• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo moet Zandvoort eruitzien voor de F1-race

Auteur: jaapiyo, gepost 3 november 2018 om 15:58 – 52 Reacties

CZ


AB-lezer René heeft de handen uit de mouwen gestoken.

Groot nieuws gisteren voor auto- en raceminnend Nederland: Prins Bernhard en zijn onderdanen hebben de Grand Prix binnengekopt! Er zal een Nederlandse Grand Prix komen op Zandvoort en als het aan de mannen die erover gaan ligt zelfs al in 2020. Dat was althans het bericht dat gisteren de tongen volop losmaakte op deze site en op TV. Bij het onvolprezen Ziggy schoof Robert van Overdijk aan om zich technisch gezien te houden aan de Non Disclosure Agreement die hij kennelijk getekend heeft bij Liberty Media. Zelden was iemand die officieel eigenlijk niks mag zeggen duidelijker: die GP gaat er gewoon komen. Er was zelfs een brief waarvan de inhoud niet ontkend noch bevestigd werd!

Dit heugelijke feit zorgde natuurlijk direct voor een jubelstemming in de meeste contreien van het land. Want ja, hoe kan je ook niet blij worden van het vooruitzicht om Max dwars door de tarzanbocht te zien glibberen in een échte race. Alleen Johan Derksen alsmede iedereen die betrokken is bij het TT-circuit stonden niet direct te springen van enthousiasme.

Maar ook voor de mensen die wel entousiast zijn, blijven een paar vragen overeind staan. Noem het mierenneuken, maar feitelijk is er de afgelopen jaren toch weinig veranderd aan het Circuit Zandvoort? Oké, de naam is een tikkie anders, het asfalt is vernieuwd en er is nu een gezellig barretje boven de pitboxen waar je lekker kan loungen. Maar wat betreft de (dramatische) toegangswegen, de parkeergelegenheid en ruimte in de paddock aangaat, is alles voornamelijk bij het oude gebleven. En wat te denken van de track layout? Als je met een F3 niet of nauwelijk kan inhalen op de baan kan dat met een F1 ook niet. Hans Hugenholtz had beter het circuit van Suzuka in Zandvoort kunnen aanleggen en vice versa.

Er is dus nog wel wat werk te verzetten. Maar daar schuwen we met onze VOC-mentaliteit niet voor terug. AB-lezer René is ook deze mening toegedaan en springt in de bres, net als @hzw al eens deed in het verleden. René straft Ome Hans keihard af en zet tegelijkertijd diens fout recht door de trage Hugenholtz-bocht zonder pardon te elimineren en een stukje ‘Esses’ in te bouwen. Dat laatste bevordert het inhalen ook niet, maar is wel spectaculair om te zien/rijden, zoals jaarlijks blijkt bij de races op Silverstone, het COTA én Suzuka.

circuit

René geeft aan dat hij het circuit vooral wat vloeiender en sneller denkt te maken met deze aanpassingen en is benieuwd of jullie een mening hebben over zijn noeste arbeid. Zelf vinden we dat René wel wat puike aanpassingen heeft gemaakt, maar de grote vraag blijft wat ondergetekende betreft: waar kan je inhalen? Kan je door Arie Luyendijk dicht genoeg volgen om toe te slaan op het korte rechte stuk? Is de run naar de Audi S lang genoeg voor VER om zijn Red Bull Honda naast Leclercs Ferrari te prikken? Zo niet, kan er dan niet beter een heel lang saai recht stuk gevolgd door een hairpin en nog een lang recht stuk ingebouwd worden? Laat je bespiegelingen hierop los, in de comments.

Met dank aan René voor de bijdrage!

Ook interessant!

  • Dutch GP
    Video: F1-teams komen aan op Circuit Zandvoort
  • Zandvoort
    Rechter geeft circuit Zandvoort helemaal gelijk.
  • demonstreren tegen F1
    Demonstreren tijdens F1-weekend mag, maar niet overal
  • Woede over F1-camping bij circuit van Zandvoort

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

circuit, circuit-zandvoort, Formule 1, Max Verstappen, photoshop, Racing, zandvoort

Vorig bericht: « Politie zet supercar eigenaren voor paal
Volgend bericht: Sanft Welt Begriff: Nakai gaat overstag »

Lees Interacties

Reacties

  1. HZW zegt

    3 november 2018 om 16:18

    Nog dramatischer dan het nu al is.
    Er moet minimaal een tweede recht stuk komen in de layout.
    Bijvoorbeeld tussen bocht 10 en de Hans Ernst Bocht.
    Waarbij de Hans Ernst bocht gespiegeld moet worden of anti clock wise een kwart slag gedraaid moet worden.
    Waardoor er ook ruimte ontstaat om de Hugenholtz bocht te verleggen om zodoende weer ruimte te maken voor een langere, bredere hyper moderne pitstraat met state of the art pit-boxen.

    Login om te reageren
    • piquet1986 zegt

      3 november 2018 om 16:23

      @HZW: Eens! vermenigvuldig het circuit met 1,5 en je komt in de buurt.

      Login om te reageren
      • mennok zegt

        3 november 2018 om 17:14

        @piquet1986: Hele terrein egaliseren en opnieuw beginnen. Er zit mijns inziens niets anders op. Wat een ouwe grafzooi daar in Zandvoort.

        Login om te reageren
        • HZW zegt

          3 november 2018 om 17:36

          @mennok: Als ik eigenaar was zou ik dat ook doen, maar dan vervolgens er een stuk of 5-6 “State of the Art” appartementen complexen op zetten.

          Login om te reageren
        • mennok zegt

          3 november 2018 om 19:04

          @mennok: Geldt overigens voor dat hele ordinaire dorp.

          Login om te reageren
          • toniominestrone zegt

            3 november 2018 om 20:31

            @mennok: Aan je reacties te zien zou je er zo tussen passen.

            Login om te reageren
        • sanderz28 zegt

          3 november 2018 om 21:11

          @mennok: wel eens op spa geweest?

          Login om te reageren
        • 87sandyd zegt

          4 november 2018 om 08:37

          @mennok: Klopt, totaal niet geschikt voor een Formule 1 race.

          1: het is idd een oude grafbende
          2: het is idd een oude grafbende
          3: het is idd een oude grafbende
          4: het circuit is veel te klein voor de huidige f1 auto’s. Het is ook niet fatsoenlijk uitbreidbaar. Bovendien is het infield ook smal
          5: het hele paddock is veel te klein voor de formule 1
          6: de bekende toegangswegen, of juist het ontbreken daarvan.

          Wil je in Zandvoort nog een f1 wedstrijd houden dan moet je er denk ik minimaal 100 miljoen tegenaan gooien om het enigzins op een fatsoenlijk circuit te laten lijken in vergelijking met de overige circuits op de kalender.

          Buiten de nostalgie is Assen een veel betere optie. Maar een betere optie zou zijn om een geheel nieuw circuit te bouwen in de flevopolder bijvoorbeeld. Een nieuw state of the art circuit waar je buiten de f1 ook andere raceklasses mee aantrekt.

          Login om te reageren
          • HZW zegt

            4 november 2018 om 09:30

            @87sandyd: “Race Park Almere” dus, mooi project.

            Login om te reageren
    • HZW zegt

      4 november 2018 om 11:00

      @hzw: Heb even snel een nieuwe layout uit de grond gestampt. LOL

      https://66.media.tumblr.com/41edb5f11e095fd0a2b8d3d07113683f/tumblr_phnyb0wAsR1rn9xfdo1_1280.jpg

      Login om te reageren
    • HZW zegt

      4 november 2018 om 11:06

      Heb maar even een nieuwe layout voor 2020 uit de grond gestampt. lol

      https://66.media.tumblr.com/7f5dd6d267b9cd195fdb6ecfefa6ed43/tumblr_phnyb0wAsR1rn9xfdo1_r1_1280.jpg

      Login om te reageren
    • rickthestig zegt

      4 november 2018 om 14:00

      @HZW: gewoon de duinen over met een vlinde bocht en een lang recht stuk over het strand. Maakt het helemaal op niek

      Login om te reageren
      • rickthestig zegt

        4 november 2018 om 14:01

        @rickthestig: blinde bocht en uniek.

        Login om te reageren
  2. jaso013 zegt

    3 november 2018 om 16:24

    Eerst maar eens budget vrijmaken….

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      3 november 2018 om 16:29

      @jaso013: Dat gaat nog een hele uitdaging worden voor die oude zooi in Zandvoort.
      Vast houden aan het verleden heeft totaal geen zin.
      Verder zit je met het probleem dat je in een duinen gebied zit waar het een probleem wordt om de Layout te veranderen, voor dat die vergunnen rond zijn ben je 10 jaar verder.

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        3 november 2018 om 17:47

        @hzw: idd. Tegenwoordig is het duingebied heilig verklaard. In eerste instantie als natura2000 en in tweede instantie als Aardkundig monument: dit houd in dat aardlagen dieper dan een meter als monument worden beschouwd! Ik heb het niet bedacht hoor. Hoe dan ook, een duin mag niet zo snel verplaatst worden, alleen met ontheffingen van de provincie. Nu zijn ze in Den Haag behoorlijk traag, maar er is nog een instantie waar ze nog iets trager zijn: drie keer raden welke dat is.

        10 jaar is wat overdreven, maar 3-4 jaar niet. Bernhard moet nu alvast beginnen met MER (mileu-effect-rappprtage), flora en fauna inventarisatie, natuurcompensatie projecten aan de randen van het huidige duingebied en wat al niet meer: en dus de huidige contouren van de duinen zoveel mogelijk blijven volgen. Eigenlijk moet hij nu meteen een circuitbouwer aan de gang zetten met daarnaast een RO adviesbureau gespecialiseerd in natuurgebieden. Misschien krijgt ie dan binnen een jaar de vereiste vergunningen met dito ontheffingen.
        Ik geef het 0,1% kans

        Login om te reageren
        • 560pk zegt

          3 november 2018 om 22:19

          @por100: helder! Voor iedereen maar maar een greintje gezond verstand is het duidelijk dat dit hele media offensief van Benno 2 één grote partij luchtfietserij is. Ik ben hartstochtelijk F1 fan, ben bij de laatste 2 GP’s op Zandvoort aanwezig geweest, ga nog regelmatig naar buitenlandse GP’s, zou het prachtig vinden als er ooit weer een NL GP komt, maar heb over deze hype zo mijn eigen gedachten

          Login om te reageren
        • Stefje zegt

          5 november 2018 om 09:28

          @por100: je vergeet even wie de eigenaar is. Dat organiseert net wat makkelijker.

          Login om te reageren
  3. HZW zegt

    3 november 2018 om 16:24

    Het laten vervallen van de Hugenholtz bocht zoals hier boven is geen optie IMHO.
    Dan elimineer je ook gelijk de Gerlach bocht en Hunserug, wat gelijk 3 bochten kost.

    Login om te reageren
  4. HZW zegt

    3 november 2018 om 16:32

    Btw, het geef je ook te denken waarom de DTM in 2019 naar het TT Circuit verhuist, en dat is niet alleen een geld kwestie, zoals er nu gesuggereerd wordt.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      3 november 2018 om 16:44

      @hzw:
      Alles in de racerij is een geldkwestie, of dacht je dat Baku en Monaco op de agenda staan vanwege de fantastische faciliteiten.

      Login om te reageren
  5. HZW zegt

    3 november 2018 om 16:38

    Zandvoort is een Mickey Mouse baan en daar zal weinig aan veranderen.
    Te smal, te kort, en te gedateerd met een ouderwetse layout.

    Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      4 november 2018 om 09:16

      @HZW: wel is van Monaco gehoord?
      Moet je even die “baan” vergelijken met Zandvoort.

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        4 november 2018 om 10:10

        @tvr1974: Monaco kan je vergelijken met Zandvoort, Monaco is een straten circuit.

        Login om te reageren
  6. HZW zegt

    3 november 2018 om 16:42

    Als je de Formule 1 terug naar Nederland wil halen moet je gewoon “Race Park Almere” uit de grond stampen, en zorgen dat het klaar is voor de race in 2020.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      3 november 2018 om 16:47

      @hzw: Nondeju. 2/3 van de reacties door één persoon.

      Login om te reageren
      • Mukmans zegt

        3 november 2018 om 17:15

        @reactief: Volgens mij ziet HZW het niet heel erg zitten…

        Login om te reageren
        • HZW zegt

          3 november 2018 om 17:29

          @mukmans: Formule 1 in Nederland, Ja
          Op basis van vergane glorie niet, Zandvoort heeft 40 jaar stil gestaan in de tijd.
          Er een x-aantal miljoen tegenaan gooien is weggegooid geld.
          Het mag dan romantisch klinken Formule 1 kijken vanuit de duinen met je kont in het zand.
          Maar dat is leuk als het zomers droog weer is, maar de F1 race tijdens een compleet regen weekend is toch wat anders.
          En vergeet niet de mega prijs die je voor een kaartje moet gaan betalen, daarvoor wil ik niet in het zand zitten.

          Login om te reageren
          • Mukmans zegt

            3 november 2018 om 17:45

            @HZW: Ok

            Login om te reageren
          • cloverleaf zegt

            3 november 2018 om 18:25

            @HZW: dan blijf je toch lekker thuis..

            Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 november 2018 om 20:18

      @HZW: Ben heel benieuwd waar jij denkt dat er binnen Almere plek voor is. Alles wordt vol gebouwd met woningen nu de Amsterdamse woninggekte overwaait.

      Nee doe maar in Lelystad of Zeewolde. Daar is plek zat en worden veel minder woningen gebouwd.

      Login om te reageren
    • 560pk zegt

      3 november 2018 om 22:22

      @HZW: 2025. Eerder kan je echt vergeten

      Login om te reageren
  7. dees zegt

    3 november 2018 om 16:46

    Teveel medium snelle stukken en een paar stukken waar je flinke snelheden haalt, iets wat de F1 juist minder wil.
    De langzame bochten eruit, terwijl men deze juist erin wil hebben.

    Login om te reageren
  8. dawwg zegt

    3 november 2018 om 16:47

    Ik vind @hzw z’n variant eerlijk gezegd beter. En dan breed asfalt, wordt het inhalen ook nog iets …

    Login om te reageren
  9. ozer1907 zegt

    3 november 2018 om 17:32

    F1 is zo erg gezakt, dat men perse naar rechte stukken zoekt om in te kunnen halen, triest!

    Login om te reageren
  10. duckmefaddy zegt

    3 november 2018 om 18:21

    Ik mis @HZW
    Iemand nog van hem gehoord?

    Login om te reageren
  11. bimmerfan zegt

    3 november 2018 om 18:24

    Oke ben ik de enigste die er nu niks meer van snapt?

    Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      5 november 2018 om 11:32

      @bimmerfan: Ik ken je niet. Zou je daarom niet meteen de enigste willen noemen.

      Login om te reageren
  12. bassx zegt

    3 november 2018 om 18:39

    Blijf van mening dat je tegenwoordig toch beter nieuwe lay-outs in een E-Event moet gooien en kijken hoe de pro gamers het er van af brengen. Voor mij lijkt het erop dat dit circuit nu nog moeilijker is in te halen.

    Login om te reageren
  13. basjaski zegt

    3 november 2018 om 19:15

    Nonsense. Het enige wat gedaan hoeft te worden is het rechte stuk te verlengen. Waar de duinen bij de Tarzan nu zijn, een tunnel graven, circuit verlengen, Tarzan kopieren. Genoeg ruimte om langere pit te maken en meer ruimte voor de vrachtwagens enzo.

    https://imgur.com/a/dK4txUg

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      4 november 2018 om 13:52

      @basjaski: dat ligt dan wel mooi buiten het huidige circuitgebied. Oftewel die gronden moet Bernhard proberen te verkrijgen: de natuurinstanties zullen daar niet aan meewerken. Maar je kunt het proberen.

      Login om te reageren
  14. notsobig zegt

    3 november 2018 om 19:21

    Lijkt mij we een verbetering zo evt met wat extra alsfalt aan beide zijden van de baan, zodat er makkelijker ingehaald kan worden….
    Maar ik ben geen expert, dus geen idee hoe dat in praktijk zal werken. En hoe moeilijk het zal worden met vergunningen.

    Maar gelukkig zitten er genoeg experts hier in dit blog…?

    Login om te reageren
  15. vroaaar zegt

    3 november 2018 om 19:59

    “Zo zou Zandvoort er uit kunnen zien” volgens een fan met teveel tijd om handen…

    Login om te reageren
    • rene_gruijs zegt

      3 november 2018 om 20:34

      @vroaaar zoveel tijd had ik niet hoor :-) Gewoon enthousiast en wilde mijn dagdroom delen.

      Login om te reageren
  16. drdrift zegt

    3 november 2018 om 20:06

    Hou nou toch op met die prietpraat! Om zandvoort klaar te stomen ben je in 5 jaar ruim 150 milj verder en dan nog is het tobben. Investeer 100 milj in de maasvlakte, meteen goed doen!

    Login om te reageren
    • 560pk zegt

      3 november 2018 om 22:24

      @drdrift: top idee en juiste analyse

      Login om te reageren
  17. zdev zegt

    4 november 2018 om 08:26

    Dit is een beter kaartje :p

    https://www.startpagina.nl/athene/dochters/tt-assen/images/circuit-assen.jpg

    Login om te reageren
  18. caprio zegt

    4 november 2018 om 09:31

    Wat een goed nieuws, ik hoop het van harte!
    Het nieuwe ciruit wordt uitgebreid op de parkeerterreinen zie ik, tussen de duinen en het dorp. Dat wordt dan een hoop duinzand verplaatsen om nieuwe buffer en natuurlijke tribunes te vormen.

    Ik denk dat nog een lang snel stuk erbij aantrekkelijk is naast de nieuwe slingerweg, als je dan toch zo rigoureus te werk gaat. Maar, kan het wel op tijd klaar zijn met alle bezwaarmakers als Groen Links, Mileudefensie en Overveen, Bloemendaal en Aerdenhout?

    Helemaal eens met reageerders hier, Zandvoort dorp is prut qua aanzien. De politiek bakt er niets van. In afgelopen 3 jaar zijn er 3 wethouders die over nieuwbouw gingen, op
    moeten stappen, poe poe, opdoeken die handel en snel een Amsterdamse Deelraad van maken. De ambtenaren zijn al weg uit Zandvoort, nu de politiek nog.

    Login om te reageren
  19. Nemus zegt

    4 november 2018 om 09:43

    Ik vraag me af of dat dan geen nadelige gevolgen heeft voor Spa-Francorchamps…
    Het zou het in mijn ogen niet waard zijn om Spa te verliezen voor een ‘flauw’ circuit als Zandvoort.

    En natuurlijk kan je Zandvoort gaan aanpassen, maar verlies je dan niet juist de charme van dat circuit?

    Het lijkt mij allemaal wat overdreven.

    Login om te reageren
  20. Calimero zegt

    4 november 2018 om 14:26

    Spannend. Dus het bungalowpark en de golfbaan worden opgedoekt?
    Als je dan toch bezig bent trek dan meteen een 6 baans (2×3 stroken) snelweg door de duinen. Optimale bereikbaarheid.

    Login om te reageren
  21. Gulli zegt

    5 november 2018 om 10:19

    Ik mis hier nog de landingsbaan op de boulevard om die luchtbrug in stand te houden, hoe wil je anders 60.000 mensen van en naar het circuit krijgen vóórdat het weekend voorbij is?

    Login om te reageren
  22. grandmasterb zegt

    5 november 2018 om 22:20

    Het circuit van Zandvoort is nog altijd minstens 1 miljoen keer beter dan b.v. dat van Monaco (inhalen onmogelijk), hetzelfde geldt voor de bereikbaarheid. Daarnaast is het door de hoogteverschillen ook nog een leuk circuit en de bezoekers kunnen daarna nog Amsterdam of het strand of wat anders bezoeken. Wat is er in Assen (saai motorcircuit) of Flevoland te beleven?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North