• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault noteert megaverlies, geeft Nissan de schuld

Auteur: machielvdd, gepost 30 juli 2020 om 17:02 – 13 Reacties

Een auto van Renault, dat een zwaar verlies noteert in het eerste half jaar van 2020

Het verlies dat Renault lijdt in de eerste helft van 2020 is niet mals. De Fransen geven niet alleen corona de schuld.

We zijn in de tijd van het jaar aanbeland dat fabrikanten hun halfjaarcijfers wereldkundig maken. Aangezien we in 2020 leven, is dat doorgaans weinig reden tot feestvreugde. Dat is zeker niet het geval bij Renault.

Als er namelijk één merk het zwaar heeft in 2020 dan is het Renault wel. We meldden eerder al dat de Fransen bij de de overheid aan moesten kloppen voor staatssteun. Ook kondigden ze aan bijna 15.000 banen te schrappen. We kunnen de laatste tijd dus niet al te veel positief nieuws melden over Renault. Behalve dan misschien dat een Twingo tóch wel kan driften.

We zullen er verder niet omheen draaien: Groupe Renault noteerde in het eerste half jaar van 2020 een verlies van bijna €7,39 miljard. Vorig jaar was er nog sprake van €970 miljoen winst in het eerste halfjaar. Dat was echter ook al een daling ten opzichte het jaar daarvoor, hoewel een stuk minder dramatisch.

Als verklaring voor het zware verlies in het eerste half jaar van 2020 noemt Renault uiteraard de coronacrisis. Daarnaast geven ze ook Nissan de schuld, waar ze een belang van 43,4% in hebben. Een groot deel van het megaverlies, namelijk €4,82 miljard, is te wijten aan het slecht presteren van Nissan.

De omzet kwam uit op €18,43 miljard, terwijl dit een jaar geleden nog €28,05 miljard was. De verkopen kelderden met 34,9% in het afgelopen half jaar. Uiteindelijk werden er nog 1,26 miljoen auto’s verkocht. Het gaat hier om cijfers van Groupe Renault, dus daar zijn ook Dacia, Samsung, Alpine en Lada bij inbegrepen.

Één troost: Renault is niet de enige autofabrikant die in de penarie zit, hoewel ze wel dieper in de rode cijfers zitten dan de meeste concurrenten. Volkswagen maakte vandaag namelijk ook bekend dat ze een megaverlies moesten incasseren.

Ook interessant!

  • Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
    Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
  • Nissan komt met compacte en (hopelijk) betaalbare EV
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, Coronavirus, geld, Nissan, Renault

Vorig bericht: « Range Rover Sport 2013-heden occasion aankoopadvies
Volgend bericht: Fisker kondigt invasie van nieuwe modellen aan »

Lees Interacties

Reacties

  1. alcantara zegt

    30 juli 2020 om 17:06

    Nissan GT-R presteert beter dan welke Renault dan ook, dus beetje lulkoek.

    Login om te reageren
    • Paul58 zegt

      30 juli 2020 om 17:28

      Dan heb jij zeker nog nooit in een Renault Twizzy mogen rijden?? heheh

      Login om te reageren
      • torsen zegt

        30 juli 2020 om 17:32

        @kevin1989: toevallig dat de Twizy dan de enige Renault is die qua verkoopaantallen daadwerkelijk slechter presteert dan de GT-R.

        Login om te reageren
        • Paul58 zegt

          30 juli 2020 om 19:47

          @torsen: haha klopt idd

          Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      30 juli 2020 om 17:30

      @alcantara: het F1 team presteert al jaren niet, hoor je ze niet over

      Login om te reageren
    • mc96 zegt

      30 juli 2020 om 20:10

      @alcantara: hij is leuk!

      Login om te reageren
  2. mark997gt3 zegt

    30 juli 2020 om 17:48

    Ben benieuwd of we Renault over 5 jaar nog in de F1 zien. We weten uit de geschiedenis dat alle fabrikanten behalve Ferrari passanten zijn. De echte raceteam zoals Ferrari, Williams en McLaren zullen altijd blijven.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      30 juli 2020 om 19:30

      @mark997gt3: als Williams geen investeerder vindt, dan niet.

      Login om te reageren
    • mc96 zegt

      30 juli 2020 om 20:16

      @mark997gt3: ik denk dat je Renault een beetje te kort doet als je ze een passant noemt. Ze zijn (met tussenposen) al vele jaren actief als fabrikant of als motorleverancier. Renault was ook de eerste die in de F1 ging racen met een turbo motor. De term passant past eerder bij Porsche, Lamborghini, Peugeot of zelfs Alfa.

      Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      30 juli 2020 om 21:48

      @mark997gt3: eh, 20 miljard omzet met 8 miljard verlies. Denk dat F1 niet heeeel veel prioriteit zal krijgen de komende periode..

      Login om te reageren
  3. bruinwerker zegt

    30 juli 2020 om 17:51

    Dat is een flinke klap.

    Login om te reageren
  4. mustang750supersnake zegt

    30 juli 2020 om 22:47

    en dan nissan de schuld geven…man laat me lachen zeg!

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      31 juli 2020 om 00:25

      Cijfers liegen niet

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North