• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autobrief II: halftarief MRB voor PHEV is een jaar langer oké

Auteur: jaapiyo, gepost 12 april 2016 om 19:34 – 31 Reacties

Wiebes


Vandaag was er een stemming in de tweede kamer over ‘Autobrief II’ van staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes. Het voorstel is aangenomen met twee interessante amendementen.

Autobrief II is de liefdesbrief die Eric Wiebes vorig jaar aan de ministerraad stuurde waarin hij zijn undying love voor belastingen op auto’s verklaarde. De insteek was eigenlijk om de belasting op auto’s eenvoudiger, eerlijker en waar het kan minder zwaar te maken. Uit enkele eenvoudige rekenvoorbeelden bleek echter al snel dat dit laatste niet het geval gaat zijn. In de tweede kamer werd vandaag gestemd over de brief. Het gevolg hiervan zijn twee amendementen die wellicht ook de trouwe AB-lezer raken.

Ten eerste wordt het halftarief voor de motorrijtuigenbelasting die PHEV’s genieten een jaar langer aangehouden dan oorspronkelijk gepland. Eigenlijk zou deze regeling vanaf 2019 veranderen in een driekwartstarief, maar dat wordt nu een jaar uitgesteld tot 2020. Dit geldt voor auto’s met een maximale CO2-uitstoot van 50 gram per kilometer, een waarde die alleen gehaald wordt door PHEV’s. Nou ja, op papier tenminste.

Het tweede nieuwtje betreft de afbouw van de BPM. Deze wordt tot 2020 met twaalf procent verlaagd, maar door een amendement van ChristenUnie tweede kamerlid Carola Schouten geldt dit niet voor de dieseltoeslag. De belastingkloof tussen auto’s op benzine en auto’s op duivelsap wordt hiermee dus groter.

Ook interessant!

  • Belasting importauto gaat een beetje omhoog
  • Range Rover Evoque PHEV, verrassend betaalbare AWD krachtpatser
  • Gerucht: Lamborghini Urus PHEV krijgt extreem veel pk
  • Kia Sorento PHEV rijtest
    Kia Sorento PHEV rijtest

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, eric-wiebes, overheid, wegenbelasting

Vorig bericht: « De Donkervoort D8 GTO-S is hier
Volgend bericht: Interview: Minotto, Nederlandse sportwagen met Ferrari V12 »

Lees Interacties

Reacties

  1. james82 zegt

    12 april 2016 om 19:45

    Die kwibus..

    Login om te reageren
    • jeffreyd zegt

      12 april 2016 om 19:54

      @james82: lach me altijd kapot als ik hem zie lopen op het journaal, je kunt m gewoon niet serieus nemen

      Login om te reageren
      • ehnl zegt

        12 april 2016 om 22:49

        @jeffreyd: de man is hyper-intelligent en al vele jaren financieel onafhankelijk…!

        Login om te reageren
        • jeffreyd zegt

          13 april 2016 om 07:13

          @ehnl: ?

          Login om te reageren
  2. klaasjevaak zegt

    12 april 2016 om 19:52

    De afbouw van de BPM zal ongetwijfeld wederom ruimschoots gecompenseerd worden door verhoging van het tarief per gram co².

    Login om te reageren
  3. erikdee zegt

    12 april 2016 om 19:53

    Ok, dus stel dat je als lief en schattig particulier gezinnetje voor ogen hebt om over een paar jaar een super milieu vriendelijke PHEV te kopen, tja je hoort er zoveel goeds over! Jong gebruikt, van een zakelijke rijder, die hier graag van af wilt, omdat z’n bijtelling naar 22/25% schiet! Deze zakelijk rijder heeft 60 maanden lang kunnen genieten van een lage tot geen bijtelling en wordt ook nog gematst met een lage tot geen wegenbelasting. Nu komt dit gezinnetje weer die deze auto wenst te kopen omdat hij zo milieuvriendelijk (smiley die verbaasd kijkt) en zuinig (twee smileys die verbaasd kijken) is. Nu worden ze alleen keihard gepakt door de overheid omdat ze plots over een auto van 1700-2200kg wegenbelasting moeten betalen. Hoppa zakelijke rijder met veel belastingvoordeel gematst, nooit aan de lader gehad, veel benzine er doorheen gejaagd en de particulier kan die auto simpelweg niet betalen omdat toch het brandstofverbruik hoger lijkt te zijn dan gezegd en de accu binnenkort moet worden vervangen… ok. ik zeg EXPORT, bedankt NL BV weer een paar miljard weg! (heel veel smileys die verbaasd kijken).

    Login om te reageren
    • parker zegt

      12 april 2016 om 20:07

      @erikdee: mwoah, hangt er van af: de mrb is bij het driekwarttarief toch lager dan dezelfde auto zonder electromotor, de maandlasten liggen lager. Als tegen die tijd de brandstofprijzen weer wat hoger liggen zijn de ca. 30 tot 50 km die je electrisch kunt rijden met een V60 of Golf GTE toch best behoorlijk goedkoper te doen als je thuis tegen nachtstroom laadt. Accu’s zijn tzt ook een stuk betaalbaarder. Ik zou ‘m niet direct als totaal oninteressant voor particulieren wegzetten, de PIH. De gemiddelde woonwerkafstand ligt in NL geloof ik binnen die 40km, evenals heel veel andere ritten in een gemiddeld huishouden..

      Login om te reageren
      • boxergt zegt

        12 april 2016 om 22:55

        @parker: Wat betaal je liever? 100% van 1200 kg of 75% van 1700 kg voor een auto die minder zuinig rijdt als je puur elektrisch rijdt en de stroom straks duurder is dan brandstof per gereden km.

        Login om te reageren
        • parker zegt

          13 april 2016 om 07:32

          @boxergt: er wordt altijd iets van 150 kilo vanaf getrokken als correctie voor het electrodeel en van het restant dan nog een kwart. Een V60 D5 zonder electromotor weegt iets van 1550 kilo. Per saldo kom je lager uit in de mrb met de pih dan met de D5. En waarom zou stroom tzt duurder zijn dan brandstof?

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            13 april 2016 om 08:28

            @parker: momenteel is brandstof de grote cashcow van de overheid. Als iedereen massaal van de olie af stapt en elektrisch gaat rijden zullen ze dat geld ergens anders vandaan moeten halen. Eigenlijk is er dan maar één logische plek om deze belasting te heffen.

            Login om te reageren
    • cod3bos zegt

      12 april 2016 om 20:16

      @erikdee: Het is inderdaad bezopen dat je over een 4 of 5 jaar oud voertuig nog bijtelling moet rekenen over de nieuwwaarde van het voertuig. Eerlijker zou zijn over bv de dagwaarde. Maar stel, je aannames kloppen dan hoef je je juist geen zorgen te maken over het vervangen van de accu’s, deze zijn immers volgens jou nooit gebruikt…

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        12 april 2016 om 21:56

        @cod3bos: en iedereen weet dat accu’s er veel beter van worden als ze nooit gebruikt worden…

        Login om te reageren
      • freezzr zegt

        13 april 2016 om 22:00

        @cod3bos: die bijtelling over nieuwwaarde is een van de beroerdere regels die er is. Heb ooit een Passat geleased met nieuwwaarde a 55.000€ kaching (niet door mij uitgezocht, hell no!) Op het moment dat hij bijna uit de lease ging gevraagd wat de verkoopwaarde van dat moment was… 11.000€.

        Login om te reageren
  4. Joerek zegt

    12 april 2016 om 20:12

    Maar wat de BPM volgend jaar al doet, dus binnen 9 maanden(!), weet nog niemand. De tarieven staan nog nergens. Het enige wat bekend is dat deze tussen 2017-2020 met 12% worden afgebouwd.

    Login om te reageren
  5. Nemus zegt

    12 april 2016 om 20:26

    Ben ik voor een keer heel blij dat ik in België woon…

    Login om te reageren
  6. phaeton zegt

    12 april 2016 om 20:34

    Zucht, de dieselhaat neemt immer toe. Hoe ver is Frankrijk daar ondertussen mee? Voor koppel en laag verbruik bij vele kilometers en een hoog trekgewicht is er nog geen alternatief. Maar wel belasten, heus.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      13 april 2016 om 08:39

      @phaeton: met een benzinemotor kan je ook prima een kar trekken. Trekgewicht heeft weinig met vermogen te maken. Meer met hoe zwaar andere componenten zijn uitgevoerd en de bouw van het voertuig.

      Voor koppel hebben ze ook al iets gevonden. Zowel elektromotoren als domweg grote laagtoerige, laadvermogen benzinemotoren hebben een heel fijn koppel. Echter staat dat niet leuk in de folder dus kopen mensen dat niet.

      Dus het enige waar ze nog geen oplossing voor weten is de efficiëntie van een diesel.

      Login om te reageren
      • phaeton zegt

        13 april 2016 om 23:13

        @lekbak: En het verbruik er van? Als het onder de 1:18 doet is het geen volwaardig alternatief. Enfin, een diesel is fijn vanwege 400+ Nm koppel.

        Een toekomstig Skyactiv 3 blok in een Mazda 6 met een regenererende elektro aandrijving zou bijvoorbeeld kunnen, maar op een efficiëntere manier. Je moet het koppel tot aan de Alpen kunnen gebruiken, terwijl het ook daarvoor en daarna moet assisteren voor een laag verbruik. Zover is het helaas nog niet.

        Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    12 april 2016 om 21:22

    Kip zonder kop. Doet me altijd denken aan Guus Geluk….

    Login om te reageren
  8. gezondverstand zegt

    12 april 2016 om 21:26

    Gadver worden die stekker fraudeurs nu nog langer voorgetrokken? Welke halve zool heeft ooit bedacht dat bijvoorbeeld een Cayenne met 333pk en 2325kg goed voor het milieu zou zijn?

    Login om te reageren
    • parker zegt

      13 april 2016 om 07:36

      @gezondverstand: altijd nog beter dan dezelfde Cayenne zonder hybride aandrijving, daar is het om te doen.

      Login om te reageren
  9. okmer zegt

    12 april 2016 om 21:39

    En dus wordt het alleen maar nog interessanter om een jonge Diesel occassion uit Duitsland te importeren vs hier kopen. De dealers/handelaren worden dus weer de dupe en voor de restwaarde/afschrijving zal het ook wel niet veel goeds inhouden…

    Login om te reageren
  10. stfu zegt

    12 april 2016 om 22:01

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  11. atrak zegt

    12 april 2016 om 22:05

    Dus als ik in 2020 een nieuwe Honda Civic Type-R koop krijg ik €1460,- korting nou nou. Blijft er nog ruim €10000,- BPM over.

    Login om te reageren
    • boxergt zegt

      12 april 2016 om 22:58

      @atrak: Nee, je krijgt korting nadat het de aankomende jaren nog even met minimaal 12% stijgt.

      Login om te reageren
  12. rydodrive zegt

    12 april 2016 om 22:36

    Weg met die wiebes

    Login om te reageren
  13. slickrick zegt

    12 april 2016 om 23:02

    Het maakt niet uit met wat voor creatief idee het kabinet komt, de heilige koe levert al jaren miljarden op, dit zal never nooit afgebouwd worden, geld moet immers ergens vandaan komen. Links om of rechts om, betalen zullen wij altijd

    Login om te reageren
  14. hummer95 zegt

    13 april 2016 om 07:49

    Als ik die reacties hierboven lees ben ik toch mooi blij dat ik voorlopig alleen een fiets heb… *sadface*

    Login om te reageren
  15. TDI-goeroe zegt

    13 april 2016 om 07:53

    Kwiebus houdt ons weer een lekkere frikandel voor.

    Login om te reageren
  16. iamjeremyclarkson zegt

    13 april 2016 om 09:26

    Het hoofd van Wiebes doet me altijd denken aan dokter Tinus…

    Login om te reageren
  17. pinut187 zegt

    13 april 2016 om 13:29

    Wat een pipo zeg..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North