Interview: Minotto, Nederlandse sportwagen met Ferrari V12

Auteur: , 83 Reacties

Ferrari V12, hybride-aandrijving, buizenchassis, carbon koets, zomaar een paar termen die van toepassing zijn op dit Nederlandse fabrikaat. Eenmaal afgerond moet de Minotto goed zijn voor zo'n 580 pk op 925 kilo. Tijd voor een interview met de man achter deze creatie.

De kans dat je al eens van Minotto hebt gehoord is niet zo groot, media-aandacht heeft Hans Teijgeler namelijk nog niet gezocht. ‘Ik wil wel iets kunnen laten zien’, aldus de man achter dit nieuwe Nederlandse automerk, dat we onlangs op het spoor kwamen. En of Hans op dit moment iets heeft om te laten zien! Het eerste exemplaar bevindt zich in de laatste fase van de productie en bij dat ene exemplaar zal het niet blijven. Maar wat is het eigenlijk?

Het idee voor Minotto ontstond vele jaren terug. Hans is de gelukkige bezitter van een Ferrari 308 GT4 en die auto bleek een toegangspasje tot een hoop leuke auto’s. Hans: “ik heb vrijwel alle snelle en moderne Italiaanse auto’s mogen rijden. Stuk voor stuk fantastische auto’s, maar met één gezamenlijk probleem: ze zijn veel te capabel voor de openbare weg. Het is te gemakkelijk om 200+ kilometer per uur te rijden terwijl je ondertussen een ontspannen gesprek voert met je passagier.’ Dat was niet waar Hans naar opzoek was in een auto. ‘Ik wilde een auto die om rijbeleving draait, die ook onder de 240 kilometer per uur een fantastische rijbeleving biedt. Die auto ben ik gaan bouwen.’

Minotto
Zo moet Hans’ auto, de Minotto V12 er uiteindelijk uit komen te zien

Van BMW M3-blok naar Ferrari V12

Hans kiest voor een beproefd concept: klassieke looks met moderne techniek. Toch pakt hij het anders aan dan bijvoorbeeld Caterham of Donkervoort. ‘Als ingenieur ben je geneigd altijd te streven naar de technisch best mogelijke oplossing, maar voor dit project heb ik dat niet tot het uiterste doorgevoerd.’ Als voorbeeld noemt hij de wielophanging. Meesturende achterwielen zoek je bijvoorbeeld tevergeefs, ook al zou dat technisch wel mogelijk zijn. Hans wilde immers een auto die juist niet zo eenvoudig te rijden zou zijn als moderne sportwagens, die het rijden weer spannend maakt.

Diezelfde wielophanging en het streven naar klassieke looks en dito afmetingen beperkten Hans ook in de keuze voor motoren. ‘De meeste Amerikaanse V8’en pasen niet, die zijn te breed. Aanvankelijk begon ik het project met een zes-in-lijn uit een BMW M3. Die lag zelfs al in het chassis, alleen bleef ik aan vrienden en kennissen opscheppen over het feit dat een Ferrari V12 ook wel zou passen. Tja, op een geven moment moét je dan wel.’ Het feit dat een Ferrari V12 overigens wel past, terwijl de meeste Amerikaanse V8’en niet tussen de wielophanging te plaatsen zijn, heeft te maken met de blokhoek. ‘Een V8 heeft eigenlijk altijd een blokhoek van 90 graden, terwijl de cilinders van een V12 meestal onder 60 graden staan. Een Ferrari V12 is dus een stuk smaller dan de meeste V8’en,’ verklaart Hans.

Minotto met BMW-blok
Het BMW M3-blok lag al in het chassis toen Hans besloot dat een Ferrari V12 tóch de betere keus was

Even op de fabriekspoorten bonken in Maranello en daar een aantal motorblokken kopen is er niet bij, dus zocht Hans zijn heil in schadeauto’s. De V12 die momenteel in de Minotto ligt komt uit een Duitse 612 Scaglieti die flinke schade aan het plaatwerk had opgelopen bij een crash. Na een grondige interne inspectie met een boroscoop en na vervanging van pakkingen, distributie en spanrollen is de twaalfcilinder echter in perfecte conditie, met slechts 16.000 kilometer aan ervaring.

‘Het motorblok is wel een beetje de achilleshiel van het project,’ bekent de bouwer. ‘We willen de auto in een kleine serie gaan bouwen, maar als het mee zit en we verkopen er tien, dan zitten we wel een beetje aan de max wat betreft de beschikbare voorraad van Ferrari-twaalfcilinders.’ Het totale vermogen zal dankzij veel betere uitlaatspruitstukken en een nieuw, verbeterd motormanagement rond de 580 pk uitkomen, al sluit Hans ook 600 pk niet uit. ‘Het maakt eigenlijk niet uit, alles boven de 300 pk is al meer dan genoeg om een beetje bang van te worden in een dergelijke auto.’

Minotto

KERS op de taart

Niet alle techniek in de Minotto komt uit Italië. De handgeschakelde zesbak komt uit een BMW 535i, terwijl voor het KERS-systeem bij Honda werd geshopt. Oorspronkelijk was het trouwens helemaal niet de bedoeling om van de Minotto een hybride te maken. Hans: ‘ook over een auto die je zelf bouwt, moet je in ons land BPM betalen. De hoogte van dat bedrag kun je op twee manieren bepalen. Door bij de TÜV een uitgebreide keuring te laten doen, geen optie voor zo’n kleinschalige productie, of op basis van een formule. Alleen werd er naar mijn mening in die formule wel erg weinig rekening gehouden met het lage wagengewicht, waardoor de BPM uit zou komen op 85.000 euro.’ De standaardformule voor bepaling van de uitstoot van hybrideauto’s blijkt echter veel meer rekening met wagengewicht te houden en dus gaat Hans terug naar de tekentafel.

De oplossing wordt gevonden in de elektrische aandrijflijn van een Honda Civic Hybrid. Die heeft een accupack van 30 kilo en een compacte elektromotor die je direct op de krukas kunt plaatsen. ‘We moesten toch nog een verloopstuk ontwerpen om de V12 aan de BMW-bak te koppelen, dus we konden daarin mooi rekening houden met de elektromotor.’ Hoewel het systeem wat gewicht toevoegt aan de auto, zijn de voordelen volgens Hans aanzienlijk. ‘De elektromotor levert niet alleen een fijne 50 Nm extra, beschikbaar vanuit stilstand, maar fungeert ook als startmotor en dynamo en dankzij het accupack is ook een veel kleinere 12V-accu nodig. Alles bij elkaar voegt het hele systeem daardoor maar zo’n 20 tot 25 kilo toe aan het wagengewicht. Een specialist in Engeland heeft het motormanagmentsysteem zo aangepast dat de V12 en de elektromotor feilloos samenwerken.’ En de BPM? ‘Die bedraagt vermoedelijk nu zo’n vier- tot vijfhonderd euro.’

Minotto

High tech carbon uit Urk

Een klassieke koets past weliswaar bij het concept van een auto die, in de woorden van zijn createur, ‘best een beetje angst mag aanjagen’, maar een moderne koets om dergelijke fraaie techniek te verpakken zou toch ook geen gekke keuze zijn? Hans: ‘Niet alleen past het ontwerp goed bij het soort auto wat ik wil bouwen, ook is het gewoon te moeilijk om een mooie moderne auto te bouwen. Zelf de grote designhuizen krijgen het soms niet goed. Daarnaast moet je het ook helemaal niet op willen nemen tegen Ferrari. Velen hebben dat geprobeerd en eigenlijk is het alleen Lamborghini gelukt. Dat moet je gewoon niet willen, vandaar de klassieke benadering.’

Hoewel de looks dus klassiek zijn, is het materiaal waaruit het klassieke huidje wordt vervaardigd dat allerminst: carbon. Dat is niet alleen lichter dan geklopt aluminium, maar ook goedkoper. ‘Zouden we het bij één exemplaar houden, dan was aluminium veel goedkoper, maar gezien we er meerdere willen bouwen, wordt het werken met mallen en koolstofvezel opeens interessant. Ook kunnen we het dikker maken op plekken waar het sterker moet zijn en dunner op plaatsen waar het minder belast wordt. Dat kan met aluminium niet.’

In een klein fabriekje in Urk werken Hans en monteur Rutger, die hij voor dit project in dienst heeft genomen, hard om de auto aankomende winter af te hebben. Het eerste exemplaar blijft in eigen bezit. Niet alleen omdat het de auto is waar Hans van droomde, maar ook omdat je als nieuwe fabrikant wat meer te bewijzen hebt dan de gevestigde merken. ‘Het is dus wel fijn als potentiële kopers ook echt met de auto kunnen proefrijden,’ besluit de man achter het jongste automerk uit Nederland. Wordt vervolgd…

Carbon body van Minotto

Foto’s: Peter Terpstra/Digi-Shape (auto met rode body), Roger Lomme (openingsfoto) en Minotto



83 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Wat een kunstwerk naar mijn optiek en dan ook nog een heerlijke v12 van Ferrari erin lepelen. Hopelijk spoedig te koop tegen een leuke prijs en natuurlijk de jackpot winnen ;)
@jordip: of hard werken in plaats van hopen op de jackpot 😜
@nvn1993: misschien eerst me studie afmaken 😋
@jordip: goed plan. Let ook even extra op bij Nederlands ;)
@dizono: ik krijg geen Nederlands op me studie dus al 3jaar geen les in gehad. En valt vies tegen haha
@jordip: haha ik voel je. Engels en nederlands wordt willekeurig door elkaar gebruikt en de juistheid van het engels vinden ze een stuk belangrijker ivm buitenlandse zakenrelaties.
@jordip: twee keer dezelfde fout. Aaaiiiiii….
Prachtig verslag van een prachtig project!

Mijn autohart gaat sneller kloppen!
@patrick: helemaal mee eens, heel gaaf project en hoop dat deze echt van de grond komt! Prachtig ontwerp met mooie techniek!
Heel cool en idd waarschijnlijk een hele handvol om hard mee te gaan..
Is het design van Michiel van den Brink?
@w0o0dy: Nog zo’n blogger/reaguurder van het eerste uur.

@michiel_vd_brink, is deze koets van jouw hand?
@w0o0dy: Nope. Tim Traas en ik… Bedankt voor het compliment. Michiel tekent heel mooie dingen…
@minotto: die impressie midden in het artikel gaf me een MvdB gevoel. Complimenten voor de styling zijn wat mij betreft ook echt terecht. Zeker geslaagd en ik lees graag meer (o.a. Via FB). Houden jullie Autoblog.nl op de hoogte?
Enorm gaaf project die auto. Het concept spreekt me erg aan. Succes ermee!
Erg mooi! Respect!
Wat leuk om te volgen! Het gebeurt nog! Mooi hoor! En ff 84.500 van de BPM afsnoepen heheh slim aangepakt
Ik hoop dat dit een succesverhaal mag worden! Het ziet er in elk geval beter uit dan de creatie van de twee broers van een paar uur geleden, niet dat dat een lelijk ding was trouwens, maar er klopte iets niet aan vanaf de zijkant.
@misterdrogba: meer dan 10 zullen het met deze motor nooit kunnen worden, tenzij Ferrari gaat meewerken of er ineens heel veel V12’s gaan crashen.
@roppp: misschien bied de v12 van Lamborghini en Aston martin uitkomst. (Met het een 60 graden blok is.
@xiran: Zijn ook opties, net als een mooie motor ontwikkelen op basis van een BMW of Mercedes V12 blok.

We hebben nog een aantal andere ideeën, maar laten we eerst maar eens het probleem krijgen dat we te weinig motoren hebben. Lijkt me al heel mooi.
Held!!! Geef die man een standbeeld :-D
Wauw, gewoon wauw! Dit doet me wat denken aan de E-type reincarnaties van Eagle, ook zo’n gelikte beauty’s. Wat waren de wagens uit de sixties toch sexy!

Ik blijf me daarom nog altijd afvragen wie het in zijn hoofd haalde een brooddoos als inspiratie in de eighties te gaan gebruiken…

Veel succes gewenst aan dit koddige merk, ze verdienen hun succes wel!
@nemus: moest eerder aan een d-type denken, zal door die enkele ‘hump’ komen..
Wat een tof en gedurfd project! Goede zet van die elektromotor, geeft alleen maar voordeel imo. Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Wat een fantastisch project, hier hou ik van
Ik hoop van harte dat dit, in navolging van Donkervoort, gaat slagen.
Minotto is West-Vlaams voor : Mijn auto
Briljant design!! En erg vindingrijk. Echt geweldig. Hoop echt dat dit een succes wordt.
Leuk artikel ook!! Vraag me alleen nog af waar de naam van de fabrikant vandaan komt.
@camber24: Mien oto..
Heerlijke wagen!!
Ik hou van mensen die hun eigen auto bouwen en ook zeker dit is gaaf hoor!
Wij nederlanders zijn toch nog wel goed met auto’s
Briljant ! van 85k BPM naar 4 meier BPM. Perfect aangetoond hoe krom de regelgeving hier in t kikkerland is. By the way, als je meeleest prachtig project Hans.
Mooie kitcar ..

Gewoon massaal uitbrengen met een 2.3 Ford EcoBoost ..
@lincoln: Fiat TwinAir is ook een optie
@denniss00: kies dan een fatsoenlijke motor. Het enige goede aan dat fiat blok is dat die zuinig in de tests is. Voor de rest is het één grote teleurstelling…
@lekbak: Precies. Praktijkverbruik van 1 op 18 op de snelweg. Dat haalt een viercilinder ook. Die 0.9 liter koffiemolen is dus nergens voor nodig.
@berlinetta: snelweg is in mijn ogen 130 echte kilometers per uur rijden. Ik heb nog nooit in een auto gereden die 1 op 18 haalt bij die snelheid. Ik heb in een respectabel aantal ‘zuinigheidswonders’ gereden, incl fiats, en zelfs de lupo 3l haalt dat niet. Terwijl dat toch echt de zuinigste auto is die ik ken. Zelfs ik heb daar tegen de 1 op 30 mee gereden eens, maar daar zat nauwelijks snelweg tussen. Hooguit rondweg waar je max 100 mag.
@lincoln: nog niet eens zo’n vreemd idee, als je kijkt naar wat Caterham in z’n auto’s legt.
@lincoln: Eens, superblok! Ligt ook in de Mazda 3 / 6 MPS, geheimpje, niet doorvertellen!
Wow wat een project. Respect. En wat een debiele BPM regel. Met de hybride troep aan boord wordt de auto onzuiniger, alleen op papier zuiniger. Stelletje ambtelijke malloten.
@kwatkam: niet vergeten dat hij dit voornamelijk heeft gedaan zodat de regels juist beter klopten. Nu houdt de formule rekening met het gewicht, de grote kracht van deze wagen.
@lekbak: Dat begrijp ik, maar de regels kloppen dus niet. De berekening is gebaseerd op een hypothetisch verbruik waarbij de lading van de accu’s niet wordt meegeteld. Ik kan er niet bij dat men met dit soort debiliteit hele volksstammen op een dwaalspoor brengt. Het natuurkundig principe is hoe lichter een auto, hoe minder energie nodig is om van A naar B te komen. Gewicht zou de meest zwaarwegende factor moeten zijn voor BPM, de ontwerper zat helemaal goed met zijn verhaal. Maar ja ambtenaren.
@kwatkam: Op snelheid heeft gewicht (rolweerstand) een marginale invloed op het verbruik van de auto. Dat gewicht versnellen heeft daarentegen belachelijk veel invloed op het verbruik, net als overigens de frontale oppervlakte van de auto en de luchtweerstand. Los daarvan krijg je een twaalfcilinder maar moeilijk zuinig, door de interne weerstand en het slagvolume.
@BaRa: Yep helemaal gelijk. Jammer dat Ferrari nog niet aan cylinderuitschakeling doet. Daarmee kun je een veelcylinder aanzienlijk zuiniger krijgen. Volgens mij doen op dit moment alleen Audi en Amerikaanse auto’s aan deze techniek. Ik denk dat een Mitsubishi PHEV aanzienlijk meer benzine neemt dan een lichte auto met dikke motor en cylinderuitschakeling, Ik denk dat de autolobby het tegenhoudt, maar een realistische verbruikstest zou een geheel ander straatbeeld geven. Het enige land in de wereld waar op het moment electrische en hybride auto’s wel worden aangeslagen voor extern veroorzaakte vervuiling is Singapore.
@kwatkam: Cylinderuitschakeling is feitelijk niet zo heel moeilijk te realiseren, en staat zeker ook op ons lijstje van dingen om naar te kijken. We hebben ons eigen motormanagement, dus hebben alle vrijheid om met dit soort dingen te experimenteren.

Aan de andere kant – who cares? Je koopt deze auto niet om zuinigheidswedstrijden mee te winnen. De elektromotor gaat wel degelijk flink helpen in het dagelijks leven. 50 Nm is al een aardige boost, zeker in het straatverkeer. Je ziet dat jet het in de Civic waar hij uit komt (en welke zwaarder is dan een Minotto) al flink merkt in werkelijke verbruikscijfers. En dan met name in het stadsverkeer. Of je het heel erg gaat merken wanneer je je rechtervoet helemaal naar beneden trapt betwijfel ik ;-)

Maar helemaal eens natuurlijk met de stelling dat de regelgeving rond hybrides kant noch wal raakt. Het blijkt maar weer eens dat je je in de politiek nooit door de feiten moet laten misleiden…
@minotto: Precies, het is een pretmobiel waar misschien 1000 km per jaar mee gereden wordt. Ik heb je project gemeld bij de kitcarclub en we volgen het met interesse. Vooral het BPM verhaal. Het is belachelijk, maar als je er zoveel geld mee kunt besparen waarom niet. Ik hoop op AB te lezen wanneer de auto op kenteken staat (en een rijtest natuurlijk door Wouter).
@minotto: Gaaf project, ook fantastisch dat jullie nog extra de tijd nemen om hier verder te reageren! Ik hoop dat het jullie lukt om alle engineering challenges succesvol aan te pakken! Ik vind het een gewaagde keuze om de Ferrari V12 en KERS te nemen, maar als het allemaal werkt is het zo gaaf!
En Hans heeft geld genoeg en tijd genoeg on daar altijd mee bezig te zijn? Waar heeft hij het mee verdient of is dat een gekke vraag?
@rolov: Jezus lekker relevant, Hollander
@balboni: tuurlijk is dat een relevante vraag meeloper . Wellicht heeft hij zijn geld verdient in de automotive. En zijn bedrijf verkocht en is hij aan het rentenieren. Mag ik dat niet vragen? Of kruip jij altijd bij iedereen gelijk in zijn hol?
@rolov: zo zo, stevige reactie. Lekker rustig en kalm..
@camber24: die van hem of die van mij? Ik vraag gewoon wat he. Komt ie met zon bijdehand antwoord. Tegenwoordig moet je achter ieder verhaal meerennen met de meute want anders krijg je dat soort debiele antwoorden.
@rolov: je stelt je ‘vraag’ minstens net zo bijdehand, lullo
@amnesia: als je het geheugen van een goudvis hebt snap ik dat je hem niet snapt.
@rolov: Spaargeld en 12-14 uur per dag werken om het bijelkaar te verdienen om dan meteen weer in dit project te investeren. Geen rijke pappie, beursgangen of andere fortuinlijkheden helaas. 100% passie en buffelen…
@minotto: goed gedaan. Ik hoop dat hij slaagt. Zon project vreet geld natuurlijk
Eerste korte video beelden staan nu op Instagram @digishape
Mooi project! Goede visie, techniek op orde en prachtig exterieur. Het interieur zou ik nog wel spannend vinden, da’s ook best lastig goed te krijgen denk ik… En zit er nog iets van een kapje bij of is’ie permanent open? Alle succes gewenst in ieder geval!
Ziet er veelbelovend uit. Goed verhaal ook. Een bouwer met een visie. Als de afwerking en bouwkwaliteit nou eens op het niveau van Singer of Alfaholics ligt, is succes gegarandeerd.
Wat is dat blok toch mooi 😍
@dymf: Zeker een kunstwerk, om te zien, om te horen en om als aandrijving te hebben. Ik vind het ontwerp ook erg mooi. Maar in het hele verhaal heb ik toch bij 2 dingen mijn twijfels, en één daarvan is toch de aandrijflijn. Heb je met dat gewicht een V12 met KERS nodig? Ik denk dat dat een beetje overkill is. Ik denk zelf dat de 6 cilinder van de M3 (e46?) er perfect bij past. Aan de andere kant zou het zonde zijn als er niet een meervoud van 6 cilinders is.

Oh ja, 2 dingetje zijn de velgen. Maatje kleiner staat denk ik beter. Maar het is nog niet af, ik wens Hans veel succes hiermee!
@mrB: die KERS is in verband met de BPM-regels. Lezen is een kunst..,
@e1000bmw523i: Lezen is een kunst, doe dat zelf ook dan. Waarom denk je dat die BPM zonder KERS zo hoog is? Ik denk dat 12 cilinders daar héééél veel aan bijdragen….
Een bekend design principe is het KISS-principe: Keep It Simple Stupid.
Dit soort mensen moet je koesteren. Ook al ben ik principieel tegen subsidie: deze man verdient steun om eindelijk weer een echt Nederlands automerk te hebben.
Heel gaaf. Ik ben erg benieuwd!
Geweldig verhaal over heel mooi project
Ik heb hardop moet lachen om die bpm grap. Voeg een elektromotor die slechts een formaliteit is toe en hupsakee, nauwelijks bpm meer.

Overigens diep respect voor meneer. Zelfs het bouwen van een eerste auto lukt velen niet. En dan ook nog zo’n fraai ding.
Levert Ferrari nieuwe motoren of vertouwen ze op (gecrashde) donorauto’s?
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Ik verwacht dat het allemaal gebruikte motoren uit donorauto’s zijn. Het is namelijk zo dat Ferrari niet zo happig is op het leveren van motoren. Bovendien spreekt men bij Minotto zelf ook van een maximale oplage van 10 stuks omdat dan de beschikbare Ferrari V12’s wel op zullen zijn. Als je gewoon bij Ferrari kunt aankloppen voor motoren, heb je dat probleem natuurlijk niet.
@Edge: nou kan ik me voorstellen dat Ferrari geen enorme berg aan 612 motoren op voorraad heeft liggen, het zou dus ook goed kunnen dat Ferrari de motors levert maar dat ze er hooguit maar een paar kunnen missen
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: iets met lezen en gecrashte 612 motorblok….
Mooi hoor! Als je een leuke zakcent over hebt kun je natuurlijk twee dingen doen: of je koopt een toffe wagen, of je bouwt er gewoon zelf een. Beide zijn prima, maar toch wel enorm petje af als je dat laatste besluit te doen!

Verder toont die hele BPM truc maar weer aan hoe achterlijk de regelgeving is. Van 85k naar bijna niks met een elektromotor die qua milieuvriendelijkheid de waarden maar marginaal beïnvloedt. Nederlandse bureaucratie ten top!
Lekker, dan is winkelen bij de jongens van Target cars niet eens zo’n goed idee.
Supergaaf idee, de uitwerking vind ik persoonlijk niet super. Qua techniek en toegepaste materialen echt superknap en mooi uitgedacht, maar het uiterlijk is niet aan mij besteedt. Ik wordt een beetje moedeloos van alle fabriekjes die op basis van oude modellen iets nieuws willen verkopen. Ga dan zelf iets ontwerpen, als je het vanaf de grond opbouwt kan dat net zo makkelijk. Maar ik erken dat ik makkelijk praten heb en dat het bovenal een kwestie is van smaak.
@stationcar: Ik snap wat je bedoelt. Maar dan heb je opeens maar twee keuzes: Ofwel je gaat tussen de Radicals en BAC mono’s zitten, ofwel je gaat proberen Ferrari op zijn eigen spelletje te pakken. Het eerste vind ik minder interessant en het tweede moet je wel heel erg goed voor zijn en een heel erg dikke berg financierders achter je hebben. Dat is tot nu toe alleen Lamborghini en Pagani gelukt.

En bovendien vinden wij auto’s uit de tijd van voor de spoilers en diffusers gewoon mooier :-)
@minotto:
Allereerst bedankt voor je reactie, sportief!
Maar misschien zie ik het verkeerd, maar mijns inziens zijn er naast bijvoorbeeld Ferrari’s aan de ene kant van het spectrum en de Radical’s aan de andere kant van het spectrum nog meer smaken mogelijk. Ik denk bijvoorbeeld aan Lotus, wat in een heel andere hoek van de markt opereert en toch min of meer succesvol is. Mijns inziens kom je met het gebruiken van een bestaand ontwerp al snel in de hoek van de kitcars terecht, wat jammer is, want jullie concept mag er zijn en heeft zeker meer potentie.
Als ik de middelen had én de technische kennis om een auto te ontwikkelen, zou ik het op de manier van Koenigsegg doen; zet een eigen ontwerp neer (of koop ergens een ontwerp op, zoals Koenigsegg) en kleed dat aan met een geweldige motor en baanbrekende techniek, gericht op puur rijplezier.
Kijkende naar Koenigsegg moet dat mogelijk zijn, als je maar de tijd en het geld hebt.
Maar zoals gezegd, ik heb makkelijk praten, in elk geval heb ik erg veel respect voor het feit dat jullie die auto gewoon bouwen! Heel veel succes ermee!!
@stationcar: Ik heb net even te veel net-niet ontwerpen gezien om dat pad te bewandelen. Het is zo afschuwelijk moeilijk om een ontwerp te maken dat er vanuit elke hoek goed uit ziet. Zelfs grote namen als Pininfarina lukt dat vaker niet dan wel. En als het dan al lukt, dan is de frisheid er na twee, drie jaar al snel vanaf. Zie bijvoorbeeld de Pininfarina Duettottanta. Paar jaar terug echt geweldig. Heb ik bij lopen kwijlen. En nu al ingehaald. Net als de oer-Elise bijvoorbeeld. De vormen van waar we nu mee bezig zijn, zijn veel tijdlozer gebleken. 60 jaar later nog steeds mooi…

En even een dingetje: We bouwen geen replica. We hebben de vormentaal van toen gepakt, en de ruwe dimensies van de Ferrari 860 Monza. En daarvandaan snuf Maserati 300S, een kwak Ferrari Testa Rossa, haaienneus van de 250 Lusso, scheut Ermini erin, goed kijken naar de D-type die hier al genoemd is, en de Aston Martin DBR. En dan alles in de blender, en alle lijnen nog wat dikker aanzetten. Geen modegrillen als diffusers of scherpe vouwlijnen gebruikt, en bewust de wielkasten niet uit laten puilen.

Bottom line is natuurlijk dat we gewoon de auto bouwen die wij zelf mooi vinden, en de hoop hebben om dan te denken dat een ander hem ook wel zal kunnen waarderen. Zo aan de reacties hier te zien is dat redelijk gelukt…
Kijk dit is tenminste autoblog.
Onwijs veel respect, ik heb de passie en droom altijd gehad. Kunde, tijd en geld ontbreken tijd is tenslotte geld maar mooi om andere het te zien doen. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Nu nog een mooie coupe variant en dan droom ik lekker mee. Of een goed sluitende hard-top, dat mag ook.

iig kudos voor de droom en de gezonde aanpak, met name de flinke dosis realisme met betrekking tot eerst wat hebben spreekt me aan.
@dunhozzie: Hebben we bewust niet voor gekozen. Want dan moet je opeens heel veel meer gewicht gaan toevoegen:

Een voorruit, die dan van gelaagd glas moet zijn
Ruitenwissers
Zijramen
Ontwaseming van de voorruit
Ventilatie van de hele auto
Airco zelfs wellicht, want met zoveel vermogen heel dichtbij wordt het dan toch ook wel wat warm
Dakconstructie

En dan ben je zomaar 200 kg verder, minstens. En licht blijven was nou juist het hele idee.

Nou zit er een gruwelijk stijf buizenframe in, dat weliswaar het instappen lastiger maakt door enorme dorpels, maar geen compromissen geeft bij wegligging, dus daar hoef je het niet voor te doen.

En open rijden zorgt voor veel meer rijbeleving dan dicht. En het idee was om de knop van de rijbeleving op 13 te zetten.

En als het regent, dan word je maar gewoon nat… :-)
Vooral dit stukje:

‘Het maakt eigenlijk niet uit, alles boven de 300 pk is al meer dan genoeg om een beetje bang van te worden in een dergelijke auto’.

Maar dan doen we er toch gewoon een V12 in met 580pk =D
Gave auto en een goede keus om een Ferrari V12 te gebruiken!
Dit klinkt als een goed doorgedacht idee, leuk dat Hans hier ook reageert op vragen uit het publiek. Er wordt niet hoog van de toren geblazen over verwachtingen, wat het des te waarschijnlijker maakt dat dit wel een levensvatbaar project is, door vanaf het begin al rekening te houden met een heel beperkte schaal. Ik wens @minotto in elk geval veel succes en duim voor hem dat het lukt!
Ja, ik zie al wat hier gaande is. Minotto is een merknaam die mij toebehoort, want als kind heb ik ooit eens een tekening op Autojunk gegooid met de naam ‘Minotto’. Advocaatje sturen maar? :)

http://www.autojunk.nl/2008/02/apache-minotto

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).