Krijgt na de Puma, nog een bekend model van Ford te maken met revolutionaire veranderingen?
De Ford Fiesta Active, Focus Active, Ecosport, Kuga, Ranger en de nieuwe Puma. Zomaar een greep uit het huidige crossover- en SUV gamma van Ford Europa op dit moment. De autobouwer zet in ons continent hard in op de vraag naar dit soort auto’s en geef ze eens ongelijk. De Volkswagen Groep doet niet anders met het ene crossover-model na de ander.
Ford is zeker nog niet klaar met het uitbreiden van dit gamma. Sterker nog, het merk zit midden in een overgangsfase. Traditionele MPV’s, waar ze bij Ford héél lang aan hebben vastgehouden, gaan verdwijnen en worden crossovers. Soortgelijke veranderingen zien we ook bij PSA met modellen als de Peugeot 3008 en Peugeot 5008.
Dat ze het bij Ford niet zo nauw nemen om historische namen in een compleet nieuwe carroserievariant uit te brengen zagen we met de Puma. De compacte coupé van weleer is nu een crossover geworden. Een vergelijkbaar lot staat de Mondeo te wachten, bericht Autocar. De Mondeo kennen we al sinds jaar en dag als sedan en als stationswagen. De huidige Mondeo loopt op zijn einde en daar komt, naar het schijnt, dus een crossover voor terug. Dit nieuwe model moet ook de verdwijnende S-Max en Galaxy gaan opvangen.
Of Ford ook één van deze modelnamen (Mondeo, S-Max, Galaxy) gaat recyclen zoals ze bij de Puma deden, of een compleet nieuwe naam bedenken voor de crossover is niet bekend. Volgens het bericht zal dit model niet enkel in Europa op de markt komen. Er staat tevens een marktlancering voor Noord-Amerika op de agenda. De crossover komt naar verwachting begin 2021 op de markt.
35 reacties
En er zullen vast nog wel meer voorbeelden zijn.
Het blijft een PC Hooft tractor.
En ik hoef er geen.
Een SUV/crossover in de categorie X5 kan niks wat een even grote estate in de categorie 5-serie, desnoods met 4×4, ook niet kan. Het ding is echter wel hoger, 9 van de 10 keer ook nog zwaarder, en zal met dezelfde aandrijflijn dus minder presteren en toch meer verbruiken. Dat is al geen win/win-scenario, maar wacht, er is meer! Het zwaartepunt ligt ook hoger, en dat vertaalt zich hoe dan ook in meer bodyroll en minder strak weggedrag. Uiteraard is dat met allerlei kunstgrepen te maskeren, maar met minder of dezelfde kunstgrepen zal genoemde estate altijd beter rijden.
Het enige wat een SUV biedt dat de estate niet heeft is een hogere zitpositie, maar als je dat wilt kun je net zo goed een Transit kopen. Of op stelten leren lopen.
And last but not least, de hele rijbeleving is gewoon fijn, het king off the road gevoel…
Ik ben trouwens wel benieuwd naar wat Ford precies voor ogen heeft. Komt er een model tussen de Kuga en Explorer, of verwijst men simpelweg naar de Kuga die enkele maanden geleden onthuld is? Die wagen oogt toch ook niet bepaald klein
Misschien komen er Mondeo badges op de Kuga.
65 liter diesel tank, km vreter op de autobahn