Autoblog Garage: Suzuki Swift Sport duurtest update

Auteur: , 39 Reacties

Inmiddels alweer een paar maanden onderdeel van onze testvloot, dus tijd voor een update over onze kleine, vurige Japanner.

Autoblog Garage: Suzuki Swift Sport duurtest update

Halverwege juli haalden we hem op: de Suzuki Swift Sport. Eerder kon je al lezen wat de plannen waren met deze compacte hot hatch, maar om een lang verhaal nog even kort samen te vatten: we hebben de Swift Sport ongeveer een half jaar tot onze beschikking en we kregen van de importeur in feite een carte blanche om de auto naar onze eigen wensen en inzichten te modificeren. Dat is voor ons voor het eerst, dus we moesten even wennen aan de situatie.

Wat gaan we doen? Wat vinden we belangrijk? Welke aanpassingen gaan we als eerste doorvoeren en wat doen we later? Om dat een beetje door te krijgen besloten we eerst een beetje kennis te maken met de auto zoals deze uit de fabriek komt rollen: gewoon, helemaal in standaardvorm. Maar terwijl we dat deden waren er al wat partijen die bij ons aan de deur begonnen te kloppen, toen ze hoorden dat we het modificatiepad in zouden slaan. De Swift Sport is populair, zo lijkt het.

De mailbox en social media-accounts liepen vol met berichten van mensen die goede ideeën hadden (uitlaat, motor, onderstel), mensen die minder goede ideeën hadden (paarse-gouden wraps, wapens zoals James Bond-auto’s hebben) en mensen die weinig realistische ideeën hadden (een V8 voorin leggen) voor de Swift Sport. Los daarvan: we kregen veel ideeën toegezonden, maar we hebben concrete partijen nodig die écht een bijdrage kunnen leveren. Gelukkig meldden ook die zich in de verschillende inboxen.

Autoblog Garage: Suzuki Swift Sport duurtest update

Rijden met de Swift Sport
Na een klein maandje rijden met de Swift Sport hebben we een verlanglijstje kunnen maken van de zaken die we het belangrijkste vinden. In de basis viel ons in die eerste maand in ieder geval een aantal zaken positief op: de Swift Sport is een redelijk comfortabele auto (al zou het bandengeluid minder mogen) en zelfs lange ritten zijn goed vol te houden. Het 1.4 TurboJet blokkie is gretig en voelt krachtiger dan de opgegeven 140 pk. We moeten de 0- 100 nog een keer met de Dragy timen, maar die voelt ook korter dan de fabrieksopgave van ruim zeven seconden.

We hebben sinds midden juli een slordige 12.500 kilometers op de teller bijgezet, waardoor het totaal nu op 17.500 uitkomt. Dan leer je een auto redelijk goed kennen. Om met een klein negatief dingetje te beginnen: het Apple Carplay systeem werkt ons af en toe tegen, waarbij de auto na het starten een telefoon niet herkent. De enige manier om dat dan op te lossen is de auto opnieuw starten. Kabels lostrekken en opnieuw inpluggen, of telefoons aan- en uitzetten lijkt niet te werken.

Autoblog Garage: Suzuki Swift Sport duurtest update

Verder hebben we twee kleine pechdingen gehad: een parkeerdeukje (al vrij snel nadat we de auto in gebruik namen) en een flinke ster in de voorruit. Inmiddels zijn deze zaken verholpen. Het gemiddelde verbruik in onze testperiode is 7,4 liter per 100 km. Daarbij moet ik opmerken dat we gebruik maken van zoveel mogelijk ‘premium’ benzine, omdat het verschil in power dan ook écht merkbaar is. Desondanks niet slecht voor een auto die echt met regelmaat gereden wordt alsof we op een rallyproef van het WRC moeten meekomen met de echte koningen.

Autoblog Garage: Suzuki Swift Sport duurtest update

Zo is het onderstel zeker niet slecht. De Swift Sport is lekker licht en daardoor hoeft het onderstel niet heel hard te werken. De auto dartelt vrolijk door de bochten, geeft veel vertrouwen en heeft geen last van onderstuur: als je hard de bocht in gaat en abrupt van het gas of de bocht hard in remt komt de achterkant eerder zijwaarts in beweging dan de neus, maar ook niet op een nare manier: door de directe besturing zijn uitstapjes van de kont goed op te vangen. Als je er wat langer mee rijdt leer je zelfs het overstuur te gebruiken om de neus eerder recht te krijgen zodat je eerder op het gas kunt bocht uit.

Wel is er wat meer rol in de body dan we strikt noodzakelijk vinden, daar valt nog wel wat winst te halen. Los daarvan is er een comfortdingetje wat betreft het onderstel: er is best veel bandengeluid hoorbaar in de cabine, met name op snelwegsnelheden en de grip van de standaard Continentals is niet optimaal.

Autoblog Garage: Suzuki Swift Sport duurtest update

Kort samengevat kwamen we uit op het volgende prioriteitenlijstje:
1. Streetcred mag beter
2. Onderstel aanpassen
3. Andere banden / velgen

1. Streetcred
De Suzuki Swift Sport oogt stukken agressiever dan ander Suzuki Swifts, maar als je ‘m in het totale straatbeeld ziet is het eigenlijk nog best een brave auto. We zijn dus nog op zoek naar een manier om de Swift Sport iets meer de badass look te geven die we zoeken. De kleur rood was achteraf misschien een wat brave keuze. Het leek ons leuk in verband met ons logo, maar het oogt braver dan we hadden gedacht. Wellicht dat punt 2 en 3 al wat helpen met het verbeteren van de streetcredibility.

2. Onderstel
Hier zijn we concreet mee bezig. Sterker nog: we hadden gehoopt al wat te kunnen laten zien. Vrij snel na onze aankondiging kwam Cobra Suspension aan de lijn om ons te helpen met verlaging. Maar omdat we ook de rol van de auto wat willen aanpakken besloten we al snel om de onderstelspecialisten van AST (waar Cobra verlagingsveren aan levert voor hun schroefsets) ook bij het geheel te betrekken. AST had nog geen onderstel voor onze generatie Swift Sport en vond het een mooie uitdaging met Cobra Suspension en ons iets te ontwikkelen. De tussenstand: we hebben de Swift Sport bij AST op de brug gehad, alles is ingemeten, maar de productie is iets complexer dan gehoopt. We hopen over een paar weken het protoype-onderstel te monteren.

Autoblog Garage: Suzuki Swift Sport duurtest update

3. Andere banden / velgen
De banden die standaard op de Suzuki Swift Sport te vinden zijn, zijn zeker niet slecht. Maar het kan altijd beter. Bovendien willen we andere wielen monteren. De standaard wielen zijn vrij licht, maar niet onze favoriet qua design. En het kan altijd lichter natuurlijk, dus we zijn bezig met een betaalbaar doch licht setje wielen om de looks én de prestaties van de Swift Sport te verbeteren. Andere wielen betekent waarschijnlijk ook een andere velgmaat en dus ander rubber. Kortom: we zijn druk bezig! De Swift Sport bevalt over het geheel erg goed, maar elke auto kan beter. Binnenkort een video over onze avonturen met het onderstel, stay tuned.

Merk/model
Suzuki Swift 1.4 Sport Boosterjet
Datum in gebruik8 juli 2019
Kilometerstand in gebruik4.958 km
Datum uit gebruikNog niet bekend
Kilometerstand huidig17.546 km
Vermogen140 pk
230 Nm
Prestaties0-100 km/u: 8,1 sec
Topsnelheid: 210 km/u
Verbruik7,4 l/100 km
Nieuwprijs testauto (vanaf)€ 25.498 (€ 24.999)
ModificatiesIn progess: onderstel, banden, velgen



39 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
4000 km gemiddeld per maand is best fors. Blijft er weinig tijd over om mods door te voeren 😄
@mc96: voor mij is dat een normale maand, maar je hebt gelijk ik heb ook weinig tijd om mods zoals autowassen uit te voeren 😉
@mashell: voor ons is dat een normale maand minus de testkilometers die we met andere auto’s maken ;)
Al ruim drie maanden in bezit en er nog niks aan gedaan, zelfs niet eens de 0-100 geklokt. Valt een beetje tegen, zeker wanneer je bedenkt dat er zoveel ideeën al zijn aangeleverd.
JD Customs had toch ook aangegeven een handje te helpen
@bmwx5m50d: jep. En daarna was het stil, ondanks meerdere berichten.
@CasperH: Jammer dat sommige bedrijven zich zo positief neerzetten op internet en dan vervolgens net doen alsof ze niks binnenkrijgen.
@bmwx5m50d: ze zijn overigens niet de enige die dat doen. En dat maakt het ook lastig om vooruitgang te boeken soms. Maar komt goed, we geven niet op ;-)
@CasperH: doen jullie de modificaties alleen wanneer die gesponsord worden?
@emping: waar mogelijk proberen we zeker de kosten binnen de perken te houden, dus als bedrijven willen sponsoren is dat uiteraard welkom.
12500km mee gereden en niet eens een middagje bij een tuner langs geweest.. typisch twijfel gedrag van de gemiddelde automobilist.. ergens aan beginnen maar niet afmaken
@focusrs1: onzin, we hebben absoluut dingen in gang gezet. Maar het loopt inderdaad wel veel trager dan we willen.
Leuk allemaal, maar wat doet Max intussen? Geen enkel artikel deze go? Boycot Maxico?
@porker: hij was p2 2 de vrije training
Samenvatting van het verhaal: Doorlopen mensen, er valt hier niets te zien…
Heel jammer dit… Ik had me verheugd om meer te lezen over het aanpassen van deze leuke Swift. Nu komt er eindelijk een update en dan is er niks gedaan. Leuke aandacht krijgt Suzuki nu, jammer…
Nieuw onderstel, rem upgrade en een bescheiden power update middels ECU aanpassing, uitlaat en inlaat zou toch best kunnen.
Testgereden, beviel me goed. Beetje rol is bevorderlijk voor de weight transfer en het weggedrag voorspelbaar te maken. Ik zou er enkel wat lichtere multispoke velgjes op doen en er vooral mee rijden…
Ik vond het al akelig stil betreffende de Autoblog Swift Sport.
Ondanks dat we een mail gestuurd hebben, op aanraden van diverse Swift liefhebbers, nooit iets van Autoblog gehoord/gelezen.
Dus hebben/gaan we de accessoires maar op de Concept-S Swift Project 1.0 zetten ;-)
@conceptsnl: hier is iets misgegaan, want we hebben echt geprobeerd iedereen te antwoorden. Heb zojuist gemaild.
Twee witte strepen over de motorkap en het dak word hij ook sneller van😁
3 van de 6 maanden om, nog niets concreet aangepast?
@dutchdriftking: dus zal er ook maar weinig aan gaan gebeuren
Leuk wagentje om te zien en waarom zou je van alles aanpassen, dan kan je beter wat anders kopen lijkt me.
@monaco: Auto’s zijn zo gemaakt dat ze een zo breed mogelijk publiek aanspreken. Echter zijn er altijd nog dingen die beter kunnen, maar die wens verschilt dus per bestuurder. Bij elke auto is er nog ergens winst te behalen.
@CapserH: het probleem met de CarPlay ken ik! Je kunt het als volgt oplossen: als de telefoon niet gezien wordt door de auto kun je in het hoofdmenu (waar je die 4 grote vakken ziet) op de middelste ster drukken en dan rechts onderin het menuutje dat naar voren komt op het gele icoontje (verbinding herstellen o.i.d.). Vaak pakt hij de telefoon dan binnen een paar seconde wel weer :)
@cliosport2000: ik ga het onthouden, die optie had ik nog niet gevonden.
Ik lees in de comments nu zelfs dat mensen die onderdelen/service aanboden voor de Swift genegeerd worden. Dit zal Suzuki toch niet bedoeld hebben bij het uitlenen van de auto? Het lijkt bijna alsof jullie moeiteloos gratis een auto ter beschikking wilden hebben… Er is namelijk nu één update gekomen nadat de helft van de ‘leenperiode’ voorbij is.
@tnthomas: Er zijn zeker geen mensen bewust genegeerd. En er word wel degelijk aan dingen gewerkt, maar het ontwikkelen van bijvoorbeeld het onderstel duurt langer dan gehoopt.
Autoblog heeft premium getankt en ik denk zeker dat het Bp ultimate is want hun maken altijd reclame voor Bp zullen ze zeker betaald voor krijgen.
@cappie: denk je niet dat ik dan BP genoemd had? Als je het echt graag wil weten: als ik met de Swift rijd tank ik meestal Shell V-Power. Niet omdat we door Shell gesponsord worden (dat zou erg fijn zijn, dat wel, bel ons Shell!) maar omdat ik op bijna alle routes naar mijn huis langs een Shell kom.
@CasperH: Om reclame te maken hoeft je niet altijd het product te noemen.Dit hebben jullie al uitgebreid gedaan in tientallen filmpjes.
@cappie: wat wil je nou dat ik zeg? In het verleden hebben we volgens mij wel eens advertorials gedaan voor BP, maar dat werd dan ook vermeld volgens mij. Hoe dan ook: in dit geval geen sponsoring door BP. Of Shell. Of een willekeurige andere brandstofleverancier. Was het maar zo’n feest, ik ‘sponsor’ die merken namelijk vrij fanatiek!
CTC performance uit engeland heeft mooi spul voor deze auto’s
@prototip99: klopt :)
Ik was een paar weken geleden nog bij Nimag en had daar gevraagd of er al vorderingen waren met deze Swift. Ze konden mij helaas niet vertellen of er al wat aan gedaan was… Ik zie nu ook waarom, er is eigenlijk nog niks gedaan, best jammer. Ik snap dat er tijd gaat zitten in het ontwikkelen van het onderstel, maar in die tijd kun je toch ook al andere dingen regelen lijkt mij? Maargoed, ik blijf benieuwd na het eindresultaat! (Sper diff is trouwens niet aan te raden, dit is al geprobeerd bij een nieuwe Sport en dit reed waardeloos…)
‘Probleem’ is eigenlijk dat het een heel goed karretje is ‘out-of-the-box’.

Remmerij zou voor circuit gebruik DS2500 pads en betere remvloeistof kunnen gebruiken. Maar vanwege lage gewicht mis je niets aan remkracht of fading van de standaard klauwen en schijven.

Standaard hebbeb de motorblokken eerder 155-160pk dan de geschreven 140pk hebben. De motor vrijer laten ademen door een grotere diameter uitlaatsysteem en het standaard inlaat traject vervangen doet al wonderen. En je wint er na afstelling een kleine 10-15pk mee. Intercooler erop van HKS of CTC en je tikt de 180-190pk aan.

Denk dat de grootste (lees duurste) maar ook beste upgrade dan een LSD erin hangen. Cusco maakt een platendiff, CTC heeft een eigen ontworpen Torsen diff. Even de mensen van Hardeman weer eens lief aankijken :)
@kadett83: LSD is al geprobeerd door de importeur zelf, was geen succes want ze hebben hem gelijk weer gedemonteerd…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).