![Marcos Mantis](https://static.autoblog.nl/images/wp2016/marcos-mantis-550-2.jpg)
Lelijke auto’s daar zijn er zat van. Maar waarom zijn sommige auto’s zo lelijk? Soms zijn het details, vaak zijn het verkeerde proporties waarmee wordt begonnen.
Met proporties doelen we op basiskenmerken van een design, die vaak al vroeg in het ontwerpproces vast staan. Denk aan de plaatsing van de wielen en bijbehorende overhang, de hoogte van de ramen ten opzichte van de hoogte van de auto of de verhouding tussen breedte, lengte en hoogte. Triviale eigenschappen die een ontwerp kunnen breken of maken.
Je kunt als designer nog zo je best doen, maar als de proporties al niet kloppen, dan is je ontwerp gedoemd om te mislukken. Dat veel van die mislukte ontwerpen in de showroom in plaats van in de prullenbak eindigen, is vooral iets wat we de directie van de verantwoordelijke fabrikanten kwalijk kunnen nemen.
Onderstaande elf modellen zijn typische voorbeelden van auto’s waarbij de proporties van geen meter kloppen en die daarom met geen mogelijkheid voor geslaagde ontwerpen door kunnen gaan. Natuurlijk gaat het hier om een uiterst subjectief lijstje, dus vul vooral aan in de comments.
Ford Focus CC
Bijna elke Coupe-Cabriolet zou in dit overzicht passen, maar Ford maakte het met de Focus wel heel erg bont. Zo veel overhang aan de achterzijde, wie heeft dit ooit goedgekeurd?
Ferrari 612 Scaglietti
Ford had tenminste nog een excuus voor de dikke kont van de Focus CC, er moest immers een compleet dak in de koffer passen. Bij de 612 S is de kont visueel veel dikker dan het lichte neusje en dat leidt tot een behoorlijk onevenwichtig ontwerp. Jammer, want voorganger 456 GT/M benaderde perfectie op vier wielen.
Opel Rekord Coupe
De Opel Rekord Coupe is een typisch voorbeeld van een three box design. De auto bestaat uit drie volumes: voorkant, passagierscompartiment en achterkant. In dit geval is het achterste volume echter veel te lang in vergelijking met de voorkant, waarbij het niet meehelpt dat de achterruit veel schuiner staat dan de voorruit
Mercedes-Benz Vaneo
Alle verhoudingen zijn zoek bij dit misbaksel van Mercedes. Daar zijn we het allemaal over eens, toch?
Hyundai Atoz
De wat dubieuze Koreaanse vormgeving helpt natuurlijk niet, maar zo’n smalle, hoge auto op zulke kleine wieltjes zetten, daar kan zelfs de beste auto-ontwerper niks meer van bakken.
Marcos Mantis
Volgens velen is de Multipla de lelijkste auto ooit, persoonlijk houd ik het liever bij deze Marcos Mantis. Elke keer als ik een foto van dit apparaat zie, ren ik naar de badkamer om Glorix in mijn ogen te spuiten.
Treser Audi Quattro Roadster
Vooruit, nog één coupe-cabriolet. Treser was een van de pioniers op het gebied van stalen klapdaken, maar van visueel verantwoorde proporties heeft hij geen kaas gegeten.
Nissan Versa
Deze in Nederland gelukkig niet leverbare Nissan heeft eigenlijk twee grote problemen: zijn te kleine wielen en de daklijn. De daklijn loopt al voor de B-stijl weer af, waardoor de voor- en achterkant niet bepaald één harmonieus geheel lijken te vormen.
Rolls Royce Silver Wraight LWB by Vignale
Kom, laten we het eens helemaal anders doen, dachten ze bij Vignale. Het leverde niet alleen een verschrikkelijk lelijk frontje op, maar ook een afschuwelijk zijaanzicht. Alsof iemand met photoshop het achterwiel naar voren heeft geplaatst en het dak juist wat naar achteren.
Toyota Mirai
Bij de Mirai is het nodige fout gegaan tijdens het ontwerpproces. Allereerst zijn de onderlinge verhoudingen compleet zoek. Gigantische luchthappers aan de voorzijde, met daarboven een setje zeer zuinig kijkende koplampjes. Ook aan de achterkant lijken de ontwerpers wat willekeurige lampen tegen de auto gegooid te hebben, terwijl de auto van opzij gezen een soort vreemd afgezakt petje op lijkt te hebben.
Porsche 64
Ontworpen in 1939 om de KdF-wagen aan wat positieve aandacht te helpen. Deze Porsche Typ 64 wordt door velen als het eerste model van Porsche gezien en toont dan ook al de nodige kenmerken van de 356. Maar dan met een heel smal bovenkantje, alsof de Lieve Heer iets te hard kneep toen hij de Porsche Typ 64 op de wereld zette.
Bonus: ItalDesign Capsula
Geen productiemodel, maar deze concept uit 1982 mag hier niet ontbreken. Blijkbaar vond Giorgetto Giugiaro het nodig de modulaire Capsula te voorzien van een raar hoog huisje met twee glazen randen. De bovenste rand zijn de normale ruiten, het nut van de onderste rand ontgaat me volledig. Het zicht van buitenaf op de broek- of rokkeuze van de inzittenden is in ieder geval optimaal.
@dizono: briljant artikel!!! Alhoewel de AC Aceca (1998-2000) er absoluut tussen hoort ;-). En mijn zus uiteraard!!!
@gtwillem: Het gaat erom hoe ’t rijdt he, de meeste tijd zit je erin.
@volvo-s60-adept: zit jij de meeste tijd in z’n zus? Viezerik!?
@volvo-s60-adept: heb je het over z’n zus?
@volvo-s60-adept: lul, met je eerst doen, dan denken…
@volvo-s60-adept: i see what you did there
@gtwillem: Koplamp verhouding niet naar wens?
612S vind ik een mooie bak… Mercedes cla mag erbij.
@sel777: Precies wat ik zelf dacht. De 612 is prachtig, wat ik van de 456 niet echt kan zeggen. En de CLA hoort inderdaad in dit rijtje. Elke keer als ik hem zie rijden denk ik ”Hier klopt iets gewoon niet.” De voorkant is oké, maar ergens vanaf de c-stijl gaat het heel verkeerd.
@NiNja: mee eens haha
@NiNja: nou eindelijk bevestiging dat er meer zijn…. Er klopt iets niet aan die CLA!
@sel777: 100% mee eens, de 612 scaglietti is in mijn optiek juist een erg mooie klassiek gelijnde GT. Toegegeven , ik vind ‘em op plaatjes en video’s meestal niet goed uit de verf komen, echter in het echt is het toch wel een erg elegante wagen. Enige kritiek puntje wat eventueel als slechte proportie gezien kan worden is dat de auto recht van achter iets meer flair kan gebruiken. Niets wat een mooie diffuser niet op kan lossen.
De CLA ziet er een beetje uit alsof de voor en achterkant moe zijn en naar beneden zijn gaan druipen (versterkt door de bolle raamlijn)
Mij is persoonlijk de mening toegedaan dat wanneer de verhoudingen zoek raken, er spanning in het ontwerp komt waardoor het juist iets interessants kan worden.
Ontwerpen met de juiste verhoudingen zijn legio en wat mij betreft ook cliché.
De Opel moest het Amerikaanse design naapen in die jaren…
Vernieuwend design gaat gaat soms iets te ver….Maar ik zie liever iets aparts dan iets wat saai is…
@norge: there is no exquisite beauty without some strangeness in the proportions
@tvklarenbosch: Daarom worden de mooiste auto’s ter wereld door velen verguisd…
@tvklarenbosch: Alfa SZ, Renault Avantime, helemaal mee eens ;)
Die mini 5-deurs in z’n geheel, en de lampen van alle recente mini’s
@tvklarenbosch: de clubman van de vorige serie bedoel je zeker? Klopte niet..
@sel777: nee ik bedoel de nieuwste mini 5-deurs, maar die clubman is ook een onding
@sel777: de vorige clubman is qua verhoudingen prima, de achterlichten zijn echter niet te pruimen…
Niet eens een Multipla of SsangYong?
@hight96: Multipla is kunst, de SsangYoung is ….Nee daar heb ik ook geen excuus voor…
@hight96: verhoudingen kloppen nog best aardig bij de multipla. Niet dat het daardoor een mooie auto wordt overigens.
@hight96: de Multipla heeft wel wat overeenkomsten met de Italdesign, vind je ook niet?
Niet helemaal eens met de Ford Porsche en Ferrari
@redneckdarian: Met ford bedoel ik Opel. Die record is juist heel vet!
Ik vind bijna iedere 5 deurs hatchback niet kloppen, ze lijken bijna altijd te lang. De 3 deurs versies en de stationwagon varianten kloppen over het algemeen een stuk beter.
Die Opel Record vind ik trouwens nog wel mee vallen, het past de auto wel.
@robert110: Audi A3 vorige generatie in 4 deurs ziet er stukken beter uit als de 3-deurs. Die vind ik juist niet kloppen.
Als ex-bezitter van een klassieke Audi doet die Treser me pijn aan de ogen, zo’n vette jaren ’80 icoon zó verminken…
De Peugeot 407 past ook wel in dit rijtje denk ik, vooral de sedan. Vanwege de te grote overgang vóór.
@rrk147: Wist je dat de 407 door dezelfde persoon op papier is gezet als de Passat B6. Check het silhouet en de verhoudingen maar eens:
http://static.autoblog.nl/images/wp2016/passat-407.jpg
@Dizono: verdomd joh. Toch gek dat ik pijn in mijn ogen krijg van de Peugeot maar de passaai niet eens zie rijden. De overhang van de passat is achter wat groter waardoor het meer in balans is.
Ferrari 612 Scaglietti lelijk??! Je bent zelf lelijk, man!
@nidlaobud: Lekker constructieve reactie zeg…Waar zegt de blogger dat de Ferrari lelijk is ? Alleen dat de verhoudingen niet helemaal kloppen..
@norge: Een auto met verhoudingen die niet kloppen wordt niet geïnterpeteerd als zijnde ‘lelijk’?
@nidlaobud: Niet altijd , E type en 250 GTO zijn voorbeelden van waanzinnig mooie auto’s wwar de verhoudingen niet van kloppen …Daarom zijn er zat mensen die ze niet mooi vinden..
Suzuki Wagon R doet me ook altijd heel vreemd aan. Beetje zo’n Atos-achtig gebakje.
Ik mis nog de Daihatsu Move. En de Mitsubishi Colt CC. Daarvan is de achterkant ook net zo groot als de voorkant. O ja: de Renault Wind! WTF!?
@mobieler: De Move is een perfecte Kei Car…Perfect vorm gegeven…
@mobieler: precies de Colt CC daar is het compleet misgegaan… Mijn eerste gedachte ?
@mobieler: micra cc…
De Toyota Yaris Verso kan er ook wel onder, een beetje hetzelfde recept als de Atoz.
Ik vind de 456 eerder lelijk, niet eens een ampera of prius?
Met die Rolls maak je juist goede sier…
Want de eigenaar laat zien beter voor zijn personeel te zorgen dan voor zichzelf: James mag zich baden in de luxe van een Rolls, terwijl de grote baas achterin genoegen neemt met een eenvoudige Ford Anglia…
Imo is de Versa aardig geproportioneerd. Ik zie gewoon een net vormgegeven B-segment sedannetje. Eentje die in Oost-Europa/Zuid-Oost Azië gretig aftrek zou vinden.
En wat is die Rekord toch mooi met de Amerikaanse styling!
In het lijstje had de GLA en CLA niet misgestaan. 2 wagens met zeer belabberde propoties.
@toyotafortuner: en de Versa is/was aardig populair.
En deze dan? Altijd zo’n rare auto gevonden, maar dat had wellicht te maken met mijn baas die er in reed…http://i4.dailyrecord.co.uk/incoming/article5905839.ece/ALTERNATES/s615/JS66117843.jpg
@pomoek: Er staat dat je voor de Focus CC ongeveer elke coupé/cabriolet kan invullen (de 308 CC dus ook), maar de Focus een extreem voorbeeld is.
Iemand die de proporties van de Ferrari 612 lelijk vindt, neem ik kwa smaak niet serieus… Lekker suggestief artikel ook weer…
Het halve gamma van Mercedes momenteel past ook in dit rijtje.
Van dit rijtje ben ik het hooguit eens met de treser audi en de mantis. Dat slaat gewoon nergens op. Een ‘afwijkend’ ontwerp siert auto’s juist, al is het maar om in bepaalde functies extra uit te blinken. Ik mis in dit rijtje de CLA naar mijn mening. Die auto snap ik nog steeds niet qua verhoudingen (en dan vooral bijvoorbeeld de instap diesel).
Ik vind de 612 een van de mooiste ferrari’s ooit. Graag met handbak in het blue tdf met zandkleurig interieur
Mag ik de Ferrari 612 ruilen voor de BMW 3 GT?
Als we het over vreemd geproportioneerde auto’s hebben, dan moet de naam AMC ook even vallen. En dan heb ik het natuurlijk over de Pacer en Gremlin:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/4/603/1729/39005864001_original.jpg
https://markp427.files.wordpress.com/2013/09/1974_amc_gremlin-pic-33111.jpeg
@motoragent: die zijn qua proporties helemaal niet zo vreemd, wel qua design. Wist je dat van de gremlin ook een 4×4 bestaat, op basis van de amc eagle
Toyota Yaris Verso. Niets meer, niets minder.
Renault kon er ook wel wat van met deze 900 Concept:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/5b/2e/92/5b2e921564d56f8c49b0bce3568a6ede.jpg
Beetje vreemd zou je denken, maar het wordt pas echt griezelig als je bedenkt dat de linkerkant niet de voorkant is…
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/5b/2e/92/5b2e921564d56f8c49b0bce3568a6ede.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-xKhM8MeSTm8/Tm8CfR5oItI/AAAAAAAABGg/rGSasqzu3q0/s1600/renault_900-4.jpg
@motoragent: Deze dus:
http://formtrends.com/wp-content/uploads/2015/01/renault-900-concept_1959_02.jpg
@motoragent: Maar wel leuk. Zouden ze eens een moderne versie van moeten maken. Als concept natuurlijk…
Het is toch wel jammer dat ze die niet in productie hebben genomen. Ik kan me voorstellen dat je heel wat bekijks krijgt en dat menig mens denkt dat je achterstevoren rijdt.
De Ferrari 612 Scaglietti??? Rare keus, mocht je toch iets uit maranello willen aanwijzen, kijk dan eens naar de mondial.
Skoda Fabia Station (2e generatie). Uit proportie…
@potjak: Helemaal mee eens. Ook een daklijn die vóór de B-stijl al lijkt te zakken.
Ferrari 612 Scaglietti is voor mij één van de mooiste auto’s aller tijden.. zo zie je maar hoe meningen kunnen verschillen.
Honda HR-V 3deurs, eerste auto, gekregen en niet stuk te krijgen maar wat vond ik hem lelijk.
Wat denken we van de Nissan Micra CC?
http://i.auto-bild.de/ir_img/2/5/7/6/1/Fahrbericht-Nissan-Micra-C-C-1-6-Premium-729×486-1c55520926d748e1.jpg
Of de BMW 5 “Hunchback” GT?
http://static.suvs2015.com/uploads/2015/02/2015-BMW-5-Series-Gran-Turismo-2.jpg
En niet te vergeten de Porsche “Schijtende hond” Panamera :
http://images.thecarconnection.com/med/2010-porsche-panamera_100189347_m.jpg
Dat hok uit Breaking Bad.
@phaeton: ja dacht ik ook aan.. Pontiac Aztek
@phaeton: Hoewel dat ding inderdaad aartslelijk is heb ik aan de proporties weinig bijzonders kunnen ontdekken.
Mitsubishi Colt CZC
De Fiat Stilo 5 deurs!
Ik vind die wat langere overhang achter juist mooi. Ik kan me echter mateloos storen aan een te grote overhang voor. Jarenlang heb ik me gestoord aan de Audi 80 b3. De Peugeot 407 is ook al zo’n drama. Wat lelijk…
De nieuwe Mitsubishi Outlander, naar mijn mening is de wielbasis te kort.. Zie hem (te) vaak rijden, blijft een lelijk hok
Mooi geschreven stukje, helemaal mee eens. gelukkig zijn er ook tijdloze autos zoals de alfa 156
http://youtu.be/YYjrdNYlC-4
Ford scorpio mis ik
@ronald: met name die van Beatrix
Mis de Lancia K Coupe.
@hfdude: klopt! Die is ook niet lelijk! :D. De wielbasis is wel wat ingekort ten opzichte van de sedan, maar dat maakt ‘m lekker gedrongen!
Een lijst van auto’s met waardeloze proporties is niet compleet zonder minstens 1 SUV.
Atoz eruit, X6 erin.
@seloc: de x6 heeft minstens hetzelfde probleem als bovenvermelde Nissan…
Mooi artikel. En behoorlijk mee eens!
De Mercedes CLA..
Wraith, niet Wraight :)
’80 Citroën Karin http://iedei.files.wordpress.com/2011/03/citroen_karin.jpeg
@sydney: die auto is een tempel!
Veel SEAT’s van de jaren 1990-2000, vooral ibiza en cordoba. Te hoog plaatwerk aan de flanken zorgde altijd voor bijzonder vreemde proporties. Denk ook vaak in combinatie met te kleine wielen. Alfa’s uit die tijd hadden daar geloof ik ook wat last van (75?).
@rdbr: Wat dacht je van de VW Vento?
@griffendahl: goed punt. Was al verbannen uit mijn geheugen
Leuk onderwerp dit. Toch vind ik dat de schrijver zich wat meer had mogen verdiepen in meer auto’s. De Audi is naderhand veranderd, de Rolls ook (??), de bonus is van Italdesign (dat zegt al genoeg). Daarnaast is er een auto die hier niet geleverd wordt en als klap op de vuurpijl staat de 612 erin, omdat de proporties niet kloppen (en dus lelijk volgens de schrijver, dat staat namelijk in de eerste 2 zinnen).
De CLA had natuurlijk in dit lijstje moeten staan, evenals de 3GT en de x4 en misschien ook wel de 1 serie. Ik ben geen Renault hater maar imo kloppen de eerste Megane series ook niet helemaal, met als topper de Scenic versie waar de neus veel te laag is. Dan heb je de Alfa Romeo 33 nog. En de Audi coupe.
En zo zijn er nog een stuk of wat. Overigens vind ik niet elke auto die uit proportie is lelijk….
Ben dus niet de enige die de Opel Record coupe hierboven stiekum toch wel heel erg mooi vindt.
Niemand spot de huilende emoticon in de Mirai?? :P
Dan kan de Mercedes SL Mclaren niet uitblijven. Altijd al een gedrocht gevonden, net een schoen.
– Seat Ibiza Station
– Skoda Fabia (vorige generatie)
Beide hebben belachelijk kleine wielkasten, ook al zou je er 18″ onder zetten word het nog niets.
Zet die Mantis op dikke jetsers (en dan bedoel ik geen tieten), en het zal een stuk beter ogen… Hier en daar een paar lijntjes herleggen (en dan bedoel ik niet opnieuw snuiven wat de ontwerper hiervan binnen had), en dan kan dat langgerekte wel werken. Ik herken er een beetje van de Mazda 3 en 6 in, wat ik beide hele mooie wagens vindt.
De Ferrari en de Opel vind ik proportioneel helemaal ok…
Uiteindelijk blijft design onderhevig aan persoonlijke voorkeur he…
@tjorque: Ik heb een diepgegronde haat aan auto’s met stalen klapdaken.Ik kreeg ooit een oranje Colt CZC en heb die auto geweigerd.Heb 2 Tigra twintops gereden met zoveel tegenzin dat ik beide binnen twee weken verkocht.De enige stomme klapdaken waar ik wel tevreden over was waren mijn 3 Astra TwinTops.Goeie motoren, 4 delige kap, 20″ goede kleuren en mooi leer.Maar denk niet dat ik ooit een moment open heb gereden.
@sydney: Laat me raden…
Toen je die cabrio’s stond te verkopen waren het de mooiste auto’s van de hele wereld…
@moveyourmind: Absoluut niet, maar ik snap je punt.
Die Focus CC heb ik nooit echt lelijk gevonden.
Waar trouwens echt niets van klopt is de ssangyong rodius. Raar apparaat.
Die Capsula lijkt wel de eerste sta-auto ter wereld. Alleen dan kan je door de ruiten kijken
Ik vond mijn scirocco III recht van achteren ook maar een vreem verschijnsel. Maar daar maakten de zij en voorkant het nog een beetje goed.
@rdbr: ook daar de proportie van (te) smalle bovenkant en (te) brede onderkant
Valt jullie nou he-le-maal niets op ??????????????
Echt niet????????????????
ER STAAT GEEN FRANSE MEUK TUSSEN !!!
Geen Renault 4, Geen Ami 6, Geen DS Break, Geen Renault 14, Geen
Renault Goelette (een bestelbusje uit de vijftiger jaren) Geen Citroën VIsa zelfs Geen Citroën C3 Décapotable.
Franse auto’s kloppen !
ALTIJD !
http://voitures.anciennes.free.fr/epaves/epaves%20utilitaires/ep_renault_goelette_1000_kg.jpg
@desjonnies: Niet altijd; Ik heb in vijf jaar Citroën welgeteld twee C3 Pluriels(verkopen was al kudt,het afleveren nog meer)en twee C6 2.7 HDI Ligne Exclusive verkocht wat wat betreft de eerste maar ook de laatste een wereldprestatie genoemd mag worden.
@sydney:
De C6 is en blijft HET miskent talent !
Fijne wagen, fijne Diesel motor, fijne stoelen ik heb hem kort gereden, gewoon omdat ik niet zo’n grote wagen nodig heb, maar buiten de debiele radio en bediening eenhele, hele fijne voiture !
@desjonnies: eigenlijk, maken ze in Frankrijk auto’s die soms ZOOOOOO fout zijn dat ze weer goed zijn… Maar ik vind dat er heel soms wel eens iets misloopt…. Om maar een voorbeeld te geven: ZX die had het sex-appeal van een stoeptegel (zo een die los ligt met een plasje water eronder)…
@sydney:
Het ging om verhoudingen. Niet of het wel of geen mooie auto is. Hoewel ik het zeer met @desjonnies eens ben dat de C6 zwaar ondergewaardeerd is.
@desjonnies:
Pssst. Die Renault 900 concept welke @motoragent aandraagt. Maar die is dan ook niet in productie gegaan. (Thank god)
@desjonnies: Ik ben het graag met je eens, maar ik moet bij dit onderwerp toch aan de Matra M530 denken. Wat mij betreft bepaald geen natuurlijke schoonheid…
@desjonnies: de DS Cabriolet had overigens prima in het lijstje gekund ;)
Marcos had ook een mini variant. Oude overbuurman had er een. Daarbij is ook iets goed misgegaan bij het ontwerp.
@volvosaab:
Als kind van de Corgi Toys, omdat’ie spoooortwielen had !
En kappen over de koplampen.
Maar als ik hem nu zie : Inderdaad, wat een gedrocht !
@desjonnies: was dat niet die auto waarvan je met hendeltjes de wielen kon loshalen? Bij m’n oma ligt hij ook nog volgens mij, zonder wielen uiteraard :p
http://www.alniva.be/corgi/modellen/specials/marcos/341_02.jpg
Bij die Viano hadden wat mij betreft ook de eerste generatie A-klasse en de B-klasse mogen staan, beide niet om aan te zien.
De Atoz is erg, maar in die categorie zijn de Suzuki Wagon R en Daihatsu Move toch heus een maatje erger.
En de Yaris Verso is misschien erger dan de Vaneo.
Ipv de Capsula (kom op – dat was een vingeroefening) stel ik de Multipla voor. Minder extreem, maar het is dan ook een productiemodel.
En – o ja – dan is er nog een Amerikaans merk dat aan zijn wonderlijke proporties ten onder is gegaan. AMC. Natuurlijk de Pacer, maar de Gremlin X heeft zijn naam ook niet zo maar. En dan is daar nog de 1957 Rambler Rebel en Ambassador Hardtop Wagon. En is de Checker Aerobus ook niet toevallig gebaseerd op een Rambler?
Die Porsche 64 was een purpose built record wagen. Omwille van de stroomlijn is hij zo gestileerd. Helaas door Amerikaanse soldaten gesloopt na WOII.
Verder vind ik niks mis met de 612 Scaglietti en de Opel zelfs mooi!
Eerst BMW 3 serie compact was ook aardig fout…
@norge: die daarna was nog erger zelfs. Mercedes C klasse sportcoupe ook. Fiat 500L evenals Peugeot 307 CC, Ssangyong Actyon, Fiat Multipla, de errder genoemde Mercedes CLA, Renault Espace, Avantime en Vel Satis en hoe ze niet allemaal heten enz enz….
Die Focus CC vond ik best mooi :)
De Focus CC vind ik juist een van de fraaiere vierzits cabrio’s met stalen klapdak. Door die langere achterkant oogt het dak een stuk minder lomp dan bij een 307 of 308 CC bijvoorbeeld
@Edge: de astra en of cascade zijn stukken fraaier.
Ben ik nou gek aan het worden of is het Atos, niet Atoz?
Overigens vind ik deze ook wel een plekje verdienen hier:
@mercedesclk350: Of deze :
http://www.allsportauto.com/photoautre/gillet/vertigo_streiff/2003_gillet_vertigo_streiff_03_m.jpg
@SimonMc: Is dat een Gillet? Bestaat dat Belgische merk nog eigenlijk?
@Esprit_de_Flandre: Dat is inderdaad een Gillet. Je hoort er bijzonder weinig nieuws over natuurlijk, maar bij mijn weten bestaan ze nog gewoon.
Ik mis de Boxster
Ik zal er hier geen vrienden mee maken, maar voor mij persoonlijk past ook de Honda NSX in dit lijstje om dezelfde reden…
@kees66: WAT???
Skoda Roomster. ‘Nuff said
@thisguy:
Die heeft toch geen gekke proporties? Is gewoon een busje.
Mirai hoort niet in het rijtje. Stelletje conservatieven…
Of wat te denken van deze Bikkel? De trots van Nederland ;-)
http://bikkelsportscars.com/website/wp-content/uploads/deluca-2.jpg
De CLA mag er ook wezen. De Panamera GTS ook. https://www.autoblog.nl/nieuws/officieel-dit-is-de-nieuwe-porsche-panamera-gts-115955