
De cijfers zijn weer binnen. Gaat het beter of slechter?
Misschien zou je denken dat moderne auto’s met moderne beveiligingen moeilijk zijn te jatten. Niets is minder waar. Dieven staan ook niet stil en gaan met de ontwikkelingen mee. Tegenwoordig geen schroevendraaiers of een ruit ingooien, maar een laptopje op schoot en digitaal inbreken maar.
Daarmee is autodiefstal nog steeds een probleem en komt het jaarlijks voor dat er duizenden voertuigen ontvreemd worden. Uit nieuwe cijfers van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit blijkt dat er wel een afname is in het aantal diefstallen. Dat was vorig jaar ook het geval. In de eerste zes maanden van dit jaar zijn er 3.606 auto’s gejat. In dezelfde periode een jaar geleden ging het nog om 3.642 gestolen voertuigen. Wel komt het vaker voor dat auto’s op dezelfde dag nog worden teruggevonden. Een stijging van 34,4 procent naar 36,6 procent om precies te zijn.
De oudere auto’s laten criminelen staan. De personenauto’s worden vaak niet gejat voor bijvoorbeeld een overval, maar om door te verkopen. In zijn geheel of in onderdelen. Hoe moderner de auto met zoveel mogelijk opties, hoe interessanter voor de boef. De diefstal van jonge auto’s is dan ook met 12 procent toegenomen. Met name auto’s van maximaal twee jaar oud (+38,7 procent). Auto’s als de Audi A1 en de Fiat 500 zijn in opmars.
Ook dit jaar zijn en blijven de Volkswagen Golf en Polo het populairste onder dieven. Wel is er een daling met deze twee modellen waarneembaar. Toyota’s en de modellen van Lexus zijn de meest gestolen hybride auto’s. In de categorie lichte bedrijfswagens zijn de Mercedes Vito, Sprinter en de Volkswagen Transporter in trek.
jup dat krijg je als je open grenzen hebt
@gove: Ja, met open grenzen krijg je dus steeds minder autodiefstal…
@mashell: autodiefstal in’t algemeen, komt niet van de autochtone kant van het land
@gove: welke kant van het land is allochtoon dan?
@tanzanitef30n: meeste van dat spul zit in het westen volgens mij, en almelo
@gove: dat spul? Aan de manier van jou typeringen kan ik alleen maar opmaken dat jij uit een ei moet gekomen zijn…
@tanzanitef30n: Friesland toch?
@tanzanitef30n: finland
@gove: autodiefstal is een verwaarloosbaar probleem. Auto’s zijn mobiel, gemakkelijk verplaatsbaar en dus per definitie gemakkelijk te stelen. En toch worden er van de 8,5 miljoen auto’s in het land jaarlijks minder dan 0,1% gestolen. De problemen die we ondervinden door de drugsrelateerde criminaliteit (vooral gepleegd door van die autochtone Brabanders) of ramkraken (door Utrechters met een echt nederlands paspoort) zijn vele malen serieuzer.
@mashell: braband – zeeland – friesland hoort toch niet bij nederland,
@gove: Als Brabander zou ik dat graag zien, helaas worden we toch onder Nederland gerekend…
@gove: klopt, braband hoort zeker niet bij Nederland, Brabant wel.
@erik2907: als je dan zo correct bent, wijs je dan even de provincie Brabant aan, vakantieman? Oh. ?
@mashell: hear hear
@mashell: die “echte” Nederlanders uit Utrecht praten geen Nederlands, zien er niet Nederlands uit en het aller belangrijkste: voelen zich niet Nederlands.
@lekbak: Het zijn bekenden van je? ;)
@gove: als je open grenzen aanhaalt komen ze toch helemaal niet uit dit land?
@mashell: ?Savage
@gove: laten we inderdaad de grenzen sluiten en weer lekker 1,5 uur wachten aan de grens ergens heen moet. Super praktisch.
@gove: Al die electronica is mooi maar………te kraken! Niet jammeren maar een “Bearlock” laten
monteren . Daarna moeten de boeven van héél goede huize komen om de “tuut” van z’n plek te krijgen.
@bigben: Incourante auto kopen heb je nergens last van, een Polo of Golf of willekeurige Audi staat toch al niet op mijn verlanglijstje dus dat scheelt.
Op zich zegt de afname niet zoveel, wat zijn de cijfers van auto’s die ter plekke gestript worden?
@harrie: Sorry maar daar liggen onze prioriteiten niet.
Kortom, als je een knappe jonge uitvoering van een gewilde auto hebt, en deze zit ook nog eens lekker in de opties, berg je dan maar! Nooit meegemaakt, maar het moet toch wel een bijzonder zure ervaring zijn. Het stelen van een volledige auto is vaak moeilijker te maken met extra mechanische sloten of vergrendelingen. Volledig voorkomen lukt niet, maar als jouw voertuig moeilijker te stelen is dan dat van de buurman dan kan je daar al een hoop mee voorkomen.
Stelen van losse onderdelen is nog altijd moeilijk te voorkomen. Je kan toch moeilijk iedere avond je stuur en je dashboard demonteren…. Dat eerste is wel een heel goede diefstalpreventie overigens.
@dutchdriftking: Je stuur is demonteren is gewoon hartstikke stoer, Max Verstappen doet het immers ook.
@dutchdriftking: Je zou kunnen zeggen dat het demonteren van je stuur de oplossing is maar dan pluggen zij daar gewoon een ander stuur in… ik begrijp nog altijd niet dat er geen extra beveiligingen automatisch worden ingebouwd. Laptops, smartphones zijn minder waard maar hebben een betere beveiliging dan een auto. Dan moet het hier toch ook even gemakkelijk zijn, zeker nu met al die computers die ingebouwd zijn, om even een 2FA, vingerafdrukscanner, enz… in te bouwen?
Ook losse componenten beveiligen lijkt me niet zo moeilijk. Een soort van chip inbouwen die alleen met een encrypted sleutel werkt die in jouw wagen zit. Steel je het dan gooit die chip de boel dicht en gedaan.
Nou ja, de autoindustrie is altijd al een trage adaptor geweest. Goed verzekerd zijn is belangrijk in dit geval!
@royaledeluxe: waar heb je het over? Auto’s zijn electrische juist sterk beveiligd, allerlei componenten data uitwisselen ter beveiligingen. Maar er zijn wat zwakke punten in het concept, de auto is mobiel en dus gemakkelijk verplaatsbaar, heeft dun glas zodat je altijd gemakkelijk in kunt komen, is door het concept van motorkap gewoon gemakkelijk van buiten te manipuleren en is er is met één element, de sleutel, is alle beveiliging te deactiveren. Dingen als 2FA (dat is niet meer dan schijnveiligheid) en vingerafdrukken maken het ook niet veiliger.
@mashell: Ik daag je allezins uit om met mijn iPhone aan de haal te gaan en die te ontgrendelen en er iets bruikbaar mee te kunnen doen.
– Na diefstal kan je je smartphone eenvoudig deactiveren of zelfs terugvinden iets wat bij sommige auto’s (premium) standaard is maar nog niet bij genoeg. Dat tonen de cijfers hierboven aan.
– Sleutels van tegenwoordig kan men gewoon kopiëren indien ze naast je staan. Enkel een antennetje en wat software
– Onderdelen die gestolen worden zijn gewoon inzetbaar op andere auto’s, zonder enige moeite.
– Auto’s zijn elektrisch niet beveiligd… een laptop en een kabel op de juiste poort in je wagen en ze kunnen alles laten werken. Er zit zelfs geen echte beveiligingscode op de software die men gebruikt vanuit de fabriek en als die al bestaat is de boel zo lek als het groot is. Je kan eenvoudig een kabel en unlocked software online kopen, om desnoods je eigen opties, die je niet betaalde, te activeren.
– Er zit geen enkele extra afdoende beveiligingsmaatregel in een auto. 2FA is al een begin… en het werkt echt wel, het moet gewoon goed geïmplementeerd worden. Bij Tesla (ik dacht dat ik dit nooit ging zeggen) hebben ze het anders al vrij goed geïmplementeerd.
– Zoals in Maaseik de laatste weken, sommige (premium) voertuigen kan je met een 434Mhz zender de vensters laten zakken… dus ingooien moet ook al niet meer.
Graag hoor ik van je welke maatregelen echt diefstal tegenhoudt vandaag vanuit de wagenfabrikant.
@royaledeluxe: sleutels zijn niet te kopieren als iemand naast je staat, de sleutel is een passief component. Een ontgrendel signaal (beperkte tijd geldig) is wel te kopieren. Maar dan zit je in de auto en kun je niet rijden, dat kun je ook door een raampje in te slaan ook bereiken.
– Electronica is vrijwel nooit direct inzetbaar in andere wagens, mechanische onderdelen wel. Alles van waarde is tegen ongeoorloofde uitwisseling beveiligd. De fabrikanten hebben wel geleerd van de RNS510 problematiek (die overigens wel beveiligd was, maar die schijnbaar gekraakt was).
– Je kunt met een laptop aan de OBD poort een startsignaal aan de motor sturen. Maar de motor start dan niet want geen sleutel beschikbaar (heb ik 15 jaar geleden al in een testlab van een fabrikant ook eens echt zo getest).
– 2FA is een beveiliging tegen sleutelverlies van de gebruiker, de data zelf wordt er niet door beveiligd. Daarom is het bij websites schijnbeveiliging (mijn toegang tot mijn data wordt er door beveiligd, de toegang van derden tot alle data niet!) en bij auto’s zelfs zinloos omdat de data van de andere kant gewoon toegankelijk is.
– data in auto’s wordt steeds meer versleuteld, dat is nieuw en kan nu omdat de performance van de controllers eindelijk goed genoeg is.
Natuurlijk kun je auto’s nog beter beveiligen, maar dat is niet zinvol. Teveel beveiliging vermindert het gebruiksgemak. De economische schade bij diefstal is beperkt (vervangingswaarde van de auto). Het komt er op neer dat het diefstalprobleem dusdanig klein is dat het met een verzekering veel beter af te dekken is dan met zwaardere beveiliging.
@mashell: Volkswagen verdient bakken met geld met het leveren van losse RNS-systemen, die bovendien kinderlijk eenvoudig los te schroeven zijn. VW , Das Auto!
@dutchdriftking: een hoop VAG producten bij ons in de straat hebben een stuurslot gemonteerd. Helaas is het nodig, want er staat genoeg mooi en relatief nieuw spul ik zo’n Vinex-wijk.
Buurman zn Bora gejat, zijn buurman z’n Polo gejat, bij mij toen bijna de A1 meegenomen (konden hem niet starten, wel het slot eruit getrokken en achter de tellers zitten rommelen) en nog een aantal auto’s zonder Navi/Stuur/dashboard gezien. Ook bij een E92 trouwens het complete dashboard eruit.
@gulli: In welke regio woon je?
@bmw2coupeeigenaar: in het altijd shady Rotterdam Nesselande ? Toen ik bij de aangifte zei dat ik dacht in een nette buurt te wonen zei de politieagent ook dat daar juist meer te halen valt. Dammit!
Ik had een aantal jaar terug een Seat Ibiza helemaal in FR uitvoering en Cupra velgen. Maar wel met een 1.2 tdi ? Werd gestolen in Amsterdam. Ik denk dat die gasten op de snelweg al spijt hadden! Volgens politie was er toen een bende aan de gang die sleutels kopieerde wanneer je de auto op slot zet…
@erickson: Die stonden dus om de hoek te wachten totdat jij je auto op slot deed?
@crepito: ja dat denk ik wel. Ik had de auto voor een druk cafe staan. 3 uur na aankomst was de auto weg..
Het zorgt er wel voor dat ik zover mogelijk mijn volgende auto zonder keyless entry bestel, of het anders door de dealer laat uitschakelen. Dan ben je al de helft verder denk ik.
Die van mij mogen ze in de komende 2,5 maand stelen. Dan krijg ik nog het volledige aankoopbedrag terug van de verzekeraar. Dus wie interesse heeft? Te jatten in Arnhem.
Beveiliging kan nog altijd stukken beter. Ik merk altijd dat de auto-industrie, altijd toch enkele jaren achter loopt als het gaat om de nieuwste technieken toepassen. Wellicht enerzijds om het failproof te maken, al geloof ik dat zelf niet. Kessy was immers ook de grap van het decennium toen bleek dat je het signaal zo kon oppikken en je zodoende de auto zonder blikken of blozen kan openen.
Anyway; mijn inziens zijn er altijd wel goede voorzorgsmaatregelen te nemen als je echt minimale kans wilt dat iets gejat wordt maar tegenhouden doe je het toch niet.
Persoonlijk vind ik de Bearlock nog altijd een effectief goed, mechanisch middel om diefstal te bemoeilijken. Daarnaast geen Kessy kiezen als optie en geen zwart, grijs of wit als kleur want doordat er daar veel van rondrijden is er ook veel vraag naar onderdelen. Boven alles kan je natuurlijk een oude gare Roestbak kopen, die zijn ook niet echt diefstalgevoelig.
Dat de Golf en de Polo bovenaan staan is niet vreemd als het om relatieve aantallen gaat… er rijden er natuurlijk ook enorm veel van rond in NL. Ik zou wel eens willen weten hoe het procentueel gezien is? M.a.w. Als er 1 Mclaren gestolen wordt is het percentage Mclarens dat gestolen wordt veel hoger dan dat er 100 Golfjes gestolen worden….
@rutgerg: en totaal niet interessant. Een mclaren valt op en is wat moeilijker te slijten dan een complete of gedemonteerde golf/polo. Zulk soort auto’s zijn totaal niet te vergelijken.
@unknown234: Dat van die ene McLaren is zijn punt ook helemaal niet, het is een voorbeeld van uitersten…
Ik vind het een goeie vraag. Hoeveel is het procentueel gezien?
@unknown234: nee niet mijn punt. Die mclaren was maar een voorbeeld. Wat leuk is om te weten is dat bijv. 0,8% van alle vw’s gestolen wordt en misschien wel 2,5% van alle BMW’s 5% van alle jaguars. Maar dat zijn er relatief veel minder omdat er meer VW’s rondrijden… en dan staat VW altijd op 1. Toch interessant om te weten. Zeker omdat je dan weet hoeveel kans je loopt dat je auto gejat wordt…
@rutgerg: nee, dat weet je nu ook.
Jep, deze VW Transporter (oftewel Multivan) was een van de gestolen wagens. https://www.autojunk.nl/2019/06/gestolen-vw-transporter-multivan-camper-t4-25-diesel-automaat
Zijn er nog Finnen die mijn 14 jaar oude Kia Pregio willen meenemen? Hint: sleutels zitten er nog in.
Ooit in het verleden eens een 1.5 jaar oude Golf GTI gehad die voor de deur gestolen werd en terug werd gevonden in Eindhoven. Lag daar bij het politiebureau in honderdduizend onderdelen bij elkaar geveegd op het terrein. Blijft een rare gewaarwording. Voordeel was wel dat ik 6k meer kreeg van de verzekering, dan wat ik er voor betaald had.
@thomasthomas: 6k meer? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen dan? Overigens is dat in strijd met het indemniteitsbeginsel.
@berlinetta: losse onderdelen zijn meer waard dan een compleet voertuig, ze zijn gemakkelijk te verkopen.
@mashell: Maar dan nog, een verzekeraar mag een verzekerde door uitkering niet in een voordeligere positie brengen dan de verzekerde zou zijn geweest zonder schade. Dat is in strijd met dwingend recht.
@berlinetta: uiteraard mag dat niet. Maar Thomas kan de wagen met een goede deal gekocht hebben. Een “nieuwwaarde” clausule in z’n verzekering gehad hebben en dan zowel pech als geluk tegelijk gehad hebben.
Benieuwd welke smoes de verzekeringen nu weer gaan aandragen voor het verhogen van de premie’s.
Diefstal gaat nu even niet dus mischien weer de Steenslag/autoruit kaart trekken ?
Is er een complete lijst ?