Autoblog motor-advies: sportieve tweewieler voor woon-werkverkeer

Auteur: , 125 Reacties
BMW R1200S

Zeker, ook hier op Autoblog zijn er lezers die soms aan twee wielen voldoende hebben. Alleen welke motor kies je als je net je rijbewijs hebt en 6.000 euro kunt stukslaan?

Aanvragen voor adviezen krijgen we nog steeds genoeg, maar deze is net even anders dan normaal. En aangezien zelfs het expertisegebied van @willeme zijn grenzen kent ben ik uit de mottenballen getrokken om een vaste lezer van advies te voorzien. Youri, in de commentsectie beter bekend als @gulli, heeft namelijk de A-categorie mogen bijschrijven op zijn rijbewijs en is nu op zoek naar een fijne brommer voor zowel woon-werkverkeer als de nodige plezierritjes. Nu is een motorrijbewijs de eerste stap naar het ultieme gevoel van vrijheid, het bezitten van een tweewieler is de tweede, minstens zo belangrijke stap.

Omdat de overgang van vier- naar tweewielers voor sommigen al radicaal genoeg is, laten we de rest in dit advies bij het vertrouwde en volgt hier dus het welbekende tabelletje:

Huidige /vorige motor:Geen
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:6.000 Euro
Jaarkilometrage:10.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Woon-werk en plezierritjes
Gezinssamenstelling:Vriendin
Voorkeursmerken /modellen:Als het maar betrouwbaar is, ik ben (nog) niet zo'n sleutelaar
No-go modellen / merken:Harley, is niet retro maar gewoon ouderwets

Alleen, wat koop je dan? Youri weet het ook nog niet zo goed. De BMW R nineT spreekt hem heel erg aan, maar die valt buiten budget. Sowieso doen dit soort retro-gebakjes het goed bij Youri, maar voor een echte caferacer is zijn baard te kort en houdt hij niet genoeg van sleutelen. Nee, een naked of sportfiets lijkt hem wel wat, maar dan wel eentje waarop hij comfortabel kan rijden én het leuk sturen is in de Ardennen of Eifel. Tja, om dan maar vast met het slechte nieuws in huis te vallen: zowel échte nakeds, dus zonder windscherm, als échte supersports bieden eigenlijk niet het comfort om dagelijkse snelwegkilometers mee te maken. Natuurlijk, het kán, maar dit soort motoren komen nu eenmaal op de A13 niet het best tot hun recht. Voor nu een vrij breed advies, waarbij we beginnen met een klassieke naked en eindigen met een volledig gekuipte sporttourfiets.

Moto-Guzzi V7
Er is de afgelopen paar jaar een heuse retro-trend aan de gang in motorwereld, met fietsen als de eerder genoemde BMW R nineT, Yamaha XSR700 en de recent geïntroduceerde Kawasaki Z900RS. Klein probleempje: deze fietsen vallen door hun geringe leeftijd allemaal buiten budget. Gelukkig is er ook een merk dat al zolang vasthoudt aan haar manier van motoren bouwen, dat ze vanzelf ‘retro’ zijn geworden: Moto Guzzi. De V7 is een klassieke naked met de bekende dwarsgeplaatste V-twin. Een schitterende fiets om te zien, maar ten opzichte van onderstaande suggesties is de Guzzi wel een stuk tammer. Een echte strepentrekker is het niet, daarvoor is 50 pk simpelweg te weinig, terwijl het geluid uit de standaarddempers ook niet bepaald tot de verbeelding spreekt. Aan dat laatste is gemakkelijk wat te doen met wat aftermarketdempers, maar uiteindelijk koop je deze fiets vooral om de looks, je wordt er zelf ook een stukje aantrekkelijker van.

Moto Guzzi v7

Yamaha MT-07
Een van de suggesties van Youri zelf is deze MT-07 en da’s lang geen gek idee, binnen het budget koop je een een fiets van een paar jaar oud en met een kilometerstand waar rustig nog een ééntje voor kan. Check even of ABS aanwezig is, bijna allemaal hebben ze het, maar in het begin was het niet altijd standaard. De Yamaha is een lekker lichte gooi- en smijtfiets, die het niet per se van zijn vermogen (zo’n 75 pk), maar vooral van zijn lichtvoetigheid moet hebben. Sowieso heb je op een naked iets meer snelheidsbeleving dan op een gekuipte motor, maar voor de wat langere afstanden is het optionele windschermpje geen overbodige luxe. Valt er wat aan te merken op de MT-07? Nee, eigenlijk niet. De verdeling tussen prijs en prestatie was zelden zo gunstig.

Yamaha mt07

Cagiva Raptor 650/1000
Behalve de MT-07, noemde Youri ook de Ducati 696 en de Suzuki SV650 als mogelijke kandidaten. De Ducati is onderhoudstechnisch niet de verstandigste keuze als je een kleine tienduizend kilometer per jaar gaat rijden, terwijl de Suzuki betrouwbaar is, maar die Italiaanse flair mist. De oplossing? De Cagiva Raptor! Deze Italiaanse naked was het antwoord op de Monster, maar is voorzien van het betrouwbare, maar levendige Suzuki-blok. Aanvankelijk kwam de motor in 2000 als 1000 op de markt, later verscheen er ook een 650-variant. Beide zijn geleverd als naked, terwijl er van de 1000 ook een versie is met een nogal bijzondere combinatie van windscherm en koplamp. Een fijne motor, maar nieuw relatief duur en daarom schaars op de tweedehandsmarkt. Vind je er eentje, dan heb je wel iets unieks.

Cagiva Raptor

BMW R1200S
Zoek naar tweewielige occasions met meer dan een ton op de teller en driekwart van de resultaten komt uit Beieren. Japanse motoren hebben de naam betrouwbaar te zijn, maar de échte veelrijders prefereren toch vaak deze Duitse kwaliteitsfietsen voor hun woon-werkverkeer. Ze staan dan ook bekend als zeer betrouwbaar, mits netjes onderhouden. De R-lijn vormt de basis van BMW’s motor-assortiment, met de bekende tweecilinder boxer, in dit geval 1170cc groot. Deze R1200’s komen in verschillende varianten, van adventure tot tourbuffel en van cruiser tot aan deze sportieve fiets met halve kuip. Deze R1200S was slechts twee jaar in productie, dus het aanbod is beperkt, maar ten opzichte van diens nogal smaakgevoelige voorganger (R1100S) is het alleen al voor het oog zeker de moeite waard het land (en verder) af te speuren naar een mooi exemplaar. Daarnaast is deze motor ook zeer geschikt voor de wat langere medemens.

BMW r1200s

Suzuki SV1000S
Japanse motoren saai? Nou, deze niet. Doorgaans hebben Japanners de naam saai te zijn omdat ze voorzien zijn van soepele, maar weinig karaktervolle viercilinders. Deze Soes doet het echter met twee cilinders minder en ze staan ook nog eens in V-vorm; precies de opstelling waar Ducati’s om geroemd worden, maar dan met een scheutje extra betrouwbaarheid. Qua pk’s doet een beetje 600cc supersport het beter dan deze dikke duizend, maar het is vooral het koppel en de rijbeleving die deze V-twin zoveel leuker maken dan een vierpits supersport. Ziet er met zijn scherpe lijnen nog steeds heel patent uit, maar is al voor iets meer dan de helft van het budget te vinden. Genoeg geld over voor een lekker setje dempers dus, zoals de afgebeelde Yoshimura’s. Is als SV1000N ook als naked geleverd, maar dat aanbod is veel kleiner. Vergelijkbare budgetopties: diens voorganger, de brute Suzuki TL1000S en de Honda VTR1000 Firestorm.

Suzuki sv1000s

Honda VFR800 FI V-TEC
Op het randje tussen sport en tour vinden we de Honda VFR800. Ten opzichte van de CBR’er biedt deze VTR een iets meer relaxte rijpositie, waardoor ook de langere ritten over de snelweg geen kwelling worden. Vergis je echter niet door te denken dat deze Honda vooral rechtdoor wil, want het is echt geen enkel probleem om een knietje aan de grond te krijgen. Met zo’n 110 pk niet de allersnelste motor, maar je bent nog steeds veel rapper weg dan 95 procent van alle auto’s. De viercilinder is soepel en door de V4-configuratie net wat leuker dan een vergelijkbare lijn-4. Maar ja, zo sexy als bovenstaande nakeds en half gekuipte fietsen is het niet…

Honda VFR800FI

YOLO: Buell XB 12 S
Slechts één merk is een absolute no-go voor Youri en toch is het precies een V-twin van dat merk die deze knotsgekke Buell zo leuk maakt. Ex-Harley-engineer Eric Buell begon in de jaren ‘80 met het bouwen van sport- en racemotoren, aangedreven door de welhaast klassieke tweecilinders van zijn voormalige werkgever. Zo idioot als dat klinkt, zo fantastisch blijkt die combinatie in de praktijk te zijn. Het frame van deze XB 12 S is vederlicht en zeer innovatief: de holle delen van het frame fungeren als benzinetank, terwijl de swingarm tevens het olieresevoir is. In plaats van twee kleine remschijven aan beide kanten van het voorwiel, monteerde Buell een reusachtige schijf aan de buitenkant van de velg, waardoor één klauw voldoende is om de Buell zeer adequaat tot stoppen te manen. Alles bij elkaar resulteert het in een hele lichte en uiterst wendbare fiets, ondanks het stuk antiek dat het achterwiel middels een riem aandrijft. Je moet niet bang zijn voor vibraties en om af en toe even alle schroefjes na te lopen, want de bouwkwaliteit is niet op niveau van de Japanse en Duitse motoren. Typisch zo’n motor die je bij een specialist of overenthousiaste particulier moet kopen.

Buel XB12S

UPDATE: en dit is het geworden!

Wil jij ook advies over je volgende motor? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-fiets!



125 reacties

Omdat het aanbod wat groener te maken: Kawasaki Z1000
Mijn eerste motor was een cbr600rr uit 2005. Als je voor een betrouwbare motor wil kiezen dan zou ik voor de japanners gaan. Een ducati 696 is ook wel vet. Ducati heeft wint het naar mijn mening betreffende de looks.

OT: in dit lijstje zou ik voor de yamaha mt gaan. Vrij nieuwe motor en ze klinken lekker met de juiste uitlaat eronder.
@aggy32: @aggy32: zelf in het bezit van een mt07 en het is echt een topfiets. Redelijk wat power met een laag gewicht zorgt voor een speelse rijbeleving. Maar er is ook prima mee te cruisen op snelwegen. Afgelopen zomer een reis gemaakt van ruim 3500km naar zuid Frankrijk en Andorra, met afwisseling tussen snelweg en bergwegen en geen moment last van mijn rug en kont gehad, omdat ook de zitpositie echt super is. Als ik een motor echt kan aanraden is het de 07 wel.
Ik heb niets met motoren, maar erg leuk om weer een artikel van @dizono te zien!
@camber24: Z750 ABS met alle optionele kappen en een lekkere uitlaat (Akrapovic of SC-project) maakt het helemaal af. Voor dat budget prima haalbaar. Heb er zelf 2 gehad en nooit spijt gehad.
Hmm, een KTM 690sm wellicht? Sturen prima en zijn vrij licht. Vaak zit er ook nog een windscherm op.
@janmetdelangeachternaam: Prima keuze. Ik heb vaak zo’n motor gereden en ze zijn heerlijk. En @gulli rijdt maar 25 km heen en 25 km terug per dag. Daar heb je echt geen snelweg-tourfiets voor nodig. Een SuperDuke zou nog net even iets leuker zijn.
@janmetdelangeachternaam: idd een betere keuze. Tot 140 ben je iedereen de baas. relatief zuinig en heerlijk lichtgewicht. Wel een zachte demper monteren, anders ga je (te) vaak aan de kant worden gezet. Met deze kun je dusdanig hooliganstyle rijden, daar wil je juist niet mee opvallen.
Een heerlijke Z750. Fijne stuurfiets met voldoende vermogen. Fijn voor woon-werkverkeer en ook om te toeren.
@soes750: met een z750 maak je eigenlijk nooit een verkeerde keuze. Prima degelijke motorfiets, stuurt goed en zit genoeg pit in om eens mooie weggetjes te pakken.
Mja, een eenpitter voor een beginneling die ook nog veel woon-werk doet… Het zou niet mijn keuze zijn.
@dizono: @janmetdelangeachternaam. Reageren is een kunst, of is het de app…
@dizono: ben ook op een 1 cilinder begonnen (woon-werk), rijdt idd anders maar wel heel leuk!
@dizono: Aah een één-cilinder is eigenlijk alleen een probleem bij optrekken vanuit stilstand, dan merk je dat het iets minder soepel gaat. Verder is er volgens mij niet een heel groot verschil qua rijden behalve dat het iets “Spartaanser”/rauwer aanvoelt
Cervelo S5 met Sram etap groep, Speedplay pedalen en Zipp 454 nsw wielen.

Das pas een fijne fiets voor woon-werkverkeer.
@rijnounsdoor: met dat verschil dat @Gulli nu gewoon aan het werk kan na aankomst en jij eerst nog moet! douchen.
@Dizono Held! Ik slinger de zoekmachines weer aan, staat genoeg tussen waar ik nog niet eerder naar gekeken heb!
@Gulli: de R ninet is top! Over een paar jaar misschien dan (?)
@jurgen80:

Is volgens mij heeeeeeel makkelijk zelf te maken van een ouwe jaren 90 cardan BMW ..
@lincoln: makkelijk denk ik niet, leuk wel!
@lincoln: die hebben het ‘probleem’ van telelever voorvering in plaats van een conventionele vork. Riidt best goed maar smoelt -zeker op een caferacer- voor geen meter.
@dizono:

Joh .. ik ga het gewoon eens proberen ..
Voorvorkie vervangen lijkt me niet het grootste probleem ..

Leuke zoek opdracht en Leuke comments hier trouwens ..
@lincoln: Al de “prima basis voor een kroeg racer” fietsen zijn opgekocht de laatste jaren. Vandaar overpriced en zeldzaam.
Er is natuurlijk maar één juist antwoord en dat is natuurlijk de Honda CBR1000RR Fireblade in Repsol uitvoering. Moet je wel ook een Repsol jas erbij nemen voor het ultieme rijdende billboard gevoel. Of je moet er een wandelstokhouder op monteren, dan kun je House nadoen.
@edge: Welnee. Het enige goeie antwoord is een verlengde hayabusa!!!
@lekbak: of een ZX10R met turbo
@theblazerunner: 1 woord: H2r, ultieme beginners motor. Er is vast wel iemand die hem straatlegaal krijgt :’)
@theblazerunner: Nee joh, een Vmax met een achterband van een halve meter breed!
Ik zou de sv1000 overslaan als beginnend motorrijder. De sv650 daarentegen is een pareltje.
Ik zou sowieso niet een sv1000 aanraden om mee te beginnen. Je gaat hoe dan ook foutjes maken en veel koppel is dan niet echt optimaal. Er is trouwens ook niks mis mee om te beginnen op een saaie Japanse vier in lijn. Alles is toch al veel spannender dan de scooter van je vriendinnetje of een auto en het is een stuk vergevingsgezinder. En lekker betrouwbaar en vaak relatief zuinig. Maar volgens mij is er maar één oplossing en dat is proefrijden. Zoveel mensen zoveel wensen, en de zithouding is ook erg persoonlijk.

Ik zou het budget halveren, een jaartje of misschien twee ervaring opdoen op een tamme jap en daarna echt wat leuks kopen. Dan weet je ook veel beter wat je wilt.
@lekbak: Stond er TL1000 was ik het volledig met je eens. Zo’n SV is nog wel te doen hoor. Maar nodig is het ook niet en beginnen met een meer vergevingsgezinde fiets met niet teveel en mooi lineair vermogen is wel aan te raden inderdaad. Niet omdat het per definitie niet kan op een meer listige fiets, maar je leert wel sneller op een motor die je bij een foutje waarschuwt in plaats van afwerpt.
fietsblog.nl
@mart144: jehoeftnietteklikken.nl
@henk_he: dit is volgens mij nog steeds autoblog
@mart144: nou en. Er zijn, zoals je aan de reacties merkt, genoeg autoliefhebbers die ook van gemotoriseerde tweewielers houden.
Misschien een triumph bonneville
@svdv: die is vergelijkbaar met een Moto Guzzi V7. Super looks, maar geen snelheid.
@svdv: ik dacht eerder een triumph ST 1050. Deze is bijna altijd standaard voorzien van een paar mooie zijkoffers. Met woon-werkverkeer wel erg prettig.
Ergens past een Yamaha T-Max ook in dit rijtje thuis. Comfortabel, ondanks een motorscooter toch geen ouwe lullen imago, zeker met een akrapovic uitlaat en een rizomakontje. En zo goed als zeker altijd als eerste weg bij het stoplicht.
@erce: Vergeet het bontkraagje en Gucci petje niet
@kukuk: dat is toch meer bij een MP3?
@kukuk: En de Roof Boxer helm…
@racerx: zonder te weten dat die helm met die rooie hoorntjes Roof Boxer heet, wist ik precies welke je bedoelde… Stereotype. Hartstikke zonde, want zo’n T-max is een gaaf ding!
@volvo-s60-adept: Het moet je ding zijn denk ik, maar ik word er niet warm van.
Top editie van deze rubriek @dizono

Ik zou voor de mt of een sv650 gaan shoppen. Zelf een MT07 gereden een aantal jaar terug met Akrapovic pijp (heerlijk diepe roffel). Twin vind ik fijn rijden voor dagelijks gebruik. Overigens kan een Monster 796 ook nog een optie zijn. Wel even checken of je de loop van een luchtgekoelde tweeklepper fijn vind.

Momenteel zelf in t bezit van een Ducati Monster. Maar dat is wellicht iets voor in de toekomst.

Succes met de zoektocht!
Ik heb hier nog een Neos staan, mag weg voor 500 euro.
Man dit verpest bijna Mn hele zaterdag, altijd uitkijken naar t auto-advies artikel, komt dit weer……man man man Some people just want to see the world burn…..

OT: 0 fucks are given about motoren anders was ik wel naar motorblog oid gesurft
@panam1: man toch, graaf anders alvast je eigen put met je negatieve deprimerende commentaar.

Leuke variatie dit artikel, azijnschijter.
@dromedaris: als ik coca cola wil vraag ik toch niet om Pepsi, pannenkoek
@panam1:

Morgen in TROS opgelicht ..
@panam1: ik zou een rechtzaak beginnen. In je sinas zit ook maar 5 procent sinaasappel. Nu is er op autoblog 5 procent niet over auto’s en dan gaan schelden. Ik weet niet waar je last van hebt maar veel sterkte er mee.
@panam1: heb er speciaal voor jou nog één bij gedaan
@ikschrijfookoverautos: heb t gezien, mijn advocaat is stappen aan t voorbereiden, t recht staat aan mijn zijde! Zalig weekend
@panam1: nu maar hopen dat je dan niet de motorrijdende rechter treft…
@dizono: die laat ik meteen wraken! :-)
Sorry @gulli ..
kan je niet helpen ..

In wind regen en takkeweer zijn iig 95% van de motorfietsen die je dan nog tegenkomt van BMW ..
Deze observatie is het enige wat ik je kan bieden ..

Godspeed ..
Live to ride .. ride to live ..
Gulli forever .. forever Gulli ..
Respect for world captain @Gulli ..
@lincoln: Harley rijders zie he dan ook erg vaak…

Aan de Harley stikker op hun wagen…


Ik rij met mijn Suzuki heel het jaar door, zelfs als het vriest… alleen sneeuw en ijzel houdt me soms wat tegen. Maar ik moet toegeven dat er een bmw op m’n verlangenlijstje staat, misschien daarom…
@tjorque:

Wel een Harley van 15 rooitjes maar geen plek om te stallen ..
Vond Buell echt een mooi alternatief ..
Raar hoe dat tot een eind is gekomen ..
@lincoln: Harley kon het niet hebben dat iemand met hun antieke blokken wel een motor kon maken waar je een bocht mee kon pakken.
@jerudo:

Zoiets ja .. Erik Buell was toch best wel een top engineer ..
HD zat er met 51% in ofzo ..
Op alle punten een raar verhaal ..
@jerudo: nee Buell stapte over op Rotax blokken. De 1125 blokken wAren niet van Harley. Simpel omdat wrik niet genoeg vermogen uit se Harley blokken kreeg. DaAr was Harley niet blij mee plus dat Buell niet goed verkocht werd in de VS . Nergens eigenlijk . Helaas . Terwijl Erik het opnieuw had uitgevonden . Tank in het frame olie in het frame luchtfilter op de plaats van de tank. Doorzichtige kappen erop . Die ik ook heb. En de rem natuurlijk de voorrem is een kunststuk . Harley trok de stekker eruit en ik weet zeker met de markt die steeds zwakker wordt ze daar nog steeds spijt van hebben. Ze probeerden Ducati te kopen natuurlijk laatst. Plus ik heb de xb Lightning en de naam Lightning is door Harley verkocht aan …. Apple . En doe naam wordt nu gebruikt voor de Lightning aansluitingen op de iPhones . Dus mijn telefoon heeft de naam van mijn motor over genomen. Het is wat het is.
Over de SV650 heb ik al eens een hele epistel geschreven in het topic van de motorrijdende AB’ers. Het voordeel daarvan is dat je hem nieuw hebt voor 6300€ (met wat onderhandelen). En dan heb je 3 jaar garantie.

Een motor zonder kleren vind ik altijd het mooist… maar qua hoge snelheid rijden is het altijd hard werken. Ik denk dat m’n opvolger een windscherm zal hebben…

De V7 heeft lang op mijn verlangenlijstje gestaan, ik heb ook een V50 in de garage staan, maar de prijs/pk verhouding van de SV stond mij veel meer aan 😜.

Voor mij moet een motor altijd een beetje een ruig kantje hebben, daarom zal ik waarschijnlijk altijd blijven kiezen voor een kwart V8, een halve V6 of een derde van een flat six 😜. Kortom een viercilinder in een motor is mijn ding niet.

Ik ben ooit begonnen met een diversion 600, heel degelijk, maar qua sensatie, Mèh…

Dat de cagiva een Suzuki blok heeft wist ik niet. Dat maakt het een geweldig betrouwbare Italiaan 😜
@tjorque: Helemaal mee eens, die hoogtoerige 4 cilinder supersports vind ik ook niet om aan te horen…
@tjorque: betrouwbare Italianen bestaan helaas niet. Ik heb een Aprilia Caponord gehad. Die had het oerbeteouwbare 1000cc 2cil Rotaxblok. Helaas was alle bedrading gemaakt van speakerkabel en alle electronica zo betrouwbaar als een opwindbaar horloge. Nu maar voor een echt betrouwbare Triumph 3cil gegaan.
@henk_he: klinkt bekend… mijn guzzi v50 (1982) is ook toe aan volledig nieuwe bedrading
En het alu van toen was ook shit…
@henk_he: hear hear! Van een Tiger 800 rijder ;-)
De Cagiva kan ik van harte aanraden. Ik rijd zelf een V-Raptor 1000 en dit is tevens mijn eerste motor. Het grote koppel is inderdaad even wennen, maar de motor is erg goed te doseren. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik er een Powercommander op heb zitten, waardoor de motor onderin soepeler loopt.
Ik heb de motor uit Duitsland gehaald en de prijs was veel beter dan ik NL. Succes met het uitzoeken van je eerste motor!!
@cvoo: gaaaaaf! De naked of die met dat maffe maar toffe kuipje? Stond ook op mijn shortlist, uiteindelijk toch voor een Monster gegaan.
@dizono: De V-Raptor, dus mét maf kuipje:-D
ik zou kiezen voor een aprilia shiver 750 mooie stoere stealth looks en gaaf geluid is volwassener dan een monster 696
@raffa2015: ja! Nog wat budget over voor een setje van Leovince of Akrapovic
Niks mis met een Ducati monster
Eens in de 20000 km een keertje kleppen stellen en af en toe wat nieuwe olie
Ze zitten prima in elkaar , goeie remmen
En een tweeklepper is zo betrouwbaar als wat
@supertjeduc: de auteur dezes heeft er ook eentje, maar in vergelijking met een Duitser of Jap steekt het toch wat minder in elkaar. Of ik heb een maandag-exemplaar natuurlijk….
@dizono: nee, daar ligt het niet aan. Mijn achterbuurman heeft een monster en een 998 en is altijd aan het klussen aan de Ducs. En dat is niet voor de lol zeg maar. Ik rol dan gewoon de GSX R750 uit de schuur, start en ben weg. Volgens mij zijn de nieuwere (zonder dry-sump-clutch) een stuk beter, maar het blijft natuurlijk wel een Italiaan. Design gaat boven betrouwbaarheid zeg maar.
Naar een winkel gaan en passen, is het beste advies wat ik je kan geven.
En woon-werkverkeer, dan zou ik voor comfort gaan. Rechtop zitten, nek niet hoeven draaien om vooruit te kijken.

Een Honda TransAlp of Africa Twin, Yamaha TDM. Iets in die richting.
De VFR staat ook bekend als een buffel.
Door mij genoemde motoren zijn zeker niet de leukste, maar als beginner die voornamelijk woon-werkverkeer gaat doen, wel de slimste denk ik. En lol heb je er toch ook wel mee
@ijoost: Een TDM is een fijn ding, maar pas op want goed zijn ze niet. Ze zijn comfortabel en lekker in bochtjes. Maar de motoren lusten best wel een slokje olie en halen zelden de ton. Erg matige blokjes. Ik heb er nog een in de aanbieding met een verbruik van slechts 1:1500. Ik wil zelf graag een VFR. Ook erg lekker spul.
@lekbak: Hmmm… Heb een VFR en kijk met een schuin oog naar TDM’s. Maar die blokken inderdaad… Hoewel de schades vaak voortkomen uit rijden met te weinig olie door verkeerd peilen. Ben er nog niet echt uit. Een Tiger 955i lijkt me ook fijn.
@lekbak: Ik heb nooit een TDM gehad, dus geen ervaring mee. Vind het persoonlijk ook niet de mooiste in dat segment.

Mijn advies was meer om het segment aan te geven; denk dat @Gulli daar het meeste aan heeft. Hoge zit, vergevingsgezind en nog altijd vlot genoeg om in het woon-werkverkeer mee te komen. En dan kijken naar een technisch goeie voor niet teveel geld. Je schuift toch wel een keer onderuit. Een mooie komt later wel, als hij wat kilometers ervaring heeft.
@iJoost: ja dat is nu nog een beetje mijn valkuil. Op zich heb ik een prima budget dus ik zit naar mooie motoren te kijken. En ergens weet je idd dat je toch wel een keer onderuit gaat (zelfs een collega van me met 20 jaar ervaring is in de winter twee keer weggegleden) dus verstandig is dat niet. Maar ze zijn zo mooi 😍
@gulli: Je wil niet weten hoe lang ik verlekkerd naar een TL1000R heb gekeken. En met mijn lengte past dat best, omdat het een lange fiets is (V-twin).

Uiteindelijk een andere ‘droom’-motor gekocht, lang geleden. Een Kawasaki ZXR750 met de zgn stofzuigerslangen op de tank. Candywine Red, zwart frame, zwarte wielen. Dikke uitlaat.

Nooit veel plezier van gehad, het zat gewoon niet goed.

Gewoon alles tegen elkaar wegzetten en echt goed bedenken waar je de motor voor gaat gebruiken. Is je woon-werkverkeer van Noord Holland naar Friesland over de afsluitdijk, wordt het een andere fiets dan wanneer je tussen de auto’s door moet in de file op de A1, A2, A4 en noem ze verder maar op…
@ijoost: Ik heb 55000km weg gezet op een TL1000R in weer en wind (enige vervoersmiddel de eerste jaren). Een gele uit 2001 met carbon open Arrow uitlaten waarvan je de glaswol om de 3000km moest vervangen. Dat geluid, dat koppel, die wegligging als een trein… Het water springt me nu nog spontaan in de ogen als ik eraan terug denk. Sinds vorig jaar in het bezit van een R-NineT en dat is ook zeker geen straf: mooier, maar niet dezelfde sensatie . En veiliger, want geen kuip waar je je kan achter verschuilen voor de snelheid.

OT @gulli: SV650!!! Ik heb er zelf twee gehad en ze zijn gewoon fantastisch (SV650S)!
– Goedkoop (ook in aftermarket spulletjes)
– Betrouwbaar
– Relatief lichtgewicht en lage zitpositie = eenvoudige controle
– Vermogen zat, tenzij je Rossi op het circuit bent
– Twin blok = karakter. Een motor koop je ALTIJD voor het karakter, zoniet kan je beter de bus nemen (= droger en warmer).
– Fun en goede looks
– En vooral Fun!
@ijoost: Persoonlijk geef ik geen flikker om hoe het eruit ziet op een “moderne” motor. Die moet gewoon lekker rijden en enigszins betrouwbaar zijn. Dat doet de TDM tot nu toe prima. Voor het mooie werk heb ik een ongerestaureerde BMW r26, die staat dan ook voornamelijk in de schuur mooi te zijn.

Wat segment betreft zou ik zeker aanraden om naar allroad lookalikes te kijken. Een beetje zoals de tdm dus. Wel de wendbaarheid en goede houding maar ondertussen is de motor wel gemaakt voor de weg met bijbehorende handling. Maar het is natuurlijk erg persoonlijk allemaal.
2009-2013 model Kawasaki versys 650 en het overige budget kan je spenderen aan goede vering (wilbers/ohlins) + afstelling, trackdays/gevorderde rijopleidingen en een goede kwalitatieve uitrusting. Zeer leuke comfortabele motorfiets, beetje tussen het supermoto en touring gebeuren in. Comfortabel en praktisch genoeg om met 2 een weekend weg te gaan maar toch ook snel, licht en plezant genoeg om over de b weggetjes te scheuren. Grote pluspunt is het gewicht voor me, ik vind het persoonlijk veel fijner om met een lichtere, wendbare fun motorfiets te rijden dan met iets groot en log, heb daar weinig plezier van. Heb zelf al enkele jaren achter de rug op verschillende motorfietsen maar de laatste paar jaar niet veel meer gereden, heb zelf nog een Honda nx250 (beste motorfiets ooit gemaakt imo, is een blijvertje) maar op zoek naar iets praktisch om toch weer regelmatiger/dagelijks te gaan rijden en wil sowieso een 2 cilinder (just because :p). Na veel informeren en overwegen de keuze gemaakt om uit te kijken voor een Versys 650. De Yamaha MT07 en KTM Superduke 990 vond ik ook interessant maar de Versys is net iets praktischer, goedkoper in onderhoud, zuiniger en biedt je evenveel rijplezier als de andere 2, voelt ook iets meer supermoto achtig aan. Ik heb er wel bijgezet 2009-2013 model, de latere modellen zijn net iets groter/zwaarder. Dit komt van iemand die al +15jaar rijdt meer dan een miljoen km op 2 wielen heeft gedaan en al met elk type motor heeft gereden van 5kw tot 150kw. Versys is echt een goede en complete motor en zat snel genoeg als je goed kan rijden. Als je beginnend rijder bent en interesse hebt om een betere rijder te worden investeer dan vooral in gevorderde rijopleidingen en trackdays (duur maar meer dan hun geld waard, iets met 1 leven enz.) op die manier leer je de goede technieken en leer je ook nog wat mensen kennen in de community. Een goede rijder met een lichtere motorfiets houdt een middelmatige rijder op een zware motorfiets meestal zonder probleem bij en heeft er ook meer plezier aan ;). Ook wel fan van de retro/urban/street motorfietsen alleen niet zo praktisch/comfortabel in de winter en regen wat mij betreft, wel super looks. Wens je veel plezier in je zoektocht!
@eqaulo: thx voor je uitgebreide advies. Qua Versys, ik heb bijvoorbeeld ook naar de Yamaha Tracer 700 zitten kijken (gebaseerd op de MT07) heb je daar ervaring mee? Lijkt me wel dezelfde klasse te zijn. Alleen zijn ze nog wat prijzig
@gulli: Met de Tracer heb ik persoonlijk geen ervaring, lijkt me wel een directe concurrent van de Versys. Als ik zou moeten kiezen tussen een 2018 Versys en een 2018 Tracer lijkt me de Tracer op het eerst zicht wel de betere/interessantere keuze. Ik weet niet hoe het zit met de Tracer maar ik heb de ervaring met motorfietsen uit het lagere segment dat er meestal bespaard is op componenten van de ophanging en dat het de moeite loont om daarin te investeren. Een goede ophanging die ook op het rijders gewicht is afgesteld kan echt je motorfiets transformeren, meer vertrouwen, beter comfort en vaak ook voordelig voor de bandenslijtage en je veiligheid. Voor mij altijd een to do bij de aanschaf van een motorfiets. Als je interesse hebt in de Tracer adviseer ik je om een kijkje te gaan nemen en eventueel een testrit te doen. Is nog steeds het belangrijkste dat je iets vind waar jij je goed en comfortabel op vind. In 2004 wou ik een 600cc supersport kopen, eerste keus was de Honda cbr600rr maar voelde me er helemaal niet comfortabel op en uiteindelijk heb ik toen de keuze gemaakt voor de Suzuki gsxr600 die niet eens in men top 3 stond, maar na een testrit wist ik gewoon deze is wat ik wil/zoek. Met 1m87 was het ook niet gemakkelijk om comfortabele supersport te vinden :p. Ga dus vooral testen voor je iets koopt.
@eqaulo: mooie toevoeging, dank! Voor wat betreft de NX250, was laatst een vriend even mn Monster showen en die starte meteen, maar moest wel geliji even (en tevergeefs) de buurjongen met zn NX250 aanduwen…
@dizono: Heb inmiddels ruim een jaar een NX250 voor erbij en ik heb in m’n korte motorcarrière nog nooit zo’n onderschat motortje gehad. Licht, wendbaar en betrouwbaar en je kunt er enorm veel lol mee trappen.
@dizono: NX’jes zijn gewoon echte funbikes, heb er al een aantal gehad, altijd spijt gehad na de verkoop…lol. Al vanalles gehad en bereden en de NX staat bij mij op nr 1 als het gaat om smiles/miles en prijs/waarde. Ze zijn echt super goedkoop en je krijgt er zoveel voor terug, ook nooit problemen gehad met betrouwbaarheid. 249cc Vloeistofgekoelde mono met 4 kleppen, 26pk, 6 versnellingen, vederlicht en supercomfortabel (breed zadel, goede zithouding). Tot op heden geen betere 250 gevonden ook niet van de nieuwere lichtingen als het aankomt op prestaties en comfort. Voelt aan als een fiets met een motor in, echte gooi en smijtfiets maar heb er ook zonder problemen en in alle comfort lange afstanden mee gedaan, en ook door het bos en op het strand mee gereden. Echt heel veel plezier en avontuur aan gehad voor bijna geen geld. Zeker niet te onderschatten in de stad en op b wegen, met goede banden en aangepaste vering kan je de NX zonder probleem berijden in supermoto stijl. Veringen moet je echt wel doen op de NX250 want heb nog geen enkele gezien die niet gaar was op dat vlak, wel goedkoop te doen. Setje progressieve Wp veren voor de voorkant + olie en achteraan kan er gewoon een goede (aftermarket) Suzuki SV650 veerunit op. Ook ooit de NX650 gehad als project voor een reismotor. Net hetzelfde maar groter en luchtgekoeld, voelde aan als een traktor in vergelijking met de 250 en nauwelijks beter op vlak van prestaties door hogere gewicht, wel beter voor 2 personen dat dan wel. Heb nog steeds een NX250 op dit moment en die gaat nog lang niet weg :).
@eqaulo: Echt een gooi en smijt fiets idd. Op een rotonde ben je alles en iedereen de baas, bij het stoplicht kun je een gemiddelde GTI tot de 80 km/u prima bijhouden en je kunt ze genadeloos op hun falie geven zonder dat ze ook maar een krimp geven. Totdat je er een gereden hebt kun je onmogelijk begrijpen hoe veel lol zo’n NiX brengt :).
Zo’n buell is echt prachtig!.
Ik heb 3 jaar geleden mijn eerste motor gekocht, een Honda CB1000R en nog steeds stap ik elke keer met plezier. Ondanks dat het een 1000cc is, voelt hij niet zenuwachtig aan en rijdt heel voorspelbaar. Rustig rijden kan dus, maar je kan er ook flink mee de hooligan uithangen. In de stad kom je ook overal makkelijk tussendoor omdat het een vrij smalle motor is.
Maar een motor is heel persoonlijk, gewoon heel veel proefritten maken, tot je de juiste gevonden hebt. Succes!
Niet echt heel veel verstand van motoren. Mijn vader had altijd een Honda en die deed het altijd.

Ik zou dus voor een Honda (CBR) gaan of iets anders uit Japan als je iets betrouwbaars wilt.

Ik vond die groene Kawasaki altijd wel gaaf of de Yamaha R1. De Hayabusa is ook wel gaaf maar wel erg lelijk.
Ducati ST2! Zelf heb ik heel lang op een Ducati 748 woon-werk gedaan, ook rond de 10.000 per jaar. Alleen stiekem is dat niet comfortabel genoeg. Dus ga voor z’n comfortabele broertje de Ducati ST2! Serieus fijne fietsen en sturen mooi strak, vermogen genoeg ook. Betrouwbaarheid van die dingen is serieus goed. De beste blokken die Ducati ooit gebouwd heeft. Alleen onderhoud is heel belangrijk! Dus geen sluitende historie is heel hard weglopen. Passen goed binnen je budget. Kun voor in de winter een pekelfiets ernaast houden (Ducs houden niet zo van pekel). Dan kun je gewoon voor een GS500 of Cagiva Canyon gaan.
Daarnaast kun je ook voor nieuw kijken met dat budget, bijna alle fabrikanten hebben tegenwoordig van die heerlijk lichte fietsjes, voor weinig. Je moet er van houden, maar lichte motors sturen echt heel leuk! Soort hothatch tussen al dat racer geweld. Kawasaki en Honda hebben beide 300CC motoren. Kijk ook zeker even bij Mash trouwens!
Mocht je toch zwaar willlen blijf ik bij de ST2!
Ik rij zelf een Buell xb maar de bouwkwaliteit is prima maar door het trillen van de vtwin kan er wel eens een boutje los gaan zitten idd en daarom gebruiken we loctite. De snaar ouderwets? Je bedoelt geen kettingsmeer dus minder onderhoud? Koppel is geweldig, rijdt strak door de bochten en altijd bekijks want de meeste kennen hem niet en vaak hoor ik : O een Ducati. En idd je kan hem vergelijken met een Ducati. Maar wel kopen als je een liefhebber bent anders gewoon een jap kopen. Zelfde eigenlijk als een Ducati.
Woon/werk: BMW K 75S, draai je zo 200.000 km op, super betrouwbaar, zuinig maar geen spannende motor, als je de S neemt ziet het er nog enigzins uit.
Even mijn ervaring delen met deze adviezen.
De Moto Guzzi V7 krijg je echt niet vooruit. Dit gaat ommeduur erg vervelen. Het blok is hetzelfde als de oude v65 maar toen was er nog geen euro 4 norm en dit blok heeft gewoon in performantie moeten inboeten. Als je Moto Guzzi’s leuk vindt, ik vind ze prachtig rijden, dan vind je in hetzelfde budget een 1200 Sport, deze heeft dan ABS en een Griso, ga dan wel voor de V8. Lager verbruik en betrouwbaarder. Deze motoren wegen wel wat zwaarder maar als je aan het gas draait ga je tenminste vooruit en raak je weg van een gevaarlijke situatie.

De MT-07; fantastisch ding, doet alles goed, ziet er leuk uit. Niet twijfelen als eerste motor. Moesten er zulke motoren bestaan hebben toen ik leerde rijden dan had ik er meteen eentje aangeschaft.
Denk dat je voor woon werk verkeer toch het beste af bent met iets Japans. Dan ben je alvast zeker dat ze iedere morgen start en dat je ook op je werk aankomt.
Wat ik zelf ook de moeite waard vind om naar te kijken en niet Japans is de Triumph street triple 675, de BMW f800 Series, betrouwbaar en rijden goed.

Heb een week een Cagiva Raptor 1000 gehad als vervangmotor en vond het een onding, slechte wegligging, springerig voorwiel op oneffenheden. Als twin niet echt performant onderin. Had deze eigenlijk een maand maar heb haar gewoon in de garage laten staan en niet meer naar omgekeken tot ik m’n eigen motor weer kon ophalen. Als je dan toch graag voor een Italiaanse betrouwbare twin gaat is de Aprilia Tuono misschien wel iets maar als eerste motor toch wel iets te krachtig.

De r1200s vind ik zelf bloedmooi, maar ik zou voor z’n voorganger gaan. Merkwaardig genoeg zijn die spotgoedkoop. Heb ook altijd begrepen dat de r1100s beter uitgebalanceerd was en aangenamer was met de gashendel. En de r1100s had je ook al met abs. Je moet altijd in je achterhoofd houden, als je met de motor rijdt ga je wel eens tegen de grond gaan ook, en dit meestal binnen de twee jaar. Dan wil je geen dure motor om mee te rijden.

De Honda VFR 800 v-tec; een fantastisch blok, helaas niet helemaal foutloos, de v-tec durft nogal eens nukken vertonen. Zijn voorhanger, zonder v-tec is uber betrouwbaar. Een overontwikkeld blok omdat diens opa ooit met zo’n slechte nokkenassen op de markt gekomen was dat geen een blok het lang genoeg uithield om ook maar een beetje met de bekende betrouwbaarheid van Honda geassocieerd kon worden.
Ikzelf ben niet zo’n fan, ik vind ze nogal zwaar en hoewel ze erg comfortabel kunnen zijn, zijn ze dat voor mij niet. Het stuur zit veel te ver weg van me en de turbulentie van het scherm is bij deze motor erg irritant. Maar dit is natuurlijk persoonlijk, och ja, de vfr is gewoon ook erg lelijk.
@jerudo:

Je kan uit die V7 vrij eenvoudig wat meer vermogen halen maar als je dat wil kijk je beter naar andere motoren, voordeel van de V7 is dat die goedkoop is ook qua consumables (1 schijf voor-achter, cheape bandjes,…) en alles is onverwoestbare dinosaurus techniek. Als je sneller wil met dezelfde looks voor hetzelfde budget bouw je beter een cafe racer op basis van een oude california of mille gt.
De honda omdat deze meest een.racer benaderd
@rob5nismo: een VFR een racer? Sport-tour, verder gaat ’t echt niet hoor.
@stalensnuitje: het lijkt erop kwa kappen oogt in mijn ogen sportiever als die naked bikes
Mijn advies: geen 6.000 stukslaan op een eerste motor. Het cliché dat het niet de vraag is of je valt, maar wanneer is gewoon waar. Voor 1500 á 2000 is er meer dan genoeg te koop om je 1 of 2 jaar vooruit te helpen. Zónder dat het saao wordt. Als je valt geen man overboord, en als je het goed speelt kost het je niets. Je krijgt er sowieso een paar honders euro voor terug en als je je km vergoeding mee rekent kun je niet goedkoper rijden! Na 1 of 2 jaar kijk je gewoon wat je dan wilt.
@kle500: bijv. Hyosung comet 650, mt-03 ( iets meer dan 3000 maar mijn favoriet), xt 660 etc etc..
@kle500: naar zo’n hyosung heb ik ook gekeken, best leuke motorej, maar motorschde bij 40, 50k is helaas meer regel dan uitzondering…
@dizono: ja dr was iets met de modellen van voor 2005 meen ik. Is wel onli e te vinden. Dasrna en voor de oudere modellen is een fix. Motor gebaseerd op een sv650
@kle500: nou, de latere schijnen ook zo hun problemen te hebben. En helaas past een SV-blok niet, montagepunten zijn anders.
@dizono: da’s erg jammer want die hyosung heeft wel mooie goodies die ik op de sv mis (goede krachtige voorremmen en een USD vork)

Ik had er nog nooit van gehoord van dat merk 🤪
@kle500: mijns inziens is dit de beste tip van allemaal!
Eigenlijk is de grootste vraag of je ook in de stromende regen wil gaan rijden, want geloof me dan wil je kappen om lekker achter te kruipen. Mocht je in de winter doorrijden is het sowieso een must. Maar dan is een pekelfiets ook geen slecht idee, die hoef je niet zo schoon te poetsen…
Zelf een 2008 kawa Z1000 als eerste motor gehad, nooit problemen mee gehad. Een echte aanrader. Nu een night rod special
Of een elektrische motor. Geen lawaai maar rust op weg naar je werk. Weet ook niet of het mijn keuze zou zijn, maar ik zou toch eens testen!
@cossiekiller: dan mag z’n budget wel met minimaal de helft omhoog. Dingen zijn nog best duur. Wel prima fietsen heb ik het idee.
Voor woon- werkverkeer lijken een MT-07 of SV650 mij het meest geschikt: zuinig, betrouwbaar, voordelig en toch een hoop lol. Sowieso als beginnende motorrijder fijn om niet om op een lompe fiets te starten.
Rij zelf op een Triumph Street Triple R, die ook (net) in het budget valt. Qua lol en looks veegt die in mijn ogen de vloer aan met bijna alle suggesties van hierboven, maar zou hem zelf niet voor woon-werkverkeer inzetten.
Donder ff lekker op met die schij motoren…
Kan een VTR 1000 F van harte aan bevelen. Setje aftermarket uitlaten erop (is meestal al gedaan) en een dynojet kit erin en hij maakt z’n naam helemaal waar.
Koop zo’n oud K75/K100 ding als daily, en bouw zelf je ‘imago’ motor van de overgebleven 4500 euro op basis van eender wat. Oude boxers en V-twins genoeg binnen dat budget.

Of je kan voor zo’n bmw R1100s gaan iedere dag kou lijden en wat wisselgeld overhouden voor thermisch ondergoed.
Er vallen wel wat sportieve middengewichten in zijn prijsklasse. Met of zonder een half kuipwerk.
Geen overbodige luxe als het weer een keertje tegenzit.

Enkele aanraders:
Honda Hornet / Honda CBR600f
Honda CBR650F
BMW F800S (of ST)
Aprilia Shiver 750 (of GT)
Yamaha FZ-6 (Naked/Half) / Tracer 700
Kawasaki Versys / Er-6n / Er-6f

Met name die eerste 3 kan je geen buil aan vallen. SV-650’s van die generatie beginnen toch wel op leeftijd te komen. Met name de vering houd er niet aan over.
Iets met ABS! Als hij net zijn rijbewijs heeft gehaald zal hij dat waarschijnlijk op een fiets met ABS hebben gedaan.

Iemand de Honda CBF 1000 al genoemd
@iannuzi: CBF600SA is ook prima om mee te beginnen. Lekker vergevingsgezind en je kunt er ondanks/dankzij de relaxte zitpositie enorm makkelijk mee gooien.
Gewoon gsxr 600 nemen.
Heb ik ook, fijn ding voor gooi en smijtwerk.
Wat een lam advies… voor 6000 euro koop je heus wel wat beter (lees: sportiever en minstens zo modern) dan deze (ouwe-lullen)motoren. De enige die me nog iets of wat kan bekoren is de Buell.
Als je de Suzuki en de Cagiva al sportief durft noemen, om nog maar te zwijgen over de Moto-Guzzi.
KTM 690 sm(r), windschermpje erop en hoppa iedereen de baas en je fiets overal tussendoor. Vanaf 2012 of 2013 hebben ze abs
@Gulli: Al wat gevonden/proefgereden?
@dizono: ken je de term Analysis Paralysis? :P Er zijn zóveel opties en ik vind zóveel gaaf dat ik het nog steeds niet weet. De ene keer sta ik te kwijlen bij een Ducati Scrambler, de andere keer zie ik een Kawasaki W800 voorbij komen met dat iconische UJM-uiterlijk en ga ik weer helemaal daarvoor. Dan is het weer een gemodde SV650 en kom ik uiteindelijk weer terug bij een Ducati Monster! Om grijs van te worden. Inmiddels heb ik al wel een half uurtje gereden met een XSR700 en werd ik uitgenodigd door mijn neef om met een clubje mensen Zeeland te verkennen, dat ga ik met een bij een particulier gehuurde XSR doen (was toeval, tijd/locatie/beschikbaarheid kwamen zo uit).

Het echte kopen stel ik nog even uit, mijn spaarrekening wordt steeds vetter maar mijn verstand begint langzaamaan de overhand te nemen. Ga ik echt al zoveel geld uitgeven als ik nog niet zeker weet hoe vaak ik er gebruik van ga maken? Misschien begin ik wel een seizoen met iets van 14 jaar oud en max 4000,- om mee in te komen, en kan die retro-blepper daarna altijd nog gekocht worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).