• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog.world: Bami Pangang

Auteur: autoblogger, gepost 21 augustus 2007 om 11:00 – 57 Reacties

Long live the mothercountry!


Omdat er twee dingen zijn waar niet over te twisten valt – smaak en cultuur – en omdat beide ten grondslag liggen aan welke auto dan ook, belichten de bloggers de komende tijd de verschillende landen waar onze geliefde vierwielers vandaan komen. Vanwaar die Duitse degelijkheid, die Zweedse veiligheid, dat Britse raffinement of het Amerikaanse comfort? Lees het in onze serie ‘Autoblog.world’.

Aflevering 5: China

Dit land komt afgelopen jaren steeds vaker ter sprake in de automotive industrie. Met name de laatste maanden staat het nieuws er bol van, vooral vanwege de verschillende partnerships die men aangaat met Europese, Aziatische en Amerikaanse automerken.

Met een bevolking van 1.321.851.888 is China qua inwoners het grootste land ter wereld. Men heeft een rijke geschiedenis en het is een van de vroegste centra van beschaving. Een tijdje geleden heb ik een boek (1421) gelezen over de eerste helft van de vijftiende eeuw, waarin China de machtigste zeevarende natie ter wereld was. Het schijnt dat de Chinezen het grootste deel van de wereld verkenden en in kaart brachten vóór de Europeanen de zeilen hesen!

Boten ok, maar met auto’s was men wat minder snel. Het duurde namelijk vrij lang voordat men een eerste auto ontwikkelde. Na de Tweede Wereldoorlog verviel het land in de Chinese burgeroorlog tussen communisten en de Kwomintang. Deze burgeroorlog werd in 1949 door de communisten gewonnen, sindsdien is China een communistische staat. Pas daarna kon men rustig beginnen aan de opbouw.

Het allereerste voertuig van China is de ‘Jiefang’, deze truck werd in 1956 ontwikkeld door Changchun No 1 Automotive Works (FAW: First Automobile Works). Vrij laat dus, aangezien de Westerse landen reeds voor de Tweede Wereldoorlog waren gestart met het produceren van auto’s. Ook in Rusland en de meeste oude communistische Oostbloklanden was de automobielindustrie reeds voor die tijd aanwezig. China was/is dus een laatbloeier en in de jaren tussen 1956 en 1965 begon daar de auto-industriele revolutie.

Jiefang Liberation Truck

Yuejin Motor Group Corporation is echter officieel China’s oudste autoproducent. Het bedrijf werd opgericht in 1947 maar maakte pas in 1958 een eerste lichte vrachtwagen onder de merknaam Guerin. Tegenwoordig is het merk onderdeel van Nanjing Automobile, een florerend staatsbedrijf met zo’n 16.000 werknemers.

Nanjing was de eerste die een dieselmotor gebruikte voor “light trucks”, dit gebeurde in 1980. Vervolgens begon men in 1982 met het aanbieden van variaties op de Isuzu cab, waarmee men marktleider werd op de Chinese automarkt.

Het begin van de jaren tachtig is een periode die bekend staat als een tijd waarin de Chinese autoindustrie veelal geinspireerd werd door de Sovjet-voertuigen. Volkswagen bracht daar verandering in door in 1984 een joint venture aan te gaan met SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation). Vanaf dat moment werd er steeds vaker Europese technologie overgenomen voor lokaal gebruik.

En niet alleen Europese technologie stond volop in de belangstelling, het Europese design werd ook zeer enthousiast ontvangen. Diverse Chineesjes werden aan het werk gezet bij grootschalige kopieeracties. Dit zien we overigens nog steeds. Zo worden er Ferrari lookalikes gemaakt en worden tuners zoals AC-Schnitzer zelfs geconfronteerd met namaak. Het meest bizarre voorbeeld is wellicht de Shuanghuan CEO, een SUV die als twee druppels water op een BMW X5 lijkt. En geloof het of niet, de auto komt naar Europa/Nederland.

Shuanghuan SCEO

Enfin, Europese auto’s zijn dus erg populair bij de wat kleinere Chinese medemens. Zo wordt de Volkswagen Jetta vaak gebruikt als taxi en is dit model zelfs de op één na best verkopende auto in China. Volkswagen is sowieso erg succesvol in deze regio. De twee grootste fabrikanten van auto’s met een Europese basis zijn Shanghai Volkswagen Automotive Company Ltd. (SVW) en FAW-Volkswagen. Deze laatste maakt o.a. de audi a6, a4, vw jetta, vw sagitar, vw megotan, vw golf, vw caddy en vw bora. Vroeger maakte men ook de Audi 100 (AKA Hongqi CA7200). SVW maakt oa de Santana (AKA Passat), Santana 300, Touran, Gol en Polo. De Santana wordt net als de Jetta veel als taxi gebruikt en is op dit moment de best verkochte auto in China (1e half jaar: Santana: 109.496, Jetta: 101.223).

Het produceren van auto’s in China (voor de lokale markt) blijkt erg lucratief. Maar inmiddels gaat de export ook een steeds grotere rol spelen. China is een goedkoop productieland en wordt daarom door Westerse landen gebruikt om diverse budgetmodellen te fabriceren.

Nederland kon dit live meemaken toen in 2005 de eerste Landwind auto’s verkocht werden. De Landwind is een kloon van een Isuzu SUV (hier ook bekend als Opel Frontera) met een prijskaartje van net geen 17K. De introductie van Landwind werd uiteindelijk een soap. De belangstelling voor de Chinese SUV Landwind was in Nederland natuurlijk overweldigend (ons ben zuunig) en de ANWB kwam er uiteindelijk aan te pas om de populariteit van de Chinese concurrentie naar beneden te halen.
De auto schijnt overigens eind dit jaar een comeback te maken maar de seniorenclub heeft destijds redelijk wat schade aangebracht. Ik twijfel dan ook of dit merk nog kans van slagen heeft.

Landwind Crash

De tweede Chinees die probeerde voet aan de Nederlandse grond te krijgen was Brilliance, maar ook hier heeft de ANWB een stokje voor gestoken. Levensgevaarlijk spul natuurlijk, vergelijkbaar met een auto van tien jaar geleden (ook dezelfde prijsklasse, maar ach). Het kwaad was wederom geschied, wie wil er nou een Chinees?

Brilliance Baby!

Het maakt niet uit, het is slechts uitstel. De Chinezen zijn constant bezig de technologie te verbeteren en besteden 6-8% per jaar aan R&D. Daarnaast wordt het uiterlijk van de diverse modellen steeds aantrekkelijker. Na de eerste fase (copy-paste Sovjet design) en de tweede fase (copy-paste Europees design) is het nu tijd voor de derde fase, een fase waarin men steeds meer met een eigen design komt. Een eerste voorbeeld hebben we reeds mogen bewonderen; de Geely Fengyin concept. Een auto met een prachtige stance en dit doet ons vermoeden dat we de Chinezen toch zeker niet moeten onderschatten… Dus.

Geely Fengyin

Naast de expansiedrift van Geely is ook Chery hard aan de weg aan het timmeren. Dit automerk pakt het professioneel aan en heeft bijvoorbeeld de hulp ingeroepen van Europese designers zoals Pininfarina (Chery M14) en Torino Design (Chery Shooting Sport).

Chery Shooting Sport concept

In slechts acht jaar (1999-2007) is Chery volgens eigen zeggen de grootste Chinese autofabrikant geworden (zonder joint venture met een niet-Chinese fabrikant). De afgelopen 16 maanden produceerde het bedrijf 500.000 auto’s. Voor 2008 verwacht men 600.000 auto’s te produceren!

Andere grote automerken zijn Byd, Great Wall, Hafei en Hongqi (een devisie van FAW). Deze merken zijn afgelopen jaren flink gegroeid en dit lijkt het gevolg van de Chinese toetreding tot Wereldhandelsorganisatie WTO in 2001. Het is echter geen direct gevolg. Veel Chinezen waren voor toetreding juist bang dat buitenlandse import de eigen autoindustrie kapot zou maken. Door de enorme export van goedkope goederen vanuit China naar de rest van de wereld zijn veel Chinezen rijk geworden en konden dus een auto kopen. En die exportgroei was een gevolg van toetreding tot de WTO.

En het gaat steeds beter. China heeft in het afgelopen jaar meer auto’s geproduceerd dan Duitsland! Dat brengt echter ook wat nadelen met zich mee, China staat nu wereldwijd op de eerste plaats als het gaat om CO2-uitstoot.

NAC MG

Wat kunnen we komende jaren verwachten van China als autoland? Het belangrijkste is waarschijnlijk dat er vanuit het Westen acceptatie komt voor de producten uit China. Vroeger was men ook erg kritisch over Japanse auto’s maar deze zijn inmiddels de meest betrouwbare van allemaal. Open your mind.

Ook interessant!

  • Autoblog Bloopers 2021
    Autoblog Bloopers 2021
  • Autoblog video: Marktplaats Top 10
  • autoblog cadeaubon
    Nu in de Shop: Autoblog Driving Experience Cadeaubon!
  • Autoblog wenst je een gelukkig 2023!

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

autoblog-world, brilliance, BYD, chery, China, geely, great-wall, Landwind, Specials

Vorig bericht: « Eerste spyshots VW’s ‘4-deurs coupé’
Volgend bericht: Hee kaboutertje! Waar is je puntmuts? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Julian zegt

    21 augustus 2007 om 11:12

    ben benieuwd hoe het allemaal komt met chinese auto’s als ze hier de co2 uitstoot aan banden gaan leggen…

    Login om te reageren
  2. Jandepandaman zegt

    21 augustus 2007 om 11:19

    @Julian- Als er een markt voor is gaan ze het bouwen. Dus binnenkort krijgen we “betaalbare” hybrides en co2-arme auto’s uit China. Met enige horten en stoten in het begin en met hier en daar wat schandalen en dreigingen over en weer van importbeperkingen en zo, maar later onvermijdelijk.

    Login om te reageren
  3. Eelco zegt

    21 augustus 2007 om 11:21

    Gevaarlijke ontwikkeling voor de automarkt dit…

    Login om te reageren
  4. Brecht zegt

    21 augustus 2007 om 11:28

    Alsof china kan concureren met de japaners :p
    Ik denk dat Lada beter doet dan deze nep auto’s.
    Wat is eigenlijk hun doel?!

    Login om te reageren
  5. rikkon zegt

    21 augustus 2007 om 11:28

    bami of babi?

    Login om te reageren
  6. marwin zegt

    21 augustus 2007 om 11:39

    Japan, is heel wat anders dan China. China maakt onveilige veronreinigde chemische massa troep en coöpereren alleen maar. Laat ze het alsjeblieft bij eten houden !! Ode aan Japanse auto industrie, die ook samen werken met Europese merken en zelfs hun fabrieken hier hebben staan.

    Login om te reageren
  7. Jan C. zegt

    21 augustus 2007 om 11:40

    De CEO heb ik in Ierland zien rijden. Om eerlijk te zijn, de auto zag er op het eerste oog niet onaardig uit (helaas had ik niet veel tijd om het goed te bekijken).

    De eerste auto in China zorgde voor een hilarische situatie. Althans in onze ogen dan. In die tijd (rond de eeuwwisseling) was het normaal dat de bediende achter de keizer liep. Maar de chauffeur van de auto zat voor de keizer. Dat kon niet, dus eiste de keizer dat de chauffeur op zijn knieën ging autorijden. Zoals we weten, dat is niet makkelijk, dus moest de keizer het accepteren dat ie achter de bediende zat. Het is dus niet opmerkelijk dat een autoindustrie pas jaren later zou kunnen opbloeien.

    Opvallend is dat de eerste auto’s alle rond dezelfde tijd zijn gebouwd, namelijk tussen ’56 en ’58. De eerste personenwagens die ik ben tegengekomen zijn alle in 1958 gebouwd, namelijk de eerste Hongqi, de Fhenghuan (Phoenix), Beijing (hoewel dat eigenlijk een legerjeep was), de Jinggansham (Vooruitgang) en de Ycaco (hoewel ik niet zeker ben dat men direct in 1958 auto’s produceerde bij deze firma)

    Login om te reageren
  8. Jan C. zegt

    21 augustus 2007 om 11:41

    @Marwin, dat hebben de Chinezen ook. Nanjing heeft een fabriek in Longbridge.

    Login om te reageren
  9. lotte zegt

    21 augustus 2007 om 11:46

    @Jan C. : hahaha! Mooi verhaal! Achterwaards de auto verlaten zal ook wat builen hebben opgeleverd. ;)

    Login om te reageren
  10. Troyk zegt

    21 augustus 2007 om 11:51

    @Jan C
    En als de chauffeur nou achteruit was gaan rijden , zou dat wel toelaatbaar zijn geweest?

    Login om te reageren
  11. Jandepandaman zegt

    21 augustus 2007 om 11:52

    Japan is een lange weg gegaan alvorens ze deden wat ze nu doen. Alle klachten en bedenkingen die we nu hebben over China, hebben we eerder gehad over Japan, Zuid-Korea en Taiwan en voordat zij het (de vervuiling, de uitbuiting enz.) deden, deden wij het zelf in Europa en Amerika. China is echt geen haar slechter. Sterker nog- Ze worden voor een deel door Europese en Amerikaanse bedrijven aan het werk gezet doordat fabrikage daar naartoe wordt uitgezet omdat het daar goedkoper gebeurt dan elders. Fabrieken worden daar gebouwd door Westerse autofabrikanten en elektronicafabrikanten en zo. Componenten laat men in China maken om in Westerse apparaten in te bouwen. Die verontreinigende onveilige chemische troep wordt dus grotendeels op bestelling van Europese en Amerikaanse en Japanse fabrikanten gemaakt. De groeiende Chinese markt is daar ook weer gedeeltelijk een gevolg van. Wijzen met het vingertje naar die “foute Chinezen” is dus wel heel makkelijk maar in wezen oh zo misplaatst. Wij zijn voor een belangrijk deel zelf de oorzaak van hoe het daar toegaat. Willen wij dat het er daar anders aan toe gaat, dan moeten we onze eigen eisen anders gaan stellen ten opzichte van onze eigen fabrikanten die daar in China opdrachten uitzetten en daar vervolgens voor betalen via de stijgende prijs van -veel- duurder speelgoed, gadgets, auto’s en noem maar op.

    Login om te reageren
  12. Polomen zegt

    21 augustus 2007 om 11:59

    Ze apen alles na, behalve de veiligheid en de prijs…

    Login om te reageren
  13. robbe zegt

    21 augustus 2007 om 12:06

    ik vind chinezen (auto’s) maar niks
    geef mij maar een zuinige europeese auto

    Login om te reageren
  14. autoblogger zegt

    21 augustus 2007 om 12:16

    @robbe: dank voor je inhoudsvolle reactie! Supergoed.

    @Jan C: Mooie anekdote!

    Login om te reageren
  15. Michiel_vd_Brink zegt

    21 augustus 2007 om 12:19

    R&D: replicate & duplicate. ;)

    Login om te reageren
  16. vla zegt

    21 augustus 2007 om 12:23

    volgende keer mss italië?

    Login om te reageren
  17. Jan C. zegt

    21 augustus 2007 om 12:23

    @Michiel: Bijna. Of je moet bedoelen dat ze eerst iets nabouwen en dat dan kopieeren.

    Login om te reageren
  18. smokin zegt

    21 augustus 2007 om 12:28

    Die Chery Shooting Sport ziet er eigenlijk best aardig uit, alleen die “smile” op de voorkant doet wat kinderachtig aan.

    Honda heeft destijds toch ook zijn grote bekendheid gekregen door Pininfarina in te huren? De honda’s uit die tijd zijn nog steeds verreweg de mooiste.

    Login om te reageren
  19. rikkon zegt

    21 augustus 2007 om 12:28

    @autoblogger: Helaas is mijn chinees niet helemaal optimaal maar volgens mij is de openingsfoto niet de Grote Roerganger, maar de Geliefde Leider, ofwel niet Mao Zedong maar Kim Jong Il, ofwel niet China maar Noord Korea.

    Login om te reageren
  20. autoblogger zegt

    21 augustus 2007 om 12:34

    @rikkon: mijn chinees is ook niet optimaal, maar indien je gelijk hebt dan past die foto er niet echt bij;) dit is mijn bron: http://www.iisg.nl/~landsberger/jzm.html

    Login om te reageren
  21. Mr. Marteen zegt

    21 augustus 2007 om 12:39

    Hoogstwaarschijnlijk rijden we over niet al te lange tijd in betaalbare Chinese wagens, het gevaar is geweken met de komst van nog meer files.

    Login om te reageren
  22. Jan C. zegt

    21 augustus 2007 om 12:55

    Overigens, wat ik een beetje mis is dat veel auto’s die in China gebouwd worden, gebouwd worden met samenwerking van Westerse fabrikanten. Volkswagen en Shanghai bijvoorbeeld, maar er zijn er nog veel meer. Juist deze joint-ventures hebben gezorgd voor een flinke toename in productie en kennis van autobouwen.

    Login om te reageren
  23. El Toro zegt

    21 augustus 2007 om 12:56

    De titel klopt niet het moet babi pangang zijn niet bami pangang dat bestaat niet en babi pangang is Indonesisch niet Chinees.

    Login om te reageren
  24. rikkon zegt

    21 augustus 2007 om 13:04

    @autoblogger: Nederige excuses, je hebt gelijk, het is Jiang Zemin.

    Wel een toepasselijke foto: ‘In 1955 werd hij voor een jaar als stagiair naar de Sovjet-Unie gestuurd om te werken in de Stalin Autofabrieken in Moskou.’ (wikipedia)

    Login om te reageren
  25. Michiel_vd_Brink zegt

    21 augustus 2007 om 13:07

    Jan C. schrijft: “Juist deze joint-ventures hebben gezorgd voor een flinke toename in productie en kennis van autobouwen.”

    Dit is zelfs een verplichting.
    De enige mogelijkheid voor een buitenlandse fabrikant om voet aan de grond te krijgen in China is het aangaan van een joint-venture.

    Login om te reageren
  26. autoblogger zegt

    21 augustus 2007 om 13:07

    @El Toro: gelukkig begrijpt iedereen wat ik bedoel ;)

    @Jan C: daar begin ik mn verhaal mee;) Maar je hebt wel gelijk, het is echter keuzes maken want anders wordt het een te lang verhaal. MG Rover ben ik ook maar even niet op ingegaan.

    Login om te reageren
  27. autoblogger zegt

    21 augustus 2007 om 13:08

    @rikkon: aha, dat wist ik niet. Inderdaad heel toepasselijk!

    Login om te reageren
  28. -=Pjot=- zegt

    21 augustus 2007 om 13:18

    Het is trouwens Babi panggang en komt volgens Wiki (http://nl.wikipedia.org/wiki/Babi_panggang) wel degelijk uit China. Niet vreemd, aangezien er wel meer Chinese invloeden in de Indonesische keuken zijn.

    Ontopic: Ik denk dat Chinese auto’s net als de Koreaanse en daarvoor Japanse auto’s een normaal verschijnsel worden op de Nederlandse/Europese wegen.

    Login om te reageren
  29. LC zegt

    21 augustus 2007 om 13:30

    http://wolfsator.squarespace.com/storage/mitsubishi_nessie-enh22.jpg

    Mooier dan het orginele zou ik zeggen

    Login om te reageren
  30. Mairsil zegt

    21 augustus 2007 om 15:07

    Na de eerste fase (copy-paste Sovjet design) en de tweede fase (copy-paste Europees design) is het nu tijd voor de derde fase, een fase waarin men steeds meer met een eigen design komt.

    Het zal mij benieuwen. In Japan is dat wel zo gegaan, van kopieren naar uitstekend eigen design, maar Japan heeft ook een veel grotere designtraditie. China heeft dat voor zover ik weet een stuk minder.
    Als je bijvoorbeeld naar electronica kijkt, maakt Japan al heel lang allerlei interessante eigen designs (alleen Sony al). Uit China zie ik eigenlijk nooit mooi design komen.

    Dat wil niet zeggen dat het ze nooit gaat lukken, maar er zou wel eens aardig wat tijd over heen kunnen gaan voor er echt mooie orginele designs uit China komen. Aan de andere kant, een paar van die 1300 miljoen mensen zullen echt wel kunnen ontwerpen…

    Login om te reageren
  31. Jandepandaman zegt

    21 augustus 2007 om 15:22

    Geen mooi design daar…? Nou euh- Ik zit met spanning te wachten tot we eindelijk echt origineel Chinees auto design krijgen voortkomend uit hun al duizenden jaren oude traditie…! ;-) Maar goed, ze hebben natuurlijk de eerste tijd last van het na-eil effekt van het communistische geen-onzin-vormgeven.

    Login om te reageren
  32. Mr. Marteen zegt

    21 augustus 2007 om 15:55

    @=Pjot=
    Babi = varken
    Pangang = roosteren
    en dat is Indonesische taal

    Btw, wikipedia is een samenraapsel van iedereen die denkt iets te weten en een computer tot zijn/haar beschikking heeft.

    Login om te reageren
  33. Jandepandaman zegt

    21 augustus 2007 om 16:08

    @Mr.Marteen- Taaltechnisch mag dat wel kloppen, maar het gerecht zelf komt wel degelijk uit China en is door Chinese handelaars eeuwen geleden naar de Indische eilanden meegenomen. China- Indonesie… Poeh- Toch maar houden bij een patatje oorlog? Oggut nee die patatten komen oorspronkelijk ook weer van een ander werelddeel… ;-)

    Login om te reageren
  34. Jan C. zegt

    21 augustus 2007 om 16:48

    Plus natuurlijk dat wij in aanraking zijn gekomen met de Chinese keuken dankzij Indonesië, toen nog Oost-Indië geheten ;-)

    Login om te reageren
  35. smokin zegt

    21 augustus 2007 om 17:56

    @Mr. Marteen:

    Bami is gebakken mie.
    Dus Bami Pangang is geroosterde gebakken mie, kan best.

    Oh, en by the way ook, de Encyclopaedia Britannica (en iedere andere encyclopedie) is een ook samenraapsel van artikelen geschreven door mensen die iets denken te weten. Niets anders dan wikipedia dus.

    Login om te reageren
  36. tweaker zegt

    21 augustus 2007 om 17:59

    BABI please

    Login om te reageren
  37. christian zegt

    21 augustus 2007 om 18:00

    Inderdaad. Laat ze het alsje blíéft bij eten houden. Chinese auto’s zijn echt prut. Ik heb toch zo’n hekel aan zulke dingen. Niet normaal

    Login om te reageren
  38. Rick Dos zegt

    21 augustus 2007 om 20:03

    Het is duidelijk dat we hier niet van het verleden leren.

    Jaren ’70, jaren ’80: GADVER JAPANSE AUTO’S!

    Precies hetzelfde in dit geval. Just wait and see guys!

    Login om te reageren
  39. Casey zegt

    21 augustus 2007 om 20:03

    De Chineese (of Indonesische) keuken past inderdaad heel erg goed bij dit onderwerp…

    Maarre….waarschijnlijk dat we hier over weet ik veel hoe veel jaar behoorlijk wat Chineese autos zien rondrijden. Chinezen zijn ook niet dom en zullen hun autos vast en zeker verder ontwikkelen, qua design, veiligheid en brandstofverbruik.
    Wie weet dat de Yankees daar nog iets van kunnen leren…

    Login om te reageren
  40. kenneth zegt

    21 augustus 2007 om 20:03

    Jammer van de vergelijking die sommigen maken tussen Japanse en Chinese producten, ondanks dat beiden aziatisch zijn.
    het grootste probleem wat de Chinezen hebben en voorlopig zullen houden komt door het communisme waardoor het marktdenken vrijwel ontbreekt, wat zich dus ook vertaalt in wat voor producten men daar maakt. Waar de Japanners nog innoveerden, kopieeren de Chinezen er lustig op los. men wil wel maar kan niet. de vergelijking China, Rusland is in dat opzicht veel beter en dan doen de Chinezen het zeker niet slecht!
    Helaas (voor mij, of de Chinezen) zal het nog wel een tijdje duren voor ik mijn Japanse vierwieler zal inruilen voor iets uit dat land.

    Login om te reageren
  41. Rick Dos zegt

    21 augustus 2007 om 20:14

    @kenneth

    Are you serious or are you just pulling our legs?

    Ken je het typische Japanse gedrag niet op autobeurzen? Met hun Nikon’s?

    Login om te reageren
  42. Esprit_de_Flandre zegt

    21 augustus 2007 om 20:23

    @Mairsil

    Mooi Chinees design komt er sneller aan dan je denkt. Wat vind je van dit? Het komt van een designwedstrijd die Sony Ericsson in China organiseerde. Best knap vind ik.

    Please don’t edit me out, dit is on topic! (volgens mij)

    Login om te reageren
  43. Ari_M5 zegt

    21 augustus 2007 om 22:06

    Het lijkt van de zijkant een X5 , nou en.
    We zullen zien of het ook de kwaliteit enso heeft van een X5.

    Login om te reageren
  44. Warren2 zegt

    21 augustus 2007 om 23:14

    http://www.chinacartimes.com:80/2007/08/21/more-on-the-geely-antonov-tie-up/

    More on the Geely Antonov tie up
    Published by Ashley August 21st, 2007 in Chinese Car News and Geely Automobile.
    In November last year, Geely signed a deal with Antonov to supply six speed automatic gear boxes to Geely for use in future cars. At the time, the deal went unnoticed and thus flew under many motoring websites radar. Antonov released a small (as in tiny) press release which said:

    The board of Antonov plc, the automotive technology company, is very pleased to announce that it has signed heads of agreement for a production licence with Zhejiang Geely Automobile Gearbox Co; the transmission manufacturing subsidiary of Geely Automotive, one of China’s leading vehicle manufacturers. The licence would be for the production of the company’s TX6 six-speed automatic transmission.
    Antonovs TX6 speed transmission is allegedly one of the best, and the cheapest automatic transmissions on the market at the moment, obviously, such technology will put Geely head and shoulders above the rest of the rising Chinese car makers who are for the most part, still playing around with Mitsubishi supplied gearboxes and engines. Only a few of the Chinese car makers have started to develop their own engines (Chery, Geely, Brilliance to name a few) the rest rely on either Mitsubishi or Toyota for their under the hood needs (this gives them a huge selling point though) We are told that at the moment there are no domestic Chinese manufacturers of automatic transmissions, Geely has had some limited success and has gotten as far as making 3 speed boxes, but the TX6 seems to be a massive upgrade for Geely.
    Regular China Car Times commenter, Warren, sent us these videos of Antonov supercharges and gearboxes being used in other vehicles.

    It seems Antonov has a large (and growing) fan site

    Login om te reageren
  45. Warren2 zegt

    21 augustus 2007 om 23:16

    The dream of Chinas Li Shufu. A Geely car for everyone.

    It is a wonderfull documentation of the Car industrie of China. For 60% this documentation is going about LI SHUFU and HIS Geely.

    http://www.youtube.com/watch?v=E5BgR72EkSU (part 1)

    http://www.youtube.com/watch?v=meU4myjphqc (part 2)

    http://www.youtube.com/watch?v=aJ37ckBjWEc (part 3)

    http://www.youtube.com/watch?v=JH9AQodC9Lk (part 4)

    http://www.youtube.com/watch?v=0LPuSeQR3ng (part 5)

    http://www.youtube.com/watch?v=-cHPP-Lax20 (part 6)

    http://www.youtube.com/watch?v=nwkhaFX2eso (part 7)

    http://www.youtube.com/watch?v=ednI1Pjw0FA (part 8)

    http://www.youtube.com/watch?v=dafN0zc1XRs (part 9)

    Some words concerning the video’s. (1)

    Geely is the fastest growing PRIVATE car manufacturer of China. The owner “Li Schufu” is an remarcable man.

    He do not like all kind of joint ventures. His view is that China (Geely) has to developed his own brand of cars, and so he do. The problem is sometimes, that the Chinese car manufactures has not the modern western technology to make the cars at the same quality as the US and European standards. And this is the goal of Li Shufu, Geely is go na build own brands of cars with the latest and best technology.

    For example: China has NO production of automatic transmission. To import these is no propblem, but he find that Chinees people has to be proud to build there own automatic transmissions. Geely is the only car company who can make (for now, only a 3-speed automatic transmission) but this is changing very rapidly.

    Geely has taken a license from Antonov company to build the Antonov six-speed automatic transmission: The TX6. (a very modern six-speed automatic tramission with the best and latest new developed technology).

    First test will be in 2008 in a Geely car and production will follow at the end 2008 or begin 2009 for different Geely car models.

    Login om te reageren
  46. Guido van H. zegt

    21 augustus 2007 om 23:55

    Ik vind het allemaal best! Zolang het niet te duur is, zoals de Brilliance (die was echt TE duur), zullen er altijd mensen zijn die een Chinees willen proberen!
    Mijzelf incluis!

    Denk maar aan het succes van de Logan!

    Die zogenaamde Europese A-merken geven teveel mankementen, terwijl je je blauw betaald voor de aanschaf en onderhoud! Ik hoop echt dat de Chinezen op een aanvaardbare niveau komen.

    Dan zullen Peugeot, Renault, Volkswagen e.d. werken waar voor je dure geld moeten leveren!

    En dat willen we toch?

    Login om te reageren
  47. kenneth zegt

    22 augustus 2007 om 09:31

    @Rick Dos
    beetje jammer van je vraag, met foto’s maken innoveer je dus niets en dat doen de Japanners onderhuids dus wel. en als je bedoelt dat het exterieur zou worden gekopieerd dan loop je dus al een generatie autodesign achter.
    dat auto’s op elkaar lijken kan men niks aan doen, smaak, techniek, wettelijke beperkingen zijn er nu eenmaal. maar wat de Chinezen doen is gewoon kopieeren….toch?

    Login om te reageren
  48. Tijmen zegt

    22 augustus 2007 om 10:08

    @ Guido van H. :

    Dure geld…? ;)

    On-topic:
    Ik geloof niet dat er in de toekomst nog knappere Chineze karretjes bij komen. De meeste Japanse auto’s zijn toch ook foeilelijk? Er is ook een periode geweest waarbij de Jappen alle Europese auto’s kopieerden? Die zijn er iets op vooruit gegaan, maar ook niet veel (vind ik).

    Bijvoorbeeld die Chery Shooting Sport is wel een aardig ontwerp, maar dat komt ook van Europese bodem. Ik ben benieuwd.. :P

    Login om te reageren
  49. maurits zegt

    22 augustus 2007 om 12:09

    wanneer stoppen ze met het naapen van de x5 ik hoop dat ze dat niet met de nieuwe x5 en ze zijn lelijk.
    -edit: leer eerst even schrijven aub-

    Login om te reageren
  50. Chris zegt

    23 augustus 2007 om 17:59

    Je kunt inderdaad alles zeggen over Chinezen / China, maar in een land waar een mensenleven minder belangrijk is dan GELD verdienen (babymeisjes worden vlak na de geboorte om het leven gebracht omdat ze geen geld opbrengen, een plaatselijke fabrikant van babyvoeding had goedkope ingredienten gebruikt waardoor er massaal baby’s en peuters stierven, kadavervlees wordt verkocht als zijnde “vers geslacht” vruchten en groente worden bespoten met spul om dode lichamen te conserveren, noem maar op) is het nog dweilen met de kraan open.

    Chris (Chinees)

    Login om te reageren
  51. dekster zegt

    28 augustus 2007 om 12:00

    “…gebruikt en is op dit moment de best verkcote auto in China…”

    Duidt volgens mij aan hoeveel mensen dit daadwerkelijk lezen…

    Login om te reageren
  52. Juppe zegt

    28 augustus 2007 om 16:04

    @ Smokin:

    Welke Honda’s zijn dan (mede) door Pininfarina ontworpen? Volgens mij alleen maar een paar studiemodellen in de jaren 90.

    Login om te reageren
  53. F430Rijder zegt

    28 augustus 2007 om 19:41

    @ Chris

    Je haalt mij de woorden uit de mond. Ik snap ook nog steeds niet waarom sommige mensen deze Chinese invasie positief vinden, “best mooie auto’s” “hij lijkt op een m5, nou en” dit zijn voor mij onbegrijpelijke reacties. Wat hier gebeurd is totaal respectloos voor de grote Europese / Amerikaanse fabrikanten, plus je helpt je eigen economie om zeep als je in zee gaat met dergelijke praktijken. Ik zie China liever nog vandaag dan morgen onderuit gaan.

    Login om te reageren
  54. F430Rijder zegt

    28 augustus 2007 om 19:42

    m5 moet natuurlijk x5 zijn..

    Login om te reageren
  55. Jacow zegt

    30 augustus 2007 om 19:19

    De BMW-lookalike lijkt op een X3 en niet de X5…die Chinezen zijn ook niet gek, die nemen de goedkoopste…..

    groet,

    Jacow

    Login om te reageren
  56. ro zegt

    20 april 2008 om 23:24

    ik heb er trek van gekregen jammer dat de chinees al dicht is miss nog maar langs de wok to go!

    Login om te reageren
  57. Brokkenmaker zegt

    13 mei 2008 om 21:15

    Tja, of we het nu willen of niet, die Chinezen komen echt wel.

    Het duurde de Japanners pakweg 30 jaar om serieus genomen te worden, de Koreanen 20 jaar, geef de Chinezen 10 jaar en we denken net zo over hun auto’s zoals we nu over Japanners denken.

    In de jaren 70 werden abonnementen op autobladen opgezegd (of altans hiermee gedreigd) als een blad iets te veel aandacht aan Japanners bestede.

    (Citaat uit een ingezonden brief in Autovisie “Japanners, dat zijn toch geen auto’s?”)

    En lachten we 15-20 jaar geleden ook niet om hifi/video apparatuur uit Korea, een merk als Samsung werd toen echt niet serieus genomen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North