De omzet van de autobranche kelderde in 2020 ongeveer net zo hard als de race pace van Ferrari.
We leven in 2020, dus van kwartaal- en halfjaarcijfers wordt je momenteel niet heel vrolijk. Het CBS deelt vandaag de cijfers van de auto- en motorenbranche voor het afgelopen kwartaal. Zoals te verwachten viel pakten die ook niet heel gunstig uit.
Om maar met de deur in huis te vallen: de totale omzet van de autobranche (inclusief motoren) in het tweede kwartaal van 2020 was 25% lager dan vorig jaar. Toevallig is dat ook de grootste krimp in 25 jaar.
De importeurs werden het hardst getroffen in de autobranche: bij hen daalde de omzet in Q2 2020 maar liefst met 40,4%. De handel in onderdelen moest met 28% minder omzet genoegen nemen. In de categorie ‘handel en reparatie van personenauto’s’ was de krimp 21,4%. Gespecialiseerde reparatiebedrijven kwamen er ietsje beter vanaf met een daling van 18,8%. In de motorenbranche viel de schade mee: daar was de daling maar 5,7%.
Qua faillissementen was er een lichtpuntje. Er gingen 16 bedrijven op de fles, maar dat waren er wel zeven minder dan in het eerste kwartaal. Het aantal vacatures in de auto- en motorenbranche daalde van 2.800 in Q1 naar 2.300 in Q2.
Dit alles geeft weinig reden tot een feestje, maar er wel weer meer optimisme over het derde kwartaal. Of minder pessimisme, zoals een pessimist het zou formuleren. Het ondernemersvertrouwen is namelijk -9 aan het begin van het derde kwartaal, waar dit aan het begin van het tweede kwartaal nog -46,9 was. Er is daarmee weer bijna net zo veel/weinig (streep door wat niet van toepassing is) vertrouwen als in 2019.
Bijbehorende staafdiagrammetjes en grafiekjes zijn te vinden op de website van het CBS.
Foto: lekkere line-up bij de Renault-dealer, vastgelegd door @wouterb
“Geweldig nieuws!”. Aldus Jesse Klaver c.s.
Zonder gekheid, ik verwacht dat indien het thuiswerken voor veel kantoorwerkers de nieuwe norm wordt, dat dit ook nog wel eens een enorme druk kan leggen op de omzet van veel leasemaatschappijen. De noodzaak tot woon-werkverkeer wordt tenslotte geminimaliseerd (één keer per week?), en bedrijven die omzetdaling ervaren als gevolg van de crisis zullen elke gelegenheid om de operationele kosten te verlagen, aangrijpen.
@RRRobert: zou zomaar een kwestie ‘postbode’ kunnen worden. Als er minder gereden wordt is er minder vraag naar auto’s, dus lastig voor een grote bedrijfstak. Vervelend, ja, onoverkomelijk nee.
Nou zou die postbode eigenlijk van postbode van de krimpende tak post bezorgen toch moeten kunnen overstappen naar de groeiende tak pakketbezorging, gewoon binnen hetzelfde bedrijf met dezelfde arbeidsvoorwaarden. Maar postnl kiest er voor om te lopen klagen dat de het zo slecht gaat met de post en ze daarom wel de bezorgers moeten ontslaan terwijl ze aan de aan de andere kant pakketbezorgende ZZPers enorm uitknijpen. Ik noem dat gewetenloos management.
Wat verwacht je in een land waar je 40k betaald voor een Mitsubishi ASX.
@riddertevoet: precies! Volgend jaar alles nog duurder maken.
Blij dat ik niet in de autobranche zit: Sinds Corona werken mensen meer thuis, jonge millennials hebben (gemiddeld) veel minder interesse in auto’s, ride-sharing concepten zijn in opkomst, over een tijdje krijg je het robot-taxi netwerk waardoor het nog minder zin heeft om een auto voor de deur te zetten en tot slot valt er met de opkomst van EV’s straks ook aan onderhoud geen droog brood meer te verdienen.
Voor de fabrikanten en werknemers vind ik het vervelend. Voor de overheid dat ze nog meer BPM mis lopen heb ik absoluut geen medelijden. Die klap kan niet hard genoeg zijn tot ze inzien dat de Nederlandse BPM constructie een verschrikkelijk onethische vorm van oplichting en chantage is.
@rike: het is de schuld van de Rabobank!
@z4coupe30si: Nee de schuld van Halsema!
@rike: dan komen ze dat geld wel op een andere manier bij je ophalen. Als die now uitkeringen moeten ook betaald worden
@nautique206: helaas weten ze hier in Nederland je altijd wel weer een poot uit te draaien. In het buitenland ook wel, alleen is Nederland er wel erg goed in.
@rike: je vergeet (net als de meeste zeurende types) hoe véél je daar voor terug krijgt..
En het zal nog erger worden, de tweede auto wordt verkocht, de bestaande auto blijft langer.
Hoe ouder het wagenpark, hoe beter voor het milieu.
We halen onze schouders en we zien wel waar het schip strandt, zoals met alles hier in NL.
Tsja heb ook in snelle autos gereden, uiteindelijk is de tweedehandsmarkt ook ruk, allemaal volk dat voor een dubbeltje op de eerste rang een auto wilt kopen en je tijd/geld verdoen met testritjes. Ik heb ook geen vertrouwen meer in occasionboeren, die er alles aan doen om je een oor aan te naaien. Heb lekker een leaseauto genomen van de zaak (ja een koekblik) , je mag toch niet zo hard in NL. De smaak is er ook een beetje vanaf
@nooffence: zo is dat met alle zwarte, grijze en witte gebakjes op de weg tegenwoordig. Het wordt weer tijd voor Cars en Coffee, heerlijk vergapen aan dikke bakken!
@marcomanta: tsja kijk stiekem wel rond voor een weekendauto hoor?
@nooffence: achja, die heb ik gelukkig ook, altijd weer genieten.
@nooffence: je bent dus nu genaaid door de leasemaatschapij proficiat! Met je maandelijkse lasten.
@thomasthomas: betaal alleen wat bijtelling. Heb daarnaast geen afschrijving, onderhoud , verzekering en tankkosten zoals jij hebt. Succes met je maandelijkse lasten!