Autoblog Garage: Project Suzuki Swift 1.4 Sport Boosterjet

Auteur: , 69 Reacties

Klein, licht, krachtig en we hoeven hem niet standaard te houden: Project Swift belooft een heel tof project te gaan worden!

Hellooooo Swift! We hebben een nieuwe aanwinst voor onze Autoblog Garage. En deze gaan jullie een paar keer terugzien de komende tijd, want we zullen jullie op de hoogte moeten gaan houden van alles wat we gaan aanpassen aan dit kleine, Japanse bommetje. Daarover binnenkort natuurlijk meer, maar eerst maken we even kennis met de Swift in zijn standaard vorm. Dat wil zeggen: zoals hij bij Suzuki de showroom uitrolt als je je handtekening onder een koopovereenkomst hebt gezet.

Autoblog Garage Suzuki Swift 2019 duurtest
De Suzuki Swift 1.4 Sport Boosterjet is in standaardtrim een leuk sturende, vlotte hatchback maar zeker geen racemonster. Standaard levert het 1.4 Boosterjet blok 140 pk en 230 Nm koppel. Daar ga ik meteen een kanttekening maken: het is meer dan dat. Dat is niet alleen een subjectief ding, er zijn sinds de introductie meerdere media geweest die het apparaat op de rollenbank hebben gezet, et voila: 150 tot 155 pk. Op octaan 98 brandstof zelfs nog een klein beetje meer. Dat kan ik al wel vast bevestigen: ondanks hogere buitentemperaturen (die doorgaans slecht zijn voor de prestaties) voelde de Swift merkbaar vlotter aan op Euro 98. Of hoe ze dat spul tegenwoordig ook noemen aan de pomp.

Autoblog Garage Suzuki Swift 2019 duurtest
Nu een slordige twee weken bij ons in standaard trim, zijn er natuurlijk al wat dingen die we over de Swift kunnen melden. Wat opvalt is de rijke standaarduitrusting. Apple Carplay, achteruitrijdcamera, adaptieve cruisecontrol met active lane keeping, stoelverwarming, het is allemaal standaard. Het enige wat je eigenlijk aan opties kan aanvinken zijn een middenarmsteun en het comfortpakket (á 599 euro) met daarin park distance control (als de camera niet genoeg is) en een regensensor. Wij hebben die opties niet op de auto zitten. De enige optie op onze auto is de metallic kleur ‘Burning Red Pearl Metallic’ á 499 euro. Totaal: €25.498 euro. Rijklaar. Kies je geen kleur, dan betaal je dus €24.999 en dan krijg je een gele Swift Sport mee naar huis, want Champion Yellow is de standaardkleur. Gek genoeg is er eigenlijk maar één optie bij Suzuki die écht duur is: de OZ Allegerita 18 inch negen spaaks wielen van de Suzuki Swift Katana zijn optioneel te monteren, inclusief een setje Michelin Pilot Sport 4 plakkers. Die combinatie kost €3299 euro.

Autoblog Garage Suzuki Swift 2019 duurtest
De Suzuki Swift Sport is een auto waar je direct en vrijwel overal plezier mee kan hebben. Vlot genoeg om snel te zijn, niet krachtig genoeg om je rijbewijs direct op het spel te zetten. De sprint naar 100? Die kost je gewoon 8,1 seconden. De topsnelheid is ook niet schokkend: 210 kilometer per uur. De sleutel zit ‘m bij de Swift Sport echter in het gewicht: 945 kilogram op kenteken. Lekker licht en dus erg speels. Dat is in standaard trim al zo, maar nu komt het volgende goede nieuws: we hoeven de Swift Sport niet standaard te houden. En we zijn ook niet gebonden aan de optielijsten van Suzuki!

Suzuki Swift 1.4 Sport Boosterjet

Autoblog Garage Suzuki Swift 2019 duurtest
De dames en heren van Suzuki Nederland hebben ons een vrijbrief gegeven om helemaal los te gaan met de Swift Sport. Dat betekent dat we mogen chiptunen, dat we het onderstel mogen aanpassen, dat we andere wielen mogen kiezen, als we het kunnen bedenken, mogen we het doen! En dat is ook waar we jullie hulp willen inschakelen: heb jij goede ideeën voor de Autoblog Project Suzuki Swift Sport (kortweg: Project Swift), of werk jij wellicht bij een bedrijf dat iets kan betekenen in het verbeteren en/of verfraaien van onze Suzuki Swift Sport? Laat het ons even weten middels een mailtje naar tips@autoblog.nl.

Autoblog Garage Suzuki Swift 2019 duurtest
Het doel is om de dikste Swift Sport van Nederland neer te gaan zetten. Als jij echter denkt dat jij de dikste Swift Sport hebt, laat het dan ook even weten. Dan kunnen we onze doelen bijstellen of huilend tot de conclusie komen dat je niet te overtreffen bent. Dan nog zullen we een toffe Swift Sport gaan neerzetten die scherper is op alle fronten: looks, rijgedrag, motorprestaties, noem het maar op. We willen uiteindelijk uitkomen bij een Swift die enerzijds dagelijks bruikbaar is, maar anderzijds z’n mannetje staat op een trackday of tijdens een sportieve rit door de Alpen.

Autoblog Garage Suzuki Swift 2019 duurtest
Dus nogmaals: heb je briljante ideeën, nuttige input of kun je een bijdrage leveren aan het optimaliseren van onze Swift? Laat het ons weten via tips@autoblog.nl!

Kun je net als ons niet wachten op de eerste video’s over Project Swift? Nog heel even geduld, maar check anders eerst nog even de rijtest die we vorig jaar maakten van de Suzuki Swift 1.4 Sport Boosterjet, als je niet kan wachten!



69 reacties

Gaaf project! En slimme branding actie van Suzuki. Ik ben heel erg benieuwd naar de aanpassingen. :-)
Leuk idee Casper, weer eens wat anders dan “gewoon” een leenauto. Benieuwd naar het resultaat.
@onnes: Ja inderdaad is ook mijn gedacht. En al bij al wel super leuk, klein ongekend bommetje. Denk zelfs betere aankoop advies dan een polo of fiesta
Ik ben benieuwd wat je uit die motor kunt halen? Moet wel betaalbaar blijven
@lekkerlinksrijden: daarom zou ik hem alleen laten chiptunen, en wellicht een andere uitlaat. En misschien een andere schroef set en miss een veerpootbrug, en dan denk ik dat je al aardig gek bent gegaan voor dagelijks gebruik.
@mikje90: ik heb er niet mee gereden, maar misschien is de vering nu al goed genoeg en kun je die beter zo laten. Ik ben bang dat het een stuiterbak wordt als je m gaat aanpakken.
@lekkerlinksrijden: als je genoeg geld uitgeeft kan je soms wonderen verrichten met een goed setje veren en dempers. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hier serieus goed spul onder zit dus dan is er altijd ruimte voor verbetering.
@lekbak: Standaard ophanging is echt niet slecht, wil je het perfect hebben pak dan de HKS schroefset die word geleverd op de Katana.
Nog wat van het gewicht afschaven. Lichtere velgen, lichtere uitlaat etc.
Een middenarmsteun monteren, was de meest chille optie geweest. Verder de achterbank eruit, daar een andere opgefokte 4cil monteren, aandrijving naar de achterwielen.
Een set spoorverbreders en een verhogingsset, kan je harder dan 15km/h over de Almeerse drempels jagen.
@faalhaas: gewoon niet naar Almere gaan, kan natuurlijk ook ;-)
Volgens mij heeft deze wagen nauwelijks tot geen aanpassingen nodig om de gestelde doelen te bereiken.
Even bij Intrax het allerdikste schroefsetje halen dat ze hebben,
Intercooler, nieuwe turbo en bij EPS een grote downpipe plus uitlaat erop
En dan behoorlijk chippen op 98 op de rollenbank

Binnenin niks aan doen. 4-5 punts gordel zonder kooi is gevaarlijk en een kooi wil je niet want het is een straatauto
Dat is nog eens een leuk idee van Suzuki, hier gaat vast interessant materiaal uitkomen. Nog meer gewicht besparen en vermogen toevoegen zal het vast goed doen. Setje Recaro’s, veren en dempers, veerpootbrug… enz.
Valt genoeg aan te doen:

– andere kleur, dit is zo standaard
– ramen tinten
– bodykit
– Enkei/Rotiform/OZ velgen
– Kakimoto uitlaatsysteem
– Bride stoelen
– Deepdish OMP stuur
– Achterbank eruit
– AP Racing remmen
– airride
– ICE upgrade
– Turbo intercooler upgrade
– ECU remap
– etcetera
@emping: airride? Het is geen mcdrek golfje! Niks is beter dan een goed setje dempers en veren, en al helemaal lucht niet.
@emping: voor trackdays airride? En AP>brembo? Alle ICE eruit, volledig strippen en RB achterin. Onderstel volledig vervangen door een track set. Lichtste velgen vindbaar, liefst gewoon 15″ putdeksels ivm onafgeveerd gewicht. En als je echt hard wilt decatten, straight pipe eronder en een grotere turbo intercooler en nokkenassen.
@peug206: je hebt gelijk voor de trackdays. Ben zelf wel fan van airride.
Andere verenset, slicks of semi-slicks. Lichtere velgen. Big brake kit voor meer rempower bij een trackday. Spoiler pakket en wtcc stickers. En uiteraard chippen. Je kunt dan ook nog een paar motoronderdelen aanpassen/upgraden. Dan heb je wel een ultieme trackday auto die nog wel dagelijks bruikbaar blijft.
achteruitrijdcamera = achteruitrijcamera
Heel veel stickers
Leuk projectje. Slim, maar ook tof van Suzuki om dit te doen.

Ik hoop dat jullie hem wel een beetje clean houden. Dus niet teveel verlagen, geen extra’s overdreven spoilers erop, en nette velgen monteren.
Tof! Erg benieuwd naar het resultaat. Volgens mij is de swift en behoorlijk onderschat pretpakket
Mooi wagentje! Ik zou er een straat legale circuitwagen van maken. Op CPZ en Zolder kun je prima hoeken met zo’n Swift. Daarnaast zijn circuitwagens altijd gaaf, dus dat is dan ook meteen rond ;)
Waar ik aan zou denken: 1. Goede schroefset of veer/demper combinatie. Bij voorkeur met instelbare dempers en niet te straffe veren. 2. Remmerij upgrade door een kleine investering op andere blokken(eventueel schijven). 3. Lichtgewicht velgen 4. Plaatsen van zoveel mogelijk veerpootbruggen en een anti-rolbar indien deze niet op het voertuig zit. 5. Beperkte aanpassing van het in- en/of uitlaattraject 6. Remap op maat van motormanagement. Deze aanpassingen hoeven niet de wereld te kosten. Uiteraard is er veeeeeeeel meer mogelijk. Ik ben echter van mening dat een japans autotje als dit vooral moet teren op het lage gewicht en een gretige motor. Zou ook tof zijn als jullie kijken of de collega met twee linker handen de aanpassingen zelf voor elkaar krijgt!!
Allereerst IN AB-stijl het dak, spiegels en (OZ)velgen in wit!
Opties die standaard op de Katana zitten toevoegen. Schroefset in hardheid verstelbaar, veerpootbrug, ander uitlaatsysteem. Je hebt dan écht een bochtensmijter.
@techniekmeneer: ik dacht ook meteen aan de Katana.
Klinkt wellicht raar, maar dit is de perfecte auto om te voorzien van een directe injectie LPG systeem. Zo heb je de oude nadelen van vroegere LPG G3 installaties met verdamper niet (zoals sneller slijtende kleppen etc.), het werkt equivalent aan het bezine systeem, dus ook starten op LPG, en bodendien meer PK’s, goedkopere brandstof en een efficienter werkende motor -> minder CO2 uitstoot. Daarnaast is de MRB maar tientje duurder per maand en heb ie dit na een tank beurt eruit. Kortom, een van de wellicht weinige manier om goedkoper auto te rijden en toch een relatief snelle en geinige leuke auto te hebben.
@lucskie: *..en heb je dit na..
@lucskie: Je gaat zo’n auto toch niet verpesten met een gasinstallatie. Gas moet je op koken.
@lucskie: Dat is wel de meest onverwachte suggestie! Zou eigenlijk best interessant zijn, want wanneer hoor je nou nog over LPG? En dat terwijl het misschien best wel een interessante transitie brandstof zou kunnen zijn. Kunnen we meteen die domme ‘gas is om op te koken’ comments ook meteen verwijderen.
@vpowert: Domme reacties? In theorie is gas allemaal leuk een aardig, in de praktijk zijn er toch ook behoorlijk wat nadelen. Motor heeft meer te lijden, ook met een extern klepsmeersysteem, storingsgevoeliger dan het standaard brandstofsysteem, extra onderhoudskosten, extra gewicht, minder ruimte etc etc.
@techniekmeneer: dat was vroeger zo, voor tekst en uitleg wil ik best wat details geven mits daar vraag naar is, maar ik hoop stiekem dat al deze vooroordelen blijven bestaan. Want als iedereen op LPG gaat rijden is de minimale accijns dalijk in hoog tempo verleden tijd haha.
@lucskie: Helemaal met je eens. Als LPG (weer) populair word heb ik al die troep straks in de werkplaats.
@techniekmeneer: vraag me af, de ‘troep’ in de werkplaats, dit waren alle non-turbo motoren en / of motoren zonder directe injectie, met ouderwetse verdamper?
Speciale Autoblog Livery erop
Cilinderkop uitboren en een dikke Leo erop. Weet toch iedereen???
Gaaf project! In mijn dorp rijdt er ook iemand in een flink aangepakte nieuwe swift sport, erg gaaf bakkie zo!
Maar nu serieuzer; chiptunen, snellere nokkenas, ander vliegwiel, turbo/intercooler upgrade, ramen tinten, sportuitlaatje, middenarmsteun. Verder zo veel als mogelijk clean houden. Alleen misschien een hoodscoop, of van die sexy sleuven in de motorkap a la Focus RS.
Ik wil gerust een uitlaatje lassen van rvs tegen de inkoopprijs van het materiaal
Ik zou er een Gallo 12 of een Gallo 24 in zetten. 👌
@sanderz28: I didn’t know pizza places made motors.
Ik zou alle restricties weghalen(andere downpipe, 200 cells kat, turbo muffler delete en evt een FMIC,een mooie intake nemen en dan chippen. Remmen verbeteren door evt Ferodo rondom in de originele maten. En dan genieten
Neonlampen en fake wastegate geluiden.
Oeh, de nieuwe SSR formula mesh eronder. Beetje verlagen, misschien de spatborden een beetje uitrollen. Zoveel ideeën!
KW Suspension lijkt mijn de eerste noodzakelijke aanpassing.
Ook een set bredere velgen/banden is geen overbodige luxe.

http://www.autorankingsandreviews.club/wp-content/uploads/2018/08/New-New-Suzuki-Swift-2019-Sport-Model-1024×576.jpg
@HZW: Beter pak je de HKS set die onder de Katana zit, beter ga je het niet krijgen.
Ik zou eerst de remmen en banden upgraden, met misschien een ander setje velgen (niet te groot!).

Afhankelijk hoeveel de turbo nog over heeft ofwel een tune of de turbo en luchtkoeler upgraden. Nadat je de uitlaat wat vrijer hebt gemaakt natuurlijk. Met turbogeluidjes, want elke man is stiekem nog een klein kind.

Uiteraard een zeer hoge kwaliteit schroefset niet vergeten. Meer comfort en meer wegligging.

Vervolgens een goed setje lichtgewicht stoeltjes erin, geluidsisolatie weghalen, evt nog wat andere overbodige zaken zoals reserveband (heeft een auto dat nog?) oid weghalen.

En dan verloten onder de autoblog lezers!!
Maak maar weer reclame voor euro98 hebben ze toen ook gedaan (autoblog bp ultimate)
@cappie: dat een 1.4 booster jet het lekker doet op 98 is een publiekelijk geheim. Ongeacht waar die 98 vandaan komt.
Volgens mij hoeft er niet veel aan te gebeuren.

1) Goede veren/dempers. Denk Intrax 1K2 of soortgelijk niveau. Dan netjes uitwegen.
2) Sperdifferentieel.
3) Remvloeistof met hoger kookpunt. Goede remblokken (maakt Stoptech al iets voor de Swift?). Flexibele remleidingen vervangen door Goodridge of soortgelijk. Nog niet meteen naar een big brake kit grijpen, dat kan altijd nog. Het ding is licht genoeg om zonder zulke dure (en zware…) remmen te kunnen.
4) Eventueel andere banden. Je kunt natuurlijk voor semi-slicks gaan maar is de auto dan dagelijks nog net zo leuk als op standaard rubber? Misschien leuk om te vergelijken. Ultieme grip kan ‘killing’ zijn voor dagelijks rijplezier.
5) Short-shift kitje. Gewoon omdat het leuk is.
6) Fly-off handrem. Omdat je ook op de hairpins in de Eifel de gang er in wilt kunnen houden.
140 pk op 945 kg, genoeg om plezier te hebben. Ik zou er helemaal niets aan doen.
‘T is al een paar keer voorbij gekomen maar ik benadruk t graag nog eens:
– Lichtere wielen, maar dan ook echt licht. Zoals de enkei rpf1.
– Goede dempers en veren
– eventueel anti rollbar upgrade, even afkijken wat ze in Japan doen.
– Cat back uitlaat
– cold air intake. Weet niet hoe goed de standaard luchtinlaat is berekend.
– Betere remblokken ( hawk of stoptech)
– alles even af laten stellen bij de chiptuner, custom uiteraard.
Iemand enig idee waarom een Polo (6R) BlueGT met 140pk en een slordige 150kg meer, de sprint sneller aflegt? Met handbak uiteraard (0,2 sec om precies te zijn)
@michiel_vandelft: Op papier. Als je ze naast elkaar zet wint de Swift.
@techniekmeneer: ik daag ze uit! :)
Wij hadden het iets anders genoemd, nl Swift Project 1.0 waar we laten zien wat je kunt maken van een Swift 1.0 of 1.2.
De eerste verbouwingen zijn afgerond waaronder een airride kit, Sport bodykit, 17 inch velgen, spoorverbreders (nu nog te smal)
Komende we(e)k(en) zullen we ook de uitlaat aanpassen en het nodige onder de motorkap aanpassen.
Kijk maar eens op onze Facebook pagina: https://m.facebook.com/suzukiswiftaz
@conceptsnl: Op de velgen na een hele gave auto!
@techniekmeneer: We moesten voor de presentatie van 15 juni jl velgen hebben met een hogere ET om te gebruiken icm de airride en dat er nog mee te sturen was op een lage stand.
De meeste velgen die verkrijgbaar waren in de maat die wij graag wilden hebben hadden een offset van ET40 of lager en die kwamen dan te ver naar buiten en selten aan. Daarom op dat moment voor velgen gekozen die snel leverbaar waren met de gewenste waarden.
Het uitkloppen van de spatborden was geen optie.
Autoblok sticker er op =
+75pk
+80Nm

Nieuwe sprinttijd 6,2
Topsnelheid 250km/h

Je leest het een Autblog sticker heeft een dubbel zo groot effect tov race strepen!
Nu te koop via de website!
🤪
Tja, een wijs man zei ooit : “iedere auto wordt beter van 100pk extra”. Ik zeg succes! Dus, cold are intake, intercooler upgrade, brandstofsysteem update, andere downpipe, racekatalysator en een chip op maat. Dan moet je alvast 50pk de goede kant op gaan. Een mooi setje BBS wielen welke ruimte geven aan grotere Brembo remmen, een onderstel upgrade van Bilstein, en een mechanisch sper. Dat moet toch voor een tof totaal pakket zorgen!
De krachtigste die ik vind heeft 350 pk en weegt 1000kg. Dus, doe je ding ;-)
Ik heb zelf een Suzuki Swift 1.5 excl uit 2006 gehad. Deze had ook een aantal aanpassingen van openlucht filter tot verlaging set, strut bar en wielkasten uitgeklopt i.v.m aanlopen. Ben een aantal keer hier voor bij Charly Chabru (dtn Suzuki) geweest Heusden zolder circuit hij organiseerde ook regelmatig Swift meetings waarbij jongens uit Nederland België en Frankrijk kwamen in de zomer ging ook wel eens de BBQ aan en liet hij de nieuwste dingen zien. Hij woont tegen het circuit dus vanuit zijn tuin kijk je op het circuit.
kijk hier anders eens voor motorische aanpassingen op
http://www.dastecnology.com/nl
Ben erg benieuwd wat jullie met de Swift gaan doen .
CTC performance uit Engeland heeft mooi spul voor alle typen swifts.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).