‘Autogarages verzinnen reparaties bij APK’

Auteur: , 99 Reacties

En zo komt er alsnog een hoge rekening.

'Autogarages verzinnen reparaties bij APK-check'

Het is fijn om een vaste garage of dealer te hebben voor je onderhoud. Het liefst een familielid, vriend of goede kennis, zodat je zeker weet dat het wel snor zit (of je wordt stelselmatig genaaid). De autobranche heeft -helaas- ook een duistere kant en die speelt zich tevens af binnen de muren van de garages.

Wanneer jij je auto wegbrengt voor een APK is het een kwestie van vertrouwen. In sommige gevallen kun je wachten tot de auto klaar is, maar in combinatie met een (grote) beurt heb je wel wat beters te doen dan uren niksen. Het komt nog steeds voor dat garages spookfacturen maken. Facturen waar reparaties op staan die helemaal niet nodig blijken te zijn, aldus de Consumentenbond.

De organisatie deed een eigen onderzoek naar malafide praktijken rondom APK-checks bij garages. Men ging met 12 auto’s op stap en bij maar liefst 11 garages was er sprake van een vreemde situatie. Niet alleen verzinnen autogarages problemen die er niet zijn, ook worden voor kleine reparaties hoge kosten gerekend. De onwetende automobilist gaat vaak akkoord met deze rekeningen. De doorsnee bestuurder heeft er immers de ballen verstand van.

De Consumentenbond ging onder meer met eenzelfde auto bij meerdere garages langs. De ene garage stelde dat de remmen écht vervangen moesten worden (500 euro) om door de APK te komen, terwijl de andere garage stelde er niks aan de hand was met de remmen. De RDW, die verantwoordelijk is voor het controleren van garages waar de APK verstrekt wordt, erkent dat er trucs worden gebruikt in de industrie.

Overigens geeft de Consumentenbond een opmerkelijke conclusie aan het onderzoek. De organisatie heeft als advies meegegeven dat mensen met oudere auto’s bij meerdere garages langs moeten gaan voor een keuring. Het liefst bij een keuringsstation die enkel keurt en niet aan reparaties doet. Tja, zo wordt het regelen van de APK in combinatie met een beurt geen dagtaak, maar een weektaak. Ain’t nobody got time for that.

Fotocredit: @basfransencarphotography via Autojunk



99 reacties

Of bij een (dealer)garage langs met de mededeling dat zij niets gaan repareren. Puur om te checken wat goed is en wat vervangen moet worden en wat er allemaal aan zit te komen. Daar moet je dan wel vooraf weten wat het precies kost om je wagen te laten checken.
@joejojo2012: gewoon een betrouwbare garage vinden… Goedkoop is duurkoop
@unknown32:

Ook jij wordt genaaid dus.

Doe reparaties zelf of via een bekende, en je zal zien dat onderhoud vaak tientjes werk is, waar de ‘specialist’ er deftige facturen van honderden euro’s van maakt.
@hansiepie:

Haha idd. Sinds ik een kennis die automonteur is het onderhoud laat doen, is het telkens een meevaller ipv de bekende enorme factuur. Dus een hoge factuur is op papier indrukwekkend maar feitelijk krijg je er vaak niets meer voor door onnodige reparaties en extra veel te dure arbeid.
@bas2014: Ik ga al heel lang met mijn auto naar een monteur die ik persoonlijk ken en ik maak uitgebreid een praatje, hij laat mij zien wat hij vind en legt uit waarom hij dingen doet. Dit is eigenlijk meer omdat ik het interessant vind, maar zorgt er ook voor dat ik niet belazerd word.

Dit is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, maar als ideaal zou ik zeggen dat het met je monteur hetzelfde is als met je huisarts.. je vertrouwd hem/haar of zoekt een ander.
@dracae: PS.. ik betaal dus geen 19 euro voor de APK, dat kost altijd meer, gewoon uurloon + kosten. De totale rekening valt daarentegen weer wel mee, tenzij je een keer aan de beurt bent omdat iets duurs echt stuk is.
@hansiepie:

Helaas waar.
9,9 vd 10 garages pakken wat ze pakken kunnen en schrijven de factuur met de vork, zo ook uw ‘vertrouwde adres’. Jarenlang in de branche werkzaam geweest waar dit dan ook binnenmuurs onderling volmondig werd uitgesproken.
@jagftype: Dan heb je aan de verkeerde kant van de branche gewerkt denk ik… Ik heb totaal bij 4 autobedrijven gewerkt, 2 universele en 2 dealers. 1 van de 2 universele was zo commercieel als het maar kan (soort kwikfit formule) en ben daar na een half jaar weer vertrokken omdat dit tegen mijn principes was. De andere 3, waaronder 2 merkdealers deden alles gewoon netjes. Geen oplichterij, geen onnodig dikke rekeningen etc. Er zijn zo zat garages die goed, en eerlijk werken.
@techniekmeneer: Hier hetzelfde. Kwestie van duidelijk communiceren naar de klant.
@hansiepie: Alleen reparaties uitvoeren op een auto noem ik niet een auto onderhouden, eerder verwaarlozen. Auto onderhouden betekend ook preventieve werkzaamheden maar daar geeft de gemiddelde krent niet om.
@hansiepie: Dat heeft niets met naaien te maken, pino. In een restaurant betaal je ook meer dan als je thuis zelf kookt. Als je de loodgieter je nieuwe badkamer laat installeren kost dat ook meer san wanneer je dit zelf doet. En er zijn er ook zat bij die denken goedkoop uit te zijn bij een beunhaas omdat ze eigenlijk geen geld hebben en met compleet verrotte remleidingen op de weg zitten.
@johnhert:
Pipo, je snapt de strekking van het verhaal niet. In een restaurant krijg je niet ongevraagd en min of meer verplicht het duurste gerecht. Een loodgieter vervangt niet ongevraagd een goede kraan.

Bij veel garages worden bij jouw afwezigheid ontzettend veel onnodig, of veel te vroeg onderdelen vervangen om de rekening op te krikken.

Maargoed, blijf vooral denken dat dat niet bij jou gebeurd.
@hansiepie: Wat is te vroeg vervangen? Tegenwoordig heb je onderhoudsintervallen van 20.000, 30.000 en zelfs hoger. Als remblokken de volle interval niet halen, zul je ze dus moeten vervangen. Nu ben je in het voordeel als je ergens vaste klant bent, zodat de garage precies in de historie kan zien hoeveel km je rijd, om zo een inschatting te maken. Maar een goede garage doet dit altijd in overleg.
@techniekmeneer: ja heerlijk te motiveren zo. Juist met verlengde intervallen zijn systemen als remmen uitgerust met slijtagewaarschuwers. Een nette garage zal verhaal compleet voorleggen en de keuze laten aan eigenaar: zorgeloos wegblijven tot volgende beurt of misschien tussendoor remblokken wisselen omdat het lampje gaat branden. Scheelt nogal in TCO op volledige levensduur…
@hansiepie: In een een restaurant krijg ik genoeg waar ik niet om gevraagd heb. Is daar juist gewenst. Wel een een schnitzel besteld? Krijg je vaak van alles bij. Daar komen ook geen types die zelf de ingrediënten meenemen omdat die bij de supermarkt voordeliger zijn.
@rickthestig:

Goed te horen dat mensen er nog steeds zo naief instaan. Reden om volgende keer de rekening nog hoger te laten uitvallen.
@unknown32:

Gezien het aantal duimpjes hier, denkt iedereen nou net die ene ‘echte betrouwbare’ garage te hebben😂 Onder het mom van ‘goedkoop is duurkoop’ worden de veels te hoge rekeningen en overbodig uitgevoerde reparaties voor lief genomen.

En oja, de koffie is altijd zo lekker en de eigenaar zo vriendelijk..
@joejojo2012: laatst voor ’t eerst met de auto naar de garage ipv door familie laten doen. Hele tijd wel op gehamerd dat er eerst overlegd wordt wat er evt vervangen wordt en wat het kost (motor haperde, niet direct duidelijk wat ’t probleem was). Niet achteraf met een rekening van honderden euro’s willen zitten. Zo gezegd zo gedaan. Auto rijdt weer lekker voor minder dan €100. Zit alleen nog met een lekke uitlaat, maar dat lossen we zelf wel op, iets minder urgent.
Ik wil wel de kanttekening maken dat de apk eisen natuurlijk minimaal zijn. Dus de remmen mogen voor de apk nog wel maar zitten er wel snel aan te komen. Dan mag een garage naar mijn mening rustig een advies geven om de remmen te vervangen zodat de klant niet nog een keer terug moet komen. Wat hij niet mag zeggen dat er dan sprake zou zijn van een apk afkeur.
Bij een dealer voor onderhoud word je altijd genaaid.
@bimmerfan: en toch zoeken we allemaal naar occasions die “dealer onderhouden” zijn.
@sirprize: ik heb gewoon gezocht naar een auto. Wezen kijken en proefrijden met iemand met verstand van zaken en gekocht. Geen onderhoudsboekjes/historie, bij een particulier. Als je dat niet hebt of niemand kent dan zou ik wel zeker op dergelijke zaken letten. Het ontbreken van onderhoudshistorie hoeft niets te betekenen en kan wel een mooi onderhandelingspuntje zijn natuurlijk.
@sirprize: nee hoor, ik kijk naar boekjes, bonnen en merk banden.
@sirprize: Logisch, want die vervangen zelfs delen als ze nog niet aan vervanging toe zijn !
@sirprize: Die snap ik ook nooit. Waarschijnlijk een waarschuwing.
@bimmerfan: niet altijd, wel zit er kern van waarheid erin.
@bimmerfan: misschien bij je bmw dealer. Maar er zijn zeker ook goede.
@bimmerfan: Een dealer heeft te maken met meerdere kosten ook die bijdrage aan de kwaliteit, welke een universele garage niet heeft. Dat terzijde, een garage is ook commercieel. Het is niet goed, maar als ze alleen maar apk keuringen doen voor 19,95, kan je je wellicht voorstellen dat dat de kosten niet dekt.
@bimmerfan: Gelul; een dealer APK meester en receptionist maakt het (financieel) niet uit of hij meer of minder afkeurt/ repareert. Wel krijgt het automerk een slechte naam, als er een waslijst met onnodige reparaties uit komt, klant stapt dan over naar ander merk. Wel zal de keurmeester op zijn kl*ten krijgen als hij bij onterechte resultaten 3x een herkeuring krijgt, en de dealer de keuring licentie verliest.
@bimmerfan: ik werk bij een merkdealer en ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat wij niks repareren wat niet kapot is en niks vervangen wat niet vervangen moet. Zoals met alles zijn er goede en slechte dealers en er zullen inderdaad vast collega’s zijn die dit anders doen. Alles valt of staat met de mensen die er werken.
@dper4mance: tsja dan gaat het er nog om hoe iets te vervangen. Naam hooghouden en zorg voor de klant hoor je vaak als argument als ipv stofhoes dan een hele as gewisseld wordt. Of 1 lek remcilindertje houdt complete remrevisieachteras in. Lang leve de pakketprijzen! (Dit was bij Peugeot zo… en anders geen garantie op het werk)
@bimmerfan: Een dealer doet beter onderhoud dan een universeel, ik kan het weten, heb bij beide gewerkt. Een dealer heeft de merk specifieke kennis in huis, kan problemen vroegtijdig herkennen, weet waar extra aandacht aan besteed moet worden. Door de merk-ervaren monteurs kunnen ze reparaties vaak sneller uitvoeren dan een universeel, dus onder aan de streep vaak ook nog goedkoper.
@techniekmeneer: veel beter ja: paar rientjes dokken voor uitlezen van systemen, terwijl alles gewoon werkt, klant geen klacht had en er geen lampje op dashbord brandde. Dat is nou echt overdone graaiwerk en zogenaamd exclusieve zorg. Laat me niet lachen. Monteurs worden marionet gemaakt en missen daardoir steeds meer de ruimte en skills om in te staan met een scherp en kundig oordeel. Want we leven in een blame&claim wereld tegenwoordig. Ik zit al meer dan 25 jaar in de aftersales & service kant van de automotive. Walg van deze situatie, blijft zo in een cirkeltje draaien.
Gewoon bij een apk keurstation langs gaan, die repareren zelf niks. Dus hebben ze er ook geen belang bij om nep reparaties uit te voeren
@moondustfocus: dat staat in het artikel inderdaad. Goed gelezen.
Je kunt het ook zo doen als in België. Keuren bij de overheid. Is hij afgekeurd (voor een lampje bv) kun je naar je garage om dat te laten maken. Daarna weer door de herkeuring.

Maar in België kun je niet smorgens je autootje af gooien een een leenwagentje mee nemen.
Nee gewoon in de rij gaan staan meneer.
@kvgorp: ja, zowaar nog erger… daar naait de overheid je doodleuk waar je bij staat. Heb jij toevallig een ander setje zomerbanden met een andere inch maat dan op je gelijkvormigheidsattest staat, mag je gewoon overnieuw langs komen en weer 3 of 4 tientjes aftikken
@c220amg: niet alleen in Belgie!
Hier in Zwitserland heb ik op mijn Infiniti ook een setje winterbanden met velg. Moest ik naar de keuring: afgekeurd want ik had niet het officiële certificaat dat deze velg op deze auto mocht (het was geen velg van Infinit zelf). Hij had de moeite genomen om netjes te noteren wat de maten van mijn velg waren etc etc. Vervolgens ga ik naar de website van die velgen man; en verdomd: bij deze velg, met deze maat staat dat ie bij mijn auto past en is toegelaten. Niet genoeg. Ik moest nog maar even het officiele papiertje bestellen (deed de velgenmaker niet moeilijk over; gratis zelfs).
Ik vervolgens terug naar de keuring: is die gozer nog een half uur bezig geweest met elke velg controleren, rondje rijden, banden controleren. Goedgekeurd.
Uiteindelijk moest ik ook nog 34 chf extra dokken omdat ze een nieuwe kaart moesten drukken waarop staat dat deze velgen goedgekeurd zijn voor deze auto. Zucht.
@gregorius: ongelofelijk, en maar zeggen dat het voor de verkeersveiligheid is, volgens mij draait het maar om 1 ding zoals altijd. In mijn geval waren het nota-bene originele velgen, welke ook af fabriek besteld konden worden op de auto, maar vanwege de winterset ps achteraf aangeschaft zijn.
@gregorius: Laat me raden, dat was geen Frans- of Italiaans sprekende keurder?
@kvgorp: alsjeblieft niet zeg. Wat ben ik blij dat ik van dat systeem af ben… Vreselijke willekeur en bureaucratie
APK keuring = Algemene Periodieke Keuring Keuring. Als ik mij ergens aan stoor in dit filmpje is het dat. Minder nog dan de Kwikfit.
@neleev: iemand heeft te veel Theo Maassen gekeken :)
Ik doe al het onderhoud van mijn klassieker zelf, en dat laat ik uiteraard altijd ff subtiel weten voor de keuring.
@harrie: een klassieker van na 1960 neem ik aan, want oldtimer hoeven geen apk.
@harrie: dat doe ik ook. Met de opmerking of hij zijn ogen even extra goed open wil houden.

Een goede professionele monteur ziet altijd meer dan wij amateurtjes.
@harrie: Zo doe ik het ook. de heren weten dat ik alles zelf doe, en zelf wel besluit of ik iets teveel werk vind en door hen uit laat voeren. kan zelfs wanneer nodig bij hen de brug gebruiken voor een kratje bier.
Heb dit ooit met een Ford Sierra GT gehad. Als 18 jarige was ik enorm trots op mijn auto en ging daarom naar de Ford dealer voor de APK, want je wilt het aller beste voor je waggie🤦🏻‍♂️, op 10 punten afgekeurd! Van remmen tot draagarmen en rubbers etc. Ik vertrouwde het echter niet en ging via een tip van een maat naar een ander. Op het kenteken verlichting na (wat bij de Ford garage nog niet eens opgevallen was,,) rolde hij zo door de APK en het jaar er op ook weer.. Best bizar eigenlijk
@kennone: Maar die Ford dealer had wel een mooi pand :D
@kennone: tja. Kan ook de 2e garage een luie donder zijn die makkelijk casht zonder goed te kijken. Wat voor jou gunstig is, is dat niet per definitie
Altijd eerst naar een onafhankelijk keurstation, en indien het nodig is pas naar de garage.
Heb dit bij de kwikfit ook meegemaakt. Ze belden op dat de 4 schijven plus blokjes aan vervanging toe waren. Kosten van meer dan 1.000 euro. Het was niet 100% noodzakelijk voor de APK maar de schijven zouden eigenlijk nog maar een maandje of twee mee kunnen. Ik heb vriendelijk bedankt en heb er een andere garage naar laten kijken. Volstrekte onzin zeiden zij en ik heb er nog dik twee jaar op doorgereden … En hetzelfde met een ‘lekkende’ uitlaat. Nooit meer kwikfit hier.
@roquez: #kwikfitbashen Bij mijn tweede auto heb ik een keer de remblokken laten vervangen. De monteur vond de auto de moeite niet waard en heeft zo z’n best gedaan, dat letterlijk twee stoplichten later een remblok op straat lag. Klemmetjes vergeten.
@roquez: kwikfit is ideaal om ff snel een apkaatje te doen als formaliteit (ik wacht wel ff meneer). Ik heb de meest onveilige rotzooi door de apk gekregen op die manier, ze kijken namelijk alleen naar de standaard dingen. Remmen, banden en wat goed zichtbare roest. Ik heb eens een auto door de apk gekregen waar de rubbers van de draagarmen goed waren, maar waar al het staal achter de rubbers weg was. 1 draagarm zat letterlijk met 1cm staal vast op slechts 1 puntje (kwam ik later achter toen ik het vage weggedrag niet op kon lossen).

Is soms makkelijker dan een paar weken schorsen terwijl je de boel aan het repareren bent. Die ene auto is voor onderdelen weg gegaan. Zoiets onveiligs ga ik niet ff vlug repareren en doorstoten voor de handel…
hier vergelijkbare ervaring; de Daihatsu Cuore zou zulke grote roestgaten in de achterste chassis balken hebben dat ze hem voor de APK moesten afkeuren. reparatie kosten +/-700EUR en dan zou het waarschijnlijk volgend jaar weer moeten. De dagwaarde was ongeveer 1700EUR. Na een tip van een kennis naar een andere garage geweest, beetje een beunhaas volgens mij maar wel eerlijk. Auto op de brug, keuringskaart erbij, hij heeft het gemeten waar ik bij stond, keurig berekend dat de gaten (die zaten er wel) zo klein waren dat het geen afkeur was, en niet eens gemeld hoefde te worden. 210EUR was het zooitje weer gelast en afgewerkt en klaar.

(heerlijk scheurijzertje was dat trouwens, hitsig 3 cilindertje met 60 pk op 650kg) De enige auto die ik ooit gereden heb die zijn tellerplaat uit reed. :D
fabrieksopgave max was 140, de teller liep tot 160, en toen de naald al een poosje tegen het plastic stond (de 160 voorbij) gaf de GPS 167km/u aan.
echt comfortabel was dat niet..
@bakkerst: mooi verhaal!
@bakkerst: Recentelijk ben ik met mijn moeders auto naar de garage geweest waar hij 2 jaar geleden ook gekocht was en een jaar eerder netjes was goedgekeurd.. dat moet ook wel want het was een ‘goede betrouwbare auto, waar je nog jaren zonder veel kosten mee verder kunt.’
( Ford Focus C-max, leuk ding, rijd lekker)
Deze keer een offerte.. 1300 euro aan kosten. Een grote beurt, twee koplampen moesten worden vervangen, want verweert (zag je ook wel) Nieuwe voorbanden, want scheef afgesleten, uitlijning, vervanging draagarmrubbers ( o.i.d.) achter.
Mijn moeder was aardig boos, voelde zich ‘verneukt’, bij de aankoop vooral, want ze rijd weinig en heel netjes.
Ze moest de lampen laten vervangen, want de APK liep af en zo snel geen andere afspraak. 3-400 euro.

Ik heb de auto daarna meegenomen naar een monteur die ik letterlijk al mijn hele leven ken en hij heeft alles nagekeken. Banden voor een heel klein beetje scheef afgesleten zijn naar achteren gewisseld, zodat hij de volgende keer kan kijken of er echt iets mis is, absoluut niets te zien bij de rubbers achter, hij heeft er overal met een breekijzer aan gesjord. Het was volgens hem wel een bekend probleem bij deze auto, maar hier dus niet. Wat betreft de rest is alleen de olie en het filter, meer uit voorzorg vervangen.
Zijn conclusie: je moeder is ‘verneukt’, maar niet bij de aankoop, de auto is echt gewoon goed, maar wel bij deze keuring…
Iemand nog een betrouwbare garage in het noorden?
@baklava: Rogga’s Garage Löwegatan 2 , 10300 Karis. 00358-405287722.
@emping: top..ik rijd er meteen even heen!
@emping: Dat is nog eens een aanbeveling! 23 plusjes!
@dracae: Ps.. de knipoog vergeten… ;=P
Gewoon een goede garage opzoeken, scheelt al de helft. Goedkoop is duurkoop..
Mijn ervaring is nog altijd de specialisten (en niet de dealers). Mijn Seat Leon bracht ik altijd naar iemand die vroeger SEAT/ VW dealer was geweest, nu alleen nog een dorpsgarage. Vent ziet er niet uit, maar is verdomd handig (behalve als het op de nieuwe elektronica aankomt). Zo ook met BMW, ga dan naar Gerrit Jonkers in Waardenburg, of Mercedes bij .. ach ja noem maar op.
Deze zit ook in het Noorden, goudeerlijk: Joulupukki.
Bedenk dat de organisatie die de kwaliteit in de automotive branche zou moeten waarborgen, de BOVAG, is opgericht in een kroeg door een stel autoboeren, en je hebt een verklaring. Wie niet weet dat de hele automotive branche onbetrouwbaar is staat wel erg buiten de realiteit…
@adamgas: Hele automotive branche onbetrouwbaar? Dat is hetzelfde als “elke moslim is een terrorist” Ja, er zijn veel louche autobedrijven, maar iemand met gezond verstand pikt die er zo uit. Er zijn meer dan genoeg garages die naar eer en geweten werken.
@techniekmeneer: Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dat zijn er helaas niet veel. De meeste autobedrijven hebben hoge lasten, kleine marges en worden zodoende bijna gedwongen tot dit soort activiteiten. Daarbij blijkt elk jaar weer uit brancheonderzoek hoe laag geschoold de branche eigenlijk is. De ondernemers die al lang op eigen benen staan kunnen zich dit soort praktijken niet veroorloven, maar dat zijn er niet zoveel meer. Overigens is de automotive branche breder dan alleen autobedrijven.
@adamgas: Laag of hoogopgeleid heeft er niks mee te maken, hoe hoger de opleiding hoe groter de boef is vaak het geval. Mensen moeten gewoon even logisch nadenken, daarmee voorkom je een hoop ellende. Elke dag zie je weer louche handelaren auto’s verkopen, waar je van 100 meter afstand al kunt ruiken dat het van geen kant klopt. Mensen die daar in trappen verdienen het wat mij betreft ook om opgelicht te worden. We leven in een maatschappij waar nadenken vaak vergeten word.
@techniekmeneer: Andere landen, waar een opleiding wel verplicht is, bewijzen dat het wel degelijk uitmaakt. In Nederland kan iedereen ongecontroleerd een onderneming starten, zonder enige kennis of achtergrond. Intuïtie alleen is echt niet voldoende. Overigens maken ook merkdealers zich schuldig aan dit soort activiteiten.
Ach ja, dit is best wel een open deur. Een hoop dingen kan je ook prima zelf meten en weten. Goed inlezen en kijken. Iedereen met 2 linkerhanden kan een auto opkrikken en eronder kijken. Een wiel losdraaien lukt vast ook nog wel, kan je ook je remschijven checken..of je zoekt bovenal een betrouwbare garage.
Tja geen verrassing toch. Bij mijn oude Alfa’s paste ik de volgende strategie toe 3maanden van te voren APK keuren. Indien de auto erdoor mee kwam gelukt gehad.(had vaak een APK van €15 bon bij Profile of Euromaster).
Indien afkeur offerte opvragen en die dan vergelijken met mijn vaste adres waar ik het onderhoud liet doen. Scheelde vaak €200-400. En je hebt niet de stress dat de APK al verlopen is.
Bij mijn laatste APK met mijn oude Porsche naar een goed beoordeelde Kwikfit gegaan. Alleen voor de keuring. Kwamen 4 punten uit, die ik door mijn vaste garage heb laten fixen. Totale kosten: 65 euro ;-)
Dit soort perikelen moet veel strenger bestraft worden. Zulke hoge boetes dat het risico het niet waard is. #ShariaAPK
Helaas is dit niets nieuws. Een betrouwbare garage is goud waard!
Het is jammer dat er zoveel op onderdelen verdiend moet worden. Dat begint al voordat de onderdelen überhaupt bij de garage liggen: de onderdelenprijzen bij bijv. de Brezan zijn belachelijk duur. Complexe onderdelen als sensoren kosten simpelweg twee keer zo veel en garages doen er nog een schepje bovenop, de klant heeft toch geen idee en de leasemaatschappij kijkt er amper naar.

Als iedereen zelf (een gedeelte van) het onderhoud aan zijn auto uit zou voeren, dan zou het grote verschil tussen onderdelenprijzen in garages en tussen de diverse webshops meer bekend worden bij het grote publiek. Ik heb zelf een keer gehad dat een garage het onderdeel er niet voor mij wilde inzetten als ik hem zelf aanleverde: blijkbaar moest nog er verdiend worden op het onderdeel.

Verder is de APK voor de zelfklussers uiteraard te gebruiken als de ultieme check of ze hun werk goed gedaan hebben.
@dare2think:

Ik snap wel dat ze het onderdeel niet willen plaatsen, ze kunnen er moeilijk verantwoordelijkheid voor dragen als ze het niet zelf gekocht hebben.

Stel dat onderdeel gaat stuk, wie draait er dan voor de kosten op? Was het onderdeel misschien al slecht voor montage? is het tijdens montage beschadigd? is het verkeerd gemonteerd? etc. etc. dat wordt een getouwtrek waar ik denk dat de meeste garages geen zin in hebben.
@dare2think: Eigen onderdelen meenemen? Je neemt toch ook niet je eigen frikandellen mee naar de cafetaria, met de vraag of hun ze even willen bakken? Als bij ons klanten met eigen onderdelen aan komen, gaat het uurloon met 25% omhoog. Garages verdienen écht niet zoveel op de onderdelen als jij denkt. Auto’s worden complexer, er is meer apparatuur en gereedschap nodig, meer cursussen etc, dat moet allemaal betaald worden. Dit word betaald met uurloon, en winst op onderdelen.
@techniekmeneer: add-up op uurloon is dan gerechtvaardigd ja. Zie Bovag discussies
Bij de Kwikfit werkt men op provisiebasis. Logisch dat men meer “vindt” dan nodig voor de apk. De schoorsteen moet toch roken.
Meegemaakt bij auto Voskuilen in Houten! Een goede vriendin van mij bracht haar auto, Renault Clio, voor de APK, ze kreeg een dag later een telefoontje met de mededeling dat de auto was afgekeurd en eigenlijk niet meer de moeite waard was om gerepareerd te worden, ze wilden haar 75 Euro geven voor de auto. Hiermee ging ze akkoord, ze had het geld niet voor de reparatie a 2000 euro. nog geen week later stond de auto te koop voor 1700 euro op de site van Voskuilen BV gekeurd en wel. Met hun diepe nederige excuses hebben ze de auto teruggegeven aan oude eigenaresse, ze hoefde slechts 700 euro bij te betalen voor de keuring en dit mocht op afbetaling. Dit had nooit mogen gebeuren, volgens Voskuilen………pffff maar het gebeurde wel.
@ger_dekker: Dit soort dingen gebeurt wel vaker hoor? Laten ze de auto klaarmaken door een stagair, hebben ze alleen de kosten voor de onderdelen. Als ze dit ook voor klanten zouden doen gooien ze hun eigen glazen in.
Een tijdje geleden dik genaaid: ik had zo’n “APK voor EUR 19” gereserveerd.
Kreeg ik mooi een rekening van EUR 71 extra voor “onderzoekskosten”
🤨
@ohoogeveen: Als je geen toestemming hebt gegeven voor kosten die 4x zoveel zijn als de originele prijs dan zou ik er over gaan zeiken…
@ohoogeveen: Wat had je dan verwacht, dat je auto daadwerkelijk voor 19,- gekeurd werd? Tuurlijk, daar adverteren ze mee, dus dat moeten ze in principe gewoon doen. Maar elk weldenkend mens kan bedenken dat een apk, die gemiddeld 3 kwartier duurt, niet kan voor 19,- wat vaak zelfs nog incl afmeldkosten is. 3 kwartier is ong 75,- aan uurloon. Weet je gelijk waar die 71,- vandaan komt ;) Voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten noemen ze dat..
@techniekmeneer: het gemiddelde bonbedrag bij een APK is hoger dan 19 euro. Als t een keer enkel de APK is, wordt t wel gecompenseerd door de andere keren waarbij er het een en ander vervangen wordt en de kassa rinkelt
Maja… Iedereen wilt ook een APK voor 19 euro. Als je het een beetje serieus neemt ben je zo een half uur bezig, dat is niet kostendekkend te doen voor 2 tientjes.
Bij mij zijn de banden altijd “bijna” op. Iets wat ik sowieso een keer per jaar hoor bij een beurt. Jaarlijks zijn bij de APK mijn remblokken aan vervanging toe, voor de rest geen rare zaken. Dit jaar dan toevallig de handremkabel die niet helemaal lekker meer is, zal vast niet komen door mijn handrembochtjes of gewoon remmen met de handrem (niet als er een auto achter zit).

Heeft alles met mijn rijstijl te maken en ik doe ook niet moeilijk over de vervanging, ze weten toch dat ik korting verlang op banden en blokken aangezien de meeste mensen wel weten hoeveel marge er op zit. Dus het is allemaal lekker op elkaar afgestemd. Kostte in het begin wat moeite, maar werkt nu perfect.
@unknown234:

Ook een leuk trucje; een verwaarloosbare ‘korting’ geven, waardoor de klant, jij dus, zich de smartass voelt.

Ondertussen worden jaarlijks de remblokken en schijven wederom veels te vroeg vervangen waardoor die ‘korting’ ruimschoots weer in de kassa beland.
Leuke reacties hier allemaal. Als je gewoon naar een goede garage gaat is er niks aan de hand. Mensen die een bedrijf opzoeken die apk’tjes voor 2 tientjes doen, die worden juist genaaid. Apk voor 20 euro kan niet, daarom worden er vaak onnodig extra dingen bij verkocht. En iedereen hier is natuurlijk expert in onderhoud en reparaties van auto’s, aan de reacties te lezen zijn er veel getypt met 2 linkerhanden…
Ik begon mn nieuwe garage net te vertrouwen en merkte onlangs brugschade onderaan de auto. Garage snapt daar nik s van uiteraard. Gewoon nooit niks vertrouwen, ik krijg de neiginv het weer zelf te doen wat een klootviolen. Eerste schade aan auto uit 2008.
Zijn ken ik een garage in Almere die overmatig vaak auto’s afkeurt op verrotte remleidingen.
Kost weinig aan materiaal en ze zijn er een paar uur mee bezig.
Ook keuren ze vaak af op versleten remschijven.
Iedereen laat het altijd maken want het gaat wel om je eigen veiligheid.
@uradius: Versleten remschijven kun je een auto niet op afkeuren. Een remschijf mag max voor 50% van de breedte van het remblok verroest zijn, en moet deugdelijk zijn (geen scheuren etc) alleen een schijf die zó dun is dat er kans bestaat op afbreken is afkeur, iets wat ik zelf nog nooit gezien heb. Versleten remmen mag je alleen een adviespunt voor geven, dus is nog wel goedkeur. Zelfs een mm remvoering is nog goedkeur, want het is niet ijzer op ijzer. Zo zie je ook gelijk dat apk eigenlijk niks zegt over de staat van een auto.
@techniekmeneer: nog nooit een te dunne schijf gezien? Wat noem jij dun? Ik vind 4 mm dun! Heb ik al heel erg vaak gezien! Werk je bij de dealer zeker?
@jupke: Als een schijf 4mm dun is heb je wel een auto te pakken die jarenlang niet onderhouden is. Ik heb nog nooit een schijf gezien die zó dun is dat hij afkeur is. Ja, ik werk bij een dealer, maar wij draaien remschijven gewoon af als er een roestrand op zit, of als ze krom zijn, ipv vervangen. Ook bij vorige werkgevers, die wel universeel waren heb ik nog nooit dusdanig slecht onderhouden auto’s gezien dat de schijven gevaarlijk dun waren.
@techniekmeneer:
Toch al een paar mensen tegen gekomen waarbij de remschijven vervangen moesten worden bij dit bedrijf.
Maar hun grootste afkeurpunt was wel de remleidingen. Heb nog nooit een bedrijf zoveel afkeur zien geven op de remleidingen.
@uradius: Dit bedrijf kan wel opgeven dat de schijven vervangen moeten worden, maar puur voor de apk kun je de auto er niet op afkeuren, er is niet eens een afkeurcode voor. Tenzij ondeugdelijk. Remleidingen kun je ook vrij snel afkeuren, putcorrosie is niet toegestaan. Ik kom vaak zat auto’s tegen waarvan de remleidingen onder de tectyl zitten.. Soms kats verrot, en het jaar ervoor gewoon goedgekeurd… Dan heb ik liever een keurmeester die wat strenger is. Remmen moeten goed zijn.
@techniekmeneer: remschijven hebben een slijtnorm, staat meestal ingeslagen op de rand, af fabriek. Dat is de grens.
@geelbarrel: Ja, dat klopt. Maar het gaat hier over apk normen. Bij apk word niet naar de minimale maat van de remschijf gekeken.
Ik laat mijn auto’s keuren bij Jetcars, ben je altijd voor een joetje klaar. (tientje in straattaal van vroeger)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).