Autoblog-advies: veilige en pittige hatchback voor €5000

Auteur: , 85 Reacties

Iedereen herinnert zich zijn eerste auto. In 99% van de gevallen een hopeloos stuk blik waar je maar wat verliefd op bent. De zesdehands auto heeft je namelijk voor het eerst daadwerkelijk automobiele vrijheid verschaft.

Fiesta S

Niettemin, je eerste échte auto is misschien nog wel leuker. Dit was de eerste auto waar je een substantieel bedrag aan hebt uitgegeven in plaats van een drie meijer en een appeltaart voor de keurmeester.

Maak kennis met Matthijs. Hij leest Autoblog.nl met veel plezier en zo ook de adviezen. Matthijs is op zoek naar zijn eerste ‘echte’ auto. Op dit moment rijdt hij een Ford Fiesta uit 1999, maar hij wilt een wat jongere en vooral veiligere auto. Een beetje pit is ook niet weg, 100pk of meer is gewenst. Het hoeft ook geen senioren auto te zijn: een goede wegligging is zeer welkom.

Voordat we verder gaan met de adviezen, eerst de meest beroemde tabel van deze webpage:

Huidige /vorige auto's:Ford Fiesta (1999)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 5.000
Jaarkilometrage:7.000 - 9.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Op zoek naar een veiligere en jongere auto
Gezinssamenstelling:2 Volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:Ford Fiesta
No-go modellen / merken:Geen Opel fan. Niet gecharmeerd van Aziaten. BMW past niet zo.

Dat in het achterhoofd nemende, toog de voltallige AB redactie erop uit om een mooie auto te zoeken voor Matthijs.

Renault Clio

Renault Clio 1.6 16v Initiale:
De Clio III was een enorme sprong voorwaarts ten opzichte van de II. De Clio werd een heel stuk volwassener en bovenal: veiliger. Het is niet de meest sportieve auto, maar wel een prettige metgezel. Voor 5k kun je een Initiale vinden, dan heb je alle nodige opties: panoramadak, climate control, mooie velgen, goede stereo: alles wat je nodig hebt. De 1.6 motor is prima op zijn taak berekend. Check hier het Autoblog Aankoopadvies.

Ford Fiesta S

Ford Fiesta S 1.6:
Een soort ST-Light. De Fiesta S heeft wel een strakker onderstel en sportstoelen, maar de motor is de reguliere 1.6, niet de dorstige 2 liter. Rijden is echt een sterk punt van de Fiesta, want het is een feestje in de bochten. Je levert weliswaar iets aan comfort in, maar je houdt het er gerust even in uit. De S zie je niet heel erg veel, dus een Futura of Ultimate Edition is een goede optie: die zijn ook compleet uitgerust.

Mini Cooper

Mini Cooper:
Veiligheid en fijn sturen: iets wat BMW erg goed kan. Het is duidelijk dat het merk met de propeller je niet aan staat. Geen probleem, want onder de naam Mini worden er fantastische autootjes gebouwd. Goede zitpositie, uitstekend onderstel en goede veiligheidsvoorzieningen. Helemaal vrij van fouten is de Mini niet, dus check deze punten even. Voordeel is dat je enorm veel keuze hebt in jouw budget en dat het een vrij tijdloos design is. Zorg wel dat de uitrusting naar wens is, sommige zijn overcompleet, anderen weer erg kaal.

Seat Ibiza

Seat Ibiza FR 1.8 20VT:
De snelste Seats heten altijd Cupra, maar daaronder zijn er nog een paar leuke uitvoeringen, waaronder de FR. Volgens de marketing staat dat voor Formula Racing en dat is precies wat niets te maken heeft met deze Seat. De Ibiza FR is eigenlijk een Polo welke er vlotter uit ziet en het daadwerkelijk ook is. De 1.8T motor is tot grootse prestaties in staat, zonder dat het verbruik enorm hoog is. Mocht je tuningsplannen hebben, is dit een goede basis. Is dit teveel van het goede, dan is een 1.6 Sport ook nog een optie, maar die zouden we zeker niet verkiezen boven de Fiesta 1.6.

Smar ForFour

Smart ForFour 1.5 Sportstyle:
De styling moet je ding zijn, maar als veiligheid een dingetje is kun je niet om Smart heen. Ze zijn specialisten op het gebied van levend uit een crash komen. De ForFour is overigens technisch een Mitsubishi Colt (ze werden samen gebouwd in Born) dus heeft niet zo veel te maken met de tweezittertjes, op het guitige uiterlijk na. Het zijn best aardige auto’s om te rijden, maar zorg wel dat je minimaal de 1.5 onder de kap hebt. De 1.1 is zwaar onder gemotoriseerd (en dan te bedenken dat er ook 1.0 was), de 1.3 maakt vooral meer kabaal. Qua airbags zit het wel goed, de meeste hebben ook airco. Het is weer eens wat anders dan anders.

Peugeot 207

Peugeot 207 XS 1.6 VTI Pack:
De concurrent voor de Clio. Ook ten opzichte van de voorganger is de 207 een maatje grote en zwaarder. Dit betekent dat je er nu eindelijk fatsoenlijk in kan zitten en de veiligheid op niveau is. Voor 5k kun je ook veel 206+ modellen vinden die er op lijken, maar qua veiligheid een decennium ouder zijn. De VTI motor is een heerlijkheid in de omgang, al zijn er een paar puntjes waar je op moet letten. De XS 1.6 Pack is lekker sportief aangekleed en voorzien van alle logische extra’s.

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet Sport:
Favorietje onder de reaguurders. Niet zonder reden, want ze zien er bovengemiddeld goed uit. Het ontwerp is al weer 11 jaar oud, maar is absoluut niet belegen. Sterker nog, de oudere modellen lijken verser dan de gefacelifte exmplaren. Qua rijden meer richting het Franse duo dan de Fiesta of Mini. Zo goed is de Punto absoluut niet. Daarentegen, de motor echter is wel een prettig torretje. Vroeg bij de les en trekt lekker door. Punto’s zijn over het algemeen completer dan de Duitse concurrentie, dus doe daar je voordeel mee en ga voor de volste binnen het budget. Nog een voordeel: dankzij de ‘briljante’ strategie van FCA wordt de Punto nog steeds nieuw verkocht, dus je rijdt niet in een oud model rond.

Citroen C2 VTS

Citroen C2 VTS 1.6 16v:
De opvolger van de legendarische Saxo VTS. De C2 is beduidend meer auto, maar het is nog steeds een kwikzilverig gooi en smijt autootje. Zorg er wel voor dat je de VTS hebt, niet de VTR. De VTR heeft namelijk 15pk minder (valt op zich mee te leven) en een ‘Sensodrive’ automaat (valt niet mee te leven). De VTS is vinniger en heeft een handbak. De wegligging is typisch Franse hatchback: lichtvoetig en strak zonder oncomfortabel te zijn. Typisch zo’n auto waar je met een grote grijns uit stapt, wel beduidend minder volwassen dan bovenstaande opties. De VTS werd overigens niet meer geleverd na de facelift.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



85 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Niet voor de mini gaan!!!
Zie vorige artikel
@kimhung: in die oudere minis zit nog niet wat de dieven willen
@wildewesten: de navigatie en andere elektronica
@kimhung: beetje overtrokken reactie hoor! Dat ziet op de nieuwere Mini’s van max. 3 jaar oud. Dat past niet echt binnen het budget van de betreffende autoblogger. Bovendien geldt dat het dievengilde “interesse” heeft in veel automerken, niet alleen Mini.
Ik zou opteren voor een vierdeurs. Twee volwassenen, ik gok jonge mensen… Prepare yourself. Het oefenen schiet nog wel eens door.
@m550d: koop dan gelijk een klasse groter. Een maxi-cosi is tegenwoordig echt een groot apparaat, en over een kinderwagen heb ik het dan nog niet eens!

Ik zou absoluut een 5 deurs aanraden maar niet om die reden. Het algemene praktische nut van een auto vergroot je er enorm mee.
@lekbak: maar een 3 deurs is vaak zo veel mooier!
Een gefacelifte 147 altijd goed
@kimhung: Als je graag vogeltjes kijkt op de vluchtstrook en van olievlekken ruimen houdt ja …
@dawwg: ik heb het over alfa
Geen Volkswagen of Audi
@dawwg: Die idiote vooroordelen over Alfa altijd… Ik heb voor mijn laatste BMW een abonnement bij Touring genomen omdat al die depannages me teveel geld begonnen te kosten. Voor mijn Alfa heb ik Touring nog niet nodig gehad. En nee, olie lekken doet hij ook niet.
@kimhung: zat ik ook aan te denken, maar die heeft maar drie sterren van Euro NCAP gekregen.
@knipperlichtje: schrijf niet alle Aziaten af zou ik zeggen
Kia cee’d is dan wel een goede
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=285385028
@kimhung: Erg saai en hoort hier ook absoluut niet tussen.
@joostvis: Minder saai dan het spul wat hierboven aanbevolen wordt
@kimhung: Iets verlaagd en mooie velgjes. Blijft een schitterende wagen!
-edit: Dank u! Is gefixt!-

Ontopic; zo’n fiesta ST rijdt toch het leukste van alle nieuwe hatchbacks. Mooi samengesteld lijstje, ik denk dat hij wel een keuze kan maken!
Ik heb onlangs voor ver onder de 5 mille een Stilo Abarth 5M gekocht. Pittig, veilig, maar ook een heerlijke reisauto!
@lalancia: als dat zo’n 2,4L is dan mag je wel rekening houden met een erg stevig verbruik. Meestal zit er ook zo’n infotainmentsysteem in dat bij aanschaf al verouderd was. Verder wel een gave wagen.
@roppp: plus en slsped bak die nogal fragiel schijnt te zijn..
@kle500: en als je helemaal geluk hebt, krijg je er ook nog zo’n lamellendak bij. Iemand enig idee hoe die dingen het op de lange termijn doen kwa waterdichtheid?
@roppp: in mijn vorige Stilo had ik een lamellendak. Deed ’t altijd en nooit lekkages gehad.
@kle500: daarom heb ik een 5M gekocht. Die heeft een handgeschakelde vijfbak.
@roppp:
Is inderdaad een 2.4 vijfcilinder, van Lancia. Rijd er 1 op 10 mee, voornamelijk in de stad. Olieverbruik kan ik nog niks zinnigs over zeggen. Heb ‘m pas twee weken.
En hoezo een verouderd mediasysteem? Welke auto uit ’t c-segment met introductiejaar 2001 had geïntegreerde telefoon, spraakbediening en een knop waarmee je in contact kan komen met een contactcentrum? Opel maakt met dat laatste nu reclame alsof zij zelf ’t wiel hebben uitgevonden. Alleen had Fiat ’t al 15 jaar eerder…
@lalancia: jij durft! Zal vast leuk rijden. Maar voor zover ik weet 1 van de slechtst gebouwde auto’s van de afgelopen 20 jaar.
@retsok: in mijn vorige Stilo heb ik met veel plezier vier jaar gereden. Nooit storingen of andere gekke dingen gehad. Ding deed ’t altijd. Was een 1.2 met zesbak. Niet snel, wel lekker zuinig.
Dat de Stilo zo’n slechte auto zou zijn is zwaar overtrokken. Bij de 1.6 is ’t meestal de bobine of de ECU die voor problemen zorgt. Die laatste kan je ’t best preventief verplaatsen. Schijnt dat-ie anders te heet wordt en dan komen de problemen. Verder is regulier onderhoud heel belangrijk. Maar dat is bij elke auto ’t geval.
@LaLancia: ik hoop dat jou een hoop ellende bespaard blijft. Ik heb er 10 jaar geleden 1 gehad en stond meer bij de garage dan dat ik ermee kon rijden: overmatig olieverbruik (elke 1200 km kon er wel een liter bij maar was normaal volgens de garage), storing aan lamellendak (als ie open was, wilde hij vaak niet meer dicht, zat er ergens een vuiltje), versnellingsbak die in neutraal bleef staan, enz. Maar bovenal vond ik de auto niet snel.
@danmar:
De selespeed haalt veel leven uit de motor. M’n vader heeft een 156 Selespeed gehad, dus ik wist dat ik die moest mijden. Overigens komt die van mij uit 2005. Zoals bij de meeste auto’s kan je ’t beste de eerste bouwjaren overslaan. Al kwam m’n vorige Stilo uit 2002.
Renault clio 133
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: http://m.autoscout24.nl/anbod/renault-twingo-16-16v-rs-benzine-grijs-278477995 deze bijvoorbeeld, is helaas wel 500 euro boven budget maar dat pingel je er dan maar af
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: of vraagt of ze hem tot einde Vd maand vast willen houden want dan wordt de stu-fi gestort…
Punto!!
De eerste generatie New MINI is toch niet zo veilig? 2e gen lijkt me beter maar valt misschien net buiten budget.
@frederik: volgens mij scoorde de 1e generatie Mini al prima bij de NCAP test, net als de generaties daarna. We hebben het ook wel over een auto die gemaakt is door BMW, niet over een Lada Niva of zo.
MG had ook nog zo’n geinig wagentje. De Zr geloof ik. Een sportieve rover, en volgens mij zit het met de kwaliteit ook wel ok.
@lekbak: Rover, MG….. Straks kom je ook nog met een Saab aan.
@roppp: een echte hatchback is het niet, want de koffer heeft meer ruimte tov plaats van je achterpassagiers, maar als je dan toch over Saab praat, een 9-3 Aero MY01 3-deurs.
Denk dat ie enkel wel wat aan de zware kant is, maar wel veilig en 205pk turbo in het vooronder!
Sinds @willeme deze lijstjes doet valt er weinig toe te voegen ..
Ook al bestaan mijn toevoegingen toch meestal uit ouwe brol en lancia,s ..

Behalve nu .. Opel Astra GTC ..
En over dat “geen Opel fan” moet je je maar effe heen zetten ..
Want onder aan de streep is niemand een Opel fan en iedereen een 159 fan ..
Ibiza FR. Na een poosje sparen een uitlaatje en een chipje, dan heb je zomaar 200pk.
Heb nu ongeveer drie maanden zelf zo’n 207 1.6 VTi XS Pack. Rijdt erg fijn en ook nog redelijk zuinig. Wat mij betreft een aanrader, zit ook lekker in de opties zo’n XS Pack ;)
@godofracing: ik heb terug een 206xs gekocht omdat die 207 1.6xs zo verschrikkelijk traag en lomp aanvoelde, ook vergeleken met de 1.4 die ik daarvoor had…. de 207 is net een paar kilo te zwaar imho :/
1e gen Mini rot onder je billen vandaan.
@sjaterantekomen: waar is dat nou weer op gebaseerd?
@lawewing77: Persoonlijke ervaringen.
@sjaterantekomen: ik rij al een aantal jaren in een 1e gen. Mini R53 en deel die ervaring niet.
Geen fan van Aziatisch maar is een civic van 2/3 generaties terug echt geen optie ?
Een BMW 116i is ook het overwegen waard, al kun je de auto’s uit de lijst met lagere kilometerstanden vinden. Ook zullen de vaste lasten van de BMW wat hoger liggen, maar daar staan 5 sterren van Euro NCAP tegenover. Dit exemplaar lijkt een goede keuze: http://ww3.autoscout24.nl/classified/288291065
@knipperlichtje: Veilige en PITTIGE auto. Dat laatste klopt bij de 116i niet. Carrosserie is veel te zwaar voor het koffiemolentje dat in het vooronder zit.
@stefan1207: hear hear! Broertje rijdt een 116i en het is niet vooruit te branden! Dan liever een e46 (compact) met wat meer.
Idd de 4/4 1.5 pakken. Lekker autootje is dat en met een klein budget als dit prima lol mee te beleven.
Uit dit lijstje is de Ford Fiesta één van de betere keuzes om te kopen. Verreweg de best sturende en ligt erg lekker in de bochten. Wil je gaan voor de looks is de Grande Punto de beste optie, nog steeds een fraaie verschijning.

Als de Fiesta je wat te klein is, kan je nog altijd kijken naar een Ford Focus. Die auto’s zijn net even wat comfortabeler, vaak ook luxer aangekleed en ruimer. Iets meer een kilometervreter. Ik vind ze ook nog eens mooier. Dit exemplaar ziet er strak uit, niet al te veel kilometers en een schappelijke prijs. Eigenlijk de betere keuzen dan Fiesta.

Wil je een auto met extra vermogen en geen Golf GTI of dergelijke willen, kan je altijd kijken naar een mooie SEAT Leon. Dit model is de mooiste Leon ooit gebouwd en het zijn serieus snelle auto’s, maar hebben vaak wel wat liefde nodig. Niet de beste keuze, maar wel een leuke. Ruim zat ook.

Naast de Grande Punto zijn Alfa’s natuurlijk altijd goed. Voor jou is een Alfa Romeo 147 een goede keuze. Samen met de Grande Punto nog steeds erg mooi en een tijdloos design. Dit exemplaar is een relatief jong exemplaar, uit 2007. Daarmee heb je ook gelijk het facelift model en zijn alle kinderziektes er wel uit. Ook met 150PK heb je er een snelle auto aan.

Misschien niet de allermooiste uit zijn tijd, maar wel een hele goede. De Renault Megane. Zijn beresterke auto’s, dit specifieke model is ook van zijn laatste bouwjaren dus de kinderziektes zijn er uit. En altijd lekker he, zo’n schuifdakje. 163PK is natuurlijk ook geen kattenpis en dat alles maakt dit een erg goede keuze.

Succes met je zoektocht!
@viezefreddyw: helemaal eens! Net als jij mis ik wel de Alfa 147 in het rijtje.
C2 is wel een leuk autootje
@rob5nismo: troep, heb je er zelf ooit mee gereden? De vts is erg vinnig, maar ding voelt er goedkoop aan. Een sluitende schoendoos klinkt nog degelijker dan het portier dat je sluit. Begrijp niet dat het wagentje hier tussenstaat…
Zet een klein stapje over je Aziaten afkeer heen en koop een Toyota Yaris TS.

http://www.motorspics.club/images/Toyota-Yaris-18-TS-10.jpg
@Tuono: wat een bejaardenhok zeg….das echt een auto die niemand zich over 10 jaar herinnerd
@dnadave: Je onwetendheid is aandoenlijk.
@Tuono: een design wat naar mijn mening echt oubollig is , en een motor die niet noemenswaardig is aangepast….gewoon 1 op 1 overgenomen uit de Yaris verso maar dan een luidruchtiger uitlaatje. Dit is toch niet serieus een auto met een racy imago?
Fiat stilo uit 2007 met 2.4liter 5 cylinder 170pk en speciale editie.
Cruise, airco “premium” sound system met subwoofer af fabriek. 111.000 op de teller en binnen budget. De kleur rood vond je niet mis als ik de foto boven het artikel mocht geloven. Alleen panoramadak ff bekabeling repareren/motortje vervangen.

Anders een Golf 4 2.3 5 cylinder ook airco en cruise en 86.000 op de teller wel 6 jar ouder
http://link.marktplaats.nl/m1046125681?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=86232
@kevinova: url van stilo = http://link.marktplaats.nl/m1036615551?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=86232
@kevinova:

Prachtig met Panorama dak ..
Dat was DE rede waarom ik een Stilo coupe wilde hebben .. Tevens de rede waarom ik em nooit gekocht heb ..

Afblijven als je denkt dat wel effe te kunnen repareren ..
Toyota Yaris T-sport?
Bij de mini ben je zo alles kwijt
Ik mis de Clio 172 RS. Voor €5000,- kun je een hele nette oppikken. Best lekker comfortabel en je hebt pit genoeg om een keer lekker te vlammen.
@mperformance: inderdaad, ofwel een 182 facelift model, die kan je ook al vinden met iets meer ervaring
@mperformance: wel erg oud model vergeleken bij een Punto of een andere.
Goed lijstje wel. C2 is geinig. Was ik niet direct op gekomen.

Misschien is een Swift sport wat? Aziatisch, ik weet het, maar wordt geroemd om zijn rijkwaliteiten.
ik zou doorsparen voor een 1reeks. By far de auto met de beste wegligging waar ik al mee gereden heb… (Zegt misschien meer over mij dan over de auto 😝)
Maar toch… 😜
@tjorque: de 1 serie wordt pas bij de 120i (zowel de 150 als 170pk versie) interessant. En dan is het nog wel een stukje doorsparen aangezien de nog redelijk verse modellen rond de 10k zitten.
Tip van een ervaringsdeskundige, snel, compact, gooi- en -smijtkarretje, redelijk luxe.
Kortom: Twingo GT of RS. Een gt is iets minder snel, wel comfortabeler en zeer zeker super i.c.m. Stoeltjes achterin, dan kun je prima met 4 man op pad.
Veilig zijn ze zeker, ik heb er eentje afgeschreven, 2x een aanrijding mee gehad 1 lichte en 1 forse.
Opa met een nieuwe 7mnd oude in juni 2013) Honda Jazz hybrid die het begrip rechts heeft voorrang niet begreep en voor het gemak vergeten was dat het meest rechterpedaal ook bij een Honda gas geeft, kwam daardoor met de geheel onvriendelijke snelheid van ongeveer 60/65 km/u mijn bestuurderkant binnengereden. Nogal een harde knal later, 3 geplofte airbags, een ontiechelijk harde piep in mn oren en een honda jazz op zijn zij in de bosjes verder kon ik gewoon uitstappen en ongeschonden met de taxi naar huis.

En anders de C2 VTS, zelfde pruncipe!
Nissan Micra 1.6 SR is nog niet genoemd zie ik. Dat is die met die bubbelkoplampen, rijden erg strak en pit zat!
Heb toch een zwak voor dat fiatje
Een zeldzaam buitenbeentje meet merkbaar gewicht/kracht verhouding Mitsubishi Colt cz3 1.5 Turbo mivec Ralliart
Volkswagen Lupo GTI !
@dnadave:
En dan zeg jij dat niemand de Yaris T-sport zich over 10 jaar nog herinnert.
Zelfs mijn 70 jarige tante voelde zich te hip voor een Lupo.
Punto of C2 zou ik voor gaan
Peugeot 205 GTI. Modelleke zonder u9 op het kenteken
Ik rij sinds januari een Ignis Sport, kende die auto nog totaal niet, maar dat is ook zeker een leuk wagentje en je ziet ze bijna nooit, betrouwbaar, pittig en relatief zuinig 👍
Maat, koop gwn een mx5.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).