s hebben, dan moet de naam AMC ook even vallen. En dan heb ik het natuurlijk over de Pacer en Gremlin:

    http://carphotos.cardomain.com/ride_images/4/603/1729/39005864001_original.jpg

    https://markp427.files.wordpress.com/2013/09/1974_amc_gremlin-pic-33111.jpeg

    Login om te reageren
    • papa zegt

      23 januari 2016 om 07:15

      @motoragent: die zijn qua proporties helemaal niet zo vreemd, wel qua design. Wist je dat van de gremlin ook een 4×4 bestaat, op basis van de amc eagle

      Login om te reageren
  25. ThomasBol zegt

    23 januari 2016 om 00:33

    Toyota Yaris Verso. Niets meer, niets minder.

    Login om te reageren
  26. motoragent zegt

    23 januari 2016 om 00:37

    Renault kon er ook wel wat van met deze 900 Concept:

    https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/5b/2e/92/5b2e921564d56f8c49b0bce3568a6ede.jpg

    Beetje vreemd zou je denken, maar het wordt pas echt griezelig als je bedenkt dat de linkerkant niet de voorkant is…

    https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/5b/2e/92/5b2e921564d56f8c49b0bce3568a6ede.jpg

    http://3.bp.blogspot.com/-xKhM8MeSTm8/Tm8CfR5oItI/AAAAAAAABGg/rGSasqzu3q0/s1600/renault_900-4.jpg

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      23 januari 2016 om 00:38

      @motoragent: Deze dus:

      http://formtrends.com/wp-content/uploads/2015/01/renault-900-concept_1959_02.jpg

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        25 januari 2016 om 14:57

        @motoragent: Maar wel leuk. Zouden ze eens een moderne versie van moeten maken. Als concept natuurlijk…

        Login om te reageren
    • Edge zegt

      23 januari 2016 om 12:31

      Het is toch wel jammer dat ze die niet in productie hebben genomen. Ik kan me voorstellen dat je heel wat bekijks krijgt en dat menig mens denkt dat je achterstevoren rijdt.

      Login om te reageren
  27. jorden zegt

    23 januari 2016 om 00:41

    De Ferrari 612 Scaglietti??? Rare keus, mocht je toch iets uit maranello willen aanwijzen, kijk dan eens naar de mondial.

    Login om te reageren
  28. potjak zegt

    23 januari 2016 om 00:42

    Skoda Fabia Station (2e generatie). Uit proportie…

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      23 januari 2016 om 01:24

      @potjak: Helemaal mee eens. Ook een daklijn die vóór de B-stijl al lijkt te zakken.

      Login om te reageren
  29. thesis zegt

    23 januari 2016 om 01:07

    Ferrari 612 Scaglietti is voor mij één van de mooiste auto’s aller tijden.. zo zie je maar hoe meningen kunnen verschillen.

    Login om te reageren
  30. turboboy zegt

    23 januari 2016 om 01:14

    Honda HR-V 3deurs, eerste auto, gekregen en niet stuk te krijgen maar wat vond ik hem lelijk.

    Login om te reageren
  31. SimonMc zegt

    23 januari 2016 om 01:22

    Wat denken we van de Nissan Micra CC?

    http://i.auto-bild.de/ir_img/2/5/7/6/1/Fahrbericht-Nissan-Micra-C-C-1-6-Premium-729×486-1c55520926d748e1.jpg

    Of de BMW 5 “Hunchback” GT?

    http://static.suvs2015.com/uploads/2015/02/2015-BMW-5-Series-Gran-Turismo-2.jpg

    En niet te vergeten de Porsche “Schijtende hond” Panamera :

    http://images.thecarconnection.com/med/2010-porsche-panamera_100189347_m.jpg

    Login om te reageren
  32. phaeton zegt

    23 januari 2016 om 01:23

    Dat hok uit Breaking Bad.

    Login om te reageren
    • DennisS65B40 zegt

      23 januari 2016 om 06:10

      @phaeton: ja dacht ik ook aan.. Pontiac Aztek

      Login om te reageren
    • dikdraak zegt

      23 januari 2016 om 10:24

      @phaeton: Hoewel dat ding inderdaad aartslelijk is heb ik aan de proporties weinig bijzonders kunnen ontdekken.

      Login om te reageren
  33. ghost zegt

    23 januari 2016 om 01:31

    Mitsubishi Colt CZC

    Login om te reageren
  34. jaccovdzaag zegt

    23 januari 2016 om 02:01

    De Fiat Stilo 5 deurs!

    Login om te reageren
  35. lekbak zegt

    23 januari 2016 om 02:09

    Ik vind die wat langere overhang achter juist mooi. Ik kan me echter mateloos storen aan een te grote overhang voor. Jarenlang heb ik me gestoord aan de Audi 80 b3. De Peugeot 407 is ook al zo’n drama. Wat lelijk…

    Login om te reageren
  36. RickS zegt

    23 januari 2016 om 02:10

    De nieuwe Mitsubishi Outlander, naar mijn mening is de wielbasis te kort.. Zie hem (te) vaak rijden, blijft een lelijk hok

    Login om te reageren
  37. bmw7 zegt

    23 januari 2016 om 03:37

    Mooi geschreven stukje, helemaal mee eens. gelukkig zijn er ook tijdloze autos zoals de alfa 156

    http://youtu.be/YYjrdNYlC-4

    Login om te reageren
  38. ronald zegt

    23 januari 2016 om 06:17

    Ford scorpio mis ik

    Login om te reageren
    • siemi zegt

      23 januari 2016 om 10:58

      @ronald: met name die van Beatrix

      Login om te reageren
  39. hfdude zegt

    23 januari 2016 om 06:19

    Mis de Lancia K Coupe.

    Login om te reageren
    • rd1991 zegt

      23 januari 2016 om 16:40

      @hfdude: klopt! Die is ook niet lelijk! :D. De wielbasis is wel wat ingekort ten opzichte van de sedan, maar dat maakt ‘m lekker gedrongen!

      Login om te reageren
  40. seloc zegt

    23 januari 2016 om 06:45

    Een lijst van auto’s met waardeloze proporties is niet compleet zonder minstens 1 SUV.
    Atoz eruit, X6 erin.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      23 januari 2016 om 09:36

      @seloc: de x6 heeft minstens hetzelfde probleem als bovenvermelde Nissan…

      Login om te reageren
  41. Dutchdriftking zegt

    23 januari 2016 om 06:50

    Mooi artikel. En behoorlijk mee eens!

    Login om te reageren
  42. mennok zegt

    23 januari 2016 om 07:27

    De Mercedes CLA..

    Login om te reageren
  43. ikke8866 zegt

    23 januari 2016 om 08:10

    Wraith, niet Wraight :)

    Login om te reageren
  44. sydney zegt

    23 januari 2016 om 08:55

    ’80 Citroën Karin http://iedei.files.wordpress.com/2011/03/citroen_karin.jpeg

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      23 januari 2016 om 09:35

      @sydney: die auto is een tempel!

      Login om te reageren
  45. rdbr zegt

    23 januari 2016 om 09:02

    Veel SEAT’s van de jaren 1990-2000, vooral ibiza en cordoba. Te hoog plaatwerk aan de flanken zorgde altijd voor bijzonder vreemde proporties. Denk ook vaak in combinatie met te kleine wielen. Alfa’s uit die tijd hadden daar geloof ik ook wat last van (75?).

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      23 januari 2016 om 09:34

      @rdbr: Wat dacht je van de VW Vento?

      Login om te reageren
      • rdbr zegt

        23 januari 2016 om 10:13

        @griffendahl: goed punt. Was al verbannen uit mijn geheugen

        Login om te reageren
  46. 87sandyd zegt

    23 januari 2016 om 09:03

    Leuk onderwerp dit. Toch vind ik dat de schrijver zich wat meer had mogen verdiepen in meer auto’s. De Audi is naderhand veranderd, de Rolls ook (??), de bonus is van Italdesign (dat zegt al genoeg). Daarnaast is er een auto die hier niet geleverd wordt en als klap op de vuurpijl staat de 612 erin, omdat de proporties niet kloppen (en dus lelijk volgens de schrijver, dat staat namelijk in de eerste 2 zinnen).

    De CLA had natuurlijk in dit lijstje moeten staan, evenals de 3GT en de x4 en misschien ook wel de 1 serie. Ik ben geen Renault hater maar imo kloppen de eerste Megane series ook niet helemaal, met als topper de Scenic versie waar de neus veel te laag is. Dan heb je de Alfa Romeo 33 nog. En de Audi coupe.

    En zo zijn er nog een stuk of wat. Overigens vind ik niet elke auto die uit proportie is lelijk….

    Login om te reageren
  47. Alfarobert zegt

    23 januari 2016 om 09:03

    Ben dus niet de enige die de Opel Record coupe hierboven stiekum toch wel heel erg mooi vindt.

    Login om te reageren
  48. michiel_vandelft zegt

    23 januari 2016 om 09:15

    Niemand spot de huilende emoticon in de Mirai?? :P

    Login om te reageren
  49. choi zegt

    23 januari 2016 om 09:20

    Dan kan de Mercedes SL Mclaren niet uitblijven. Altijd al een gedrocht gevonden, net een schoen.

    Login om te reageren
  50. awesome zegt

    23 januari 2016 om 09:25

    – Seat Ibiza Station
    – Skoda Fabia (vorige generatie)

    Beide hebben belachelijk kleine wielkasten, ook al zou je er 18″ onder zetten word het nog niets.

    Login om te reageren
  51. tjorque zegt

    23 januari 2016 om 09:41

    Zet die Mantis op dikke jetsers (en dan bedoel ik geen tieten), en het zal een stuk beter ogen… Hier en daar een paar lijntjes herleggen (en dan bedoel ik niet opnieuw snuiven wat de ontwerper hiervan binnen had), en dan kan dat langgerekte wel werken. Ik herken er een beetje van de Mazda 3 en 6 in, wat ik beide hele mooie wagens vindt.

    De Ferrari en de Opel vind ik proportioneel helemaal ok…

    Uiteindelijk blijft design onderhevig aan persoonlijke voorkeur he…

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      23 januari 2016 om 10:43

      @tjorque: Ik heb een diepgegronde haat aan auto’s met stalen klapdaken.Ik kreeg ooit een oranje Colt CZC en heb die auto geweigerd.Heb 2 Tigra twintops gereden met zoveel tegenzin dat ik beide binnen twee weken verkocht.De enige stomme klapdaken waar ik wel tevreden over was waren mijn 3 Astra TwinTops.Goeie motoren, 4 delige kap, 20″ goede kleuren en mooi leer.Maar denk niet dat ik ooit een moment open heb gereden.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        23 januari 2016 om 10:54

        @sydney: Laat me raden…

        Toen je die cabrio’s stond te verkopen waren het de mooiste auto’s van de hele wereld…

        Login om te reageren
        • sydney zegt

          24 januari 2016 om 01:07

          @moveyourmind: Absoluut niet, maar ik snap je punt.

          Login om te reageren
  52. clarkson zegt

    23 januari 2016 om 09:50

    Die Focus CC heb ik nooit echt lelijk gevonden.

    Waar trouwens echt niets van klopt is de ssangyong rodius. Raar apparaat.

    Login om te reageren
  53. rvvm zegt

    23 januari 2016 om 09:50

    Die Capsula lijkt wel de eerste sta-auto ter wereld. Alleen dan kan je door de ruiten kijken

    Login om te reageren
  54. rdbr zegt

    23 januari 2016 om 10:14

    Ik vond mijn scirocco III recht van achteren ook maar een vreem verschijnsel. Maar daar maakten de zij en voorkant het nog een beetje goed.

    Login om te reageren
    • rdbr zegt

      23 januari 2016 om 10:22

      @rdbr: ook daar de proportie van (te) smalle bovenkant en (te) brede onderkant

      Login om te reageren
  55. desjonnies zegt

    23 januari 2016 om 10:26

    Valt jullie nou he-le-maal niets op ??????????????

    Echt niet????????????????

    ER STAAT GEEN FRANSE MEUK TUSSEN !!!

    Geen Renault 4, Geen Ami 6, Geen DS Break, Geen Renault 14, Geen
    Renault Goelette (een bestelbusje uit de vijftiger jaren) Geen Citroën VIsa zelfs Geen Citroën C3 Décapotable.

    Franse auto’s kloppen !

    ALTIJD !

    http://voitures.anciennes.free.fr/epaves/epaves%20utilitaires/ep_renault_goelette_1000_kg.jpg

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      23 januari 2016 om 10:50

      @desjonnies: Niet altijd; Ik heb in vijf jaar Citroën welgeteld twee C3 Pluriels(verkopen was al kudt,het afleveren nog meer)en twee C6 2.7 HDI Ligne Exclusive verkocht wat wat betreft de eerste maar ook de laatste een wereldprestatie genoemd mag worden.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        23 januari 2016 om 11:00

        @sydney:
        De C6 is en blijft HET miskent talent !
        Fijne wagen, fijne Diesel motor, fijne stoelen ik heb hem kort gereden, gewoon omdat ik niet zo’n grote wagen nodig heb, maar buiten de debiele radio en bediening eenhele, hele fijne voiture !

        Login om te reageren
        • tjorque zegt

          23 januari 2016 om 20:13

          @desjonnies: eigenlijk, maken ze in Frankrijk auto’s die soms ZOOOOOO fout zijn dat ze weer goed zijn… Maar ik vind dat er heel soms wel eens iets misloopt…. Om maar een voorbeeld te geven: ZX die had het sex-appeal van een stoeptegel (zo een die los ligt met een plasje water eronder)…

          Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        23 januari 2016 om 11:20

        @sydney:
        Het ging om verhoudingen. Niet of het wel of geen mooie auto is. Hoewel ik het zeer met @desjonnies eens ben dat de C6 zwaar ondergewaardeerd is.

        Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      23 januari 2016 om 11:18

      @desjonnies:
      Pssst. Die Renault 900 concept welke @motoragent aandraagt. Maar die is dan ook niet in productie gegaan. (Thank god)

      Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      23 januari 2016 om 12:24

      @desjonnies: Ik ben het graag met je eens, maar ik moet bij dit onderwerp toch aan de Matra M530 denken. Wat mij betreft bepaald geen natuurlijke schoonheid…

      Login om te reageren
    • Dizono zegt

      23 januari 2016 om 12:27

      @desjonnies: de DS Cabriolet had overigens prima in het lijstje gekund ;)

      Login om te reageren
  56. volvosaab zegt

    23 januari 2016 om 10:27

    Marcos had ook een mini variant. Oude overbuurman had er een. Daarbij is ook iets goed misgegaan bij het ontwerp.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      23 januari 2016 om 10:57

      @volvosaab:
      Als kind van de Corgi Toys, omdat’ie spoooortwielen had !
      En kappen over de koplampen.
      Maar als ik hem nu zie : Inderdaad, wat een gedrocht !

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        23 januari 2016 om 12:23

        @desjonnies: was dat niet die auto waarvan je met hendeltjes de wielen kon loshalen? Bij m’n oma ligt hij ook nog volgens mij, zonder wielen uiteraard :p

        Login om te reageren
  57. desjonnies zegt

    23 januari 2016 om 10:58

    http://www.alniva.be/corgi/modellen/specials/marcos/341_02.jpg

    Login om te reageren
  58. erwh zegt

    23 januari 2016 om 11:05

    Bij die Viano hadden wat mij betreft ook de eerste generatie A-klasse en de B-klasse mogen staan, beide niet om aan te zien.

    Login om te reageren
  59. mout zegt

    23 januari 2016 om 11:08

    De Atoz is erg, maar in die categorie zijn de Suzuki Wagon R en Daihatsu Move toch heus een maatje erger.
    En de Yaris Verso is misschien erger dan de Vaneo.
    Ipv de Capsula (kom op – dat was een vingeroefening) stel ik de Multipla voor. Minder extreem, maar het is dan ook een productiemodel.
    En – o ja – dan is er nog een Amerikaans merk dat aan zijn wonderlijke proporties ten onder is gegaan. AMC. Natuurlijk de Pacer, maar de Gremlin X heeft zijn naam ook niet zo maar. En dan is daar nog de 1957 Rambler Rebel en Ambassador Hardtop Wagon. En is de Checker Aerobus ook niet toevallig gebaseerd op een Rambler?

    Login om te reageren
  60. Arnoud zegt

    23 januari 2016 om 11:13

    Die Porsche 64 was een purpose built record wagen. Omwille van de stroomlijn is hij zo gestileerd. Helaas door Amerikaanse soldaten gesloopt na WOII.

    Verder vind ik niks mis met de 612 Scaglietti en de Opel zelfs mooi!

    Login om te reageren
  61. norge zegt

    23 januari 2016 om 11:21

    Eerst BMW 3 serie compact was ook aardig fout…

    Login om te reageren
    • Turbo S zegt

      23 januari 2016 om 12:56

      @norge: die daarna was nog erger zelfs. Mercedes C klasse sportcoupe ook. Fiat 500L evenals Peugeot 307 CC, Ssangyong Actyon, Fiat Multipla, de errder genoemde Mercedes CLA, Renault Espace, Avantime en Vel Satis en hoe ze niet allemaal heten enz enz….

      Login om te reageren
  62. Davidov zegt

    23 januari 2016 om 12:00

    Die Focus CC vond ik best mooi :)

    Login om te reageren
  63. Edge zegt

    23 januari 2016 om 12:29

    De Focus CC vind ik juist een van de fraaiere vierzits cabrio’s met stalen klapdak. Door die langere achterkant oogt het dak een stuk minder lomp dan bij een 307 of 308 CC bijvoorbeeld

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      23 januari 2016 om 12:33

      @Edge: de astra en of cascade zijn stukken fraaier.

      Login om te reageren
  64. mercedesclk350 zegt

    23 januari 2016 om 12:44

    Ben ik nou gek aan het worden of is het Atos, niet Atoz?

    Login om te reageren
  65. mercedesclk350 zegt

    23 januari 2016 om 12:45

    Overigens vind ik deze ook wel een plekje verdienen hier:

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      24 januari 2016 om 14:33

      @mercedesclk350: Of deze :

      http://www.allsportauto.com/photoautre/gillet/vertigo_streiff/2003_gillet_vertigo_streiff_03_m.jpg

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        25 januari 2016 om 15:00

        @SimonMc: Is dat een Gillet? Bestaat dat Belgische merk nog eigenlijk?

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          26 januari 2016 om 00:33

          @Esprit_de_Flandre: Dat is inderdaad een Gillet. Je hoort er bijzonder weinig nieuws over natuurlijk, maar bij mijn weten bestaan ze nog gewoon.

          Login om te reageren
  66. haroldv zegt

    23 januari 2016 om 15:17

    Ik mis de Boxster

    Login om te reageren
  67. kees66 zegt

    23 januari 2016 om 20:13

    Ik zal er hier geen vrienden mee maken, maar voor mij persoonlijk past ook de Honda NSX in dit lijstje om dezelfde reden…

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      24 januari 2016 om 14:31

      @kees66: WAT???

      Login om te reageren
  68. thisguy zegt

    25 januari 2016 om 12:33

    Skoda Roomster. ‘Nuff said

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      25 januari 2016 om 15:12

      @thisguy:
      Die heeft toch geen gekke proporties? Is gewoon een busje.

      Login om te reageren
  69. Esprit_de_Flandre zegt

    25 januari 2016 om 15:00

    Mirai hoort niet in het rijtje. Stelletje conservatieven…

    Login om te reageren
  70. Rob zegt

    25 januari 2016 om 15:10

    Of wat te denken van deze Bikkel? De trots van Nederland ;-)
    http://bikkelsportscars.com/website/wp-content/uploads/deluca-2.jpg

    Login om te reageren
  71. fastforward zegt

    18 oktober 2018 om 06:42

    De CLA mag er ook wezen. De Panamera GTS ook. https://www.autoblog.nl/nieuws/officieel-dit-is-de-nieuwe-porsche-panamera-gts-115955

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North