
Mannen en vrouwen. Er zit nog wel eens verschil tussen.
Ondanks dat zowel mannen als vrouwen beiden graag naar Jason Statham of Vin Diesel films kijken, is de reden waarom totaal anders. De communicatie is ook totaal anders. Bij mannen moet je voornamelijk opletten wát er gezegd wordt, bij vrouwen is hóe het gezegd wordt van belang.
Dus als het aankomt op auto’s kunnen de meningen niet meer verschillen dan tussen een man een vrouw. Als er een Jaguar F-Type voorbij rijdt worden wij mannen helemaal blij, een vrouw ziet dat een achterbank ontbreekt. Een BMW M5 vind ze maar saai en ordinair, terwijl een X5 25d weer ‘lekker sportief’ is. Kortom, vrouwen komen van Venus en mannen komen van Mars.
Wij kregen een mailtje binnen van Juul. En ook zij ondervind een verschil tussen het man en vrouw zijn. Ze hebben nu samen een Opel Astra 1.6 uit 2002. Prima vervoer, maar er staat al 322.000 km op de klok. Het is dus tijd voor wat anders. In tegenstelling tot wat je zou denken gaat zij voor iets sportiefs. Een Golf GTI kan Juul wel degelijk waarderen. Maar manlief zit zelf meer aan een Corolla te denken. Ze zitten best ver uit elkaar dus. Vandaar dat ze de AB redactie hebben ingeschakeld om te voorzien van advies. Om een beeld te krijgen van de wensen en eisen, hebben ze onderstaande tabel ingevuld:
Huidige /vorige auto's: | Opel astra 1.6 8v 2002 |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | €5.000 |
Jaarkilometrage: | 15.000 tot 20.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | huidige auto heeft een km-stand van 322500 en is aan vervanging toe. |
Gezinssamenstelling: | 1 kind |
Voorkeursmerken /modellen: | iets met een beetje fun/power |
No-go modellen / merken: | Citroën |
Fiat Stilo 2.4 20v Abarth (192)
De Fiat Stilo is nooit het verkoopwonder geweest dat Fiat had gehoopt. Voor de liefhebbers van Italianen was de Stilo iets te behoudend. En voor de gemiddelde C-segment koper waren er veel meer aanbiedingen. In Abarth uitvoering krijg je de beschikking over een 2.4 liter vijfcilinder. Dat klinkt spannender dan het is, want met 170 pk is het nooit ;echt snelle auto. Het is gewoon een lekker vlot ding. Probeer wel even de stoelen uit, want die zijn niet voor iedereen prettig. De hoogteverstelling geldt alleen voor de zetel, niet de rugleuning. Ook de rest van het interieur was niet op het niveau van de Golf en Astra. De vijfdeurs is praktischer, maar is wat oubolliger qua ontwerp.
Mazda 3 2.0 Sport (BK)
De Mazda 3 is een perfect voorbeeld van hoe een verstandige auto ook leuk kan zijn. Met 150 pk is deze iets minder snel dan de Stilo, maar veel scheelt het niet. Het onderstel is wel een niveau of 3 hoger. Ook het interieur is wat hoogwaardiger én speelser. De 2.0 Sport heeft alle opties erop zitten die je maar nodig hebt inclusief een behoorlijk betrouwbaar imago. Een MPS is nog leuker, maar aanmerkelijk duurder. De Mazda 3 is altijd een 5-deurs (of sedan) en is als klap op de vuurpijl lekker ruim voor- en achterin. Nadelen? Er staan er niet veel te koop, en terecht. Echt een toppertje, deze Mazda.
Peugeot 307 XSI 2.0 16v
Tsja, als je geen Citroën wilt is een Peugeot misschien niet de beste optie. Qua betrouwbaarheid heeft deze auto serieuze issues gekend, met name de elektronica (multiplex bekabeling) was niet foutloos (check de aandachtspunten hier). Met de jaren werd dit echter beter, evenals de afwerkings-missers. Verder valt er veel voor de 307 XSI te zeggen. Ze zijn lekker ruim, de sportstoelen zitten uitstekend en de rijeigenschappen zijn prima. De bak is nogal hakerig en echt snel is ‘ie ook niet. Sterker nog, de 1.6 is misschien de betere optie. Kun je ook als XSI krijgen. In het budget kun je mooie exemplaren krijgen met lage kilometerstanden. Wel zo prettig.
Alfa Romeo 147 2.0 Twin Spark (937)
Een zaterdag is geen zaterdag als er geen Alfa Romeo wordt genoemd. Ook de 147 was bij de introductie niet geheel vrij van fouten en ook hier waren ze veelal van elektronische aard. Maar zoek een goed onderhouden exemplaar om het risico in te perken. Zeker de modellen na de facelift waren uitstekende auto’s. Niet zo ruim als de concurrentie. De 147 had als voordeel dat je altijd iets méér had dan de concurrentie. Net even een fijnere wegligging, net even scherpere besturing, net even een prettiger geluid en betere prestaties. De punten waar je op moet letten kun je vinden in deze video.
Seat Leon 1.8 20v Turbo Sport (1M)
Je gaf aan een Golf V GTI een interessante optie te vinden. Voor 5 mille en minder dan 150.000 km op de klok gaat dat onmogelijk lukken. We hebben er eentje kunnen vinden en dat exemplaar had, ahum, ‘lichte rolschade’. Ook als je een generatie terug kijkt is het lastig om een goed exemplaar te vinden en laten we eerlijk zijn: zo leuk waren die niet. Maar de versie van Seat komt al een heel stuk dichter in de buurt. De 20VT heeft de basismotor van de Audi TT onder de kap is met zijn 180 pk echt lekker rap. Echt een sportieve auto is het niet, maar voor elke dag is het zeker een leuke auto om te overwegen. Nog een voordeeltje is het verbruik: ondanks het surplus aan vermogen valt het in vergelijking met de Peugeot en Fiat reuze mee.
Ford Focus 1.6 Futura (DA3)
Als totaalpakket is deze auto bijna net zo goed als de Mazda 3. Dat momt mede door het feit dat het ook eigenlijk dezelfde auto is. Ze zijn immers op hetzelfde onderstel gebouwd. Toch zijn er wel wat verschillen. In het budget gaat een twee-liter wat lastig worden. De 1.6 is in principe voldoende, zeker in vergelijking met je huidige Opel Astra. De Focus doet alles uitstekend. De ruimte, rijeigenschappen, uitrusting, verbruik, schakelen: nergens laat de Focus steken vallen. Ok, het is niet de snelste en voor een betere motorisering zul je concessies moeten doen qua prijs of kilometerstand. Check dit aankoopadvies en je kunt op zoek!
MG ZS 120 Le Mans
Een van de meest vreemde opleving begin jaren 2000 was van het merk MG. In principe waren het gewoon sportieve Rovers. Nu ging men eigenlijk best goed te werk. Onderstel technisch zit het uitstekend in elkaar: het zijn raszuivere toerwagentjes. Je kon de ZS krijgen met een dikke V6, maar dit blok lustte nogal een slokje. Er waren ook viercilinders die een stuk zuiniger waren. Maar ze zagen er even gaaf uit, zeker in Le Mans uitvoering, een model dat ze hadden gemaakt ter ere van het feit dat ze zich ingeschreven hadden voor de kwalificatie. Of zoiets. Qua betrouwbaarheid beter dan je zou denken, want het is doorontwikkelde techniek. Nadeel: dat doorontwikkeld nam men bloedserieus, want het is in basis een Rover 400 uit 1996… Ook zijn ze lastig te vinden.
YOLO: Opel Astra GTC 2.0 Turbo
Zoals gezegd konden we onmogelijk een goede Golf V GTI vinden. Ook als we het budget iets ophoogden evenals het maximaal aantal kilometers. Wat we wel tegenkwamen was deze Opel Astra. Niet eentje, maar zelfs meerdere! Qua budget zit je dan iets hoger (€1.000) en qua kilometers rond de 160.000 – 180.000 km. Er zitten zelfs exemplaren tussen die er erg goed uitzien! Uiteraard is de OPC de hoofdattractie, maar de 200 pk sterke 2 GTC mag er ook zeker zijn. Snelheid is uitstekend: 0-100 in rond de 7 seconden en een top van 240 km/u. Het verbruik valt nog redelijk mee. Op een of andere manier wordt dit type Astra net te vaak over het hoofd gezien. Zonde. @CasperH legt je in deze video uit waar je op moet letten!
Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Fun/power voor 5k: Porsche 944 natuurlijk
No brainer dit, de mazda 3 sport active. 5 deurs, ruime kofferbak, sportieve looks. Heb er jaren probleemloos plezier van gehad. Vanwege gezondheid overgestapt op een focus automaat, maar de volgende wordt echt weer een Mazda.
@airditude: Sportieve looks is niet sportief. Dan moet je voor een MPS gaan.
@alcantara: Mps is zeker leuker, maar gezien het budget niet relevant. T.o.v. de andere aanbevolen modellen krijg je bij de Mazda zeker het meeste waar voor je geld. En hij valt mooi tussen de wensen van wat er gezocht wordt. M’n huidige Focus vind ik zelf op alle vlakken onderdoen aan de Jap. Maar degelijk en een veilige keuze is het zeker
@alcantara: de Mazda 3 is van huis uit al behoorlijk sportief. Zelfs een instap 1.4 stuurt en schakelt lekker strakt. Ook het onderstel is bij de standaarduitvoering strakker dan de gemiddelde Golf GTI. Leuke wagentjes!
Allemaal verstandige suggesties ..
Niets aan toe te voegen ..
De Ford Focus zou mijn keuze zijn ..
Al is de Mazda Focus een prima tweede ..
@lincoln: wat grappig dat wij eens dezelfde mening hebben :)
@pand: Ik deel deze mening. Al ben ik het ook eens met @riri je kan een maatje kleiner gaan.
Het B-segment is iets minder praktisch voor de kinderwagen, maar de auto’s daar zijn zuiniger, jonger, met meer opties of meer pk/kg voor het zelfde geld.
Bij de genoemde Seat, Opel en Stillo zou ik ver vandaan blijven.
Met mijn hart zeg ik Alfa (wel de versie van voor de facelift) maar met mijn verstand (?) denk ik: Waarom niet die Opel eens proberen?
@pomoek: precies! Verbaas me overigens wel dat die Opel 240 loopt, is serieus snel!
@henkhupelschoten: mijn collega heeft een 1.6 en die loopt ook gewoon 195 op de GPS, is nog zuinig ook op de snelweg. Zal wel een aërodynamisch goed ontwerp zijn. Overigens beslist niet aan te raden met een kind. Lange deuren en weinig ruimte achterin.
@henkhupelschoten: owja, ook nog ontiegelijk betrouwbaar deze gtc’s
De Alfa 147 na de facelift. De mooiste en fijnste van dit rijtje
20vt is altijd een top optie. Wel zeer regelmatig olie peilen! Interieur van de wagen is overigens wel echt lelijk. De mal van de A3 maar dan met goedkoop plastic met nog goedkopere inleiding.
@dutchdriftking:
Had dat ding niet eens zien staan ..
Maar nu je het zegt ..
Die Seat is gewoon de betere Alfa ..
159, serieus
Simpel, de focus!
Doorontwikkelde rover? Foei! Honda broeders! Concerto zelfs! Onderstel is gelijk aan de civic’s uit de jaren 90. Iedereen weet hoe je die kunt laten sturen en dus ook deze “rover 400”. Zo, en nu weer aan het werk..
@hans33sw: foei! De voorgaande 200/400 was idd gebaseerd op de Concerto, maar deze op de Honda Domani/Civic…
@dizono: point being made is dat de techniek dus niet zo treurig is als je doet voorkomen. Mag ik je uitnodigen een keer een blokje om te doen in mn (niet echt std) aerodeck (zelfde als 45/zs). Klaverblaadjes dan vooral ;)
@dizono:
is een honda ma8 (min of meer een 5gen civic) met een rover k series motor. kun je beter een ma8 of anders 6/7 gen (en/ej/em) civic nemen, zelfde onderstel maar wel met een honda motor.
Een toyota corolla t-sport, 192 atmosferische pk’s uit een 1.8. Klinkt heerlijk, niet echt een sportieve handling maar daar tegenover staat wel dat hij wel redelijk comfortabel en praktisch is. Ik zou voor bouwjaar 2003-2005 gaan.
@retsok: die had er een compressor op is het niet? Zou echter ook mijn keuze zijn.
@joris1988: nee dat was de t-sport compressor, die had zelfs 225pk, alleen die zijn bijna onvindbaar en anders stervens duur!
@retsok: klopt een kammeraad van me heeft er onlangs 1 geimporteerd uit DL
Maar voor 5000 euro heb je vaak een 3 deurs pre facelift of een 5 deurs met hoge km stand
Heb zelf alleen met een Tsport gereden komt wel ok van zijn plek geluid en beleving van de motor vind ik goed handling moet je een geratie terug gaan met de kikker ogen.
Die heb ik zelf 2 waaronder 1 die 250+ pk heeft.
De Fiat is leuk maar neem alsjeblieft de handbak! Die SeleSpeed automaat heeft vaak problemen. Daarom staan ze vaak goedkoop te koop. Het is even zoeken naar een handgeschakelde maar ze zijn er.
@bruinbeer: ik heb zelf sinds april 2016 een handgeschakelde Stilo Abarth. Heerlijke auto. Niet supersnel inderdaad, maar wel zeer vlot. En ik vind het interieur t.o.v. een Astra of Golf juist wel een pluspunt.
En dan die motor. Zeer soepel, met een lekker geluid. Ander voordeel is dat ze dik zijn uitgerust (navi, sensoren, aut. airco etc.). Dus ik zou dan ook zeker een Abarth 5M aanraden!
@lalancia en @bruinbeer:
M’n collega is compleet leeggelopen op het onderhoud van die Stilo Abarth. Hij heeft nu een Corolla…
@lalancia: ik begrijp de opmerking over het interieur ook niet. Dashboard en gebruikte materialen zijn gewoon goed. Misschien nog wel beter als de genoemde 2, VW of Opel. Maar alweer wordt kwaliteit gemeten aan de touch and feel. Niet aan de betrouwbaarheid.
Wanneer je een iets latere Stilo of 147 neemt, heb je gewoon een goede auto die niet onderdoet voor alle andere hier opgenoemde auto’s. Bovendien ziet het er goed uit.
Kanttekening: opmerking over stoel van de Stilo herken ik. De constructie met de verstelbare zitting i.p.v. Complete stoel is raar en niet voor iedereen.
Met 1 kind ka je ook een klasse lager kijken veel leukere auto”s.
De Mazda 3 met 2.0. Beste combinatie qua onderstel en motor, je moet alleen geen allergie voor hard plastic hebben.
En anders zo’n dikke Auris D-4D 2.2. Fijne kilometervreter met lekker veel koppel, dan maar geen benzine.
147 natuurlijk. Maar hij is wel dorstig, ik rij 1op10. Blok is wel heerlijk. De Mazda 3 lijkt me een mooi alternatief.
@trustmeiamanengineer: ik zou juist denken dat je met een 147 geen geld overhoudt om je kind te voeden
Ik zou de Mazda kiezen. Ik denk dat deze het meeste biedt voor het geld. De Focus is ook een goede optie.
Maar als er een Alfa in het rijtje staat, moet die zeker ook worden genoemd. Ik vind het een erg fraaie auto. Niet zo goed als de Mazda of Ford, maar wel specialer in mijn ogen.
Tot slot de Opel. Lijkt me de snelste auto, maar niet de leukste. Ook zeker niet de beste.
Toyota Starlet Glanza V ^^
@larsdbs9: pocket rocket voor 5k
Of zelf een p8/p9 ombouwen naar smaak met FTE inc respray body
De Fiat en Rover zou ik laten staan (naar mijn mening zijn dat gare bakken). De Mazda en Ford zou ik zeker overwegen. Nog redelijk courante wagens.
Die 147 is leuk (heb er zelf 1 gehad) maar wel de minst veilige uit het rijtje. Met een kleine wel iets om te overwegen. Ik zou echt proberen zo nieuw mogelijk te gaan. De Mazda 3 is wat dat betreft een goeie keuze. Rijdt super, zelfs met een wat lichtere motor. En zit eigenlijk altijd wel goed in de spullen. De Focus is met een 1.6 bijv wel net an vind ik. Die moet wel redelijk hard werken en toeren draaien. Vooral op de snelweg. Daar zou ik wel proberen een 1.8 of 2.0 te scoren. Wel enorm veel kofferbakruimte. Ook prettig met een jong gezin. Mocht er uitbreiding komen hoef je niet gelijk weer op zoek naar wat anders.
@e34m5touring: als je die focus betrouwbaar wilt houden bij de gewenste kilometerstanden is een 1.6 benzine de enige juiste keuze.
De 1.8 en 2.0 krijgen vaak last van hoog olieverbruik door vastzittende schraapveren.
De 1.6 ti-vct is een mooie tussenweg 115 pk en door de versnellingsbak levendiger dan de 1.8.
@frisian: Maar die 115pk versie is denk ik nog te nieuw voor dit budget. Dan kom je in de 1.6 100pk. En die draait bij 120km/h gewoon 4000 toeren. Ik vond dat niet prettig op lange ritten. Wist niet dat de 2l ook die problemen had. De 1.8 wist ik wel.
@e34m5touring: wat betreft de toeren heb je helemaal gelijk. Ook de 1.8 draait teveel toeren op snelheid.
Die 1.6 met 100 pk zat al in de focus 1 en als ik het goed heb ook de escort ervoor dat zijn zeer betrouwbare blokken en meer dan sterk zat voor zo’n focus.
Die zou ik met een gerust hart kopen met 200.000 km op de klok
Ik zou de Fiat Stilo Abarth afraden. Slechtste auto die ik ooit gehad heb. Selespeed bleef vaak in neutraal staan, motor zoop olie (ruim een liter bijvullen binnen 1000 km, maar day hoorde volgens de dealer zo), storingen aan het lamellendak, 1 op 10 alleen haalbaar als je zeer rustig reed, en ondanks de 170 pk echt niet snel. Ik zou voor de Ford gaan, al vind ik persoonlijk de laatste facelift versie het fraaist, maar die vind je niet voor dat budget.
@danmar: slecht advies indd. Onbetrouwbare hokken zijn het. Niet noemenswaardig en hier zit een gezin met kind echt niet op te wachten. Beter die hauswerk machen AB!
@soundgarden:
De Stilo Abarth had inderdaad wat issues. De meeste exemplaren die in het budget vallen zijn namelijk de keurige exemplaren. Sommige staan zelfs bij een dealer en bevinden zich in een duidelijk betere staat. Ook wat waard.
Qua verdere eisen van de aanvraagster voldoet de auto wel behoorlijk goed, dus vandaar dat deze benoemd wordt. Het is dat wij de Fiat Stilo (nog) niet behandeld hebben in ons aankoopadvies, anders hadden we deze zeker vermeld.
Als laatste: je zal het vast niet zo bedoeld hebben, maar je toon kan wel iets vriendelijker. Bij voorbaat dank!
Focus II 1,6 sportief??
Kom op zeg, het rijd lekker strak, maar thats it.
Dan zou ik met dat budget eerder voor een Focus I ST170 gaan.
Heeft Juul er ook aan gedacht dat ZIJ het is die graag kindjes wil??
Dan is het misschien verstandig om een aantal wagens, incl. de GTI van het lijstje te schrappen. Het modale geld moet dan helaas een heel andere kant op, dan voortdurend richting een garagebedrijf.
@buutvrij: sorry maat, maar jij zit echt op het verkeerde blog ;)
Mazda of leon de rest vind ik niet zo
Er zitten 2 foutjes in de tekst. Er mist een link naar de video voor de Astra. En bij de Peugeot staat er elektrnica in plaats van electronica.
OT: Bedankt Juul en Autoblog. Ik zit zelf ook al een tijdje in dit prijs segment rond te kijken. En ik had er nooit aan gedacht naar de Mazda te kijken. Maar dat lijkt mij zeker een goede optie! Als ik dit zo lees lijkt het ook de favoriet van @willeme.
@kilum: Zo… De redactie zit al feest te vieren met oliebollen en warme chocolademelk. Ik heb de foutjes meteen even aangepast. Bedankt!
Idd: Mazda 3 lijkt het beste compromis te zijn tussen prestaties, rijkwaliteiten,. praktische bruikbaarheid en betrouwbaarheid.
Als hot-hatch eigenaar en liefhebber een paar opmerkingen
– De Alfa 147 heb ik ook gehad en die viel me tegen. Het is een relatief zware auto die behoorlijk verbruikt. De kosten per maand lopen dus behoorlijk op, terwijl de prestaties op z’n hoogst acceptabel zijn. Het is wel een schitterende auto, zowel aan de binnen- als buitenkant. Wegligging en besturing staan op eenzaam niveau in dit rijtje. Ja, ook vergeleken met de Focus.
– De Fiat is een rijdende ramp. De kwaliteit is om te huilen en tot overmaat van ramp is de dikke vijfcilinder uiterst onbetrouwbaar. Kijk maar eens op marktplaats hoeveel er worden (werden?) aangeboden met “een tik in de motor”. Niet aan beginnen dus.
– De Mazda 3 is een prettig sturende auto, mechanisch zeer betrouwbaar. Kleur is belangrijk, knalblauw of rood staat goed, grijs of zwart absoluut niet. Echter, de Mazda 3 heeft een enorme achilleshiel en dat is ROEST. En dan niet een beetje roest, maar van binnenuit doorgeroeste spatschermen, dorpels, deuren, alles roest werkelijk.
– De Peugeot is niet sportief, not even close. Ik heb meerdere snelle Peugeots gehad en heb ook proefgereden in deze 307, maar het is een saaie burgerbak. Vlotjes misschien, maar niet sportief.
– Opels zijn -edit: die vind jij vervelend.- Punt.
– De Leon lijkt me een goede keuze, al is de 20-klepper geen wonder van betrouwbaarheid. Lees je goed in!
– De MG is cool, omdat je dan kan zeggen dat je in een MG rijdt. Je staat meteen 2-0 voor op feestjes haha.
@peugeotgti: nog een laatste opmerking: je zou naar een diesel kunnen kijken misschien. Een Corolla D4-D wil behoorlijk vooruit en ook een Alfa 147 JTDm is heerlijk op tussenacceleraties. Succes met de speurtocht..!
@PeugeotGTI: tik in de motor betekent waarschijnlijk dat er te weinig olie in de motor heeft gezeten. Door regelmatig te peilen is dat dus makkelijk te voorkomen.
@lalancia: de 2.4 vijfcilinder lust dan ook wel een aardige slok olie per kilometer hoor. En vaak zie je dat er verkeerde olie gebruikt wordt wat het drankprobleem eigelijk alleen maar groter doet lijken. Het is gewoon een eigenschap van dit aggregaat. Mits de distributieriem tijdig vervangen wordt en juist getimed wordt (wil namelijk nog wel eens fout gaan, zelfs bij bedrijven) zijn de bobines eigelijk de zwakste schakel. Onderhoud is prijzig cq pittig gezien de 10w60 olie en de plaats van het oliefilter. Tot slot zoals hierboven al gemeld: selespeed. Google selespeed en je hebt leesvoer voor jaren. Dat dan mbt powertrain. Elektrisch ook niet heel sterk. Veelal storingen die vaak niet eens te herleiden zijn naar hun oorzaak. Connect-systeem (navigatie/infotainment) is echt merkbaar ontwikkeld rond de millenniumwisseling. Pff en nu bier. Fijne jaarwisseling allen
@PeugeotGTI: De oude 1.8 turbo van VAG niet betrouwbaar? Aiai…
Kia pro cee’d. Ziet er sportief uit, rijdt fijn en ruimte zat. Enkele rond de €5000,- zijn er wel te vinden.
Wellicht niet helemaal een hatchback maar een Saab 9-3 estate met de 1.8 turbo is ook wel iets leuks.
Verder mis ik honda in dit lijstje. Volgens mij heeft die altijd wel iets vlots te bieden in dit segment.
voor 5 millie zou ik een maatje kleiner gaan kijken Renault Clio RS bijvoorbeeld, echt sportief ook nog. De auto’s hierboven stellen allen teleur om mee te planken, behalve de Opel kwa snelheid denk ik (nooit in gereden). Zo’n Corolla T-Sport ziet er niet uit, vooral door de velgen. Maar wie weet kun je daar ook lekker mee planken?
Civic type r ep3!
Mooie selectie! M’n vriendin rijdt al 7 jaar in een inmiddels 13 jaar oude Rover 45, nog nooit iets gehad, behalve een stukje uitlaat… gewoon een Honda dus, als je maar zorgt dat de koppakking gedaan is van de Rover K(*t)-motor
Ik hoor fun en power?
Bmw 3serie compact. Achterwiel aangedreven.
Het uiterlijk moet je alleen mee kunnen leven.
Kleine kotertje erbij; kies voor een veilige auto. Pak een private lease gebakje, en hou die 5K in je zak voor de eerste paar jaar. GTI is leuk, maar heeft al veel PK’s verloren gedurende de jaren, en is sterk verouderd, in veel meer opzichten dan je denkt. Pak liever een nieuwe Golf. Iets minder PK, maar zoveel meer een volwassen auto. Als dat te duur is, pak dan een Clio. Ook een leuk ding. Beste keuze denk ik. (En ja het is saai)
@camber24: heb jij enig idee wat jij hier aan het adviseren bent? Niet alleen voor juul maar ook voor jou zal ik eventjes gaan rekenen.
Een B segmenter is al kleiner dan wat ze zoeken, maar dan zit je met die kilometers rond de 350 euro per maand. Dat is €4200 per jaar. Bijna hun gehele budget, en dan moet je de benzine zelf nog betalen.
Ga je voor een C segmenter dan ben je al snel €5000 per jaar kwijt. Hun volledige budget!
Echt hè, een levensles aan het begin van dit jaar; trap alsjeblieft niet in de marketing van dit soort meuk. Je maakt jezelf financieel kapot. Dit zijn bijna criminele activiteiten bedoeld om zoveel mogelijk geld te verdienen aan de onoplettende burger. Eigenlijk het nieuwe telsell, waarvan inmiddels bijna iedereen wel weet dat het gevaarlijk duur is.
@lekbak: deels mee eens. Je vergeet onderhoud, afschrijving, belasting, verzekering bij hun oudere aan te schaffen C segmenter. Ja natuurlijk ben je duurder uit. Maar je rijdt wel nieuw. En veel veiliger. Dat laatste vind ik persoonlijk erg van belang bij een auto waar ook een kleine smurf in mee moet.
@camber24:
Private lease opel astra €410 per maand. (willekeurig model)
Mercedes a-klasse van tien jaar oud:
verzekering €40 pm
Wegenbelasting €43 pm
Afschrijving €50 pm
Onderhoud €50 pm
Reparatie en overig €50 pm
Totaal €240 pm
Alsjeblieft, ruim gerekend en dan rij je een C segmenter voor ruim 175 euro per maand minder. Zeer waarschijnlijk gaan onderhoud, reparatie en afschrijving gemiddeld gezien flink goedkoper uitvallen.
Dat is per jaar meer dan €2000. En dat allemaal voor zogenaamde veiligheid. Je kunt echt veel zinniger dingen doen met dat geld dan zogenaamde veiligheid kopen. Dit is namelijk een heel serieus bedrag voor een gezin.
Maar doe vooral wat jou verstandig lijkt. Ik rij nog een paar jaar in mijn toch nog best wel veilige aatje, waardoor die afschrijving nòg minder gaat worden.
Komt er toch nog een goed advies uit: mercedes a-klasse. Compact en toch ruim. Redelijk zuinig, vlot genoeg als a170 en ook nog eens revolutionair gebouwd en daardoor veilig.
@lekbak:
Die mercedes is een B-klasse auto qua formaat toch? Honda Jazz/ Toyoto Yaris gebied. Slechts €600 euro per jaar aan onderhoud voor een tien jaar oude A klasse is wel conservatief geschat. Brandstofkosten zullen ook hoger liggen.
@martinus: Onderhoud kost vrij weinig bij die van mij en reparaties zijn ook wel te doen. Ik rij nu al de nodige jaren auto en 600 per jaar aan reparaties gemiddeld zit ik nog niet eens aan met 3 auto’s tegelijkertijd. Het verbruik ligt tussen de 1 op 12 en 1 op 14. Als ik mensen met nieuwe auto’s uit het c-segment vraag is dat gewoon heel erg vergelijkbaar.
Een a-klasse van mijn serie (w169) is toch echt een c-segment auto. Van buiten compact maar van binnen erg ruim. Absoluut geen vergelijk met auto’s zoals de Fiesta, polo, punto of c3. Deze zijn allemaal echt een klasse kleiner, weet ik uit eigen ervaring. Mijn a-klasse is wel vergelijkbaar met de astra, golf en focus van zijn generatie. De kofferbak is bij enkele anderen marginaal groter maar de a-klasse kunnen wel weer 4 redelijk lange mensen in zitten, probeer dat in een focus maar eens. Daarbij is een a-klasse licht en dus goedkoop in de belasting en gek genoeg ook erg goedkoop in de verzekering.
@lekbak: ik heb zelf geen private lease (wel van de zaak, ook absurd hoe hard je daarmee genaaid wordt door de NL belastingen als je geen muesli mobiel kiest, maar dat terzijde). Voor dit gezin dacht ik echter; hou toch op met dat getrut met oude meuk en kies voor iets nieuws. Geen omkijken meer naar en je kleine zit veilig. Voor jouw verhaal is zeker wat te zeggen hoor, en is financieel ook absoluut de beste keuze.
Laat die Stilo staan en zoek een Bravo Tjet, in het budget best te vinden, ook met 150 pk. Zeer betrouwbaar, en verbruik is vergelijkbaar met de Astra die ze nu hebben.
Alfa 147, stuurt super! En mooi interieur, de mazda en fiats enz vind ik erg saai van binnen.
Dat wordt dus even door sparen.. Zou zelf voor de Seat uit dit rijtje gaan en ben verbaasd dat de 307 erin staat wat een misbaksel is dat zeg..
De opel OPC is wel ok, relatief vlot maar saai. De 2.0 kost je ieder jaar meer in verbruik en de turbo gaat je op een gegeven moment geld kosten.
Zo’n peugje stuurt leuker, met 1.6 is ie ieder jaar toch net iets goedkoper. Ik zou voor de peugeot gaan.
De verkeerde Fiat gekozen. Ik zou eens kijken naar een Fiat Grande Punto 1.4 Turbojet met 129 pk. Is een stukje nieuwer dan de Stilo, VEEL betrouwbaarder en (relatief) rijk uitgerust. Daarnaast rijdt het redelijk sportief en is die ook makkelijk te vinden binnen het budget. Als je tot 5K kijkt dan is loopt het budget voor onderhoud waarschijnlijk ook niet over. Dan zou ik uit het lijstje al de 147, 307, Stilo Abarth en Opel Astra OPC schrappen.