Autoblog Garage: MINI Cooper van Michael

Auteur: , 54 Reacties

Na de Countryman was het tijd om weer een echte mini-MINI te gaan rijden en #teamred niet te vergeten.

autoblog-garage-michael

Weer een MINI?
Yep, weer een MINI. Na 12 maanden met de Countryman Cooper was het tijd om de Countryman weer in te leveren. Simpelweg omdat het privateleasecontract van die auto was uitgediend. De zoektocht was zoals elk jaar (want ja, dit wordt privateleasert nr.4) weer ingewikkeld. Te veel keuze het hele jaar en op het moment dat je moet beslissen geen passende aanbiedingen. Om gek van te worden. Nu hebben we ook niet elke dag een auto nodig. Zeker niet zelfs. Maar het idee om de auto in te leveren zonder zicht te hebben op de opvolger gaf toch wel wat stress. Dus er werden wat extra uren online doorgebracht om die parkeerplaats voor ons huis toch vooral gevuld te houden.

Natuurlijk, ook dit jaar speelde het weer even door mijn hoofd en van verschillende kanten werd het ook weer geroepen: “stop nou eens met dat privateleasegezeur en KOOP gewoon een auto”. Niet omdat ik ontevreden was over de MINI die er uitging maar voornamelijk omdat (duh) je bij koop echt kunt kiezen wat je wilt. Nu is het uitkiezen van de familiebak in huize Ras vaak een vrij egoïstische aangelegenheid. Maar het bleek dat er ondertussen na 3 MINI’s wel een verwachtingspatroon bestond ten aanzien van de nieuwe daily. Het lijstje dat me gepresenteerd werd vanaf de passagiersstoel: Automaat! , 5-deurs, PDC voor én achter maar vooral AUTOMAAT! Ok ok, helder verhaal.

Dit betekende sowieso direct, voor het moment, een streep door mijn lang gekoesterde Jimny-wens. Die wens was ondertussen ook opgemerkt bij Suzuki Importeur Nimag en zo had ik onlangs voor een oer-Hollandse-jungle-trip een Jimny inclusief daktent te leen. Een ervaring op zich en eentje die absoluut de Jimny-wens niet heeft afgezwakt, in tegendeel.autoblog-garage-michael

Terug naar de Countryman opvolger
Zoals elk jaar waagde ik het om de privatelease configurator op de MINI.nl site te raadplegen maar daarop klapte ik maar snel de laptop weer dicht. Even een klein stukje achtergrond, de uitgaande Countryman had een tarief van € 520,- per maand (12 mndn/10.000km) en ik was vast van plan om daar niet overeen te gaan. Dus tarieven van over de € 600,- daar kreeg ik vanzelfsprekend geen warm gevoel van. Vervolgens nog even de stoute schoenen aangetrokken en bij de vriendelijke BMW dealer gevraagd om het tarief voor een uitlopende 3 serie touring of een uitlopende 1 serie.

Maar helaas. BMW Financial Services beantwoordt je verzoek voor een 12 maanden contract bij MINI met een “maar natuurlijk meneer, hier is uw offerte”. Wanneer je dezelfde contractsduur oppert bij het privateleasen van een BMW dan is het antwoord echter meer in de trant van “voel eens aan je voorhoofd, nou als je het perse wilt horen: ZOVEEL!”. Onvergelijkbaar duur dus.

Op de een of andere manier bleef ik net zoals vorig jaar tijdens het zoeken weer hangen op de websites van Justlease en de ANWB. Beiden hadden een relatief breed aanbod voorzien van automaat. Maar niet alle auto’s waren voor de periode van 12 maanden te leasen. Keuzes, keuzes, maar gelukkig was daar weer redding in de vorm van voorraadvoordeel bij mijn dealer, fijn dat je me weer zo lang in spanning hield Johan.. Dat ik uiteindelijk toch een hoger maandbedrag ga betalen het komende jaar voor een auto die onmiskenbaar lager in de voedselketen staat dan mijn vorige is wel even slikken. Maar over de hele linie zijn de privateleaseprijzen bij MINI simpelweg flink gestegen. Ik durf zelfs te beweren op basis van wat offertes die ik heb ontvangen dat ze zijn gestegen met circa € 100,- per maand, ai!

Uitvoering
Wat het is geworden? Een 5-deurs MINI Cooper Automaat in CHILI Red, met CHILI pakket (ja dat rijmt) en Serious Business toeters en bellen. Kortom een prima ‘volle’ uitvoering met verwarmde comfortstoelen, PDC voor en achter. Je zou kunnen zeggen, wat er nog ontbreekt is een schuifdak maar de ervaring leert dat dit bij de vorige 2 MINI’s bijna niet gebruikt werd. Dit alles met de bekende 3cilinder die in de MINI tot 136pk komt (terwijl hij in een 118i 140pk levert volgens opgave). Deze keer ook geen 18 inch velgen zoals onder de Cooper S 5-deurs destijds en de vorige Countryman. Dus met de illusie van iets minder stuiteren op 17 inch zijn we daar zeer content mee. autoblog-garage-michaelKlein voordeel is dat ik de zelf aangeschafte winterset (16 inch) voor de Cooper S nu weer in kan zetten. Alsof ik wist dat ik weer MINI ging rijden en ze van pas gingen komen (sorry Wouter ze gaan dus niet op de Cooper S Cabrio.. ). Oh u vroeg zich af wat dit mag kosten? € 38.400,- dat was de oorspronkelijke prijs van deze auto en die mocht ik van het terrein van Breeman MINI in Rotterdam afrijden als ik beloofde dat ik de komende 12 maanden elke maand € 540,- zou overmaken..

#Teamred
Daarmee ben ik dus de komende 12 maanden een trots lid van #Teamred op de redactie samen met onderstaande leden. Overigens zei ik het al, in mijn geval was voorraadvoordeel de reden om te kiezen voor deze aanbieding en dan heb je iets minder te kiezen, vandaar het rood voor onze Cooper.
autoblog-garage-michael

Eerste bevindingen
Inmiddels hebben we de MINI een ruime maand en staat de teller op het moment van schrijven op een kleine 900km. Het zal je niet verbazen dat de MINI nog geen klap verkeerd heeft gegeven. Maar dat betekent niet dat de MINI ongeschonden de eerste maand heeft doorstaan. Enkele weken geleden werd ook Berkel en Rodenrijs geteisterd door een stevig hagelbuitje en ja hoor, een putje of 7-8 heb ik toch wel geteld. De schade is gemeld bij BMW via de website maar tot op heden blijft het angstvallig stil. Dus even zelf naar de dealer gereden en daar werd me verteld dat het nogal een hagelbuitje is geweest en dat alle specialisten uit Europa ongeveer in NL de ellende aan het verhelpen zijn. Even geduld dus nog: fair enough. Er vallen daarnaast natuurlijk al wel een aantal zaken op. Waar we in de zwaardere Countryman nooit de neiging hadden om naar Rijmodus SPORT te schakelen (want sportief werd het nooit), doen zowel ik als mijn vriendin dat nu steevast wel. Dit vooral omdat de nieuwere automaat in de nieuwe MINI anders wat traag reageert. Vooruitgang is niet altijd fijn zeg maar.

De ‘oude’ automaat ramde je zelf in D of R en bij de ‘nieuwe’ lijk je alleen maar een verzoek te doen en vervolgens schakelt de MINI met een duidelijke vertraging. Daarnaast moeten we natuurlijk niet beginnen over ruimte maar het was wel direct duidelijk dat er GEEN drie kinderen op de achterbank kunnen. Dus voor het jaarlijks kinderfeestje moesten we toch Wouter lief aankijken (in de I-Pace gaan prima drie kinderen achterin..). Modificaties komen er niet aan de MINI zoals het er nu uitziet.

Wat we wel hebben gedaan is het monteren van een dashcam. Model 422GW van Nexxbase hebben we er in gehangen en na wat wurmen is nu ook het laadsnoer semi-netjes weggewerkt. Maar de tropische temperaturen hebben ervoor gezorgd dat er toch al weer een kabeltje onder de zwarte hemel vandaan wil kruipen. Net nadat we het weer netjes weggestopt hadden was het tijd om op vakantie te gaan. DUS dacht deze slimmerik: die dashcam kan mee. Hop in Portugal weer achter de voorruit van de huurauto en gaan. Uhh, toch maar even googlen gaf als uitslag: niet toegestaan en boetegevaar. Dus de dashcam kon de koffer weer in. We gaan de komende 12 maanden met de MINI weer rijden zonder naar de totaal kilometerstand te kijken. Want na de overschrijving van vorig jaar (we reden 14.000 ipv 10.000 km) volgde er een nota van een kleine € 250,- , ik kon er niet over klagen!

Autoblog Garage: Mini Cooper van Michael



54 reacties

Leuk artikel, maar wat me vooral bij is gebleven is door €540 per maand voor een Mini…. Wat een geld voor zo’n kleine auto.
@risl: valt wel mee toch? Is inclusief onderhoud, verzekering en alles. Komt ook door de zeer korte looptijd, natuurlijk. Met 2-3 jaar gaat het wel iets naar beneden.
@willeme: onderhoud? Welk onderhoud? Met zo weinig kilometers ziet die Mini het eerste jaar 0 keer de garage voor regulier onderhoud.
@sirprize: dat hoop je wel, ja :-)
@willeme: regulier onderhoud is wat anders dan de garage bezoeken n.a.v. een storing of defect en ik mag toch hopen dat zoiets gewoon garantiewerk is. Als je zelf wat sloopt is ’t zelf betalen of verzekeringswerk. Oftewel: 1 jaar private lease met max 10/15K km “incl onderhoud” is wat mij betreft grove misleiding.
@willeme: Het onferhoudsinterval is 30.000km.
@sirprize: ga maar eens een Mini kopen nieuw en een jaar later inruilen, eh, wegdoen. Het gaat nog een hele uitdaging worden om op dezelfde maandelijkse kosten uit te komen, zo niet onmogelijk.
@willeme: daar heb je gelijk in maar daar gaat het mij niet om. Je gebruikt je argument “inclusief onderhoud” waar ik op reageer.
@sirprize: klopt. Onderhoud zal meevallen. Maar het ging mij om het totaalplaatje. En het gemak. Dan vallen alle kosten heel erg mee.
@willeme: er is nauwelijks onderhoud in het jaar, benzine komt er nog bij en het is maar voor 10.000 km. Dat rijd ik in 2 maanden. Ik vind het echt een bizarre prijs. Ik begrijp dat het met een langere looptijd wel omlaag gaat, maar voor mij zijn de kilometers het duurst als ik naar private lease over zou stappen. Voorlopig is een jonge, tweedehands, dikke diesel voor mij veel goedkoper en leuker om te rijden.
@risl: klopt. Voor mij ook. Maar dan oud ;)

Maar die prijs valt relatief heel erg mee. Wordt nog een hele toer om dit te kopen en dan aan dezelfde kosten te komen, inclusief afschrijving en alle andere kosten. ;)
@risl: 60.000 per jaar is niet gemiddeld natuurlijk. Maar zoals de auteur aangeeft kostte vorig jaar 4.000 kilometer extra slechts €250,-. Dat is 6ct de kilometer en dat is wel erg voordelig!
@risl: je bent sowieso niet goed bij je voorhoofd om voor 10.000km per jaar voor een een nieuwe mini met cataloguswaarde van 38K, 540 euro per maand private lease te betalen. En dan is dat 540 euro ook nog eens een actieprijs waar een godsgruwelijke lelijke configuratie aan hangt. manmanman

als ik Michael was zou ik lekker autoblog occassion advies inschakelen. echt weggegooid geld dit

uberhaupt dat je als je als bestuurder wat max 10.000km per jaar rijdt, een gloednieuwe auto te nemen vind ik financieel echt weggegooid geld. Koop zon geval een zo goed als zelfde mini van 3 jaar oud met premium selection garantie en onderhoudspakket en je bespaart onder aan de streep en kilos aan geld terwijl je net zo leuk en fris rijdt als een gloednieuwe mini.
@arashrsf: het enige antwoord hierop is, idd jij bent Michael niet
Een echte mini heb nie zoveel deuren man 😁. Ds kop klopt ook niet geheel, de mini is geen bezit van michael. Next!
Geen modificaties schrijft Mike, mag dat wel op een private lease wagen? Zou je daar een andere uitlaat onder mogen lassen?
@ouwedibbes83: goede vraag, ik denk dat je over het algemeen niet verder mag gaan dan een trekhaak laten monteren. Maar als hier iemand bij een Privatelease aanbieder werkt mag hij het zeggen ;-)
@michaelras: volgens mij mag er vanalles, tenzij het de slijtage van de motor stimuleert (dus tunen en andere power mods mogen niet). Op visueel niveau mag er een hoop, mits je ervoor kunt zorgen dat de auto bij het beëindigen van je leasecontract weer zoals uit de showroom komt. Een wrap erover heen gooien mag sowieso, dat beschermt ook nog eens de lak.
@720s: let er bij die wrap er wel bij op dat in geval van schade je de nieuwe wrap weer zelf betaalt. Mits je hem met toestemming en als accessoire hebt laten aanbrengen. Idem met folie op de ruiten.
@bischero: mits .. tenzij natuurlijk
Ik vind het nogal wat die bedragen in de maand voor een auto die niet van jezelf is, anderzijds rijd je geen nieuwe auto voor € 6600 per jaar incl. onderhoud en afschrijving dus wat dat betreft valt het wel weer mee.
Op het moment dat je een mini met de kop eraf koopt dan zullen de kosten wel iets lager uitvallen.
Ik zie op lange termijn nog steeds geen voordeel in van lease.
@minicoopers: het is een groot voordeel voor mensen die moeite hebben om wat geld te sparen. Met de lage rente word je ook niet echt beloond. Telefoon met abo, auto met private lease, huurwoning, wat nou bezit?
@minicoopers: een klein voordeel is dat je geen kosten hebt zoals de verzekering en de houderschapsbelasting. Van echt bedrag van € 540,- bruto mag dan nog wel een € 100,- / € 150,- af.
Dan valt het relatief nog wel mee voor een auto van € 38.000,-.
@erik2907: Ja dan valt het best mee ja.
@minicoopers: Mini met ‘de kop eraf’ was een optie geweest. Ik zocht naar een 5 deurs van de huidige generatie met automaat (Cooper of Cooper S) met de comfortstoelen EN automaat en MINI Next 24 mndn garantie. Die vond ik niet onder de € 21.000,- Als ik dan naar maandelijkse kosten ging rekenen voor 1 a 2 jaar rijden dan kwam ik ook in de buurt van de €450-500. En gelegenheid maakt de dief, er stond er geen te koop die me echt aansprak
@minicoopers: Ik kwam lager uit met een nieuwe Outlander phev in 2013😂
@kobus1967: deze emoticon is precies die voor ogen heb als ik er 1 zie rijden.

Is snap de rationele keuze bij zakelijke lease, maar wat is het in mijn ogen een verschrikking om in te rijden én in te zitten. Ik had hem zakelijk ook kunnen rijden maar heb gekozen voor eerst 25% en daarna 22%. Netto nog altijd zeer interessant trouwens.

Overigens: in 2013 was er toch 7% bijtelling? Ik mag hopen dat ie een lagere catalogus waarde had dan €95k 😉
@minicoopers: een tweedehands JCW van drie jaar oud doet nog geen 30 mille en die raak je na een jaar voor een beter bedrag dan 24 mille kwijt. Waarom per se “nieuw rijden” als in dit segment een tweedehands daar niet voor onder doet?
@borgmonster: Dan vergeet je voor het gemak de wegenbelasting en verzekering en mogelijke onderhoudskosten als er iets stuk gaat. Plus dat je de auto dan zelf moet zien te verkopen of met een inruil zit. Onder aan de streep komt dit echt niet veel slechter uit en vinden mensen de zekerheid en het gemak die paar euro extra waard
Voor €509 heb je al een Toyota Corolla touring sports (style). Met 180 pk.
@toyotavenray: mmmh dat is wel echt een betere deal dan.. wel jammer dat de infotainment in die Corolla compleet ruk is..
@punicaoase: ik dacht dat ik de enige was! Ik waardeer Toyota an sich wel maar zelfs als passagier werd ik al helemaal gillend gek van hoe traag dat infotainment is. Blij dat ze niet zoals Peugeot alles in het touchscreen verstoppen want dan zou het een ergonomische ramp zijn.
@toyotavenray: Nou als ik me niet vergis is dat de prijs ZONDER Private Flex Lease, en tel je die €35 per maand er bij op dan is ie even duur als de MINI ;-) . Oh wacht, ALLEEN wanneer je minimaal 12 schadevrije jaren hebt (nou had ik die wel, maar toch). Maar dan als nog valide punt: je kunt inderdaad goedkoper rijden dan in een MINI…
@toyotavenray: ja maar het blijft een Toyota. Saai.
@mwti: Nee, een kale mini met driepittertje is iets om over naar huis te schrijven… Doe mij de Corolla maar, nog een stuk mooier ook !
@johnhert: wanneer is het bij jou een ‘volle’ MINI dan ;-)?
@johnhert: klopt, 3 cilinders is een beetje pauper. Ik zou altijd voor een S gaan. Anders geen Mini.
@toyotavenray: kan iemand de advertenties uitzetten?
BIj mij zijn destijds (Audi) ook een zwerm herstellers neergestreken, ruim 20 wagens moesten hersted worden.
De meeste waren goed tot uitstekend , maar er was 1 uitzonderlijk exemplaar bij met kuilen één op en naast elkaar. Mijn bedenkingen werden weggelachen en het resultaat was triestig, en dat moest mijn klant van zijn verzekeraar zomaar slikken.
Elk jaar een nieuwe auto. Over duurzaamheid gesproken.
@autogeak: Uhm, die mooie rooie Mini gaat niet na 1 jaar de shredder in hoor.. daar gaat mini Nederland weer iemand anders blij mee maken! Prima deal toch, Michael een jaartje een nieuwe Mini, volgende eigenaar een luxe en netjes onderhouden mini voor een leuk prijsje.
@autogeak: als dit op de weg komt i.p.v. een oude mpv of iets dergelijks zie ik het probleem niet zo.
Een uitgavegrens stellen en er dan toch weer overheen gaan. En geen concessies kunnen doen wanneer je een auto zou kopen. Toch verwend/gewend geraakt met de geneugten van een splinternieuwe auto he? Stapje terug doen met een iets oudere (maar mogelijk veel goedkopere) tweedehands.
@thijsj: niets menselijks is mij vreemd ;-).
#Teamred, ik vind hem gaaf!!!
Een hobby kost nu eenmaal geld…. Als je erg veel waarde hecht aan een nieuwe auto (liefst elk jaar), zonder dat je het complete bedrag hebt liggen om een nieuwe te kopen, is private lease een prima methode. Maar het zal zeker op de wat langere termijn geen goedkope methode zijn. De verhuurder wil ook marge maken.
Uit interesse; waarom per se jaarcontracten, en niet bv 2 of 3 jaar?
@camber24: omdat YOLO ;-)
-edit: nutteloze bijdrage-
@camber24: 4 jaar is rationeel gezien bij 25-30k per jaar het meest interessante. Bij dergelijke lage kilometrages weet ik niet waar het scherpste punt ligt.
Ik heb er zelf geen behoefte aan om ieder jaar een andere auto te rijden. Heb nog wel eens wat uitlopende leasers opgereden (vrije wil, wachtend op de levering van nieuwe bolide, omdat ik het zonde vind dat mijn werkgever mijn grof dure meerkilometers moet betalen boven op de maandtermijnen van iets dat op het parkeerterrein staat), maar kreeg wat unheimisch gevoel na een tijdje en de zoveelste wissel. Altijd ie spullen missen, alle kentekens op tolkastjes, Yellowbrick etc weer aanpassen. Ik rij met veel plezier de 4 jaar vol, daarna is de techniek weer vernieuwd en is het weer een feestje. Pure luxe, geef ik grif toe, maar haal zelf niet de lol uit ieder jaar een nieuwe of andere kar.
Waarom zou je elk jaar een nieuwe auto moeten? Vind het nogal wat/verwend
Dit klinkt als een prima deal. Als je bij het kopen van een auto de afschrijving ook weer verspreidt over de maanden, dan kom je altijd wel rond dat bedrag uit lijkt mij.
Voor €560,- per maand heb je ook mazda CX5 met alle toeters en bellen. En ruimte voor 3 kinderen op de achterbank en de labradoodel in de achterbak.
@cooper96: ok dus voor meer geld heb jij een deal gevonden die ik niet nodig heb. Dank je…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).